Valsts investīciju programma


LATVIJAS  LAUKSAIMNIECĪBAS  UNIVERSITĀTE
EKONOMIKAS  FAKULTĀTE











Valsts  investīciju  programma



Kursa  darbs

























Jelgava  1999


SATURS

lpp.


Ievads                                                                                      3.

Investīciju programmas
nepieciešamība un raksturojums                                             4.

Investīciju programmas
prioritārie sektori                                                                    7.

Valsts investīcijas 1995.gadā                                                  13.

Valsts investīcijas 1996.gadā                                                  16.

Valsts investīcijas 1997.gadā                                                  18.

Valsts investīcijas 1998.gadā                                                  20.

Secinājumi                                                                               22.

Izmantotās literatūras un
avotu saraksts                                                                         25.



IEVADS


          Viens no galvenajiem priekšnoteikumiem ekonomiskās dzīves aktivizēšanā ir gan tiešo, gan valsts investīciju palielināšana, bet Latvijas zemais investīciju līmenis negatīvi ietekmē ekonomikas attīstības tempus. Lai atjaunotu un attīstītu Latvijas infrastruktūru, ir nepieciešams ievērojams valsts investīciju pieaugums.
          Valsts investīciju politikas galvenais instruments ir Valsts investīciju programma (VIP). Valsts investīciju programma ir infrastruktūras investīciju projektu kopums, kuram katru gadu tiek piešķirts vai plānots valsts finansējums. sekmīgai Valsts investīciju programmas realizācijai valdības finansējums var tikt apvienots ar projekta realizētāja rīcībā esošajiem līdzekļiem un aizdevumiem bez valsts garantijām.
          Valstij būtu aktīvi jāpiedalās investīciju veicināšanā, tai skaitā palielinot valsts investīciju apjomus. Šobrīd ierobežoto valsts un pašvaldību līdzekļu dēļ netiek realizēti vai tiek atlikti realizēšanai nākotnē projekti, kuri uzlabo infrastruktūru un vistiešākā veidā varētu palielināt privātās investīcijas.
          Kursa darba mērķis ir izpētīt Latvijas valsts investīciju programmas struktūru un finansēšanas avotus, kā arī valsts investīcijas pa gadiem un to finansēšanas avotus.
Darba mērķa sasniegšanai risināmie uzdevumi varētu būt sekojoši:
1.        Pamatojoties uz literatūru, pētīt Latvijas valsts investīciju programmas struktūru un finansēšanas avotus.
2.        Analizēt investīcijas pa gadiem.
3.        Atsegt pozitīvos momentus un trūkumus investīciju programmas izpildē.


INVESTĪCIJU  PROGRAMMAS NEPIECIEŠAMĪBA  UN  RAKSTUROJUMS


          Investīcijas – ilgāka termiņa kapitālieguldījums kādā uzņēmumā, kā arī vērtspapīros, dalības maksā utt., lai gūtu ienākumus no ieguldītā kapitāla.
          Latvijā infrastruktūras attīstības plānošanā ir radīta jauna pieeja, kas raksturīga ar investīciju resursu plānošanu programmām un projektiem valdības noteiktajās prioritārajās nozarēs. Sākot ar 1995.gadu Latvijā tiek izstrādāta Valsts investīciju programma (VIP), kuras uzdevums ir piesaistīt valsts līdzekļus ekonomikas un sociālās infrastruktūras sakārtošanai un attīstībai, kā arī valsts pakalpojumu līmeņa uzturēšanai un paplašināšanai. Apzinoties, ka finansu resursi ir nepietiekami visu projektu īstenošanai, VIP mērķis ir arī nodrošināt ierobežoto Latvijas finansu resursu efektīvu izlietojumu optimālai infrastruktūras attīstībai.
          Valsts investīciju programmu katru gadu izstrādā Ekonomikas ministrija nākamajiem trim gadiem, vadoties pēc vadības deklarācijā noteiktām prioritātēm, finansu stratēģijas, tautsaimniecības attīstības virzieniem un pieejamiem finansu līdzekļu apjomiem.
Valsts  investīciju  programma  1995.-1998.gadā

1995
1996
1997
1998 (plāns)

(milj. latu)
VIP
28,5
47,4
88,3
182,5
tai skaitā




       pamatbudžets
13,8
14,3
23,3
43,1
       kredīts
10,3
12,3
36,7
81,3
       citi resursi
4,4
20,8
28,3
58,1

(% no IKP)
VIP
1,2
1,7
2,7
5,0
tai skaitā




       pamatbudžets
0,6
0,5
0,7
1,2
       kredīts
0,4
0,4
1,1
2,2
       citi resursi
0,2
0,8
0,9
1,6
Valsts investīciju programma satur prioritāros valsts investīciju projektus, kurus Latvijas valdība finansē vai nodrošina finansējumu. Tie ir iesākti agrāko gadu projekti, kā arī jauni investīciju projekti, kuri tiks finansēti no valsts budžeta vai arī ietekmēs budžetu nākotnē, izmantojot valdības garantētus kredītus.
          Valsts investīciju programma ir līdzeklis, kas palīdz pieņemt lēmumu par efektīvu valsts finansu resursu iekļaušanu nozaru investīcijās, kuras ir ekonomiski pamatotas un atspoguļo valdības makroekonomiskās un nozaru attīstības prioritātes.
          Valsts investīciju programma veidojas kā priekšlikumu programma valdībai, lai finansu resursus valstī izlietotu iespējami racionāli, tālāk attīstot valsts infrastruktūru tiešo investīciju piesaistīšanai, kuras sekmēs tautsaimniecības nozaru attīstību.
          Programmas pamatuzdevums ir valsts infrastruktūras izveidošana.
          VIP uzdevums ir panākt efektīvu ierobežotu Latvijas finansu resursu izlietojumu optimālai infrastruktūras investīciju vajadzību apmierināšanai.
          VIP tiek izmantota kā vidējā termiņa investīciju plānošanas instruments, kas, attīstot valsts infrastruktūru, nodrošina atbalstu privātajam sektoram un ekonomikas atveseļošanos un, veicot sociālās infrastruktūras atjaunošanu un paplašināšanos, samazina iedzīvotāju dzīves līmeņa lejupslīdi.
          Valsts investīciju programmā tiek iekļauti:
1.     ministriju atbalstītie nozaru investīciju projekti;
2.     vietējo pašvaldību investīciju projekti;
3.     nacionālas programmas ar ilgtermiņa finansējumu (vairāk kā 1 gads);
4.     tehniskās palīdzības programmas, kas tieši saistītas ar valsts investīciju projektiem.
VIP mērķi ir sekojoši:
1.      galvenais mērķis ir saskaņot Latvijas Republikas finansiālos līdzekļus ar investīciju vajadzībām infrastruktūrai;
2.      tautsaimniecības vadība, atspoguļojot makroekonomikas un nozaru stratēģiju konkrētajos projektos un nozarēs;
3.      perspektīvu investīciju projektu atlase, vadoties pēc projektu un programmu standartizētiem finansiāliem un ekonomiskiem kritērijiem, kas pakārtoti tautsaimniecības prioritātēm;
4.      valsts sektora finansiālā vadība, saistību līdzsvarošanas un pārskatāmības nodrošinājums (no jaunām investīcijām parasti palielinās tekošās izmaksas) ar reāli pieejamiem resursiem;
5.      ārējās palīdzības koordinācija, ārējo pieejamo resursu novirzīšana prioritārajās sfērās.
Valsts investīciju programmas finansēšanas avoti ir:
1.     valsts pamatbudžets, speciālie budžeti un fondi;
2.     valdības rīcībā esošie ārvalstu kredīti;
3.     valdības garantētie kredīti;
4.     investīciju projekta realizētāja rīcībā esošie līdzekļi;
5.     iekšzemes un ārvalstu investīcijas bez valdības garantijām;
6.     palīdzības un dāvinājuma veidā piešķirtie līdzekļi, to skaitā ārvalstu neatmaksājamā palīdzība.
Valsts investīciju programmas finansēšanai ir plānots ik gadu novirzīt no valsts budžeta līdzekļiem ne mazāk kā 1% no iekšzemes kopprodukta, bet no ārvalstu garantētiem kredītiem attiecīgi 2%.







INVESTĪCIJU  PROGRAMMAS  PRIORITĀRIE  SEKTORI


          Valdības noteiktie VIP prioritārie sektori ir enerģētika, transports un vides aizsardzība.

ENERĢĒTIKA
Galvenie enerģētikas projekti paredz uzlabot energoapgādes sistēmas pašvaldībās un rekonstruēt spēkstacijas. Lielāks atbalsts ir projektiem, kuru īstenošana ļauj izmantot vietējo kurināmo, samazināt enerģijas zudumus, it īpaši siltuma, kā arī ieviest jaunas efektīvas tehnoloģijas.
Lai nodrošinātu enerģijas taupīšanu, investīcijas tiek paredzētas katlumāju pārbūvei uz vietējo kurināmo, siltumizolācijas uzlabošanai, siltumenerģijas un gāzes patēriņa mērītāju uzstādīšanai tiešajiem patērētājiem. Valsts investīciju programmā ir iekļauti projekti, kas paredz no valsts budžeta līdzekļiem uzlabot mazas katlumājas un rehabilitēt siltumtīklus, it īpaši mazumturīgajām pašvaldībām. Finansējums VIP ietvaros paredzēts siltumtīklu uzlabošanai Rīgā un ārpus Rīgas. Valsts investīciju programmā iekļauta siltuma mērītāju uzstādīšanas programma katlumājās, lai varētu noteikt siltuma padevi siltumtīklos.
Elektroenerģijas ražošanas nozarē VIP ietverti projekti, kas paredz esošo spēkstaciju rekonstrukciju.

TRANSPORTS
          Transporta projekti atjauno Latvijas galveno ceļu segumu, kā arī dzelzceļa un ostu infrastruktūras (Rīgas, Ventspils, Liepājs un Mērsraga ostas), kā arī tiek īstenoti valsts nozīmes informātikas projekti.
          Valsts investīciju programmā iekļauts Rīgas lidostas skrejceļa gaismas sistēmas uzlabošanas projekts.
          Autotransporta un ceļu jomā galvenie projekti paredz atjaunot Latvijas galveno ceļu segumu, uzlabojot atsevišķu “Via Baltica” ceļa posmu stāvokli un iegādājoties jaunu tehnoloģiju ceļu uzturēšanai ziemā. Galvenais vietējā finansējuma avots ir valsts budžets un Ceļu fonds. Ceļu fonds turpmāk darbosies kā galvenais vietējais finansējuma avots ceļu uzlabošanas projektu realizēšanai.
          Valsts budžeta atbalsts paredzēts Brocēnu viadukta (ceļā Rīga - Liepāja) rekonstrukcijai, kā arī Jelgavas apvedceļa pabeigšanai.
          VIP iekļauts Rīgas ostas attīstības projekts, tomēr šim projektam nepieciešama pilnīgāka ekonomiskā analīze, kas balstās uz reālām kravas apgrozījuma prognozēm.
          Ventspils ostai tiek plānotas galvenokārt privātā sektora investīcijas un investīcijas no pašu ostu līdzekļiem.
          Lai ātrāk nodrošinātu Liepājas ostas konkurētspēju ar pārējām Latvijas un Baltijas jūras ostām, pieļaujama arī valsts garantēto kredītu piešķiršana infrastruktūras projektiem šajā ostā. Kaut arī valsts prioritāte VIP ir piešķirta lielāko Latvijas ostu attīstībai, arī mazo ostu izaugsme ir svarīga, it īpaši rajonu vietējai ekonomikai. Tomēr lielā mērā investīciju piesaistīšana šīm ostām ir pašvaldību un ostās strādājošo firmu kompetencē.

VIDES  AIZSARDZĪBA
          Vides sektora projekti paredz galvenokārt ūdensapgādes un notekūdeņu attīrīšanas sistēmu pilnveidošanu, sadzīves un bīstamo atkritumu saimniecības sakārtošanu, kā arī vides monitoringa tīkla modernizēšanu.
          Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija vada un koordinē finansējuma izlietojumu, kas tiek piešķirts:
1.       kā mērķdotācija pašvaldībām, lai īstenotu vides investīciju projektus, kas atbilst Vides aizsardzības politikas plānā, Vides aizsardzības rīcības programmā un Nacionālajā programmā integrācijai Eiropas Savienībā noteiktajām prioritātēm;
2.       kā ministrijas investīcijas, lai īstenotu projektus bīstamo atkritumu sektorā, sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pilotprojektu Ziemeļvidzemes reģionā (sākot ar 1998.gadu), hidrometeoroloģiskā nodrošinājuma uzlabošanas projektus, vides kontroles laboratoriju sistēmas izveidi u.c. projektus.
Kā redzams turpmāk dotajās tabulās, kopējās investīcijas vides aizsardzībā pieaug.
Vides  investīciju  daļa  no  iekšzemes  koppdrodukta  un
kopējām  investīcijām  valstī
Gads
1995.
1996.
1997.
1998.
Iekšzemes kopprodukts
2349 milj.Ls
2768 milj.Ls
3115 milj.Ls
3417 milj.Ls
Vides aizsardzībai no iekšzemes kopprodukta %
0,09
0,12
0,12
0,18

Gads
1995.
1996.
1997.
1998.
Kopējās investīcijas valstī
13,83 milj.Ls
14,9 milj.Ls
34,3 milj.Ls
42,173 milj.Ls
Vides
aizsardzībai %
17,40
23,50
10,60
14,80

          Laikā no 1995.gada, kad valdība uzsāka realizēt valsts investīciju programmu līdz 1998.gadā piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem un mērķdotācijām, vides sektorā nozaru griezumā ir sekojoši ieguldījumi no VIP:
¨     ūdens projekti – 9,532 milj.Ls
¨     bīstamo atkritumu projekti – 1,666 milj.Ls
¨     infrastruktūras attīstības projekti – 0,300 milj.Ls
¨     rekonstrukcijas projekti – 1,964 milj.Ls
¨     informātikas sistēmu projekti – 0,310 milj.Ls
¨     hidrometeoroloģijas pārvaldes projekti – 0,761 milj.Ls
Kopā – 15,352 milj.Ls

IZGLĪTĪBA
          Valsts investīciju programmas darbības laikā turpināsies mācību iestāžu tīkla rehabilitācijas programmas realizācija. Liels projekts ir skolotāju kvalifikācijas centra izveidošana un nodrošinājums, lai uzlabotu apmācības kvalitāti. Tiks uzsākta arī ģimnāziju tīkla veidošana apmācības uzlabošanai vidusskolas līmenī.
Valsts investīciju programmā iekļauts projekts mācību satura un līdzekļu izstrādāšanai, tāpat programma pirmskolas izglītības centru radīšanai. Augsta prioritāte piešķirta projektiem gan pamatizglītības informācijas, gan akadēmiskās informācijas datortīkla izveidei.

LABKLĀJĪBA  UN  VESELĪBAS  APRŪPE
          Šīs Valsts investīciju programmas darbības laikā galvenā uzmanība tiks pievērsta bāreņu patversmju, sociālās aprūpes un rehabilitācijas centru attīstībai. Iespēju robežās tiks atbalstīta veselības iestāžu rehabilitācija un apgāde ar medicīnas iekārtām, lai uzlabotu elementāro veselības aprūpi. Valsts investīciju programmā ir iesniegtas 11 nozīmīgas veselības aizsardzības programmas, kuru ietvaros plānotas investīcijas celtniecībai un modernu medicīnas iekārtu iegādei. Valsts investīcijas paredzētas sociālās apdrošināšanas kompjuterizācijas projektiem, kas cieši saistīts ar sociālās apdrošināšanas reformas gaitu Latvijā. Tiek pārrunāta Eiropas Savienības līdzdalība šajā projektā. Valsts palīdzība tiks piešķirta zāļu kvalitātes kontroles laboratorijas izveidei.

LAUKSAIMNIECĪBA
          Valsts investīcijas šajā nozarē paredzētas galvenokārt apmācības un pētniecības programmu atbalstīšanai, jo lauksaimniecība valsts investīcijas saņems arī netieši ar vispārējās infrastruktūras projektu starpniecību (transports, enerģētika, sakari, sociālā infrastruktūra utt.).
Zemkopības ministrijas VIP raksturojums:
          1. Meliorācija valsts un koplietošanas būvēs (objektos) ir ilglaicīga programma un paredzēta valsts un koplietošanas galveno ūdensnoteku (upju, strautu, novadgrāvju), zemāko teritoriju plūdu aizsarggrāvju (polderu) un to regulējošu ietaišu (sūkņu, staciju, slūžu) u.c. ierīkošanas vai esošo rekonstrukcijas un darbības atjaunošanai (nodrošināšanai). No šo būvju tehniskā stāvokļa ir atkarīga zemnieku saimniecību meliorācijas sistēmu darbība. Ja nebūs sakārtota lielo ūdensnoteku darbība, tās iespaidu drīz vien tālāk izjutīs daudzās zemnieku saimniecībās, t.i., pārstās darboties viensaimniecību meliorācijas sistēmas. Šādās vietās sāksies pakāpeniska meliorēto zemju pārpurvošanās.
          Īstenojot meliorācijas programmu koplietošanas objektos tiek atjaunota meliorācijas sistēmas darbība 35 tūkst.ha platībā, aptverot vairāk kā divus tūkstošus zemnieku saimniecību un atsevišķas apdzīvotas teritorijas. Nopietni darbi veikti Lubānas ezera dienvidaustrumu dambja atjaunošanā.
          2. Izglītības materiālās bāzes attīstībai projekti paredz mācību iestāžu infrastruktūras sakārtošanu un atjaunošanu (katlu māju, siltumtrašu, ūdensvadu, jumtu, kultūras pieminekļu u.c.), lai saglabātu Latvijas lauku kultūrvēsturisko vidi un normalizētu audzēkņu mācību un sadzīves apstākļus lauksaimniecības izglītības iestādēs.
          3. Baltijas jūras ekonomiskās zonas un Latvijas teritoriālo un iekšējo ūdeņu zivju krājumi ir viena no valsts nacionālajām bagātībām ar lielu ekonomisko un sociālo nozīmi. Notikušās izmaiņas ūdeņu ekosistēmā, hidroelektrostaciju celtniecība, kā arī to darbība uz Daugavas, zvejas intensitātes pieaugums nelabvēlīgi ietekmējis zivju krājumu stāvokli. Tas ierobežojis daudzu zivju sugu dabisko vairošanos. Zivju (lašu, taimiņu, vimbu, brekšu, zandartu, nēģu u.c.) krājumus var saglabāt un atjaunot, tikai mākslīgi audzējot zivju mazuļus zivju audzētavās un ielaižot tos valstij piederošās dabīgās ūdenstilpnēs. Vairumā zivju audzētavu hidrotehniskās būves un citi pamatlīdzekļi ir nolietojušies, un tiem nepieciešams kapitālais remonts un rekonstrukcija, lai saglabātu zivju mazuļu atražošanas apjomus pašreizējā līmenī.
          1997.gadā un arī 1998.gadā zivju audzētavu saimnieciskās darbības nodrošināšanai nepieciešamie līdzekļi no valsts pamatbudžeta netika piešķirti, bet bija jāparedz no Zivju fonda. Samazinājās Zivju fonda investīcijām paredzētais finansējums:
¨       1997.gadā – 48 000 Ls;
¨       1998.gadā – 32 000 Ls.
Valsts zivju audzētavu rekonstrukcija, attīstība un projektu realizācija pamatojama gan no dabas resursu saglabāšanas, gan ekonomiski izdevīgas tautsaimniecības nozares stabilizācijas viedokļa.
          4. Latvijā pašlaik tiek veidota dzīvnieku izcelsmes pārtikas uzraudzības un kontroles sistēma saskaņā ar ES prasībām.
          Šīs sistēmas izveidošana sekmēs patērētāju veselības un tiesību aizsardzību, kā arī produkcijas konkurētspējas pieaugumu. Sakārtojot un pilnveidojot valsts kontroles sistēmu lauksaimniecības un pārtikas produktu nekaitīguma un kvalitātes prasību ievērošanā, tiktu radīti priekšnosacījumi produkcijas eksporta palielināšanai.

CITAS NOZARES
          Šajā sadaļā galveno projektu skaitā jāmin Valsts zemes dienesta nostiprināšana, kam ir svarīga loma zemes reģistra veidošanā un zemes reformas sekmēšanā. Svarīgs projekts ir muitas punktu celtniecība, kas nodrošinās minimālu laika zudumu, šķērsojot robežas.


VALSTS  INVESTĪCIJAS  1995.gadā


          1995.gada Valsts investīciju programma ir pirmais posms Valsts investīciju programmā.
          Resursu apjoms saskaņā ar valdības apstiprināto 1995.gada Valsts investīciju programmai ir redzams tabulā:
1995.gada  Valsts  investīciju  programmas  finansēšanas  avoti
(milj.latu)

Nosaukums
1995
Iekšzemes kopprodukts
2381
procents no IK
Valsts resursi
tai skaitā:
       valsts budžets
       privatizācijas fonds
       citi speciālie fondi
25,01

19,64
4,25
1,17
1,05

0,82
0,18
0,05
Ārzemju kredīti
31,7
1,33
Kopējie iespējamie resursi
56,71
2,38

          Valsts investīciju programma 1995.gadam finansēšanas analīze rāda, ka:
1.     Valsts investīciju programmas
1995.gada budžeta finansējuma
plāns                                                               20,80 milj.Ls
t.sk. mērķdotācijas pašvaldībām                     2,13 milj.Ls
2.     Valsts budžeta finansētā
daļa Valsts investīciju programmai
1995.gadā                                                        11,71 milj.Ls
t.sk. mērķdotācijas pašvaldībām                     2,13 milj.Ls
t.sk. kredīta atmaksa                                       1,60 milj.Ls

3.     Valsts investīciju programma
1995.gadam faktiski nofinansētā daļa
investīciju projektiem                                               10,11 milj.Ls
4.     Valsts investīciju programma
1995.gadam nofinansētā daļa %                      48,6 %
          Dati par Valsts investīciju programmas struktūru un tās finansējumu 1995.gadā apkopoti tabulā:
1995.gada  Valsts  investīciju  programmas  struktūra:
apstiprinātais  finansējums  un  faktiskā  izpilde
(procentos)

Sektoru nosaukums
VIP finansējums kopā
VIP plānotā pamatbudžeta sastāvdaļa
VIP izpilde no pamatbudžeta līdzekļiem
Pavisam
100
100
100
Kultūra
5
19
33
Labklājība un veselības aizsardzība
5
17
19
Satiksme
22
16
7
Lauksaimniecība
7
9
5
Izglītība
3
9
4
Iekšlietas
2
7
10
Aizsardzība
1
4
2
Vides aizsardzība un reģ. attīstība
17
3
2
Enerģētika
29
0
0
Citi projekti
8
15
17

          1995.gada Valsts investīciju programmā bija lielas disproporcijas projektu finansējumā. Tā, piemēram, divi projekti Valsts investīciju programmas ietvaros – Latvijas Nacionālā Opera un Rīgas pils rekonstrukcija – tika nofinansēti 100%, tas ir, 3,600 milj.Ls un 1,360 milj.Ls attiecīgi, kas sastāda 4,960 milj.Ls jeb 42,2% no finansējuma visai Valsts investīciju programmai 1995.gadam.
          Tas nozīmē, ka atsevišķu sektoru investīciju projektu finansējumam bija pieejami ļoti ierobežoti līdzekļi, kā piemēram, procentuāli pret apstiprināto finansu apjomu ministriju griezumā viszemāko finansējumu saņēma Aizsardzības ministrijas projekti, tikai 21% no apstiprinātā, Tieslietu ministrijas (26%), Izglītības un zinātnes ministrijas (26%) apstiprinātie investīciju projekti finansēšanai.
          Zem 50% finansēšanas līmeņa palikuši Zemkopības ministrijas (35%), Satiksmes ministrijas (34%), Vides un reģionālās attīstības ministrijas (47%) apstiprinātie projekti finansējumam.

























VALSTS  INVESTĪCIJAS  1996.gadā


1996.gads ir otrais Valsts investīciju programmas realizācijas gads.
          1996.gadā projektiem tika plānots finansējums 14,4 milj.Ls apmērā no valsts pamatbudžeta, 31,4 milj.Ls no valdības garantētiem un no budžeta atmaksājamiem kredītiem, 10,5 milj.Ls no tehniskās palīdzības un 13,8 milj.Ls no citiem resursiem. Budžeta līdzekļi projektu realizēšanai tika izmantoti gandrīz pilnā mērā. Atsevišķiem projektiem budžeta finansējums tika samazināts vai palielinās ar attiecīgu Ministru kabineta rīkojumu, nemainot kopējo finansējuma apjomu no valsts budžeta. Jāatzīmē, ka valsts budžeta līdzekļi tika piešķirti 100% apjomā, taču atsevišķi projekta realizētāji 1996.gadā tos pilnībā neizmantoja.
          Garantēto kredītu līdzekļi tika izlietoti 39% apmērā no plānotā, un tas izskaidrojams ar līgumu parakstīšanas aizkavēšanos vai norēķiniem pēc attiecīgās iekārtas iegādes. Neizmantoto summu bija plānots izlietot 1997.gadā.
          Grantu finansējums 1996.gadā bija 48% apmērā no plānotā, jo projekta realizētājiem neizdevās piesaistīt sākotnēji plānotos līdzekļus.
          Pašu līdzekļu finansējums palielinājās 1,2 reizes, un tas ir izskaidrojams ar projekta realizētāju aktivitāšu pieaugumu savu projektu realizācijā, meklējot tiem papildus līdzekļus.
          1996.gadā tika realizēti 145 projekti, no tiem 23 tika finansēti no valsts budžeta mērķdotācijām pašvaldībām, bet pārējie – no pamatbudžeta vai kredītresursiem.
          Kopumā Valsts investīciju programmas projekti 1996.gadā tika finansēti 68% apjomā no paredzētā. Atsevišķiem sektoriem finansējums tika veikts 100% apmērā (izglītības, iekšlietu, tieslietu un aizsardzības sektori).
          1996.gadā tika pabeigti vairāki projekti, piemēram, satiksmes sektorā trīs ceļa projekti (Jelgava, Rēzekne, Ludzas apvedceļu izbūve), enerģētikas sektorā 9 pašvaldību siltumapgādes projekti, kur kā līdzfinansējuma avots tika izmantots Dānijas “soft loan”, kā arī vairāki neliela apjoma projekti vides, zemkopības, izglītības un labklājības sektorā.
























VALSTS  INVESTĪCIJAS  1997.gadā


          Kopējais projektu skaits 1997.gada Valsts investīciju programmā bija 156, no tiem 23 bija pašvaldību investīciju projekti, bet pārējie – ministriju projekti.
VIP projekti 1997.gadā tika finansēti 88,3 milj.Ls apjomā, kas ir 67% no plānotā, bet gandrīz divas reizes vairāk nekā 1996.gadā. Vairāk nekā ¾ no visa VIP finansējuma (valsts pamatbudžets, aizdevumi, dāvinājumi un citi resursi) tika novirzīti valdības noteiktajiem prioritārajiem sektoriem – enerģētikai, satiksmei un vides aizsardzībai.
          Galvenie enerģētikas projekti paredz uzlabot energoapgādes sistēmas pašvaldībās un rekonstruēt spēkstacijas.
          Transporta projekti domāti Latvijas galveno ceļu segumu, kā arī dzelzceļa un ostu infrastruktūras atjaunošanai (Rīgas, Ventspils, Liepājas un Mērsraga ostas), kā arī tika īstenoti valsts nozīmes informātikas projekti.
          Vides aizsardzības projekti paredz galvenokārt ūdensapgādes un notekūdeņu attīrīšanas sistēmas pilnveidošanu, atkritumu saimniecības sakārtošanu u.c. Vides projektiem ir liels neatmaksājams ārvalstu atbalsts, salīdzinot ar citiem sektoriem.
          1997.gadā tika pabeigti vairāki projekti – “Salaspils 330kV slēgiekārtas rekonstrukcija”, “Tilta pār Daugavu remonts Jēkabpilī”, “Brocēnu viadukta rekonstrukcija”, kā arī vairāki neliela apmēra projekti.
          1997.gadā Valsts investīciju programmas projekti galvenokārt tika finansēti no kredītu līdzekļiem (42%), no valsts pamatbudžeta (26%), no citiem resursiem, kuru piesaistīšana ir projekta īstenotāju ziņā (32%). Kredītu līdzekļi pārsvarā tiek koncentrēti projektos, kuri spēj sevi atmaksāt – enerģētikas, satiksmes un vides aizsardzības nozarēs. Aizdevumi tiks atmaksāti no ieņēmumiem par sniegtajiem pakalpojumiem par piegādāto enerģiju, ūdeni un pārvadātām kravām. Transporta sektora projektiem tika izmantoti 67% no visiem 1997.gada VIP kredītresursiem.
          Valsts pamatbudžeta līdzekļi ir apgūti 23,335 milj.Ls jeb 74% apmērā no plānotā, jo tika samazināti sākotnēji apstiprinātie līdzekļi VIP projektiem, izdarot grozījumus likumā par valsts budžetu un līdzekļus novirzot citu valsts vajadzību segšanai. Vislielāko valsts pamatbudžeta finansējumu saņēma iekšlietu (17,2% no kopapjoma) un labklājības (16,5%) sektoru projekti, mazāk vides aizsardzības (14,2%), kultūras (11,9%) un satiksmes (10,4%) sektoru projekti. Finansējumu saņēma Finansu ministrijas (10,5% no kopapjoma) projekti, izglītības un zinātnes (8,4%), zemkopības (4,6%), enerģētikas (1,7%), aizsardzības (1,5%) un pārējo (3,1%) sektoru projekti.
          1997.gadā garantēto kredītu līdzekļu izlietojums ir 59% no plānotā. Pārsvarā aizkavēšanās saistīta ar vides aizsardzības sektora projektiem, jo netika parakstīti plānotie aizdevuma līgumi (piemēram, Rīgas pilsētas atkritumu izgāztuves projekts, kur ieilga domstarpības starp pašvaldībām), un nobīdēm laika grafikos (Daugavpils un Rīgas ūdenssaimniecību modernizācijas projekti). Tomēr kredītlīdzekļu izlietojums, salīdzinot ar 1996.gadu, ir pieaudzis gandrīz trīs reizes.
          Citu resursu finansējums (bez dāvinājumiem) VIP kopumā tika piesaistīt pilnībā, kas izskaidrojams ar projekta realizētāju aktivitāšu pieaugumu savu projektu realizācijā, meklējot tiem papildu līdzekļus. Vairākos sektoros citu resursu līdzdalība 1997.gadā pārsniedza šim gadam plānoto. Šie sektori ir satiksme, enerģētika (abi divi valdības noteiktie prioritārie sektori), iekšlietas un zemkopība. No speciālajiem budžetiem (Valsts autoceļu fonds, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Skrundas RLS zemes nomas maksa, Zivju fonds) līdzekļi tika piesaistīti 18% apjomā no viesiem izmantotiem citiem resursiem (bez dāvinājumiem). Turpmākajos gados speciālo budžetu līdzdalībai VIP projektu īstenošanā kā papildus finansēšanas avotam un lomai jāpieaug.


VALSTS  INVESTĪCIJAS  1998.gadā


          Pamatbudžeta finansējuma daļa tika palielināta par 85%, salīdzinot ar 1997.gada faktisko apjomu, bet kredītu daļa (kredīti ar valsts garantijām un valdības aizdevumiem) –2,2 reizes. Kopējais VIP programmas apjoms 1998.gadā pieauga vairāk nekā divas reizes, salīdzinot ar 1997.gada faktiskā finansējuma apjomu (skat. tabulu)un sastādīja 5% no IKP.
          Arī 1998.gadā VIP prioritārie sektori bija enerģētika, satiksme un vides aizsardzība. Enerģētikas sektora projekti paredz elektrostaciju (Daugavas HES kaskādes) un siltumapgādes sistēmas modernizāciju (Jelgavā, Gulbenē, Saldū, Koknesē u.c.), transporta sektorā tika īstenoti valsts galveno autoceļu remontdarbi un ostu uzlabošanas projekti, kā arī valsts nozīmes informātikas projekti, bet vides aizsardzības sektorā galvenās prioritātes bija ūdensapgādes (programma 800+, kas ietver vairāku pašvaldību projektus – Siguldā, Krāslavā, Tukumā, Jēkabpilī u.c.) un atkritumu saimniecības sistēmas modernizēšana un attīstība (Rīgas pilsētas atkritumu izgāztuves projekts, Valmieras reģiona atkritumu saimniecība, bīstamo atkritumu apsaimniekošana).
          Sākot ar 1997.gadu, liela uzmanība tika pievērsta investīciju projektiem informātikas jomā. 1998.gadā informātikas projektiem (datu pārraides tīkls, reģistri un informatīvās sistēmas) no pamatbudžeta bija paredzēti vairāk nekā 10 milj.Ls.
          Pamatbudžeta īpatsvars kopējā VIP 1998.gadam sastādīja 24%, valdības garantētie kredīti un valsts aizdevumi – 45%, bet 31% sastādīja projekta realizētāju pašu resursi (speciālie budžeti, pašvaldību budžeti, dāvinājumi un uzņēmuma pašu līdzekļi).
          Pieauga arī pašvaldību investīciju projektu finansējuma apjoms no pamatbudžeta. 1997.gadā pamatbudžeta līdzdalība pašvaldību investīciju projektos bija 11% (2,808 milj.Ls), bet 1998.gadā – 14% (5,886 milj.Ls). 1998.gadā aptuveni 25% no VIP finansējuma tika novirzīti pašvaldību investīciju projektiem (galvenokārt vides aizsardzības un enerģētikas sektoros).
VIP  apjomi  1997.-1998.gadam  sektoru  griezumā


1997
1998 (apstiprināts)
Kopā
Pamatbudžets
Kredīts
Citi
milj.Ls
īpatsv. %
milj.Ls
īpatsv. %
milj.Ls
īpatsv. %
milj.Ls
īpatsv. %
milj.Ls
īpatsv. %
Enerģētika
13,082
14,8
18,9
10,4
0,4
1,0
14,9
18,3
3,6
6,2
Satiksme
37,555
42,5
79,3
43,4
4,6
10,6
49,5
60,8
25,2
43,3
Vides aizsardzība
14,480
16,4
38,3
21,0
6,2
14,5
10,6
13,0
21,5
36,9
Labklājība
7,528
8,5
13,8
7,6
4,9
11,3
4,7
5,8
4,2
7,2
Izglītība un zinātne
2,084
2,4
4,1
2,2
3,3
7,7
0,0
0,0
0,7
1,3
Zemkopība
1,127
1,3
1,1
0,6
1,1
2,6
0,0
0,0
0,0
0,0
Kultūra
2,776
3,1
1,4
0,8
1,4
3,2
0,0
0,0

0,0
Iekšlietas
4,189
4,7
9,4
5,1
9,3
21,6
0,0
0,0
0,1
0,1
Tieslietas
0,100
0,1
1,8
1,0
1,0
2,3
0,0
0,0
0,8
1,4
Aizsardzība
0,357
0,4
2,1
1,2
2,1
4,9
0,0
0,0

0,0
Finansu ministrija
3,183
3,6
9,9
5,4
7,9
18,2
0,0
0,0
2,0
3,5
Citi sektori
1,828
2,1
2,5
1,4
0,8
2,0
1,7
2,0
0,0
0,1
Kopā
88,289
100,0
182,6
100,0
43,1
100,0
3
100,0
58,1
100,0














SECINĀJUMI


          Neraugoties uz valdības pūliņiem padarīt investīciju klimatu Latvijā patīkamāku, ārzemnieki nesteidzas ieguldīt līdzekļus mūsu valsts ekonomikā, bet lai atjaunotu Latvijas infrastruktūru ir vajadzīgas ievērojamas investīcijas. Tās iegūstamas ar jaunu pieeju valsts investīciju plānošanā un realizēšanā, ko raksturo reāla investīciju resursu plānošana prioritārajās nozarēs un projektu ekonomiskā izvērtēšana pēc noteiktiem kritērijiem, turklāt nezinot patiesi pieejamo resursu lielumu, ir apgrūtināta valsts investīciju plānošanas kvalitāte un investīciju plāna sabalansētība, kā arī jāizstrādā pasākumi, kas nodrošinātu Valsts investīciju programmas finansēšanu no valsts budžeta, ņemot vērā budžeta ienākumu daļas svārstības vai citus neparedzētus apstākļus.
          Tuvākajos gados ir sagaidāms investīciju pieaugums sakarā ar privatizācijas procesa, it īpaši lielo monopoluzņēmumu privatizācijas turpināšanu.
          Nevienmērīgs ir investīciju sadalījums pa nozarēm. Visstraujāk pamatlīdzekļu modernizācija noris nozarē “Transports un sakari”. 56% no nozares kapitālieguldījumiem 1995.gadā bija investēti sakaros. Arī ārzemju tiešajās investīcijās lielāko daļu sastāda investīcijas sakaros – attiecīgi 60%.
          Nevienmērīgs ir arī kapitālieguldījumu sadalījums rūpniecības nozarēs. Ir nozares, kurās tie ir ļoti niecīgi, savukārt dažās tie ir diezgan ievērojami. Pie pēdējiem pieder pārtikas rūpniecība, kokapstrāde, ķīmiskā rūpniecība. Raksturīgi, ka lielākie kopīgie kapitālieguldījumi ir tieši tajās nozarēs, kur vairāk tiešo ārvalstu investīciju.
          Nevienmērīgais investīciju sadalījums pa nozarēm un kapitālieguldījumu sadalījums rūpniecības nozarēs rada atsevišķos sektoros pieejamus ļoti ierobežotus līdzekļus investīciju projektu finansēšanai, kas negatīvi ietekmē ekonomikas attīstību.
          Ne vienmēr kapitālieguldījumu pieaugums nodrošina produktivitātes palielināšanos un otrādi. Potenciālās iespējas nesakrīt ar reālajām, jo ierobežotais tirgus nestimulē ražošanas palielināšanu. Tas atstāj iespaidu uz turpmākām investīcijām, kuras dažas nozarēs samazinās.
          Mēģinājums risināt valsts ekonomiskās problēmas ar investīcijām, neveidojot politiku un likumdošanas bāzi, kas ir labvēlīga visām investīcijām – gan ārējām, gan iekšējām – salīdzina ar ārstu, kas pievērš uzmanību tikai slimnieka kājai, neņemot vērā to, ka viņš nevar staigāt vispārējā vājuma dēļ.
          Piemēram, neprognozējami grozījumi likumā “Par nekustamā īpašuma nodokli” un šī nodokļa salīdzinoši augstās likmes sākušas atbaidīt plānotās ārvalstu investīcijas un radījušas nepatikšanas investoriem, kas jau darbojas valstī. Kāda Lielbritānijas firma, kas gatavojās investēt 20 miljonus USD kokapstrādes nozarē, tagad apsverot domu šo projektu atmest, norādot uz augsto nekustamā īpašuma nodokļa likmi.
          Starptautiskā pieredze rāda, ka, lai sasniegtu stabilu ekonomikas izaugsmi ilgā laika periodā, investīciju līmenis jābūt 25-30% no IKP. Piemēra, Austrumāzijas reģiona valstīs izdevās sasniegt ikgadējo IKP pieaugumu par 7-8%, uzturot kapitālieguldījumu līmeni 30% no IKP.
          Investīciju segšanas avots ir kā iekšējie, tā arī ārējie uzkrājumi. Nenoliedzami, ka pārejas periodā ārvalstu investīcijām un ārvalstu finansiālai palīdzībai ir liela loma. Bet, lai sasniegtu stabilu ilgtermiņa izaugsmi, iekšzemes investīcijas ir jānodrošina ar nacionālajiem uzkrājumiem, jo kapitāla ieplūdei ir nepastāvīgs raksturs sakarā ar konjunktūras svārstībām starptautiskā kapitāla augstas mobilitātes apstākļos. Tāpēc stabilas un ilgtspējīgas izaugsmes nodrošinājums ir iekšējie uzkrājumi. Lai saglabātu ekonomikas iekšējo un ārējo līdzsvaru, iekšējiem uzkrājumiem jāsedz investīcijas vismaz par 80%, jo tas neizraisa maksājuma bilances tekošā konta pārmērīgu deficītu un nerada draudus nacionālās valūtas stabilitātei.



























IZMANTOTĀS  LITERATŪRAS  UN  AVOTU  SARAKSTS


1. Ārvalstu ministra Valda Birkava noslēguma runa starptautiskajā konferencē par valsts investīcijām. Eiropas integrācijas jaunais dinamisms un situācija mūsdienu Latvijā // Latvijas Vēstnesis – 1995.g. 4.maijs – 4.lpp.
2. Bojārs J., Vilne V. Starptautiskās investīcijas – R: 1996. – 315 lpp.
3. Latvijas Republikas Ekonomikas Ministrija. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību. – R: 1995.g.jūlijs – 101 lpp.
4. Latvijas Republikas Ekonomikas Ministrija. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību. – R: 1995.g.novembris – 105 lpp.
5. Latvijas Republikas Ekonomikas Ministrija. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību. – R: 1996.g.jūnijs – 109 lpp.
6. Latvijas Republikas Ekonomikas Ministrija. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību. – R: 1996.g.decembris – 93 lpp.
7. Latvijas Republikas Ekonomikas Ministrija. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību. – R: 1997.g.jūlijs – 105 lpp.
8. Latvijas Republikas Ekonomikas Ministrija. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību. – R: 1998.g.jūnijs – 109 lpp.
9. Latvijas Valsts investīciju programma // Latvijas Vēstnesis. –1996.g. 1.februāris – 7.lpp.
10. Pētersons A. Valstij jāmeklē nauda investīcijām // Neatkarīgā rīta avīze. – 1996.g. 12.augusts. – 3.lpp.
11. Vēciņš Ē. Naudas lietas. – R: Zvaigzne, 1993. – 105 lpp.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru