Dobeles 1.
vidusskolas
Eiropas
savienība
Lats
vai Eiro?
Kurš
valdīs 21. gadsimtā?
Autors:
Harijs Paulāns
10V2
klases skolnieks
Darba
vadītājs: Andra Gerta
Dobele, 2001 gads.
Saturs.
lpp
Ievads. 3
Eiropas Savienības reģionālās attīstības politikas veidošanās vēsture 4
Eiropas Savienības paplašināšanās 6
ES dalībnieki un kandidāti? 8
Latvijas attiecības ar EP un ES 9
Latvijas valdības un Saeimas dokumenti 10
Kas ir četras galvenās ES brīvības? 11
Eiropas Savienība. Darbība. Problēmas. 12
Māstrihtas līgums 15
Eiropas Savienības institūcijas: 16
Eiropas Savienības budžets 18
Eiropas Savienības monetārā politika 21
Iestāšanās 5 soļi 23
Reģionālā (strukturālās) politikas mērķi 26
ES reģionālās politikas pamatprincipi 29
Latvijas nacionālā valūtas vēsture. 31
Eiropas monetārās savienības vienotās valūtas (eiro)
vēsture. 33
Kāda būs Eiropas jaunā nauda? 34
Eiro kūtrā ienākšana apritē. 35
Latvija un eiro. 37
Latvijas bankas gatavojas eiro. 38
Eiro maiņas kursa ietekme uz latu. 39
Secinājumi. 40
Nobeigums. 41
Literatūras saraksts. 42
Ievads.
Eiropas Savienība ir Eiropas valstu politiska un ekonomiska
alianse.
Sākotnējām
sešām loceklēm - Francijai, Beļģijai, Itālijai, Luksemburgai, Nīderlandei un
Rietumvācijai - 1973. gadā pievienojās Lielbritānija, Dānija un Īrija, 1983.
gadā - Grieķija, 1986. gadā - Spānija un Portugāle, 1995. gadā - Austrija,
Somija un Zviedrija.
ES dalībvalstis šobrīd ir
15: Beļģija, Francija, Vācija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Dānija, Īrija, Apvienotā Karaliste, Grieķija,
Spānija, Portugāle, Austrija, Somija un Zviedrija.
Kopš
1999. gada 1. janvāra pasaulē nākusi jauna valūta. Tā ir Eiropas Savienības
kopējā valūta – eiro. Pagaidām gan tā figurē tikai neskaidras naudas norēķinos,
taču ar 2002. gada 1. janvāri to ir plānots ieviest apgrozībā arī skaidras
naudas norēķinos visā Eiropā. Šis nav pirmais mēģinājums apvienot Eiropas
valūtas, bet, pagaidām vērienīgākais un arī veiksmīgākais. Eiro aizstās 11
Eiropas monetārās savienības (EMS) dalībvalstu nacionālās valūtas un nacionālā
monetārā politika tiek uzticēta Eiropas Centrālajai Bankai (ECB).
Kā Latviju ietekmēs eiro
ieviešana, kādi būs izdevīgie momenti, kas nāk tai līdzi, kādi šķēršļi, un kādi
negatīvie momenti. Kādas ir Latvijas iespējas pāriet uz šo jauno valūtu tās
ceļā uz Eiropas Savienību, kas tiek arī minēts Latvijas Bankas stratēģijā kā
viens no galvenajiem punktiem iekļaujoties ES?
Tā
kā Latvija neietilpst to valstu skaitā, kuras 1999. gada 1. janvārī uzsāka
kopīgo darbību Eiropas Monetārās Savienības ietvaros, tad eiro zonas izveide
Latviju tieši iespaidos caur tiem ekonomiskajiem procesiem, kuri pasaules
finansu tirgos pavadīs jaunās vienotās valūtas zonas izveidošanu. Līdz ar to
nepieciešams izvērtēt, kas notiks pēc jaunās valūtas parādīšanās un kādi ir
galvenie faktori, kuri to noteiks, tāpēc eiro jāaplūko kā jaunas un svarīgas
starptautiskas valūtas attīstību.
Eiropas Savienības reģionālās attīstības
politikas veidošanās vēsture.
Eiropas valstu atšķirību
un dažādību nosaka šo valstu vēsturiskā attīstība, ģeogrāfiskais stāvoklis,
dabas apstākļi. Tautu kultūras atšķirības ir Eiropas bagātība. Taču atšķirīgs ir arī dzīves līmenis un materiālā
labklājība. Statistika rāda, ka iekšzemes kopprodukts (IKP) rādītājs uz vienu
iedzīvotāju Eiropas bagātākajās valstīs ir 3 reizes lielāks nekā mazāk
attīstītajās valstīs; bezdarba rādītājs – mazāk attīstītās valstīs ir 7 reizes
augstāks.
Šādas atšķirības rada
virkni problēmu un, lai tās risinātu, tiek veidota Eiropas reģionālā politika,
kas paredz noteiktu atbalstu atsevišķu teritoriju attīstībai ar mērķi veidot
Eiropu par ekonomiski un sociāli līdzsvarotu telpu.
Reģionālā politika
Eiropas valstīs ir veidojusies vairāku desmitu gadu garumā un tās veidošanos
nosaka katras konkrētās valsts tiesību akti, vēsturiskie apstākļi un
tradīcijas.
Reģionālās ekonomiskās atšķirības pastāvēja jau
18.gs. un vēl agrāk. Tajos laikos
attīstība lielā mērā bija atkarīga no reģiona klimata un dabas resursiem.
Līdz ar
industrializācijas attīstību ražošana
koncentrējās lielās rūpnīcās un izvietojās reģionos, kur bija pieejamas
izejvielas un saražoto preču noieta tirgus. Sākās darbaspēka plūsma uz
industriāliem reģioniem un valsts nevienlīdzīga ekonomiska attīstība, taču par
problēmu to neuzskatīja.
Situācija mainījās pēc
2.Pasaules kara, kad mazāk attīstītie reģioni bija vēl vairāk novājināti.
Valstis sāka domāt par ģeogrāfiskās situācijas radīto nevienlīdzību
izlīdzināšanu. Šim mērķim, kā arī nodarbinātības veicināšanai mazāk attīstītos
reģionos tika radītas reģionālās politikas.
Reģionālās attīstības
politikas veidošanos visbiežāk nosaka šādi apstākļi:
·
kultūrvēsturiskie,
·
klimatiskie un ģeogrāfiskie,
·
nodarbinātība.
Eiropas Savienības
reģionālās attīstības politikas veidošanos var iedalīt vairākos posmos:
·
1955.-1975. g. Eiropas Savienības pastāvēšanas pirmajās
desmitgadēs galvenais uzsvars tika likts uz kopēju problēmu risināšanu tādos
būtiskos sektoros kā dzelzs un tērauda rūpniecība un lauksaimniecība. Īsta
reģionālās attīstības politika vēl netika izveidota, taču tika atzīta to
esamība un deklarēta dalībvalstu vēlme samazināt atšķirības starp reģioniem un
likvidēt mazāk attīstīto reģionu atpalicību.
1958.g. tika izveidota Eiropas Investīciju banka, kas līdz pat šai
dienai sniedz
aizdevumus projektiem problēmu reģionos.
·
1975.-1985. g. Reģionālās politikas straujāka attīstība
sākās ar pirmo paplašināšanās procesu 1973. g. Lielbritānija, Īrija, Dānija
saskārās ar nopietnām reģionālām problēmām un bija mazāk turīgas kā esošas
dalībvalstis. Viena no pirmajām Lielbitānijas prasībām bija, lai ES palīdzētu
tai risināt sasāpējušās industriālo reģionu problēmas. Pārrunu procesā tā
saņēma garantiju, ka tiks izveidota reģionālā politika, lai kompensētu
iespējamo iestāšanās negatīvo efektu.
Tā
rezultātā 1975.g. tika izveidots Eiropas reģionālās attīstības fonds –
svarīgākais ES
reģionālās politikas finansu instruments.
·
1985.-1992.g. Iekšējā tirgus veidošanas procesa iespaidā
kā arī ES paplašināšanās ar trim relatīvi nabadzīgām valstīm izmainīja un
pastiprināja reģionālās politikas centienus. Radās nepieciešamība padarīt
līdzekļu piešķiršanu daudz efektīvāku. Tas tika īstenots ieviešot programēšanas
principu (integrēta daudzgadu plānošana, pamatojoties uz reģionālo stratēģiju),
ierobežojot mērķu grupas un uzlabojot procedūras.
Eiropas Savienības paplašināšanās.
1970. gadā sākās pirmās sarunas par jaunu dalībvalstu - Dānijas, Īrijas,
Norvēģijas un Lielbritānijas, uzņemšanu Kopienas sastāvā. 1972. gada 22.
janvārī tiek parakstīts līgums par šo valstu pievienošanos Eiropas Kopienai,
tomēr 1972. gada 25. septembrī Norvēģija referendumā šo pievienošanos
noraidīja.
1979. gads -
tiek parakstīts līgums par Grieķijas pievienošanos.
1981. gads - Grieķija
kļūst par pilntiesīgu dalībvalsti.
1986. gadā - Eiropas
Kopienai pievienojas Spānija un Portugāle.
1995. gada 1. janvārī par Eiropas Savienības
dalībvalstīm kļūst Austrija, Zviedrija un Somija.
Eiropas tālākā integrācija
1979. gadā aizsākas sarunas par Eiropas valūtas sistēmu, stabilas valūtas zonas
izveidošanu un ciešāku valūtas savstarpējo piesaisti.
1983. gadā Štutgartē EK Padome pieņem deklarāciju par
Eiropas Savienību, uzsverot vajadzību vēl ciešāk sadarboties
likumdošanā, ārpolitikā un kultūrā. Šī deklarācija bija svarīgs solis Eiropas
tālākajā integrācijā, un uz tās pamata tika gatavots Vienotās Eiropas Līgums
(VEL) un Māstrihtas līgums.
1984. gadā Eiropas Parlamentā tiek izvirzīts priekšlikums
dibināt Eiropas Kopienu ar vienotu ekonomisko un valūtas politiku, ārpolitiku
un sabiedrisko politiku kopā ar sociālo un veselības politiku.
1985. gadā EK Padomē Milānā tiek izvirzīti vairāki priekšlikumi:
·
izveidot
ekonomisko telpu bez robežām;
·
pastiprināt
Eiropas politisko zonu, ietverot drošību un aizsardzību;
·
paplašināt
Eiropas Parlamenta (EP) tiesības.
1987. gadā stājas spēkā Vienotās Eiropas Līgums (VEL).
Tā mērķis bija radīt tiesisku
ietvaru Eiropas iekšējā tirgus izveidošanai un pastiprinātai sadarbībai vides
aizsardzības, pētniecības un tehnoloģijas politikas jomās. Tādējādi Eiropas
politiskā sadarbība guva tiesisku pamatojumu.
1990. gadā Romā notika divas starpvaldību konferences ar mērķi
izstrādāt pasākumu programmu, lai Eiropā izveidotu:
·
Ekonomisko un
valūtas savienību un
·
Politisko
savienību.
1992. gada
februārī Māstrihtā tiek parakstīts Eiropas
Savienības līgums, kurā tika fiksēti iepriekšējo starpvaldību konferenču
rezultāti. Turpmāk šis dokuments tiek nosaukts par Māstrihtas līgumu.
1993. gada
1. novembrī Māstrihtas līgums stājas
spēkā, un ar to tiek nodibināta Eiropas Savienība.
ES dalībnieki un kandidāti ?
ES dalībvalstis
šobrīd ir 15 ( Beļģija, Francija, Vācija, Itālija, Luksemburga,
Nīderlande, Dānija, Īrija, Apvienotā
Karaliste, Grieķija, Spānija, Portugāle, Austrija, Somija un Zviedrija).
1996. gada
21. -22. jūnijs. Florencē darbu sāk
ES Starpvaldību konference.
Šajā
starpvaldību konferencē viens no galvenajiem darba kārtības jautājumiem ir
Eiropas Savienības tālākā attīstība un paplašināšanās Austrumu virzienā.
Šobrīd uz
iestāšanos ES pretendē 11 valstis - Polija, Ungārija, Čehija, Slovakija,
Slovēnija, Rumānija, Bulgārija, Baltijas valstis un Kipra. Sešas no tām -
Polija, Ungārija, Čehija, Slovēnija, Igaunija un Kipra, domājams, kļūs par
Eiropas Savienības dalībvalstīm jau līdz 2006. gadam (t. s. ”Pirmā viļņa”
valstis).
1997. gada
jūlijā Amsterdamā sāk darbu kārtējā
ES starpvaldību konference, kurai bija jāizšķiras par tālāku ES politisko un
ekonomisko integrāciju, kā arī par ES tālāko paplašināšanos austrumu virzienā.
1997. gada
16. jūlijā tiek publicēts Eiropas
Komisijas viedoklis - sākt sarunas par pievienošanos Eiropas Savienībai
tikai ar piecām valstīm (Čehija, Igaunija, Kipra, Polija, Ungārija), kuras tam
esot “visgatavākās”. Šo lēmumu 1997. gada decembrī akceptēja arī ES Padome.
Latvijas attiecības ar EP un ES ?
Kopš 1991.gada, kad Eiropas
Savienība atzina Latvijas neatkarību, starp Latviju un Eiropas Savienību ir
noslēgti vairāki līgumi.
Līgums starp LR un EEK par tirdzniecību un komerciālo
un ekonomisko sadarbību (1992)
Līgums par brīvo tirdzniecību un ar tirdzniecību saistītajiem jautājumiem starp Eiropas Kopienu, Eiropas Atomenerģētikas Kopienu un Eiropas Ogļu un Tērauda Kopienu, no vienas puses, un Latvijas Republiku, no otras puses (1994)
Līgums starp Latvijas Republiku un Eiropas Ekonomisko Kopienu par attiecībām zvejniecībā (1993)
Eiropas līgums par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm, no vienas puses un LR, no otras puses (1995)
Līgums par brīvo tirdzniecību un ar tirdzniecību saistītajiem jautājumiem starp Eiropas Kopienu, Eiropas Atomenerģētikas Kopienu un Eiropas Ogļu un Tērauda Kopienu, no vienas puses, un Latvijas Republiku, no otras puses (1994)
Līgums starp Latvijas Republiku un Eiropas Ekonomisko Kopienu par attiecībām zvejniecībā (1993)
Eiropas līgums par asociācijas izveidošanu starp Eiropas Kopienām un to Dalībvalstīm, no vienas puses un LR, no otras puses (1995)
Latvijas valdības un Saeimas dokumenti.
Integrācija
Eiropas Savienībā ir bijusi viens no galvenajiem Latvijas ārlietu politikas
mērķiem jau kopš neatkarības atgūšanas. Latvijas valdība un Saeima šajā laikā
ir izstrādājusi vairākus būtiskus dokumentus, kuru mērķis ir veicināt Latvijas
integrācija Eiropas Savienībā.
1995.gadā tikko ievēlētās 6.Saeimas politiskās partijas
parakstīja deklārāciju par atbalstu Latvijas iestājai
Eiropas Savienībā. 6.Saeimas
politisko partiju deklarācija par Latvijas iestāšanos ES, 14.10.1995.
1997.gada
augustā Eiropas Komisija publicēja Viedokli par Latvijas pieteikumu iestāties
ES. Latvijas valdības atbilde uz šo dokumentu bija LR valdības memorands par Eiropas savienības Komisijas dokumentu
"Agenda 2000 - Eiropas Komisijas atzinums par Latvijas pieteikumu
iestāties ES"
Šis memorands
tika papaildināts ar LR valdības tuvākās rīcības plānu Latvijas
integrācijas Eiropas Savienībā intensificēšanai, kas izriet no Eiropas savienības dokumenta
"Agenda 2000 - Eiropas Komisijas atzinums par Latvijas pieteikumu
iestāties ES"
Rīcības plāna
izpildei tiek regulāri sekots. Pārskats
par LR valdības tuvākās rīcības plāna Latvijas integrācijas Eiropas savienībā
intensificēšanai, kas izriet no Eiropas savienības dokumenta "Agenda 2000
- Eiropas Komisijas atzinums par Latvijas pieteikumu iestāties ES"
ieviešanu .
Lai veicinātu
sabiedrības izpratni par Eiropas Savienību, lēmumiem, kas tiek pieņemti
valdībā, Saeimā un valsts pārvaldē saistībā ar latvijas integrāciju Eiropas
Savienībā Eiropas integrācijas birojā tika izstrādāta Stratēģija
sabiedrības informēšanai par Eiropas Savienību un Pasākumu plāns 1998.-1999.gadiem. 1998.gada
28.aprīlī šī stratēģija tika apstiprināta Eiropas integrācijas padomes sēdē.
Latvijai 1991.
G. 18. Septembrī tika piešķirts viesa status EP Parlamentārajā asamblejā.
Latvija par pilntiesīgu EP dalībvalsti pēc ilgstoša politiska dialoga kļuva
1995. g. 10. februārī.
Kas ir četras galvenās ES brīvības ?
Kaut gan vienots
tirgus kā mērķis tika izvirzīts jau sākotnējā Eiropas Ekonomiskās apvienības
līgumā, virzība uz to bija lēna. Vienotās Eiropas līgums noteica, ka vienotā
tirgus mehānismiem jābūt pilnībā izstrādātiem līdz 1992. gada 31. decembrim
- proti, līdz šim laikam jānodrošina brīva
·
preču,
·
pakalpojumu,
·
kapitāla un
·
cilvēku
pārvietošanās pāri Savienības iekšējām robežām.
VEL stājās spēkā 1987. gada 1. jūlijā.
Kādas prasības izvirza ES pret kandidātiem ?
Viena
no svarīgākām prasībām, lai iestātos ES ir funkcionējoša tirgus ekonomiska,
privatizācija, noteikts ekonomiskās attīstības līmenis pēc nacionālā
kopprodukta apjoma uz 1 iedzīvotāju, noteikts sociālās aizsardzības līmenis,
moderna nodokļa sistēma, ierobežots budžeta defecīta apjoms un spēja regulēt
inflāciju, imigrācijas poli- tika, robežkontroles un vīzu režīma saskaņošana.
Eiropas Savienības eksistences pamats ir starp tās
dalībvalstīm noslēgtie pamatlīgumi. Tie satur noteikumus, kas nosaka attiecības
starp šīm valstīm un Eiropas Savienību kā arī to kā tiek sagatavoti lēmumi
detalizētākās sfērās. Šie dokumenti pieejami tikai ES oficiālajās valodās.
Līgums
par Eiropas Ogļu un Dzelzs Kopienas izveidošanu (Parīze, 1951, angliski)
Līgums par Eiropas Atomenerģijas kopienas (EURATOM) izveidošanu (Roma 1957)
Līgums par Eiropas Ekonomiskās Kopienas izveidošanu (Romas līgums, 1957)
Vienotais Eiropas akts (1986)
Līgums par Eiropas Savienības izveidošanu (Māstrihtas līgums, 1992)
Amsterdamas līguma projekts
Līgums par Eiropas Atomenerģijas kopienas (EURATOM) izveidošanu (Roma 1957)
Līgums par Eiropas Ekonomiskās Kopienas izveidošanu (Romas līgums, 1957)
Vienotais Eiropas akts (1986)
Līgums par Eiropas Savienības izveidošanu (Māstrihtas līgums, 1992)
Amsterdamas līguma projekts
Vai Latvija atbilst tam?
Tad jau mēs tur būtu.
Eiropas Savienība.
Darbība. Problēmas.
Eiropas Savienība (līdz 1993. gadam tā saucās - Eiropas Kopiena, ar 1992.
gada Māstrihtas līgumu tika pieņemts jauns nosaukums ''Eiropas Savienība'') ir
politiska un ekonomiska alianse, kuru veido Eiropas Ogļu un tērauda kopiena,
Eiropas Ekonomiskā kopiena un Eiropas Atomeneģijas kopiena. Eiropas Ekonomiskā
kopiena (neoficiāli dēvēta par Koptirgu) ir 1957. gadā dibināta organizācija,
kuras mērķis bija, atceļot muitas nodevas un citus tirdzniecības ierobežojumus,
izveidot vienotu Eiropas tirgu tās dalībvalstu ražojumiem.
Francija tiek uzskatīta par vienotās Eiropas idejas ''krustmāti''. Francija
ir tā valsts, kas pēckara gados viskonsekventāk iestājās par nepieciešamību
apvienot Rietumeiropas valstis vienotā veselumā. Francijas līderi Žans Monē un
Roberts Šūmans bija galvenie Eiropas Savienības ideju ģeneratori. Interesants
šķiet fakts, kāpēc valstij, kas bija otra lielākā koloniālā impērija pasaulē un
otra lielākā valsts Eiropā, bija tik noturīga pārliecība par nepieciešamību
apvienot visus Eiropas ekonomiskos un politiskos resursus, teorētiski zaudējot
arī daļu no savas suverenitātes. Domājams, ka tieši Francijas nozīmīgā vieta
pasaules un Eiropas vēsturē un tādejādi iegūtā vēsturiskā pieredze ir šīs bezierunu
Eiropas vienotības politikas pamatā. 1957. gada 25. martā starp Franciju,
Beļģiju, Itāliju, Luksemburgu, Nīderlandi un Rietumvāviju tika parakstīts Romas
līgums ar to nodibinot Eiropas Kopienu un Eiropas Atomenerģijas kopienu.
Vienotā tirgus projekta mērķis bija izveidot dalībvalstu starpā tirgu, kurā
nepastāvētu iekšējas robežas un kurā nebūtu nekādu citu barjeru pilsoņu, preču
un kapitāla brīvai kustībai. Iecere bija ļoti optimistiska - Romas līgums
noteica izveidot šādus apstākļus 12 gadu laikā. Valstīm, kas Eiropas Savienībā
iestājās vēlāk, šie noteikumi jāpieņem. Tā 1957.gadā Eiropas valstis uzsāka
lielāko ekonomiskās integrācijas projektu Eiropas vēsturē.
Sākotnējām sešām loceklēm - Francijai, Beļģijai, Itālijai, Luksemburgai,
Nīderlandei un Rietumvācijai - 1973. gadā pievienojās Lielbritānija, Dānija un
Īrija, 1983. gadā - Grieķija, 1986. gadā - Spānija un Portugāle, 1995. gadā -
Austrija, Somija un Zviedrija.
1991. gadā tika parakstīti asociācijas līgumi, kas garantē brīvu tirdzniecību
uz desmit gadiem un iespēju kļūt par pilntiesīgu Eiropas Savienības dalībvalsti ar sekojošam valstīm -
Čehoslovākiju, Poliju un Ungāriju, 1992. gadā ar Rumāniju un vēlāk arī ar
vairākām citām valstīm (to vidū trim Baltijas valstīm),
Eiropas Savienības mērķi:
-
likt pamatus ciešākai savienībai Eiripas tautu starpā
-
nodrošināt savu valstu ekonomisko un sociālo progresu,
kopīgi likvidējot barjeras, kas sadala Eiropu
-
nemitīgi uzlabot savu tautu dzīves un darba apstākļus
-
saskaņot rīcību, kas nodrošinātu vienmērīgu darījumu
sfēras paplašināšanu, līdzsvarotas tirgus attiecības un godīgas konkurences
apstākļus
-
mazināt attīstības atšķirības starp reģioniem
-
ar kopējas komerciālas politikas palīdzību pakāpeniski
likvidēt starptautiskās tirdzniecības ierobežojumus
-
saglabāt un nostiprināt mieru un brīvību
Ar ko atšķiras EP un ES darbība?
ES kompetencē ir ekonomikas , politikas , rūpniecības, lauksaimniecības, pilsoņtiesību un ārpolitikas jautājumi. ES izstrādā dalībvalstīm saistošu likumdošanu un nosaka savu pilsoņu tiesības. Līdzās ekonomiskiem uzdevumiem ES ir arī politiskie uzdevumi. Savukārt EP darbību reglamentē organizācijas statūti, kuru galvenie mērķi ir panākt dalībvalstu lilāku vienotību, lai veicinātu ekonomisko un sociālo progresu. Sekmēt valstu sadarbību ekonomikas, sociālajā, kultūras, zinātnes, likumdošanas un administratīvajā jomā. Cilvēktiesību un pamatbrīvību saglabāšanā, tālākā istenošanā. EP strādā starptatiskas likumdošanas laukā.
Kā pakāpeniski paplašinājās ES darbības loks ?
1951. gada 18. aprīlis.
Beļģija, Francija, Itālija,
Luksemburga, Nīderlande un Vācija paraksta Parīzes līgumu, ar kuru tiek
nodibināta Eiropas Ogļu un tērauda kopienu (EOTK).
Līgums stājās spēkā 1952. gada jūlijā. Tādējādi tika
izveidots kopējs tirgus tā laika industriālajai sabiedrībai vissvarīgāko
izejvielu jomā. EOTK regulēja ražošanas apjomus (piecdesmito gadu sākumā tirgū
bija tērauda pārprodukcija un ogļu deficīts), nodrošināja dalībvalstu regulāru
apgādi, veicināja ražošanas modernizāciju un paplašināšanu.
1957.
gada 25. marts.
Šīs pašas sešas valstis
paraksta Romas līgumus, izveidojot Eiropas Ekonomisko kopienu (EEK)
un Eiropas Atomenerģijas kopienu (Eiratoms).
EEK
līgums tika noslēgts, lai veicinātu kopienas valstu iedzīvotāju dzīves līmeņa
paaugstināšanos, novērstu karu, pastiprinātu mieru, demokrātiju un stiprinātu
eiropiešu vienotību.
1967. gads.Tiek nodibināta
Eiropas Kopiena (EK), apvienojoties EOTK, Eiropas Atomenerģijas kopienai un
EEK.
Māstrihtas līgums.
Māstrihtas līgums ir politiskas savienības noslēgšanas dokuments, ko 1991.
gada 10. decembrī Māstrihtā (Nīderlandē) parakstīja Eiropas Kopienas valstu
vadītāji. !992. gada aprīlī līgumu oficiāli apstiprināja Eiropas Parlaments.
Par Māstrihtas līguma pamatu kļuva Luksemburgas premjerministra Žaka Santēra
1991. gada jūnijā iesniegtais politiskas savienības līguma projekts, kas laikā
līdz Māstrihtas sanāksmei 1991. gada decembrī bija visu Eiropas Kopienas
diskusiju degpunktā. Līguma projektā, starp citu, bija paredzēts grozīt Eiropas
Kopienas lēmējprocedūru un nodibināt ciešākas ārpolitiskās un iekšpolitiskās
saites. Lielbritānijas valdība pieprasīja no līguma teksta svītrot jebkuras
norādes uz federālismu. Diskusijas notika arī tādā strīdīgā jautājumā kā lielāka
ekonomiskā un monetārā integrācija. 1992. gadā Eiropas Kopienas valstu
parlamentos notika balsojumi par to, vai Māstrihtas līgumu ratificēt, un dažās
valstīs šo jautājumu vispirms izvirzīja pilsoņiem vistautas referendumā
(Dānijā, Francijā, Spānijā un Īrijā. Skaidrs ''nē'' pirmajā Dānijas
referendumā, kā arī Lielbritānijas un Itālijas piespiedu izstāšanās no Eiropas
Naudas kursa mehānisma (NKM) lielā mērā atsaucās uz visu Eiropas kopienu.
Francijā, kur referendums notika septembrī, atbilžu ''jā'' pārsvars bija
pavisam neliels, un novembrī Lielbritānijas valdības priekšlikums līgumu
ratificēt saņēma tik niecīgu parlamenta
balsu vairākumu, ka Lielbritānijas premjerministrs Džons Meidžors ratificēšanu
atlika līdz brīdim, kad Dānijā būs noticis atkārtots referendums. Šie rezultāti
kontrastēja ar skaidro ''jā'', ko referendumi deva tādās zemu ienākumu valstīs
kā Spanija un Īrija, kurām līgums solīja būtiskus ieguvumus. Tomēr, kad Eiropas
Kopienas dalībvalstu vadītāju 1992.gada 11. decembra sanāksmē Edinburgā izdevās
vienoties par vairākiem kompromisiem, līdz 1993.gada jūlijam līgumu bija
ratificējušas visas 12 dalībvalstis. Māstrihtas līgums liek pamatus ciešākai
ekonomiskai un politiskai savienībai.
Eiropas Savienības institūcijas:
·
Komisija, ierosina visus tiesību aktus, vada Eiropas Sociālo
fondu, daudzas programmas un iniciatīvas, kuru mērķis ir sasniegt sociālās
politikas mērķus. Galvenā atbildība par minēto pasākumu īstenošanu gulstas uz
Komisijas V Nodarbinātības, rūpniecības attiecību un sociālo lietu
Ģenerāldirektorātu. Komisija nodrošina līguma noteikumu izpildi, formulē
rekomendācijas, tiesīga piedalīties dažādu pasākumu izstrādāšanā, īsteno
piešķirtās pilnvaras un ik gadus sniedz ziņojumus par ES darbību. Komisija
sastāv no 20 nacionālo interešu neatkarībai uzticīgiem locekļiem, kuri dod
ierosmi Savienības pasākumiem (pa diviem locekļiem no Francijas, Itālijas,
Lielbritānijas, Spānijas un Vācijas, pa vienam no Austrijas, Beļģijas, Dānijas,
Grieķijas, Īrijas, Luksemburgas, Nīderlandes, Portugāles, Somijas un
Zviedrijas). Komisiju vada Prezidents un seši viceprezidenti. Par Eiropas
Komisijas prezidentu 1999. gadā tika ievēlēts Romano Prodi (Itālija).
·
Ministru padome, koordinē dalībvalstu ekonomisko politiku, tai ir
politisko lēmumu pieņemšanas tiesības, tiesības piešķirt Komisijai pilnvaras, īstenot Padomes pieņemtos
noteikumus, īpašos gadījumos rezervēt sev izpildvaras pilnvaras. Ministru
padomi vada tās Prezidents, tā sastāv no visu dalībvalstu deleģētiem
pārstāvjiem. Prezidentu ievēl uz sešiem mēnešiem arvien no jaunas dalībvalsts.
Ministru padome nav tiesīga pieņemt lēmumus tādād jomās kā: darba samaksa;
tiesības apvienoties; tiesības streikot; tiesības rīkot lokautus, jeb darba
devēja streikus.
·
Eiropas Parlaments, to tieši vēlē kopš 1997. gada
un tas pulcējas Strasbūrā, lai spriestu par Eiropas Savienības Komisijas
iesniegtajiem likumdošanas priekšlikumiem. Parlaments pieņem izmaiņas
Strukturālo fondu mērķos un uzdevumos. Kopējo lēmumu procedūras ietvaros var
bloķēt priekšlikumus šādās jomās: darba apstākļu uzlabošana; strādājošo
informēšana un konsultācijas; vienādas iespējas un dzimumlīdztiesība; to
personu integrācija, kuras izstumtas no darba tirgus. Parlamenta darbu vada
Prezidents un Prezidijs. Eiropas parlamenta locekļus vēlē uz pieciem gadiem.
Tajā ir 626 vietas, kas sadalītas proporcionāli valstu iedzīvotāju skaitam:
Vācijai ir 99 vietas, Francijai, Itālijai un Lielbritānijai - katrai 87,
Spanijai - 64, Nīderlandei - 31, Beļģijai, Grieķijai un Portugālei - katrai 25,
Zviedrijai -22, Austrijai - 21, Dānijai un Somijai - katrai 16, Īrijai - 15 un
Luksemburgai - 6 vietas. Parlamentā ir 11 līdztiesīgas darba valodas, kurās
garantēta sēžu sinhronā tulkošana. Sākotnēji Eiropas Parlamentam bija tikai
konsultatīvas funkcijas, bet 1979. gadā tas kļuva par tieši vēlētu institūciju
un tā pilnvaras palielinājās. Pagaidām Parlaments gan vēl nav īsts likumdevējs,
tomēr tas var atlaist visu Komisiju un pilnīgi noraidīt Savienības budžetu.
Plenārsēdes notiek Strasbūrā; lielākā daļa komiteju sanāk Briselē, un
sekretariāta mītne ie Luksemburgā. Pēc 1994. gada vēlēšanām Eiropas Sociālistu
partijas grupai Parlamentā ir 214 vietas no 567, Eiropas Tautas grupai - 201
vieta. 1997. gadā par Eiropas Parlamenta prezidentu kļuva Hosē Maria Hils -
Rogless (Spānija). 1999. gadā par Eiropas Parlamenta prezidenti tika ievēlēta
Nicole Fontaine (Francija, Normandija).
·
Ekonomiskā un sociālā komiteja
ir konsultatīva institūcija. Tā sniedz konsultācijas Eiropas Komisijai
un Padomei likumprojektu sagatavošanā, kā arī jebkuru citu ES būtisku jautājumu
apspriešanā. Tās 222 locekļi pārstāv dažādas darba devēju un darba ņēmēju
asociācijas no ES dalībvalstīm.
·
Pastāvīgo pārstāvju komiteja, kas sastāv no ierēdņiem, kurus
dalībvalstis uz laiku nosūtījušas strādāt Komisijas aparātā
·
Eiropas Justīcijas tiesa, tā atbild par Savienības likumu
interpretēšanu un izskata gadījumus, kur ES dalībvalstis vai citas valstis šos
likumus pārkāpušas. Tiesa darbojas kā 1) konstitucionālā tiesa; 2)
administratīvā industriālā tiesa; 3) darba strīdu tiesa; 4) kriminālā tiesa; 5)
civilā tiesa. Tiesa sastāv no 13 tiesnešiem un tai palīdz 6 ģenerāladvokāti,
kuru pienākums ir iesniegt Tiesas sēdē argumentētus slēdzienus. Tiesai ir arī
savs Sekretariāts. Tiesnešus un ģenerāladvokātus ieceļ ar visu dalībvalstu
piekrišanu uz sešiem gadiem. Ik pēc 3 gadiem nomaina 3 no tiesas un
ģenerāladvokātu sastāva, bet viņus var ievēlēt no jauna. Tiesu vada Prezidents.
Tiesas darba valodas ir visas Eiropas Savienības oficiālās valodas - franču,
dāņu, holandiešu, angļu, vāvu, grieķu, itāliešu, portugāļu, spāņu un īru
valoda. Eiropas Justīcijas tiesas sēdeklis ir Luksemburgā, un tās sastāvā ir
tiesneši no visām dalībvalstīm, un tā gādā, lai pareizi tiktu interpretēti
Romas līgumi (1957) - Eiropas Savienības vēsturiskais pamats.
Eiropas Savienības budžets.
ES kā starptautiskas organizācijas īpatnība ir tā, ka tai ir savi finansu
līdzekļi, kurus tā pārvalda tāpat kā katra valsts pārvalda savu budžetu.
ES budžeta veidošanas
principi:
-
budžets atspoguļo visus Savienības ieņēmumus un izdevumus
-
budžeta darbībā netiek pieļauta situācija, ka izdevumi
pārsniedz ieņēmumus
-
veicot budžeta izdevumu sadali, netiek ņemts vērā, kādi
ir ieņēmumu avoti
-
budžeta izlietojums tiek paredzēts tikai noteiktām un iepriekš
apstiprinātām Savienības nozarēm un aktivitātēm
-
budžets ir gadskārtējs ( no 1.janvāra - 31. decembrim),
lēmumi par nākama gada budžetu tiek pieņemti ik gadu no jauna
ES budžeta ieņēmumi :
1)
ES iekšējie ieņēmumi:
-
muitas nodevas, ar kurām tiek aplikts imports no valstīm, kuras nav ES
dalībvalstis
-
lauksaimniecības preču ievednodevas, kas tiek piedzītas no trešajām valstīm,
kuras eksportē savu laiksaimniecības produkciju uz ES
2)
ES dalībvalstu iemaksas:
-
1,4% no pievienotās vērtības nodokļa, kas tiek iekasēti katrā dalībvalstī,
izņemot Spāniju, Portugāli, Grieķiju un Īriju, kurām ir jāiemaksā 1% no PVN
-
''ceturtais resurss'' jeb papildus iemaksas, kas jāveic katrai dalībvalstij
atkarībā no tās nacionālā kopprodukta lieluma, lai uzturētu zināmu līdzsvaru
starp dažādām dalībvalstīm, kuru ekonomiskie rādītāji atšķiras, un nodrošinātu
nepieciešamo kopējo ieņēmumu apjomu
ES budžeta izlietojums:
1)
ES strukturālie izdevumi:
-
attīstības un strukturālo uzlabojumu veicināšana atpalikušajos reģionos. Šāds
reģionu saraksts tiks apstiprināts un būs spēkā līdz 2006. gadam
-
atbalsts ekonomiskajiem un sociālajiem uzlabojumiem reģionos, kas pārdzīvo strukturālas grūtības, un kurus skārusi
industriālā lejupslīde
-
atbalsts izglītības, apmācības un nodarbinātības sistēmu modernizācijai un
pielāgošanai jauniem apstākļiem
2)
ES iekšējo pasākumu finansējums. Tas parasti svārstās 5-7
procentu robežās no kopējiem ES budžeta izdevumiem. Finansējums tiek sniegts:
-
Eiropas konkurētspējas palielināšanas programmai un tirgus integrācijai,
Transeiropas transporta un sakaru tīkla veidošanai, maziem un vidējiem
uzņēmumiem labvēlīgas vides nostiprināšanai
- eiropiešu labklājības celšanai - tās ir
dažādas sociālās iniciatīvas, nabadzības apkarošana, izglītības programmas,
sabiedrības veselība un patērētāju aizsardzība, vides politika, kultūras
politika, palīdzība miera procesam Ziemeļīrijā
-
dalībvalstu sadarbībai iekšlietās un tieslietās, kas veicina eiropiešu statusa
nostiprināšanos
3)
Izdevumi aktivitātēm ārpus ES. Lai sekmētu kopīgo
politiku uz valstīm ārpus Savienības, tiek finansētas sekojošas aktivitātes:
-
finansiālās saistības ko ES uzliek dažādi līgumi ar trešājām valstīm
-
humānā palīdzība, ārkārtas pārtikas piegādes, palīdzība liela mēroga vides un
veselības krīzes situācijās, atbalsts demokrātijas nostiprināšanai
-
finansiālā un tehniskā sadarbība un atbalsts ES kaimiņvalstu ekonomiskajām
reformām. Te darbojas divas galvenās programmas Phare un Tacis,
no kurām pirmā pārsvarā orientēta uz valstīm, kas gatavojas iestāties ES, bet
otrā galvenokārt veicina reformas bijušajās PSRS republikās
-
aizdevumi, kas ar Eiropas Investīciju bankas un Eiropas Rekonstrukcijas un
attīstības bankas palīdzību tiek izsniegti trešās pasaules valstīm un bijušajām
komunistiskā bloka valstīm
- kopējās ārējās un drošības politikas finansējums
4) ES administratīvās izmaksas. Tās veido
institūciju - Eiropas Komisijas, Eiropas Savienības Ministru Padomes, Eiropas
Parlamenta, Eiropas Justīcijas tiesas, Ekonomikas un sociālās komitejas un
Reģionu komitejas uzturēšana. ES administratīvās izmaksas veido 4% no kopējiem
budžeta izdevumiem, vairāk kā puse ir atvēlēta Eiropas Komisijai, kuras
pārraudzībā atrodas liels skaits apakšstruktūru ar plašu kompetenču loku.
ES budžeta izlietojumam
seko dažādas kontroles institūcijas: iekšējās finansu kontroles mehānismi,
ārējo auditu nodrošina Eiropas Auditortiesa un politiskā kontrole, kas atrodas
Eiropas Parlamenta pārziņā.
Ar ES līdzekļiem tiek
sniegts atbalsts plašam pasākumu kopumam, piemēram, investīcijām kāda reģiona
attīstībai vai arī Eiropas programmu finansēšanai, kas veicina sadarbību starp valstīm. Finansējums var būt mainīgs
apjomu ziņā - sākot ar simtprocentīgu atbalstu līdz nelielai finansiālai
palīdzībai, tas arī var būt paredzēts dažādiem saņēmējiem, proti, ne tikai
dalībvalstīm, bet arī atsevišķām pašvaldībām, sabiedriskām organizācijām,
privātām kompānijām, universitātēm utt.
ES budžeta sadalījums 1994.-1999.g.:
48% Kopējā
lauksaimniecības politika
35% Strukturālie
fondi
6% Iekšējā
politika
6% Ārējā
politika,t.sk. Phare programma
5% Administrācija
1994.gadā tika izveidots
Kohēzijas fonds, kas atšķirībā no strukturālajiem fondiem, kur atbalsts tiek
sniegts reģionālā līmeņa atšķirību izlīdzināšanai, sniedz atbalstu valstu
starpā pastāvošo atšķirību izlīdzināšanai. Fonda ietvaros palīdzību var saņemt
tās ES dalībvalstis, kuru IKP rādītājs uz vienu iedzīvotāju ir zemāks par 90%
no vidējā ES rādītāja. Pašreiz finansējumu saņem Spānija, Grieķija, Portugāle,
Īrija.
Eiropas Savienības monetārā politika.
Kā zināms, ar 1999. gada 1.
janvāri sākās Eiropas Savienības valūtas (eiro) praktiskas ieviešanas process.
Tas tiešām ir ilgstošs process, nevis vienreizējs naudas maiņas akts, jo ES monetārās
savienības izveidošanai (pēc Māstrihtas līguma) jānorit trīs posmos vairāku gadu garumā. Tomēr, kā uzsver pati
Eiropas Savienība, ir jāspēj noteikt skaidru atšķirību starp monetāro savienību
un eiro. Pirmā nozīmē attiecīgo reglamentējošo dokumentu kopumu, kurš ir
obligāts visām dalībvalstīm, bet nebūt ne visas no tām šobrīd vēlas vai var
ieviest vienoto naudu. Līdzās vairākiem iemesliem, kādēļ 11 ES valstis ir
vienojušās par eiro ieviešanu, kā viens no būtiskiem ir jāmin pasaules
ekonomiskās sistēmas globalizācijas ietekme. «Eiro zona» darbosies teritorijā,
kur tiek ražoti apmēram 20 procenti no kopējā pasaules sabiedriskā kopprodukta
un kurai ir apmēram līdzīga daļa pasaules tirdzniecībā. Šie apjomi ir
salīdzināmi ar ASV rādītājiem, un tādēļ eiro, neapšaubāmi, palielinās Eiropas
nozīmi pasaules ekonomikā, palīdzēs veidot kontinenta kapitāla tirgu plašāku un
ar lielāku likviditāti. Politikas zinātnieki, pētot globalizāciju, galvenokārt pievērš uzmanību
globālo kultūru sistēmu attīstībai un nacionālo valstu suverenītātes
ierobežojumiem. Jau retāk viņi pievēršās tam, kā mainās indivīdu mijiedarbība
ar valsti un citām bezpersoniski birokrātiskām institūcijām. 20. gadsimtā
valsts varas nostiprināšanās notika ievērojami straujāk nekā indivīda pašnoteikšanās
un autonomijas iespēju paplašināšanās. Ja politisko institūciju pilnvaru
līmenis ir pārspīlēti augsts, to funkciju traucējumu radītās sekas var iegūt
globālu raksturu. Globalizācijas iespaidā mazināsies kultūras un reģionu
izolācija, kļūs dinamiskāka ekonomikas attīstība, samazināsies valsti
regulējošas barjeras un pieaugs starptautiskā drošība. Aktuāls ir jautājums,
cik lielā mērā nabadzīgās valstis var izmantot priekšrocības, ko tām sniedz
globālo tirgu straujā atvēršanās, un vai globalizācijas process nevar novest
pie nevienlīdzības palielināšanas pasaules ekonomikā.
ASV vadošās lomas un līdz ar to arī dolāra nozīmes samazināšanās pasaules
un Eiropas ekonomikā, kā arī apziņa, ka brīvu preču, pakalpojumu un kapitāla
kustību nebūs iespējams nodrošināt, pastāvot augstai maksai par naudas
darījumiem un valūtas maiņas kursu riskiem, bija tie iemesli, kas 80. gadu
beigās ļāva ieviest monetārās savienības jautājumu Eiropas Kopienas
dienaskārtībā. Speciāla centrālo banku vadītāju un ekspertu darba grupa toreizējā
Eiropas Komisijas prezidenta Ž. Delora vadībā 1989. gadā sagatavoja ziņojumu,
kurā vienbalsīgi atzina, ka monetārā savienība ir nepieciešama, un tai ir
jānodrošina pilnīga kapitāla kustības liberalizācija, pilnīga dažādu finansu
tirgu savstarpēja integrācija, totāla un neatgriezeniska valūtu konvertācija un
to maiņas kursu fiksācija, pakāpeniski nomainot šīs dažādās valūtas ar vienotu
naudu. Visi šie uzdevumi bija jāpaveic trijos posmos, un pirmais no tiem sākās
jau 1990. gadā. Tā laikā bija jāizstrādā kārtība un kritēriji, kā tuvināt
dažādu valstu ekonomiskos rādītājus. Savukārt otrajā posmā (sākot ar 1994. gada
1. janvāri) bija jau praktiski jāpanāk šo rādītāju principiāla izlīdzināšana un
jāveic praktiska sagatavošanās kopējas eiro valūtas ieviešanai.
ES ir paziņojusi, ka jaunajām dalībvalstīm, ja tās spēs pievienoties eiro
zonai, tiks izvirzītas tādas pašas prasības, kā esošajām dalībvalstīm:
- nacionālā budžeta deficīts nedrīkst pārsniegt 3
procentus no iekšzemes kopprodukta;
- valsts parāds nedrīkst pārsniegt 60 procentus no
iekšzemes kopprodukta;
- inflācija nedrīkst būt augstāka par 1,5 procentiem
virs vidējā trīs valstu rādītāja ar viszemāko inflācijas līmeni;
- ilgtermiņa kredītu procentu likme nedrīkst pārsniegt
2 procentus no vidējā trīs valstu rādītāja ar viszemāko līmeni;
- valūtas maiņas kursam jābūt kopēji noteiktu
svārstību robežās.
Tiesa, tie gan nav oficiāli
iestāšanās kritēriji, tādēļ ES šobrīd ar sapratni izturas pret kandidātvalstu
objektīvajām problēmām nodrošināt, piemēram, ilgtermiņa aizdevumu procentu
likmi vai budžeta deficīta rādītājus Savienības valstu līmenī.
Eiropas Savienības
attieksme pret iestāšanās kandidātvalstīm. Nav pamata domāt, ka tās jau iestāšanās brīdī būtu spējīgas
pievienoties eiro zonai, bet visa attiecīgās likumdošanas kopuma ieviešana tiks
prasīta tieši tāpat, kā no jebkuras citas dalībvalsts. Praksē tas nozīmē, ka
visas monetārās savienības locekles savstarpēji koordinē savu ekonomisko
politiku, tās ir spiestas ievērot diezgan stingrus fiskālās politikas ierobežojumus,
un šīm valstīm ir pilnībā jāliberalizē kapitāla kustība. Valstis, kuras
pagaidām neieviesīs eiro naudu, saglabās iespējas īstenot patstāvīgu monetāro
politiku, tām nevajadzēs piedalīties Eiropas Centrālās bankas rezervju
veidošanā vai pildīt tās instrukcijas un noteikumus.
Jaunās dalībvalstis varēs
piedalīties vienotajā valūtas kursa sistēmā un piesaistīt savas nacionālās
valūtas eiro. Vienlaikus spēkā būs prasība, lai šo valstu centrālajām bankām
tiktu nodrošināta reāla neatkarība un valdības neiesaistītu tās sabiedriskā
sektora tiešā finansēšanā.
Iestāšanās 5 soļi.
Latvijas vienošanās ar
Eiropas komisiju pirmsiestāšanās kontekstā norāda uz tiem pasākumiem, kas
Latvijai veicami vistuvākajā laikā, lai izpildītu pirmsiestāšanās prasības ES reģionālās politikas jomā.
Lai pēc iestāšanās Eiropas savienībā Latvija
varētu pilnvērtīgi izmantot ES strukturālo fondu atbalstu, tai ir jāizveido un
jāiedarbina likumdošanas, institucionālo, finansu un kontroles mehānismu
kopums, kas nodrošinātu ES strukturālās politikas pamatprincipu ievērošanu.
Šadu pasākumu kopums sastāv no 5 soļiem:
1. Solis
–
reģionālo atšķirību noteikšana un statistikas datu bāzes izveidošana
reģionu
līmenī.
2. Solis
·
likumdošanas (juridiskās) bāzes izveidošana strukturālās
politikas
iedarbināšanai un īstenošanai. Šī
pasākuma rezultātā valstī vajadzētu būt
izstrādātai visaptverošai un integrētai strukturālajai politikai,
prioritāšu un mērķu vadlīniju
kopumam.
·
Nacionālās attīstības stratēģijas izstrāde un nacionālās
reģionālās attīstības koncepcijas izstrāde.
3. Solis
·
Efektīvu administratīvo struktūru izveidošana centrālās
valdības līmenī, kas noteiktu skaidru ministriju kompetences sadalījumu,
starpministriju koordinācijas mehānismu un nozaru (transports, vide, zemkopība
u.c.) tehnisko vienību izveidošana.
·
Attiecīgo budžeta procedūru izveidošana, t.sk. finansu
sadalījuma mehānismu (valsts pasūtījuma, valsts atbalsta, godīgās konkurences
politika u.c.) sakārtošana un monitoringa, novērtēšanas un kontroles procedūru
uedarbināšana.
·
Efektīvu īstenošanas procedūru izveidošana, kas sevī
ietver specifisku finansu instrumentu izstrādi un dažādu sektorālo instrumentu
koordināciju.
4. Solis
·
Reģionālo un vietējo administrāciju kapacitātes vairošana
un, kur nepieciešams arī izveidošana. Tas attiecas gan uz centrālās valdības
reģionālajām struktūrām, gan pašvaldībām. Kapacitātes veidošanai būtu jānotiek
sekojošās jomās: plānošana un programmēšana, finansu vadība, monitorings,
kontrole, programmu un projektu īstenošana u.c.
5. Solis
·
Programmēšanas kapacitātes izveidošana nacionālajā un
reģionālajā līmenī saskaņā ar Mērķa 1 programmēšanas prasībām. Tas sevī
ietvertu atbalsta mērķu un kritēriju noteikšanu, nacionālo attīstības plānu un
strukturālo attīstības programmu izstrādi un īstenošanu.
Eiropas komisija ir
rekomendējusi atzīt visu Latvijas valsts teritoriju par vienu reģionu un
klasificēt NUTS 2. līmenī. (ES reģionālās politikas ietvaros tiek izmantota
reģionālā klasifikācija NUTS (Nomendature of terittorial units of statistics).
Saskaņā ar šo klasifikāciju NUTS 2 līmenis ir mazākais ģeogrāfiskais griezums,
kurā tiek apkopots pilns ES statistikas
datu komplekts. Šajā līmenī tiek noteikti reģioni atbalstam Mērķa 1 ietvaros).
Lai palīdzētu Latvijai
īstenot izklāstīto pasākumu kompleksu un sagatavotu Latviju darbam ar ES
pirmstrukturiālajiem fondiem, strukturālā atbalsta reģionu līmenī” ietvaros ES
no Phare programmas līodzekļiem ir atvēlējusi 3 miljonus eiro speciālajai sagatavošanas
programmai darbam ar strukturļajiem fondiem Latvijā. Programma sastāvēs no 3
pasākumiem:
1. atbalsts strukturālās politikas
izstrādei: likumdošanas, institucionālo un budžeta mehānismu izveidošana, kā
arī strukturālo attīstības programmu formulēšana;
2. izpratnes veicināšana pa r ES
strukturālo politiku: Latvijas sagatavošana darbam ar ES strukturālajiem fondiem un Kohēzijas fondu;
3. Nacionālā attīstība plāna
izstrāde;
4. Projektu programmēšana: programmas
ietvaros ir paredzēts īstenot vienu vai vairākus pilotprojektus, kas būtu
izstrādāti programmu veidā un tiktu īstenoti piemērojot strukturāko fondu
procedūras;
Viens no galvenajiem
priekšnoteikumiem, lai Latvija varētu veiksmīgi saņemt ES finansējumu sākot ar
2000.gadu ir Nacionālā attīstības plāna sagatavošana. Plānā ir paredzēts
iekļaut sekojošas nodaļas
·
Uzņēmējdarbības veicināšana;
·
Ekonomiskā infrastruktūra (transports, vides aizsardzība,
enerģētika);
·
Lauksaimniecība un lauku attīstība;
·
Cilvēkresursu attīstība;
·
Reģionālā attīstība;
·
Tūrisms.
Īstenojot ES kopējo
politiku, tiek izvirzīts mērķis nodrošināt
vienādas iespējas un maksimāli
izlīdzināt labklājības līmeni visās dalībvalstīs. Latvija neapšaubāmi kļūs par
papildus resursu saņēmēju.
Reģionālās (strukturālās) politikas mērķi.
Eiropas Svienības
reģionālā politika tiek dēvēta par strukturālo politiku, lai norādītu,
ka iet runa par reģionālo politiku plašākā izpratnē to apvienojot ar
transporta, konkurences, vides, sociālo, zinātnes un izglītības politikām.
Problēmu risinājuma meklējumos Eiropas Svienība ir
noteikusi vairākus attīstības mērķus:
Mērķis 1 – ietver reģionus, kuros
iepriekšējo 3 gadu vidējais IKP rādītājs uz vienu iedzīvotāju ir zemāks par 75%
salīdzinot ar ES vidējo rādītāju.
Mērķis 2 – ietver reģionus, kur
notiek rūpniecības lejupslīde un bezdarba līmenis ir augstāks par Eiropas
vidējo rādītāju, un kur darbavietu skaits rūpniecības nozarēs samazinās.
Mērķis 3 – šī mērķa
ietvaros tiek atbalstīti pasākumi, kas vērsti uz ilgtermiņa bezdarba novēršanu,
jauniešu integrāciju darba tirgū un vienlīdzīgu nodarbinātības iespēju radīšanu
sievietēm un vīriešiem, kā arī tām sabiedrības grupām, kurām draud izslēgšana
no darba tirgus.
Mērķis 4 – tiek atbalstīti
reģioni, kuros nodarbinātību apdraud izmaiņas ražošanas un rūpniecības
struktūrās.
Mērķis 5a – šī mērķa ietvaros tiek
sniegta atbalsts lauksaimniecības un zivsaimniecības sektoriem un šo sektoru
pārstrādes uzņēmumos nodarbinātajiem, kurus apdraud izmaiņas ražošanas
struktūrās.
Mērķis 5b – atbalsts lauku
teritorijām ar zemu sociāli-ekonomisko attīstības līmeni, kurām piemīt vismaz
divas no sekojošām pazīmēm:
1. augsts lauksaimniecībā nodarbināto
procents,
2. zemi ienākumi no lauksaimniecības,
liels ieguldītais darbs attiecībā pret saražoto vērtību,
3. zems apdzīvotības līmenis vai
augsta depopulācijas tendence.
Mērķis 6 – atbalsts tiek sniegts kritiski
mazapdzīvotiem reģioniem, kuros iedzīvotāju blīvums iz mazāks par 8 cilvēkiem
uz 1 km2,
un mazapdzīvotiem reģioniem, kur vērojamas straujas depopulācijas tendences.
Šis mērķis tika ieviests pēc Zviedrojas un Somijas
iestāšanās ES 1995. g., atsaucoties uz šo valstu prasību pēc ES atbalsta.
Somijas un Zviedrijas ziemeļos dzīvo 0,4% no Eiropas Savienības kopējā
iedzīvotāju skaita.
Lai nodrošinātu lielāku
palīdzības koncentāciju jaunajam programmēšanas periodam ( 2000.-2006.),
paredzēts samazināt mērķu skaitu (no 7 līdz 3):
Mērķis 1
Mērķis 1 būs vērsts uz attīstības un strukturālo izmaiņu veicināšanu reģioniem,
kas atpaliek attīstībā (apvieno Mērķi 1 un Mērķi 6). Arī turpmāk tas būs
svarīgākais ES atbalsta mērķis un tas varētu aptvert aptuveni 20% Eiropas
Svienības iedzīvotāju.
Pasākumi, kas var tikt finansēti Mērķa 1 ietvaros:
·
tiešās investīcijas ražošanā, kas sekmētu ilgstošu darba
vietu radīšanu;
·
investīcijas infrastruktūrā, kas sekmētu reģiona
ekonomisko attīstību;
·
atbalsts mazajiem un vidējiem uzņēmumiem;
·
investīcijas izglītības un veselības infrastruktūrā;
·
arodapmācība, t.sk. pasniedzēju, pētnieku un pārvaldes
darbinieku apmācība, pasākumi nodarbinātības sfērā;
·
pasākumi lauku teritoriju attīstībai: nodarbinātības
dažādošana laukos, lauku tūrisma attīstība, lauku ciematu atjaunošana u.c.
Mērķis 2
Mērķis 2 atbalstīs reģionus, ko apdraud
rūpniecības un lauksaimniecības lejupslīde (apvieno Mērķi 2 un Mērķi 5b). Mērķa
2 reģioni iedalīti 4 grupās:
1. industriālās teritorijas, t.sk. teritorijas, kur
dominē pakalpojumu industrija;
2. atsevišķas pilsētas, ko nosaka vadoties pēc
šādiem kritērijiem:
·
augsts ilgterniņa bezdarba rādītājs,
·
augsts nabadzības līmenis,
·
nesakārtota dzīvokļu saimniecība,
·
īpaši slikti vides rādītāji,
·
augsts noziedzības līmenus,
·
zems iedzīvotāju izglītības līmenis.
3. lauku teritorijas, kas atbilst sekojošiem
kritērijiem:
·
iedzīvotāju blīvums zemāks par 100 iedzīvotājiem uz 1 km2,
·
lauksaimniecībā nodarbināto skaits ir vismaz 2 reizes
lielāks kā vidēji ES,
·
vidējais bezdarba rādītājs augstāks par ES vidējo
rādītāju,
·
strauja depopulācijas tendence reģionā.
4. zivsaimniecības reģioni, kur atbalsta reģionus
nosaka vadoties pēc šādiem kritērijiem:
·
augsts zivsaimniecībā nodarbināto skaits,
·
pārstrukturizēšanās problēmas apdraud nodarbinātību šajā
sektorā.
Noteikts, ka Mērķa 2 teritorijas nedrīkst aptvert
vairāk kā 18% ES iedzīvotāju:
10% - rūpniecības
reģioni, 5% - lauku teritorijas, 2% - pilsētu teritorijas un
1% -
zivsaimniecības reģioni.
Mērķis 3
Mērķa 3 ietvaros tiks atbalstīti pasākumi, kas būs
vērsti uz ilgtermiņa bezdarba samazināšanu, jauniešu un no darba tirgus
izslēgto personu integrāciju darba tirgū (jaunais mērķis apvieno Mērķi 3 un
Mērķi 4). Šis mērķis tiks izmantots kā politiskais ietvars dalībvalstu
aktivitātēm izglītības, arodapmācības un nodarbinātības jomā.
ES reģionālās politikas pamatprincipi.
Reģionālās politikas īstenošana ES līmenī noris
saskaņā ar sekojošiem principiem:
1. Koncentrācijas princips: atbalsts
tiek piešķirts noteiktiem reģioniem saskaņā ar ES Mērķiem. Pasākumiem jābūt
vērstiem uz nopietnu problēmu risināšanu, nevis īskaicīgām aktivitātēm.
2. Programmēšanas pribcips: atbalsts
tiek piešķirts pamatojoties uz dalībvalstu izstrādātajām daudzgadu attīstības
programām. Projekti tiek atlasīti vadoties no stratēģiskiem attīstības
apsvērumiem.
3. Papildinātības princips: ES
finansējums tiek piešķirts kā papildinājums dalībvalstu finansējumam attiecīgo
pasākumu īstenošanai. ES ir noteikusi finansu atbalsta “griestus” katrai
dalībvalstij – 4% no nacionālā IKP.
4. Partnerība princips:lēmumu
pieņemšanas un finansēšanas procesam ir jābūt maksimāli atklātam.
Attiecības starp Eiropas komisiju un dalībvalstīm
tiek veidotas vadoties no subsidiaritātes principa, kas nosaka, ka
augstākstāvošā institūcija nedrīkst uzņemties tādu funkciju vai aktivitāšu
īstenošanu, kuras efektīvi var veikt zemākā pārvaldes līmenī.
Eiropas Savienības strukturālie
fondi.
Strukturālo pasākumu īstenošanai ES dalībvalstu
rīcībā ir 4 strukturālie fondi:
1. Eiropas reģionālās attīstības
fonds.
Šis fonds ir paredzēts, lai
palīdzētu izlīdzināt galvenās reģionālās nelīdzsvarotības ES ietvaros,
piedaloties atpalikušo reģionu attīstības veicināšanā un strukturālā
pielīdzināšanā, kā arī to industriālo reģionu konversijā, kuru ekonomiskais
stāvoklis pasliktinās. Fonds izveidots 1975.g. Pasākumi, kuriem tiek piešķirts
finansējums, lielā mērā sasaucas ar Mērķi 1.
2. Eiropas sociālais fonds
Fonds koncentrējas uz
arodapmācību un palīdzības sniegšanu nodarbinātības sfērā.
3. Eiropas lauksaimniecības
struktūras un tirgus regulēšanas fonda struktūras regulēšanas daļa – paredzēta
lauksaimniecības pārstrukturēšanai un lauku attīstības pasākumu sekmēšanai.
4. Finansu instruments
zivsaimniecības attīstībai, izveidots 1993.gadā ar mērķi nodrošināt
strukturālos pasākumus zivsaimniecības sektorā.
Latvijas nacionālā valūtas
vēsture.
Naudas vēsture Latvijā ir ļoti interesanta un vienlaikus sarežģīta. To
noteikusi ilgstošā saistība ar lielajiem tirdzniecības ceļiem, no kuriem
populārākie bija tā sauktais dzintara ceļš, ceļš no varjagiem līdz grieķiem un
zīda ceļš. Tāpat īpatnas pēdas Latvijas monētniecībā ir atstājusi vācu, poļu,
zviedru un krievu politiskā un ekonomiskā virskundzība.
Jauns posms Latvijas
naudas vēsturē aizsākās 13. gadsimtā, kad monētas kala arī Baltijā. Livonijas
konfederācijas laikā, poļu un zviedru laikos Latvijā tapušās un ievestās
naudas, Krievijas naudas, 1. pasaules kara gados okupācijas varu un apstākļu
radītās naudas ienākšana Latvijas naudas apritē.
Pēc Latvijas Republikas
proklamēšanas (1918) apgrozībā bija vācu okupācijas varas izlaistie ostrubļi un
ostmarkas, Vācijas valsts markas, tā saucamie cara naudas rubļi un kapeikas, tā
saucamā Domes nauda un kerenkas, kā arī dažu Latvijas pilsētu pašvaldību naudas
zīmes.
Finansu ministrs 1918.
gada 11. decembrī noteica apgrozībā esošās naudas oficiālo kursu, par likumīgu
maksāšanas līdzekli atzīstot trīs dažādas ārvalstu valūtas. Taču Latvijai
joprojām nebija savas naudas. Bija nobriedusi nepieciešamība radīt nacionālo
valūtu.
Latvijas Pagaidu valdība
1919. gada 22. martā deva rīkojumu finansu ministram izlaist Latvijas pirmās
naudas zīmes - Latvijas valsts kases zīmes, nosaucot tās par Latvijas rubļiem,
un maiņas zīmes - Latvijas kapeikas. Līdz ar to tika likts pamats patstāvīgai
Latvijas naudas sistēmai, tomēr kā likumīgs maksāšanas līdzeklis joprojām
funkcionēja arī Krievijas un Vācijas nauda.
1922. gada 3. augustā
Ministru kabinets apstiprināja "Noteikumus par naudu". Par Latvijas
naudas vienību kļuva lats, bet lata simtā daļa tika nosaukta par santīmu. Taču
apgrozībā palika arī Latvijas rublis.
Lai varētu realizēt
sekmīgu monetāro politiku, 1922. gada 7. septembrī Satversmes sapulce pieņēma
likumu par Latvijas Bankas dibināšanu. Latvijas Bankai tika piešķirtas emisijas
tiesības. Jau 1922. gada 2. novembrī Latvijas Banka laida apgrozībā 10 latu
pagaidu banknotes - 500 Latvijas rubļu naudas zīmes ar uzdruku.
Latvijas Valstspapīru
spiestuvē izgatavotās naudas zīmes bija vāji aizsargātas pret viltošanu, tādēļ
saskaņā ar Latvijas Bankas padomes lēmumu laikā no 1924. līdz 1938. gadam visas
Latvijas Bankas banknotes iespiestas Anglijā (to grafiskos attēlus veidoja
angļu mākslinieki). Vienīgi 1939. gada 100 latu banknote izgatavota Latvijas
Valstspapīru spiestuvē.
1940. gada 17. jūnijā Latviju okupēja Sarkanā
armija un 5. augustā Latvija tika inkorporēta PSRS. Ar 1940. gada 10. oktobri
Latvijas Bankas vietā stājās PSRS Valsts bankas Latvijas Republikāniskais
kantoris kā centralizētās PSRS banku sistēmas sastāvdaļa. Latvijā pakāpeniski
tika ieviesta PSRS naudas sistēma. Latvijā sākās divu valūtu - lata un PSRS
rubļa - vienlaicīga aprite, kas turpinājās četrus mēnešus. Iedzīvotājus
iepriekš nebrīdinot, 1941. gada 25. martā anulēja latu. Par vienīgo maksāšanas
līdzekli Latvijā kļuva PSRS rublis.
1941. gada jūnijā Latviju okupēja Vācijas
karaspēks. Pirmajās dienās pēc tā ienākšanas Rīgā Latvijas Banka atsāka
darbību, taču naudas emisijas tiesības tā neatguva. Vācu okupācijas laikā tika
realizēta īpaša okupētajām zemēm paredzēta naudas politika, kuras mērķis bija
šo zemju pakļaušana un izlaupīšana, laižot apgrozībā speciāli izgatavotas
naudas zīmes. Līdzās okupācijas reihsmarkām kā oficiāls maksāšanas līdzeklis
apgrozībā palika arī PSRS rublis.
Pēc 2. pasaules kara
Latvija atkal nonāca PSRS finansu sistēmā. Gan naudas emisijas, gan valsts
kases funkcijas veica PSRS Valsts banka, bet Latvijas PSR naudas sistēma
atradās pilnīgā tās kontrolē.
1990. gada 31. jūlijā Latvijas Republikas Augstākā
padome pieņēma lēmumu "Par Latvijas Republikas naudas sistēmas
izveidošanas programmu". Latvijas Banka uzsāka Latvijas nacionālās valūtas
atjaunošanu. Tika izveidota Latvijas Republikas Naudas reformas komiteja, kas
1992. gada 4. maijā pieņēma lēmumu par Latvijas Bankas pagaidu naudas zīmes -
Latvijas rubļa - laišanu apgrozībā.
1993. gadā apgrozībā tika ieviesta Latvijas
Republikas nacionālā valūta - lats. Nauda atguva agrākajos gados zaudētās
funkcijas. Naudas reformas sekmīga norise un lata ieviešana radīja
priekšnoteikumus kapitāla uzkrāšanai un ražīgai apritei un pārejai uz tirgus
ekonomiku.
Eiropas monetārās savienības vienotās
valūtas (eiro) vēsture.
1989.gada pavasarī
Eiropas Komisijas prezidents Žaks Delors nāca klajā ar priekšlikumu (Delora
ziņojums) par ekonomisko un monetāro savienību . Balstoties uz šo priekšlikumu
dalībvalstu valdības 1993.gadā 1.novembrī
vienojās par Māstrihtas līguma protokolu. Māstrihas līgums paredzēja Eiropas
monetārās savienības izveidi un vienotas valūtas ieviešanu.
- vienota
valūta ir izdevīga tirdzniecībai vienotā ekonomiskā telpā, jo atvieglo
tirdznieciskos darījumus, atbrīvojot uzņēmējus no riska, kas saistīts ar
valūtas kursu svārstībām un zaudējumiem valūtas maiņas darījumos;
- vienota
valūta sekmēs ES ekonomisko attīstību, jo atbilstoši EMS izveides kritērijiem
visās dalībvalstīs būs zema kontrolēta inflācija, sabalansēts budžets un
investīcijas veicinošas zemas kredītu procentu likmes;
- vienota
valūta būs izdevīga ES patērētājiem, jo sekmēs cenu līmeņa līdzsvarošanu vai
pat pazemināšanu;
- vienota
valūta būs izdevīga arī tūristiem, jo ceļojot pa EMS dalībvalstīm, nevajadzēs
mainīt naudu un maksāt ar to saistītos procentus.
Vienotas naudas sistēmas
ieviešanas process ir ilgstošs, nevis vienreizējs naudas maiņas akts, jo ES
monetārās savienības izveidošana norit trīs posmos jau vairāku gadu garumā:
- sagatavošanas posms līdz
1996.gada 1.janvārim;
- organizatoriskais posms līdz
1998.gada 31.decembrim;
- nobeiguma posms līdz 2002.gada
jūlijam.
1999. gada 1. janvārī 11
Eiropas valstīs - Vācijā, Francijā, Nīderlandē, Austrijā, Beļģijā, Somijā,
Īrijā, Itālijā, Luksemburgā, Portugālē, Spānijā - kā bezskaidra nauda apgrozībā
parādijās eiro. Skaidrā nauda apritē nonāks 2002. gada 1. janvārī.
Kāda būs Eiropas jaunā nauda?
Banknošu dizaina
priekšlikumi izvērtēti 1996. gada decembrī. Pirms tam speciālisti noskaidroja
sabiedrības domas par iespējamiem jaunās naudas dizaina sižetiskajiem motīviem,
aptaujājot aptuveni 2000 respondentu ES valstīs.
Līdz 1997. gada jūlijam
dizaina skices tika pilnveidotas, lai piemērotu tās ražošanas tehnoloģiskajām
prasībām. Banknotēs attēlotie arhitektūras motīvi tika pārstrādāti tā, lai
nerastos iespaids, ka tiem ir kāda līdzība ar reāli eksistējošām celtnēm.
1998. gada jūlija sākumā Eiropas Centrālās
bankas (ECB) padome pieņēma galīgo lēmumu par banknošu nominālvērtībām un
dizainu, kā arī banknošu aizsardzību pret viltošanu.
Eiro banknošu dizaina autors ir Roberts Kalina (Robert
Kalina) no Austrijas Nacionālās bankas. Viņa idejas par tēmu "Laikmeti
un arhitektūras stili Eiropā" uzvarēja eiro banknošu dizaina konkursā 44
priekšlikumu konkurencē.
Naudas zīmju aversa
dizaina pamatelementi ir logi un vārti. Tie simbolizē atklātības un sadarbības
garu ES. Bez tam attēlotas ES 12 zvaigznes, kas simbolizē mūsdienu Eiropas
dinamiskumu un harmoniju. Aversa dizaina elementus papildina banknošu reversā
attēlotais attiecīgā gadsimta tilts, kas simbolizē Eiropas attīstību. Reversā
iespējams aplūkot gan senas būves, gan, piemēram, sarežģīti konstruētus
mūsdienu vanšu tiltus. Tilta motīvs kalpo kā metafora sakariem, kas saista
cilvēkus Eiropā un pasaulē.
Viens no svarīgākajiem naudas pretviltošanas
elementiem joprojām ir speciāls naudas zīmju papīrs, kas satur fluorescējošas
šķiedras un daudzkrāsu ūdenszīmi. Banknotēs paredzēts iestrādāt drošības
pavedienu, kā arī to ražošanai izmantot dobspiedes tehnoloģiju un speciālu
tinti, kas maina krāsu atkarībā no redzes leņķa. Banknotēs iestrādās speciālus
elementus, ko atpazīst tikai naudas apstrādes iekārtas un bankomāti.
Astoņas eiro monētas ar nominālvērtību no 1 centa
līdz 2 eiro atbilst visām prasībām, kas tiek izvirzītas mūsdienīgai metāla
naudai. Atšķirībā no eiro banknotēm eiro monētu viena puse būs kopīga visām EMS
dalībvalstīm, otra - katrai valstij atšķirīga.
Eiro kūtrā ienākšana apritē.
Ieviešot vienotu valūtu
visā Eiropas Savienībā, tās dalībvalstu tirgi neizbēgami apvienosies vienā
lielā Eiropas tirgū. Šīs tirgus noteikti dos arī jaunas darbavietas, kā arī šī
tirgus apvienošanās veicinās arī ārzemju investīciju ieplūšanu, kuru agrāk,
iespējams, kavēja pārlieku lielie zaudējumi, kas saistījās ar valūtas konvertāciju
starp to nacionālajām valūtām. Arī, piemēram, Latvijai būs vienkāršāk
norēķināties ar Eiropas Savienības valstīm, ja tās lietos vienu valūtu, nevis
vairākas atsevišķas.
Kā zināms, viens no
lielākajiem ieguvumiem Eiropas valstu iedzīvotājiem, kas saistās ar eiro
ieviešanu ir valūtas maiņas problēmas atrisinājums. Tas nozīmē, ka ceļojot pa
Eiropu tūristiem sava nacionālā valūta vairs nebūs jākonvertē attiecīgās valsts
valūtā, jo 11 Eiropas Savienības valstīs valūta būs viena, vienota. Tas padara ceļošanu
ārpus savas valsts izdevīgāku, jo valūtas konvertācija vienmēr saistās ar
zināmiem zaudējumiem, ko izraisa neizdevīgie un svārstīgie valūtu kursi.
Neapšaubāmi, tūrisma veiksmīgāka attīstība veicinās arī valstu iekšējās
infrastruktūras (ceļu, transporta) attīstību, kā arī veicinās to ekonomisko
attīstību, jo tūrisms vienmēr saistās ar naudas izdevumiem.
Eiro ieviešana
nenovēršami padarīs Eiropas tirgu “caurspīdīgāku” -cilvēkiem būs iespēja
salīdzināt preču vai pakalpojumu cenas dažādās valstīs. Šī iespēja salīdzināt
cenas dažādos Eiropas nostūros pastiprinās konkurenci, jo nebūs vairs iespējas
kādu preci kaut kur pārdot nepamatoti lēti, to kompensējot ar nepamatoti augstu
cenu kaut kur citur, kā rezultātā paaugstināsies preču kvalitāte un tās palētināsies.
Kā viens no skaļākajiem politiķu argumentiem par
labu eiro valūtai vienmēr tiek minēts, ka eiro saasinās cenu konkurenci.
Padarot cenas viegli salīdzināmas visās EMS valstīs, nesaskaņas pakāpeniski
saasināsies, jo klejojoši pircēji klīdīs no viena veikala uz otru, lūkojot pēc
visizdevīgākajiem pirkumiem. Politiķu solītais cenu kritums sagaidāms tikai
tad, kad vairums veikalu piekabinās precēm cenu zīmes, kurās saskatāmi būs
redzama preču vērtība gan nacionālajā, gan eiro valūtā. Divējādās cenas tiek vērtētas
kā pirmais solis uz cenu caurspīdīgumu Eiropas Savienībā. Taču līdz šim tikai
dažviet Eiropā tirgotāji ir spēruši šo soli.
Lai nu kā, lielākie zaudētāji šai spēlē varētu būt
patērētāji. Aptaujas liecina, ka Lielbritānija ir visdārgākā valsts Eiropas
Savienībā. Tas liek domāt, ka britu mazumtirgotājiem ir pietiekams iemesls
novilcināt cenu parādīšanu eiro, cik ilgi vien tas iespējams.
Ja Latvija perspektīvā pievienosies Eiropas
Savienībai un domās par eiro ieviešanu, šis aspekts varētu būt viens no veicinošajiem
iemesliem, kas pamudinātu Latviju izšķirties par labu eiro.
Latvija un eiro.
Tā kā Latvija nav to
valstu starpā, kuras 1999.gadā uzsāka kopīgo darbību Eiropas Monetārās sistēmas
ietvaros, tad Latviju tieši ietekmēs EIRO maiņas kursa attīstība. To nosaka
Latvijas ekonomikas atvērtība un ārējās tirdzniecības būtiskā nozīme mūsu
valsts tautsaimniecībā. Latvijai nav būtiskas ietekmes uz pasaules cenu līmeni.
Savukārt iekšzemes cenu līmeni ļoti būtiski ietekmē pasaules cenu attīstība.
Stabils valūtas maiņas kurss pārvērš pasaules cenas stabilās iekšzemes cenās.
EIRO ietekme būs atkarīga
arī no tā, kāds būs katras atsevišķās valsts un ES tirdzniecības attiecību
apjoms un raksturs. Kas attiecas uz mūsu valsti, Latvija ir strauji panākusi
relatīvi lielu tirdzniecības apgrozījumu ar ES. Šobrīd tirdzniecība ar ES veido
aptuveni 54% no Latvijas ārējās tirdzniecības apjoma. Tomēr vairāk nekā
trešdaļu no šī apjoma veido tirdzniecības darījumi ar trim “eiro zonā”
neietilpstošajām valstīm - Lielbritāniju, Zviedriju un Dāniju. Tādējādi
salīdzinājumā ar Ungāriju, Čehijas Republiku vai Slovēniju, kuru tirdzniecība
ar Eiropas valstīm vairāk vērsta uz vienotās valūtas valstīm, mēs varam justies
mazāk atkarīgi no EIRO stabilitātes.
Latvijas uzņēmējiem būs
vienkāršāk kārtot darījumus ar dažādu Eiropas Savienības valstu partneriem, jo
tos varēs veikt vienā valūtā - EIRO. EIRO ieviešana var paātrināt Eiropas
tautsaimniecības attīstību, tā palielinot arī Latvijas iespējas eksportēt savu
produkciju un veicinot mūsu saimniecisko izaugsmi un stabilitāti.
Tāpat
kā citām nelielām valstīm ar atvērtu tautsaimniecību un aktīvu ārējo
tirdzniecību Latvijai ir svarīgi nodrošināt savas valūtas stabilitāti pret
galveno tirdzniecības partnervalstu valūtām. Eiropas Savienība ir kļuvusi par
Latvijas lielāko tirdzniecības partneri, tomēr Latvijas uzņēmēji ar saviem
ārzemju pasūtītājiem un piegādātājiem lielākoties norēķinās ASV dolāros.
Iespējams , ka jaunā valūta aizvien biežāk tiks
lietota tirdzniecības darījumos, tādēļ lata piesaiste EIRO ar laiku var kļūt
izdevīga mūsu valsts tautsaimniecībai. Tas būtu arī saprotams priekšdarbs
Latvijas ceļā uz iestāšanos Eiropas Savienībā, jo Latvija šobrīd atrodas ES
asociētās valsts statusā, līdz ar to šis nosacījums izvirza pamatprasību–
saskaņot Latvijas likumdošanas aktus ar ES standartiem. Tomēr lata piesaistes
maiņa nav paredzama tuvākajā nākotnē, un Latvijas Banka vispirms rūpīgi
izvērtēs šāda soļa nepieciešamību.
Latvijas bankas gatavojas eiro.
Latvijas Banka ir
pielikusi daudz pūļu, pilnveidojot savas uzraudzības metodes un banku darbību
regulējošos noteikumus, lai veicinātu stabilas un drošas banku sistēmas
attīstību. Šobrīd mēs varam teikt, ka visi spēkā esošie noteikumi un vērtēšanas
kritēriji, kas regulē banku darbību Latvijā, atbilst ES direktīvām un dažos
gadījumos ir pat stingrāki par šīm prasībām.
Kopēja finanšu tirgus
izveidošana Eiropā radīs sīvāku konkurenci starp finanšu iestādēm. Jau notiek
finanšu iestāžu konsolidācija gan valstu iekšienē, gan arī starp valstīm.
Konkurences spiediena rezultātā samazināsies banku skaits Eiropā un arī
Latvijā. Bankas zaudēs klientus un daļu tirgus. Uzņēmumi dos priekšroku bankām,
kas būs dinamiskākas, orientēsies uz uzņēmumu kapitāla finansēšanu un
specializēsies noteiktu pakalpojumu sniegšanā
Bankas, kas nespēs augt
vai specializēties, nonāks turpmākās pastāvēšanas dilemmas priekšā. Lai
sagatavotos konkurences spiedienam, Latvijas bankām ir jāizmanto priekšrocības.
Proti, banku apvienošanās rezultātā iegūtajām iespējām ir jābūt lielākām par
tām, kas iegūstamas, summējot atsevišķu banku priekšrocības, tām
neapvienojoties.
Latvijas bankas jau banku
sektora izveides sākumposmā bijušas iesaistītas vairākās naudas reformās:
Krievijas rubļu aizstāšanā ar Latvijas rubļiem un Latvijas rubļu apmaiņā pret
latiem. Šo reformu īstenošanai bija nepieciešams veikt pārmaiņas banku
grāmatvedībā, informatīvajā nodrošinājumā un klientu apkalpošanā, tāpēc tās
guva neatsveramu pieredzi, kā rīkoties šādu pārmaiņu laikā.
Lai gan mēs esam tehniski
gatavi jebkurā laikā pāriet uz piesaisti EIRO un Latvijas Bankai ir visas
pilnvaras to darīt, mums ir pamatīgi jāapsver visas kursa maiņas iespējamās
sekas. Mums būs uzmanīgi jāseko pārmaiņām dažādo tirdzniecības partneru rīcībā
un rūpīgi jāvēro EIRO sasniegumi pasaules finanšu tirgos.
Eiro maiņas kursa ietekme uz latu.
Lai gan Latvija nav to
valstu starpā, kuras 1999. gada 1. janvārī uzsāka kopējo darbību EMS ietvaros,
taču Latviju tieši ietekmēs eiro maiņas kursa attīstība. To nosaka Latvijas
ekonomikas atvērtība un ārējās tirdzniecības būtiska nozīme mūsu valsts
tautsaimniecībā. Latvijai nav būtiskas ietekmes uz pasaules cenu līmeni,
savukārt iekšzemes cenu līmeni ļoti būtiski ietekmē pasaules cenu attīstība.
Stabils valūtas maiņas kurss pārvērš pasaules cenas stabilās iekšzemes cenās.
Kā gan eiro maiņas kursa izmaiņas ietekmēs lata kursu, pieņemot, ka Latvijas
Banka nemainīs savu valūtas maiņas politiku, t. i., turpinās saglabāt stabilu
lata maiņas kursu attiecībā pret SDR valūtas grozu?
Jāņem vērā, ka pats SDR
valūtu grozs mainīsies, jo vismaz divas no grozā ietilpstošajām valūtām –
Vācijas marka un Francijas franks pārstās eksistēt, un to vietu šajā grozā
ieņems eiro. Līdz ar to 1999. gads varētu būt nozīmīgas izvēles laiks Latvijas
Bankai, jo tai būtu jāapsver, vai piesaiste pie jaunā SDR groza ir vēlama, vai
varbūt nepieciešams izvēlēties citu piesaistes grozu. Pašlaik SDR sastāv no
piecām galvenajām pasaules valūtām.
Pēc eiro ieviešanas SDR
groza sastāvā pazūd DEM un FRF, un to vietā nāk XEU ar īpatsvaru 29 %. Uzreiz
gan jāpiezīmē, ka SCF padomei ir tiesības pārskatīt SDR groza struktūru, līdz
ar to šis ir uzskatāms par tīri “aritmētisku” pieņēmumu.
Ja tomēr pieņem, ka SDR
struktūra būs tieši šāda, jāizdara sekojoši secinājumi. Jaunajā grozā būs
četras nevis piecas valūtas, turklāt triju valūtu (USD, JPY un GBP) īpatsvari
saglabāsies nemainīgi. Līdz ar to ir skaidrs, ka pieaugs SDR valūtu groza
jūtīgums pret eiro maiņas kursa svārstībām, salīdzinot ar esošā SDR groza jūtīgumu
pret Vācijas markas un Francijas franka maiņas kursa svārstībām.
Iespējams, ka Latvijai, lai izpildītu nacionālās valūtas stabilitātes prasības un iekļūtu ES un vēlāk arī EMS, varētu rasties vajadzība piesaistīt latu ne vairs kādam valūtu grozam, bet gan eiro. Tomēr jāņem vērā, ka Latvijas ārējā tirdzniecībā dominējošā norēķinu valūta ir ASV dolārs, un lata piesaiste eiro var radīt relatīvi lielas kursa svārstības attiecībā pret dolāru. Tas var negatīvi ietekmēt Latvijas eksporta konkurētspēju, tāpēc ir skaidrs, ka lata piesaiste eiro ir ļoti rūpīgi jāapsver, vai vismaz jāatliek uz vēlāku laiku, kad eiro un ASV dolāra maiņas kurss būs nostabilizējies.
Secinājumi par Eiro.
Lai arī sabiedrība ir labi
informēta par eiro ieviešanu, tomēr pastāv noraidoša attieksme. Tam pa iemeslu
var minēt divas lietas:
Mēs vēl neesam uzņemti Eiropas
savienībā un Latvijas iedzīvotājos pastāv neliela daļa eiro skeptiķu, kas gan
izskaidrojam ar informācijas trūkumu un neizglītotību šajos jautājumos.
Par otru iemeslu var kalpot tas,
ka pēdējo gadu laikā mēs esam novērojuši un piedalījušies mūsu lata dzimšanas,
augšanas un stabilizēšanās procesā. Mēs esam pieraduši pie šīs naudas, mēs to
esam lolojuši. Nereti nākas dzirdēt to, ka mums ir tik skaista nauda un kur mēs
liksim tos bezgaumīgos eiro. Šim faktam var arī piekrist, jo eiro zonā ietilps
liela daļa no Eiropas valstīm, kurās kultūras un mākslas izpratne stipri
atšķiras. To nebūt nedrīkst noliegt, ka naudai ir jābūt skaistai, patīkamai un
mīļai, jo ar to mēs saskaramies katru dienu, nevienu reizi vien. Naudai ir
jāpiemīt arī morālai vērtībai, tai nepietiek ar materiālo.
Nedrīkst nepieminēt arī to, ka
šaubas ar eiro efektivitāti pastāv arī pašreizējās eiro zonas valstīs, kas
pierāda to, ka mums nebūt nav kur steigties.
Visi faktori liecina par labu
eiro. Kā būs patiesībā, rādīs nākotne.
Nobeigums.
Eiropa ir civilizācijas šūpulis un mūsu uzdevums ir saglabāt to neatkarīgi
no tā, kurā valstī mēs dzīvojam. Mūsu pienākums ir saglabāt Eiropas
civilizācijas vērtīgākos elementus un to konkrētās izpausmes katrā atsevišķā
valstī. Eiropai nepieciešams integrēties, Eiropas Savienībai vajadzētu
paplašināties, lai pašreizējām 15 valstīm pievienotos citas.
Stājoties ES pats
svarīgākais ir valdības integrācijas politika - tā ir mierīga
līdzāspastāvēšanas formula. No varas ieguvumu un zaudējumu līdzsvara
koncepcijas viedokļa, jaunas, plašākas ģeogrāfijas veidošanās nozīmē, ka
noteikti varas centri iegūs vai palielinās savu ietekmi uz citu varas centru
rēķina. Valdības arvien biežāk sāk izjust suverenitātes ierobežojumus un valsts
iekšpolitika tiek upurēta ārpolitikas prasībām, jo veto tiesības, kas pastāv
starptautiskajās organizācijās, praksē izrādās pārāk radikāls līdzeklis, lai to
varētu pielietot politikā.
Eiropas integrācijas process nenovedīs pie nacionālās valsts izzušanas.
Eiropa kļutu nabagāka, ja šīs nacionālās identitātes vienkārši izzustu.
''Jebkuras valodas zaudējums ir tas pats, kas zvaigznes izdzišana. Pasaule
kļust nabagāka, ja kāda valoda mirst. Un otrādi, ikvienas valodas klātbūtne
pasauli padara bagātāku.'' /M.van der Stūls, ''Rīgas Laiks'' '99 septembris/
Izmantotā literatūra
- Laikraksti un žurnāli:
“Dienas bizness” – periodika
“Diena” - periodikas arhīvs internetā
“Latvija un Eiropas Savienība”, 2000
- Informācijas bukleti:
Latvijas Bankas informatīvais buklets “Eiro”
Rietumu bankas informatīvais buklets.
- Interneta resursi:
Latvijas Bankas oficiālā lappuse (http://www.bank.lv )
Eiropas Savienības oficiālā lappuse (http://europa.eu.int)
Eiropas integrācijas biroja oficiālā lappuse (http://www.eib.lv)
TVNET ziņu portāls (http://www.tvnet.lv)
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru