Nodots
LU 2000.GADA JANVARI
EKONOMIKAS
PAMATI
Kursu vada - Docents Jānis
Vitkovskis
Eiropas Savienība (līdz
1993. gadam tā saucās - Eiropas Kopiena, ar 1992. gada Māstrihtas līgumu tika
pieņemts jauns nosaukums ''Eiropas Savienība'') ir politiska un ekonomiska
alianse, kuru veido Eiropas Ogļu un tērauda kopiena, Eiropas Ekonomiskā kopiena
un Eiropas Atomeneģijas kopiena. Eiropas Ekonomiskā kopiena (neoficiāli dēvēta
par Koptirgu) ir 1957. gadā dibināta organizācija, kuras mērķis bija, atceļot
muitas nodevas un citus tirdzniecības ierobežojumus, izveidot vienotu Eiropas
tirgu tās dalībvalstu ražojumiem.
Francija tiek uzskatīta
par vienotās Eiropas idejas ''krustmāti''. Francija ir tā valsts, kas pēckara
gados viskonsekventāk iestājās par nepieciešamību apvienot Rietumeiropas
valstis vienotā veselumā. Francijas līderi Žans Monē un Roberts Šūmans bija
galvenie Eiropas Savienības ideju ģeneratori. Interesants šķiet fakts, kāpēc
valstij, kas bija otra lielākā koloniālā impērija pasaulē un otra lielākā
valsts Eiropā, bija tik noturīga pārliecība par nepieciešamību apvienot visus
Eiropas ekonomiskos un politiskos resursus, teorētiski zaudējot arī daļu no
savas suverenitātes. Domājams, ka tieši Francijas nozīmīgā vieta pasaules un
Eiropas vēsturē un tādejādi iegūtā vēsturiskā pieredze ir šīs bezierunu Eiropas
vienotības politikas pamatā. 1957. gada 25. martā starp Franciju, Beļģiju,
Itāliju, Luksemburgu, Nīderlandi un Rietumvāviju tika parakstīts Romas līgums ar
to nodibinot Eiropas Kopienu un Eiropas Atomenerģijas kopienu. Vienotā tirgus
projekta mērķis bija izveidot dalībvalstu starpā tirgu, kurā nepastāvētu
iekšējas robežas un kurā nebūtu nekādu citu barjeru pilsoņu, preču un kapitāla
brīvai kustībai. Iecere bija ļoti optimistiska - Romas līgums noteica izveidot
šādus apstākļus 12 gadu laikā. Valstīm, kas Eiropas Savienībā iestājās vēlāk,
šie noteikumi jāpieņem. Tā 1957.gadā Eiropas valstis uzsāka lielāko ekonomiskās
integrācijas projektu Eiropas vēsturē.
Sākotnējām sešām
loceklēm - Francijai, Beļģijai, Itālijai, Luksemburgai, Nīderlandei un
Rietumvācijai - 1973. gadā pievienojās Lielbritānija, Dānija un Īrija, 1983.
gadā - Grieķija, 1986. gadā - Spānija un Portugāle, 1995. gadā - Austrija,
Somija un Zviedrija.
1991. gadā tika
parakstīti asociācijas līgumi, kas garantē brīvu tirdzniecību uz desmit gadiem
un iespēju kļūt par pilntiesīgu Eiropas Savienības dalībvalsti ar sekojošam
valstīm - Čehoslovākiju, Poliju un Ungāriju, 1992. gadā ar Rumāniju un vēlāk
arī ar vairākām citām valstīm (to vidū trim Baltijas valstīm),
Eiropas Savienības mērķi:
-
likt pamatus ciešākai
savienībai Eiripas tautu starpā
-
nodrošināt savu valstu
ekonomisko un sociālo progresu, kopīgi likvidējot barjeras, kas sadala Eiropu
-
nemitīgi uzlabot savu tautu
dzīves un darba apstākļus
-
saskaņot rīcību, kas
nodrošinātu vienmērīgu darījumu sfēras paplašināšanu, līdzsvarotas tirgus
attiecības un godīgas konkurences apstākļus
-
mazināt attīstības atšķirības
starp reģioniem
-
ar kopējas komerciālas politikas
palīdzību pakāpeniski likvidēt starptautiskās tirdzniecības ierobežojumus
-
saglabāt un nostiprināt mieru
un brīvību
Māstrihtas līgums
Māstrihtas līgums ir
politiskas savienības noslēgšanas dokuments, ko 1991. gada 10. decembrī
Māstrihtā (Nīderlandē) parakstīja Eiropas Kopienas valstu vadītāji. !992. gada
aprīlī līgumu oficiāli apstiprināja Eiropas Parlaments. Par Māstrihtas līguma
pamatu kļuva Luksemburgas premjerministra Žaka Santēra 1991. gada jūnijā
iesniegtais politiskas savienības līguma projekts, kas laikā līdz Māstrihtas
sanāksmei 1991. gada decembrī bija visu Eiropas Kopienas diskusiju degpunktā.
Līguma projektā, starp citu, bija paredzēts grozīt Eiropas Kopienas
lēmējprocedūru un nodibināt ciešākas ārpolitiskās un iekšpolitiskās saites.
Lielbritānijas valdība pieprasīja no līguma teksta svītrot jebkuras norādes uz
federālismu. Diskusijas notika arī tādā strīdīgā jautājumā kā lielāka
ekonomiskā un monetārā integrācija. 1992. gadā Eiropas Kopienas valstu
parlamentos notika balsojumi par to, vai Māstrihtas līgumu ratificēt, un dažās
valstīs šo jautājumu vispirms izvirzīja pilsoņiem vistautas referendumā
(Dānijā, Francijā, Spānijā un Īrijā. Skaidrs ''nē'' pirmajā Dānijas
referendumā, kā arī Lielbritānijas un Itālijas piespiedu izstāšanās no Eiropas
Naudas kursa mehānisma (NKM) lielā mērā atsaucās uz visu Eiropas kopienu.
Francijā, kur referendums notika septembrī, atbilžu ''jā'' pārsvars bija
pavisam neliels, un novembrī Lielbritānijas valdības priekšlikums līgumu
ratificēt saņēma tik niecīgu parlamenta
balsu vairākumu, ka Lielbritānijas premjerministrs Džons Meidžors ratificēšanu
atlika līdz brīdim, kad Dānijā būs noticis atkārtots referendums. Šie rezultāti
kontrastēja ar skaidro ''jā'', ko referendumi deva tādās zemu ienākumu valstīs
kā Spanija un Īrija, kurām līgums solīja būtiskus ieguvumus. Tomēr, kad Eiropas
Kopienas dalībvalstu vadītāju 1992.gada 11. decembra sanāksmē Edinburgā izdevās
vienoties par vairākiem kompromisiem, līdz 1993.gada jūlijam līgumu bija
ratificējušas visas 12 dalībvalstis. Māstrihtas līgums liek pamatus ciešākai
ekonomiskai un politiskai savienībai.
Eiropas Savienības institūcijas:
·
Komisija, ierosina visus tiesību aktus, vada Eiropas
Sociālo fondu, daudzas programmas un iniciatīvas, kuru mērķis ir sasniegt
sociālās politikas mērķus. Galvenā atbildība par minēto pasākumu īstenošanu
gulstas uz Komisijas V Nodarbinātības, rūpniecības attiecību un sociālo lietu
Ģenerāldirektorātu. Komisija nodrošina līguma noteikumu izpildi, formulē
rekomendācijas, tiesīga piedalīties dažādu pasākumu izstrādāšanā, īsteno
piešķirtās pilnvaras un ik gadus sniedz ziņojumus par ES darbību. Komisija
sastāv no 20 nacionālo interešu neatkarībai uzticīgiem locekļiem, kuri dod
ierosmi Savienības pasākumiem (pa diviem locekļiem no Francijas, Itālijas, Lielbritānijas,
Spānijas un Vācijas, pa vienam no Austrijas, Beļģijas, Dānijas, Grieķijas,
Īrijas, Luksemburgas, Nīderlandes, Portugāles, Somijas un Zviedrijas). Komisiju
vada Prezidents un seši viceprezidenti. Par Eiropas Komisijas prezidentu 1999.
gadā tika ievēlēts Romano Prodi (Itālija).
·
Ministru padome, koordinē dalībvalstu ekonomisko politiku, tai ir
politisko lēmumu pieņemšanas tiesības, tiesības piešķirt Komisijai pilnvaras, īstenot Padomes pieņemtos
noteikumus, īpašos gadījumos rezervēt sev izpildvaras pilnvaras. Ministru
padomi vada tās Prezidents, tā sastāv no visu dalībvalstu deleģētiem
pārstāvjiem. Prezidentu ievēl uz sešiem mēnešiem arvien no jaunas dalībvalsts.
Ministru padome nav tiesīga pieņemt lēmumus tādād jomās kā: darba samaksa;
tiesības apvienoties; tiesības streikot; tiesības rīkot lokautus, jeb darba
devēja streikus.
·
Eiropas Parlaments, to tieši vēlē kopš 1997. gada
un tas pulcējas Strasbūrā, lai spriestu par Eiropas Savienības Komisijas
iesniegtajiem likumdošanas priekšlikumiem. Parlaments pieņem izmaiņas
Strukturālo fondu mērķos un uzdevumos. Kopējo lēmumu procedūras ietvaros var
bloķēt priekšlikumus šādās jomās: darba apstākļu uzlabošana; strādājošo
informēšana un konsultācijas; vienādas iespējas un dzimumlīdztiesība; to
personu integrācija, kuras izstumtas no darba tirgus. Parlamenta darbu vada
Prezidents un Prezidijs. Eiropas parlamenta locekļus vēlē uz pieciem gadiem.
Tajā ir 626 vietas, kas sadalītas proporcionāli valstu iedzīvotāju skaitam:
Vācijai ir 99 vietas, Francijai, Itālijai un Lielbritānijai - katrai 87,
Spanijai - 64, Nīderlandei - 31, Beļģijai, Grieķijai un Portugālei - katrai 25,
Zviedrijai -22, Austrijai - 21, Dānijai un Somijai - katrai 16, Īrijai - 15 un
Luksemburgai - 6 vietas. Parlamentā ir 11 līdztiesīgas darba valodas, kurās
garantēta sēžu sinhronā tulkošana. Sākotnēji Eiropas Parlamentam bija tikai
konsultatīvas funkcijas, bet 1979. gadā tas kļuva par tieši vēlētu institūciju
un tā pilnvaras palielinājās. Pagaidām Parlaments gan vēl nav īsts likumdevējs,
tomēr tas var atlaist visu Komisiju un pilnīgi noraidīt Savienības budžetu.
Plenārsēdes notiek Strasbūrā; lielākā daļa komiteju sanāk Briselē, un
sekretariāta mītne ie Luksemburgā. Pēc 1994. gada vēlēšanām Eiropas Sociālistu
partijas grupai Parlamentā ir 214 vietas no 567, Eiropas Tautas grupai - 201
vieta. 1997. gadā par Eiropas Parlamenta prezidentu kļuva Hosē Maria Hils -
Rogless (Spānija). 1999. gadā par Eiropas Parlamenta prezidenti tika ievēlēta
Nicole Fontaine (Francija, Normandija).
·
Ekonomiskā un sociālā komiteja ir konsultatīva institūcija. Tā sniedz
konsultācijas Eiropas Komisijai un Padomei likumprojektu sagatavošanā, kā arī
jebkuru citu ES būtisku jautājumu apspriešanā. Tās 222 locekļi pārstāv dažādas
darba devēju un darba ņēmēju asociācijas no ES dalībvalstīm.
·
Pastāvīgo pārstāvju komiteja, kas sastāv no ierēdņiem,
kurus dalībvalstis uz laiku nosūtījušas strādāt Komisijas aparātā
·
Eiropas Justīcijas tiesa, tā atbild par Savienības
likumu interpretēšanu un izskata gadījumus, kur ES dalībvalstis vai citas valstis
šos likumus pārkāpušas. Tiesa darbojas kā 1) konstitucionālā tiesa; 2)
administratīvā industriālā tiesa; 3) darba strīdu tiesa; 4) kriminālā tiesa; 5)
civilā tiesa. Tiesa sastāv no 13 tiesnešiem un tai palīdz 6 ģenerāladvokāti,
kuru pienākums ir iesniegt Tiesas sēdē argumentētus slēdzienus. Tiesai ir arī
savs Sekretariāts. Tiesnešus un ģenerāladvokātus ieceļ ar visu dalībvalstu
piekrišanu uz sešiem gadiem. Ik pēc 3 gadiem nomaina 3 no tiesas un
ģenerāladvokātu sastāva, bet viņus var ievēlēt no jauna. Tiesu vada Prezidents.
Tiesas darba valodas ir visas Eiropas Savienības oficiālās valodas - franču,
dāņu, holandiešu, angļu, vāvu, grieķu, itāliešu, portugāļu, spāņu un īru
valoda. Eiropas Justīcijas tiesas sēdeklis ir Luksemburgā, un tās sastāvā ir
tiesneši no visām dalībvalstīm, un tā gādā, lai pareizi tiktu interpretēti
Romas līgumi (1957) - Eiropas Savienības vēsturiskais pamats.
Eiropas Savienības budžets
ES kā starptautiskas
organizācijas īpatnība ir tā, ka tai ir savi finansu līdzekļi, kurus tā pārvalda
tāpat kā katra valsts pārvalda savu budžetu.
ES
budžeta veidošanas principi:
-
budžets atspoguļo visus
Savienības ieņēmumus un izdevumus
-
budžeta darbībā netiek pieļauta
situācija, ka izdevumi pārsniedz ieņēmumus
-
veicot budžeta izdevumu sadali,
netiek ņemts vērā, kādi ir ieņēmumu avoti
-
budžeta izlietojums tiek
paredzēts tikai noteiktām un iepriekš apstiprinātām Savienības nozarēm un
aktivitātēm
-
budžets ir gadskārtējs ( no
1.janvāra - 31. decembrim), lēmumi par nākama gada budžetu tiek pieņemti ik
gadu no jauna
ES
budžeta ieņēmumi :
1)
ES iekšējie ieņēmumi:
-
muitas nodevas, ar kurām tiek aplikts imports no valstīm, kuras nav ES
dalībvalstis
-
lauksaimniecības preču ievednodevas, kas tiek piedzītas no trešajām valstīm,
kuras eksportē savu laiksaimniecības produkciju uz ES
2)
ES dalībvalstu iemaksas:
- 1,4%
no pievienotās vērtības nodokļa, kas tiek iekasēti katrā dalībvalstī, izņemot
Spāniju, Portugāli, Grieķiju un Īriju, kurām ir jāiemaksā 1% no PVN
-
''ceturtais resurss'' jeb papildus iemaksas, kas jāveic katrai dalībvalstij
atkarībā no tās nacionālā kopprodukta lieluma, lai uzturētu zināmu līdzsvaru
starp dažādām dalībvalstīm, kuru ekonomiskie rādītāji atšķiras, un nodrošinātu
nepieciešamo kopējo ieņēmumu apjomu
ES
budžeta izlietojums:
1)
ES strukturālie izdevumi:
-
attīstības un strukturālo uzlabojumu veicināšana atpalikušajos reģionos. Šāds
reģionu saraksts tiks apstiprināts un būs spēkā līdz 2006. gadam
-
atbalsts ekonomiskajiem un sociālajiem uzlabojumiem reģionos, kas pārdzīvo strukturālas grūtības, un kurus skārusi
industriālā lejupslīde
-
atbalsts izglītības, apmācības un nodarbinātības sistēmu modernizācijai un
pielāgošanai jauniem apstākļiem
2)
ES iekšējo pasākumu
finansējums. Tas parasti svārstās 5-7 procentu robežās no kopējiem ES budžeta
izdevumiem. Finansējums tiek sniegts:
-
Eiropas konkurētspējas palielināšanas programmai un tirgus integrācijai,
Transeiropas transporta un sakaru tīkla veidošanai, maziem un vidējiem
uzņēmumiem labvēlīgas vides nostiprināšanai
- eiropiešu labklājības celšanai - tās ir dažādas
sociālās iniciatīvas, nabadzības apkarošana, izglītības programmas, sabiedrības
veselība un patērētāju aizsardzība, vides politika, kultūras politika,
palīdzība miera procesam Ziemeļīrijā
-
dalībvalstu sadarbībai iekšlietās un tieslietās, kas veicina eiropiešu statusa
nostiprināšanos
3)
Izdevumi aktivitātēm ārpus ES.
Lai sekmētu kopīgo politiku uz valstīm ārpus Savienības, tiek finansētas
sekojošas aktivitātes:
-
finansiālās saistības ko ES uzliek dažādi līgumi ar trešājām valstīm
-
humānā palīdzība, ārkārtas pārtikas piegādes, palīdzība liela mēroga vides un
veselības krīzes situācijās, atbalsts demokrātijas nostiprināšanai
-
finansiālā un tehniskā sadarbība un atbalsts ES kaimiņvalstu ekonomiskajām
reformām. Te darbojas divas galvenās programmas Phare un Tacis, no kurām
pirmā pārsvarā orientēta uz valstīm, kas gatavojas iestāties ES, bet otrā
galvenokārt veicina reformas bijušajās PSRS republikās
-
aizdevumi, kas ar Eiropas Investīciju bankas un Eiropas Rekonstrukcijas un
attīstības bankas palīdzību tiek izsniegti trešās pasaules valstīm un bijušajām
komunistiskā bloka valstīm
- kopējās ārējās un drošības politikas finansējums
4) ES administratīvās izmaksas. Tās veido
institūciju - Eiropas Komisijas, Eiropas Savienības Ministru Padomes, Eiropas
Parlamenta, Eiropas Justīcijas tiesas, Ekonomikas un sociālās komitejas un
Reģionu komitejas uzturēšana. ES administratīvās izmaksas veido 4% no kopējiem
budžeta izdevumiem, vairāk kā puse ir atvēlēta Eiropas Komisijai, kuras
pārraudzībā atrodas liels skaits apakšstruktūru ar plašu kompetenču loku.
ES budžeta izlietojumam seko dažādas kontroles
institūcijas: iekšējās finansu kontroles mehānismi, ārējo auditu nodrošina
Eiropas Auditortiesa un politiskā kontrole, kas atrodas Eiropas Parlamenta
pārziņā.
Ar ES līdzekļiem tiek
sniegts atbalsts plašam pasākumu kopumam, piemēram, investīcijām kāda reģiona
attīstībai vai arī Eiropas programmu finansēšanai, kas veicina sadarbību starp valstīm. Finansējums var būt mainīgs
apjomu ziņā - sākot ar simtprocentīgu atbalstu līdz nelielai finansiālai
palīdzībai, tas arī var būt paredzēts dažādiem saņēmējiem, proti, ne tikai
dalībvalstīm, bet arī atsevišķām pašvaldībām, sabiedriskām organizācijām,
privātām kompānijām, universitātēm utt.
Eiropas
Savienības monetārā politika
Kā zināms, ar 1999. gada 1. janvāri sākās Eiropas
Savienības valūtas (eiro) praktiskas ieviešanas process. Tas tiešām ir ilgstošs
process, nevis vienreizējs naudas maiņas akts, jo ES monetārās savienības
izveidošanai (pēc Māstrihtas līguma) jānorit trīs posmos vairāku gadu garumā. Tomēr, kā uzsver pati
Eiropas Savienība, ir jāspēj noteikt skaidru atšķirību starp monetāro savienību
un eiro. Pirmā nozīmē attiecīgo reglamentējošo dokumentu kopumu, kurš ir
obligāts visām dalībvalstīm, bet nebūt ne visas no tām šobrīd vēlas vai var
ieviest vienoto naudu. Līdzās vairākiem iemesliem, kādēļ 11 ES valstis ir
vienojušās par eiro ieviešanu, kā viens no būtiskiem ir jāmin pasaules
ekonomiskās sistēmas globalizācijas ietekme. «Eiro zona» darbosies teritorijā,
kur tiek ražoti apmēram 20 procenti no kopējā pasaules sabiedriskā kopprodukta
un kurai ir apmēram līdzīga daļa pasaules tirdzniecībā. Šie apjomi ir
salīdzināmi ar ASV rādītājiem, un tādēļ eiro, neapšaubāmi, palielinās Eiropas
nozīmi pasaules ekonomikā, palīdzēs veidot kontinenta kapitāla tirgu plašāku un
ar lielāku likviditāti. Politikas zinātnieki, pētot globalizāciju,
galvenokārt pievērš uzmanību globālo kultūru sistēmu attīstībai un nacionālo
valstu suverenītātes ierobežojumiem. Jau retāk viņi pievēršās tam, kā mainās
indivīdu mijiedarbība ar valsti un citām bezpersoniski birokrātiskām
institūcijām. 20. gadsimtā valsts varas nostiprināšanās notika ievērojami
straujāk nekā indivīda pašnoteikšanās un autonomijas iespēju paplašināšanās. Ja
politisko institūciju pilnvaru līmenis ir pārspīlēti augsts, to funkciju
traucējumu radītās sekas var iegūt globālu raksturu. Globalizācijas iespaidā
mazināsies kultūras un reģionu izolācija, kļūs dinamiskāka ekonomikas
attīstība, samazināsies valsti regulējošas barjeras un pieaugs starptautiskā
drošība. Aktuāls ir jautājums, cik lielā mērā nabadzīgās valstis var izmantot
priekšrocības, ko tām sniedz globālo tirgu straujā atvēršanās, un vai
globalizācijas process nevar novest pie nevienlīdzības palielināšanas pasaules
ekonomikā.
ASV vadošās lomas un līdz ar to arī dolāra nozīmes
samazināšanās pasaules un Eiropas ekonomikā, kā arī apziņa, ka brīvu preču,
pakalpojumu un kapitāla kustību nebūs iespējams nodrošināt, pastāvot augstai
maksai par naudas darījumiem un valūtas maiņas kursu riskiem, bija tie iemesli,
kas 80. gadu beigās ļāva ieviest monetārās savienības jautājumu Eiropas
Kopienas dienaskārtībā. Speciāla centrālo banku vadītāju un ekspertu darba
grupa toreizējā Eiropas Komisijas prezidenta Ž. Delora vadībā 1989. gadā
sagatavoja ziņojumu, kurā vienbalsīgi atzina, ka monetārā savienība ir
nepieciešama, un tai ir jānodrošina pilnīga kapitāla kustības liberalizācija,
pilnīga dažādu finansu tirgu savstarpēja integrācija, totāla un neatgriezeniska
valūtu konvertācija un to maiņas kursu fiksācija, pakāpeniski nomainot šīs
dažādās valūtas ar vienotu naudu. Visi šie uzdevumi bija jāpaveic trijos
posmos, un pirmais no tiem sākās jau 1990. gadā. Tā laikā bija jāizstrādā
kārtība un kritēriji, kā tuvināt dažādu valstu ekonomiskos rādītājus. Savukārt
otrajā posmā (sākot ar 1994. gada 1. janvāri) bija jau praktiski jāpanāk šo
rādītāju principiāla izlīdzināšana un jāveic praktiska sagatavošanās kopējas
eiro valūtas ieviešanai.
ES ir paziņojusi, ka jaunajām dalībvalstīm, ja tās
spēs pievienoties eiro zonai, tiks izvirzītas tādas pašas prasības, kā esošajām
dalībvalstīm:
- nacionālā budžeta deficīts nedrīkst pārsniegt 3
procentus no iekšzemes kopprodukta;
- valsts parāds nedrīkst pārsniegt 60 procentus no
iekšzemes kopprodukta;
- inflācija nedrīkst būt augstāka par 1,5 procentiem
virs vidējā trīs valstu rādītāja ar viszemāko inflācijas līmeni;
- ilgtermiņa kredītu procentu likme nedrīkst
pārsniegt 2 procentus no vidējā trīs valstu rādītāja ar viszemāko līmeni;
- valūtas maiņas kursam jābūt kopēji noteiktu
svārstību robežās.
Tiesa, tie gan nav oficiāli iestāšanās kritēriji,
tādēļ ES šobrīd ar sapratni izturas pret kandidātvalstu objektīvajām problēmām
nodrošināt, piemēram, ilgtermiņa aizdevumu procentu likmi vai budžeta deficīta
rādītājus Savienības valstu līmenī.
Eiropas Savienības attieksme pret iestāšanās
kandidātvalstīm.
Nav pamata domāt, ka tās jau iestāšanās brīdī būtu
spējīgas pievienoties eiro zonai, bet visa attiecīgās likumdošanas kopuma
ieviešana tiks prasīta tieši tāpat, kā no jebkuras citas dalībvalsts. Praksē
tas nozīmē, ka visas monetārās savienības locekles savstarpēji koordinē savu
ekonomisko politiku, tās ir spiestas ievērot diezgan stingrus fiskālās
politikas ierobežojumus, un šīm valstīm ir pilnībā jāliberalizē kapitāla
kustība. Valstis, kuras pagaidām neieviesīs eiro naudu, saglabās iespējas
īstenot patstāvīgu monetāro politiku, tām nevajadzēs piedalīties Eiropas
Centrālās bankas rezervju veidošanā vai pildīt tās instrukcijas un noteikumus.
Jaunās dalībvalstis varēs piedalīties vienotajā
valūtas kursa sistēmā un piesaistīt savas nacionālās valūtas eiro. Vienlaikus
spēkā būs prasība, lai šo valstu centrālajām bankām tiktu nodrošināta reāla
neatkarība un valdības neiesaistītu tās sabiedriskā sektora tiešā finansēšanā.
Nogeigumā
Eiropa ir civilizācijas
šūpulis un mūsu uzdevums ir saglabāt to neatkarīgi no tā, kurā valstī mēs
dzīvojam. Mūsu pienākums ir saglabāt Eiropas civilizācijas vērtīgākos elementus
un to konkrētās izpausmes katrā atsevišķā valstī. Eiropai nepieciešams
integrēties, Eiropas Savienībai vajadzētu paplašināties, lai pašreizējām 15
valstīm pievienotos citas.
Stājoties ES pats
svarīgākais ir valdības integrācijas politika - tā ir mierīga
līdzāspastāvēšanas formula. No varas ieguvumu un zaudējumu līdzsvara
koncepcijas viedokļa, jaunas, plašākas ģeogrāfijas veidošanās nozīmē, ka
noteikti varas centri iegūs vai palielinās savu ietekmi uz citu varas centru
rēķina. Valdības arvien biežāk sāk izjust suverenitātes ierobežojumus un valsts
iekšpolitika tiek upurēta ārpolitikas prasībām, jo veto tiesības, kas pastāv
starptautiskajās organizācijās, praksē izrādās pārāk radikāls līdzeklis, lai to
varētu pielietot politikā.
Eiropas integrācijas
process nenovedīs pie nacionālās valsts izzušanas. Eiropa kļutu nabagāka, ja
šīs nacionālās identitātes vienkārši izzustu. ''Jebkuras valodas zaudējums ir
tas pats, kas zvaigznes izdzišana. Pasaule kļust nabagāka, ja kāda valoda
mirst. Un otrādi, ikvienas valodas klātbūtne pasauli padara bagātāku.'' /M.van
der Stūls, ''Rīgas Laiks'' '99 septembris/
Izmantotā
literatūra:
1. Žurnāls "Latvija un
ES" '98 novembris
2. žurnāls ''Rīgas Laiks'' '99
aprīlis
3. žurnāls ''Rīgas Laiks'' '99
septembris
4. žurnāls ''Kapitāls'' 2000
janvāris
5. Hutchinson Encyclopedia,
Helicon, UK 1999
6. J.Bojārs ''Starptautiskās
tiesības'', Zvaigzne ABC, Rīga 1998
7. G.Tauriņš ''Politika'' I
daļa, LR NAA, Rīga 1999
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru