Latvijas
Universitāte
Juridiskās
fakultāte
Tiesību teorijas un politikas zinātnes katedra
Kursa darbs
LR un LSPR
izveidošanas
tiesiskie aspekti
Neklātienes nodaļas
1.kursa 1.grupas studente
Vita
Zinātniskais
konsultants
Lektors J. Lazdiņš
Rīga 2000
Saturs
Ievads………………………………………………………………….
|
3
|
1. Valsts pazīmes: …………………………………………………… |
5
|
1.1. Vara, iedzīvotāji, teritorija…………………………………
|
5
|
1.2. Suverenitāte…………………………………………………
|
7
|
2.
LR
un LSPR izveidošana ...…….………………………………
|
7
|
2.1. LR un LSPR izveidošanas juridisks raksturojums………
|
7
|
2.2. Latvijas sabiedrības attieksme pret Latvijas Pagaidu valdību un
Latvijas Padomju valdību.....……………………………
|
14
|
2.3. Starptautiskais statuss un suverenitātes atzinums.……
|
17
|
Kopsavilkums………………………………………………………….
|
27
|
Avotu un izmantotās literatūras
saraksts…………………………
|
29
|
Ievads
Šogad, kad Latvijas valsts atzīmē
1990.gada 4.maijā pieņemtās
neatkarības deklarācijas desmito gadadienu un Satversmes Sapulces sasaukšanas
astoņdesmito gadadienu, tiek teikts daudz svinīgu runu par notikumiem un tiem
cilvēkiem, kas cīnījās par Latvijas neatkarību gan 20.gadsimta sākuma, gan
beigu posmā, un kārtējo reizi aktuālu padara jautājumu par valsts proklamēšanu
un daudzajām dažādajām valdībām tajā. Šajos desmit gados kļuvuši atklātībā
zināmi un visiem pieejami fakti par patiesajām vēsturiskajām reālijām pēdējo
simts gadu laikā. 80.gadu beigu un 90.gadu sākuma glorificētie raksti un runas
par K. Ulmaņa “zelta laikmetu” Latvijas brīvvalsts laikā un patiesi nesavtīgo
sabiedrības darboņu rīcību, padarot iespējamu valsts proklamēšanu, pieklusuši
un savu vietu atradis objektīvs vērtējums arī par tiem notikumiem, par kuru
nozīmību un nenovērtējamību Latvijas valsts attīstībā neviens vairs nešaubās.
Šī darba mērķis ir apkopot
tos faktorus, kuri 1918.gada nogalē cilvēkiem, izlemjot savas valsts - Latvijas
Republikas (LR) - un savas valsts –
Latvijas Sociālistiskās Padomju Republikas (LSPR) - likteni, lika rīkoties tā,
kā to atspoguļo vēsture, vērtējot tos, atrodot kopīgo un atšķīgo.
Darba uzdevums ir:
1)
noskaidrot LR
atbilstību vispārējās valsts zinātnes definētajām valsts pazīmēm proklamēšanas
brīdī;
2)
noskaidrot LR un
LSPR proklamēšanas tiesiskumu;
3)
noskaidrot LR un
LSPR atbilstību suverenitātes nosacījumiem un starptautiskās atzīšanas faktus.
Darba iztirzājuma pirmajā
nodaļā sniegts Latvijas valsts
raksturojums valststiesību teorētiskā materiāla aspektā. Otrajā nodaļā tiks
prezentēts faktoloģiskais materiāls ar komentāriem, vērstiem uz salīdzināšanu,
sniedzot LR un LSPR proklamēšanas juridisko raksturojumu, Latvijas sabiedrības
attieksmi pret šiem vēsturiskajiem notikumiem, kā arī pasludinātās Latvijas
valsts starptautiskā statusa raksturojumu un suverenitātes atzīšanas īpatnību
raksturojumu. Kopsavilkums sniegs
koncentrētu priekšstatu par darba galvenajām atziņām.
Darba beigās sniegts tajā
izmantoto avotu un literatūras saraksts.
I Valsts pazīmes
20.gadsimta pirmā puse
daudzu valstu vēsturē saistās ar tautu neatkarības vēlmju brieduma stāvokli,
kas attīstījās un realizējās suverēnu valstu dibināšanā. Haotisku ideju impulsi
par Latvijas iespējamo pašnoteikšanos
pamazām attīstījās līdz konkrēti formulētai suverenitātes prasībai
starptautiskā līmenī. Tautas nacionālitātes apziņas briedums bija sasniedzis
stāvokli, kas noveda to pie idejas apvienoties vienotā kopējā sabiedriski
teritoriālā organizācijā – valstī, kam Latvijas Republikas laika pazīstamais
valststiesību speciālists K. Dišlers ir atradis ļoti precīzu formulējumu un
nodēvē valsti par “sabiedriskā līguma rezultātu”. [1]
Valsts sastāv no sekojošiem elementiem:
1)
varas, kurai
piemīt patstāvība tās realizācijā;
2)
tautas, kas
pakļauta šai varai;
3)
teritorijas, kuras
robežās valsts vara darbojas.
Sabiedrībai kā organizācijai
nepieciešama pārvaldība, kas nodrošinātu kārtību, drošību un visu sabiedrības
locekļu mierīgu līdzāspastāvēšanu. To realizē valsts vara, kam piemīt augstākā un vienīgā vara valstī. Valsts vara ir
tiesiskās organizācijas pārvaldes forma. Demokrātiskās valstīs valsts varu
ierobežo tās konstitūcija.
Līdz Tautas Padomes izveidošanai par
valsts augstāko varu sevi nodēvē LPNP. 1918.gada 17.decembrī izveidotā Tautas
Padome proklamē sevi par augstāko likumdošanas varas orgānu Latvijas valstī un
Latvijas Pagaidu valdību par augstāko izpildvaras orgānu.
Tauta ir viens no galvenajiem valsts elementiem. Valsts apliecina
tautas apzinātu vēlmi uzturēt, nodrošināt, aizsargāt un izkopt tautas
kopsajūtu. R. Kjellins par tautu nosauc “cilvēku masu, kuru vienas valsts
robežās satur kopā lojalitāte”. [2]
Latvijas tauta nav tikai
etnogrāfiskie latvieši, bet tautības, kuras Latvijas teritorijā līdzās
latviešiem dzīvojušas jau sen – ebreji, krievi, lietuvieši, vācieši utt. Tātad
Latvijas tauta ir daudznacionāla.
Teritorija ir tā nedalāmā platība, kuras robežās tiek realizēta
vienīgā valsts vara. Valsts teritorija ir ne tikai sauszeme un tās dzīles, bet
arī gaiss virs valsts zemes un pierobežas ūdeņi. Valsts teritorijai piemīt
eksteritorialitātes princips, t.i., valsts teritorijas daļa ir arī tās vietas
un personas, kuras neatrodas konkrētās valsts teritorijā un ir pakļautas
konkrētās valsts varai, nevis tās valsts varai, kurā persona vai vietas
(piemēram, diplomātiskā korpusa telpas) atrodas fiziski.
Latvijas etnogrāfiskajiem
novadiem gadsimtu gaitā ir bijuši visdažādākie saimnieki. Latvijas teritorijas,
kādu to pazīstam tagad, daļas pat vienlaicīgi bijušas dažādām valstīm
piederīgas. 1918.gada novembrī LNPN iestājas par to un Tautas Padome
proklamēja, ka Latvijas etnogrāfiskajās robežās jāietilpst visiem trīs
novadiem (toreiz - Vidzeme, Latgale un
Kurzeme, pēdējā kopā ar Zemgali tika uzskatīta par vienu novadu). (Uzskatos par
Latvijas vienotību K. Ulmaņa kabinets
un P. Stučkas kabinets bija vienisprātis).
Valstij piemīt suverenitāte, ja tās vara bauda
monopolstāvokli. Suverēnai valstij raksturīga valsts varas, tautas un
teritorijas pilnīga patstāvība un neatkarība no citām valstīm. Valsts
suverenitāte savu piepildījumu rod valsts starptautiskas atzīšanas faktā.
Uz laika brīdi, datētu ar
18.11.1918., Latvija teorētiski bija Krievijas sastāvdaļa un tīri no
valststiesiskā viedokļa nav uzskatāma par suverēnu valsti. (Par tās niansēm
punktā 2.3.).
II LR un LSPR izveidošana
1. LR un LSPR
proklamēšanas juridisks raksturojums
Tautas Padomes sēdē 1918.gada 17.novembrī
tiek pieņemta politiskā platforma, kas paredz tai kļūt par Latvijas valsts
augstāko varu un ievēlēt Latvijas Pagaidu valdību.
Tautas Padomes politiskās platformas divi
pirmie punkti paredzēja, ka:
1.
Latvijas Satversmes Sapulce
sasaucama pēc iespējas drīzā laikā.
2.
Satversmes Sapulces locekļu
ievēlēšana notiek, abiem dzimumiem piedaloties, uz vispārīgo, vienlīdzīgo,
tiešo, aizklāto un proporcionālo vēlēšanas tiesību pamata.
Kā
redzam no platformā deklarētā, Tautas Padomes locekļi Latvijas Republiku
iecerējuši dibināt uz demokrātiskiem principiem, neraugoties uz to, ka Tautas
Padomei šā svarīgā jautājuma izlemšanai nebija tautas pilnvarojuma, kā to
paredz demokrātiskas valsts demokrātiskas dibināšanas principi.
Kas Latvijas demokrātiskos spēkus pamudināja
rīkoties šādi un kādēļ tieši tajā brīdī?
Latvijas erudītākie prāti valsts neatkarības
ideju loloja jau no 20.gadsimta sākuma. Piemēram, latviešu sociāldemokrātijas
parstāvis M. Valters kā pirmais latviešu sabiedriskās domas vēsturē jau
1903.gadā publiski izvirzīja Latvijas neatkarības ideju. Viņš izteica viedokli,
ka “Krievijai jāsadalās zemes organizācijās, kuras būtu veidotas pēc tīra
demokrātisma principiem un kurām piederētu pilnīgas pašorganizācijas un
pašrīcības tiesības, t.i., suverenitāte”[3].
Politiskās domas centrā arvien noteiktāk izvirzījās
Latvijas autonomijas ideja un prasība sasaukt Satversmes Sapulci. Joprojām
ietekmīgākā politiskā organizācija, neraugoties uz sašķelšanos lieliniekos un
maziniekos, - Latvijas sociāldemokrātija šai aspektā atrada kopīgu valodu ar
pilsoniskajām aprindām. Šajā laikā tiek izstrādāti vairāki projekti, kuros tika
prezentētas visdažākās Latvijas autonomijas modifikācijas, tomēr pārsvarā
gadījumu Latvija tika uztverta kā autonomiska vienība Krievijas sastāvā.
Vispazīstamākais ir F. Cielēna 1915.gada rudenī izstrādātās Latvijas politiskās
autonomijas Satversmes projekta tēzes.
Pirmo reizi oficiālā līmenī
prasība pēc neatkarīgas Latvijas tika izvirzīta 1918.gada janvārī Latviešu
Pagaidu Nacionālās padomes (turpmāk – LPNP) sesijā, kas notika Pēterpilī. Pirms
tam 1917.gada novembrī notikušajā LPNP sēdē Valkā Latvija tika minēta kā
autonoma valsts vienība arīdzan Krievijas sastāvā.
Kā redzams, tad Latvijas patstāvības
ideja nav radusies pēkšņi un līdz tās proklamēšanai paiet zināms laika periods,
kurā dažādo vēsturisko kolīziju apstākļos tiek ģenerētas idejas par Latvijas
valsts patstāvības realizēšanu. Šis process nemaz nevar notikt pēkšņi, jo
“valsts forma ir katras nācijas ilgu noslēgums”[4],
tam jājaug un jāattīstās ļaužu prātos un laika gaitā jānobriest līdz
nepieciešamībai.
Kompjeņas
pamiera noslēgšana 1918.gada 13.novembrī, kas paredzēja Brestas miera līguma
anulēšanu, Latvijā radīja situāciju, ka formāli tā atkal kļuva par Krievijas
valsts teritorijas daļu, kuru pārvalda vācu okupācijas vara. Laika posmā no
13.līdz 18.novembrim reāli nodrošināt valsts pārvaldi tā arī neviens neuzņēmās,
lai gan aktivitātes vērojamas vairākās “frontēs” (LPNP un Demokrātiskā bloka
neveiksmīgais mēģinājums apvienoties, LSD aktīvā nelegālā darbība,
provācistiski noskaņoto politisko spēku iecerētais Baltijas valsts projekts).
Latvijas demokrātiskie spēki šo uzskatīja par ļoti izdevīgu brīdi. Tādēļ
17.novembrī tika izveidota Tautas Padome, kas izveidoja Pagaidu valdību,
un K. Ulmanis Pagaidu valdībās vārdā un
kā šīs valdības ministru prezidents 1918.gada 18.novembrī Latviju proklamēja
par demokrātisku republiku.
“Demokrātija
atrisina tautas gribas problēmu, pieņemot, ka to izpauž kādā noteiktā brīdi
sapulcēto valsts pilsoņu acumirklīgā griba, un tad šo gribu identificējot ar
pašu valsts gribu”[5].
Tātad
– plebiscīts – iespēja uzzināt tautas viedokli un iespēja pašai tautai paust
savu gribu vēlēšanu ceļā. Ja jau valsts iecerēta demokrātiska, tad demokrātisku
vēlēšanu ceļā, un tajā, “neizslēdzot nevienu sabiedrības grupu, dot iespēju
piedalīties valsts dzīvē iespējami plašām tautas masām uz individuālas
vienlīdzības pamatiem“[6].
Diez
vai šajā gadījumā būtu iemesls runāt par tradicionāli demokrātisku valsts
veidošanas procedūru, jo ne tikai netika ļauts šo svarīgo jautājumu izlemt
Latvijas tautai, bet pat Tautas Padomē, kas veica šo politisko soli, pārstāvot
savu valsti, neietilpa nebūt ne visas lielākās
politiskās organizācijas, piemēram, lielinieki, latviešu konservatīvie grupējumi. Vieni
atzina Latviju tikai kā autonomisku vienību Krievijas sastāvā un noraidīja
Satversmes Sapulces sasaukšanas ideju. Otrie bija pārņemti ar Baltijas valsts
(kurā ietilptu Kurzeme, Vidzeme, Rīga, Monzunda arhipelāga salas Igaunijā) idejas
ģenerēšanu, kura savukārt būtu Vācijas province.
Valsts
tiesību speciālists profesors K. Dišlers šo situāciju attiecina uz romiešu
tiesībās atrodamo negotiorum gestio
(otras personas lietu kārtošana bez īpašnieka pilnvarojuma, īpašnieka interesēs
un uz viņa rēķina) faktoru. K. Dišlers uzskata, ka Tautas Padome un Latvijas
Pagaidu valdība uzņēmusies bezuzdevuma lietvedību – Latvijas valsts izveidošanu
un pārvaldīšanu, tādēļ, ka Latvijas tauta – vienīgais valsts suverēns, nav
varējusi konkrētos apstākļos paust savu gribu. K. Dišlers atzīmē, ka tautai nav
iespējams paust savu gribu apstākļos, kad nepastāv attiecīga juridiska
organizācija (nepieciešamie likumi, politiskās sistēmas tehniskā organizācija
utt.)[7].
Docents
V. Blūzma rakstā “Kad īsti Latvija kļuva par valsti?” atzīst, ka “ar Pagaidu
Valdības izveidošanu nevarēja kavēties, jo Latvijas tautas intereses būtiski
apdraudēja baltvāciešu iecerētais Baltijas valsts projekts, kā arī [..] uz
utopiskām koncepcijām balstītā proletariāta diktatūras valsts”[8].
Latvijas
sarežģītajā politiskajā situācijā pēc Brestas miera līguma anulēšanas (vācu
okupācijas vara, Padomju Krievijas karaspēka virzīšanās Latvijas teritorijā),
jāatzīst, būtu diezgan problemātiski izvērst demokrātiskas vēlēšanas. Tautas
Padomes pārstāvji, kas bija visnotaļ noskaņoti uz demokrātiskas valsts izveidi,
orientējoties uz Antantes valstu politiku, nevis uz lielinieciskuma invāziju,
atzina, ka vēlēšanu rezultāts tajā brīdī varēja būt labvēlīgs lieliniekiem (ja
ignorē faktu, ka viņi Satversmes Sapulces sasaukšanu noraidīja), jo faktiski
latviešu tauta šai laika periodā simpatizēja lielinieku idejām. Arī ar
procedūras tīri tehnisko nodrošinājumu būtu bijis visai sarežģīti (balsošanas
vietas, tehniskais personāls un aprīkojums, organizatoriskais aspekts, finansu līdzekļu piesaiste utml.).
Tautas
Padomei tika pārmesta varas uzurpācija, kam, raugoties no teorētiskā viedokļa
varētu arī piekrist. Taču Tautas Padome ņēma vērā “lielvalstu noteikto
pašnoteikšanās principu, kas ne vienmēr arī tika ievērots”[9],
jo izveidojusies situācija liecināja, ka “Krievija nespēja un Vācija nebija
ieinteresēta aizkavēt šādu rīcību”[10].
Iepriekšminētos
argumentus, iespējams, varētu uztvert kā attaisnojuma meklēšanu Tautas Padomes
rīcībai (galu galā 1920.gadā taču viss tika atrisināts demokrātiskā ceļā).
Tomēr, neraugoties uz dažādajiem vēsturiskajiem traucēkļiem un pavisam
objektīvi raugoties caur valsts demokrātiskas dibināšanas nosacījumu prizmu,
tautas priekšstāvības faktors LR pasludināšanā Tautas Padomes un K. Ulmaņa kabineta
izpildījumā tomēr tika ignorēts.
Par godprātīgu atzīstams Tautas
Padomes pieņemtajā platformā paustais politiski nozīmīgais mērķis, kurš paredz
tautas nobalsošanu un tiesības lemt par savu likteni, tiklīdz tas būs iespējams. Mērķis tika īstenots 1920.gada aprīlī,
kad notika Satversmes Sapulces vēlēšanas, un, tai sanākot, Tautas Padome nolika
savas pilnvaras, tā apliecinot savas rīcības nesavtīgumu un darbošanos vienīgi
valsts un Latvijas tautas interesēs.
Latvijas
lielinieki neatzina Pagaidu valdību un tās izveidošanu. Un tajos pašos datumos
– 1918.gada 17.-18. novembrī - Latvijas Strādnieku, bezzemnieku un strēlnieku
padomju deputātu II kongress atzīmē savas tiesības lemt par jautājumiem, kas
attiecas uz Latviju, kura ir Padomju Krievijas sastāvdaļa. 1918.gada 4.decembrī tika nodibināta Padomju valdība,
bet šā paša gada 17.decembrī tās manifestā tika paziņots, ka “visa vara [..]
pāriet uz strādnieku, kareivju un strēlnieku
padomēm”[11].
Padomju
valdība, kas tika proklamēta 1918.gada decembrī, savas darbības argumentēja ar:
·
1917.gadā Vidzemē notikušo
Vidzemes Zemes padomes vēlēšanu rezultātiem (61% iedzīvotāju nobalsoja par
LSD);
·
1917.gada novembra Krievijas
Satversmes sapulces vēlēšanu rezultātiem (Latvija šajā laikā ir Krievijas
sastāvdaļa un 72% Vidzemes guberņas un 51% Latgales iedzīvotāju nobalso par
LSD);
·
bruņoto sacelšanos, kas notiek
1917.gada nogalē, un valsts varas likumsakarīgu nonākšanu lielinieku rokās
Vidzemē un Latgalē;
·
Strādnieku, bezzemnieku un
strēlnieku II kongresā 1917.gada novembrī pieņemto rezolūciju, ka Latvijas
padomju deputātu kongress lemj par visiem jautājumiem, kas attiecas uz Latviju.
(Ar ko tad izskaidrojama šī
sabiedrības radikāli kreisā nostāja? Latvijas iedzīvotāji šajā laikā I Pasaules
kara iespaidā vēršas pret vācu okupantiem, cerot, ka Krievija būs tā, kas
palīdzēs Latviju atbrīvot no senā ienaidnieka.)
Šajā
aspektā Padomju valdība tik tiešām baudīja (gan 1917.gadā, gan 1918.gadā)
tautas atbalstu un varēja uzņemties
tautas vairākuma viedokļa pārstāvēšanu. Kā redzam, tautas priekšstāvības
funkcija tika respektēta, tikai viens traucējošs apstāklis – vēlēšanu rezultāti nebūt nav
‘svaigi’, jo tās notikušas pirms vairāk nekā gada.
Turklāt
P. Stučkas valdībā pārstāvēta bija tikai LSD un par padomju valdības
izveidošanu tika izlemts Maskavā.
Kopš
1918.gada 18.novembra Latvijā pastāvēja (vai nu kāds politisks grupējums to
atzīst, vai neatzīst) proklamēts augstākās varas orgāns (Tautas Padome) un
izpildu varas orgāns (Latvijas Pagaidu valdība), kuri paredzēja valsts
pārvaldes kārtību, līdz ar to (kā to paredzēja Tautas Padomes politiskā
platforma, kas uzskatāma par Latvijas pagaidu Satversmi) jebkura cita valdība
Latvijā jāsastāda no tautas plebiscīta rezultātā ievēlētajiem tautas
priekšstāvjiem. Bez tam - augstākā vara valstī var būt tikai viena.
P.
Stučkas padomju valdības manifests uzskatāms par politisku, bet ne tiesisku
aktu. Turklāt padomju valdības pasludinātā proletariāta diktatūra jau tīri no
teorētiskā viedokļa nav ietilpināma demokrātiskā valstī, ko tās realizētā vara
turpmākajos piecos mēnešos klaji pierādīja, un Latvijas iedzīvotājos, kas
sākotnēji diezgan lielā skaitā lielinieku sludinātās sociālistiskās idejas
atbalstīja, vēlāk izraisīja noliegumu.
2.2. Sabiedrības attieksme
pret Latvijas Pagaidu valdību un Latvijas Padomju valdību
Kas
šajā laikā notiek ar sabiedrisko domu, sabiedrības attieksmi pret tās zemē
notiekošo?
Kā
jau pieminēts, lielinieki Pagaidu valdību un Satversmes Sapulces sasaukšanas
ideju neatzina, jo Latviju uzskatīja par Krievijas autonomiski teritoriālu
vienību.
LSDSP
pozīcija pret Tautas Padomi un Pagaidu valdību bija nekonsekventa. (Daži tās
pārstāvji Tautas Padomē iestājās, bet Pagaidu valdībā nepiedalījās, 1918.gada
decembrī no Tautas Padomes izstājās un pēc dažiem mēnešiem atkal tajā iestājās).
Pēc valsts neatkarības pasludināšanas LSDSP pārmeta Tautas Padomei
nedemokrātismu, politisko brīvību trūkumu, kolaboracionismu, vienpusīgu orientāciju uz Antantes valstīm.
Jāatzīst, ka viņu izteiktajos pārmetumos ir daudz patiesu vārdu.
Daļa
Latvijas vāciešu arīdzan ieņēma noraidošu pozīciju attieksmē pret Pagaidu
valdību, jo, kā norādīts iepriekš, tai bija savas intereses un vēlmes attiecībā
uz valsts politiku un tās struktūru administratīvi teritoriālās pakļautības
jautājumā.
Latviešu
tauta kopumā, kura bija iecerējusi beidzot no Latvijas patriekt vācu okupantus,
bija vīlusies, jo situācija atklāti demonstrēja, ka reālā vara Latvijā vēl
joprojām ir vācu okupācijas varas rokās un K. Ulmaņa kabinets savu varu tā arī
nespēj realizēt. Viņi pret jaunizveidoto valdību nevērsās, bet arī
neatbalstīja.
LSDSP
noraidoši izturējās ne tikai pret Tautas Padomi un Pagaidu valdību, bet arī
pret 1918.gada decembrī nodibināto Padomju valdību. Pavisam noteikti var
apgalvot, ka arī baltvācieši nebija P. Stučkas kabineta atbalstītāju vidū. T.s.
sabiedrības proletāriskā slāņa attieksme bija skaidri zināma – ar izteiktu
noslieci un lielinieciskām idejām un simpātijām pret sarkanajiem latviešu
strēlniekiem. Lielinieki spekulēja ar tautas negatīvajām jūtām pret vāciešiem
un prasmīgi to izmantoja savā labā, organizējot tautas sacelšanos. Tās
organizēšanā liela nozīme bija šajā pašā laikā 1918.gada 18.-19.novembrī
notikušajai LSD konferencei. Arī lielinieku panāktā latviešu sarkano strēlnieku
virzīšanās uz Latviju izšķirošajām cīņām ar vāciešiem rada atbalstu latviešu
vidū un stiprināja lielinieku pozīcijas.
Lai
gan zināmai sabiedrības daļai pret Pagaidu valdību bija skeptiska nostāja,
tomēr tā nelika tautai tik smagi vilties, kā tas notika attieksmē pret P.
Stučkas valdību. Tās realizētā politika (vispārēja nacionalizācija, nepārdomātā
zemes refoma, nespēja apgādāt valsts iedzīvotājus ar pārtiku, sarežģītajā
situācijā iedzīvotāju dalīšana pēc sociālās piederības, regulāri veiktās
iedzīvotāju īpašuma rekvizīcijas un konfiskācijas, vairumā gadījumu bez
atlīdzības, atmiņas par plašajiem arestiem un represijām, veiktajām jau
1917.gadā, antikomunistisku viedokļu apkarošana ar teroristiskām metodēm)
mazināja sabiedrības atbalstu lieliniekiem.
Lai
gan arī Latvijas Pagaidu valdība neattaisno tai uzlikto pienākumu un,
acīmredzot, ne pārāk lielo atbalstītāju cerības (to tā izdarīs vēlāk), vismaz
iedzīvotāji varēja pārliecināties par K. Ulmaņa valdības neagresīvo nostāju un
neteroristisko varas realizēšanas politiku. Tās būtiskā atšķirība jau saskatāma
abu valdību paustajā “rīcības programmā” – Latvijas Tautas Padomes platforma
pauž demokrātiskus valsts pārvaldes principus[12],
savukārt Padomju valdības Manifests pasludina proletariāta diktatūras laiku un
atklāti aicina uz bruņotu rīcību, kā arī savas valsts iedzīvotājiem draudot ar
īpašumtiesību atņemšanu, īpašumu nacionalizāciju utml.[13]
2.3. Starptautiskais statuss
un suverenitātes atzinums
Kāds tad patiesībā bija abu valdību
savai valstij pieprasītais (vēlamais) valststiesiskais statuss? Vai abas
valdības iestājās par vienu un to pašu šajā ziņā?
Kā zināms, Tautas Padome un Pagaidu valdība iestājās tikai un vienīgi
par suverēnu Latviju, neatkarīgu valsti, kas nekādā – ne politiskā, ne
ekonomiskā – ziņā nebūtu pakļauta ne Vācijai, ne Krievijai (ne arī kādai citai
valstij). Ja LPNP vēl pirms Tautas Padomes izveidošanas sākotnēji iestājas par
Latvijas autonomiju, argumentējot to ar domu, ka Latvija vēl nav gatava kļūt
par suverēnu valsti (Latvijai I Pasaules kara apstākļos bija pat izdevīgi
atrasties Krievijas protekcijas paspārnē). Taču situācija 1918.gada novembrī
bija mainījusies un LPNP atzina, ka nu ir pienācis īstais brīdis realizēt
loloto ieceri.
Padomju
valdības un līdz ar to arī tās proklamētās Padomju Latvijas īpatnība ir tā, ka
tās valststiesisko statusu noteikt precīzi ir diezgan grūti. Tas ir diskutabls
jautājums. Attiecībās ar ārvalstīm Latvijas Padomju valdība norādīja uz savu kā
suverēnas valsts statusu, pieprasot Latvijas Padomju valdības atzīšanu. Bet
specifiskajās attiecībās ar Krieviju P. Stučka īpaši uzsver un iestājas par
Latvijas iekšējo autonomiju. Šī valdība bija centralizētas varas piekritēja.
Minētā pretišķība norāda uz duālu politiku (apzinātu?) no P. Stučkas valdības
puses (vai varbūt tā bija neizlēmība). Docents
V. Blūzma šo faktoru nosauc par “dubultu standartu Latvijas lielinieku
politikā, kā arī par deklarētās formas neatbisltību reālajam saturam”.[14]
Ja
Latvijas valststiesiskais statuss norāda uz šo abu valdību atšķirīgo nostādni,
tad kopīga to iezīme parādās attiecībā uz Latvijas valsts teritoriju. Skaidra
to apzināšanās ir viena no valsts kā sabiedriskas organizācijas pazīmēm. Abas
valdības iestājas par visu četru (tajā laikā – trīs) Latvijas vēsturiski
etnogrāfisko novadu integritāti.
Lai
izveidotu tiesisku valsti, kuras pārvaldīšana notiek ar tiesisku procesu
starpniecību, valsts varai jānodrošina stabila tiesiskā kārtība. Valsts vara,
kā viens no valsts politikas īstenošanas līdzekļiem, tās suverenitāte un spēja
to realizēt norāda uz neatkarīgas valsts klātbūtni. Valdībai jākļūst par
vienīgo likumīgo valsts varas realizētāju.
Savdabīga
izveidojas situācija ar LPNP, kura sevi par augstāko varu Latvijā nebija
proklamējusi un nevienu mirkli reālo varu tā arī nebija realizējusi, taču tās
suverenitāti pamanās atzīt Lielbritānija
(11.11.1918.). Pagaidu valdību, lai gan K. Ulmaņa kabinets sevi proklamē par
augstāko varu valstī, ir grūti nosaukt par neatkarīgu. Par to liecina vairāki
Pagaidu valdības noslēgtie līgumi ar Vācijas reprezentantiem. 1918.gada 1.decembrī
noslēgtais provizoriskais līgums ar Vācijas ģenerālpilnvaroto Vinnigu noteica,
ka “ģenerālpilnvarnieku reprezentētās okupācijas varas attiecības pret Pagaidu
valdību un tās orgāniem vispārīgi nosaka 43.§ Hāgas konvencijā par sauszemes
kara noteikumiem”, [15]
resp., okupācijas varai “jāizdara visi no tās atkarīgie rīkojumi, lai pēc
iespējas atjaunotu un uzturētu publisko kārtību un publisko dzīvi, proti,
ciktāl nav piespiedu kavēkļi – pie kam jāņem vērā vietējie zemes likumi”[16].
Arī
1918.gada 7.decembra līgums ar jau pieminēto Vāciju pārstāvošo Vinnigu par
Landesvēra izveidošanu, par kura pavēlnieku izraugāms pārstāvis no kādas
neitrālas valsts un tiesības veikt šo izvēli patur okupācijas vara ar
noteikumu, ka līdz šīs procedūras realizēšanai landesvēru komandē vācu
virsnieks (diemžēl neitrālās zemes pārstāvis tā arī neierodas), liecina par
Pagaidu valdības diezgan ierobežoto iespēju rīkoties. Pavisam atklāti šeit
saskatāms, ka spēles noteikumus vēl joprojām diktēja vācu okupācijas varas
orgāni.
Par K. Ulmaņa kabineta un Tautas Padomes
nespēju nodrošināt likumīgu valsts varu un pārvaldīt teritoriju nepārprotami
liecina arī komunistiskais censonis P. Stučka ar savu “pašdarbības pulciņu”,
kura mērķis arīdzan ir pārstāvēt Latviju kā valsti un savukārt realizēt padomju
varu tajā.
Neraugoties uz visai neskaidro P.
Stučkas valdības ārpolitiku, tomēr
iezīmējas tās orientācija uz Latvijas autonomiju ar centralizētu valsts varas
aparātu Padomju Krievijā, uz ko norāda arī Latvijas Komunistiskās partijas
pakļautība Krievijas KP. Tātad šeit nevar būt runa par Padomju Latvijas
neatkarību, jo Padomju Latvijas valdībai nebūt nepiemita varas monopols,
faktiski tai bija tikai reprezentējoša funkcija (līdzīgi situācijai, kas
izveidojās līdz ar PSRP nodibināšanu). Par
Latvijas pakļautību Krievijai P. Stučkas proklamētās varas apstākļos liecina
arī citi būtiski faktori - Padomju Latvijas pakļautība Padomju Krievijai,
piemēram, saimnieciskā ziņā:
·
Latvijā
pastāv vienota finansu sistēma (ar Krieviju);
·
Padomju
Latvijas banka bija pakļauta Padomju Krievijas bankai (tātad Latvijas Banka
darbojas tikai kā filiāle);
·
vienota
padomju republiku pilsonība utt.
Šajā laikā, kā redzams, Latvijā
pastāvēja divas valdības, kuras mēģināja pārvaldīt vismaz katra savu
teritoriju. Paradoksāla izveidojās situācija, kas liecina par abu valdību
nespēju efektīvi operēt ar sev piešķirto varu, kad vācieši kopā ar
provācistiski noskaņotiem vietējiem biedriem 1919.gada 16.aprīlī sarīkoja puču.
Bez jau minētajām Latvijā tiek izveidota vēl viena valdība – sākumā ar cara
laika prokuroru Borkovski, pēc tam ar vāciešiem simpatizējošo mācītāju A.
Niedru priekšgalā. Līdz ar to Latvijā 1919.gada vidū tajā pastāvēja trīs
režīmi, resp., K. Ulmaņa valdība, P. Stučkas valdība un A. Niedras valdība. Šī
darba uzdevums gan nav analizēt politisko situāciju Latvijā 1919.gadā, taču
jāpiezīmē, ka vēl mazāk uz Latvijas suverenitāti varēja pretendēt tieši A.
Niedras kabinets. Tas vēl vairāk nekā P. Stučkas kabinets no Krievijas bija
atkarīgs no Vācijas un baltvāciešu militāristiem. Taču visas trīs tiecās
pārstāvēt Latvijas valsti.[17] No šeit aprakstītā izsecināms, ka savas
valdības varu valstī neviens no šiem kabinetiem pilnībā realizēt nespēj un
pilnībā pārvaldīt savu teritoriju arīdzan ne.
Viens
no suverēnas valsts pastāvēšanas priekšnoteikumiem ir tās starptautiskā
atzīšana. Sadarbību ar ārvalstīm veicina konsekventa nostāja gan valsts
iekšpolitikas, gan ārpolitikas jautājumos ar skaidri izvirzītiem mērķiem un
pārliecinošu darbību to sasniegšanā.
LPNP
1918.gadā aizsākto diplomātisko sadarbību ar lielvalstīm (īpaši jau ar
Lielbritāniju) turpina Tautas Padome un Latvijas Pagaidu valdība. Kurss uz
starptautisko atzīšanu vainagojas panākumiem, kad 1918.gada 11.novembrī LPNP
Ārlietu nodaļas vadītājs Z. A. Meierovics saņēma Lielbritānijas ārlietu
ministra A. Dž. Balfūra vēstījumu, kurā LPNP tika de facto atzīta pat Latvijas Pagaidu valdību.
Kādu
starptautisko atzinību baudīja abas 1918.gadā pasludinātās vadības? Kādēļ tieši
LPNP un kādēļ Lielbritānija šo politisko organizāciju uzskatīja par vērā ņemamu
un atzīstamu? V. Blūzma apgalvo, ka LPNP sevi nebija proklamējusi par augstāko
varu Latvijā.[18] Ā. Šilde pauž diametrāli
pretēju viedokli, ka 1918. gada 12.jūlijā LPNP Ārlietu nodaļa nodēvē (bet ne
proklamē!-V.F.) LPNP par augstāko Latvijas augstāko varas iestādi.[19]
Par
savdabīgu vēsturisku paradoksu atzīstams fakts, ka LPNP nebūt nebija tā, kas
1918.gada 18.novembrī proklamēja Latvijas valsti, to veica tikai pēc
11.novembra jaunizveidotā Tautas Padome. Un turklāt de facto atzinums tika saņemts septiņas dienas pirms Latvijas
valsts pasludināšanas. Kā saka V. Blūzma – “valdība jau atzīta, bet valsts vēl
nav”[20].
Tātad
no Lielbritānijas starptautisks atzinums de
facto ir saņemts un būtu attiecināms uz LPNP sadarbībā ar Rīgas
Demokrātisko bloku izveidoto Tautas Padomi, kas savukārt izveido Pagaidu valdību.
Tautas
Padomes un Latvijas Pagaidu valdības realizētā ārpolitika attiecībās ar Vāciju
ir stipri sarežgītāka. K. Ulmaņa valdība, ņemot vērā jau aprakstīto vēsturisko
situāciju, ir lielā mērā atkarīga no vācu okupācijas varas (jau pieminētie
līgumi).
Viena
no divām valstīm, kura vēsturisko kolīziju kontekstā dažādos laika posmos un
kopumā tik ļoti ilgu laiku valdījusi un ietekmējusi Latvijas politiku, - Vācija
– Latvijas valsti tās etnogrāfiskajās robežās de facto ir atzinusi jau 1918.gada 26.novembra Vācijas
ģenerālpilnvarotā A. Vinniga oficiālajā paziņojumā. Vācija savu attieksmi pret Latviju starptautiskas
atzīšanas de facto ietvaros nemaina
pat tad, kad 1919.gada 16.aprīlī apvērsumu realizēja provācistiskie spēki un
tika izveidots “germanofīlais” [21]
A. Niedras kabinets.
Ņemot
vērā vēsturisko situāciju 1918.gadā, ko bija radījis I Pasaules karš, Vācijai pilnīgi
nepieņemami bija sniegt atbalstu P. Stučkas kabineta variantam. Vācijai daudz
pieņemamāk bija sadarboties (par atbalstu to nosaukt nevarētu) ar Latvijas
Pagaidu valdību, kā to fiksē “sadarbības” līgumi ar Vāciju.
Vācijas
turpmāko politiku Baltijā noteica arī 1919.gada 28.jūnijā Versaļā noslēgtais
miera līgums starp sabiedrotajām valstīm un Vāciju, kura nosacījumi paredzēja,
ka “Vācija atzīst un apņemas respektēt kā patstāvīgu un neatņemamu visu to
teritoriju neatkarību, kas ietilpa Krievijas impērijas sastāvā uz 1914.gada
1.augustu”[22].
Ar
ko izskaidrot Vācijas iecietību pret Latviju? I Pasaules kara beigu posmā
Vācija zināmas nākotnes cerības saistīja ar iecerēto Baltijas valsts projektu,
kuru visnotaļ atbalstīja vācu politiķi, un tā potencēm nākotnē, taču tas
izrādījās dzīvot nespējīgs. Savukārt, tad, kad jau bija skaidrs, ka Vācija šo
karu ir zaudējusi un vairs nevēlas to turpināt, noteikumus tai sāka diktēt
Antantes valstis, kas bija ieinteresētas gan kara izbeigšanā, gan arī komunistu
invācijas aizkavēšanā (tādēļ arī Vācijas karaspēks, pildot bufera funkcijas
starp Krieviju un Rietumeiropu, tik ilgi vēl atradās Latvijas teritorijā, kad
parējā pasaule jau bija beigusi karot).
‘Aizķeršanās’ radās ar Franciju – vienu no
Antantes valstīm, kura joprojām aizstāvēja vienotas Krievijas ideju. Taču
Anglija un Francija tomēr panāca vienošanos par Baltijas valstu neatkarības
atzīšanu, kas tika atspoguļota 1919.gada 20.augusta deklarācijā. Sabiedrotie
pavisam oficiāli un jau izveidoto LR kā suverēnu valsti de jure atzina 1921.gada
26.janvārī.
Diplomātiskajā
vēsturē šajā sarežģītajā laikmetā bijis ne mazums dīvainību, piemēram, Latvijas
Pagaidu valdība pēc Latvijas proklamēšanas pie Padomju Krievijas ar lūgumu
atzīt tās neatkarību tā arī nebija griezusies.
P. Stučkas
valdības neskaidrā ārpolitiskā nostāja un pašas paustā dubultā politika radīja
tikpat neviennozīmīgu un atšķirīgu citu valstu diplomātisko nostāju attiecībā
pret to.
Lielbritānijas
skaidri paustā antilielinieciskā nostāja nekādu apsvērumu dēļ nevarēja mudināt
P. Stučkas valdību vērsties pie angļiem ar savas valdības starptautiskas
atzīšanas lūgumu.
Otra valsts, kura tik ļoti aktīvi ir
piedalījusies Latvijas valsts vēstures un politikas veidošanā gandrīz visa
20.gadsimta garumā, ir Krievija, kura, starp citu, Latvijas valstisko
neatkarību netieši atzinusi jau 1918.gada 23.decembrī – Viskrievijas Centrālā
Izpildkomiteja, atzīstot P. Stučkas vadīto Latvijas Padomju valdību, pirmoreiz
atzīst arī Latvijas neatkarību no Krievijas[23].
Latvijas Padomju valdībai šai laikā
raksturīga duāla politika – attiecībās ar ārvalstīm tās paustais mērķis ir
valsts suverenitātes starptautisks atzinums, bet tai pat laikā attiecībās ar
Krieviju P. Stučka nevēlas neko
vairāk par Latvijas autonomiju Krievijas sastāvā. V. Blūzma “visā šai padomju Latvijas
atzīšanas lietā”[24] norāda uz kādu kuriozu –
P. Stučka Latvijas Sociālistiskās Padomju republikas neatkarības atzīšanu no
Krievijas puses nemaz nav vēlējies, Krievija ar to pasteigusies bez P. Stučkas
valdības pieprasījuma.[25]
Galvenais
tomēr ir fakts, ka Krievija Latviju kā suverēnu valsti ir atzinusi un jau
1918.gada nogalē, neatkarīgi no tajā esošā politiskā režīma un valdības, kaut
arī tas noticis periodā, kad savu varu Latvijā bija pieteikusi lielinieku
valdība.
Vairāku valstu
ieinteresētību sadarboties ar padomju valdību, iespējams, radīja tās plaši
realizētā vispārējā nacionalizācijas un monopolizācijas politika, kas attiecās
ne tikai uz visiem Latvijas pastāvīgajiem iedzīvotājiem, bet arī uz
ārzemniekiem (pat diplomātiskā korpusa darboņiem!). Šeit skaidri saskatāmi
ārvalstu valdību motīvi pasargāt savus pilsoņus pret Padomju valdības patvaļīgi
realizēto “revolucionāro jaunradi tiesību jomā”[26].
Tieši šīs ‘jaunrades’ dēļ padomju valdībai 1919.gadā radās konflikti
diplomātiskā līmenī ar vairākām valstīm (piemēram, Zviedriju, Nīderlandi, Norvēģiju,
Dāniju, Gruziju u.c.). Dānijas valdība iestājās par Padomju Latviju kā
Krievijas federācijas asociētu autonomu politisku vienību. Norvēģijas valdība
ar P. Stučkas valdību nesadarbojās. Zviedrija bija piekritusi stāties sakaros
ar P. Stučkas kabinetu, taču oficiālā līmenī par savstarpējām sakaru formām šis
jautājums tā arī netika atrisināts. Nīderlande izšķīrās par atbalstu P. Stučkas
kabinetam un atzina Latvijas Pagaidu valdību de facto.
Valsts realizētajai politikai
iekšpolitikas un ārpolitikas jautājumos, kā redzam, ir būtiska loma valstu
dimplomātisko attiecību sfērā. LR gan tās pašos iesākumos, gan arī 20.-30.gados
raksturīga smalka un pārdomāta diplomātiskā taktika. Citādi tas gan notika LSPR
laikā. Kā vēlāk atzinis pats Padomju valdības vadītājs P. Stučka, tā kabinetam
“ārzemju politikas patiesībā nebija un nebija pat aparāta šādai politikai”[27].
Latvijas Pagaidu valdības realizētā skaidrā koncepcija būtiski kontrastēja ar
Padomju valdības nihilistisko ārpolitiku. Tas zināmā mērā nostiprināja Pagaidu
valdības pozīciju diplomātiskajā jomā un vēsturiskajā situācijā.
Kopsavilkums
LR proklamēšanas akts
1918.gada 18.novembrī, neraugoties uz Tautas Padomes rīcības neatbilstību
visiem demokrātiskas valsts pasludināšanas principiem, Latvijas valsts
politiskajā dzīvē nenoliedzami bija ļoti nozīmīgs lēmums, kas pavēra ceļu
Latvijai pilnveidoties un attīstīties kā pilntiesīgai demokrātiskās pasaules
loceklei, kā arī Latvijas tautai realizēt tās nacionālās pašapziņas modeli un
pilnā mērā pierādīt tās lojalitāti savai valstij.
Padomju valdības politika un P.
Stučkas kabinets pierādīja lieliniecisko ideju popularitāti 20.gadsimta sākumā
un ideoloģiskā spēka dzīvotspēju un iedarbīgumu vēlākajā vēstures posmā, kas,
ilgi sargāts no realitātes, tomēr pierāda savu utopisko dabu, dodot vietu
reālām demokrātiskām vērtībām.
Secinājumi:
1. Latvijas valsts proklamēšana un izveidošana
nenotika vienlaicīgi. Valsts proklamēšanas brīdī tā pilnībā neatbilda suverēnas
valsts prasībām.
2. Valsts
proklamēšanas brīdī Latvija teorētiski bija Krievijas sastāvdaļa. Tautas Padome
sākotnēji nepārstāvēja Latvijas tautas vairākuma viedokli, bet Satversmes
Sapulces vēlēšanu rezultāti pauda Latvijas iedzīvotāju atbalstu Tautas Padomes
realizētajai politikai. Tautas Padomes rīcība 18.11.1918. uzskatāma par
bezuzdevuma lietvedības realizāciju.
3. Latvijas
Padomju valdības proklamēšana nav uzskatāma par suverēnas valdības tiesisku
aktu, jo valdības sastādīšana nenotika konkrētās valdības demokrātisku vēlēšanu
rezultātā, valsts vara nebija suverēna, pārstāvēja tikai viena politiskā spēka
viedokli, valdības manifesta saturs neliecināja par demokrātisku valsts
pārvaldīšanas ieceri.
4. LR
starptautisku atzīšanu de facto
iegūst jau 1918.gadā, pilnīgi oficiālu starptautisku atzīšanu de
jure iegūstot 26.01.1921.
5. Līdz ar Latvijas Satversmes Sapulces sasaukšanu un Latvijas
Republikas starptautisku atzīšanu de jure
demokrātiskā iekārta Latvijā atzīstama par nodibinātu un LR atzīstama par
pilntiesīgu suverēnu valsti.
Avoti:
Latvijas Tautas Padome, I puse. – R.:
Satversmes Sapulces izdevums, 1920.
Latvijas Pagaidu valdības likumu un
rīkojumu krājums, Nr.1-9. – R., 1919.
Latvijas Sociālistiskās Padomju republikas Dekrētu un rīkojumu krājums,
Nr.1-7. – R., 1919.
Dokumenti stāsta: Latvijas buržuāzijas nākšana pie varas/Sast. V.
Bērziņš. – R.: Zinātne, 1989.
Literatūras saraksts:
20.gadsimta Latvijas vēsture, I.
Latvija no 20.gadsimta sākuma līdz neatkarības pasludināšanai 1900 – 1918. – R.:
Latvijas Vēstures institūta apgāds, 2000.
Andersons E. Latvijas vēsture.
1914.-1920. – Stokholma: Daugava, 1967.
Blūzma V. Kad tad īsti Latvija kļuva
par valsti? // Latvijas Vēsture, Rīga, 1991., Nr.3
Blūzma V. Kad tad īsti Latvija kļuva
par valsti? // Latvijas Vēsture, Rīga, 1992., Nr.1 (4)
Dišlers D. Demokrātiskas valsts
iekārtas pamati. – R.: A. Gulbja apgāds, 1931.
Dišlers K. Negotiorum gestio publisko tiesību novadā. – R., 1935.
Dribins L. Padomju Latvijas dzimšana (1917.-1919.) // Latvijas likteņgadi.
– R.: Avots, 1987.
Dribins L. Latvijas Sociālistiskā Padomju Republika
(1918.g.decembris-1920.g. janvāris) // Latvijas likteņgadi. – R.: Avots, 1988.
Ievads politikā. – R: Zvaigzne ABC, 1998.
Kalniņš V., Apsītis R. Valsts un tiesību vēsture. II daļa – R.:
Zvaigzne, 1980.
Kjellins R. Valsts kā dzīves forma. – R.: Varavīksne, 1929.
Līgotņu Jēkabs. Latvijas valsts dibināšana. – R.: V. Olava
fonda sabiedrības izdevums, 1925.
Stučka P. Rakstu izlase, 2.sēj. – Rīga, 1978.
Šilde Ā. Latvijas vēsture (1914.-1940.). – Stokholma: Daugava, 1976.
Vītiņš V. Vispārīgs tiesību pārskats. – R.: Verdikts, 1993.
(atkārtotais izdevums)
Большой юридический словарь. – Москва: Инфра-М,
1999.
[1] Dišlers K. Demokrātiskas valsts
iekārtas pamati. – R.: A. Gulbja apgāds, 1931., 17.lpp.
[2] Kjellins R. Valsts kā dzīves forma. –
Rīga, 1929., 71.lpp.
[3] Ievads politikā. – R.: Zvaigzne ABC,
1998., 122.lpp.
[4] Kjellins R. Valsts kā dzīves forma. –
R.: Varavīskne, 1929., 85.lpp.
[6] Dišlers, K. Demokrātiskas valsts
iekārtas pamati. – Rīga, 1931., 63.lpp.
[7] Dišlers K. Negotiorum gestio publisko
tiesību novadā.- Rīga, 1939., 2.-8.lpp.
[8] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? – Latvijas Vēsture, R., 1991., Nr.3,
lpp.
[9] 20. gadsimta Latvijas Vēsture. I – R.: Latvijas Vēstures institūta apgāds,
690.lpp.
[10] Turpat, 690.lpp.
[11] Latvijas strādnieku, bezzemnieku un
strēlnieku Padomju valdības Manifests.// Dokumenti stāsta: Latvijas buržuāzijas
nākšana pie varas. – R.: Zinātne, 1988., 95.-97.lpp.
[12] Latvijas Tautas Padomes politiskā
platforma.//Dokumenti stāsta: Latvijas buržuāzijas nākšana pie varas. – R.:
Zinātne, 1988., 56.-59.lpp.
[13] Latvijas Padomju valdīnas
Manifests.//Dokumenti stāsta: Latvijas buržuāzijas nākšana pie varas. – R.:
Zinātne, 1988., 95.-97.lpp.
[14] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, Rīga, 1992, Nr1 (4) – 7.lpp.
[15] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, 1992., Nr.4, 4.lpp.
[16] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par valsti? //
Latvijas Vēsture, 1992., Nr.4, 4.lpp.
[17] V. Blūzma savā rakstā min, ka šāda
situācija, kad valsti cenšas pārstāvēt vairāki naidīgi režīmi, definējama kā
pilsoņu kara situācija, kāda Latvijā tolaik arī pastāvēja./ Blūzma V. Kad īsti
Latvija kļuva par valsti? // Latvijas Vēsture, 1992., Nr.4, 5.-6.lpp.
[18] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, 1991., Nr.3, 6.lpp.
[19] Šilde Ā. Latvijas vēsture 1919.-1940.
– Stokholma, 1976., 219.lpp.
[20] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, 1991., Nr.3, 5.lpp.
[21] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, 1992., Nr.4, 4.lpp.
[22] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, 1992., Nr.4, 4.lpp.
[23] KSFPR Tautas Komisāru Padomes dekrēts
par Padomju Latvijas neatkarības atzīšanu.// Dokumenti stāsta: Latvijas
buržuāzijas nākšana pie varas. – R.: Zinātne, 1989., 99.-100.lpp.
[24] Blūzma V. Kad īsti Latvija kļuva par
valsti? // Latvijas Vēsture, 1992., Nr.4, 5.lpp.
[25] Turpat, 5.lpp.
[26] Turpat, 9.lpp.
[27] Stučka, P. Rakstu izlase, 2.sēj. –
Rīga, 1978., 461.lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru