Ventspils Augstskola
Ekonomikas
un Pārvaldības fakultāte
Draudzība un politika
Referāts filosofijā
2.
kursa studente
Zane
Kazāka
2000.
gada 1. semestris
Pirmajā
brīdī, izlasot referāta tēmu, man nebija skaidrs, kā par abiem šiem jēdzieniem
kopā ir iespējams kaut ko uzrakstīt. Kad bibliotēkā filosofijas vārdnīcās
iepazinos ar to skaidrojumiem, mana dūša saplaka pavisam. Bet es taču biju
nobriedusi rakstīt tieši par šo tēmu! Pagāja kāds laiciņš, es apdomāju, kas
apdomājams, un sapratu, ka šis uzdevums nav neizpildāms.
Tā,
te nu būs vārdi, uz kuriem balstoties radās mans rakstu darbs.
“Draudzība – jau no Sokrata laikiem
skaitās viena no galvenajiem tikumiem, kas izpaužas kā divu cilvēku dvēseles
kopība un abpusēja pieķeršanās. Pie tam augstākais tikumiskais novērtējums ir
draudzībai, kas balstās uz abpusēju mīlestību, cieņu, atklātību un absolūtu
uzticību vienam pret otru. Draudzības neatņemama sastāvdaļa - saskarsme, kas
atklāj ceļu uz sava “es” relizāciju caur “tu”. Īsta draudzība sevī nes ārējas
brīvības elementus, kas tai piešķir spēku atraisīt iekšējo brīvību.”
“Politika (valsts pārvaldes māksla) –
cilvēka darbības sfēra, kurā īsteno sabiedrības vadīšanu un pārvaldīšanu ar
varas struktūru palīdzību, radot, atbalstot vai iznīcinot šīs struktūras.
Periodā, kad sabiedrība funkcionē relatīvi stabili, politika tiek realizēta
caur dažādu sociālo grupu un to interešu mijiedarbību, kritiskos periodos un
pārmaiņu laikos politika kļūst par sfēru, kurā notiek cīņa par varu un tās
citādu sadalījumu sabiedrībā. Politika var būt vērsta uz jebkuru sabiedrības
darbības sfēru (ekonomika, zinātne, kultūra), it īpaši, ja šī darbība tiek
aplūkota kā varas instruments.
Izlasot
vienīgi definīcijas, kļūst skaidrs, ka politika un draudzība ir atšķirīgas.
Turpmāk, runājot par draudzību, domāšu tās cēlākās un patiesākās izpausmes.
Pasaules laikmetu griežos, tai skaitā mūsdienās, netrūkst piemēru par ITKĀ
draudzībām, atļaušos tās nosaukt tādā vārdā. Vai mazums cilvēku prot izmantot
otra labvēlību, atklātību un uzticēšanos ļaunos, savtīgos nolūkos, domājot
vienīgi par personīgo izdevīgumu? Protams, šādām “draudzībām” nav ilgs mūžs, jo
agrāk vai vēlāk slēptie nodomi tiek atklāti - reti kurš ir tāds muļķis, kuru
iespējams ilgstoši pakļaut izmantošanai. Bet par šādiem gadījumiem es, kā jau
pieminēju, nerunāšu.
Draudzība,
tātad, balstās uz savstarpēju mijiedarbību, turklāt tādu, kurā abi cilvēki
iegūst. Ko? Pieredzi, domu apmaiņu, jaunas atziņas, izjūtas, emocijas. Par
draugiem nevar kļūt cilvēki, kuriem ir savstarpējas antipātijas. Draudzības
pamatā ir simpātijas, sākotnēji balstītas uz pirmajiem iespaidiem, vēlāk uz
ievērotajām rakstura īpašībām, gan iegūtajām, gan iedzimtajām, kā arī uz
rīcību, reakciju dažādās situācijās (bieži vien darbība pastāsta par cilvēku
vairāk nekā viņš pats vai kāds viņa pazinējs spēj). Neapšaubāmi, katram piemīt
rakstura un uzvedības iezīmes, kas otram var nepatikt, bet tām draudzības saišu
veidošanai un uzturēšanai nevajadzētu traucēt. Draudzība ir kvalitatīva, tā
cilvēku pilnveido un attīsta. Šīs mijiedarbības rezultāts ir augšupeja.
Kāda
var būt mijiedarbība? Tie var būt kopīgi apmeklēti vai inscinēti pasākumi,
kopīgas intereses, kopīga dažādu parādību un lietu apspriešana. Viedokļu
apmaiņa par dažādām tēmām, piemēram par teātra izrādi, par notikumiem pilsētas
dzīvē, par izlasīto grāmatu utt., manuprāt, ir pats nozīmīgākais draudzības
elements. Šajā procesā cilvēks domā, izsaka savu nostāju, pamato, ja
nepieciešams aizstāv to. Uzklausot otra domas un viedokli, tiek panākta
problēmas apskatīšana citādākā gaismā, iespējama domu maiņa, to pārfrāzēšana
savā apziņā, notiek domas attīstība. Šī procesa rezultāts ir neapzinātā
atklāšana, pat zināma sevis pārspēšana.
Vēl
viens svarīgs draudzības elements ir prasme uzklausīt otru grūtā brīdī,
klusējot ļaut otram izteikties un, ja nepieciešams, sniegt padomu, savu
komentāru. Lai nonāktu līdz šādai draudzības pakāpei, pirmkārt, nepieciešams
laiks, otrkārt pilnīga uzticēšanās vienam pret otru un maksimāli iespējamā
atklātība (cilvēks nekad nevar būt absolūti atklāts pret otru, jo nekad nav
iespējams izstāstīt visu). Un vēl –
“grēksūdzes” laikā nedrīkst būt piespiešanas, spēka elementu. Draudzība ir
brīvprātīga, šim principam ir jāizpildās jebkurā draudzības izpausmes veidā.
Nekur tālu divu cilvēku attiecības nenonāks, ja nebūs arī savstarpējas cieņas
vienam pret otru. Augsti attīstītā draudzībā attiecības ir tādā līmenī, ka
daudz kas tiek pateikts neverbāli – ir bijis pietiekami daudz laika un iespēju
otrā ievērot sejas izteiksmes, sadzirdēt balss intonācijas, iegaumēt dažādas
pozas un to visu sasaistīt ar viņa emocijām, izjūtām, noskaņojumu. Labs draugs
nejautā, kā tev šodien veicās, viņš jautā – kas tevi šodien ir apbēdinājis vai
iepriecinājis. Tā, uzklausot otru, vārdi bieži ir lieki, tos nemaz neizmanto, jo
draugi sazinās citā, augstākā līmenī.
Draudzībai
jābūt patīkamai. Bez strīdiem, protams, neiztikt, un strīdos, kā zināms, dzimst
patiesība. Ar patīkamo es domāju to, ka ne vienam, ne otram nav pārākuma vai
zemības izjūtas. Ne viens, ne otrs nejūtas apspiests. Draudzības mēdz būt
dažādas – ir tādas, kurās ir skaidri redzams, ka viens dominē pār otru, bet
attiecībās valda saskaņa. Tas nozīmē tikai vienu – katrs no šiem cilvēkiem ir
atradis attiecību modeli, kas viņam ir nepieciešams, kas viņam ir īstais. Tomēr
lielākoties par draugiem kļūst cilvēki, kas attiecībās jūtas līdzvērtīgi viens
pret otru.
Politika,
tāpat kā draudzība, ir mijiedarbība. Bet, ja draudzība ir mijiedarbība starp
diviem indivīdiem, politikā mijiedarbība ir starp kādu, kas pārvalda un daudzām
sociālajām, ideālistiskajām, etniskajām u.c. cilvēku grupām. Atšķirībā no
draudzības, kurā saskaņa pastāv no laika gala, politikā tā aizvien tik meklēta
un bieži vien tā arī netiek atrasta. Politikā, tāpat kā draudzībā, cilvēki
gūst, tikai pavisam ko citu. Latvijā politiķi šobrīd gūst lielākas privilēģijas
un lielākas naudas summas, nekā vienkāršie valsts iedzīvotāji. Viņi gūst arī
stresu, un no tā izrietošās sekas - nervu darbības traucējumus, citas slimības
un pārējo, tai skaitā pat ģimenes sabrukumu. Pārējā sabiedrība no politikas
lielākoties gūst tikai vilšanos, ticības zudumu, jaunus solījumus un kārtējās
problēmas, ko izraisa pabalstu samazināšana vai atņemšana jaunu likumu kārtībā.
Lai
darbotos politikā, simpātijas politiķu starpā nav nepieciešamas, politika var
pastāvēt arī bez tām. Politikā atklātība un darudzība netiek augstu vērtēta,
drīzāk otrādi – jo vairāk var noslēpt, jo labāk. Vai tad pretējās nometnes
pārstāvim jāzina mūsu stratēģija un idejas kādā jautājumā? Nē, jo citādi viņi
mūs var apsteigt.
Politika
nav iedomājama bez varas, tās sadalījuma un cīņas par to. Ja ir cīņa, tad ir
slepeni nodomi, slēpjamas stratēģijas, godkāres un varaskāres izraisīta rīcība.
Politiķiem, protams, var būt skaists mērķis – celt tautas labklājību, uzlabot situāciju
valstī utt., bet primārie tomēr būs personīgie mērķi. Ja ir vara, tā neizbēgami
ir saistīta ar korupciju un pašlabuma gūšanu. Skaidrs ir tas, ka par politiķiem
(līdz ar to varas īpašniekiem) necenšas kļūt cilvēki, kam kādā apziņas stūrītī
nav tieksmes uz personīgā labuma gūšanu, kā politiķi grib izvirzīties tie
cilvēki, kas šim uzdevumam drīzāk ir nepiemēroti, bet kas vienkārši grib
valdīt. Vara ir bīstama. Tā nes vajadzīgos augļus tikai tad, ja tiek izmantota
ārkārtīgi saprātīgi. Varu secināt tikai to, ka draudzības ietvaros tiek sekmēta
cēlu un pizitīvu rakstura iezīmju attīstīšana, bet politika veicina negatīvā
vairošanos cilvēkā. Nevienam nav noslēpums, ka politika ir “netīra”, nezinām
vienīgi, cik. Mēs, parastie cilvēki, nekad neuzzināsim to, kas izrunāts un
izdomāts varas gaiteņos, kas sastrādāts politikas aizkulisēs un cik lielā mērā
tas ir ietekmējis, var ietekmēt vai ietekmēs mūsu dzīves.
Draudzībā
pēc varas netiecas, draudzībā necenšas par visām varītēm gūt pārsvaru pār otru.
Draudzība nav sacensība, politika ir.
Politikā,
tāpat kā draudzībā, ir nepieciešama spēja uzklausīt cita viedokli, spēja tajā
iedziļināties, analizēt, neiztikt arī bez savu uzskatu pamatotas aizstāvēšanas.
Arī politikā bieži vien tiek sasniegts nesasniedzamais, tā sacīt, no divi plus
divi uztaisa pieci. Tā nereti ir visiem vairāk vai mazāk izdevīgu kompromisu
sasniegšana. Kompromiss ir vienošanās, kurā katrai pusei nākas kaut ko zaudēt,
no kaut kā atteikties. Draudzībā kompromisa situācijas sastopamas daudz retāk,
tā tomēr vērsta uz to, ka draugi iegūst, nevis atsakās vai zaudē kaut ko.
Politika
bieži vien ir izlikšanās, teātris. Ar kaut kā darīšanu tiek maskēta nekā
nedarīšana. Politikā bieži vien daudz kas ir atkarīgs no tā, cik labi kāds
indivīds prot spēlēt teātri. Piemēram, vēlēšanās. Vai arī izlocoties no kādas
kutelīgas situācijas, šaubīgu darījumu un gadījumu izskaidrošanā. Draudzībā,
turpretī, izlikšanās ir nepieļaujama. Ja tā tomēr iezagusies, tā ir kā bumba ar
laika degli, kas var neparedzēti uzsprāgt un sabombardēt jau drūpošo draudzību
nekad vairs nesalasāmās driskās.
Draudzība
ir intīma, politikai jābūt atklātai, neslēptai, visiem pārredzamai un
pieejamai. Tas dzīvē nerealizējas, jo ir pietiekami daudz slēptu motīvu, slēptu
darbību, nomaskētu darījumu. Politika var kaitēt sabiedrības locekļiem, ja tā
kļūst necaurredzama, draudzībā gluzī pretēji - saikņu un noslēpumu atklāšana
plašākai sabiedrībai var kaitēt kādam no abiem draugiem.
Cilvēks
ir sabiedrības būtne. Viņs nebvar dzīvot ne bez draudzības, ne bez politikas,
tās abas ir nepieciešamas. Rādās tikai, ka draudzība un uzskati par to laikmetu
griežos ir mazāk mainījušies nekā politika un tās izpausmes, realizācija. Kas
gan ir vērtīgāks?
Izmantotā literatūra.
Ideju vārdnīca Rīga, Zvaigzne ABC; 1999
Kons I. Draudzība Rīga, Avots; 1983
Философский Энцыклопедический словарь, Москва, 1999
Современный философский словарь, Москва, 1996
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru