Džons Loks
(1632-1704)
Empīrisms angļu filosofijā. Džons Loks ir viens no visievērojamākajiem empīriķiem. Džons Loks darbā “Eseja par cilvēka sapratni” raksta, ka viņa nolūks ir noskaidrot cilvēka zināšanu izcelšanos, drošību un apjomu, kā arī ticības, uzskatu un pārliecības iemeslu un pakāpes. Filosofu interesē pieredze un it īpaši tas, kāda loma tajā ir sajūtām. Šo pieeju sauc par sensuālismu (latīņu val. Sensus – sajūta).
Loks, būdams tipisks empīriķis, diskutē ar Dekartu par iedzimtajām idejām.
Tās viņam nekādi nav pieņemamas.
Loks apgalvo, ka cilvēki, balstoties tikai uz dabas dotajām spējām, var
sasniegt visas zināšanas bez kaut kādu iedzimtu ideju palīdzības. Cilvēki var
gūt atziņas bez kaut kādām sākotnējām idejām un principiem. Loks domā, ka ar
šiem iebildumiem pietiek, lai apstrīdētu iedzimtu ideju pastāvēšanu.
Loka diskusija ar Dekartu parāda, kādā mērā empīriķi neizprot
racionālistus. Lai gan visi viņi dzīvo vienā laikmetā un ir saistīti ar kopējām
jaunlaiku filosofijas pārliecībām, tomēr viņu atziņās ir atšķirības, kas traucē
saprast citam citu.
Ja cilvēki, kā domā Loks, pateicoties dabas
dotajām prāta spējām, var sasniegt drošas zināšanas bez iedzimtu ideju
palīdzības, tad to nosaka daba: tā ir radījusi tādu prātu, kas to var.
Empīriķi prātu apraksta galvenokārt kā spēju sakārtot un apkopot ārpasaules
iespaidus, sajūtās gūto pieredzi. Empīriķi cilvēku tuvina dabai, aicina pētīt,
eksperimentēt, darboties. Empīriķi parasti izziņas procesā uzsver cītību, daudzpusību
un iespēju mainīt viedokli saskaņā ar situāciju.
Atgriezīsimies pie Dž. Loka kritiskās attieksmes pret iedzimtajām
idejām. Tajā parādās vēl kāda svarīga Jaunlaiku kultūras iezīme.
Dž. Loks uzskata, ka tēma par iedzimtajām idejām varētu tikt apspriesta
ar visiem cilvēkiem. Kad izrādītos, ka viņi par tām neko nezina, būtu
jāatdzīst, ka iedzimtās idejas nepastāv.
Dž. Loks darbā “Eseja par cilvēka izpratni“ galvenokārt runā par
zināšanu ieguvi, taču domas konteksts ir plašāks.
Džons Loks ir iegājis Eirpoas filosofijas vēsturē ar izteicienu par
neaprakstīto lapu: “Pieņemsim, ka prāts kā
balts papīrs ir bez nevienas rakstu zīmes, bez nevienas idejas. Kā tad tas tiek
aprakstīts? (…) No kurienes prāts iegūst visus materiālus domāšanai un
zināšanai? Uz šo jautājumu es atbildu vienā vārdā – no pieredzes.“ (Loks Džons.
“ Eseja par cilvēka sapratni. – 1977.g., 37.lpp.)
Empīriķis Dž. Loks uzsver sajūtu lomu pieredzē, izstrādā mācību par
lietu primārajām un sekundārajām īpašībām unaplūko cilvēku kā “baltu lapu”,
paverot ceļu Apgaismības pedagoģijai. Loka mācībai ir noteikta loma liberālisma
un demokrātijas vērtību ieviešanā Eiropas kultūrā.
wassup gang
AtbildētDzēst