LATVIJAS UNIVERSITĀTE
EKONOMIKAS UN VADĪBAS
FAKULTĀTE
FINANSU INSTITŪTS
Referāts mācību priekšmetā
STARPTAUTISKĀS FINANSU INSTITŪCIJAS
EIRO kā
jaunas valūtas sistēmas
pamatelements
Rīga 1999
SATURS
lpp.
Ievads 3.
Ekonomiskā un Monetārā
savienība 4.
Latvija un EIRO 7.
Secinājumi 9.
IEVADS
1999.gada 1.janvāris
acīmredzot ieies pasaules vēsturē kā diena, kad būs pabeigts viens no
grandiozākajiem starptautiskajiem projektiem - tiks apvienotas vairāku
kultūras, ekonomikas un politikas ziņā atšķirīgu Eiropas valstu valūtas, radot
vienotu ekonomisko un monetāro sistēmu-Eiropas Monetāro savienību (EMS) ar
kopīgu Eiropas valūtu - EIRO.
Eiropas Monetārās sistēmas
izveide un jaunas, nozīmīgas starptautiskas valūtas rašanās noteikti radīs
sistemātiskas sekas visai pasaules tautsaimniecībai kopumā. Lai gan mēs zinām,
ka EIRO ietekme būs būtiska un daudzveidīga, ir faktiski neiespējami to kaut
cik precīzi novērtēt. Tikpat grūti ir novērtēt šo ietekmi reģionālā vai valsts
līmenī. Ļoti daudz kas ir atkarīgs no paša EIRO stabilitātes un no pasaules
finanšu tirgu reakcijas. Neatkarīgi no tā, cik valstis sākotnēji piedalīsies
EMS darbībā, šī vienotā valūtas zona radīs jaunas iespējas un jaunus riskus,
būtiski ietekmējot gan Eiropas, gan arī pasaules privātos un valstiskos finansu
tirgus dalībniekus.
Vienota
valūta Eiropas Savienībai ir nepieciešama, lai veicinātu saimniecisko
attīstību. Iekšējās robežas starp Eiropas Savienības dalībvalstīm tikpat kā
vairs nepastāv, taču 15 dažādu valūtu lietošana tās teritorijā apgrūtina
tirdzniecību un ceļošanu, kā arī rada risku darījumiem, jo valūtu maiņu kursi
var svārstīties. EIRO ieviešana ļaus pilnībā izmantot tās priekšrocības, ko dod
vienots tirgus. Speciālisti paredz, ka Eiropas Savienības valstīs pieaugs
saimnieciskā aktivitāte, samazināsies darījumu izmaksas, tātad palielināsies
arī iedzīvotāju ienākumi.
EKONOMISKĀ UN MONETĀRĀ SAVIENĪBA
Kad
Romas līgums stājās spēkā, vēl joprojām bija spēkā arī starptautiskā
Bretonvudas vienošanās par fiksētiem valūtas kursiem. Šī vienošanās darbojās
līdz 1971.gadam, kad sākās “peldošo” valūtas kursu periods. “Vernera” ziņojums
aprakstīja kā pakāpeniski varētu ieviest ekonomisko un monetāro savienību
1970-to gadu laikā. Tomēr šis priekšlikums netika ieviests. Tā vietā, 1972.gadā
tika ieviesta Eiropas valūtas vadības sistēma, kuru pazīst ar vārdu “čūska”
(“Snake”). Šajā sistēmā piedalīties varēja arī valstis ārpus ES.
“Čūska”
turpināja darbību līdz 1979.gadam, kad tika izveidota Eiropas Monetārā sistēma.
Eiropas Monetārās sistēmas mērķis bija radīt monetārās stabilitātes zonu Eiropā
ar zemu inflāciju un regulējamiem valūtas kursiem.
1989.gada
pavasarī Eiropas Komisijas prezidents Žaks Delors nāca klajā ar priekšlikumu
(Delora ziņojums) par Ekonomisko un Monetāro savienību. Balstoties uz šo
priekšlikumu dalībvalstu valdības vienojās par Māstrihtas līguma protokolu par
Ekonomisko un Monetāro politiku.
Vissvarīgākais
ekonomiskās savienības priekšnoteikums - ir neierobežotas iespējas mainīt
naudu, brīva kapitāla kustība, pilnībā integrēti banku un finansu tirgi un
nemainīgi noteikts valūtas maiņas kurss. EMS mērķis ir iet vēl tālāk: radīt
vienoto valūtu, kopēju neatkarīgu centrālo banku un kopēju monetāro un valūtas
politiku.
Lēmums
par Ekonomiskās un monetārās savienības radīšanu tika pieņemts 1991.gada
decembrī ES Māstrihtas galotņu tikšanās laikā.
Vienotas
naudas sistēmas ieviešanas process ir ilgstošs, nevis vienreizējs naudas maiņas
akts, jo ES monetārās savienības izveidošana norit trīs posmos jau vairāku gadu
garumā:
-
sagatavošanas posms līdz 1996.gada
1.janvārim;
-
organizatoriskais posms līdz
1998.gada 31.decembrim;
-
nobeiguma posms līdz 2002.gada
jūlijam.
Tomēr,
kā uzsver pati Eiropas Savienība, ir jāspēj noteikt skaidru atšķirību starp
monetāro savienību un EIRO. Pirmā nozīmē attiecīgo reglamentējošo dokumentu
kopumu, kurš ir obligāts visām dalībvalstīm, bet nebūt ne visas no tām šobrīd
vēlas vai var ieviest vienoto naudu.
Pirmais posms tika uzsākts 1990.gada
1.jūlijā, kad tika atcelta valūtas maiņas kontrole un novērsti visi šķēršļi
brīvai kapitāla kustībai starp ES dalībvalstīm. Ekonomiskā un politiskā
sadarbība tika nostiprināta, lai veicinātu dalībvalstu tuvināšanos.
Otrā
pakāpe sākās 1994.gada 1.janvārī, kad Frankfurtē tika izveidots Eiropas
Monetārais institūts (EMI). Šajā posmā tika nostiprināta sadarbība starp
nacionālajām centrālajām bankām. EMI pienākumos ietilpst monetāro politiku un
dalībvalstīs tuvināšanās uzraudzības nostiprināšana. Otrā posma laikā
dalībvalstis nedrīkst pieļaut valsts budžeta deficītu aizņemoties naudu no
nacionālās centrālās bankas.
Trešais,
noslēdzošais posms - sākās 1999.gada 1.janvārī, kad iesaistīto dalībvalstu
valūtas tika nemainīgi fiksētas. Tajā pašā laikā, stājās spēkā rīkojums, kas
nodrošina juridisko pamatojumu Vienotai valūtai, EIRO ieviešanai, kas no šī
datuma kļuva neatkarīga valūta.
Lai
ieviestu jauno valūtu un vadītu Eiropas Monetāro savienību, ir izveidota Eiropas
Centrālo banku sistēma, kuru vada jauna, līdz šim nebijusi institūcija –
Eiropas Centrālā banka. Tā noteiks vienotu monetāro politiku visās eiro zonas valstīs, bet nacionālās
centrālās bankas – Eiropas centrālo baku sistēmas dalībnieces – šo politiku īstenos.
Lai gan 11 valstu centrālās bankas zaudēs iespēju īstenot neatkarīgu monetāro
politiku, to vadītājiem būs liela ietekme Eiropas Centrālās bankas lēmumu
pieņemšanā un tā kopējās politikas veidošanā. Eiropas Centrālās bankas
galvenais mērķis ir uzturēt stabilitāti Savienībā, t.i., uzturēt zemu
inflācijas līmeni. Papildus, Eiropas centrālā banku sistēma (ECBS) piedalīsies
citu ES mērķu sasniegšanā, piemēram, veicināt izaugsmi un nodarbinātības
līmeni. Jebkuri uzdevumi, kas tiek veikti šo mērķu sasniegšanai, nedrīkst
nonākt pretrunā ar citu mērķi – cenu stabilitāti. Eiropas centrālā banka
uzturēs un vadīs arī iesaistīto dalībvalstu oficiālās ārzemju rezerves, veiks
ārējās naudas maiņas darbības un strādās pie tā, lai nodrošinātu vienmērīgu,
stabilu norēķinu sistēmas darbību. Tikai Eiropas Centrālā banka būs tiesības
izdot vai autorizēt citus izdot EIRO banknotes.
EIRO
ir ES vienotā valūta, kas tika ieviesta Eiropas Monetārajā savienībā jeb t.s. eiro zonas valstīs. Tikai tās ES
dalībvalstis, kuras ar stingras monetārās un fiskālās politikas palīdzību būs
spējušas radīt apstākļus cenu un valūtu ilgtermiņa stabilitātei, tiks uzņemtas
Eiropas Monetārajā savienībā. Māstrihtas līgumā iestrādātajām prasībām
jānodrošina stabila “starta pozīcija” jaunajai ekonomiskajai un politiskajai
savienībai. Prasības ir šādas:
- Inflācija nevar būt augstāka par 1,5% punktiem nekā trijās dalībvalstīs ar visaugstāko inflācijas procentu;
- Valdības parādzīmju procentu likmes nedrīkst būt vairāk nekā 2 punktus augstākas par trīs dalībvalstu ar viszemāko inflācijas līmeni attiecīgajiem rādītājiem;
- Naudas maiņas kursam ir jābūt bijušam stabilam divus gadus pirms EMS noslēdzošā posma uzsākšanas, kas ir noturēts normālās robežās Maiņas kursu mehānismā;
- Sabiedriskā sektora kopējais parāds nedrīkst pārsniegt 60% no valsts Nacionālā kopprodukta;
- Valsts budžeta deficīts nedrīkst pārsniegt 3% no valsts Nacionālā kopprodukta.
Ekonomiska
un monetāra apvienošanās uz šādiem stabiliem pamatiem veicinātu harmonisku un
sabalansētu ekonomiskās aktivitātes izaugsmi zemas un stabilas inflācijas
apstākļos visā Eiropas valūtas zonā, līdz ar to veicinot augstu nodarbinātības
līmeni.
EIRO
zonā sākotnēji būs 11 no 15 Eiropas Savienības dalībvalstīm – Austrija,
Beļģija, Francija, Īrija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Portugāle, Somija,
Spānija un Vācija. Šajās valstīs 1999.gada 1.janvārī paralēli nacionālajām
valūtām sāka lietot EIRO. Trīs Eiropas Savienības valstis – Dānija,
Lielbritānija un Zviedrija – no EIRO ieviešanas iespējas pagaidām ir
atteikušās. Galvenokārt tam ir politisks iemesls – šo valstu iedzīvotāji to
vienkārši nevēlas. Daļa uzskata, ka EIRO var apdraudēt viņu valstu neatkarību
un nacionālo identitāti, bet citi grib redzēt pirmos EIRO ieviešanas praktiskos
rezultātus, lai pieņemtu lēmumu vēlāk. Ja EIRO tiks ieviests sekmīgi, pilnīgi
iespējams, ka drīzumā Eiropas Monetārajai savienībai pievienosies arī šis
Eiropas Savienības dalībvalstis. Bet Grieķija vēl nespēj izpildīt stingros
ekonomiskos nosacījumus, lai pievienotos citām eiro zonas valstīm.
1999.gada 1.janvārī EIRO “piedzims”
tikai kā bezskaidras naudas norēķinu vienība. Trīs nākamos gadus to varēs
lietot vienīgi ar banku starpniecību, jo EIRO banknotes un monētas tiks laistas
klajā tikai 2002.gada janvārī. Visā pārejas posmā – vairāk nekā trīs gadus –
EIRO vērtība pret 11 valstu nacionālajām valūtām būs stingri noteikta un
nemainīga. Tas nozīmē, ka EIRO zonas 11 valūtu kursi arī savstarpēji būs
stingri saistīti un nemainīgi. Jau 1999.gada 1.janvārī šīs naudas vienības
zaudēs patstāvību un kļūs par vienotās valūtas dažādām izteiksmēm un EIRO
naudas zīmju pagaidu aizstājējām. Vēlākais 2002.gada 1.janvārī EIRO un centu
banknotes un attiecīgi monētās tiks ieviestas un tiks lietotas paralēli ar
nacionālajām banknotēm un monētām. Nacionālās naudas zīmes pārstās būt likumīgs
maksāšanas līdzeklis sešu mēnešu laikā pēc jaunās valūtas ieviešanas.
Jaunas
valūtas rašanās ir svarīgs notikums, īpaši, ja šī jaunā valūta pretendē uz
nozīmīgākās valūtas lomu pasaulē. Jau pirms EIRO ieviešanas tika plaši diskutēts
par to, cik spēcīga būs jaunā valūta un kāda būs tās loma pasaules finanšu
sistēmā, un šādas diskusijas norisinās joprojām.
EIRO
ir jauna valūta gan pēc būtības, gan pēc nosaukuma. Pirms tā ieviešanas
bezskaidras naudas apritē Eiropā tika izmantota "sintētiska" valūta -
ekijs. EIRO nav precīza ekija kopija, jo šajā projektā nepiedalās visas Eiropas
Savienības valstis, bet tikai Eiropas Monetārās savienības dalībvalstis, kuru
valūtas saistītas ar fiksētiem kursiem (to kursi neatgriezeniski fiksēti 1998.gada
31.decembrī). Katras valūtas īpatsvars EIRO tiek svērts ar valsts iekšzemes
kopprodukta (IKP) daļu pasaules IKP. EIRO un ekija attiecība ir 1 EUR = 1 XEU.
1998.gada
31.decembrī Eiropas Monetārā savienība paziņoja eiro zonas valstu nacionālo naudas vienību fiksēto kursu pret
EIRO, kas paliks nemainīgs visā pārejas periodā - nākamos 3 gadus.
1EUR = IEP
0,787564
DEM 1,95583
NLG 2,20371
FIM 5,94573
FRF 6,55957
ATS 13,7603
BEF/LUF 40,3399
ESP 166,386
PTE 200,482
ITL 1936,27
Naudas
vienības pirktspējas stabilitāti nosaka inflācijas līmenis. Speciālisti paredz,
ka inflācija eiro zonā būs zema, jo
Eiropas Centrālā banka ir neatkarīga no valdībām un politiķiem un tā vadītāji
ir pieredzējuši centrālo banku speciālisti, kas atbalsta stingru inflācijas
ierobežošanu
Monetārā
savienība ir ne tikai ekonomisks, bet arī politisks projekts. Daudzi ekonomisti
uztver EMS kā ceļu, kas ved uz centrālu supervalsti. Pašreizējās debatēs par
EMS, tiek minētas gan pozitīvās, gan negatīvās EMS puses.
Lielā mērā kritika pret EMS tiek
balstīta uz ideju, ka ES nav optimāla valūtas zona. Ar to tiek saprasts, ka
dalībvalstu ekonomikas - darba tirgus, algu veidošana, uzkrājumi, investīciju
veidi un rūpniecības struktūras - ir pārāk dažādas, lai veidotu vienmērīgu
savienību.
Tradicionāli kā pozitīvs EMS elements
tiek minēts tas, ka privātpersonām un uzņēmumiem valūtas zonas robežās vairs
nevajadzēs maksāt augstos procentus par naudas maiņu. Pazudīs arī neskaidrības
par naudas maiņas kursu attīstību.
EIRO būtiski atšķirsies no
visām mums zināmajām valūtām ar to, ka šī valūta būs starptautiska. Pastāv
daudz līdzīgu īpašību un arī daudz atšķirīgu. Tāpat kā jebkura nacionālā
valūta, arī starptautiskās valūtas pilda trīs galvenās funkcijas: maksāšanas
līdzeklis, uzskaites vienība un vērtības uzkrāšanas līdzeklis. Taču starp
nacionālajām un starptautiskajām valūtām ir viena būtiska atšķirība. Nacionālās
valūtas lietošanu vienas valsts robežās parasti nosaka ar valdības rīkojumu, un
citas valūtas tiek nostādītas otršķirīgā lomā: galvenais maksāšanas līdzeklis
ir nacionālā valūta. Tādējādi nerodas jautājums par to, kādas īpašības padara
vienu valūtu pieprasītāku par citu valūtu, jo tirgus dalībniekiem nav citas
iespējas, kā vien izvēlēties valdības norādīto un kādas iestādes, piemēram,
nacionālās centrālās bankas, piedāvāto valūtu. Izņēmuma gadījumā, piemēram,
augstas un ilgstošas inflācijas gadījumā, nacionālās valūtas funkcijas pilda
citas valūtas vai preces. Starptautiskajā ekonomikā pieprasījuma faktoriem ir
daudz lielāka nozīme, nosakot, kuras valūtas tiek izmantotas. Nav nevienas
starptautiskās varas iestādes, kura var uzspiest kādas vienas valūtas
izmantošanu, tāpēc šos jautājumus izlemj tirgus: to nosaka valstisko un privāto
aģentu izturēšanās.
LATVIJA UN EIRO
Tā kā Latvija nav to valstu starpā, kuras
1999.gadā uzsāka kopīgo darbību Eiropas Monetārās sistēmas ietvaros, tad
Latviju tieši ietekmēs EIRO maiņas kursa attīstība. To nosaka Latvijas
ekonomikas atvērtība un ārējās tirdzniecības būtiskā nozīme mūsu valsts
tautsaimniecībā. Latvijai nav būtiskas ietekmes uz pasaules cenu līmeni.
Savukārt iekšzemes cenu līmeni ļoti būtiski ietekmē pasaules cenu attīstība.
Stabils valūtas maiņas kurss pārvērš pasaules cenas stabilās iekšzemes cenās.
EIRO
ietekme būs atkarīga arī no tā, kāds būs katras atsevišķās valsts un ES
tirdzniecības attiecību apjoms un raksturs. Kas attiecas uz mūsu valsti,
Latvija ir strauji panākusi relatīvi lielu tirdzniecības apgrozījumu ar ES.
Šobrīd tirdzniecība ar ES veido aptuveni 54% no Latvijas ārējās tirdzniecības apjoma.
Tomēr vairāk nekā trešdaļu no šī apjoma veido tirdzniecības darījumi ar trim “eiro zonā” neietilpstošajām valstīm -
Lielbritāniju, Zviedriju un Dāniju. Tādējādi salīdzinājumā ar Ungāriju, Čehijas
Republiku vai Slovēniju, kuru tirdzniecība ar Eiropas valstīm vairāk vērsta uz
vienotās valūtas valstīm, mēs varam justies mazāk atkarīgi no EIRO
"uzvedības".
Sakot "eiro uzvedība", es domāju
jaunās valūtas ārējo stabilitāti.
Latvijas
uzņēmējiem būs vienkāršāk kārtot darījumus ar dažādu Eiropas Savienības valstu
partneriem, jo tos varēs veikt vienā valūtā - EIRO. EIRO ieviešana var
paātrināt Eiropas tautsaimniecības attīstību, tā palielinot arī Latvijas
iespējas eksportēt savu produkciju un veicinot mūsu saimniecisko izaugsmi un
stabilitāti.
Tāpat
kā citām nelielām valstīm ar atvērtu tautsaimniecību un aktīvu ārējo
tirdzniecību Latvijai ir svarīgi nodrošināt savas valūtas stabilitāti pret
galveno tirdzniecības partnervalstu valūtām. Eiropas Savienība ir kļuvusi par
Latvijas lielāko tirdzniecības partneri, tomēr Latvijas uzņēmēji ar saviem
ārzemju pasūtītājiem un piegādātājiem lielākoties norēķinās ASV dolāros.
Iespējams , ka jaunā valūta aizvien biežāk tiks lietota tirdzniecības
darījumos, tādēļ lata piesaiste EIRO ar laiku var kļūt izdevīga mūsu valsts tautsaimniecībai.
Tas būtu arī saprotams priekšdarbs Latvijas ceļā uz iestāšanos Eiropas
Savienībā, jo Latvija šobrīd atrodas ES asociētās valsts statusā, līdz ar to
šis nosacījums izvirza pamatprasību– saskaņot Latvijas likumdošanas aktus ar ES
standartiem. Tomēr lata piesaistes maiņa nav paredzama tuvākajā nākotnē, un
Latvijas Banka vispirms rūpīgi izvērtēs šāda soļa nepieciešamību.
Latvijai,
ja tā kļūs par ES dalībvalsti būs pienākums piedalīties EMS. Tomēr gadījumā, ja
Latvijā netiks pildīti nepieciešamie nosacījumi, tai līdzīgi kā Grieķijai tiks
noteikts pārejas periods līdz pilnai dalībai EMS.
Šobrīd Latvija atbilst trijiem no
Māstrihtas kritērijiem. Jau otro gadu pēc kārtas valsts budžets ir bez
deficīta. Latvijas valsts parāds ir mazs un veido tikai 12% no IKP, turklāt tas
nepalielinās. Latvijas Banka ir nodrošinājusi nacionālās valūtas stabilitāti.
Nacionālā valūta jau kopš 1994.gada sākuma ir piesaistīta piecu nozīmīgu valūtu (ASV dolārs, Vācijas marka,
Japānas jena, Lielbritānijas sterliņu mārciņa un Francijas franks) grozam. Šī saikne darbojas veiksmīgi un jau ilgstoši
nodrošina stabilu lata kursu, tādēļ jebkuras pārmaiņas ir ļoti nopietni
jāpasver. Inflācija Latvijā ir samazinājusies līdz 2.9% un ir viszemākā
Centrālās un Austrumeiropas valstīs.
Latvija
ir gatava ievērot Eiropas Monetārās savienības principus. Daudz kas jau ir
paveikts, lai panāktu atbilstību iepriekš minētajām prasībām, kuru būtība ir
kapitāla plūsmas liberalizācija, stingra fiskālā disciplīna, neatkarīga
centrālā banka, stingra monetārā politika, zema inflācija, valūtas kursa
stabilitāte un, nebūt ne mazāk svarīgi, šādas politikas uzticamība un
stabilitāte.
Latvijas
Banka un Latvijas tautsaimniecība kopumā ir labi sagatavojušās Eiropas
Monetārās savienības izveidei un jaunajai situācijai, ko tā radīs. Septiņu gadu
laikā kopš neatkarības atgūšanas ir izveidota atbilstoši juridiskie ietvari, un
mūsu ekonomiskā un monetārā politika balstās uz tiem pašiem principiem kā
Eiropas Monetārā savienība. Kā piemēram, Latvijas Banka ir izstrādājusi un
ieviesusi visus tos pašus monetārās politikas instrumentus, ko paredz lietot
Eiropas Centrālā banka. Latvijas Banka plāno padarīt tos iedarbīgākus,
pilnīgojot pārvades mehānismus, kas saista monetāro politiku ar reālo
tautsaimniecību.
Tā
arī Latvijas nacionālā valūta ir brīvi konvertējama kopš tās ieviešanas brīža,
naudas un kapitāla kustība gan uz Latviju, gan no tās ir pilnīgi brīva. Šajā
ziņā mūsu politika jau atbilst Eiropas Monetārās savienības noteikumiem.
Latvijas
Banka ir pielikusi daudz pūļu, pilnveidojot savas uzraudzības metodes un banku
darbību regulējošos noteikumus, lai veicinātu stabilas un drošas banku sistēmas
attīstību. Šobrīd mēs varam teikt, ka visi spēkā esošie noteikumi un vērtēšanas
kritēriji, kas regulē banku darbību Latvijā, atbilst ES direktīvām un dažos
gadījumos ir pat stingrāki par šīm prasībām.
Lai gan mēs esam tehniski gatavi
jebkurā laikā pāriet uz piesaisti EIRO un Latvijas Bankai ir visas pilnvaras to
darīt, mums ir pamatīgi jāapsver visas kursa maiņas iespējamās sekas. Mums būs
uzmanīgi jāseko pārmaiņām dažādo tirdzniecības partneru rīcībā un rūpīgi jāvēro
EIRO sasniegumi pasaules finanšu tirgos.
SECINĀJUMI
Vienotas valūtas ieviešana
ļaus apvienot Eiropas segmentētos finansu tirgus, veicinot konkurences
palielināšanos, efektivitātes pieaugumu un plašāka, likvīdāka un efektīvāka
valsts un privātā sektora denominētu vērtspapīru tirgus attīstību. Šis tirgus
pēc apjomiem, likviditātes un starptautiskā nozīmīguma varētu konkurēt ar ASV
vērtspapīru tirgu.
Samazinoties EMS zonā
ietilpstošo valstu centrālo banku intervenču nepieciešamībai, kā arī ņemot vērā
to ES valstu, kuras nebūs EMS locekles, nepieciešamību fiksēt nacionālās
valūtas maiņas kursus pret EIRO mainīsies centrālo banku ārvalstu rezervju
portfeļi. Samazināsies ASV dolāru turējumi un palielināsies EIRO īpatsvars
centrālo banku rezervēs, kas veicinās EIRO pieprasījuma palielināšanos.
Tirgus pieprasījuma faktors
sekmēs EIRO pieprasījuma pieaugumu, to noteiks darījumu izmaksu samazināšanās
tirgos, kur tiks lietots EIRO.
EMS tirgu efektivitātes un
likviditātes pieaugums, kā arī ES tirgu liberalizācija stimulēs EIRO
pieprasījuma pieaugumu.
Lai gan EIRO ir tāls ceļš
ejams, lai kļūtu par nozīmīgu starptautisku uzskaites vienību, vairāki faktori
veicinās šādu pāreju. Viens to tiem ir pieaugošā Centrāleiropas un
Austrumeiropas valstu integrācija ES. Tas padara daudz ticamāku to, gan šo
valstu firmas, gan centrālās bankas izmantos EIRO kā uzskaites vienību. Ir ļoti
iespējams, ka EIRO galu galā kļūs par dominējošo uzskaites vienību un
maksāšanas līdzekli Eiropā un tās tuvākajā apkārtnē.
Tuvākajā nākotnē EIRO varētu
izveidoties par vienu no svarīgākajām un spēcīgākajām valūtām pasaulē. Ar laiku
EIRO var kļūt par globālās valūtas – ASV dolāra – sīvāko konkurentu. Jau
pašlaik centrālās bankas palielina EIRO proporciju savās rezervēs, prognozējot,
ka tā būs spēcīga valūta un sniegs labas risku diversifikācijas iespējas.
Visvairāk EIRO pieprasa Āzijas valstu centrālās bankas.
Sākot ar 1999.gadu, kad EIRO tika
ieviesta bezskaidras naudas norēķinos, izmaiņas galvenokārt skāra banku un
uzņēmēju darbību, norēķinos ar Eiropas valstīm. Sākot ar 2002.gadu tas skars
katru, kas būs nolēmis doties uz kādu no Eiropas Savienības valstīm, jo šajās
valstīs apgrozībā būs vienotā valūta EIRO.
Vienotas valūtas ieviešana pavērtu jaunu brīvības pakāpi kapitāla un
finansu pakalpojumu plūsmām Eiropā, jo tiktu būtiski samazināts valūtas maiņas
kursa risks un līdz ar to arī valūtas maiņas kursa svārstību novēršanas, kā arī
transakciju izdevumi, turklāt vienkāršotos savstarpējie norēķini. Vienotas
valūtas apstākļos uzņēmējiem būtu vieglāk plānot savu ilgtermiņa darbību.
Minētie faktori veicinātu arī Eiropas iekšējās tirdzniecības attīstību.
Vienotās valūtas ieviešana ļautu uzņēmējiem un privātpersonām precīzi
salīdzināt preču un pakalpojumu cenas ES valstīs. Līdz ar to pastiprinātos
konkurence, kas stimulētu ražošanas efektivitātes paaugstināšanos, tātad
ieguvēji būtu gan uzņēmēji, gan arī patērētāji. Sevišķi būtiski vajadzētu pieaugt
konkurencei finansu pakalpojumu sfērā, nojaucot barjeras starp Eiropas pašlaik
stipri segmentētajiem noguldījumu, aizdevumu, vērtspapīru, maksājumu un citu
finansu pakalpojumu tirgiem.
Tiktu izveidota liela, cerams, ekonomiski spēcīga zona ar lielu EIRO
denominēto valdības vērtspapīru tirgu, kurš pēc saviem apjomiem, efektivitātes
un starptautiskā nozīmīguma varētu konkurēt ar ASV vērtspapīru tirgu.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru