Satura
rādītājs.
Ievads
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . 1. lpp
Ekonomiskās un monetārās sadarbības
vēsture . . . . . 2.lpp
Bretton-vudas
sistēmas sabrukums . . . . . . . . . . . . . . 4. lpp
Monetārā
sistēma un ECU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7. lpp
Ekonomiskā un
monetārā savienība - priekšrocības un trūkumi . . . 8. lpp
Par un pret
Eiro ieviešana
veicinās tūrisma attīstību . . . . . . . . . . 10. lpp
Stabila nauda . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . 11. lpp
Samazināsies valūtu
risks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13. lpp
Izveidosies lielāks
tirgus, kurā norēķini notiek vienā valūtā, līdz ar to vienkāršosies norēķini
Eiropas valstu starpā . . . . . . . .13. lpp
Izveidosies stabila
otra alternatīva rezerves valūta pret dolāru . . . 14. lpp
Mobilizēs
Austrumeiropas un Centrāleiropas valstis straujāk un dziļāk veikt politiskās un
ekonomiskās reformas . . . . . . . . . . 15. lpp
Samazināsies
procentu likmes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16. lpp
Ieviešot eiro zūd nozīmīgs ierocis – valūtas
maiņa cīņai pret naudas atmazgāšanu . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . .16. lpp
Eiropa paliks kosmopolītiska – “Valūta – tā
ir valoda. Cilvēks nevar tik viegli nomainīt valodu.” . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . 17. lpp
Neizdošanās gadījumā cieš visas pasaules
ekonomika . .18. lpp
Pazūd iespēja kontrolēt iekšējo monetāro
politiku . . . . . 19. lpp
Kā
eiro ir gājis sākot no ieviešanas brīža? . . . .20.lpp
Latvija
un eiro . . . . . . . . . . . . . . 23. lpp
Aptauja
. . . . . . . . . . . . 26. lpp
Nobeigums
un secinājumi . . . . . . . . . . . 30. lpp
Izmantotās
literatūras saraksts . . . . . . . . 31. lpp
Pielikums
Eiro monētas un banknotes . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . 32. lpp
Ievads
Kā jau visiem zināms, kopš 1999. gada 1.
janvāra pasaulē nākusi jauna valūta. Tā ir Eiropas Savienības kopējā valūta –
eiro. Pagaidām gan tā figurē tikai neskaidras naudas norēķinos, taču ar 2002.
gada 1. janvāri to ir plānots ieviest apgrozībā arī skaidras naudas norēķinos
visā Eiropā. Šis nav pirmais mēģinājums apvienot Eiropas valūtas, bet, pagaidām
vērienīgākais un arī veiksmīgākais. Eiro aizstās 11 Eiropas monetārās
savienības (EMS) dalībvalstu nacionālās valūtas un nacionālā monetārā politika
tiek uzticēta Eiropas Centrālajai Bankai (ECB).
Man šie visi procesi likās ļoti
interesanti, tādēļ nolēmu tos papētīt tuvāk un apskatīt tieši saistībā ar
Latviju – kā Latviju ietekmēs eiro ieviešana, kādi būs izdevīgie momenti, kas
nāk tai līdzi, kādi šķēršļi, un kādi negatīvie momenti. Tā kā šādu momentu ir
ļoti daudz, darbā apskatu tikai, pēc manām domām, svarīgākos. Tiek apskatītas
arī Latvijas iespējas pāriet uz šo jauno valūtu tās ceļā uz Eiropas Savienību, kas
tiek arī minēts Latvijas Bankas stratēģijā kā viens no galvenajiem punktiem
iekļaujoties ES.
Gribēju noskaidrot arī sabiedrības
viedokli šajā jautājumā, tādēļ veicu aptauju, kurā noskaidroju cilvēku
informētības līmeni par eiro, to attieksmi pret to un pret Eiropas Savienību
vispār.
Ekonomiskās un monetārās
sadarbības vēsture.
Pēc Otrā pasaules
kara Rietumeiropas demokrātiskās valstis, sāka meklēt jaunu virzību, kas
nodrošinātu gan politiski, gan ekonomiski stabilu attīstību un “aizsargātu” tās
no militārās Krievijas un ekonomiski spēcīgās Amerikas. Jau 1948. gadā tika
noslēgts beniluksa Muitas Ūnija starp Beļģiju, Nīderlandi un Luksemburgu, kas
vēlāk kļuva par modeli dažādu valstu ekonomiskai sadarbībai. Taču Jaunās
Eiropas (runa ir par valstu integrāciju tādā nozīmē kā mēs to saprotam un
uztveram šobrīd) pirmsākumi datējami ar 1950-51. gadu, kad tika noslēgts līgums
par Eiropas Ogļu un tērauda apvienības izveidi - tas bija pirmais plaša mēroga
ekonomiskais līgums, kas saistīja praktiski visas lielākās Eiropas valstīs.
1957. gadā sešas Eiropas valstis paraksta t.s. Romas līgumu, izveidojot Eiropas
ekonomisko asociāciju EEA un Eiropas Atomenerģijas apvienību. Šo Eiropas līgumu
mērķis ir veicināt saimniecisko augšupeju un augstāku dzīves līmeni un novērst
iespējamos militāros draudus. Līdz ar to var uzskatīt, ka uz 1958. gadu
noslēdzās pirmais “neapzinātās” integrācijas posms - bija skaidri
izkristalizējusies Eiropas valstu griba un nepieciešamība veidot “kopējas mājas”.
Eiropas Kopienas mērķis nodibināt ekonomisko un monetāro
savienību oficiāli formulēts 1969. gadā valstu un valdību konferencē Hāgā. Kopš
tās reizes vairākkārtīgi tas ticis koriģēts Eiropas valstu samitos. Var izdalīt
trīs svarīgus posmus Eiropas ekonomiskajā un monetārajā integrācijā Eiropas
Kopienas ietvaros.
Pirmais posms 1958.
- 1968. gads. Šajā
laikā tika noslēgts pārejas posms uz kopējo tirgu. Tika sperti pirmie soļi
sākot ar netarifu barjeru novākšanu, līdz brīvai preču kustībai starp sešām
Eiropas Kopienas valstīm. Īpaši progress tika panākts kopējas lauksaimniecības politikas izstrādē, kas uz
šī perioda beigām jau reāli sāka funkcionēt. Tika likti pamati kopējai
transporta politikas sagatavošanai (pašsaprotama attīstības gaita pēc muitas ūnijas
realizēšanai dzīvē) . Līdz ar to var teikt, ka uz 1969. gadu jau eksistēja
ievērojams kopējais tirgus.
Nākošais
solis bija Eiropas Monetārās savienības izveide, t.i. stabilas monetārās zonas
izveide Eiropā. Nepieciešamība pēc šādas savienības izrietēja no sasniegtā
progresa koptirgus izveides jomā. Spiediens uz Bretton-Vudas valūtas sistēmu
(tā sabruka 1970. gadā) Eiropas valstu vadītājiem lika nopietnāk pievērsties
Monetārās Ūnijas izveidei. 1970. gadā Luksemburgā Eiropas Kopienas Ministru
Padomē tika pieņemts lēmums, ka turpmāk valstu monetārās integrācijai jānotiek
paralēli (vienlaicīgi) ar ekonomiskās politikas konversiju. Praksē tas
nozīmēja, ka Eiropas Kopienas valstīm jākoordinē sava darbība deficītu
finansēšanas, nodokļu politikas un finansu tirgus jomās. Dalībvalstīm tika
rekomendēts pakāpeniski sašaurināt valūtas maiņas kursu svārstību robežas, ar
mērķi līdz 1980. gadam radīt apstākļus pilnīgi brīvai kapitāla kustībai un
pilnīgi brīvu valūtu konvertibilitāti savā starpā pēc neatgriezeniski fiksētiem
valūtas kursiem.
Otrais posms 1969. -
1979. gads. Lai paaugstinātu Eiropas monetārās
savienības gatavības pakāpi, 1972. gadā Bāzelē tiek pieņemts lēmums, par
apmaiņas kursa svārstību robežas noteikšanu Eiropas valūtām attiecībā vienai
pret otru. Noteikumi paredzēja, ka svārstības nedrīkst pārsniegt attiecīgo
valūtu svārstības pret ASV dolāru. Šo mehānismu nosauca par “čūsku tunelī”
(snake in the tunnel). “Čūska” ir valūtas kursu svārstības Kopienas ietvaros un
“Tunelis” ir valūtas kursu svārstības pret dolāru.
Taču 1970. gads nebija labvēlīgs ekonomikas un monetārai
integrācijai. Bretton Vudas sistēmas sabrukums, naftas cenu straujais
pieaugums, kas savukārt izraisīja augstu inflācijas līmeni, radīja lielu
spekulatīvu spiedienu uz Eiropas valūtām. Nesakārtotība starptautiskajās
monetārajās attiecībās padarīja Eiropas monetāro integrāciju ļoti sarežģītu,
vai pat neiespējamu.
1972. gadā Anglija pieļāva sterliņu mārciņas svārstības
ārpus noteiktajām “čūskas” un “tuneļa” robežām. Anglijai drīz sekoja Īrija,
Dānija un Itālija. 1977. gada beigās tikai puse no Kopienas Valstīm
(Rietumvācija, Beļģija, Nīderlande, Luksemburga un Dānija) palika “čūskas un
tuneļa” mehānisma ietvaros.
1979. gada Brēmenes konferencē Eiropas valstu vadītāji no
jauna apstiprināja vēlēšanos izveidot pilnīgu monetāro savienību. Līdz ar to
1979. gada martā tika apstiprināti konceptuāli pilnīgi jauni Eiropas Monetārās
Savienības veidošanas principi.
Trešais posms 1979.
- 1994. gads. Astoņdesmitajos gados vēl vairāk nostiprinājās
doma par integrācijas nepieciešamību, jo:
- bija nepieciešams apvienot
fragmentāro Eiropas tirgu, lai padarītu to konkurētspējīgu ar Amerikas un
Japānas ekonomiku.
- ļoti asas bija reģionālās
atpalicības problēmas, kas bija jālikvidē.
Šo
apsvērumu dēļ, tika izstrādāta programma, kas paredzēja novākt visas fiziskās,
tehniskās un fiskālās barjeras brīvai preču, pakalpojumu, personu un kapitāla
kustībai līdz 1992. gadam.
Pēc
šīs programmas realizācijas, dabisks integrācijas procesa turpinājums būtu
vienotas naudas vienības - ECU ieviešana. (kas gan nav obligāti). To varētu
izdarīt tikai ar centralizētas institūcijas palīdzību, kas kontrolētu vienotu
kredīta procentu likmi visai Savienībai
un apmaiņas kursu pret trešajām valstīm.
Bretton-vudas sistēmas sabrukums.
Britu mārciņas
devalvācija 1967. gadā. Bretton-Vudas sistēma trūkumi
veicināja destabilizējošas situācijas veidošanos, kad izteikti vājākās un
stiprākās valūtas tika pakļautas intensīviem spekulantu uzbrukumiem, kas
izpaudās valūtas masveida pārdošanā vai pirkšanā. Spilgti piemēri ir 1967. gada
Lielbritānijas mārciņas devalvācija un 1971. gada Bretton-Vudas sistēmas
sabrukšana.
Jau pirms mārciņas oficiālās devalvācijas 1967. gadā
pieprasījums un piedāvājums pēc mārciņās denominētiem aktīviem nebija
sabalansēts. Tāpēc, lai kompensētu pieprasījuma un piedāvājuma negatīvo bilanci
un tādējādi noturētu pārāk augstu novērtēto mārciņu (2,8 USD/GBP līmenī),
Lielbritānijas centrālā banka regulāri iepirka GBP lielos apjomos. Šāda veida
operācijas strauji samazināja Lielbritānijas rezervju krājumus, kas atspoguļojās
arī valsts maksājumu bilancē. 1967. gada 17. novembrī rezervju zaudējumi bija
sasnieguši tādus apmērus, ka spekulanti sāka šaubīties par IMF (Starptautiskais
Valūtas Fonds) spējām kompensēt šos zaudējumus ar aizdevumu Lielbritānijai.
Tiklīdz spekulanti (arī “mirstīgie” tirgus dalībnieki) sajuta briesmas, ka viņu
mārciņu ieguldījumi nākotnē var kļūt mazvērtīgi, strauji samazinājās
pieprasījums pēc mārciņu aktīviem. Milzīgais mārciņu aktīvu piedāvājums no
vienas puses un minimālais pieprasījums no otras puses radīja GBP pārdošanas
kampaņu tirgū. Rezultātā, 17. novembra dienas laikā Lielbritānijas centrālā
banka zaudēja vairāk nekā 1 mljrd. no savām dolāru rezervēm. Nākošajā dienā
centrālā banka kapitulēja, devalvējot mārciņu par 14%. Spekulantiem, kas 14.
novembrī pārdeva savas mārciņas centrālajai bankai, jau 18. novembrī varēja
“ieskaitīt” savā kabatā 140 mlj. USD peļņas, savukārt centrālā banka tādu pašu
summu varēja norakstīt zaudējumos. Arī pēdējo gadu pieredze liecina, ka
centrālās bankas pat apvienojoties nespēj stāvēt pretī milzīgajai tirgus
ažiotāžai, kurā pārsvarā valda cilvēku emocijas un alkatība. Centrālo banku
darbība rezultātā darbojas kā katalizators, kurš, faktiski, nolemj doto valūtu
devalvācijai, ja intervence neizdodas (kas notiek 90% gadījumos).
Bretton-Vudas
sistēmas sabrukums. Pēc mārciņas devalvācijas
Bretton-Vudas sistēma pārdzīvoja vēl vairākus triecienus: Francijas franka
devalvācija 1969. gada augustā, Vācijas markas peldošais kurss un revalvācija
1969. gada Septembrī - Oktobrī. Punkts tika pielikts 1970-1971. gada
vispasaules ekonomiskās krīzes laikā.
1970. gadā strauji pieauga ASV maksājumu bilances deficīts,
sasniedzot 10 mljrd. USD gadā. 1971. gadā tas palielinājās vēl vairāk (jau
pirmajā kvartālā tas pārsniedz 5 mljrd. USD). tas liecināja, ka citām valstīm
bija tāds pats maksājumu bilances pārpalikums, lielāko daļu no tās veidoja
Rietumvācijas izteikti pozitīvā maksājumu bilance. Lai saglabātu tekošo Vācijas markas un ASV
dolāra kursu - 0.27 DEM/USD, Bundesbanka (Vācijas centrālā banka) no 1971. gada
janvāra līdz martam pastiprināti pārdeva DEM, tādējādi papildus iegūstot
starptautiskās rezerves. Aprīlī šo rezervju plūsma uz Bundesbanku strauji
pieauga vēl par 3 mljrd. USD. Strauja rezervju pieplūde Bundesbankā nozīmēja Vācijas
monetārās bāzes palielināšanos un naudas piedāvājuma palielināšanos, kas radīja
inflācijas spiedienu. Lai to novērstu bija nepieciešama markas revalvācija,
taču revalvācijas gadījumā strauji pieaugtu Vācijas markās denominēto aktīvu
peļņa (uz kursa celšanās rēķina). To sajutuši, tirgus dalībnieki radīja
ažiotāžas pieprasījumu pēc marku aktīviem (citiem vārdiem sakot pašām markām).
Vēl 1971. gada 4. maijā Bundesbanka ar aktīvas intervences palīdzību mēģināja
atbalstīt dolāru un neatlaist marku, kopumā šajā dienā Bundesbanka iepirka
vairāk nekā 1 mljrd. USD. Lai saglabātu dolāra un markas kursu, 5. maija pirmo
stundu laikā bija spiesta nopirkt vēl
vienu mljrd. USD. Vēl pēc stundas Vācijas centrālā banka paziņoja ka atsakās
veikt valūtas operācijas, ļaujot markai brīvi peldēt.
Tā paša gada augustā prezidents Niksons ar viņa “jauno
ekonomisko politiku”, dolārs vairs nebūs brīvi peldošs, paziņoja par
Bretton-Vudas sistēmas pastāvēšanas izbeigšanu. Decembrī, saskaņā ar jauno
“Smita” plānu un sabiedroto vienošanos, Bretton-Vudas sistēmai bija jāatjauno
sava darbība, taču tā cieta neveiksmi. 1973. gadā Amerika un tās tirdzniecības
partneri vienojās par peldošo kursu sistēmas izveidošanu.
Monetārā sistēma un ECU
Bretton-Vudas
sistēmas sabrukuma likumsakarīgas sekas bija peldošo kursu ēra, kas ir izdevīgi
stiprajām (DEM,JPY) valūtām, bet draudīgi vājākajām valūtām (GBP,USD), jo
pieaug spekulatīvais spiediens uz šīm valūtām. Visvairāk šajā situācijā cieš
ražotāji, kas vairs nevar veikt detalizētu attīstības plānošanu neprognozējamā
ārējā tirgus dēļ. Cieta praktiski visas valstis un tieši tas sarosīja Eiropas
valstis izveidot jaunu valūtas sistēmu. Sākotnēji tas izpaudās kā ierobežotas
valūtas kursa svārstības ap fiksētiem kursiem, taču agrāk vai vēlāk valstīm
būtu jāvienojas par vēl ciešāku integrāciju valūtas jomā, proti, vienotas
valūtas ECU (European Currency Unit) ieviešanu Eiropas Kopienas ietvaros.
Eiropas
Monetārās sistēmas pamatelements ir ECU, kas ir “composite currency” (valūtas
grozs). Tas izveidots balstoties uz katras dalībvalsts specifiskiem valūtas
daudzumiem, atbilstoši to kopējam nacionālajam produktam un dalībai kopējā
tirdzniecībā. ECU kalpo arī kā Savienības ekonomisko attiecību novērtēšanas
līdzeklis, jo Savienības budžets tiek novērtēts ar ECU.
ECU vērtību katrā valūtā var noteikt atbilstoši tās
vērtībai, kā komponentei no valūtu groza. (atkarībā no dotās valūtas vienību
skaita grozā).
Tā
kā katrai valūtai ir noteikta attiecība ar vienu ECU, tad ir iespējams noteikt
savstarpēji fiksētus nacionālo valūtu kursus. Tas ir divpusējs, centrālais
kurss. Katrai dalībvalstij tas ir jānotur zināmās robežās. (procentuāli
izteiktās). Šobrīd šī robeža ir 2.5%, taču ekonomiski vājākajām valstīm šī
robeža var tikt paplašināta līdz 6.0%. Ne visām valstīm ir pa spēkam izpildīt
šos noteikumus, tā jau 1992. gadā Itālija un Lielbritānija, pārkāpjot šo
robežu, faktiski, pārtrauca savu dalību izveidotajā Maiņas Kursu Mehānismā
(MKM). ES valstu centrālajām bankām kopīgi jācīnās par nacionālo valūtu fiksēto
kursu saglabāšanu, kas izpaužas sekojoši: Ja franču franks nokrīt līdz savai
2.25% robežai attiecībā pret vācu marku, tad Francijas bankai ir jāpārdod vācu
markas un Vācijas Bundesbankai jāiepērk franču franki.
Bez intervencēm, attiecīgo valstu centrālo banku rīcībā ir
arī citi instrumenti, piemēram, procentu likmes.
1993. gada 2. augustā, lai mazinātu spekulatīvo spiedienu
uz vājākajām valūtām, nacionālo valūtu kursu svārstības robeža tika noteikta
15% apmērā, taču praktiski valstis cenšas ievērot iepriekš noteikto 2.5% robežu.
Lai palīdzētu valstīm veikt dažādas finansu operācijas
(samazinātu budžeta, tirdzniecības bilances deficītus, noturētu valūtas kursu)
Eiropas Monetārās sistēmas ietvaros tika izveidoti dažādi paplašināti kredīta
mehānismi. Viena no institūcijām, kas ir šīs mehānisma sastāvdaļa, ir Eiropas
Monetārās sadarbības fonds, kurš ir pilnvarots saņemt naudas rezerves no
dalībvalstīm un manīt tās pret ECU. savukārt dalībvalstis var šo naudu izmantot
savstarpējo parādu kārtošanai un transakcijām ar Eiropas Monetārās sadarbības
fondu. No tā izriet ļoti svarīgs secinājums, proti, ECU ir ne tikai kopsaucējs
(vienota mēraukla), bet gan reāls aktīvs, ar kuru izsaka parādus un saistības.
Ekonomiskā un monetārā savienība -
priekšrocības un trūkumi.
Priekšrocības:
1.
Vienota Eiropas naudas vienība dos iespēju pārvarēt iekšējā tirgus
fragmentāciju un padarīs izmaksu un cenu sistēmu salīdzināmu visā savienības
teritorijā, kas veicinās konkurenci - tātad attīstību.
2.
Atkritīs problēmas, kas saistītas ar valūtas maiņu ceļojot Eiropas teritorijā.
Līdz šim ceļojot pa visām 12 ES valstīm, katrā no tām mainot naudu, tā zaudēja
līdz 40% no sākotnējās vērtības.
3.
Samazināsies biznesa administratīvie izdevumi un laika patēriņš darījuma
braucienos, īpaši tas veicinās mazā biznesa attīstību, kuram līdz šim bija
desmit reižu lielāki administratīvie izdevumi, nekā multinacionālajām
korporācijām.
Trūkumi:
1.
Monetārās un fiskālās kompetences nodošana no nacionālā līmeņa uz ES līmeni
nozīmēs, ka spēcīgākajām valstīm būs jāpieņem ekonomiskās politikas jautājumi
kopā ar vājākajām (vājāk attīstītām ) valstīm, kas ir tolerantas pret augstāku
inflācijas līmeni. Daudzi šajā apstāklī saredz zināmus draudus nacionālās
suverenitātes zaudēšanai.
2.
Ekonomiski vājākās valstis zaudēs iespēju devalvēt savas naudas vienības,
tādējādi zudīs iespēja palielināt eksportējamo preču noietu uz valūtas kursa
pazemināšanas rēķina, kā tas bieži tiek darīts šobrīd. Taču no otras puses, tam
vienmēr ir bijis īslaicīgs efekts, jo tas neveicina jaunu tehnoloģiju ieviešanu,
padara darbaspēku neelastīgu, paaugstina importējamās izejvielas cenas. Ar
vienkāršu izmaksu pārvērtēšanu (tā tas ir gadījumā, kad valūta tiek devalvēta)
netiek uzlabota produkcijas kvalitāte un serviss.
3.
Pārejas posmā uz vienotu naudas vienību nāksies sastapties ar milzīgām
faktiskajām izmaksām, kas saistītas ar banku tehnoloģijas izmaiņām. Aprēķināts,
ka būs nepieciešams pārstrādāt vairāk nekā 35000 bankas apkalpojošās
programmas, miljoniem čeku grāmatiņas, jāpārkvalificē personāls, turklāt bankas
zaudēs lielu daļu peļņas no valūtas operācijām. Tas viss kopumā katrai bankai
izmaksās vidēji 125 mlj. ASV piecu gadu laikā.
Par un pret
Eiro ieviešana veicinās tūrisma attīstību.
Kā zināms, viens no lielākajiem
ieguvumiem Eiropas valstu iedzīvotājiem, kas saistās ar eiro ieviešanu ir
valūtas maiņas problēmas atrisinājums. Tas nozīmē, ka ceļojot pa Eiropu
tūristiem sava nacionālā valūta vairs nebūs jākonvertē attiecīgās valsts
valūtā, jo 11 Eiropas Savienības valstīs valūta būs viena, vienota. Tas padara
ceļošanu ārpus savas valsts izdevīgāku, jo valūtas konvertācija vienmēr saistās
ar zināmiem zaudējumiem, ko izraisa neizdevīgie un svārstīgie valūtu kursi.
Neapšaubāmi, tūrisma veiksmīgāka attīstība veicinās arī valstu iekšējās
infrastruktūras (ceļu, transporta) attīstību, kā arī veicinās to ekonomisko
attīstību, jo tūrisms vienmēr saistās ar naudas izdevumiem.
Eiro ieviešana nenovēršami padarīs
Eiropas tirgu “caurspīdīgāku” -cilvēkiem būs iespēja salīdzināt preču vai
pakalpojumu cenas dažādās valstīs. Šī iespēja salīdzināt cenas dažādos Eiropas
nostūros pastiprinās konkurenci, jo nebūs vairs iespējas kādu preci kaut kur
pārdot nepamatoti lēti, to kompensējot ar nepamatoti augstu cenu kaut kur
citur, kā rezultātā paaugstināsies preču kvalitāte un tās palētināsies.
Kā viens no skaļākajiem politiķu
argumentiem par labu eiro valūtai vienmēr tiek minēts, ka eiro saasinās cenu
konkurenci. Padarot cenas viegli salīdzināmas visās EMS valstīs, nesaskaņas
pakāpeniski saasināsies, jo klejojoši pircēji klīdīs no viena veikala uz otru,
lūkojot pēc visizdevīgākajiem pirkumiem. Politiķu solītais cenu kritums
sagaidāms tikai tad, kad vairums veikalu piekabinās precēm cenu birkas, kurās
saskatāmi būs redzama preču vērtība gan nacionālajā, gan eiro valūtā. Taču līdz šim tikai dažviet Eiropā tirgotāji
ir spēruši šo soli. Pat Briselē, kas tiek uzskatīta par neoficiālu Eiropas
galvaspilsētu, cenas joprojām ir izteiktas gandrīz tikai Beļģijas frankos.
Pamatojoties uz Eiropas Komisijas vienošanos ar nozīmīgākajiem mazumtirdzniecības
un patērētāju organizācijām, veikaliem pakāpeniski šī gada laikā tomēr ir
jāievieš cenu birkas, kurās preces vērtība izteikta gan eiro, gan nacionālajā
valūtā. Divējādās cenas tiek vērtētas kā pirmais solis uz cenu caurspīdīgumu
Eiropas Savienībā. Tādā veidā līdz 2002. gadam, kad eiro iegūs taustāmu
apveidu, patērētāji būs jau apraduši ar jauno valūtu.
Tomēr iepriekšminētā vienošanās ir
brīvprātīga, un, kā liecina Beļģijas patērētāju asociācijas Test Achats aptauja, cenu atšķirības
Eiropas Savienības valstīs ļautu veikaliem izvairīgi izturēties attiecībā uz
divējādām cenu birkām. Kādēļ gan franču elektronikas tirgotājam vajadzētu
uzskatāmi parādīt cenu precei, kura pavisam netālu kaimiņos – Vācijā – maksā
par 40% lētāk?
Lai
nu kā, lielākie zaudētāji šai spēlē varētu būt patērētāji. Aptaujas liecina, ka
Lielbritānija ir visdārgākā valsts Eiropas Savienībā. Tas liek domāt, ka britu
mazumtirgotājiem ir pietiekams iemesls novilcināt cenu parādīšanu eiro, cik
ilgi vien tas iespējams.
Ja Latvija perspektīvā pievienosies
Eiropas Savienībai un domās par eiro ieviešanu, šis aspekts varētu būt viens no
veicinošajiem iemesliem, kas pamudinātu Latviju izšķirties par labu eiro.
*Materiāli
ņemti no “Dienas Bizness” un Internet
Stabila nauda
Cenu
stabilitātei Vācijā ir bijusi īpaši liela nozīme sākot jau no gadsimta sākuma.
Tikai tad, ja eiro būs tikpat stabils, cik vācu marka, būs iespējams
pārliecināt vāciešus par EMS priekšrocībām. Lai to sasniegtu, svarīgi noteikumi
tika uzstādīti Māstrihtas līguma sarunās:
·
Striktu konverģences kritēriju
formulējums, kas radīts, lai nodrošinātu tikai stabilu valstu piedalīšanos
monetārajā savienībā
·
Neatkarīga Eiropas Centrālās
Bankas monetārā politika, kuras mērķis ir cenu stabilitāte. ECB struktūra un
tās mērķi daļēji aizgūti no Vācijas Bundesbank.
·
Budžeta disciplīnu stabilizējošie
likumi publiskajā sektorā, lai stabilu monetāro politiku nevar iedragāt
kļūdaina fiskālā politika.
Šiem trim pīlāriem vajadzētu nodrošināt eiro
stabilitāti. Protams, stabilitāte nevar būt garantēta – ne šodienas
nacionālajām valūtām, ne arī eiro. Fakts, ka lielākā daļa Vācijas ES partneru
ir piedzīvojuši cenu krīzes un lielus inflācijas pieaugumus pagātnē un tik un
tā attīstījušās par ekonomiski stabilām valstīm, pielīdzināmām Vācijai ir
svarīgāks stabilitātes nodrošināšanai EMS nekā līguma formulējums. Vidējā ES
inflācija 1996. gadā bija 2,5% - tikai par vienu procentu augstāk, nekā Vācijā
(1,5%). Sešu valstu grupai, kurām bija vislielākās izredzes iekļūt EMS pirmajā
kārtā, šī inflācija bija pat 1,9% 1996. gadā.
Valūtas vērtība attiecībā pret citām
valūtām bieži tiek noteikta pēc inflācijas līknes virzības un inflācijas
perspektīvas attiecībā ar citām valstīm. Izskatās, ka eiro būs relatīvi stipra
valūta, piemēram, pret dolāru. Bailes, ka eiro kļūs par vājāku valūtu, ja EMS
pievienosies Dienvideiropas valstis ir nepamatotas. Šīm valstīm būs jāpadara
savas finansu institūcijas un sava ekonomika efektīva, pirms tās iestāsies EMS.
1999. gada 1. janvārī neatgriezenisks
apmaiņas kurss starp eiro un guldeni tika oficiāli nolemts, balstoties un
apmaiņas kursu starp ekiju un guldeni pēdējā tā pastāvēšanas dienā 1998. gada
decembrī. Analītiķi pieņem, ka eiro pirktspēja būs tikpat liela, cik guldeņa
pirktspēja, tādēļ, ka visas cenas tiks pārrēķinātas, lietojot šo oficiālo
apmaiņas kursu. Turklāt, lai nodrošinātu eiro stabilitāti lielākos laika
posmos, Māstrihtas līgumā ietverti daži panti:
·
Valstij jāizpilda zināmi
“konverģences kritēriji”, pirms tā var iestāties EMS. Viens no šiem kritērijiem
attiecas uz inflāciju – tā nedrīkst pārsniegt triju valstu ar viszemākajām
inflācijām vidējo inflāciju par vairāk, nekā 1,5%. Valstis ar augstāku
inflāciju netiks uzņemtas EMS.
·
Eiropas Centrālās Bankas (ECB)
galvenais uzdevums ir sasniegt cenu stabilitāti, kas ir vispārīgi definēta kā
inflācija starp 0% un 2%. Turklāt ECB būs pilnīgi neatkarīga, tādējādi
nepiesaistīta politiskajām ambīcijām. Šis ir aizgūts no Vācijas un Nīderlandes
centrālo banku veiksmīgas pēdējo gadu darbības. Un šādas politikas, kuras
mērķis ir zema inflācija, iznākums ir cieta un stabila valūta.
*Materiāli
ņemti no “Deutsche Bank Research” un “Euroview 2”
Samazināsies
valūtu risks.
Ieviešot eiro, kas EMS dalībvalstu
atšķirīgās valūtas sakopos vienā, vienotā valūtā, samazināsies arī valūtu
risks. Kompānijām būs drošāk darboties ar eiro, nebaidoties no neparedzētām,
straujām tā kursa svārstībām, nekā darboties ar vairākām nacionālajām valūtām,
no kurām ikviena var kļūt nestabila. Tas, nenoliedzami palīdzēs veiksmīgāk un
ātrāk attīstīties šo valstu ekonomikai, jo nebūs taču vairs šī valūtu riska,
kas, iespējami, attur kādu firmu no valūtu operācijām. Valūtu riska
samazināšanās piesaistīs arī vairāk tūristus, kas ceļo pa Eiropu. Pašreizējā
situācijā, izbraucot cauri Eiropai un katrā valstī konvertējot valūtu, beigās
šī nauda ir zaudējusi 30% no savas sākotnējās vērtības. Ja tā vairs nebūs un
Eiropā būs viena, vienota valūtas sistēma, tas padarīs Eiropu par izdevīgāku
ceļojumu galamērķi, kā arī, vienotā tirgus ietekmē radīsies arī vairāk
maksātspējīgo klientu, kas varēs atļauties ceļot.
Izveidosies lielāks tirgus, kurā norēķini
notiek vienā valūtā, līdz ar to vienkāršosies norēķini Eiropas valstu starpā.
Ieviešot
vienotu valūtu visā Eiropas Savienībā, tās dalībvalstu tirgi neizbēgami
apvienosies vienā lielā Eiropas tirgū. Šīs tirgus noteikti dos arī jaunas
darbavietas, kā arī šī tirgus apvienošanās veicinās arī ārzemju investīciju
ieplūšanu, kuru agrāk, iespējams, kavēja pārlieku lielie zaudējumi, kas
saistījās ar valūtas konvertāciju starp to nacionālajām valūtām. Arī, piemēram,
Latvijai būs vienkāršāk norēķināties ar Eiropas Savienības valstīm, ja tās
lietos vienu valūtu, nevis vairākas atsevišķas.
Līdz ar eiro
ieviešanu Latvijas uzņēmējiem būs vienkāršāk kārtot darījumus ar dažādu Eiropas
Savienības valstu partneriem, jo tos varēs veikt vienā valūtā. Eiro ieviešana
var paātrināt Eiropas tautsaimniecības attīstību, tā palielinot arī Latvijas
iespējas eksportēt savu produkciju un veicinot valsts saimniecisko izaugsmi un
stabilitāti, teikts Latvijas Bankas informācijā par Eiropas Savienības vienoto
valūtu eiro. Tomēr tuvākajā laikā nav paredzama lata piesaiste tam.
Bankas
speciālisti norāda, ka tāpat kā citām nelielām valstīm ar atvērtu
tautsaimniecību un aktīvu ārējo tirdzniecību Latvijai ir svarīgi nodrošināt
savas nacionālās valūtas stabilitāti pret galveno tirdzniecības partneru
valūtām. Latvijas lielākā tirdzniecības partnere ir Eiropas Savienība, tomēr
Latvijas uzņēmēji ar saviem ārzemju pasūtītājiem un piegādātājiem lielākoties
norēķinās ASV dolāros.
“Iespējams, ka jaunā valūta aizvien
biežāk tiks lietota tirdzniecības darījumos, tādēļ lata piesaiste eiro ar laiku
var kļūt izdevīga. Tas būtu arī saprotams priekšdarbs Latvijas ceļā uz Eiropas
Savienību. Tomēr lata piesaistes maiņa nav paredzama tuvākajā nākotnē un
Latvijas Banka vispirms izvērtēs šāda soļa nepieciešamību,” teikts centrālās
bankas informācijā.
Tūristiem būs iespēja novērtēt preču
cenas gan savā, gan arī citās Eiropas valstīs, bet cilvēkiem būs no jauna
jāveido un jāpārveido sava ierastā doktrīna par cenu samēriem – kas ir dārgs,
kas ir lēts.
Izveidosies
stabila otra alternatīva rezerves valūta pret dolāru.
Jauno
eiro zonu var salīdzināt ar visiem jau labi pazīstamo un sevi pierādījušo
dolāra zonu. Bet tagad, līdz ar eiro ieviešanu šajā eiro zonā pats eiro varētu
ieņemt dolāra līdzšinējo pozīciju. Vairākums Eiropas uzņēmēju prognozē, ka eiro
ieņems ASV dolāra vietu starptautiskajos norēķinos 20 gadus pēc tā ieviešanas.
Par to liecina sociālo pētījumu aģentūras sarīkotā aptauja, kurā piedalījās
lielāko Eiropas kompāniju vadītāji.
Visoptimistiskāk
noskaņoti bija beļģu uzņēmēji – 51% no viņiem uzskata, ka eiro iekaros dolāra
vietu jau pēc 10 gadiem. Līdzīgu viedokli izteikuši 47 procenti un 45 procenti
spāņu un nīderlandiešu biznesmeņu.
Toties
vispesimistiskāk noskaņotie bija Lielbritānijas uzņēmēji – 53 procenti
aptaujāto britu firmu vadītāju vispār apšaubīja, vai Eiropas kopējai valūtai
jebkad izdosies nomainīt dolāru.
Pēc
aptaujas datiem, 44% respondentu domā, ka eiro ieviešana dos finansiālu labumu
viņu vadītajām kompānijām jau 1999. gadā, 51% uzskata, ka kopējās valūtas
ieviešanu viņu kompāniju finansiālos rezultātus neietekmēs, bet pārējie pieci
procenti uzskata, ka eiro firmu darbību ietekmēs negatīvi.
Pāreja uz vienotu
valūtu Eiropas Savienību vēl vairāk ir nostiprinājusi kā vienotu ekonomisku
zonu. Kāda tā ir salīdzinājumā ar divām citām spēcīgākajām ekonomiskajām zonām
pasaulē – ASV un Japānu? Mēs varam redzēt, ka eiro zona tās būtiskākajos
rādītājos nemaz neatpaliek no dolāra zonas un var izrādīties dolāram nopietns
konkurents cīņā par valdošās valūtas lomu pasaulē.
|
Eiro zona
|
ASV
|
Japāna
|
Kopējā platība (1000 km2)
Iedzīvotāji (milj., 1998.)
IKP (1998., mljrd. ekiju)
Inflācija (% 11.98./11.97.)
Valsts budžeta deficīts 1997. (% no IKP)
Valsts parāds 1997 (% no IKP)
Eksports (1997., mljrd. ekiju)
Imports (1997., mljrd. ekiju)
Tirdzniecības bilance (1997., mljrd.
ekiju)
Bezdarba līmenis (10.98., %)
Tirgus kapitalizācija (10.98., mljrd.
ekiju)
|
2364
292
5774
0,9
-2,5
74,5
760,8
671,4
89,4
10,8
3190,9
|
9373
270
7592
1,5
-0,3
61,5
606,3
792,4
-186,1
4,5
9679,7
|
378
127
3327
0,8
-3,4
86,7
371,3
298,6
72,7
4,3
3300,9
|
*Materiāli ņemti no “Dienas
Bizness” un Internet.
Mobilizēs Austrumeiropas un Centrāleiropas
valstis straujāk un dziļāk veikt politiskās un ekonomiskās reformas.
Pašlaik
Austrumeiropā un arī Centrāleiropā ir diezgan daudz tādu valstu, kuras
izteikušas vēlēšanos un uzstādījušas sev par mērķi iekļaušanos Eiropas
Savienībā – kaut vai Baltijas valstis, Polija, Čehija, Ungārija, kā arī vēl
daudzas citas. Un nākotnē šo valstu skaits varētu vēl palielināties. Šīm
valstīm, redzot kādas iespējas piedāvā vienotais tirgus un vienotā valūta var
arī rasties vēlēšanās iekļauties EMS un pieņemt šo valūtu, jo to var izdarīt
arī nesastāvot ES.
Arī
Latvijas Bankas prezidents Einars Repše nesen intervijā BBC paziņojis, ka
Latvija varētu atteikties no savas nacionālās valūtas – lata – un ieviest eiro
vēl pirms iestāšanās Eiropas Savienībā, bet Latvijas Banka iepriekš paziņoja,
ka pirms 2000. gada neizskatīs iespēju nomainīt lata piesaisti SDR valūtu
grozam pret eiro.
Kā izteicies Latvijas Bankas
viceprezidents Ilmārs Rimševics, Latvija pašlaik ir ļoti izdevīgā situācijā,
kad iespējams novērot eiro ieviešanu EMS valstīs. Mums ir iespējams novērot tā
ietekmi uz dažādiem finansu sektoriem, noteikt tos optimālos rādītājus mūsu
ekonomikā, kas būtu vajadzīgi veiksmīgai eiro ieviešanai.
Un šajā izdevīgajā situācijā neesam tikai
mēs vien – arī visām citām valstīm ir iespēja novērot šo procesu un mācīties no
to pielaistajām kļūdām. Šis, un arī mērķis iekļauties kopējā tirgū mudinās
Centrāleiropas un Austrumeiropas valstis straujāk un dziļāk veikt ekonomiskās
un finansiālās reformas, lai tās atbilstu EMS kritērijiem, tā sauktajām
Māstrihtas prasībām:
1.
Valsts budžeta deficīts nedrīkst
pārsniegt trīs procentus no bruto iekšējā kopprodukta.
2.
Valsts parādiem noteikta 60
procentu robeža no bruto iekšējā kopprodukta, kas jāievēro gan aizņemoties, gan
aizdodot.
3.
Inflācijas apmērs nedrīkst
pārsniegt 1,5 procentu līmeni salīdzinājumā ar vidējām cenu līmeņa svārstībām
trijās stabilāko cenu valstīs.
4.
Ilgtermiņa procentu likmes
nedrīkst pārsniegt attiecīgo vidējo rādītāju trijās Eiropas Savienības valstīs
ar viszemākajām procentu likmēm vairāk kā par diviem procentiem.
5.
Valūtai bez devalvācijas jāatrodas
brīvā apgrozībā Eiropas valūtas sistēmā vismaz divus gadus.
*Materiāli
ņemti no “Dienas Bizness”
Samazināsies procentu likmes.
Lielais,
vienotais Eiropas tirgus, ko radīs eiro ienākšana, ietekmēs arī konkurenci un
cenas – konkurence palielināsies – to radīs katras atsevišķās EMS dalībvalsts
nacionālā tirgus robežu izzušana, ārzemju kapitāla un jaunu firmu ieplūšana;
bet, pēc analītiķu domām, cenas samazināsies – šis seko iepriekšminētajam.
Palielināsies arī banku konkurence, kurā labākus rezultātus gūs tā banka, kas
piedāvās izdevīgākos kredītņemšanas un depozītu noteikumus. Šis, savukārt,
radīs procentu likmju samazināšanos. Otrs iemesls šim ir arī tas, ka būs tikai
viena valūta, nevis vairākas.
Procentu likmju samazināšanās,
savukārt, novedīs pie veiksmīgākas lauksaimniecības un privātā sektora
attīstības, jo lauksaimniekiem un privātuzņēmējiem tiks nodrošināti izdevīgāki
kredītņemšanas noteikumi; šis veicinās dzīves līmeņa pieaugumu.
Lai gan pati Eiropas centrālā banka
(ECB), pretēji Vācijas aicinājumiem, atstāja nemainīgu refinansēšanas bāzes
likmi, kas pašlaik ir trīs procenti. ECB sēdē 18. februārī Vācijas finansu
ministrs Oskars Lafontēns atkārtoti aicinājis samazināt procentu likmes, par
iemeslu šādai nepieciešamībai minot ekonomiskās lejupslīdes pazīmes ES valstīs
un augsto bezdarba līmeni. Likmju samazināšanas pretinieki uzskata, ka likmju
samazināšana varētu novājināt Eiropas kopējo valūtu – eiro.
*Materiāli ņemti no “Dienas
Bizness”
Ieviešot eiro zūd nozīmīgs ierocis – valūtas maiņa
cīņai pret naudas atmazgāšanu.
Lai arī eiro
ieviešana darītu galu tūristu nedienām mainot valūtas, šī valūtas maiņa tomēr
ir nozīmīgs ierocis cīņai ar netīrās naudas atmazgāšanu. Kā izteicies Beļģijas
valūtas maiņas operāciju asociācijas prezidents Īvs Deklerks, “valūtas maiņas
biroji ir labākie tieslietu sistēmas palīgi cīņā pret netīrās naudas
legalizēšanu. Visās Eiropas Savienības valstīs darbojas sistēma, kad personām,
kas vēlās noguldīt bankās “aizdomīgi” lielas naudas summas vai mēģināt to
samainīt naudas maiņas birojos, jānorāda sava identitāte. Kā ziņo Beļģijas
Valdības finansu informācijas datu apstrādes vienība, laika posmā starp 1997.
gada jūniju un 1998. gada novembri dažādas finansu institūcijas, tai skaitā arī
bankas un valūtas maiņas biroji, ir ziņojušas par vairāk nekā 12 tūkstošiem
aizdomīgu darījumu. Piecu pastāvēšanas gadu laikā šīs vienības ir iesniegušas
tiesā 1645 krimināllietu dosjē par naudas atmazgāšanu, kuru kopējā summa ir
nepilni četri miljardi eiro. Tādēļ, ieviešot eiro tiks zaudēta viena no
efektīvākajām metodēm cīņā pret korupciju. Holandes narkotiku tirgoņi savas
preces piegādā lielākajai daļai Eiropas. Pircēji Vācijā vai Francijā norēķinās
savā nacionālajā valūtā. Pēc tam šī nauda tiek konvertēta Holandes guldeņos.
Pēc kopējās valūtas ieviešanas viņiem šī maiņa vairs nebūs vajadzīga, tātad,
likumsargiem būs grūtām cīnīties pret šādām un tamlīdzīgām parādībām.
Un naudas atmazgāšana nav vienīgā
kriminālā darbība, kas iegūs no eiro ieviešanas. Valūta, kas darbosies visā
Eiropā un kuras banknošu pamatvērtība būs pietiekami augsta būs pievilcīga arī
valūtas viltotājiem. Īpaši naudas viltošanu veicinās fakts, ka sabiedrība vēl
nav pazīstama ar jauno valūtu. Turklāt jaunā valūta būs viegli pārvadājama, jo
banknošu lielās nominālvērtības dēļ tā neaizņems daudz vietas.
Tomēr pastāv arī faktors, kas
kriminālajiem elementiem būs nelabvēlīgs, proti, divu mēnešu laikā visa
nacionālā valūta būs jākonvertē eiro – šajā laikā noziedzniekiem būs
jāatbrīvojas no valūtas, kas nākotnē nebūs vairs derīga. Lielu naudas summu
konvertēšana var izraisīt aizdomas banku darbiniekos, kuri par šādām operācijām
ziņos policijai.
*Materiāli ņemti no “Neatkarīgās
rīta avīzes”
Eiropa
paliks kosmopolītiska – “Valūta – tā ir valoda. Cilvēks nevar tik viegli
nomainīt valodu.”
Daudzām tautām to nacionālās valūtas
nav tikai nauda vien – tie ir sasniegumi, nacionālais lepnums. Kā piemēram
Vācijas marka – tas ir kā atgādinājums vāciešiem par veiksmīgajām ekonomiskajām
reformām, kas tai palīdzēja no kara gruvešiem atkal izaugt par ekonomiski
attīstītu, stabilu valsti. Bet, pēc eiro ieviešanas, vācu marka uz visiem
laikiem paliks tikai kā ciparu kombinācija 1,96 – tās fiksētais kurss pret
eiro.
Ieviešot
eiro Eiropa nenoliedzami paliks kosmopolītiskāka, integrētāka, vienādāka. Tas
atkal ir izteikts drauds mazo tautu nacionālo identitāšu saglabāšanai – vai tās
nepazudīs lielo tautu vidū? Nacionālās valūtas tomēr ir un paliek veicinošs
faktors nacionālo identitāšu saglabāšanā
Ar
to jau arī dažādas tautas ir interesantas, ka tās ir atšķirīgas. Vienotas
valūtas ieviešanu var uzskatīt par mēģinājumu Eiropas tautas novienādot,
padarīt līdzīgākas, bet vai tas ir pozitīvi? No ekonomiskā viedokļa – jā, bet
šim jautājumam vēl pastāv taču arī vēl morālā puse, psiholoģiskā puse. Vai
Eiropas iedzīvotāji gribēs tapt vienādoti. Pētījumi rāda, ka tikai 53% Eiropas
iedzīvotāju ir par eiro ieviešanu. Jā, teorētiski tā ir lielākā daļa, taču tie
cilvēki, kas ir pret to, sastāda gandrīz tikpat lielu skaitu, kā tie, kas ir
par.
Arī
Latvijas iedzīvotāju priekšā būs izvēle – atbalstīt, vai neatbalstīt eiro
ieviešanu ja, es vēlreiz atkārtoju – ja Latvija tiks uzaicināta iestāties un
iestāsies Eiropas Savienībā. tāpēc šī iespēja ir pamatīgi jāapsver un visi par
un pret – rūpīgi jāizvērtē, jo, nenoliedzami, eiro ieviešana, respektīvi,
zināmā mērā Eiropas tautu vienādošana, ir drauds arī tādas mazas tautas, kā
latvieši, nacionālās identitātes un mentalitātes saglabāšanai.
Neizdošanās gadījumā cieš visas pasaules
ekonomika.
Lai
gan Eiropas jaunās valūtas ieviešanas piekritēji cer, ka eiro pozitīvā ietekme
izplatīsies ārpus Eiropas kontinenta, sasniedzot ASV un citas pasaules daļas,
monetārās savienības pretinieki brīdinājuši, ka eiro projekta neveiksmes
gadījumā cietīs visas pasaules ekonomika.
Ja eiro pret ASV dolāru pārmērīgi
nostiprinātos, tas veicinātu globālo investoru aiziešanu no ASV finansu tirgiem
un izraisītu aizdevuma procentu likmju kāpumu Amerikā. Savukārt, ja eiro kurss
pret ASV dolāru strauji kristos, tas negatīvi iespaidotu ASV eksportētājus,
kuriem būtu jākonkurē ar lētākām precēm Eiropā.
Tomēr vissliktākais variants būtu, ja,
ja krīze izraisītos visā eiro sistēmā. Ja kāda no 11 Eiropas monetārās
savienības (EMS) dalībvalstīm nevarētu izpildīt ekonomiskos nosacījumus, kas
tai noteikti, iestājoties EMS, tā būtu spiesta izstāties no šīs sistēmas. Tas
savukārt izraisītu finansiālus satricinājumus Eiropā un vēl vairāk saasinātu tā
jau smago bezdarba problēmu Eiropā. Bet, Māstrihtas līgums nemaz nedod EMS
valstīm iespēju izstāties no monetārās savienības. Iestāšanās EMS un eiro
ieviešana tiek uzskatīti par neatgriezeniskiem soļiem. Dalībvalstij nebūs
iespējams vēlēties aiziet, jo tas norādītu uz nopietnām nesaskaņām Eiropas
Savienībā. No tā varētu celties negatīva ietekme uz finansiālajiem tirgiem, kas
novestu pie eiro vājināšanas.
ASV valdības amatpersonas vairākkārt
izteikušas atbalstu Eiropas kopējās valūtas ieviešanai. ”Stipra un stabila
Eiropa ar atvērtiem tirgiem un spēcīgu pieaugumu ir nepieciešama Amerikai un
visai pārējai pasaulei,” paziņojis ASV prezidents Bils Klintons.
ASV pārstāvji pauduši uzskatu, ka
vienota valūta līdzšinējo 11 valstu vietā ļaus ASV kompānijām vieglāk pārdot savu
produkciju 290 miljoniem patērētāju Eiropā. Turklāt, ja eiro dos cerēto
ekonomiskā pieauguma efektu, palielināsies iespēja, ka Eiropas iedzīvotāji
iegādāsies Amerikā ražoto produkciju. “Tā ir lieliska tirgus iespēja, īpaši
mazākām kompānijām, kurām būs jāveic mazāk darījumu ar valūtām. Patērētāji
Eiropā varēs viegli salīdzināt cenas, un tas palīdzēs ASV firmām, kuras ir
konkurētspējīgas,” sacīja ASV Tirdzniecības palātas Eiropas lietu nodaļas
vadītājs Vulfs Brukmans.
*Materiāli ņemti no “Dienas
Bizness” un “Deutsche Bank Research”
Pazūd
iespēja kontrolēt iekšējo monetāro politiku.
Eiro
ieviešanas plānā ietverta arī neatkarīgas Eiropas Centrālās bankas izveidošana,
kuras rokās būs nodotas operācijas ar eiro. Tas galvenais uzdevums būs
nodrošināt eiro stabilitāti. Tas nozīmē, ka Eiropas monetārās savienības
dalībvalsts vairs pati nespēs kontrolēt savu iekšējo monetāro politiku – to
darīs Eiropas Centrālā banka. To varētu arī uzskatīt par zināmu suverenitātes,
neatkarības zaudēšanu, nonākšanu kāda augstāka spēka atkarībā. Un pastāv taču
arī iespējas, ka tiks pieņemti kādas attiecīgas valsts ekonomiku graujoši
lēmumi, un šī valsts nebūs spējīga pretoties, jo tā savas monetārās politikas
pārraudzību uzticējusi ECB.
Lai nu kā, bet lielākais zaudējums,
kas saistās ar eiro ieviešanu ir nacionālās valūtas zudums. Katrai valstij
tomēr bija sava valūta, un nereti pēc tām arī sprieda par pašu valsti, piem.
Amerika – stipra kā dolārs. Tagad, kad lielākajai daļai Eiropas valstu būs
viena un tā pati valūta, vai katra šī valsts nepaliks aizvien bezpersoniskāka?
Kā
eiro ir gājis sākot no ieviešanas brīža?
Cerības, ka būs milzīgs labums no lielā
caurspīdīguma, konkurences un efektivitātes, izrādījušās stipri pārspīlētas.
Eiropas iekšējās cenas atspoguļo divus faktus: pirmkārt, cenas, tāpat kā
politika, ir lokāla parādība, un otrkārt, cenu atšķirības lielā mērā ir ilgu
antikonkurences un mazumtirdzniecības konkurences ierobežošanas tradīciju
rezultāts – tā Rudijs Dornbušs, Masačūsetsas Tehnoloģiskā institūta ekonomikas
profesors, bijušais SVF un Pasaules Bankas galvenais ekonomiskais padomnieks.
Protams,
pēc vienotās valūtas ieviešanas var sagaidīt ieguvumus no operāciju izmaksu
samazināšanās, taču tas nenotiks uzreiz, bet pēc dažiem gadiem, kad reāli nauda
nonāks apgrozībā.
Vai
eiro palīdzēs atrisināt bezdarba problēmu? Protams, eiro ieviešana dos jaunas
darbavietas, jo būs taču jāapmāca speciālisti; eiro ieviešanai seko arī tāda
parādība, kā lielo uzņēmumu apvienošanās, bet visu bezdarba problēmu eiro
ieviešana neatrisina. Sagaidāma lielāka stabilitāte finansu perifērijās, un tās
rezultātā arī straujāki pieauguma tempi, kas zināmā mērā arī sekmē problēmas
risinājumu. Taču galvenais ir tas, ka šīs problēmas risinājums nozīmē vēl
lielāku ekonomisko pieaugumu un radikālu barjeru likvidēšanu, kas traucē darba
tirgum radīt jaunas darba vietas, bet cilvēkiem tikt pie darba.
Tas,
ko eiro patiešām dos Eiropai ir finansu deregulācijas (gan nacionālās, gan
starpnacionālās) nostiprināšana, kas izveido plašu un dziļu kapitāla tirgu.
Eiropa no vecās sadrumstalotās finansu struktūras, kuras pamatā ir bankas,
pāriet uz amerikāņu tipa kapitāla tirgu, kur līdzekļi atrodas privātpersonu
rokās un kompānijas izlaiž vērtspapīrus un akcijas, kur izdevumi starpniekiem
ir nenozīmīgi, un tiek īstenota stingra kontrole pār kompāniju pārvaldi. No tā
Eiropas kompānijas tikai iegūs, un tā būs vislielākā pieprasījuma ietekme, kādu
mums nācies pieredzēt.
Finansu
deregulācija dod iespēju izmantot finansu tehnoloģiju. Turklāt finansu
deregulācija un iekšējie tirgus pasākumi paver daudz lielākas iespējas
operācijām ārzemēs. Eiro vainago šīs tendences, dodot tām plašu vērienu,
samazinot kapitāla cenas, kas rada labvēlīgus apstākļus daudz plašākai
dalībnieku kategorijai.
Eiro
noderējis Itālijas, Spānijas un pat Francijas makroekonomiskai “atbruņošanai”.
Vienotā valūta padara šīs valstis drošas investoriem, tas atspoguļojas daudz
zemākās procentu likmēs un augstākā pieauguma tempā; dividendes par risku
samazinās, jo šīm valstīm vairs nav centrālo banku vai nacionālo valūtu
apmaiņas kursu dažādām spēlītēm.
Makroekonomika
kā vietējā iniciatīva vairs nav darba kārtībā, un tā ir ļoti laba ziņa
pasaulei, kurā investori tik tikko paspēj aizbēgt ikreiz, kad Banca d’Italia sāk īstenot “neatkarīgu
naudas politiku”. Šajā ziņā eiro ir ļoti moderns jaunievedums, kas ir labi
pielāgots dziļi integrētam starptautiskā kapitāla tirgum.
Ko
atliek darīt perifērijas valstīm? Vairāk integrēta Eiropa un augstāki pieauguma
tempi, protams, ir laba lieta, taču tas nav nekas ārkārtējs. Protams, galvenā
mācība perifērijai ir šāda: visās valstīs, izņemot vislielākās, nacionālā
naudas politika – tā ir pagātne. Centrālajām bankām ar to amatieru politiku,
kuras domā, ka vēl var realizēt ilūziju par “savu naudu”, vairs nav vietas.
Nacionālā
valūta ir dārgs prieks, un tieši tādēļ Itālija un Francija atteicās no savām
valūtām. Nacionālā valūta ierobežo, un par neatkarības ilūziju gadu no gada
jāmaksā. Meksika un Polija nevar noteikt zemākas diskonta likmes nekā ASV un
Vācija, un par nonākšana līdz tik zemiem rādītājiem tām būtu liela veiksme.
Naudas suverenitāte mūsdienās nozīmē tikai vienu – tās ir tiesības piederēt
sliktai naudai.
Kā
gan lai šīs periferiālās valstis atbrīvojas no vēsturiskā lāsta – Centrālās
bankas un nacionālās valūtas, kuru šīs valstis sev radījušas? Tikai sekojot
Argentīnas vai Itālijas piemēram: atsakoties no nacionālās naudas politikas un
izveidojot stingrus sakarus par pasaules līmeņa valūtu.
Austrumeiropas , kas tik izmisīgi vēlas
iekļauties ES un attīstītās pasaules daļā, politikai tagad ir jābūt
nepārprotamai – darīt to pašu, ko citi. Bet tas nozīmē valūtas komiteju izveidi
un nacionālo valūtu piestiprināšanu eiro. Savukārt Latīņamerikai jāpārtrauc dot
bezgalīgus solījumus neīstenot jaunu devalvāciju un beidzot jātiek ārā no haosa
un jāpiesaistās dolāram.
Gan
privātpersonas, gan starptautiskie kapitāla tirgi redz, kas notiek citās
valstīs, un izdara savu izvēli, neskatoties uz robežām, kas nav savienojamas ar
nacionālo finansu neatkarību. Apgalvojumi, ka Centrālās bankas (piem., Meksikā
vai Polijā) tagad īsteno daudz labāku politiku nav iemesls, lai samierinātos ar
daudz augstāku risku. Eiro parādīšanās mācībstunda ir šāda: lai iegūtu patiešām
labu valūtu , ir jāizmanto politiskais kapitāls.
Tātad
arī analītiķi atzīst, ka Austrumeiropas valstu ceļā uz Eiropas Savienību
svarīgs solis ir nacionālo valūtu piesaiste eiro un pēc tam to nomaiņa pret
eiro.
Eiro ir
veicinājis pieaugumu biržās. Tas ir veicinājis aktivitātes un akciju cenu
pieaugumu Eiropas fondu tirgos, paziņojis Milānas akciju biržas vadītājs
Stefans Preda.
Pēc
viņa vārdiem, eiro ieviešana “izraisīja ļoti lielas korekcijas vērtspapīru
portfeļos visā pasaulē” un stimulēja investorus ieguldīt investīcijas akciju
tirgos. Jaunā, kopējā valūta piesaista
daļu šo investīciju proporcionāli eiro ekonomiskās zonas nozīmei pasaules
ekonomikā.”
Pasaules
iepazīstināšana ar eiro, ieviešot to neskaidras naudas norēķinos kopš 1999.
gada 1. janvāra noritējusi veiksmīgāk, nekā cerēts, tādēļ tiek apspriestas
iespējas ieviest eiro skaidras naudas aprēķinos jau agrāk par paredzēto 2002.
gada 1. janvāri. Eiro ir iespējams laist apgrozībā pirms 2002. gada, ja šādu
soli vienbalsīgi atbalstītu 11 eirozonas valstu vadības, paziņojis Eiropas
Savienības komisārs monetārajos jautājumos Īvs Tibalds de Silgū.
Ja
visas eirozonas valstis vēlas mainīt termiņu eiro ieviešanai apgrozībā, Eiropas
Komisija nekavējoties iniciēs nepieciešamos likumīgos soļus un izvirzīs šādu
priekšlikumu. Ja eirozonas valstis izrādīs pietiekami lielu politisko vēlmi,
Eiropas Savienības valstu finansu ministri var veikt izmaiņas apstiprinātajā
eiro ieviešanas grafikā dažu mēnešu laikā, ziņoja de Silgū.
Arī
citi Eiropas ietekmīgākie politiķi un ekonomisti uzskata, ka eiro varētu
ieviest apgrozībā pirms plānotā termiņa. Pēdējā laikā aizvien biežāk izskan
aicinājumi kopējo valūtu ieviest apgrozībā 2001. vaipat jau 2000. gadā.
Eirozonas valstīm nav nepieciešami trīs gadi, lai sagatavotos operācijām ar
skaidru naudu. Pilnīgi pietiekami būtu ar vienu gadu, uzskata Deutsche Bank galvenais ekonomists
Norberts Valters.
*Materiāli ņemti no
“Deutsche Bank Research” un “Dienas bizness”
Latvija
un eiro.
Latvijas
Banka nesteigsies latu ciešāk piesaistīt eiro, un, visticamāk, nogaidīs dažus
gadus, iekams lems par lata tagadējās piesaistes (SDR groza) mainīšanu – tā
Einārs Repše.
LB valūtas
departamenta priekšnieks Roberts Grava teica: “Spriežot pēc rādītājiem, lats
drīzāk ir pārāk zemu novērtēts, it sevišķi, ja izmanto pirktspējas paritātes
mērauklu. Nav ieteicams gaidīt lata devalvāciju.
R. Grava piebilda, ka lata ciešāka
saistība ar eiro ir neizbēgama, jo nākamgad no SDR piecu valūtu grozu sakarā ar
ES jaunās valūtas ieviešanu izzudīs Francijas franks un Vācijas marka. Savukārt
E. Repše teica, ka lēmumu par lata ciešāku piesaisti eiro varēs pieņemt vienīgi
tad, “kad būsim redzējuši, vai eiro darbosies tā, kā iecerēts”.
Gan E. Repše, gan R. Grava uzsvēra, ka
nav nekādu tehnisku šķēršļu lata piesaistei eiro kaut vai tūliņ, taču tas
netiks darīts, jo LB ir piesardzīga attiecībā uz jauno ES valūtu., ko jau 1999.
gadā sāks ieviest 11 ES dalībvalstis. ES valstu starpā nav vienprātības, ka
būtu nekavējoties jāpārsviežas uz eiro. To, piem., nedarīs mūsu kaimiņvalsts
Zviedrija un Latvijas lielais kokmateriālu eksporta tirgus Lielbritānija.
R.
Grava stāstīja, ka Latvija, pretēji Igaunijai un Lietuvai savu valsts valūtu
nav piesaistījusi vienai no lielajām starptautiskās tirdzniecības valūtām, jo
“tādējādi mazinām svārstību un baudām zināmu diversifikācijas efektu.”
Pēc
H. Ancāna dotās informācijas, daudzos makroekonomiskajos rādītājos Latvija ir
tuvojusies ES iekšējiem kritērijiem vai pat tos izpildījusi ar uzviju. Tā,
piem., ES t.s. Māstrihtas līguma kritēriji prasa, lai valsts parāds
nepārsniegtu 60% no BNP. Latvijai šis rādītājs ir 10,8% no BNP. Māstrihtas
kritēriji nosaka, ka valsts budžeta deficīts nevar pārsniegt 3% no BNP, resp. –
3% Latvijā. 1997. gadā šis rādītājs bija +1,3% atspoguļojot valsts budžeta
atlikumu. Arī inflācijas temps, kas septembrī bija 3,5% tuvojas ES normai 2,6%.
Arī pēc Latvijas Bankas viceprezidenta
Ilmāra Rimševica izteikumiem , “Eiro
ieviešana no 1999. gada 1. janvāra ietekmēs Latviju. Šī ietekme, nenoliedzami,
būs pozitīva. Pirmkārt, samazināsies uzņēmumu konvertācijas izdevumi,
samazināsies uzņēmumu risks, darbojoties atsevišķās valūtās. Otrkārt, ietekme
būs saistībā ar to, ka vācu marku un Francijas franku SDR valūtas grozā
nomainīs eiro. Jāvēro, kas notiks ar pašu eiro – vai tas kļūs stiprāks
attiecībā pret dolāru. Lata svārstības atkarīgas no šo divu valūtu savstarpējām
svārstībām. Proti, ja dolārs, kļūs stiprāks, lata kurss varētu iet uz leju.
Savukārt, ja eiro attaisnos uz to liktās cerības un kļūs stiprāks, lata kurss
varētu pieaugt.”
Var secināt, ka pēc Latvijas Bankas
oficiālās informācijas eiro ietekme uz Latviju būs pozitīva, bet tuvākajā laikā
lata piesaiste eiro nav plānota, bet arī šis solis ir ieplānots ceļā uz Eiropas
Savienību.
Latvijas bankas ir
gatavas eiro un var piedāvāt saviem klientiem pilnu pakalpojumu klāstu, kas
saistīti ar eiro, tāpat kā bankas visā Eiropā.
Rietumu
banka sākusi pieņemt noguldījumus
eiro, piedāvājot četrus eiro depozītu veidus, blakus jau esošajām depozītu
programmām latos.
Termiņa
noguldījumiem ar periodisku procentu izmaksu (minimālā noguldījuma summa 3000
EUR) likme ir no 2,125% līdz 2,75% gadā atkarībā no noguldījuma termiņa.
Uzkrājuma
noguldījums ar papildināšanas iespēju (minimālā noguldījuma summa 1500 EUR)
likme no 2,25% gadā līdz 2,75% gadā. Līgumu slēdzot, tiek fiksēts minimālais
noguldījuma papildināšanas solis – 200 EUR
Noguldījumiem
ar procentu kapitalizāciju (minimālā noguldījuma summa 1500 EUR) likme no
2,125% līdz 2,55 gadā atkarībā no noguldījuma termiņa.
Arī Lateko banka ir gatava eiro – Latvijas
ekonomiskā komercbanka sākusi piedāvāt depozītus veidot eiro. Lateko bankas klientiem tiek piedāvāts
termiņnoguldījums ar fiksētu procentu likmi, īstermiņa depozīts un mērķa
īstermiņa depozīts.
Atkarībā no
klienta izraudzītā noguldījuma gada procentu likmes noteiktas robežās no 2%
līdz 3%. Fiziskas personas noguldījumu eiro var veikt jebkurā apjomā, bet
juridiskajām personām minimālais depozīta apjoms ir 10 000 eiro. Lateko banka veic operācijas ar eiro jau
no šī gada sākuma, un jau pirmās darba nedēļas apliecinājušas, ka klientiem ir
ļoti liela interese par iespēju strādāt ar eiro.
Arī Latvijas
uzņēmēji paspējuši pārorientēties uz jauno norēķinu līdzekli un veiksmīgi
veikuši pirmos norēķinus jau kādu laiciņu atpakaļ. Uzņēmēji izrādījuši
atzinīgu, bet nogaidošu attieksmi pret jauno valūtu.
A/s Bolderāja jau vairākus mēnešus pirms
eiro ieviešanas ar saviem ārzemju piegādātājiem vienojies, ka eiro sāks
norēķināties ne ātrāk, kā nākamgad. Uzņēmumam pagaidām nav vienota elektroniska
vadības sistēma, tātad nav aktuāls jautājums par dažādu pašizmaksas aprēķinošo un
grāmatvedības moduļu pārprogrammēšanu iz eiro. Paplašinot Bolderājas datorizāciju, tiks ieviestas informācijas tehnoloģijas,
kas var strādāt ar eiro.
Uzņēmēji atzīst,
ka eiro ieviešana nenoliedzami vienkāršo dažādo izejvielu pirkšanu no Eiropas
Savienības valstīm. Bet tomēr, arī ja visu cenu kotēšana eiro padarīs vieglāku
dažādu piedāvājumu izvērtēšanu, tomēr zināms svars būs arī tādiem faktoriem kā
apmaksas noteikumi, iespējas pirkt uz kredīta, utml.
*Materiāli ņemti no “Dienas
bizness”
Aptauja
Es veicu aptauju, kurā tika aptaujāti gan
skolēni, gan skolotāji, kā arī dažādi citi cilvēki, ar mērķi noskaidrot to
informētības līmeni par Eiropas apvienoto valūtu, kā arī noskaidrot viņu
attieksmi pret to vispār, kā arī pret eiro tieši saistībā ar Latviju. Kopā tika
aptaujāti gandrīz 50 cilvēki. Tika arī uzdoti jautājumu par personīgo attieksmi
pret eiro, vai Latvijai būtu jāpāriet uz eiro, kā arī, vai Eiropai vispār ir
vajadzīga vienotā valūta. Tika arī jautāts par Latviju saistībā ar Eiropas
Savienību. Rezultāti ir sekojoši:
1.)
Vai Jūs zināt, kas ir eiro?
a)
kaut ko esmu dzirdējis;
b)
zinu;
c)
![]() |
esmu ļoti labi informēts.
No respondentu
atbildēm var secināt, ka jaunatne visumā ir informēta par eiro – kas tas tāds
ir un kāds no tā labums, liela daļa ir pat ļoti labi informēta, kas atrodams
par ļoti pozitīvu faktoru. Tādu, kas kaut ko ir dzirdējuši, ir samērā maz, tie
sastāda respondentu mazāko daļu.
2.)
Kāda ir Jūsu attieksme pret eiro?
a)
neitrāla;
b)
negatīva;
c)
![]() |
pozitīva.
Šajā jautājumā aptaujāto cilvēku domas
dalās. Lielākā daļa ir tomēr noskaņoti pozitīvi pret eiro un ar prieku uzņem tā
parādīšanos. Otra lielākā respondentu grupa pret eiro pagaidām noskaņoti
neitrāli. To daļēji izraisījis arī nepietiekams daudzums objektīvas
informācijas, kā arī uzticība vecajai sistēmai.
3. Kā Jūs saņemat informāciju par eiro?
a)
no preses;
b)
no TV;
c)
no draugiem;
d)
citur.
![]() |
Lielākā daļa aptaujāto informāciju par eiro
saņēmuši no masu medijiem – televīzijas un preses, daļa arī no draugiem
uzzinājuši ko jaunu, daļa, kas nebūt nav maza, kā alternatīvo informācijas
iegūšanas veidu minējusi Internet.
4. Kā eiro ietekmēs Jūsu dzīvi?
a)
nekādi;
b)
finansiālie rēķini tiks pārvērsti
eiro;
c)
plānoju drīzumā (sākot ar 2002.
gadu) pāriet uz eiro;
d)
braucot uz ārzemēm būs vieglāk ar
valūtas maiņu.
![]() |
Lielāko daļu aptaujāto cilvēku dzīvi pašreiz
eiro nekādi neizmainīs. Tas ir saprotami, lielai daļai cilvēku ar neskaidras
naudas norēķiniem mūsdienās nav nekādas saskarsmes. Lielai daļai respondentu
finansiālie rēķini (banku konti, depozīti) tiks pārvērsti eiro. Bet lielākajai
aptaujāto daļai, vienkārši būs vieglāk ar valūtas maiņu, izbraucot uz ārzemēm.
5. Vai Jūs uzskatāt, ka arī Latvijai būtu
jāpāriet uz eiro?
a)
nekādā gadījumā;
b)
tas būtu pamatīgi jāizvērtē;
c)
![]() |
viennozīmīgi – jā.
Lielākā daļa aptaujāto pret eiro attiecās ar
uzticību, taču lats tomēr ir ierastāks, lata, kā stabilas naudas tēls ir stipri
iesakņojies un nostiprinājies mūsu apziņās. Taču eiro – tās ir, iespējams, mūsu
nākotne – daļa respondentu to atzīst. Ir arī tādi, kas neatzīst Latvijas
pāriešanu uz eiro vispār, taču tas ir neiespējami, ņemot vērā mūsu politikas
virzību uz Eiropas Savienību.
6. Kāda ir Jūsu attieksme pret ES saistībā
ar Latviju?
a)
Latvijai būtu tajā jāiestājas;
b)
Latvijai nebūtu īpaši jācenšas
tajā iestāties;
c)
![]() |
Latvijai nevajadzētu iestāties ES.
Protams, kā jau tika gaidīts, nospiedošais
aptaujātās sabiedrības vairums bija par Latvijas iestāšanos Eiropas Savienībā,
par Latvijas nesaraujamo saišu ar Eiropu nostiprināšanu. Maz bija tādu, kas
uzskata, ka Latvijai īpaši nevajadzētu censties tur iekļauties – ja viņi mūs
tur ņem – labi, ja ne – neiesim jau no ādas līst laukā, un pavisam maz bija
tādu, kas uzskatīja, ka Latvijai vispār nevajadzētu pievienoties Eiropas
Savienībai.
7. Vai Eiropai ir vajadzīga vienota valūta?
a)
jā;
b)
![]() |
nē.
Arī šajā jautājumā respondenti izrādīja
zināmu vienlīdzību, apgalvojot, ka Eiropai ir vajadzīga vienotā valūta, un, ka
eiro ir vajadzīgs. Viedokļi, protams, atšķīrās, bet visumā sabiedrības viedokli
šajā jautājumā varētu atspoguļot jaunajai valūtai par labu.
Visumā no šīs aptaujas var secināt, ka
sabiedrība ir informēta par eiro, un ka tās attieksme pret to ir pozitīva, taču
nogaidoša. Tas ir likumsakarīgi, jo pozīcija, kurā mēs pašlaik atrodamies ļauj
mums novērot eiro ieviešanu 11 Eiropas valstīs, mācīties no viņu kļūdām, lai
mēs nākotnē, kad pašiem nāksies sastapties ar šo procesu, kas, es domāju ir
neizbēgams, nepieļautu tās pašas kļūdas. Sabiedrība atbalsta Eiropas naudas
apvienošanas centienus un ir par rēķinu vienkāršošanos ar Eiropu.
Nobeigums
un secinājumi.
No aptaujas var secināt, ka sabiedrība
visumā ir labi informēta par eiro un tā ieviešanu. Tomēr sabiedrības attieksme
ir nogaidoša. Šeit zināmu lomu spēlē arī uzticība latam, kurš nostiprinājies
mūsos kā stabilitātes un pārticības tēls. Taču sabiedrība saprot, ka eiro - tā ir
nākotne.
Mūsu pašreizējās pozīcijas lielākā
priekšrocība ir tā, ka mēs pašlaik varam novērot eiro ieviešanu 11 ES valstīs,
lai vēlāk, kad mums pašiem nāksies ar to saskarties, mēs nepieļautu tās pašas
kļūdas un būtu labāk sagatavoti. Rūpīgi izsverot visus par un pret var izdarīt
attiecīgos secinājumus, attiecībā uz eiro un Latviju, kā arī eiro ietekmi uz
Latviju. Protams, ir arī negatīvie faktori, taču, pozitīvo faktoru un labumu ir
vairāk, un kopumā šis mēģinājums apvienot Eiropas valūtas vienā veselā, es
domāju, ir izdevies.
Eiro ietekme uz Latviju būs pozitīva,
kā lielākie labumi jāmin tas, ka vienkāršosies rēķini ar Eiropas Savienības
valstīm, kā arī tas, ka tūristiem būs vieglāk ar valūtas maiņu, iebraucot ES
valstīs. Katras no ES un EMS dalībvalsts nacionālā tirgus robeža izzudīs, un
tas, ko mēs iegūsim būs liels tirgus ar plašām iespējām, kas spējīgs mēroties
spēkos arī ar ASV un Japānas ekonomiskajām zonām.
Arī pēc Latvijas Bankas izteikumiem
eiro ieviešanas ietekme uz Latviju būs visnotaļ pozitīva, bet ar lata
piesaistīšanu eiro nāksies vēl mazliet pagaidīt. Lai gan jebkurā gadījumā lats
tiks lielākā vai mazākā mērā piesaistīts eiro - SDR grozā, kuram pašreizēji ir
piesaistīts lats, vācu markas un franču franka vietā nāks eiro, tā kā SDR grozā
eiro spēlēs galveno lomu.
Izmantotās literatūras saraksts
Laikraksti un žurnāli:
“Dienas bizness” - periodika
“Diena” - periodika
“Neatkarīgā Rīta Avīze” - periodika
“Kapitāls” – periodika
“The Economist” – periodika
Grāmatas:
Euroview 2 – ING’s view of questions about
euro (summer 1997)
LB Kiel Euro Special (1998)
The euro – a stable currency for Europe –
Deautsche Bank Research Special Report (February 1997)
Informācijas bukleti:
Euro times (December 1998)
London: ready for the euro
Latvijas Bankas informatīvais buklets “Eiro”
Rietumu bankas informatīvais buklets.
Internet:
Latvijas Bankas oficiālā mājas lappuse (http://www.bank.lv )
Eiropas Savienības oficiālā mājas lappuse (http://europa.eu.int)
Eiropas
integrācijas biroja oficiālā mājas lappuse (http://www.eib.lv)
Pielikums.
Eiro monētas un banknotes
1. Monētas
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
Katrā valstī eiro izskatīsies savādāks:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
||||
![]() |
![]() |
2. Banknotes
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() |
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru