Sociālo Tehnoloģiju Augstskola
Tiesību zinātņu katedra
K U R S A D A R B S
EURO – 21. GADSIMTAS VALŪTA
Vadims Lazars
Civiltiesību bakalaura
Studiju programmas
IV kursa students
Rīga,
1999.g.
SATURS.
SATURS........................................................................................................................... 2
IEVADS............................................................................................................................ 3
1. VĒSTURE..................................................................................................................... 4
2. EKONOMISKĀ UN MONETĀRĀ SAVIENĪBA..................................................... 5
2.1. EMS attīstības trīs posmi............................................................................................ 5
2.1. Budžeta disciplīna...................................................................................................... 6
3. EIRO PĀRVALDES INSTITŪCIJAS........................................................................ 7
3.1. Kopēja Centrālā banka............................................................................................... 7
3.2. Centrālās bankas statuss............................................................................................. 7
4. EIRO – 21.GADSIMTAS VALŪTA........................................................................... 8
4.1. Banknošu dizains........................................................................................................ 8
5. LATVIJAS REPUBLIKA UN EMS......................................................................... 10
6. EIRO PASAULES TIRGOS...................................................................................... 12
6.1. Par un pret eiro Eiropas Savienībā............................................................................ 12
NOBEIGUMS................................................................................................................ 13
LITERATŪRAS SARAKSTS....................................................................................... 14
IEVADS
1999. gada 1. janvāris iegāja pasaules
vēsturē kā diena, kad bija pabeigts viens no grandiozākajiem starptautiskajiem
projektiem - tiek apvienotas vairāku tautsaimniecības attīstības, īstenotās
politikas un kultūras ziņā atšķirīgu Eiropas valstu valūtas, radot ekonomisko
un monetāro sistēmu - Eiropas Monetāro savienību (EMS) - ar vienotu Eiropas
valūtu eiro.
Eiro turpmāka ieviešana noslēgs sākto
70.gados pasaules ekonomikas pāreju no “vienvalūtas” sistēmas(Bretton – Vuda
sistēma), kuras pamatā ir dolārs, kā vienīga pasaules rezervju valūta, pie
sistēmas kuras pamatā ir divas “ssuperreģionālas” valūtas – dolārs un eiro.
Mana darba temats ir par eiro, tāpēc, ka
jau pēc diviem gadiem eiro ieies apgrozībā, un kļūs par pilnvērtīgu valūtu. Un
tā kā mēs paši dzīvojam Eiropā mūsu interesēs zināt kas notiek kaimiņvalstīs.
Jo vairāk Latvija pati grib iestāties Eiropas Savienībā. Un var būt eiro
kādreiz aizvietos latu.
Savu darbu es veltīju eiro vēl tāpēc, ka
manuprāt pretstāvība starp dolāru un eiro būs viena no galvenam 21.gadsimtas
problēmām. Un izejot no tā ir ļoti svarīgi zināt eiro vēsturi un galvenās
īpatnības.
1.
VĒSTURE
Pirmo reizi ideja
par ekonomisku un monetāru savienību parādījās 1957.gadā Romas līgumā (Līgums,
kas izveidoja Eiropas Ekonomisko Kopienu, EEK). Blakus citām lietām Līgums
nosaka, ka dalībvalstīm jākoordinē to ekonomiskas politikas un ka politiskā
biznesa cikli un valūtas maiņas kursu politikas jāuzskata par kopējo interešu
jautājumu.
Kad Romas līgums
stājās spēkā, vēl joprojām bija spēkā arī starptautiskā Bretonvudas vienošanās
par fiksētiem valūtas kursiem. Šī vienošanās darbojās līdz 1971. gadam, kad
sākās ‘’peldošo’’ valūtas kursu periods. ‘’Vernera’’ ziņojums aprakstīja kā
pakāpeniski varētu ieviest ekonomisko un monetāro savienību 1970-to gadu laikā.
Tomēr šis priekšlikums netika ieviests. Tā vietā, 1972.gadā tika ieviesta
Eiropas valūtas vadības sistēma, kuru pazīst ar vārdu ‘’čūska’’ (‘’Snake’’).
Šajā sistēmā piedalīties varēja arī valstis ārpus ES.
‘’Čūska’’ turpināja
darbību līdz 1979.gadam, kad tika izveidota Eiropas Monetārā sistēma. EM
sistēmas mērķis bija radīt monetārās stabilitātes zonu Eiropā ar zemu inflāciju
un regulējamiem valūtas kursiem. ieviešanu. Šī procesa vajadzību noteica šādi
argumenti:
1989.gada pavasarī
Eiropas Komisijas prezidents Žaks Delors nāca klajā ar priekšlikumu (Delora
ziņojums) par ekonomisko un monetāro savienību . Balstoties uz šo priekšlikumu
dalībvalstu valdības 1993.gadā
1.novembrī vienojās par Māstrihtas līguma protokolu. Māstrihas līgums
paredzēja Eiropas monetārās savienības (EMS) izveidi un vienotas valūtas (eiro)
-
vienota
valūta ir izdevīga tirdzniecībai vienotā ekonomiskā telpā, jo atvieglo
tirdznieciskos darījumus, atbrīvojot uzņēmējus no riska, kas saistīts ar
valūtas kursu svārstībām un zaudējumiem valūtas maiņas darījumos;
-
vienota
valūta sekmēs ES ekonomisko attīstību, jo atbilstoši EMS izveides kritērijiem
visās dalībvalstīs būs zema kontrolēta inflācija, sabalansēts budžets un
investīcijas veicinošas zemas kredītu procentu likmes;
-
vienota
valūta būs izdevīga ES patērētājiem, jo sekmēs cenu līmeņa līdzsvarošanu vai
pat pazemināšanu;
-
vienota
valūta būs izdevīga arī tūristiem, jo ceļojot pa EMS dalībvalstīm, nevajadzēs
mainīt naudu un maksāt ar to saistītos procentus.
2. EKONOMISKĀ UN MONETĀRĀ SAVIENĪBA
Kā jau to nosaka
nosaukums, ekonomiskā un monetārā savienība sastāv no divām daļām - viena ir
saistīta ar ekonomiskiem jautājumiem, otra ar monetāro politiku.
Viens no
ekonomiskās savienības svarīgiem komponentiem jau pastāv dzīvē, proti, brīva
personu, preču, pakalpojumu un kapitāla kustība, kā arī kopējā konkurences
politika, jeb īsumā ES Vienotais tirgus, kas principā tika ieviests 1993.gada
1.janvārī. Ekonomiskai savienībai būtu jāiekļauj arī dalībvalstu budžeta
politiku koordinācija.
Vissvarīgākais
ekonomiskās savienības priekšnoteikums - tāds pats kā valūtas savienībai - ir
neierobežotas iespējas mainīt naudu, brīva kapitāla kustība, pilnībā integrēti
banku un finansu tirgi un nemainīgi noteikts valūtas maiņas kurss. EMS mērķis
ir iet vēl tālāk: radīt vienoto valūtu, kopēju neatkarīgu centrālo banku un
kopēju monetāro un valūtas politiku.
2.1. EMS attīstības trīs posmi
Māstrihtas līgums paredz, ka EMS tiks
sasniegta, izejot trīs dažādus attīstības posmus:
Pirmais posms - 1990. gada 1. jūlijs -
1993. gada 31. decembris. Šajā posmā tika atcelta valūtas maiņas kontrole un
novērsti šķēršļi brīvai kapitāla kustībai starp Eiropas Savienības
dalībvalstīm. Turklāt tika pastiprināta ekonomisko politiku koordinācija un
centrālo banku sadarbība.
Otrais posms - 1994. gada 1. janvāris -
1998. gada 31. decembris. Otrais posms sākās ar Eiropas Monetārā institūta(EMI)
izveidošanu Frankfurtē. Institūta divi galvenie uzdevumi bija stiprināt
centrālo banku sadarbību un monetārās politikas koordināciju un veikt Eiropas
centrālo banku sistēmas izveidošanai nepieciešamos sagatavošanās
darbus(grāmatvedības praksi, nodokļu sistēmu un uzņēmumu vērtēšanas kritēriju
saskaņošanā). Madrides samitā 1995.gada 15.-16.decembrī, Eiropas Padome
apstiprināja programmu Vienotās valūtas ieviešanai. Tiek uzskatīts, ka
dalībvalstu ekonomiskā tuvināšanās ir nepieciešama, lai izbēgtu no saspīlējuma,
kāds varētu rasties EMS pēdējā posmā. Lai piedalītos trešajā posmā,
dalībvalstīm ir jāpilda speciālas prasības, kas vērstas uz ekonomisko
tuvināšanos.
EMS konverģences kritēriji
·
Inflācija
nevar būt augstāka par 1,5% punktiem nekā trijās dalībvalstīs ar visaugstāko
inflācijas procentu;
·
Valdības
parādzīmju procentu likmes nedrīkst būt vairāk nekā 2 punktus augstākas par
trīs dalībvalstu ar viszemāko inflācijas līmeni attiecīgajiem rādītājiem;
·
Naudas
maiņas kursam ir jābūt bijušam stabilam divus gadus pirms EMS noslēdzošā posma
uzsākšanas, kas ir noturēts normālās robežās Maiņas kursu mehānismā;
·
Sabiedriskā
sektora kopējais parāds nedrīkst pārsniegt 60% no valsts Nacionālā kopprodukta;
·
Valsts
budžeta deficīts nedrīkst pārsniegt 3% no valsts Nacionālā kopprodukta.
Sākot no otrā
posma, dalībvalstīm ir jāiesniedz regulāri ziņojumi par to situāciju attiecībā
pret ekonomiskās tuvināšanās prasībām. Valstis pašas izstrādā programmas, kas
vērstas uz šo kritēriju sasniegšanu un izlemj kā sasniegt uzstādītos mērķus.
Kopā ar Ecofin Padomi, Komisija novērtē vai šie ziņojumi ir ticami un
pietiekoši mērķtiecīgi. Pēc tam konverģences programmas tiek katru gadu
novērtētas.
Šie ziņojumi tiek analizēti, lai novērtētu
to kā dalībvalstis darbojas, lai pildītu konverģences kritērijus. Ja valstis
atbilstu kritērijiem jau pirms pedējā posma uzsākšanas, tas nodrošinātu
monetārās savienības vieglāku uzsākšanu. Tā kā vājākais punkts valstu
tuvināšanā ir valsts budžets, ir būtiski, lai tās paliktu nemainīgi stabilas
arī kopējās valūtas zonā trešajā posmā. 1998. gada maijā Eiropas Savienības
Padome izvērtējot konverģences kritēriju pildīšanas rezultātus vienbalsīgi
nolēma, ka 11 ES dalībvalstis - Beļģija, Vācija, Spānija, Francija, Īrija,
Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Austrija, Portugāle un Somija - ir
izpildījušas visus nepieciešamos priekšnoteikumus vienotas valūtas pieņemšanai
1999. gada 1. janvārī. Grieķija un Zviedrija neatbilda EMS kritērijiem(prasībām
attiecībā pret inflāciju, valsts budžeta deficītu, ārējo parādu, kredītu
procenta likmēm un valūtas stabilitāti) Ja dalībvalsts pilda nepieciešamos
nosacījumus dalībai EMS, tad tai saskaņā ar Māstrihtas līgumu ir obligāti
jāpiedalās EMS. Tas neattiecas vienīgi uz Lielbritāniju un Dāniju. Īpašos
Līguma papildprotokolos Lielbritānija un Dānija paturēja tiesības nepiedalīties
EMS trešajā posmā pat, ja tās atbilstu izvirzītajiem kritērijiem. Citas valstis
ir noteikušas, ka parlamentam vai valdībai ir jāpieņem lēmums pirms trešā posma
uzsākšanas. No brīža, kad dalībvalstis iesaistīsies EMS, tās vairs nevarēs
īstenot neatkarīgu monetāro un valūtas maiņas politiku, kura tiek veidota, lai
mainītu konkurences attiecības starp valstīm vai, lai stabilizētu pieprasījumu
atsevišķās valstīs. Savukārt 1998. gada 1. jūnijā tika nodibināta Eiropas
Centrālā banka, Eiropas Monetārais institūts bija izpildījis savus uzdevumus un
sākās tā likvidācija.
Trešais posms sākās 1999. gada 1. janvārī
ar valūtas kursu fiksēšanu un jaunas valūtas - eiro ieviešanu. Šajā posmā par
kopējās monetārās politikas izstrādāšanu un ieviešanu atbild Eiropas Centrālā
banka. Noslēdzošais EMS posms mainja arī dalībvalstu fiskālo politiku statusu,
līdz ar to ir nepieciešama koncentrētāka un stingrāka ekonomisko politiku
koordinēšana. Lai garantētu EMS ilglaicīgu funkcionēšanu un Vienotās valūtas
stabilitāti ir nepieciešamas veselīgas nacionālās politikas. Līdz 2002. gada 1.
janvārim eiro tiks izmantots banku un citu finansu institūciju darbībā, bet
2002. gada 1. janvārī eiro banknotes un monētas tiks laistas apgrozībā visās
dalībvalstīs un notiks pilnīga pāreja uz eiro dalībvalstu valsts pārvaldes
sistēmās.
Vēlākais 2002.gada
1.janvārī Eiro un centu banknotes un attiecīgi monētās tiks ieviestas un tiks
lietotas paralēli ar nacionālajām banknotēm un monētām. Nacionālās naudas zīmes
pārstās būt likumīgs maksāšanas līdzeklis sešu mēnešu laikā pēc jaunās valūtas
ieviešanas. Sākot ar 2002. gada 1. jūliju, dalībvalstu nacionālās banknotes un
monētas zaudēs likumīga maksāšanas līdzekļa statusu.
2.2. Budžeta disciplīna
Budžeta veidošana dalībvalstīs būs
izšķirošais faktors ekonomiskās un monetārās savienības panākumiem un
sabiedrības atbalstam Vienotajai valūtai. Ir svarīgi garantēt līdzšinējās
budžeta disciplīnas nepārtrauktu ievērošanu arī pēc EMS trešā posma ieviešanas.
Tādēļ, 1999.gadā tiks ieviests tā sauktais
stabilizācijas pakts, lai nodrošinātu budžeta disciplīnu iesaistītajās
dalībvalstīs.
Nākotnes attiecības starp EMS trešajā
posmā iesaistītajām un neiesaistītajām dalībvalstīm ir jānosaka pirms trešā
posma uzsākšanas. Un pirmkārt, ir jāapspriež un jāizskaidro valūtas maiņas
kursi starp dažādām valstīm.
Dalībvalstīm, kas iesaistīsies EMS vēlākā
laika posmā tiks izvirzītas tieši tādas pašas prasības kā valstīm, kas
iesaistījušās no sākuma.
3. EIRO
PĀRVALDES INSTITŪCIJAS
3.1. Kopēja Centrālā banka
Kad dalībvalstis uzsāks EMS trešo posmu,
atbildība par monetāro un valūtas politiku tiks nodota Eiropas Centrālajai
bankai (ECB).
Tomēr, nacionālās centrālās bankas
turpinās savu darbību. Kopā ar Eiropas centrālo banku, tās veidos Eiropas
Centrālo banku sistēmu (ECBS). To dalībvalstu centrālās bankas, kuras nav eiro
zonas dalībnieces, piedalās ECBS ar īpašu statusu - tām ir atļauts noteikt
nacionālo monetāro politiku, bet tās nepiedalās lēmumu pieņemšanā attiecībā uz
eiro zonas monetāro politiku.
ECB galvenais mērķis būs uzturēt cenu
stabilitāti Savienībā, t.i., uzturēt zemu inflācijas līmeni. Papildus, ECBS
piedalīsies citu ES mērķu sasniegšanā, piemēram, veicināt izaugsmi un
nodarbinātības līmeni. Jebkuri uzdevumi, kas tiek veikti šo mērķu sasniegšanai,
nedrīkst nonākt pretrunā ar citu mērķi - cenu stabilitāti.
ECB uzturēs un vadīs arī iesaistīto
dalībvalstu oficiālās ārzemju rezerves, veiks ārējās naudas maiņas darbības un
strādās pie tā, lai nodrošinātu vienmērīgu, stabilu norēķinu sistēmas darbību.
Tikai ECB būs tiesības izdot vai autorizēt citus izdot eiro banknotes.
1998. gada 1. jūlijā Frankfurtē pie
Mainas darbu sāka Eiropas Centrālā banka (ECB), kas dibināta uz Eiropas
Monetārā institūta (EMI) bāzes. ECB prezidenta amatā ievēlēts bijušais EMI
vadītājs Vilems F. Duisenbergs (Willem F. Duisenberg). Eiropas
Centrālās bankas galvenais uzdevums ir nodrošināt zemu inflācijas līmeni eiro
zonā, tā nostiprinot eiro pirktspējas stabilitāti.
3.2. Centrālās bankas statuss
Eiropas Centrālo banku sistēmu vadīs
Eiropas Centrālās bankas vadība. ECB lēmumu pieņēmēji ir Pārvaldes padome un
Valde.
Pārvaldes padome sastāvēs no ECB Valdes un
iesaistīto dalībvalstu nacionālo centrālo banku pārvaldniekiem. Valde sastāvēs
no sešiem dalībniekiem, kurus norīkos iesaistīto dalībvalstu valdības.
Pārvaldes padome noteiks ECB operāciju
vadlīnijas un pieņems lēmumus, kas ir nepieciešami, lai garantētu to, ka
operācijas tiek veiktas saskaņā ar Līgumu un ECBS statūtiem. Pārvaldes padome
formulēs arī Kopienas monetāro politiku.
Valde realizēs monetāro politiku saskaņā
ar vadlīnijām un Pārvaldes padomes apstiprinātajiem lēmumiem. Operācijas veiks
pati ECB vai arī nacionālās centrālās bankas pēc Izpildpārvaldes instrukcijām.
ECB būs pilnīgi neatkarīga no citām Kopienas
institūcijām un dalībvalstu valdībām.
3.3. Nacionālās centrālās bankas
Nacionālās centrālās bankas ir neatņemama un integrēta ECBS sastāvdaļa,
un tās darbojas saskaņā ar ECB izdotajām vadlīnijām un instrukcijām.
Likumdošanai un statūtiem attiecībā uz centrālajām bankām jābūt saskaņotiem ar
Līgumu un ECBS statūtiem laikā, kad sāksies EMS trešais posms.
4. EIRO - 21. GADSIMTAS VALŪTA.
1999. gada 1. janvārī 11 Eiropas valstīs, kā bezskaidra
nauda apgrozībā parādīsies eiro. Skaidrā nauda apritē nonāks 2002. gada 1.
janvārī. 1996. gada beigās 15 Eiropas Savienības (ES) valstīs apgrozībā bija
aptuveni 13 mljrd. banknošu un 70 mljrd. monētu. Speciālisti prognozē, ka
sākotnēji būs nepieciešami aptuveni 4 mljrd. eiro naudas zīmju. Kāda būs
Eiropas jaunā nauda?
Eiro zīmi, kas izskatās kā E ar divām
paralēlām to krustojošām līnijām, ir iespaidojis grieķu alfabēta burts e
(epsilons) kā atsauce uz Eiropas civilizācijas šūpuli un vārda “Eiropa” pirmais
burts. Paralēlās līnijas simbolizē eiro stabilitāti. Eiro oficiālais
saīsinājums ir “EUR” un tas tiek lietots uzņēmējdarbības, finansu un
komerciāliem mērķiem gluži tāpat kā saīsinājumi “DEM” (Vācijas marka), “LVL”
(Latvijas lats).
4.1. Banknošu dizains
Banknošu dizaina priekšlikumi
izvērtēti 1996. gada decembrī. Pirms tam speciālisti noskaidroja sabiedrības
domas par iespējamiem jaunās naudas dizaina sižetiskajiem motīviem, aptaujājot
aptuveni 2 000 respondentu ES valstīs. Līdz 1997. gada jūlijam dizaina skices
tika pilnveidotas, lai piemērotu tās ražošanas tehnoloģiskajām prasībām.
Speciālisti strādāja ciešā sadarbībā ar dizaina autoru, lai, piemēram, novērstu
jebkādu nacionāla rakstura aizspriedumu rašanās iespējas. Banknotēs attēlotie
arhitektūras motīvi tika pārstrādāti tā, lai nerastos iespaids, ka tiem ir kāda
līdzība ar reāli eksistējošām celtnēm. 1998. gada jūlija sākumā Eiropas
Centrālās bankas (ECB) padome pieņēma galīgo lēmumu par banknošu
nominālvērtībām un dizainu, kā arī banknošu aizsardzību pret viltošanu.
Eiro banknošu dizaina autors ir
Roberts Kalina (Robert Kalina) no Austrijas Nacionālās bankas. Viņa idejas par
tēmu "Laikmeti un arhitektūras stili Eiropā" uzvarēja eiro banknošu
dizaina konkursā 44 priekšlikumu konkurencē. Izvēloties R. Kalinas darbus, tika
ņemti vērā konkursa žūrijas, kurā ietilpa grafiskā dizaina, mākslas vēstures,
sabiedrisko attiecību, mārketinga u.c. speciālisti, ieteikumi, sabiedrības
aptauju rezultāti un Eiropas Monetārā institūta (EMI) Banknošu darba grupas
apsvērumi. Banknotēs attēloti Eiropas kultūras vēstures laikmetu dominējošie
arhitektūras stili - klasicisma, romānikas, gotikas, renesanses, baroka un
rokoko stils, kā arī dzelzs un stikla arhitektūras laikmets un modernā 20.
gadsimta arhitektūra. Autors uzsvēris trīs galvenos arhitektūras elementus:
logus, vārtus un tiltus.
R. Kalinas sižetus žūrija izvēlējās
tādēļ, ka tie apvienoja tehnikas, mākslas un sakaru vēsturisko attīstību
harmoniskā kompozīcijā, uzsverot jaunas Eiropas izveidošanos ar kopīgu kultūras
mantojumu un kopīgu nākotni nākamajā gadsimtā un tūkstošgadē.
Naudas zīmju aversa dizaina
pamatelementi ir logi un vārti. Tie simbolizē atklātības un sadarbības garu ES.
Bez tam attēlotas ES 12 zvaigznes, kas simbolizē mūsdienu Eiropas dinamiskumu
un harmoniju.
Aversa dizaina elementus papildina
banknošu reversā attēlotais attiecīgā gadsimta tilts, kas simbolizē Eiropas
attīstību. Reversā iespējams aplūkot gan senas būves, gan, piemēram, sarežģīti
konstruētus mūsdienu vanšu tiltus. Tilta motīvs kalpo kā metafora sakariem, kas
saista cilvēkus Eiropā un pasaulē.
Uz naudas zīmēm lasāms ES vienotās
valūtas nosaukums latīņu un grieķu rakstībā. Banknotes reversā redzams arī ES
karogs, ECB nosaukuma vārdu saīsinājumi piecās valodās, kā arī ECB prezidenta
paraksts. Katras nominālvērtības banknotei ir cita krāsa, lai tās būtu labāk
atšķiramas. Krāsas izvēlētas, balstoties uz zinātnisku pētījumu rezultātiem.
Atšķirīgās krāsas ļaus banknotes ērtāk lietot cilvēkiem ar redzes traucējumiem.
Šim nolūkam kalpos arī banknošu atšķirīgais lielums - jo lielāka
nominālvērtība, jo lielāka banknote.
Šobrīd ES valstīs dzīvo aptuveni
370 milj. iedzīvotāju. Aptuveni 2% iedzīvotāju ir redzes traucējumi. EMI
speciālisti uzskatīja, ka ir svarīgi panākt, lai potenciālie naudas lietotāji,
t.sk. akli un vājredzīgi cilvēki, pilnībā akceptētu jauno valūtu. Lai
nodrošinātu šādu cilvēku neatkarību,
svarīgi, lai viņi patstāvīgi spētu
izmantot jauno naudu. EMI speciālisti veiksmīgi sadarbojās ar Eiropas Neredzīgo
cilvēku savienību (European Blind Union). Jau sākotnēji, lai izvairītos no
vēlāku grozījumu nepieciešamības, banknotēs tika iestrādāti speciāli elementi,
kas atvieglos naudas zīmju lietošanu cilvēkiem ar redzes traucējumiem.
Banknošu drošība
Ir septiņas eiro banknotes ar 5, 10, 20, 50, 100, 200 un
500 eiro nominālu. Visās banknotēs
ir iestrādātas īpašas aizsardzības joslas.
Viens no svarīgākajiem naudas
pretviltošanas elementiem joprojām ir speciāls naudas zīmju papīrs, kas satur
fluorescējošas šķiedras un daudzkrāsu ūdenszīmi. Banknotēs paredzēts iestrādāt
drošības pavedienu, kā arī to ražošanai izmantot dobspiedes tehnoloģiju un
speciālu tinti, kas maina krāsu atkarībā no redzes leņķa. Banknotēs iestrādās
speciālus elementus, ko atpazīst tikai naudas apstrādes iekārtas un bankomāti.
Drošības apsvērumu dēļ banknošu
attēlos nav redzamas visas drošības pazīmes. Banknošu galīgais variants
atšķirsies no attēlos redzamajām skicēm.
ECB un ES valstu centrālās bankas
rūpēsies par to, lai sabiedrība būtu iepazīstināta ar jaunās valūtas drošības
pazīmēm pirms banknošu nonākšanas apgrozībā.
Banknošu iespiešana
Naudas spiestuves ir 13 ES
dalībvalstīs. 8 valstīs (Beļģija, Dānija, Grieķija, Īrija, Itālija, Austrija,
Lielbritānija, Francija) naudas spiestuves iekļautas centrālās bankas
struktūrā. Somijā un Zviedrijā naudas spiestuve ir sabiedrība, kas pieder
centrālajai bankai. Spānijā banknošu spiestuve pastāv neatkarīgi no centrālās
bankas - uzņēmums Fabrica National de Moneda y Timbre ir valsts īpašums.
Nīderlandē naudu drukā privāta sabiedrība Enschede. Vācijā ir divas naudas
spiestuves: valsts uzņēmums, kas atrodas Berlīnē, un privāta sabiedrība Minhenē
Giesecke & Devrient GmbH. Luksemburgā un Portugālē nav naudas spiestuvju,
un šīs valstis banknotes iegādājas vērtspapīru ražotājsabiedrībās.
1996. gadā ES valstu 14 naudas
spiestuves saražoja aptuveni 9 mljrd. banknošu. Paredzams, ka eiro iespiešanai
būs nepieciešams izmantot visas ES valstu iespiedjaudas.
Eiro monētas
Pastāv
1 un 2 eiro monētas, kā arī 1, 2, 5, 10, 20 un 50 centu monētas. Eiro monētas atbilst visām prasībām, kas tiek
izvirzītas mūsdienīgai metāla naudai. Atšķirībā no eiro banknotēm eiro monētu
viena puse būs kopīga visām EMS dalībvalstīm, otra - katrai valstij atšķirīga.
Vienoto dizaina daļu radījis gravieris no Beļģijas Luc Luycx. Savukārt,
piemēram, Austrijas monētu dizaina autors ir Vīnes tēlnieks Jozefs Kaizers
(Josef Kaiser). Austrijas monētās iecerēts atveidot V. A. Mocarta portretu.
Šoruden plānots sākt 2 mljrd. Austrijas eiro monētu un centu ražošanu.
Paredzams, ka Pesakas naudas kaltuvē līdz 2002. gada
1. janvārim tiks nokalti 7.6 mljrd. eiro monētu ar dažādu nominālvērtību un
kopējo svaru (30 tūkst. t), kas gandrīz četras reizes lielāks nekā Eifeļa torņa
svars.
5. LATVIJAS REPUBLIKA UN EMS
Latvijas tautsaimniecība un eiro
Konverģences kritēriji
Latvijai, tāpat kā citām valstīm, kas
vēlas pievienoties eiro zonai, būs jāizpilda konverģences kritēriji:
Izvērtējot pašreizējos Latvijas
konverģences kritēriju rādītājus, ir redzams, ka kop_ 90-to gadu sākuma ir
sasniegts zināms progress, taču ir nepieciešami papildu pasākumi, lai sasniegtu
ES noteikto līmeni.
Latvijas valdība un Latvijas Banka ir
veikušas galvenos pasākumus, lai ierobežotu budžeta deficītu un valsts parādu,
kā arī inflāciju. 1998. gada beigās Latvijas valdības parāds bija 10,2 procenti
no iekšzemes kopprodukta. Tas ir _ļoti labs rādītājs starp Austrumeiropas
valstīm, tomēr inflācijas līmenis Latvijā vēl joprojām ir salīdzinoši augsts,
un būs jāpieliek pūles, lai sasniegtu Eiropas Savienības prasīto līmeni, tas
ir, apmēram 2,5 procentus. 1998. gada valsts kopbudžeta attiecība pret
iekšzemes kopproduktu bija 0,2 procenti, bet prognozes 1999. gadam rāda, ka
budžeta deficīts varētu sasniegt kritisko 3 procentu robežu.
Pateicoties Latvijas Bankas stingrajai
monetārajai politikai, ir sasniegta valūtas kursa stabilitāte, un, domājams, ka
neradīsies problēmas ar valūtas maiņas kursa stabilitāti.
Lata piesaiste eiro
Šobrīd Latvijas lats ir
piesaistīts piecu valūtu grozam, kurā ietilpst ASV dolārs, Vācijas marka,
Japānas ēna, Lielbritānijas sterliņu mārciņa un Francijas franks. Latvijas
Banka uzskata, ka _šī piesaiste darbojas veiksmīgi, un līdz ar to lata
piesaiste eiro tuvākajā laikā nav paredzama. Ja Latvijas Banka nolemtu
piesaistīt latu nevis kādam valūtu grozam, bet gan eiro, tad eiro kursa
svārstības attiecībā pret ASV dolāru izraisītu tikpat lielas lata kursa
svārstības attiecībā pret dolāru. Ņemot vērā ASV dolāra augsto īpatsvaru
Latvijas ārējās tirdzniecības maksājumos, jāsecina, ka pieaugošas lata un ASV
dolāra attiecības svārstības sadārdzinātu transakciju izdevumus, kavētu ārējās
tirdzniecības un ieguldījumu attīstību un tādēļ negatīvi iespaidotu Latvijas
tautsaimniecību.
Latvijas ārējās tirdzniecības maksājumu
valūtu struktūra liek būt ļoti piesardzīgiem jautājumā par lata kursa maiņu un
lata piesaisti eiro. Ir skaidrs, ka par eiro kā starptautiskas valūtas
stabilitāti, tā kursa attīstību, kā arī par pārmaiņām Latvijas ārējā
tirdzniecībā un norēķinu valūtu lietošanā varēs pilnvērtīgi spriest tikai pēc
2000. gada. Tādēļ nav pamata veikt jebkādas pārmaiņas pašreizējā valūtas kursa
politikā vismaz līdz šī gadsimta beigām. Latvijas Banka arī turpmāk nodrošinās
stabilu lata kursu attiecībā pret SDR valūtu grozu.
Eiro ietekme uz Latvijas ekonomiku un indivīdiem
Eiro ietekme uz Latvijas ekonomiku un indivīdiem
Eiropas Savienība ir Latvijas lielākā
tirdzniecības partnere, un, lai arī pagaidām Latvijas uzņēmēji norēķinus ar
saviem partneriem eiro zonas valstīs vēl joprojām veic ASV dolāros, ir skaidrs,
ka eiro loma savstarpējos norēķinos pieaugs. Izmantojot eiro, nebūs jāuztraucas
par valūtas kursu svārstībām, samazināsies arī valūtas pārskaitījumu izmaksas,
kuras šobrīd ir diezgan augstas. Latvijas imports no Eiropas Savienības valstīm
pārsniedz eksportu uz šīm valstīm par 73 procentiem, un eiro ieviešana
vienkāršos dažādu preču un pakalpojumu iepirkšanu. Turklāt, kā jau tika minēts
iepriekš, eiro ieviešana paātrinās Eiropas Savienības tautsaimniecības
attīstību, bet tas savukārt var radīt Latvijas ražotājiem iespējas palielināt
savas produkcijas eksportu.
Pēc eiro ieviešanas 2002. gadā tā priekšrocības visvairāk izjutīs Latvijas
privātpersonas, kuras bieži ceļo pa Eiropas Savienības teritoriju - uzņēmēji,
zinātnieki, valsts pārvaldes darbinieki un citi, jo, ceļojot pa dažādām ES
valstīm, nevajadzēs izmantot dažādas nacionālās valūtas un maksāt bankas
komisiju par valūtas maiņu.
Sākot ar 1999.gadu izmaiņas galvenokārt
skar banku un uzņēmēju darbību, norēķinos ar Eiropas valstīm. Sākot ar
2002.gadu tas skars katru, kas būs nolēmis doties uz kādu no Eiropas Savienības
valstīm. Kā pilnvērtīga valūta eiro Latvijā var parādīties tikai pēc Latvijas
pievienošanās EMS, kas savukārt nevar notikt, kamēr Latvija nav kļuvusi par ES
dalībvalsti. Tādēļ var prognozēt, ka paies vismaz 7-10 gadi, kamēr eiro kļūs
par Latvijas kā vienotās Eiropas sastāvdaļas valūtu.
6. EIRO PASAULES TIRGOS
Eiropas Monetārā savienība, kuras valūta
ir eiro, ir spēcīga pasaules tautsaimniecības dalībniece. Ja salīdzina Eiropas
Sadarbības un attīstības organizācijas datus par pasaules lielāko valstu
iedzīvotāju skaitu un iekšzemes kopprodukta rādītājiem, ir redzams, ka EMS
ieņem vienu no vadošajām vietām pasaulē. Tas, protams, palielinās Eiropas
nozīmi pasaules ekonomikā un palīdzēs paplašināt Eiropas kapitāla tirgu. Dažādu
valstu centrālās bankas (it īpaši Āzijas reģionā) jau tagad papildina savas
eiro rezerves, paredzot, ka tā būs spēcīga valūta un, iespējams, kļūs par ASV
dolāra konkurenti.
6.1. Par un pret
eiro Eiropas Savienībā
Eiro ieviešana Eiropas Savienības valstīs
neapšaubāmi veicina tās saimniecisko attīstību un ļauj pilnībā izmantot vienotā
tirgus priekšrocības. Lai arī pirms 1999. gada 1. janvāra iekšējās robežas
starp ES valstīm tikpat kā nepastāvēja, 15 dažādu valūtu lietošana apgrūtināja
tirdzniecību un ceļošanu, turklāt pastāvēja valūtu maiņas kursu svārstību
risks. Šobrīd eiro zonai ir pievienojušās 11 Eiropas Savienības valstis -
Beļģija, Vācija, Spānija, Francija, Īrija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande,
Austrija, Portugāle un Somija, kuras atzīst, ka ieguvumi no vienotas valūtas
ieviešanas - konkurētspējas pieaugums, valūtas kursu svārstību novēršana,
darījumu izmaksu samazināšanās, procentu likmju samazināšanās - nesīs labumu to
tautsaimniecībām.
Monetārā savienība ir ne tikai ekonomisks,
bet arī politisks projekts. Daudzi ekonomisti uztver EMS kā ceļu, kas ved uz
centrālu supervalsti. Pašreizējās debatēs par EMS, tiek minētas gan pozitīvās,
gan negatīvās EMS puses.
Lielā mērā kritika pret EMS tiek balstīta uz ideju, ka ES nav optimāla
valūtas zona. Kritiķi norāda, ka dalībvalstu ekonomikas - darba tirgus, algu
veidošana, uzkrājumi, investīciju formas un rūpniecības nozares - ir pārāk
dažādas, lai Eiropas Savienībā izveidotu vienotas valūtas zonu.
Tradicionāli kā pozitīvs EMS elements tiek minēts tas, ka privātpersonām un
uzņēmumiem valūtas zonas robežās vairs nevajadzēs maksāt augstos procentus par
naudas maiņu. Pazudīs arī neskaidrības par naudas maiņas kursu attīstību.
Eiro zona, ja tai pievienotos visas Eiropas
Savienības valstis, aptvertu 25% no visas pasaules tirgus kapitalizācijas.
Salīdzinājumam - Ziemeļamerikas tirgus veidotu 40%, Japāna - 20% un jaunie
Āzijas, Dienvidamerikas un Austrumeiropas tirgi - 15%. Galvenais jautājums ir,
vai Eiropai izdosies piesaistīt vairāk kapitāla salīdzinājumā ar citiem
reģioniem.
NOBEIGUMS
Jau no parādīšanas brīža eiro kļuva par uzmanības centru. Visi ļoti
uzmanīgi sekoja tam vai eiro sāks augt vai nē. Pirmajās dienā eiro sāka augt,
bet pēc tam ļoti ātri atgriezies pie vecām pozīcijām. Un vēl vairāk eiro sāka
krīt. Uzreiz eiro skeptiķi sāka runāt par to kam bija taisnība, ka “mēs taču
teicām”. Es neesmu eiro skeptiķis, es drīzāk reālists un sakarā ar to kā es
redzu visu situāciju man ir tāda prognoze: vai nu Eiropa sāks domāt un
aizsargāt savu valūtu, vai nu laba ideja kļūs par lielu katastrofu.
Kāpēc? Tāpēc kā pēc manām domām lai valsts (mūsu gadījuma ES), sekmīgi
realizētu savu naudas politiku, tai jābūt stiprai savos lēmumos un būt gatavai
aizsargāt savu pozīciju līdz galam. Bet manuprāt Eiropai tā neizdevās jo tā ir
pārāk liela un vēl tāpēc kā Eiropa pārāk cieši draudze ar savu potenciālo
ienaidnieku, ar ASV. Nē es nerunāju par to kā Eiropai jāīsteno izolācijas
politiku ar ASV, nē, bet Eiropai nedrīkst atļaut sist sevi. Ko es ar to domāju
teikt, to ka visiem sarotāms ka eiro ir potenciāli draudi ASV ekonomikai, un
pilnīgi saprotami ka ASV neļaus sevi gremdēt. Un mēs varam teikt ka sākas
“ekonomiskais karš”, kura mērķis valūtas izdzīvošana.
Mēs jau varam runāt par pirmajiem notikumiem tajā karā. Skandāls par
nacistu naudu glabāšanu Eiropas bankās bija sankcionēts no ASV puses, mērķis
izraisīt strīdu, iztērēt naudu kura ietu uz eiro policijas nostiprināšanu uz
kompensācijām.
Karš Kosovā pamatā bija vērsts pret eiro un daudzi citi notikumi, kuri
sekmē vienu mērķi apturēt eiro. Un no eiropiešu puses muļķīgi tā viegli
attiekties pret visām tām lietām.
Bet paldies dievam parādījās arī pretpasākumi no eiropiešu puses sāka
aktivizēties darbībā kopējā drošības politikā, kuras mērķis pašiem aizsargāt
Eiropu no iekšējām problēmām.
Un pēdējā manuprāt galvena doma. Man liekas ka Eiropa mēģinās izveidot savu
drošības organizāciju, var būt ne ar mērķi iziet no NATO, bet atbrīvoties no
ASV spiediena. Es pats tikai tādā veidā redzu iespēju aizsargāt eiro. Nu ko,
pirmie soļi jau ir (11 decembrī notika tikšanas kuras mērķis bija paplašināt
kopēju drošības politiku), tad dzīvosim redzēsim.
LITERATŪRAS SARAKSTS
Grāmatas:
1.
“30 jautājumi un atbildes”
Eiropas integrācijas birojs, 1999.g.
2.
“Monetārā politika” Eiropas
integrācijas birojs, 1999.g.
Interneta adresi:
4.
bank.lv/izdevumi/latvian/index4_98.html.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru