Eiropas Savienības lauksaimniecība







Eiropas Savienības lauksaimniecība



Rīgas Valsts 1.ģimnāzijas

11.A klases skolnieka
Artūra Slišāna
darbs ekonomikā
2000. gada 16. februāris
 




 

Satura rādītājs

Satura rādītājs.................................................................................... 1
Eiropas Savienības veidošanās vēsture.............................................. 2
Budžets............................................................................................ 3
Kopējās Lauksaimniecības politikas (KLP) aizsākumi....................... 5
Kopējā lauksaimniecības politikas izmaiņas 70-tos gados............... 5
Iekšējie uzkrājumi............................................................................. 6
KLP reformas 1992.gadā................................................................. 6
ES lauksaimniecības finansējums caur lauksaimniecības fondu....... 6
Izmaiņas ES iekšienē 21.gadsimtā.................................................... 7
Pārprodukcijas risks...................................................................... 7
Lauku atdzīvināšana...................................................................... 7
Rūpes par vidi............................................................................... 7
Vienotas kvalitātes normas.............................................................. 7
Programma 2000.............................................................................. 8
Labība, proteīnaugi & eļļaugi........................................................... 9
Austrumeiropas draudi.................................................................... 9
Labības tirdzniecībā nekārtības........................................................ 9
ES ražotājiem samazināsies ienākumi............................................ 10
Citi augkopības produkti............................................................... 11
Piens un tā produkti....................................................................... 12
Budžeta stabilizēšanas iespējas...................................................... 12
Pieaugums ES mājputnu gaļas ražošanā........................................ 14
Nacionālisms ietekmē gaļas tirdzniecību........................................ 15
Paredzams nozīmīgs cūkkopībā nodarbināto skaita samazinājums. 15
Eksporta subsīdijas tiks ierobežotas.............................................. 18
Jāmazinās arī tarifu barjerām......................................................... 19
ES problēmas ar SKA.................................................................... 20
Interesantas īsziņas........................................................................ 20
Izmantotās literatūras saraksts....................................................... 21


Eiropas Savienības veidošanās vēsture

50. gados pēc Otrā pasaules kara notika būtiskas izmaiņas tirgus ekonomikas valstu tautsaimniecībā. Centrālā problēma šajā laikā bija zinātniski tehniskā revolūcija, it sevišķi tehnoloģiskā revolūcija. Plašumā un dziļumā vērsās darba dalīšana un specializācija. Arvien bagātīgāks kļuva ražoto preču klāsts, arvien asāk izvirzījās tirgus problēma. Darba dalīšana un specializācija ieguva starptautisku raksturu.
·        Attīstījās ražošanas internacionalizācijas tendence ar detalizētu starptautisku specializāciju pa valstīm, ražotņu grupām;
·        Lai specializācija būtu efektīva, bija nepieciešama masveida ražošana; 
·        Masveida ražošana kļūst iespējama tad, ja tirgi ir pietiekami ietilpīgi, lai lielos apmēros realizētu produkciju;
·        Vietējie nacionālie tirgi parasti izrādījās par šauriem masveida produkcijai;
·        Radās pretruna starp ekonomikas attīstības internacionalizācijas tendences labvēlīgiem nosacījumiem un nacionālo valstu robežu barjerām, ko sargā visdažādākās kvotas, limiti, muitas tarifi;
·        Lai šo pretrunu atrisinātu, vajadzēja radīt jaunas ekonomiskās attiecības starp valstīm. Tas vispirms spieda liberalizēt eksporta un importa attiecības, veidot jaunas starpvalstu sadarbības formas. Šīs jaunās attiecības, kas arvien vērsās plašumā, ciešāk saliedējot valstu ekonomiku un vienādojot funkcionēšanas nosacījumus, tiek raksturotas kā ekonomiskās integrācijas attiecības.
Vispirms ekonomiskā integrācija praktiski izpaudās Eiropas Koptirgus izveidē. 40. gadu beigās tika noslēgta vienošanās starp sešām Rietumeiropas valstīm – Vācijas Federatīvo Republiku, Franciju, Itāliju, Beļģiju, Holandi un Luksemburgu – par saskaņotu pieeju ogļu un tērauda ražošanā un realizācijā. Tā radās Eiropas ogļu un tērauda apvienība, kas sekmīgi konkurēja pasaules tirgū.
 1957. gada 25. martā minētās sešas valstis noslēdza Romas līgumu, izveidojot Eiropas Kopienu jeb Eiropas Koptirgu (darbības sākums ir 1958. gads).
Eiropas Koptirgus dibināšanas mērķi:
§     stiprināt internacionalizācijas tendenci, specializāciju un ciešāku ekonomisko sadarbību starp dalībvalstīm;
§     piekopt liberālismu Kopienas ietvaros un protekcionismu[1] pret trešajām valstīm, vispirms pret ASV un Japānu;
§     veicināt vispārīgu veselīgu konkurenci;
§     saglabāt ciešas saiknes ar konkrēto valstu kolonijām;
§     būt par pretmetu tā saucamajai sociālistiskajai ekonomiskajai integrācijai.
1973. gadā Koptirgum pievienojās Anglija, Dānija un Īrija. Norvēģijai iestāties koptirgū liedza referenduma negatīvais rezultāts. 1981.gadā Koptirgum pievienojās Grieķija, 1986.gadā – Spānija un Portugāle, 1995.gadā – Zviedrija, Somija un Austrija. 1991.gadā Māstrihtas vienošanās pastiprināja apvienības integrācijas saiknes. Kopš 1993.gada apvienībai ir Eiropas Savienības (ES) nosaukums. Radīti labvēlīgi nosacījumi vēl plašākai un ciešākai šo valstu ekonomiskajai integrācijai.

Budžets

Eiropas Savienības (ES) budžetam raksturīgi daudzi pamatprincipi, kas piemīt arī ES dalībvalstu nacionālajiem budžetiem. Gan ES dalībvalstu nacionālie budžeti, gan ES budžets darbojas kā pārdalītāji, proti, valstu budžetos līdzekļi tiek pārdalīti starp dažādām sociālām grupām (piemēram, no darbaspējīgo nodokļiem iegūtie līdzekļi tiek piešķirti jaunatnei un pensionāriem), kā arī starp valsts reģioniem, bet ES budžetā līdzekļi tiek pārdalīti starp reģioniem un nozarēm Savienībā. ES budžeta veidotāji pat stingrāk nekā ES dalībvalstu finansisti ievēro svarīgus principus:
budžets atspoguļo visus Savienības ieņēmumus un izdevumus
budžeta darbībā netiek pieļauta situācija, ka izdevumi pārsniedz ieņēmumus
veicot budžeta izdevumu sadali, netiek ņemts vērā, kādi ir ieņēmumu avoti
budžeta izlietojums tiek paredzēts tikai noteiktām un iepriekš apstiprinātām Savienības nozarēm un aktivitātēm
ES budžets ir gadskārtējs, tas ilgst no 1.janvāra līdz 31.decembrim. Lēmumi par nākamā gada ES budžetu tiek pieņemti ik gadu no jauna.
Eiropas Savienības budžeta ieņēmumi
ES iekšējie ieņēmumi:
muitas nodevas, ar kurām tiek aplikts imports no valstīm, kuras nav ES dalībvalstis
lauksaimniecības preču ievednodevas, kas tiek piedzītas no trešajām valstīm, kuras eksportē savu lauksaimniecības produkciju uz ES
 ES dalībvalstu iemaksas:
1,4 procenti no pievienotās vērtības nodokļa (PVN), kas tiek iekasēti katrā dalībvalstī, izņemot Spāniju, Portugāli, Grieķiju un Īriju, kurām ir jāiemaksā 1% PVN
“ceturtais resurss” jeb papildu iemaksas, kas jāveic katrai dalībvalstij atkarībā no tās nacionālā kopprodukta lieluma, lai uzturētu zināmu līdzsvaru starp dažādām dalībvalstīm, kuru ekonomiskie rādītāji atšķiras, un nodrošinātu nepieciešamo kopējo ieņēmumu apjomu.


Kopējās Lauksaimniecības politikas (KLP) aizsākumi

Kopējs tirgus tirdzniecībai ar lauksaimniecības produktiem vispirms tika ieviests Eiropas Kopienas dibinātajās valstīs - Vācijā, Francijā, Itālijā, Beļģijā, Holandē un Luksemburgā. Tas nozīmē, ka tika saskaņoti nacionālie cenu atbalsta mehānismi un noteikti kopēji muitas tarifi precēm, kuras ieveda no valstīm ārpus toreizējās Eiropas Kopienas. Saskaņošanas process bija sarežģīts, jo nācās ievērot tik atšķirīgo Francijas un Holandes uz eksportu orientēto un Vācijas un Beļģijas iekšējā tirgus aizsardzības garā orientēto lauksaimniecības politiku īpatnības. 1962.gadā izveidoja Lauksaimniecības fondu (Eiropas Lauksaimniecības struktūras un tirgus regulēšanas fondu), kura līdzekļus izmantoja KLP īstenošanai.
Kopš tā laika KLP darbojas valstiski – Kopienas līmenī nosakot vairākas cenas galvenajām preču grupām. Gandrīz visos gadījumos tika noteikta “mērķa cena”, jeb tā saucamā  vēlamā cena, kas nodrošinātu pieņemamu ienākumu līmeni, kā arī  intervences cena, ko piedāvā valsts tādā gadījumā, ja iekšējā tirgus cena ir zemāka par noteikto līmeni. Valsts iejaucas tirgū un stabilizē to, iepērkot produktus un uzglabājot noliktavās līdz noteiktam laikam. Šāda sistēma ražotājiem ļāva uzturēt cenas augstākā līmenī nekā tirgus cenas, nodrošināja produkcijas noietu un stabilus ieņēmumus.
Paaugstināta stabilitāte tirgū radīja labvēlīgu augsni tehnoloģiju attīstībai un līdz ar to krasai produktivitātes paaugstināšanai.
ES KLP pamatprincipi:

vienotais tirgus ir vienota tirgus sistēma, kas aizstāj nacionālo tirgu atbalsta pasākumus;
priekšrocība ES dalībvalstu ražojumiem veicina ES lauksaimniecības produktu priekšroku pār importu;
finansu solidaritāte ir dalībvalstu finansiāla līdzdalība kopējā budžetā.

Kopējā lauksaimniecības politikas izmaiņas 70-tos gados

Sasniedzot nodrošinātību ar galvenajiem pārtikas produktiem, tika izvirzīti jauni mērķi. 70-to gadu sākumā pastiprināta uzmanība tika veltīta nepieciešamībai veikt strukturālas pārmaiņas lauksaimniecības sektorā. Tika pieņemti likumi, kas veicināja zemnieku saimniecību modernizāciju, zemnieku profesionālo apmācību un darba spējīgo cilvēku resursu atjaunošanu, gados vecākiem zemniekiem piedāvājot pievilcīgus pensionēšanās noteikumus. Lai nepieļautu iedzīvotāju aizplūšanu no rajoniem, kuros saimniekošanai bija mazāk piemēroti apstākļi, tika piedāvāta īpaša palīdzība.

Iekšējie uzkrājumi

Tomēr 80-to gadu laikā ražošanas tempi nesamazinājās un tirgus nespēja absorbēt visu saražoto. Ražošanai palielinoties par 2% gadā, patēriņš palielinājās tikai par 0,5%. Noliktavu uzkrājumus arvien grūtāk kļuva pārdot gan iekšējā tirgū, gan ārpus Kopienas. Arī sabiedrībā radās uztraukums par ”vīna ezeriem” un “sviesta kalniem”, par vides intensīvo piesārņošanu un dabas resursu izsaimniekošanu, pielietojot intensīvās saimniekošanas metodes. Lauksaimniecības politikas izmaksas arvien pieauga, tai tērēja 60% no kopējā ES budžeta.
KLP 1992.gada reformas mērķi:
ražošanas līmeni līdzsvarot ar pieprasījumu tirgū, samazinot ražošanas intensitāti un atstājot zemi neizmantotu, bet tā rezultātā radīto ienākumu samazinājumu kompensējot ar maksājumu par hektāru vai dzīvnieku vienību;
ievērojami samazināt ES atbalsta cenas, tuvinot pasaules tirgus cenu līmenim;
īpašu uzmanību veltīt mazāko un nabadzīgāko zemnieku ienākumu līmeņa uzturēšanai, lai atturētu viņus no vēlmes pamest saimniekošanu;
aizsargāt un saglabāt vides potenciālu un lauku ainavu.

KLP reformas 1992.gadā

192.gada reformas rezultātā tika pazeminātas intervences cenas graudaugiem un lopkopības produktiem, lai tās tuvinātu pasaules cenu līmenim. Lai zemnieku ienākumi krasi nesamazinātos, sāka piešķirt kompensāciju maksājumus, ņemot vērā hektāru un dzīvnieku skaitu, atbalstīja arī tos zemniekus, kuri neizmantoja visu zemi ražošanai.

ES lauksaimniecības finansējums caur lauksaimniecības fondu

ES lauksaimniecības atbalsts tiek finansēts caur Lauksaimniecības fondu. Tā ienākumus veido muitas nodoklis no tirdzniecības ar pārtikas produktiem, pievienotās vērtības nodoklis un nodevas, ko iekasē par cukura ražošanu.
88,5% no fonda līdzekļiem izlieto tirgus regulēšanai jeb Kopējā Tirgus Organizāciju (KTO) finansēšanai. Lauksaimniecības fonda lielākie izdevumu veidi:
        intervences iepirkuma izraisītās izmaksas;
        eksporta atmaksas;
        1992.gadā KLP reformas ietvaros ierosinātie kompensāciju maksājumi;
        izdevumi vides aizsardzībai, apmežošanai un subsīdijām.
Ar pārējiem 11,5% no ES Lauksaimniecības fonda tiek segts Strukturālo fondu budžets, līdzfinansēti lauku attīstības projekti un tie pasākumi, kuri palīdz pārstrukturēt lauksaimniecības uzņēmumus.

Izmaiņas ES iekšienē 21.gadsimtā

 Pārprodukcijas risks

Prognozes rāda, ka ES tirgū joprojām veidojas jauni produkcijas uzkrājumi. Neskatoties uz to, iepriekšējās sarunās ar Pasaules Tirdzniecības Organizāciju (PTO) par tirdzniecību ar trešajām valstīm tika noteikti ierobežojumi eksporta atbalstīšanai. KLP budžets nonāk grūtībās, jo pastāvīgi jāsedz intervences izdevumi, lai uzturētu vēlamo cenu līmeni ES iekšējā tirgū. Tiks ņemti vērā arī tādi konkurētspējas aspekti kā kvalitāte, izvēle, veselība un drošība.

Lauku atdzīvināšana

Lauksaimniecības ekonomiskā nozīme, īpaši nodarbinātības jomā, lauku reģionos mazinās, un iedzīvotāji arvien vairāk sāk meklēt darbu pilsētās. Tāpēc dažviet laukos, kur lauksaimniecība nav konkurētspējīga un nav citu alternatīvu uzņēmējdarbībai, rodas izdzīvošanas problēmas. ES meklē jaunus ceļus, kā lauksaimniecību padarīt daudzveidīgu.

Rūpes par vidi

Līdz ar Vienotā Eiropas līguma stāšanos spēkā 1986.gadā, “zaļā” politika skāra gandrīz visus sektorus, un lauksaimniecībai kā galvenajam zemes izmantotājam ir ļoti svarīga loma vides aizsardzības mērķu īstenošanā. 1992.gadā tika ieviesti noteikumi mazāk intensīvai liellopu audzēšanai, un 1996.gadā arī augļu un dārzeņu sektora tirgus mehānismi ciešāk tika saistīti ar vides prasībām. Ar to tika samazināts nitrātu daudzums ūdens piegādes sistēmās un pieļaujamais minerālmēslu un augu aizsardzības līdzekļu izlietojums.

Vienotas kvalitātes normas

Viens no vienotā tirgus jeb brīvās preču kustības priekšnoteikumiem ES dalībvalstu starpā ir vienotu kvalitātes normu ieviešana, kas ietver divus galvenos aspektus – pārtikas drošību un pārtikas kvalitāti.
ES dalībvalstu pārtikas standartu harmonizēšanas pamatā ir savstarpējās atzīšanas princips, kas nosaka, ka produkcija, ko “likumīgi saražo un piedāvā tirgū” vienā dalībvalstī, ir jāpieņem arī valstī, uz kuru tā tiek eksportēta. Šis princips attiecas arī uz produkciju, ko importē no valstīm, kas neietilpst ES, ja tā atbilst importētajā dalībvalstī pastāvošajiem likumiem.
Svarīgs ir proporcionalitātes kritērijs. Ierobežojot importu, valstīm vajadzētu rīkoties tikai saskaņā ar veselības aizsardzības likumā noteiktām prasībām. Tāpēc dalībvalstu nacionālo likumu harmonizēšanai ir sekojoši mērķi:
        uzlabot cilvēka veselību;
        nodrošināt patērētāju ar informāciju, kas nav saistītā ar tiešo veselības aizsardzību;
        nodrošināt godīgu tirdzniecību;
        nodrošināt nepieciešamo sabiedrības kontroli.
Kandidātvalstīs tiek veikti svarīgi likumdošanas harmonizēšanas pasākumi ne vien pārtikas sektorā, bet arī dzīvnieku un augu veselības jomā, jo veterinārā kontrole neparedz dzīvnieku produkcijas veselības kontroli uz ES iekšējām robežām, bet nodrošina to uz ārējām robežām.
Augu aizsardzības likumdošana savukārt aizkavē kaitīgu organismu izplatīšanos un nodrošina patērētājiem nekaitīgu augu valsts pārtiku.

Programma 2000

Sagaidāmā ES paplašināšanās radīja nepieciešamību izstrādāt Programmu 2000. Tā paredz cenu pazemināšanu galvenajiem pārtikas produktiem. Lai novērstu zemnieku ienākumu krasu samazināšanos, Programmā 2000 plānots piešķirt kompensācijas par zaudējumiem. Tomēr ES nav vienotas nostājas par kompensāciju piešķiršanu uz vienādiem noteikumiem arī ES kandidātvalstu zemniekiem, kuri tieši necietīs no cenu samazinājuma, bet drīzāk otrādi – viņu ražojumiem cenu līmenis celsies. Savukārt atteikšanās no vienādiem noteikumiem visu valstu zemniekiem būtu pretrunā ar ES konkurences likumu, kas paredz visiem vienādu atbalstu. Lai īstenotu ražošanas apjomu un pārprodukcijas samazināšanos, tiks veicināta brīvprātīga zemes neizmantošana, līdz ar to atmatā atstāto platību apjoms palielināsies.





Labība, proteīnaugi & eļļaugi

ES labības tirgus 2000. gadā var krietni ciest no importa pieauguma.
Ja tomēr tiks apstiprināts Programmā 2000 paredzētais intervences cenu samazinājums labībai (par 20 %), jau nākošajā tirdzniecības gadā ES iekšējā labības tirgū izveidosies krasi depresīva situācija, ieplūstot konkurējošai importa produkcijai. Turklāt, pieaugoši importa apjomi skars gan pārtikas, gan lopbarības kviešu tirgus, tādējādi pazeminot cenas līdz jaunajam "drošības tīkla" līmenim EUR 95.35/t.
Šāds no iekšējā tirgus aizsargātības aspekta nelabvēlīgs notikumu pavērsiens var notikt tāpēc, ka jau kopš 1995. gada ES labības importa nodokļi ir tieši piesaistīti labības intervences cenai valstī. Līdz ar to, pazeminoties intervences cenai, vienlaicīgi jāsamazinās arī importa nodevai (sākot ar 2000. gada jūliju, importa nodoklis tiks pazemināts par EUR 37/t, t.i., par Ls 23.76/t).
Tam visam, savukārt, iemesls ir ASV un ES 1992. gada Bleirhauzas līguma punkts, kas vēlāk tika iekļauts arī Urugvajas raunda līgumā 1994. gadā, proti, ka ES apņemas nepiemērot importētajai labībai importa standarttarifu, bet gan noteikt tādu mainīgu nodokli, lai pēcnodokļa cena iekšējā tirgū ievestajai labībai nepārsniegtu 155 % no iekšējās intervences cenas.

Austrumeiropas draudi

Tas, ka ES samērā nelielais pārtikas graudu tirgus ir konkurentu apdraudēts, bija jūtams jau labu laiku, taču tagad arvien reālāka kļūst iespēja, ka arī apjomīgais ES lopbarības graudu tirgus var nonākt depresijā. Šeit īpaši draudīga var izrādīties Centrālās un Austrumeiropas valstu (CAEV) produkcija, jo, piemēram, Ungārijā un Rumānijā pēdējos gados bijusi krietna labības pārprodukcija, kas līdz ar to ārkārtīgi pazemināja cenas. Arī Polijā 1999.gadā labības FOB cenas svārstījās ap EUR 72/t (Ls 46.22/t). Un, ja pašreizējie ES importa nodokļi labībai (lopbarības kviešiem EUR 91.61/t - Ls 58.81/t un kukurūzai EUR 92.48/t - Ls 59.37/t) padara Savienības iekšējo tirgu trešo valstu eksportētājiem visai nepievilcīgu, tad 2000. gadā situācija mainīsies (jaunie nodokļi attiecīgi EUR 48.46/t - Ls 31.11/t un EUR 49.33/t - Ls 31.67/t. Pie šāda nodokļu līmeņa, pēc tirgus analītiķu domām, trešo valstu eksports varētu veiksmīgi konkurēt ar ES vietējo produkciju, pat, ja importam tiks piemērots EUR 10/t papildnodoklis.

Labības tirdzniecībā nekārtības

Pastāv bažas, ka mainoties robežaizsardzības sistēmai, ES labības tirdzniecībā varētu izcelties zināms sajukums. Vairums speciālistu prognozē pasaules labības cenu pacelšanos 2000. gadā, taču šāda tendence liktu ES saskaņā ar Bleirhauzas līguma noteikumiem vēl vairāk pazemināt importa nodokļus, kas savukārt, vairāk ieinteresētu trešo valstu eksportētājus. Tāpēc vietējie labības audzētāji uz šādām tirgus perspektīvām neraugās visai optimistiski.
Papildus problēmas labības tirdzniecībā ilgākā laikposmā var sagādāt eiro/dolāra maiņas kursa svārstības, kas īpaši izteiktas bija laikā no 1993. līdz 1998. gadam (pat 14 % robežās). Tā kā dolārs ir primārā norēķinu valūta labības tirdzniecībā, tā vērtības būtiska krišanās var vēl vairāk pazemināt labības cenas.

ES ražotājiem samazināsies ienākumi

Tomēr vēl joprojām vairums labības tirgotāju un arī pati ES Komisija pieturas pie viedokļa, ka labības cenas tomēr nesamazināsies par visiem 20 %, jo pretējā gadījumā Komisija nespētu pamatot savu piedāvāto 50 % (tikai) cenu samazinājuma kompensāciju lauksaimniekiem paaugstinātu tiešo maksājumu (no EUR 54.34/t uz EUR 66/t - Ls 42.37/t) formā.
Bet neatkarīgi no situācijas tirgū cenu atšķirība starp vietējo un importēto labību saruks, jo importa nodokļa samazināšanās ir saistīta ar intervences cenas pazemināšanu. Daudzi speciālisti pat uzskata, ka iekšējā cena labībai varētu noslīdēt vēl zemāk par minēto "drošības tīkla" līmeni.
Ja tomēr prognozes par importa strauju pieaugumu un tirgus situācijas sarežģīšanos 2000. gadā nepiepildīsies, Komisijai nāksies vēlreiz pārskatīt sava labības koptirgus normatīvo bāzi. Visticamāk, ka šajā gadījumā būs vēl jāpaaugstina kompensācijas maksājumu apjoms, lai saglabātu ražotāju ienākumus noteiktā līmenī. Otrs variants šādā situācijā būtu atlikt uz vēlāku laiku vai vispār neuzsākt atbalsta maksājumu pakāpenisku samazināšanu (degresijas princips).
2001. gadā beidzas Urugvajas raunda līguma darbības termiņš, bet šī gada beigās sāksies nākamais PTO tirdzniecības sarunu raunds. Domājams, ka tas ilgs vairāk nekā divus gadus, tāpēc nevar paredzēt, kā tiks risināts jautājums par ES importa nodokļu saglabāšanu turpmāk. Piemēram, ES lielākie konkurenti ASV un Kairnas grupas (tajā ietilpst lielās lauksaimniecības produktu eksportētājvalstis, kas visvairāk ir ieinteresētas tirdzniecības liberalizācijā – Austrālija, Jaunzēlande, Argentīna, Kanāda, Ungārija u.c.)  valstis pieprasa lielāku pieeju ES tirgum. Ja Savienībai nāksies atteikties no pašreizējās mainīgo importa nodevu sistēmas, viena no iespējamākām alternatīvām ir samērā zema importa tarifa noteikšana. Šajā gadījumā gan jātiek likvidētai arī importa nodokļu saistībai ar intervences cenu.

Citi augkopības produkti

Īsziņas
Zemeņu sezona aizkavēsies. 2000.gadā Eiropā aizkavēsies zemeņu sezona, jo Spānijā, kura šajā laika periodā ir nozīmīgākā zemeņu piegādātāja Eiropas tirgiem, lietus ir aizkavējis ražas novākšanu. Arī martā nav gaidāmi apjomīgi zemeņu sūtījumi. Vienīgi aprīlī, uz Lieldienu laiku, tirgos varētu parādīties sezonai raksturīgi šīs produkcijas apjomi.
Spānijas reģionā Huelva, kur tiek saražoti gandrīz 95 % zemeņu tirgus produkcijas, 1999.gadā par 5 % tika palielinātas zemeņu platības, bet ražas zudumi diemžēl samazinās piedāvājumu. Nokrišņi ietekmē ne tikai zemeņu ražību, bet arī to kvalitāti. Lielākie eksportētāji cenšas zemeņu iepakošanas procesā atšķirot bojātās ogas, lai produkcija nonāktu tirgū atbilstoši kvalitātes prasībām. Katrā gadījumā visi iepriekš minētie apstākļi tikai palielina produkcijas izmaksas.
 Kivi 2000.gadā mazāk un dārgāki. 1997./98. gada sezonā krietni samazinājusies kivi audzēšana Eiropā, jo Itālijā (lielākajā kivi ražotājvalstī) pēc sliktas pērnā gada ražas ir krietni samazinājušies kivi krājumi noliktavās. 1999.gada sākumā Itālijas noliktavās šo augļu krājumi bija 160 tūkst. t apjomā, bet vēl pirms gada - 240 tūkst. t.
Arī pēdējā kivi raža Itālijā bija krietni zemāka, tirgus piedāvājums bija 197 tūkst. t šo augļu, bet 1996. gadā tas bija krietni lielāks - 295 tūkst. t. Tas liek secināt, ka kivi cenas krietni pieaugs, arī patērētājiem.

Piens un tā produkti

Pasākumi Lielbritānijas siera eksporta atbalstam.
Lielbritānijas siera eksportētāji saņēma patīkamu pārsteigumu, kad Piena ražošanas federācija un Valsts lauksaimniecības ministrija paziņoja par pirmās iniciatīvas programmas uzsākšanu, kas palīdzētu veicināt Lielbritānijas ražotā siera noietu ārzemēs.
Siera eksports posmā no 1998. gada janvāra līdz oktobrim sastādīja 45 000 t, kas ir par 13 % vairāk nekā 1997. gadā. Kopš 1991. gada Lielbritānijas siera ražošanas apjomi pieauguši pavisam par 22 %. Pagājušajā gadā saražotas 337 000 t siera.
Atbalsta programmas ietvaros ir izgatavoti neskaitāmi reklāmas plakāti, uz kuriem attēlotas 60 no visām valstī ražotajām siera šķirnēm (Lielbritānijā tiek ražotas apmēram 400 dažādas siera šķirnes). Plakātu teksti ir franču, spāņu, itāļu un, protams, angļu valodās, un plakāti tiks izmantoti produkcijas pārdošanas veicināšanai ārzemēs.
Ministrijas ietvaros izveidotā siera ražošanas vadības grupa pašlaik strādā arī pie informācijas bukletu sagatavošanas eksportētājiem. Šajos bukletos būs atrodami komerciālo atašeju sniegtie tirgus apskati, kā arī semināru programmas "mazajiem" eksportētājiem.

Budžeta stabilizēšanas iespējas

Komisija aprēķinājusi, ka 2006. gada "stabilizētais" budžets varētu sasniegt EUR 46.52 mljrd. - Ls 29.86 mljrd. apmēru, pieņemot, ka inflācijas pieaugums sasniegs 2 % gadā un ES lauksaimniecības budžets ir EUR 40.5 mljrd. reālā izteiksmē. Pie šādiem nosacījumiem valstu lauksaimniecības ministriem ir jāizvēlas viens no minētajiem trim "ietaupīšanas" modeļiem, lai lauksaimniecības izdevumus saglabātu līdzšinējā līmenī. Kā izteicies ES Lauksaimniecības komisārs Francs Fišlers, nav izslēgta iespēja, ka akceptējamajā budžeta modelī tiks apvienots atbalsta maksājumu modulācijas un degresijas principi.
Līdz šim panāktais piensaimniecības reformu sarunās
Lai izkustinātu strupceļā nonākušās ES lauksaimniecības ministru sarunas, galu galā kā kompromisa dokuments parādījās jauns ierosinājums attiecībā uz piena kvotu turpmāko likteni, proti, palielināt tās par 2.39 %. No šī apjoma 1.5 % vienlīdzīgi tiktu sadalīts 11 dalībvalstu starpā, bet pārējie daudzumi kā papildus kvotas tiktu piešķirtas Itālijai (600 000 t), Spānijai (550 000 t), Grieķijai (70 000 t) un Īrijai (150 000 t).
Detalizēts jauno piena kvotu sadalījums pa dalībvalstīm dots tabulā. Taču šāds priekšlikums, pēc ES Lauksaimniecības komisāra F. Fišlera domām, tikai vēlreiz apstiprina nepieciešamību par 15 % pazemināt cenas vājpiena pulverim un sviestam.
Dalībvalstīm piešķirtais papildus piena kvotu apjoms, t
Beļģija
49 700
Dānija
66 800
Vācija
418 000
Grieķija
70 000
Spānija
550 000
Francija
363 000
Īrija
150 000
Itālija
600 000
Luksemburga
4 000
Nīderlande
166 100
Austrija
41 200
Portugāle
28 100
Somija
35 900
Zviedrija
49 600
Lielbritānija
218 900
Kopā ES
2 811 300
Šāda kvotu mehānisma ieviešana ļautu skaidri izvērtēt, cik vērtīga būtu kvotu sistēmas izbeigšana pēc 2006. gada. Kā izteicies F. Fišlers, dalībvalstis ir vienisprātis, ka vēl 2003. gadā būs nepieciešams sistēmu pārskatīt, kaut gan precīzas metodoloģijas tam nav. Kompromisa dokuments paredz, ka pašreizējā kvotu sistēma varētu pastāvēt līdz 2006. gadam.
Tā sauktā "Londonas kluba" četras dalībvalstis tomēr joprojām turas kopā, un, kaut arī to kopējā vēlme ir pārtraukt piena kvotu sistēmu pēc 2006. gada, trīs no šīm valstīm (Lielbritānija, Dānija un Zviedrija) neiebilst pret kvotas pagaidu paaugstināšanu Itālijai, ja vien tā neatdalās no četru valstu alianses.
Galvenie aspekti, ko paredzēja divi iesniegtie kompromisa dokumenti:
§  Intervences cena: dokuments paredz 10 vai 15 % lielu pakāpenisku cenas samazinājumu četros vienādos posmos.
§  Piena govju piemaksprēmija: šīs prēmijas aprēķināšanā līdz šim izmantotais t.i. "virtuālās govs" mehānisms, pieņemot par vidējo piena izslaukumu ES 5800 t gadā, tiktu aizvietots ar maksājumiem, kuru summas atkarīgas no ražotājam piederošās kvotas apjoma. Nacionālais finansējums nozarei tiks saglabāts, bet ja notiks 10 % liels cenu samazinājums, šo finansējumu nāksies samazināt par vienu trešdaļu.
Piena govju piemaksām tiks noteiktas dažādas likmes, atkarībā no tā, kāds cenu samazinājums tiks akceptēts. Zemāk tabulā attēlotas iespējamās šo piemaksprēmiju likmes.
Piena govju piemaksas apmērs (EUR /t)

15 % cenu samazinājums
10 % cenu samazinājums
2000. gads
4.31
2.87
2001. gads
8.62
5.75
2002. gads
12.9
8.62
2003. gads un ?
17.24
11.49

Pieaugums ES mājputnu gaļas ražošanā

Pagājušajā gadā mājputnu gaļas ražošana ES pieauga, sasniedzot 8.8 milj. t apjomu. Tas gan nav sevišķi daudz, jo salīdzinot ar 1997. gadu, ražošana palielinājusies tikai par 2 %. To visticamāk var izskaidrot ar spēcīgo konkurenci gaļas ražotāju starpā. Putnu gaļas ražošana visizteiktāk (par 4 %) pieaugusi Vācijā, kur pērn saražoja 765 tūkst. t. ES tradicionāli lielākā gaļas ražotājvalsts Francija 1998. gadā saražoja par 2 % vairāk nekā iepriekšējā gadā (2.3 milj. t). Nedaudz vairāk nekā 1997. gadā pērn mājputnu gaļu (1.5 milj. t) saražoja Lielbritānija. Itālijā pagājušo gadā bija neliels produkcijas pieaugums, saražojot 1.2 milj. t.
1998.gadā ES tika saražots pavisam 6.1 milj. t vistas gaļas, kas, salīdzinot ar 1997. gadu, ir par 2 % vairāk. No šī daudzuma 1.2 milj. t tika saražots Francijā, 1.1 milj. t - Lielbritānijā, 670 tūkst. t - Itālijā un 415 tūkst t - Vācijā. Jāatzīst gan, ka katras atsevišķas valsts sniegtie dati ne vienmēr sakrīt ar statistikas aprēķinātajiem datiem. Tā, piemēram, 1998. gadā Francijā un Itālijā izšķīlās mazāk cālēnu nekā gadu iepriekš, kaut gan vistas gaļas ražošana abās valstīs pērn nedaudz pieauga.
Arī tītaru gaļas ražošanā ir vērojamas zināmas pretrunas. Pēc ZMP ziņām, šīs produkcijas ražošana ES pagājušajā gadā bija 1.8 milj. t, kas ir par 2 % vairāk, salīdzinot ar 1997. gadu. Francijā tītara gaļas ražošanas pieaugums sasniedz 1.6 % (720 tūkst. t), kaut gan Francijas statistikas dati liecina par perēšanai paredzēto olu skaita samazināšanos.
Itālijā tītaru gaļas ražošana pieauga pērn par gandrīz 6 % un sasniedza 360 tūkst. t apjomu, lai gan tītaru cālēnu skaits šajā gadā ir visai nereāli pieaudzis (par 27 %). Lielbritānijā, kur kopš 1995. gadā tītaru gaļas ražošana sāka samazināties, arī pagājušajā gadā šī tendence saglabājās, ražošanas apjomiem samazinoties par 5 % un saražojot tikai 280 tūkst. t tītaru gaļas produkcijas. Pēc Lielbritānijas statistikas datiem, balstoties uz perēšanai paredzēto olu skaita aprēķiniem, tītaru gaļas ražošanai būtu bijis par 10 % jāsamazinās. Vācijā tītaru gaļa tika saražota par 6 % vairāk nekā 1997. gadā, t.i. 250 tūkst. t.
Visvairāk Eiropas savienībā 1998. gadā palielinājusies pīļu gaļas ražošana - salīdzinot ar 1997. gadu, ražošanas apjomi pieauguši gandrīz par 8 %, sasniedzot 335 tūkst. t apjomu. Acīmredzami, tas izskaidrojams ar to, ka pīļu audzētāji izmanto nišas, kuras radušās saistībā ar ražošanas samazināšanos Austrumeiropā. Francija ar ražošanas apjomu 215 tūkst. t ir neapšaubāmi lielākā pīļu gaļas ražotāja ES. 1998. gadā Francijā tika pārstrādāts par 10 % vairāk šo putnu nekā 1997. gadā. Vēl ES pīļu gaļas ražošanā var pieminēt Lielbritāniju ar 39 tūkst. t ražošanas apjomu, kas ir par 2.6 % vairāk nekā 1997. gadā, un Vāciju ar 36 tūkst. t ražošanas apjomu, kas salīdzinot ar 1997. gada rādītājiem, ir par 8 % vairāk.
1998. gada pirmajos sešos mēnešos ES strauji pieauga mājputnu gaļas eksports, it sevišķi uz Krieviju. Ja Francija 1997. gadā uz Krieviju eksportēja 80 tūkst. t putnu gaļas, tad 1998. gada pirmajā pusē šis rādītājs palielinājās vēl par 15 %. Augustā gan kāpums aprima, un putnu gaļas eksports tika pat pārtraukts. Holandes eksportētāji 1997. gadā nosūtīja 70 tūkst. t mājputnu gaļas, bet 1998. gadā putnu gaļas tirdzniecība tiem nebija īpaši veiksmīga. Vācija 1997. gadā eksportēja 9 tūkst. t putnu gaļas, bet 1998. gadā vairs tikai 8 tūkst. t šīs produkcijas. Kopsummā no ES uz trešajām valstīm tiek prognozēts neliels eksportētās produkcijas pieaugums ap 900 tūkst. t apjomā.
Mājputnu gaļas patēriņš uz vienu ES iedzīvotāju 1998. gadā ir pieaudzis par 200 g, t.i., gadā viens iedzīvotājs patērē vidēji 21.3 kg putnu gaļas. Tomēr šāda tendence veidojās zemo putnu gaļas produkcijas cenu dēļ. Tikai daļēji ražotāji šos zudumus atguva ar zemākām mājputnu barības izmaksām.

Nacionālisms ietekmē gaļas tirdzniecību.

 Arvien pieaugošā patērētāju interese par iegādātās gaļas kvalitāti un izcelsmi Eiropas savienībā, kas tika sekmēta LSE (liellopu spongiformā encefalopātija) epidēmijas uzliesmojuma rezultātā, ir novedusi pie tā, ka patērētāji ir sākuši izvēlēties pārsvarā savā valstī ražoto gaļu. Turklāt šī tendence attiecas ne tikai uz liellopu gaļu, bet arī visiem pārējiem gaļas veidiem. Līdz ar šādu uzticību pašražotajai produkcijai ES dalībvalstu savstarpējā tirdzniecība ar gaļas produktiem kļūst problemātiska.

 Paredzams nozīmīgs cūkkopībā nodarbināto skaita samazinājums.

Lielbritānijas cūkaudzētāju asociācijas veiktais pētījums liecina, ka finansiālās krīzes rezultātā aizvadīto sešu mēnešu laikā darbu ir zaudējuši 300 – 400 cūkkopībā nodarbināto, un, krīzei turpinoties, līdz šā gada jūnijam darbu varētu zaudēt vēl 3400 cilvēku. Pētījums tika veikts, aptaujājot zemniekus un kompāniju menedžerus.
Kompromisa dokuments paredz, ka liellopu gaļas ražošanā pamatmaksājumi par piena govīm tiks pārrēķināti maksājumos par piena kvotām un pieskaitīti šai pamatsummai.
Kompromisa dokuments attiecībā uz liellopu gaļas ražošanu;
Intervences cena: Intervences cenu paredzēts pakāpeniski samazināt par 25 % trijos posmos (salīdzinājumam: sākotnējie EK priekšlikumi paredzēja 30 % samazinājumu). Intervences gala cenai vajadzētu būt EUR 2 085/t, bet intervences "drošības tīkla" cena būtu jānosaka EUR 1450/t līmenī.
Teļu nokaušanas prēmija: prēmija EUR 50 apmērā par vienu nokaušanai nodotu teļu tiks maksāta zemniekiem, ja šis teļš būs līdz sešus mēnešus vecs, un tā liemeņa svars nepārsniegs 145 kg. Šīs prēmijas maksimālā apmēra noteikšana būs nodots pašu dalībvalstu kompetencē, vadoties pēc 1995. gada nokaušanas rādītājiem un eksporta uz trešajām valstīm tajā pašā gadā.
Zīdītājgovju prēmija: Somijai, Austrijai un Zviedrijai šī prēmija tiks noteikta 1995. gada līmenī. Savukārt pārējām dalībvalstīm prēmijas aprēķināšanā būs jāizmanto augstākais ražošanas rādītājs laikposmā no 1995. līdz 1997. gadam plus vēl 3 % (skatīt tabulu).
Speciālā vēršu un buļļu prēmija saglabāsies 1996. gadā noteiktajā apmērā, ar 5 % slieksni (sākotnējos priekšlikumos paredzēts 10 % slieksnis). Lai tas neatstātu negatīvu iespaidu uz budžetu, "nacionālo aplokšņu" ietvaros piešķirtais atbalsts tiks samazināts.
Lai šo prēmiju saņemtu, dzīvniekam jābūt ne jaunākam par 9 mēnešiem un ne vecākam par 21 mēnesi. Šāds ierobežojums tiek noteikts, lai veicinātu dzīvnieku pārdošanu, netiecoties pēc iespējami lielāka kautķermeņa svara.
Teles: Šeit specifiski nosacījumi ir izstrādāti tām dalībvalstīm, kurās vairāk kā 60 % zīdītājgovju un teļu ganāmpulka tiek audzētas kalnainajos apgabalos. Šajā gadījumā valsts par telēm var piešķirt līdz 20 % no visas zīdītājgovīm paredzētās atbalsta summas.


Paredzētais nacionālais finansējums un maksājumi par liellopu (milj. EUR)

Nacionālais finansējums liellopiem
Zīdītājgovju prēmija
Speciālā vēršu un buļļu prēmija
Beļģija
68.8
394 253
253 149
Dānija
41.9
112 932
277 110
Vācija
314.0
639 535
1 782 700
Grieķija
13.5
138 005
143 134
Spānija
117.6
1 441 539
713 999
Francija
332.0
3 779 866
1 754 732
Īrija
111.7
1 102 620
1 002 458
Itālija
233.0
621 611
598 746
Luksemburga
3.7
14 537
18 962
Nīderlande
90.0
63 236
157 932
Austrija
42.8
325 000
423 400
Portugāle
22.0
277 539
175 075
Somija
22.0
55 000
250 000
Zviedrija
32.6
155 000
250 000
Lielbritānija
226.7
1 699 511
1 419 811
Ekstensifikācijas prēmija: Pirmajos divos reformu gados (2000. un 2001.) ražotājiem šī prēmija būs pieejama, ja ganāmpulka blīvums uz 1 lopbarības platības vienību nepārsniegs 2 nosacītās liellopu vienības (LU), vēl papildus piemaksu varēs saņemt saimniecības, kurās šis rādītājs nepārsniegs 1.6 LU. Sākot ar 2002. gadu, maksimālais LU vienību skaits uz 1 ha lopbarības sējumu būs 1.8 LU. Ja blīvuma rādītājs būs mazāks par 1.4 LU/ha, maksājumi varētu sasniegt pat EUR 80 par katru LU.

Priekšlikumi ekstensifikācijas prēmijai
2000. un 2001. gadā
EUR 33,
ja ir 1.6 – 2 LU/ha
EUR 66,
ja mazāk nekā 1.6 LU/ha
No 2002. gada
EUR 40,
ja ir 1.4 – 1.8 LU/ha
EUR 80,
ja mazāk nekā 1.4 LU/ha
Samazinot maksājumu maksimālo apmēru (no EUR 100 par ganāmpulka blīvumu, mazāku kā 1.4 LU/ha uz EUR 80), Komisija paredz atbrīvot no papildus sloga ELSTR (Lauksaimniecības struktūras un tirgus regulēšanas fonds) budžetu.
90 dzīvnieku limits prēmijas saņemšanai: ierobežojums kā tāds saglabāsies, bet paredzams, ka dalībvalstis centīsies noteikt šo likmi pēc iespējas zemāku.
Kompromisa dokuments attiecībā uz lauku attīstības jautājumiem
Jaunie lauksaimnieki: Kompromisa dokuments paredz jaunajiem ražotājiem piešķirt lielāku atbalstu nekā to paredz Komisijas sākotnējie priekšlikumi. Lauksaimniecībai mazāk piemērotajos apgabalos jaunie zemnieki varēs saņemt pat līdz 55 % kompensāciju ražošanas izmaksām, bet pārējos apgabalos šis atbalsts būs 45 %. Noteikumi par investīcijām paliek nemainīgi.
Agrās pensionēšanās programma: šajā jautājumā kompromisa dokuments paredz dāsnāku finansējumu. Programmas atbalstu saņems tie vecāka gadagājuma lauksaimnieki, kas aiziet pensijā par desmit vai pat piecpadsmit gadiem agrāk. Šie cilvēki atbalstu varēs saņemt līdz pat savai septiņdesmit piektajai dzimšanas dienai (līdz šim bija noteikti septiņdesmit gadu "griesti"). Lauksaimniecības algotie strādnieki gan no šī labojuma neko negūs.
Gada atbalsta maksājumu apmērs vienam "pensionētajam" lauksaimniekam sasniegs EUR 30 000 un saimniecībā strādājošajiem līdz EUR 3500. Maksimālais atbalsta apjoms ir EUR 150 000 saimniecības īpašniekam un EUR 35 000 strādniekam.
Lauku vides saglabāšana: Lai saņemtu valsts atbalstu, lauksaimniecībai mazāk piemēroto apgabalu ražotājiem nebūs jāizpilda specifiskas lauku vides saglabāšanas prasības, jo šiem ražotājiem tās esot noteiktas pārāk augstas. Līdz ar to, saglabāsies tikai noteikums par pamatprasību ievērošanu.

Eksporta subsīdijas tiks ierobežotas

Šobrīd ES ir lielākais eksporta subsidētājs pasaulē. Pēc prof. S. Tangermana aprēķiniem, dažiem produktiem, piemēram, cūkgaļai, liellopu gaļai, sieram, sviestam un putnu gaļai, vērtējot pēc apjomiem, ES ir vienīgais nozīmīgais eksporta subsidētājs. Nozīmīgākais eksporta subsidētājs ES ir arī piena pulverim, graudiem un cukuram.
Pēc 2000. gada Eiropas savienībai ir jārēķinās ar ievērojamu eksporta subsīdiju samazināšanos. Turklāt tās ir jāsamazina neatkarīgi no tā, vai nākamajā sarunu raundā par to tiks panākta kāda vienošanās vai nē. Iemesls tam būs Urugvajas raundā panāktā vienošanās par tālāku subsidētā eksporta apjomu samazināšanu un eksporta subsīdiju (tās ietver tiešās subsīdijas produktam, eksporta kredītus un subsīdijas mārketingam) summas samazināšanu.
Te jāpiebilst, ka līdz šim ES lielākas problēmas sagādāja nevis prasība samazināt eksporta subsīdijām paredzēto summu, bet subsidētā eksporta apjomu samazināšanas nepieciešamība (par nesubsidētu eksportu uzskatāmas preces, kas eksportētas pilnībā bez jebkura veida eksporta subsīdijām).
Turklāt pēc 2000. gada vairs nebūs spēkā arī iespēja vienā gadā neizmantotās eksporta subsīdijas izmantot citos gados. Līdz šim tas ES ļāva pastiprināt eksporta subsidēšanu gados, kad pasaulē bija novērojama lauksaimniecības produktu cenu lejupslīde, piemēram, pagājušajā gadā un šogad.
Lai risinātu problēmas, kas saistās ar eksporta subsīdiju un subsidēto apjomu samazinājumu, Programmā 2000 ir paredzēts pazemināt cenas virknei produktu, lai tās pietuvinātu pasaules līmenim. Tikai gadījumā, ja šie reformu priekšlikumi tiks apstiprināti, ES būs spējīga turpināt savas produkcijas eksportu tādos pašos apjomos kā līdz šim.
Tomēr arī šāda politika, kad zemas eksporta cenas tiek nodrošinātas ar produktu tiešu subsidēšanu valsts iekšienē, ko realizē ES un ASV, nākamajā PTO sarunu raundā varētu izpelnīties asu Kairnas grupas un jaunattīstības valstu kritiku. Šīs valstis, kas nevar atļauties subsidēt ne eksportu, ne arī savus ražotājus, ir nobriedušas cīnīties par pilnīgu eksporta subsīdiju aizliegšanu.

Jāmazinās arī tarifu barjerām

GATT (vispārējā vienošanās par tirdzniecību un tarifiem) 1994. gada līgumā tika paredzēts, ka visi nodokļi un nodevas uz robežām tiks pārveidoti specifiskos ad valorem tarifos, kas tiek izteikti procentos. Visiem tarifiem tika noteikti maksimālie līmeņi (parasti 50 %) un kopējos tarifus paredzēts samazināt par 36 % (katrā tarifu līnijā vismaz par 15 %) sešu gadu laikā. Papildus tika noteiktas minimālās tarifu kvotas (3 % no iekšzemes patēriņa, šim rādītājam pieaugot līdz 5 %), kurām tiek piemēroti īpaši zemi importa tarifi.
Reālais tarifu samazinājums šajā laikā gan ir bijis stipri mazāks nekā līgumā oficiāli paredzētais. Tam iemesls, pirmkārt, bija dalībvalstu mānīšanās ar nepamatoti augsta sākotnējā tarifu līmeņa uzrādīšanu (šajā aspektā visnegodīgākā bija tieši ES). Otrs iemesls ir ļoti augstie prohibicionistiskie importa tarifi, t.i. tarifi, kas noteikti daudz augstāki nekā tas būtu reāli nepieciešams tirgus aizsardzībai. Tā rezultātā noteiktām precēm, piemēram, cūkgaļai un putnu gaļai Eiropas savienībā, samazinot nominālos importa tarifus par 50 %, reālais efektīvais importa tarifs nemainījās.
Šobrīd ES tiek uzturētas augstas importa nodevas labībai, liellopu gaļas un piena produktiem, kā rezultātā importa cenas tiek palielinātas virs ES iekšējā līmeņa cenām, tādējādi aizverot savu tirgu citu valstu ražotājiem. Par papildus aizsardzības instrumentu, ko ES sekmīgi arī izmanto, kalpo tā saucamās netarifu barjeras, nosakot importētajai produkcijai īpaši augstas kvalitātes, drošības un fitosanitārās prasības.
Kairnas grupas valstis un ASV uzskata, ka 1994. gadā panāktā vienošanās par tarifu samazinājumu nav bijusi efektīva, un tirgus pieeja tādās valstīs kā ES un Japāna praktiski nav palielinājusies. Gaidāmajā "Tūkstošgades sarunu" raundā šo valstu pārstāvji gatavojas iestāties par daudz nozīmīgāku tarifu samazinājumu lauksaimniecības un pārtikas precēm, iekļaujot kopējā tarifu līmeņa aprēķinā arī netarifu barjeras.

ES problēmas ar SKA

PTO Eiropas savienībai noteiktais subsīdiju kopējais apjoms - SKA (subsīdiju gada apjoms, izteikts naudas izteiksmē, kas piešķirts konkrētu lauksaimniecības produktu ražotājiem vai lauksaimniecības produktu ražotājiem kopumā) 1994. gadā bija EUR 78.7 milj., un līdz 2000. gadam šī summa ir jāsamazina par 20 %. Šobrīd ES izmantotais SKA ir EUR 47.5 milj., bet tas ir, neņemot vērā šobrīd "zilajā kastē" iekļautās subsīdijas, kuras veido Eiropas savienības tiešie kompensācijas maksājumi kopā ar ASV starpības maksājumiem PTO dalībvalstīm. Gadījumā, ja šīs subsīdijas gaidāmajā sarunu raundā tiks likvidētas, kas ir visai ticami, kopējam SKA vajadzēs pieskaitīt vēl EUR 31.2 milj., tādējādi Eiropas savienības SKA 2000. gadā būs EUR 78.7 milj., kas būs daudz vairāk nekā Urugvajas raundā noteiktais limits.
Tātad, ja "zilās kastes" subsīdijas tiks ietvertas SKA aprēķinos, tad 2005. gadā, ņemot vērā arī Programmā 2000 paredzamo kompensācijas maksājumu pieaugumu, ES maksātās subsīdijas pārsniegs Urugvajas raundā noteikto SKA limitu par EUR 8 – 10 miljoniem

Interesantas īsziņas

1998. gadā Šveicē sekmīgi darbojies "Lauku tūrisms". Pēc "Lauku draugu" ziņām, arī 1998. gadā Šveicē sekmīgi attīstījās lauku tūrisma nozare. Ar vairāk nekā 85 tūkst. nakšņošanas vietu tika par 7.1 % pārspēts iepriekšējā gada rezultāts un līdz ar to, sasniegts peļņas rekords šajā jomā. Jau vienpadsmit gadus Šveicē darbojas lauku tūrisma uzņēmumi, piedāvājot atpūtas iespējas laukos pie šveiciešu zemniekiem. Valstī ir pat nodibināta sava organizācija "Lauku tūrisms", kurā ir iekļautas 278 zemnieku saimniecības. Pagājušajā gadā ar "Lauku tūrisma" starpniecību Šveices zemnieku saimniecībās atpūtās 12 tūkstoši personu, t.sk. 5 tūkstoši bērnu. 76 % atpūtnieku bija paši šveicieši, bet vairāk nekā puse no pārējiem bija vācieši.

Izmantotās literatūras saraksts.

1.     Lībermanis G. Starptautiskie ekonomiskie sakari un Latvija. – R.: Birznieka SIA ”Kamene”, 1998.
2.     Eiropas integrācijas biroja bukleti:
a)     Es un ES – 30 jautājumi un atbildes
b)    Es un ES – lauksaimniecība
c)     Es un ES – vienotais tirgus
d)    Es un ES – ieņēmumi un izdevumi
3.     Interneta materiāli:
a)     Informatīvs lauksaimniecības politikas biļetens
b)    Eiropas Savienības vēsture





[1] Protekcionisms – aizsargmuitu izmantošanas politika sava iekšējā tirgus un ražotāju aizsardzībai 

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru