Latvijas
Universitāte
Ekonomikas
un vadības fakultāte
Starptautisko
ekonomisko attiecību katedra
REFERATS
Eiropas
Savienības lēmumu
pieņemšanas
process
Vadības
zinību bakalaura
studiju
programmas
Starptautisko
ekonomisko
attiecību
studiju virziena
3.kursa
studente
Nataļja
Svetlova
Rīga
1999
SATURS
lpp.
Ievads................................................................................................................................ 3
1. ES lēmumu
pieņemšanas vispārējā kārtība................................... 4
2. Lēmumu
pieņemšanas procedūras........................................................ 8
2.1. Tradicionālā
procedūra...................................................................................... 8
2.2. Konsultācijas
procedūra..................................................................................... 9
2.3. Sadarbības
procedūra........................................................................................ 10
2.4. Koplēmuma
procedūra........................................................................................ 11
2.5. Piekrišanas
procedūra........................................................................................ 12
2.6. Budžeta procedūra.............................................................................................. 13
Kopsavilkums............................................................................................................ 14
Saīsinājumi un nosacīto apzīmējumu apraksts................................. 15
Izmantotās literatūras un avotu saraksts...................................... 16
Pielikumi....................................................................................................................... 17
Lai saprastu, kā darbojas tā vai cita organizācija,
ir jāizskata, kas, kad, kā un kādus lēmumus pieņem, un Eiropas Savienība nav
izņēmums. Latvija cenšas iestāties ES, tāpēc tās iedzīvotājiem būtu jāizprot ES
darbošanos pamatprincipus, tajā skaitā arī lēmumu pieņemšanas procesu, jo šis
faktors ir viens no noteicošajiem. Diemžēl ļoti nedaudzi cilvēki var kaut ko
pateikt par ES; ir arī tādi, kuri vispār nezina kas tā ir par Eiropas
Savienību, tāpēc ir svarīgi izglītot sabiedrību šajā jomā. Šīm nolūkam ir
izveidotas vairākas organizācijas un vairāki cilvēki nodarbojas ar šo problēmu.
Šīs darbs ir neliels ieguldījums šajā procesā.
Darba mērķis ir aprakstīt
Eiropas Savienības lēmumu pieņemšanas procesu.
Izvirzītā mērķa sasniegšanai risināmie uzdevumi
ir šādi:
Pamatojoties uz literatūru
un citiem avotiem,
Øaprakstīt vispārējo lēmumu pieņemšanas kārtību;
Øapskatīt, kādi lēmumi tiek pieņemti Eiropas Savienībā;
Øizskatīt galvenās lēmumu pieņemšanas procedūras.
Darba rakstīšanai tika izmantoti dažādi avoti,
galvenokārt pasaules tīmekļa materiāli (World Wide Web - Internet).
Lielas problēmas radās ar terminoloģiju, jo
latviešu valodā tā vēl nav galīgi izstrādāta, bet lielāka daļa materiālu bija
angļu valodā, tāpēc nācās izmantot Tulkošanas un terminoloģijas centra izdoto
materiālu " Eiropas Kopienas Dibināšanas Līguma termini", kā arī
darba autora tulkojumu. Lai nerastos pārpratumu tieši šī faktora dēļ, darbā arī
ir doti nosaukumi un termini angļu valodā.
Eiropas Savienības (ES) lēmumu pieņemšanas procesu pazīst
kā ļoti sarežģītu. Ir strikti norunāts, kādus lēmumus, kas un kādā kārtībā
izskatīs. Daudzi autori atzīst, ka tikt skaidrībā pilnīgi, kas un kādus lēmumus
pieņem, ir ļoti grūti, jo eksistē vairākas procedūras, un katrā procedūrā ir
vairākas "jā - nē" saiknes.
Kopumā visu lēmumu pieņemšanas procesu var raksturot kā
trīs galveno institūciju sadarbību, proti, Eiropas Komisijas (tālāk tekstā - Komisija), Eiropas Parlamenta (tālāk
tekstā - Parlaments) un Eiropas
Savienības Ministru Padomes (tālāk tekstā - Padome)
sadarbību.
Romas līgumi (tālāk tekstā - RL) nosaka, ka Komisija izvirza priekšlikumu un Padome lemj
pēc konsultācijas
ar Parlamentu. Taču gan ES Līgums (tālāk tekstā - TEU), gan Vienotais Eiropas Līgums (tālāk tekstā - SEA) paplašināja Parlamenta lomu lēmumu
pieņemšanas procesā un tā ietekmi gan uz priekšlikuma izvirzīšanu, gan uz
lēmuma pieņemšanu. Tagad ļoti daudzās jomās Parlaments un Padome lemj kopā
(piemēram, koplēmuma procedūra) [12].
Retos gadījumos lēmumu pieņem tikai viena institūcija,
piemēram, Komisija, bet lielum lielajā vairākumā gadījumu ES likumdošana ir
divu vai vairāku institūciju mijiedarbības un dialogu rezultāts:
Þ
Komisijai ir iniciatīvas tiesības
un tā izvirza priekšlikumus;
Þ
Padome ir tā institūcija, no
kuras, ar nelielām atkāpēm, ir atkarīgs priekšlikuma liktenis (pieņemšana,
labošana, noraidīšana);
Þ
Parlamenta loma ir atkarīga no
piemērojamas procedūras un tā var svārstīties no konsultatīvās līdz pat veto
tiesībām;
Þ
par daudziem lēmumu projektiem
izsakās Ekonomikas un sociālo lietu komiteja (tālāk tekstā - ESLK) un Reģionu komiteja (tālāk tekstā
- RK). Šīm komitejām ir konsultatīvā
loma. Bez tam, var tikt konsultētas arī citas institūcijas.
Pastāv dažādi lēmumu veidi, kā ES ietekmē un apseko
dalībvalstu, arī konkrētu fizisku un juridisku personu rīcību:
1.
Nolikumi[1] (regulations) - tie ir vispārpiemērojami un uzliek saistības kopumā, t.i.
neattiecas uz konkrētām personām; šie lēmumi "automātiski iekļaujas
dalībvalstu tiesību sistēmā vienlaicīgi un bez izņēmumiem visās
dalībvalstīs" [1,130] un tie tiek piemēroti tieši, savā nozīmībā ir
pielīdzināti likumam. Stājas spēkā pēc publicēšanas Oficiālajā Kopienu Žurnālā
(Official Journal of
the European Communities; tālāk tekstā - OJEC) [12; 11].
2.
Direktīvas (directives) - tām valstīm, kurām, tas ir adresētas, uzliek saistības attiecībā uz
sasniedzamo rezultātu, bet tādēļ, ka direktīvas ir jāiekļauj nacionālajā
likumdošanā, direktīvās tiek norādīts laika limits, kurā tas jāizdara. Arī tiek
dota zināma brīvība šo direktīvu īstenošanas formu un metožu izvēlē. Parasti
(bet ne obligāti) stājas spēkā pēc publikācijas OJEC [12; 11].
3.
Lēmumi (decisions) –
uzliek saistības kopumā – tiem, kas tie ir adresēti. Tieši attiecas uz konkrētu
fizisku vai juridisku personu, dalībvalsti; stājas spēkā neatkarīgi no brīža,
kad tie publicēti OJEC, jo lēmumi tiek paziņoti adresātam tieši (publicēšana ir
tomēr obligāta) [1,131].
4.
Ieteikumi un atzinumi[2] (recommendations and opinions) - juridiski nav saistoši; tiem ir vairāk politiskais un morālais
spēks [12; 11]. Nav spēka stāšanās datuma, tos publicē dažādos Kopienas
žurnālos [1,131].
5.
Rezolūcijas (resolutions) - Padomes rezolūcijas parasti aicina Komisiju izskatīt noteiktu
jautājumu, ziņot pat to un/vai sniegt priekšlikumu izskatīšanai [12].
Lēmumu izvirzīšanas un paspriešanas gaita ir ļoti
sarežģīta. Sevišķi sazarota tā kļūst gadījumos, kad vai nu Parlaments, vai arī
pati Padome savā starpā nespēj vienoties par kāda lēmuma tekstu.
Izskatīsim tagad, kādā veidā trīs ES iestādes savstarpēji
mijiedarbojas, lai panāktu konkrētu lēmumu.
Pastāv dažādi lēmumu pieņemšanas
veidi, tā saucamās procedūras.
Pavisam ir 24 procedūras [11]. Kaut arī lēmumu pieņemšanas veidi ir dažādi,
tomēr tiem ir kas kopīgs, un proti, pirmkārt, visur tiek ievērots subsidiaritātes[3]
princips, un, otrkārt, var izdalīt lēmumu pieņemšanas vispārējo kārtību
(sk.1.1.att.). Visas procedūras ar nelielām atkāpēm var iekļaut šajā shēmā.
Galvenās atšķirības rodas shēmas trīs pēdējos punktos.

Kā var redzēt no shēmas, viss sākās Komisijā. Savā sākumstadijā, kamēr tas nekļūst par priekšlikumu, likumprojekts iziet caur daudzām “rokām” un apspriedēm. Izstrādāto Komisijas priekšlikumu Komisija nosūta citām ES institūcijām, proti, Parlamentam un ja to prasa attiecīgais līguma pants, tad arī RK un ESLK. Šīs institūcijas sagatavo savus viedokļus (atzinumus), ar kuriem iepazīstina Komisiju un nosūta Padomei. Pēc shēmas, nākošais solis ir Coreper apspriede, bet patiesībā šī ES institūcija pastāvīgi piedalās likumdošanas procesā. Dēļ šīs institūcijas lomas svarīguma, izdarīsim nelielu atkāpi un paskatīsimies, ar ko tad īsti nodarbojas Coreper.
"Coreper sastāv no profesionāliem diplomātiem, kuru teorētiskais
uzdevums ir tikai sagatavot savu politisko vadoņu darbu. Patiesībā šo diplomātu
rokās ir ievērojama de facto izpildu un likumdevēja vara… Coreper uzdevums ir
sekot, lai ES pastāvīgās institūcijas un dalībvalstis tiktu savstarpēji
informētas par paveikto, nodrošināt, lai nacionālā un Eiropas politika nenonāk
konfliktā, izvērtēt atsevišķu jautājumu nozīmi attiecībā pret aktuāliem lielāka
mēroga politiskajiem projektiem, kā arī atrast kompromisus un nodrošināt
nacionālo viedokļu ievērošanu." [7,10]
Pastāvīgajiem pārstāvjiem ir piecas galvenās funkcijas. Tās ir
informācija, koordinācija, izskaidrošana, sarunas un aizsardzība. Šīs piecas
funkcijas praktiski ir ļoti grūti atdalīt un tās saplūst vienā vispārīgākā
funkcija - nodrošināt ES veiksmīgāku funkcionēšanu. Coreper aktīvi piedalās
priekšlikuma izstrādāšanā. Darba grupas konsultējas ar Coreper arī pēc tam, kad
priekšlikums ir pilnībā sagatavots vai arī ir panākta pilnīga vienošanās. Tad
pirms iesniegšanas ministriem galīgajam akceptam vēstnieki dod dotajam dosjē
savu nozīmīgo piekrišanu. Dosjē tiek nosūtīts vienā no trim sekojošām formām.
Ja ierosinājums apmierina visas puses, vēstnieki to nosūta kā "A"
punktu. tas nozīmē, ka politiķi pat nedebatē par šo priekšlikumu, bet nodod to
tālāk, pirms ķerties pie grūtākiem jautājumiem. Ja vēstnieki uzskata, ka viņi
ir vienisprātis, bet tīri simboliski vēlas, lai notiktu ministru apspriede,
viņi nosūta projektu ministriem kā "viltus B" punktu, pret kuru
īstenībā attiecas kā pret "A" punktu Taču ļoti samezglotu problēmu
gadījumā vēstnieki aicina ministrus veikt nopietnas debates. Nesaskaņas var
atsaukties uz citām, pat konkurējošām un augsti stāvošām institūcijām, tādām kā
Politiskā komiteja, Monetārā komiteja un K4 (tieslietu un iekšlietu) komiteja.
[7]
Atkarībā no pielietojamās procedūras, likumprojektu var
vēlreiz apspriest Parlamentā un Padomē, kā arī citās institūcijās, piemēram,
Samierināšanas komitejā.
Visā likumprojekta izskatīšanas, grozīšanas un pieņemšanas
gaitā lēmumi tiek pieņemti vienbalsīgi,
ar absolūto vai kvalificēto[4] vairākumu.
Izskatījuši vispārējo lēmumu pieņemšanas kārtību,
pievērsīsimies atsevišķām procedūrām.
No esošām 24 lēmuma pieņemšanas procedūrām galvenās
ir sekojošas:
1.
Tradicionālā procedūra (Traditional or proposal procedure) – pazīstama
kā formula “the Commission
proposes and the Council disposes”; nepieciešams tikai
viens lasījums Parlamentā.
2.
Uzklausīšanas jeb konsultācijas procedūra (Consultation procedure) – tikai viens lasījums Parlamentā; ir nepieciešams Parlamenta
atzinums.
3.
Sadarbības jeb kooperācijas procedūra (Co-operation procedure) – divi lasījumi Parlamentā; var grozīt priekšlikumus.
4.
Koplēmuma procedūra (Co-decision procedure) – trīs lasījumi
Parlamentā; lēmuma pieņemšanas vara tiek sadalīta vienādi starp Parlamentu un
Padomi.
5.
Piekrišanas procedūra (Assent procedure) – viens lasījums Parlamentā;
citu institūciju viedokli.
Izskatīsim tagad katru procedūru atsevišķi.
Kā liecina tās nosaukums, šo procedūru izmantoja
gandrīz visu lēmumu pieņemšanai. Taču vēlāk šo kārtību mainīja SEA un TEU
grozījumi. Ievērojami tika sašaurināts to jautājumu loks, kurus izskatīja ar šo
procedūru[6].
Tagad ar šo procedūru risina tādus jautājumus, kā kapitāla kustība uz/no
trešajām valstīm, minimālās importa cenas pēc CAP[7]
un milzīgs daudzums dažādu nodevu grozīšana un apturēšana pēc kopējo muitas
tarifu (common customs
tariff) [9,50].
Tradicionālā procedūra paredz Komisijas un Padomes
darbošanos atsevišķi, nekonsultējoties ar Parlamentu vai citām institūcijām,
bet pastāv daudz iespēju kā izvairīties no tādas "tiesības". No otras
puses, ļoti reti kad nekāda konsultēšanās nenotiek, bet par to mēs runāsim
mazliet tālāk.
Tātad, tradicionālajai procedūrai ir 3 stadijas:
(1) formulēšana (formulation); (2) konsultācija (consultation) un (3) spēkā stāšanās (enactment).
1.stadija. Procedūru
sāk Komisija, izstrādājot priekšlikuma projektu pēc kāda jautājuma. Par šo
projektu atbild Komisijas loceklis, kura departaments nodarbojas ar šo konkrēto
jautājumu, tiek konsultēti arī nacionālie eksperti. Sagatavotais priekšlikuma
projekta teksts, kurš jau ir pabeigts un ļoti detalizēts, nonāk Komisijā. Ar
vienkāršo balss vairākumu tas tiek pieņemts un tagad tas ir “Komisijas
priekšlikums”, kurš tiek nosūtīts Padomei ar detalizētiem paskaidrojumiem par
priekšlikuma pamatiem.
2.stadija. Šajā stadijā
Padome pārbauda vai nav jāpieaicina pie apspriedes citas ES institūcijas (par
to mēs jau aizsākām runāt iepriekš). Var būt gan obligātā konsultēšanās (compulsory consultation),
gan arī neobligātā konsultēšanās (optional
consultation). Tādējādi, vai nu obligāti, vai arī
"brīvprātīgi" apspriedē piedalās Parlaments, ESLK un RK. Bet visi
citu ES institūciju atzinumi Padomei nav saistoši [10,44].
3.stadija. Pēc
konsultācijas ar citām ES institūcijām, projekts atkal nonāk Padomē, varbūt
labots, ņemot vērā Parlamenta un ESLK atzinumus. Vispirms to apspriež
specializētās darba grupas (working
parties), pēc tam notiek Pastāvīgo Pārstāvju Komitejas
(Coreper) apspriede. Pēdējajā solī Padome pieņem priekšlikuma tekstu visās 9
oficiālajās Kopienas valodās (dāņu, holandiešu, angļu, franču, vācu, grieķu,
itāļu, portugāļu un spāņu), to paraksta Padomes priekšsēdētājs (the President of the Council) un tas tiek publicēts OJEC vai arī paziņots personai, kurai tas ir
adresēts.
Arī ar šo procedūru risināmo jautājumu loks tika
sašaurināts un palika tādi jautājumi, kā konkurences, enerģijas, valsts
pabalstu izskatīšana un lauksaimniecības lietas; transporta politika; brīvība
dibināt uzņēmumus un citas Kopējā tirgus lietas; finansu lietas, t.sk.
attiecībā uz vienotās valūtas sistēmas ieviešanu; starptautisko līgumu
slēgšana.
Konsultācijas procedūrā Padome joprojām ir
patstāvīga lēmēja, bet tā var pieņemt (noraidīt) priekšlikumu vienīgi pēc
konsultācijas ar Parlamentu. Šī procedūra izskatās sekojoši (sk. 2.1.att.):
![]() |
Šo procedūru ieviesa SEA un sākumā tā deva
Parlamentam galveno lomu lēmumu pieņemšanas procesā [9,51]. Taču TEU pieņemšana
pilnīgi mainīja šīs procedūras nozīmi. Ļoti daudzi jautājumi tika pārnesti
jomās, kur var pielietot tikai koplēmuma procedūru. Amsterdama Līgums padarīja
šo procedūru par vēl vairāk piezeminātu un tai palika tikai tādu jautājumu
risināšana kā Eiropas Centrālās Bankas (ECB) kredītu lietas, veselības un
civilās aizsardzības lietas, profesionālās izglītības politika, attīstības un
sadarbības lietas, Eiropas sociālā fonda un Eiropas reģionālās attīstības fonda
lēmumu pieņemšana. Sadarbības procedūra ir pietiekoši komplicēta
(sk.1.pielikumu). Šo procedūru īsumā var aprakstīt sekojoši [9,52; 10,46]:
Ä Komisija savu priekšlikumu nosūta Parlamentam un Padomei:
ü Padome ar kvalificēto vairākumu pieņem kopīgo viedokli (tālāk tekstā - CP).
Ä CP tiek nosūtīts Parlamentam. Šajā paša laikā:
ü Komisija informē Parlamentu par savu nostāju;
ü Padome informē Parlamentu par iemesliem, kāpēc tika pieņemts CP.
Ä Trīs mēnešu laikā[9]
notiek otrais lasījums. Šajā laikā Parlaments var:
1.
apstiprināt CP vai arī neko nedarīt;
2.
ar absolūto vairākumu labot CP;
3.
noraidīt CP ar tādu pašu
vairākumu.
Ä Nākamā darbība atkarīga no 2. lasījuma Parlamentā:
ð 1. Padome pieņem aktu saskaņā ar
CP;
ð 2. Komisijai ir viens mēnesis, lai izskatītu Parlamenta labojumus un
(1) attiecīgi grozīt projektu vai arī (2) noraidīt labojumus;
à (1) Padomei ir divas iespējas:
pieņemt aktu ar kvalificēto vairākumu vai labot grozīto aktu.
à (2) Padomei ir divas iespējas:
pieņemt aktu ar vienprātību vai noraidīt arī ar vienprātību.
ð 3. Padomei jārīkojas trīs mēnešu
laikā. Pa šo laiku akts var tikt pieņemts ar vienprātību, pretējā gadījumā akts
tiek uzskatīts par noraidīto.
Šī bija visjaunākā procedūra, kuru ieviesa TEU un kura
tika iekļauta ES Līgumā. Kā jau agrāk tika minēts, ar šo procedūru izskata
daudz jautājumu, kurus agrāk izskatīja ar sadarbības procedūru. Tagad ar šo
procedūru risina sekojošus jautājumus: lietas, kas saistītas ar četrām kustības
brīvībām; Vienotā tirgus nostādnes; jaunatnes, kultūras,, patērētāju
aizsardzība; lietišķās pētniecības lietas; trans-eiropeisko tīklu jautājumi;
vides aizsardzība un īpašo mērķprogrammu lietas; lietas, kas saistītas ar
izglītību.
Koplēmuma procedūra ir vissarežģītākā un prasa trīs
lasījumus Parlamentā (sk.2.pielikumu). Šo procedūru īsumā var aprakstīt ar trim
stadijām [9,53-55; 10,47-48]:
1.stadija. Šī stadija ir līdzīga pirmām darbībām sadarbības procedūrā. Komisija
savu priekšlikumu nosūta Parlamentam un Padomei. Padome, rīkojoties ar
kvalificēto vairākumu, pēc Parlamenta viedokļa saņemšanas var darīt trīs
lietas. Ja tā apstiprina visus Parlamenta grozījumus, tad ar vienprātību akts
tiek pieņemts. Ja Parlaments neko nav labojis, Padome var pieņemts aktu. Ja
neviena no iespējām netika izvēlēta, tad Padomei jāpieņem kopīgo viedokli un
jānosūta to Parlamentam. Tajā pašā laikā Padome informē parlamentu par
iemesliem, kuri lika pieņemt kopīgo viedokli un Komisija pilnīgi informē par
savu pozīciju (nostāju).
2.stadija. Trīs mēnešu laikā notiek otrais lasījums. Šajā laikā Parlaments var:
1.
apstiprināt CP vai arī neko nedarīt;
2.
ar absolūto vairākumu labot CP;
3.
noraidīt CP ar tādu pašu
vairākumu.
Ä Nākamā darbība atkarīga no 2. lasījuma Parlamentā:
ð 1. Padome pieņem aktu saskaņā ar
CP;
ð 2. Komisijai ir viens mēnesis, lai izskatītu Parlamenta labojumus un
attiecīgi grozīt projektu vai arī noraidīt labojumus;
à Padomei ir trīs iespējas: pieņemt aktu ar kvalificēto vairākumu,
pieņemt aktu ar vienprātību vai arī noraidīt (šajā gadījumā tika sasaukta
Samierināšanas komiteja).
ð 3. Padome sasauc Samierināšanas
komiteju
3.stadija. Tiek sasaukta Samierināšanas komiteja. Tās uzdevums ir panākt
vienošanos par apspriežamo jautājumu. Ja vienošanās tiek panākta sešu nedēļu
laikā, tad Parlamentam un padomei ir nākošas sešas nedēļas, lai pieņemtu aktu
saskaņā ar panākto vienošanos. Ja kaut viena institūcija nevarēs to pieņemt
(Parlaments ar absolūto un Padome ar kvalificēto vairākumu), kā arī gadījumā,
kad vienošanās netika panākta, akts tiek uzskatīts par noraidīto.
Šī procedūra ir tā,
kura dod Parlamentam vislielāko varu lemšanas procesā, jo tam tiek dota vara
ievērojami aizkavēt un pilnīga vara noraidīt priekšlikumu.
Piekrišanas procedūra
risina tādus jautājumus, kā komerclīgumi; sodi par dalībvalstu tiesību
aizvainošanu; jaunu dalībvalstu uzņemšana; strukturālo fondu funkcionēšana;
kohēzijas fonda dibināšana; parlamenta vēlēšanu sistēmas noteikšana un dažas
internacionālas vienošanās.
![]() |
Lēmumu pieņemšanas kārtība ir sekojoša (sk.2.2.att.):
Eiropas Parlaments
pieņem Savienības budžetu katru gadu. Budžeta procedūra ļauj Parlamentam
izvirzīt modifikācijas un grozījumus Komisijas priekšlikumiem un Padomes
viedoklim. Padomei ir pēdējais vārds jautājumos, kas saistīti ar izdevumiem
lauksaimniecībai internacionālā līmenī, bet citu izdevumu jautājumos, piemēram,
izglītības, sociālo programmās, reģionālo fondu, vides un kultūras projektos,
Parlaments lemj sadarbībā ar Padomi. Dažos gadījumos Parlamentam ir tiesības
noraidīt budžeta projektu, budžeta likumu paraksta Parlamenta priekšsēdētājs.
Budžeta pieņemšanas
shēmu var attēlot sekojoši (sk.2.3.att.):






![]() |
|||
![]() |
|||













1.
Visu ES lēmumu pieņemšanas procesu
var raksturot kā trīs galveno institūciju sadarbību, proti, Eiropas Komisijas,
Eiropas Parlamenta un Eiropas Savienības Ministru Padomes sadarbību:
Þ
Komisijai ir iniciatīvas tiesības
un tā izvirza priekšlikumus;
Þ
Padome ir tā institūcija, no
kuras, ar nelielām atkāpēm, ir atkarīgs priekšlikuma liktenis (pieņemšana,
labošana, noraidīšana);
Þ
Parlamenta loma ir atkarīga no
piemērojamas procedūras un tā var svārstīties no konsultatīvās līdz pat veto
tiesībām;
Þ
par daudziem lēmumu projektiem
izsakās Ekonomikas un sociālo lietu komiteja
un Reģionu komiteja. Šīm komitejām ir konsultatīvā loma. Bez tam, var
tikt konsultētas arī citas institūcijas.
2.
Eiropas Savienība tiek pieņemti
piecu veidu lēmumi: nolikumi, direktīvas, lēmumi, ieteikumi un atzinumi,
rezolūcijas.
3.
Vienmēr tiek ievērots subsidiaritātes princips, kas paredz
lēmumu pieņemšanu viszemākā iespējamākā līmenī.
4.
Visi lēmumi tiek pieņemti pēc
kādas noteiktās shēmas, procedūras.
Pastāv 24 procedūras, no tām galvenās ir tradicionālā, konsultācijas,
sadarbības, koplēmuma, piekrišanas un budžeta procedūras. Tradicionālā procedūra (Traditional
or proposal procedure) – pazīstama kā formula “the Commission proposes and the Council
disposes”; nepieciešams tikai viens lasījums Parlamentā. Uzklausīšanas
jeb konsultācijas
procedūra (Consultation procedure)
– tikai viens lasījums Parlamentā; ir nepieciešams Parlamenta atzinums. Sadarbības
jeb kooperācijas
procedūra (Co-operation procedure)
– divi lasījumi Parlamentā; var grozīt priekšlikumus. Koplēmuma procedūra (Co-decision
procedure) – trīs lasījumi Parlamentā; lēmuma
pieņemšanas vara tiek sadalīta vienādi starp Parlamentu un Padomi. Piekrišanas
procedūra (Assent procedure) –
viens lasījums Parlamentā; citu institūciju viedokli. Budžeta procedūra (Budgetary
procedure) paredz kārtību, kādā tiek pieņemts ES budžets.
CAP - Common Agricultural Policy - Kopējā lauksaimniecības politika
Coreper - fr. Comité des Représentants Permanents - Pastāvīgo pārstāvju komiteja
ECB - Eiropas Centrālā Banka
ESLK - Ekonomikas un sociālo lietu komiteja
Komisija - Eiropas Komisija
OJEC - Official Journal of the European Communities - Oficiālais kopienu žurnāls
Padome - Eiropas Savienības Ministru Padome
Parlaments - Eiropas Parlaments
RK - Reģionu komiteja
RL - Romas Līgums
SEA - Single European Act - Vienotais
Eiropas Līgums
T&TC - Tulkošanas un Terminoloģijas centrs
TEU - The Treaty on European Union - Eiropas Savienības Līgums
1.
E.Deksnis Eiropas apvienošanās…
Integrācija un suverenitāte. -R.: Junda, 1998. (130.-143.lpp.)
2.
10 atbildes par Latviju Eiropas
Savienībā. -R.: Izglītība, 1999. (7.lpp.)
3.
Eiropas Kopienas Dibināšanas
Līguma termini. -R.: Tulkošanas un terminoloģijas centrs, 1998. (43 lp)
4.
Eiropas Parlaments. -R.: Eiropas
Parlamenta publikāciju un sabiedrisko attiecību dienests, 1998. -oktobris
(10.-14.lpp.)
5.
Es un ES. -R.: Eiropas
integrācijas birojs, -1999. (10.lpp.)
6.
Es un ES: 30 jautājumi un
atbildes. -R.: Eiropas integrācijas birojs, -1999. (9.-20.lpp.)
7.
A.Keene Coreper ir vadoša loma ES
lēmumu pieņemšanā // Eiropas Dialogs: Kā darbojas ES. -1997. -Nr.5
-septembris/oktobris (10.-11.lpp.)
8.
K.Plamše Kam pieder vara Eiropas
Savienībā? // Diena. 1997.8.12.
9.
Introduction
to European Union law. -1995 (p. 48-60)
10.
The
ABC of Community law / Dr.Kedus-Dieter Borchardt. -4th ed.
-Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities, 1994
(pp. 44-50)
11. Ievads Eiropas Savienības jautājumos: lekciju konspekts. -Valsts
administrācijas skola, -9., 10.,novembris, 1998.
12. Pasaules tīmekļa (World Wide Web) materiāli
1.pielikums
![]() |
2.pielikums
![]() |
|
[1] T&TC (Tulkošanas un terminoloģijas centra) tulkojums
[2] T&TC tulkojums
[3] Subsidiaritātes princips ir nostiprināts TEU 3b pantā [11]:
"Kopiena darbojas tai līgumā piešķirto pilnvaru un mērķu robežās. Jomās,
kas nav nodotas vienīgi Kopienas pārziņā, Kopiena uzsāk savu darbību tikai tad,
ja iecerēto pasākumu mērķi dalībvalstu līmenī nav sasniedzami pietiekošā apjomā
un tāpēc to apjoma vai seku/iedarbības dēļ labāk īstenojami Kopienas līmenī.
Kopienas pasākumi nepārsniedz šī līguma mērķu sasniegšanai nepieciešamo
apjomu".
[4] Kvalificētais vairākums – nozīmē tādu balsu skaitu, ko
jāsasniedz, lai Padome pieņemtu lēmumu gadījumos, kas noteikti pamatlīgumos.
Kvalificētā vairākuma slieksnis ir 62 balsis (<*> daži autori norāda, ka
65 balsis, un daži, kā 71%). Dažos gadījumos ir nepieciešamas arī 62 balsis,
bet papildus nosacījums ir tas, ka šīm balsīm jāpieder vismaz 10 dalībvalstīm.
[5] Parasti izšķir vai nu 4 procedūru veidus: konsultācijas, sadarbības,
koplēmuma, piekrišanas; vai arī papildus izdala tradicionālo. Budžeta procedūra
it kā stāv malā.
[6] ES pastāv tendence sašaurināt to jautājumu loku, kurus izskata ar
vienkāršākajām procedūrām, un paplašināt to jautājumu loku, kurus risina ar
sarežģītākajām procedūrām. Tas ir saistīts ar arvien lielākas varas piešķiršanu
Parlamentam.
[8] Ja to prasa attiecīgais pants, tad arī tiek konsultēta ESLK
[9] Šo termiņu var pagarināt Parlamentam un Padomei savstarpēji
vienojoties
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru