Sociālo Tehnoloģiju augstskola
Tiesību zinātņu fakultātes
Neklātienes nodaļas
Latviešu plūsmas
1.kursa studenta
Raivja Jēgermaņa
(studenta apliecība
Nr.R-2000-582)
R E F E R Ā T S
EIROPAS INTEGRĀCIJAS PAMATOS
“EIROPAS SAVIENĪBAS
TRĪS PĪLĀRI”
Rīga, 2000
S A T U R S
Saturs ……………………………………………………………..... 2.lpp.
Ievads
…………………………………………………………..…... 3.lpp.
1.nodaļa
“1.pīlārs – Ekonomiskā un monetārā politika” …….………..
4.lpp.
2.nodaļa
“2.pīlārs – Kopīgā ārlietu un drošības politika” ………….…
6.lpp.
3.nodaļa
“3.pīlārs – Sadarbība tieslietās un iekšlietās”….………….…
8.lpp.
Nobeigums
………………………………………………………... 10.lpp.
Izmantotās literatūras
saraksts ……………………………………. 11.lpp.
I E V A D S
Eiropas Savienības struktūru mēs nosacīti varam salīdzināt
ar māju, kura ir tapusi ilgi, bet toties ir uzbūvēta pamatīgi. Pamati ir
ikvienas mājas galvenais elements, kas nosaka tās stabilitāti. Eiropas
Savienības ēkas fundamentu veido gandrīz 50 gados nostiprinātais un
neatgriezeniskais integrācijas process. ES valstis ir izgājušas visas tās
pakāpes, kuras saliedē valstis un savstarpēji saista. Tā ir sākotnējā
iepazīšanās un attiecību veidošana, ko varam saukt arī par komunikāciju. Uz tās
savukārt radās stabila un daudzveidīga sadarbība, kura likumsakarīgi valstis
aizveda līdz integrācijai. Ir skaidri iezīmējušies pīlāri, uz kuriem ir celta
ES ēka, kā arī tās jomas, kurās ES veido kopīgo politiku (lauksaimniecība,
zvejniecība, transporta attīstība, reģionu attīstība:
1.pīlārs. Ekonomiskā un
monetārā politika.
2.pīlārs.
Kopīgā ārlietu un drošības politika.
3.pīlārs. Sadarbība
tieslietās un iekšlietās.
Eiropas Savienības Padome
Eiropas Savienības Ministru
Padome
Eiropas parlaments
Eiropas Komisija
|
||
I pīlārs |
II pīlārs |
III pīlārs
|
Kopējā likumdošana: |
Kopējā politika: |
Sadarbība:
|
iekšējais tirguspilsoņu tiesībasapkārtējās vides saglabāšanareģionālā politikasociālā politikalauksaimniecības politika |
dalībvalstu drošības stiprināšanastarptautiskās drošības un miera stiprināšana pasaulē saskaņā ar ANO hartu un EDSO principiemstarptautiskās sadarbības sekmēšanasadarbības ar Rietumeiropas Savienību |
imigrācijas kontrole
patvēruma meklētāju
politika
narkotiku apkarošana
cīņa pret noziedzību
policijas sadarbība
|
1.NODAĻA
“1.PĪLĀRS – EKONOMISKĀ UN MONETĀRĀ POLITIKA”
Visaugstākā (ekonomiskā un monetārā
politikā) integrācijas pakāpe ir sasniegta I pīlārā, jo no 1993.gada 1.janvāra
dalībvalstis sāka darboties vienotā iekšējā tirgus apstākļos, kas radīja
līdzīgus nosacījumus visu valstu cilvēkiem ekonomiskā darbībā, ietaupot laiku, naudas
līdzekļus un neradot birokrātiskus ierobežojumus. Tas attiecas gan uz
strādāšanu, gan studēšanu, gan ceļošanu. ES valda brīva konkurence, nevienu
neierobežojot vai īpaši neatbalstot.
Ekonomiskā un monetārā savienība
Ekonomiskās un
monetārās savienības (EMS) mērķis ir radīt stabilitāti Eiropas Savienībā, kas
sekmētu tās tālāku ekonomisku izaugsmi un palielinātu tās lomu pasaules
politikā. EMS izveidi noteica daudzi iekšēji un ārēji faktori. Eiropas Kopienas
plāns – radīt kopēju tirgu un izstrādāt saskaņotas politikas – nebūtu iespējams
bez ekonomiskās un monetāras savienības izveidošanas. Tādēļ jau samitā Hāgā
1969.gada dalībvalstis vienojās par šādas Savienības radīšanu. Taču 70.gados
Eiropas Kopiena saskārās ar starptautiskās monetārās sistēmas krīzi, kuras
pārvarēšanai dalībvalstīm nebija izstrādāti līdzekļi. EK valstīs sāka pieaugt
inflācija, bezdarba līmenis, samazinājās ekonomiskās izaugsmes tempi. Šī krīze
atvirzīja EMS ieviešanas termiņus, bet reizē tā arī pastiprināja dalībvalstu pārliecību
par EMS izveides nepieciešamību.
1988.gadā valstu
vadītāji vienojās par to, ka ir nepieciešams izstrādāt ekonomiskās un monetārās
savienības izveides programmu. 1989.gada aprīlī tika publicēts Delora
ziņojums[1],
kurā minētas trīs EMS ieviešanas pakāpes un kritēriji valstu dalībai tajā.
Pirmā pakāpe sākās 1990.gada jūlijā, kuras gaitā bija jālikvidē visi valūtu un
kapitāla plūsmas ierobežojumi. 1994.gada janvārī iesākās otrā pakāpe, kurā bija
jāpanāk dalībvalstu ekonomisko politiku tuvināšana un galveno rādītāju
izlīdzināšana, kas palīdzētu sagatavoties EMS ieviešanas noslēguma posmam.
Trešā pakāpe sākās 1999.gada janvārī ar pakāpenisku pāreju uz vienotu Eiropas
valūtu un monetārās sistēmas darbību, savukārt naudas zīmes eiro aizstās
nacionālās valūtas 2002.gadā.
Kopējā lauksaimniecības politika
Lauksaimnieciskā ražošana ir stipri
atšķirīga no rūpnieciskās, tādēļ ES saskatīja nepieciešamību domāt par kopēju
politiku, lai sekmētu katras valsts spēju saražot nepieciešamo produkciju,
iestājoties pret nekontrolējamiem faktoriem – klimatiskajiem apstākļiem,
pārprodukciju, cenu mainīgumu. Eiropas Savienība ir noteikusi atbalstu
lauksaimniekiem, lai palīdzētu vājākajiem. Eiropas Savienība aizsargā
lauksaimniekus ar augstas ievedmuitas nodevas palīdzību, kas tiek ieskaitīta
speciālā lauksaimniecības atbalsta fondā. Tādējādi ES aizsargā savus ražotājus
no lēto produktu ieplūšanas ES tirgū, ar finansiāliem līdzekļiem iestājas pret
pārprodukciju, organizē tirgu, nosaka kvotas noteiktām preču kategorijām.
Īstenojot mērķtiecīgu lauksaimniecības
politiku, ir izlīdzināts pilsētu un lauku labklājības līmenis. Pateicoties
attīstītajai mehanizācijai un augstajai ražībai, ir strauji uzlabojies dzīves
līmenis laukos.
Reģionālā politika
ES ietilpst ne tikai valstis, bet arī
reģioni, kuriem ir savdabīga vēsturiska pieredze, kultūras mantojums un
labklājības līmenis. Attīstoties integrācijas procesiem Savienības ietvaros,
acīmredzamas kļuva atšķirības starp ES plaukstošākiem apgabaliem, kā Groningena
Nīderlandē un Hamburga Vācijā un daudz atpalikušiem reģioniem Īrijā, Grieķijā
un Portugālē. ES dalībvalstis sāka domāt par šo atšķirību līdzsvarošanu. Tādēļ
ES izveidoja strukturālos fondus, lai sekmētu mazāk attīstīto apgabalu
izaugsmi. Lai palīdzētu trūcīgākajām valstīm – Grieķijai, Spānijai, Portugālei
un Īrijai – izveidoja Kohēzijas fondu, kura izmantošanu noteica attiecīgā
reģiona stāvoklis, pieprasītā finansējuma mērķis, administrēšanas struktūru
spēja šos līdzekļus izmantot un papildināt ar nacionālo fondu līdzekļiem,
Kohēzijas fonda līdzekļi galvenokārt tiek ieguldīti infrastruktūras uzlabošanai
un vides uzlabošanai.
2.NODAĻA
“2.PĪLĀRS – KOPĪGĀ ĀRLIETU UN DROŠĪBAS POLITIKA”
Kopīgās ārējās un
drošības politikas (KĀDP) veidošanas sākotnējais nolūks bija rast risinājumu
vairākiem iekšēja un ārēja rakstura jautājumiem. Iekšēji Kopīgā tirgus
izveidošana un virzība uz Ekonomisko un monetāro savienību (EMS) radīja
nepieciešamību virzīties arī uz politisku
savienību, kuras galvenais elements būtu KĀDP. Ārēji no Eiropas tika gaidīta
ekonomikas sasniegumu izmantošana politiskās ietekmes palielināšanai, kā arī
stabilitātes radīšana Eiropas robežu tuvumā.
1991.gada Māstrihtas sarunas par ES līguma izveidi risinājās ģeopolitisko
satricinājumu gaisotnē, kuri skāra Eiropu pēc komunisma sabrukuma. Šīm sarunām
neizdevās nedz aptvert, nedz arī uzsākt risināt samilzušās problēmas, kas radās
sakarā ar Vācijas apvienošanos, dramatiskajām pārmaiņām Centrāleiropā un
Padomju Savienības izjukšana.
Uz KĀDP izveidošanu tika liktas daudzas cerības, jo tā ietvēra daudz
ciešāku sadarbību nekā līdzšinējais Eiropas Politiskās sadarbības (EPS)
modelis. Eiropas Savienības Padome iesaistījās ne tikai kā atsevišķa institucionāla
struktūra, bet arī kā instance, kuras kompetencē ietilpst mandātu izsniegšana
kopējām aktivitātēm.
Līguma V sadaļa ietvēra ievērojamu skaitu uzlabojumu, piemēram, tika
atcelts aizliegums pievērsties noteiktām jomām (tagad varēja apspriest ar militāro
jomu saistītus jautājumus), noteikumus vienotai rīcībai (Paragrāfs J.3), un
noteikumus par vairākumu balsošanā, kaut arī to paredzēja tikai vienotās
rīcības un kopīgās nostādnes ieviešanai (Paragrāfs J.2), tika iekļauti
jautājumi par drošību un aizsardzību (Paragrāfs J.4), paredzot Rietumeiropas
Savienību (RES) kā “Eiropas Savienības attīstības neatņemamu sastāvdaļu”[2]. Līguma galarezultāts
atspoguļoja kompromisu starp Kopienas pieejas aizstāvjiem (astoņas valstis ar
Vāciju vadībā) un starpvaldības pieejas aizstāvjiem (četras valstis ar
Lielbritāniju un Franciju vadībā). Vienprātības nepieciešamība Starpvaldību
Konferencē (SVK) deva iespēju starpvaldības ideju aizstāvošajai minoritātei
tikt ņemtai vērā.
Tādējādi tika izveidota pīlāru struktūra, kur KĀDP balstās uz citiem
nosacījumiem (starpvaldību pieejā – arī trešais – tieslietu un iekšlietu
pīlārs), nekā lietoti pirmajā pīlārā. Žaks Delors uzskatīja, ka šāda veida
izmaiņas radīs apjukumu un neskaidrības. Diemžēl viņa prognozes piepildījās;
par to liecina daudzie Eiropas Savienības strīdi par kompetences jomu sadali
starp pīlāriem.
Ir svarīgi atbildēt uz pašu galveno
jautājumu – kāpēc ir nepieciešama KĀDP ? Atbildei uz šo jautājumu ir četri
aspekti.
1.
Eiropas
viedoklis pasaules mērogā tiks uzklausīts tikai tad, ja šis viedoklis būs
vienots. Citādi Eiropas viedoklis netiks uzklausīts nemaz, un šāda situācija ir
pretrunā tās kopējām interesēm.
2.
Aukstā kara beigas ir dramatiski izmainījušas Eiropas
Savienības stratēģisko struktūru. Padomju Savienības drauds ir izzudis, taču
radušies daudzi citi. Tie ir dažāda rakstura konflikti, kuri var pārsviesties
uz kaimiņu valstīm vai krasi saasināties, terorisms, ekstrēmisms,
fundamentālisms, starptautiskā noziedzība un ieroču kontrabanda, tajā skaitā
nelegālā tirdzniecība ar radioaktīvajām vielām. Dalībvalstu kopīgai darbībai
neapšaubāmi būtu lielāka ietekme nekā atsevišķu valstu aktivitātēm.
3.
Amerikas Savienotās Valstis ir ievērojami samazinājušas
savu klātbūtni Eiropā, kas nozīmē pieaugošu Eiropas atbildību par savas
drošības jautājumiem.
4.
Līgums par obligātu pienākumu ES uzliek KĀDP izveidi. Tās
ir juridiskas saistības, kuras pieņēmušas un apņēmušās respektēt visas
dalībvalstis.
Visu minēto iemeslu dēļ ES ir nepieciešams izveidot KĀDP, kas spētu risināt
visus aktuālos jautājumus. Ar gandrīz 380 miljoniem iedzīvotāju un ar kopējo
nacionālo kopproduktu (GNP) lielāku nekā ASV, ar lielāku vienoto tirgu, ar noteicošo
lomu starptautiskajā tirdzniecībā un kā galvenajai humānās palīdzības
sniedzējai un attīstības veicinātājai, Eiropas Savienībai nav iespējas
izvairīties no papildus atbildības uzņemšanās globālajos jautājumos.
Nav šaubu, ka pārliecinošas un
efektīvas KĀDP izveidošana būs ilgstošs process, kurā liela nozīme būs
zināšanām, pieredzei un savstarpējai uzticībai.
Diemžēl laiks nav ES sabiedrotais, un vajadzība pēc efektīvas KĀDP,
spriežot pēc dalībvalstu sabiedriskās domas, patreizējā situācijā ir vēl aktuālāka
nekā tā bija Māstrihtas līguma parakstīšanas laikā. Aukstā kara beigas un
Padomju Savienības sabrukumu papildina jaunu draudu parādīšanās Eiropas
drošībai.
3.NODAĻA
“3.PĪLĀRS – SADARBĪBA TIESLIETĀS UN IEKŠLIETĀS”
ES pirmsākumu pamatā jau ar Šūmaņa
deklarāciju 1950.gadā bija ideja gan par ekonomisku, gan politiski savienību.
Kamēr ekonomiskās savienības izveide ir gandrīz pabeigta, ar darbojošos vienotu
iekšējo tirgu un drīzu vienotās valūtas ieviešanu, attīstība politiskās
savienības izveidē ir bijusi lēnāka.
No 1975.gada pakāpeniski sākās
starpvaldību sadarbība Eiropas Kopienas ietvaros patvēruma politikas,
imigrācijas, policijas sadarbības un tieslietu sadarbības jomās. Pirmais
piemērs bija t.s. Trevi grupa, kurā dalībvalstu Iekšlietu ministri apsprieda ar
terorisma apkarošanu saistītus jautājumus un koordinēja policijas sadarbību
šajā jomā. EK institūcijas šajā procesā nebija iesaistītas, un tas notika tikai
starpvaldību sadarbības ietvaros.
1986.gadā Vienotā
Eiropas līguma noslēgšana bija būtisks pagrieziena punkts, jo līguma 8.a pants
noteica personu brīvu kustību kā vienu no vienotā tirgus pamatelementiem,
iekļaujot to Eiropas Kopienu kompetences jomā. Tika izveidotas vairākas darba
grupas (imigrācijas, muitas u.c.), savukārt ES Padomes ietvaros tikās tieslietu
ministri. Zināma koordinācija notika arī Eiropas politiskās sadarbības
ietvaros.
Tomēr par spīti Eiropas Komisijas rekomendācijām, tieslietas un
iekšlietas palika galvenokārt starpvaldību sadarbības jomā. Darba grupu
aktivitātes savstarpēji netika koordinētas, Eiropas Parlaments un nacionālie
parlamenti bieži nebija informēti par notiekošo. Arī izstrādātās konvencijas
tika pieņemtas vai nu citās starptautiskajās organizācijās (ANO, Eiropas
Padome), vai arī ārpus ES Padomes ietvariem, piemēram, Dublinas konvencija par
patvēruma pieteikumu izskatīšanas kārtību, arī Šengenas līgums un to īstenojošā
konvencija.
Tādējādi dalībvalstīm radās pārliecība, ka ne tikai jākoordinē
īstenojamie pasākumi tieslietu un iekšlietu jomā, bet arī jākoordinē
institūciju darbība, lai novērstu atkārtošanos un dubultu darbu.
Tādēļ tieslietas un
iekšlietas tika iekļautas ES darbības jomā 1992.gada Līguma par Eiropas
Savienību (Māstrihtas līguma) VI sadaļā, tā rezultātā pirmajam pīlāram
pievienojās divas starpvaldību sadarbības jomas – Kopējā ārējā un drošības
politika (otrais pīlārs) un Tieslietu un iekšlietu sadarbība (trešais pīlārs).
Galvenais tieslietu un
iekšlietu sadarbības mērķis ir stiprināt Eiropas Savienību kā drošības un
brīvības telpu, kurā garantēta personu brīva kustība. Sadarbības jomas ir
konkrēti noteiktas: patvēruma politika, ārējo robežu šķērsošanas noteikumi,
imigrācijas politika, narkotiku apkarošana, starptautiskas krāpšanas
apkarošana, sadarbība civiltiesiskajos un krimināltiesiskajos jautājumos,
muitas sadarbība, policijas sadarbība. Šo mērķu īstenošanai tika izstrādāti
šādi instrumenti – kopīgās darbības, kopīgās nostājas un konvencijas.
Tomēr arī šāda sadarbība nebija pietiekami efektīva, jo netika
sasniegti gaidītie rezultāti tieslietu un iekšlietu sadarbības mērķu izpildē.
Tādēļ, izstrādājot Amsterdamas līgumu, dalībvalstis uzskatīja par nepieciešamu
paredzēt ciešākus sadarbības noteikumus, lai pakāpeniski iekļautu Eiropas
Kopienu ietvaros tos noteikumus, kas
attiecas uz brīvu personu kustību, tajā skaitā arī Šengenas līguma noteikumus.
Tas nozīmē, ka pakāpeniski ES dalībvalstu kompetence šajos jautājumos
tiek nodota Eiropas Kopienu institūciju kompetencē ar Kopienu lēmumu
pieņemšanas metodi un procedūrām. Tādējādi Amsterdamas līguma stāšanās spēkā
izveidos brīvības, drošības un taisnīguma zonu, un to definēs līguma jaunā
sadaļa “Vīzas, patvēruma, imigrācijas un citas politikas, kas attiecas uz
personu brīvu kustību”. Tikai policijas sadarbības dažādi aspekti, sadarbība
krimināltiesiskajos jautājumos un rasisma un ksenofobijas apkarošana paliks
dalībvalstu sadarbības kompetencē.
N O B E I G U M S
Eiropas Savienības ēkas fundamentu veido
gandrīz 50 gados nostiprinātais un neatgriezeniskais integrācijas process. Ir
skaidri iezīmējušies pīlāri, uz kuriem ir celta ES ēka, kā arī tās jomas, kurās
ES veido kopīgo politiku.
Visaugstākā (ekonomiskā un monetārā
politikā) integrācijas pakāpe ir sasniegta I pīlārā, jo no 1993.gada 1.janvāra
dalībvalstis sāka darboties vienotā iekšējā tirgus apstākļos, kas radīja
līdzīgus nosacījumus visu valstu cilvēkiem ekonomiskā darbībā, ietaupot laiku,
naudas līdzekļus un neradot birokrātiskus ierobežojumus. Tas attiecas gan uz
strādāšanu, gan studēšanu, gan ceļošanu. ES valda brīva konkurence, nevienu neierobežojot
vai īpaši neatbalstot.
Kopīgās ārējās un drošības politikas (KĀDP)
veidošanas sākotnējais nolūks bija rast risinājumu vairākiem iekšēja un ārēja
rakstura jautājumiem. Iekšēji Kopīgā tirgus izveidošana un virzība uz
Ekonomisko un monetāro savienību (EMS) radīja nepieciešamību virzīties arī uz politisku savienību, kuras galvenais
elements būtu KĀDP.
Galvenais
tieslietu un iekšlietu sadarbības mērķis ir stiprināt Eiropas Savienību kā
drošības un brīvības telpu, kurā garantēta personu brīva kustība. Sadarbības
jomas ir konkrēti noteiktas: patvēruma politika, ārējo robežu šķērsošanas
noteikumi, imigrācijas politika, narkotiku apkarošana, starptautiskas krāpšanas
apkarošana, sadarbība civiltiesiskajos un krimināltiesiskajos jautājumos,
muitas sadarbība, policijas sadarbība. Šo mērķu īstenošanai tika izstrādāti
šādi instrumenti – kopīgās darbības, kopīgās nostājas un konvencijas.
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS
1. Ābols G. “Kāpēc Eiropa?”, Rīga, 1997
2. Bojārs J. “Starptautiskās tiesības”, Zvaigzne ABC, Rīga, 1996., 553 lpp.
3. Deksnis E.B. “Eiropas apvienošanās … integrācija un suverenitāte”,
Junda, Rīga, 1998., 580 lpp.
4. Mācību līdzeklis “Eiropas Savienības līgums (Māstrihtas līgums)”, LU,
Rīga, 1996.
5. Preses izdevums “Latvija Eiropas
Savienībā. Kāpēc?”, Izglītība, Rīga, 1999.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru