Ievads
Eiropas Savienība ir Eiropas valstu politiska un ekonomiska
alianse.
Sākotnējām sešām loceklēm
- Francijai, Beļģijai, Itālijai, Luksemburgai, Nīderlandei un Rietumvācijai -
1973. gadā pievienojās Lielbritānija, Dānija un Īrija, 1983. gadā - Grieķija,
1986. gadā - Spānija un Portugāle, 1995. gadā - Austrija, Somija un Zviedrija.
ES dalībvalstis
šobrīd ir 15: Beļģija, Francija, Vācija, Itālija, Luksemburga, Nīderlande, Dānija, Īrija, Apvienotā Karaliste, Grieķija,
Spānija, Portugāle, Austrija, Somija un Zviedrija.
Eiropas Savienības mērķi:
-
likt pamatus ciešākai savienībai Eiropas tautu starpā
-
nodrošināt savu valstu ekonomisko un sociālo progresu,
kopīgi likvidējot barjeras, kas sadala Eiropu
-
nemitīgi uzlabot savu tautu dzīves un darba apstākļus
-
saskaņot rīcību, kas nodrošinātu vienmērīgu darījumu
sfēras paplašināšanu, līdzsvarotas tirgus attiecības un godīgas konkurences
apstākļus
-
mazināt attīstības atšķirības starp reģioniem
-
ar kopējas komerciālas politikas palīdzību pakāpeniski
likvidēt starptautiskās tirdzniecības ierobežojumus
-
saglabāt un nostiprināt mieru un brīvību
1991. gadā tika
parakstīti asociācijas līgumi, kas garantē brīvu tirdzniecību uz desmit gadiem
un iespēju kļūt par pilntiesīgu Eiropas Savienības dalībvalsti ar sekojošam
valstīm - Čehoslovākiju, Poliju un Ungāriju, 1992. gadā ar Rumāniju un vēlāk
arī ar vairākām citām valstīm (to vidū trim Baltijas valstīm),
Eiropas Savienības
reģionālās attīstības politikas veidošanās vēsture
Eiropas valstu atšķirību
un dažādību nosaka šo valstu vēsturiskā attīstība, ģeogrāfiskais stāvoklis,
dabas apstākļi. Tautu kultūras atšķirības ir Eiropas bagātība. Taču atšķirīgs ir arī dzīves līmenis un materiālā
labklājība.
Statistika rāda, ka
iekšzemes kopprodukts (IKP) rādītājs uz vienu iedzīvotāju Eiropas bagātākajās
valstīs ir 3 reizes lielāks nekā mazāk attīstītajās valstīs; bezdarba rādītājs
– mazāk attīstītās valstīs ir 7 reizes augstāks.
Šādas atšķirības rada virkni problēmu un,
lai tās risinātu, tiek veidota Eiropas reģionālā politika, kas paredz noteiktu
atbalstu atsevišķu teritoriju attīstībai ar mērķi veidot Eiropu par ekonomiski
un sociāli līdzsvarotu telpu.
Reģionālā
politika Eiropas valstīs ir veidojusies vairāku desmitu gadu garumā un tās
veidošanos nosaka katras konkrētās valsts tiesību akti, vēsturiskie apstākļi un
tradīcijas.
Reģionālās
ekonomiskās atšķirības pastāvēja jau 18.gs. un vēl agrāk. Tajos laikos
attīstība lielā mērā bija atkarīga no reģiona klimata un dabas resursiem.
Līdz ar industrializācijas attīstību ražošana koncentrējās lielās rūpnīcās un izvietojās reģionos, kur bija pieejamas izejvielas un saražoto preču noieta tirgus. Sākās darbaspēka plūsma uz industriāliem reģioniem un valsts nevienlīdzīga ekonomiska attīstība, taču par problēmu to neuzskatīja.
Situācija mainījās pēc 2.Pasaules kara, kad mazāk attīstītie reģioni bija vēl vairāk novājināti. Valstis sāka domāt par ģeogrāfiskās situācijas radīto nevienlīdzību izlīdzināšanu. Šim mērķim, kā arī nodarbinātības veicināšanai mazāk attīstītos reģionos tika radītas reģionālās politikas.
Reģionālās attīstības politikas veidošanos visbiežāk nosaka šādi apstākļi:
· kultūrvēsturiskie,
· klimatiskie un ģeogrāfiskie,
· nodarbinātība.
Eiropas Savienības reģionālās attīstības
politikas veidošanos var iedalīt vairākos posmos:
·
1955.-1975.
g. Eiropas Savienības pastāvēšanas pirmajās desmitgadēs galvenais uzsvars tika
likts uz kopēju problēmu risināšanu tādos būtiskos sektoros kā dzelzs un
tērauda rūpniecība un lauksaimniecība. Īsta reģionālās attīstības politika vēl
netika izveidota, taču tika atzīta to esamība un deklarēta dalībvalstu vēlme
samazināt atšķirības starp reģioniem un likvidēt mazāk attīstīto reģionu
atpalicību.
1958.g. tika izveidota Eiropas Investīciju banka, kas līdz pat šai
dienai sniedz
aizdevumus projektiem problēmu reģionos.
·
1975.-1985.
g. Reģionālās politikas straujāka attīstība sākās ar pirmo paplašināšanās
procesu 1973. g. Lielbritānija, Īrija, Dānija saskārās ar nopietnām reģionālām
problēmām un bija mazāk turīgas kā esošas dalībvalstis. Viena no pirmajām
Lielbitānijas prasībām bija, lai ES palīdzētu tai risināt sasāpējušās
industriālo reģionu problēmas. Pārrunu procesā tā saņēma garantiju, ka tiks
izveidota reģionālā politika, lai kompensētu iespējamo iestāšanās negatīvo
efektu.
Tā rezultātā 1975.g. tika izveidots Eiropas reģionālās attīstības fonds
– svarīgākais ES
reģionālās politikas finansu instruments.
·
1985.-1992.g. Iekšējā tirgus veidošanas procesa
iespaidā kā arī ES paplašināšanās ar trim relatīvi nabadzīgām valstīm izmainīja
un pastiprināja reģionālās politikas centienus. Radās nepieciešamība padarīt
līdzekļu piešķiršanu daudz efektīvāku. Tas tika īstenots ieviešot programēšanas
principu (integrēta daudzgadu plānošana, pamatojoties uz reģionālo stratēģiju),
ierobežojot mērķu grupas un uzlabojot procedūras.
Reģionālās (strukturālās) politikas mērķi
Eiropas Svienības reģionālā politika tiek dēvēta par
strukturālo politiku, lai norādītu, ka iet runa par reģionālo politiku plašākā
izpratnē to apvienojot ar transporta, konkurences, vides, sociālo, zinātnes un
izglītības politikām.
Problēmu risinājuma
meklējumos Eiropas Svienība ir noteikusi vairākus attīstības mērķus:
Mērķis 1 – ietver reģionus, kuros
iepriekšējo 3 gadu vidējais IKP rādītājs uz vienu iedzīvotāju ir zemāks par 75%
salīdzinot ar ES vidējo rādītāju.
Mērķis 2 – ietver reģionus, kur notiek rūpniecības lejupslīde un bezdarba līmenis ir augstāks par Eiropas vidējo rādītāju, un kur darbavietu skaits rūpniecības nozarēs samazinās.
Mērķis 3 – šī mērķa ietvaros tiek atbalstīti pasākumi, kas vērsti uz ilgtermiņa bezdarba novēršanu, jauniešu integrāciju darba tirgū un vienlīdzīgu nodarbinātības iespēju radīšanu sievietēm un vīriešiem, kā arī tām sabiedrības grupām, kurām draud izslēgšana no darba tirgus.
Mērķis 4 – tiek atbalstīti reģioni, kuros nodarbinātību apdraud izmaiņas ražošanas un rūpniecības struktūrās.
Mērķis 5a – šī mērķa ietvaros tiek
sniegta atbalsts lauksaimniecības un zivsaimniecības sektoriem un šo sektoru
pārstrādes uzņēmumos nodarbinātajiem, kurus apdraud izmaiņas ražošanas
struktūrās.
Mērķis 5b – atbalsts lauku
teritorijām ar zemu sociāli-ekonomisko attīstības līmeni, kurām piemīt vismaz
divas no sekojošām pazīmēm:
1.
augsts lauksaimniecībā nodarbināto procents,
2.
zemi ienākumi no lauksaimniecības, liels ieguldītais
darbs attiecībā pret saražoto vērtību,
3.
zems apdzīvotības līmenis vai augsta depopulācijas
tendence.
Mērķis 6 – atbalsts tiek sniegts
kritiski mazapdzīvotiem reģioniem, kuros iedzīvotāju blīvums iz mazāks par 8
cilvēkiem uz 1 km2, un mazapdzīvotiem reģioniem, kur vērojamas
straujas depopulācijas tendences.
Šis mērķis tika ieviests
pēc Zviedrojas un Somijas iestāšanās ES 1995. g., atsaucoties uz šo valstu
prasību pēc ES atbalsta. Somijas un Zviedrijas ziemeļos dzīvo 0,4% no Eiropas
Savienības kopējā iedzīvotāju skaita.
Lai nodrošinātu lielāku
palīdzības koncentāciju jaunajam programmēšanas periodam
( 2000.-2006.), paredzēts samazināt mērķu
skaitu (no 7 līdz 3):
Mērķis 1
Mērķis 1 būs vērsts uz
attīstības un strukturālo izmaiņu
veicināšanu reģioniem, kas atpaliek attīstībā (apvieno Mērķi 1 un Mērķi 6). Arī
turpmāk tas būs svarīgākais ES atbalsta mērķis un tas varētu aptvert aptuveni
20% Eiropas Svienības iedzīvotāju.
Pasākumi, kas var tikt
finansēti Mērķa 1 ietvaros:
·
tiešās investīcijas ražošanā, kas sekmētu ilgstošu darba
vietu radīšanu;
·
investīcijas infrastruktūrā, kas sekmētu reģiona
ekonomisko attīstību;
·
atbalsts mazajiem un vidējiem uzņēmumiem;
·
investīcijas izglītības un veselības infrastruktūrā;
·
arodapmācība, t.sk. pasniedzēju, pētnieku un pārvaldes darbinieku
apmācība, pasākumi nodarbinātības sfērā;
·
pasākumi lauku teritoriju attīstībai: nodarbinātības
dažādošana laukos, lauku tūrisma attīstība, lauku ciematu atjaunošana u.c.
Mērķis 2
Mērķis 2 atbalstīs
reģionus, ko apdraud rūpniecības un lauksaimniecības lejupslīde (apvieno Mērķi
2 un Mērķi 5b). Mērķa 2 reģioni iedalīti 4 grupās:
1.
industriālās teritorijas, t.sk. teritorijas, kur dominē
pakalpojumu industrija;
2.
atsevišķas pilsētas, ko nosaka vadoties pēc šādiem
kritērijiem:
-
augsts ilgterniņa bezdarba rādītājs,
-
augsts nabadzības līmenis,
-
nesakārtota dzīvokļu saimniecība,
-
īpaši slikti vides rādītāji,
-
augsts noziedzības līmenus,
-
zems iedzīvotāju izglītības līmenis.
3.
lauku teritorijas, kas atbilst sekojošiem
kritērijiem:
-
iedzīvotāju blīvums zemāks par 100 iedzīvotājiem uz 1 km2,
-
lauksaimniecībā nodarbināto skaits ir vismaz 2 reizes
lielāks kā vidēji ES,
-
vidējais bezdarba rādītājs augstāks par ES vidējo
rādītāju,
-
strauja depopulācijas tendence reģionā.
4.
zivsaimniecības reģioni, kur atbalsta reģionus nosaka
vadoties pēc šādiem kritērijiem:
-
augsts zivsaimniecībā nodarbināto skaits,
-
pārstrukturizēšanās problēmas apdraud nodarbinātību šajā
sektorā.
Noteikts, ka Mērķa 2 teritorijas nedrīkst
aptvert vairāk kā 18% ES iedzīvotāju:
10% - rūpniecības reģioni, 5% - lauku
teritorijas, 2% - pilsētu teritorijas un
1%
- zivsaimniecības reģioni.
Mērķis 3
Mērķa 3 ietvaros tiks atbalstīti pasākumi,
kas būs vērsti uz ilgtermiņa bezdarba samazināšanu, jauniešu un no darba tirgus
izslēgto personu integrāciju darba tirgū (jaunais mērķis apvieno Mērķi 3 un
Mērķi 4). Šis mērķis tiks izmantots kā politiskais ietvars dalībvalstu
aktivitātēm izglītības, arodapmācības un nodarbinātības jomā.
ES reģionālās politikas
pamatprincipi
Reģionālās politikas īstenošana ES līmenī
noris saskaņā ar sekojošiem principiem:
1.
Koncentrācijas
princips: atbalsts tiek piešķirts noteiktiem reģioniem saskaņā ar ES Mērķiem.
Pasākumiem jābūt vērstiem uz nopietnu problēmu risināšanu, nevis īskaicīgām
aktivitātēm.
2.
Programmēšanas
pribcips: atbalsts tiek piešķirts pamatojoties uz dalībvalstu izstrādātajām
daudzgadu attīstības programām. Projekti tiek atlasīti vadoties no
stratēģiskiem attīstības apsvērumiem.
3.
Papildinātības
princips: ES finansējums tiek piešķirts kā papildinājums dalībvalstu
finansējumam attiecīgo pasākumu īstenošanai. ES ir noteikusi finansu atbalsta
“griestus” katrai dalībvalstij – 4% no nacionālā IKP.
4.
Partnerība
princips:lēmumu pieņemšanas un finansēšanas procesam ir jābūt maksimāli
atklātam.
Attiecības starp Eiropas komisiju un
dalībvalstīm tiek veidotas vadoties no subsidiaritātes principa, kas nosaka, ka
augstākstāvošā institūcija nedrīkst uzņemties tādu funkciju vai aktivitāšu
īstenošanu, kuras efektīvi var veikt zemākā pārvaldes līmenī.
Eiropas Savienības strukturālie fondi
Strukturālo pasākumu īstenošanai ES
dalībvalstu rīcībā ir 4 strukturālie fondi:
1.
Eiropas
reģionālās attīstības fonds.
Šis fonds ir
paredzēts, lai palīdzētu izlīdzināt galvenās reģionālās nelīdzsvarotības ES
ietvaros, piedaloties atpalikušo reģionu attīstības veicināšanā un strukturālā
pielīdzināšanā, kā arī to industriālo reģionu konversijā, kuru ekonomiskais
stāvoklis pasliktinās. Fonds izveidots 1975.g. Pasākumi, kuriem tiek piešķirts
finansējums, lielā mērā sasaucas ar Mērķi 1.
2.
Eiropas
sociālais fonds
Fonds koncentrējas
uz arodapmācību un palīdzības sniegšanu nodarbinātības sfērā.
3.
Eiropas
lauksaimniecības struktūras un tirgus regulēšanas fonda struktūras regulēšanas
daļa – paredzēta lauksaimniecības pārstrukturēšanai un lauku attīstības
pasākumu sekmēšanai.
4.
Finansu
instruments zivsaimniecības attīstībai, izveidots 1993.gadā ar mērķi nodrošināt
strukturālos pasākumus zivsaimniecības sektorā.
ES budžeta sadalījums 1994.-1999.g.:
48%
|
Kopējā lauksaimniecības politika
|
35%
|
Strukturālie fondi
|
6%
|
Iekšējā politika
|
6%
|
Ārējā politika,t.sk. Phare programma
|
5%
|
Administrācija
|
1994.gadā tika izveidots Kohēzijas fonds, kas
atšķirībā no strukturālajiem fondiem, kur atbalsts tiek sniegts reģionālā
līmeņa atšķirību izlīdzināšanai, sniedz atbalstu valstu starpā pastāvošo
atšķirību izlīdzināšanai. Fonda ietvaros palīdzību var saņemt tās ES
dalībvalstis, kuru IKP rādītājs uz vienu iedzīvotāju ir zemāks par 90% no
vidējā ES rādītāja. Pašreiz finansējumu saņem Spānija, Grieķija, Portugāle,
Īrija.
Latvija un ES reģionālā
politika
Lielākajai daļai Centrālās un Austrumeiropas
valstu saliedētas reģionālās politikas izstrāde vēl stāv priekšā. Arvien vairāk valstu valdības
sāk saprast reģionālās politikas pozitīvo lomu attīstības atšķirību mazināšanā.
Sarunās ar Eiropas komisiju ir
izkristalizējies viedoklis, ka pēc iestāšanās ES Latvijas valsts kopumā
atbildīs Mērķim 1 un kvalificēsies
atbalstam no ES strukturālajiem fondiem. Latvija ekonomiskās attīstības ziņā ir
viena no nabadzīgakajām valstīm Centrālās un Austrumeiropas valstu reģionā.
Latvijas IKP rādītājs uz 1 iedzīvotāju ir viens no zemākajiem kandidātvalstu
starpā – 27%.
Salīdzinājumam IKP rādītājs uz 1
iedzīvotāju ES dalībvalstīs un
kandidātvalstīs pēc EUROSTAT datiem:
Dalībvalstis (1997.g.)
|
Kandidātvalstis (1998.g.)
|
||
Austrija
|
119
|
Bulgārija
|
23
|
Beļģija
|
111
|
Čehija
|
63
|
Dānija
|
140
|
Kipra
|
-
|
Vācija
|
119
|
Igaunija
|
37
|
Grieķija
|
53
|
Ungārija
|
47
|
Somija
|
107
|
Latvija
|
27
|
Francija
|
110
|
Lietuva
|
30
|
Īrija
|
96
|
Polija
|
40
|
Itālija
|
91
|
Rumānija
|
31
|
Luksemburga
|
174
|
Slovākija
|
47
|
Holande
|
107
|
Slovēnija
|
68
|
Portugāle
|
47
|
|
|
Spānija
|
63
|
|
|
Zviedrija
|
120
|
|
|
Lielbritānija
|
101
|
|
|
Latvijas vienošanās ar Eiropas komisiju
pirmsiestāšanās kontekstā norāda uz tiem pasākumiem, kas Latvijai veicami
vistuvākajā laikā, lai izpildītu pirmsiestāšanās prasības ES reģionālās politikas jomā.
Lai pēc iestāšanās Eiropas savienībā Latvija
varētu pilnvērtīgi izmantot ES strukturālo fondu atbalstu, tai ir jāizveido un
jāiedarbina likumdošanas, institucionālo, finansu un kontroles mehānismu
kopums, kas nodrošinātu ES strukturālās politikas pamatprincipu ievērošanu.
Šadu pasākumu kopums sastāv no 5 soļiem:
1.
Solis
–
reģionālo atšķirību noteikšana un statistikas datu bāzes izveidošana
reģionu
līmenī.
2.
Solis
–
likumdošanas
(juridiskās) bāzes izveidošana strukturālās politikas
iedarbināšanai un
īstenošanai. Šī pasākuma rezultātā valstī vajadzētu būt izstrādātai visaptverošai un integrētai
strukturālajai politikai, prioritāšu un
mērķu vadlīniju kopumam.
–
Nacionālās
attīstības stratēģijas izstrāde un nacionālās reģionālās attīstības koncepcijas
izstrāde.
3.
Solis
–
Efektīvu
administratīvo struktūru izveidošana centrālās valdības līmenī, kas noteiktu
skaidru ministriju kompetences sadalījumu, starpministriju koordinācijas
mehānismu un nozaru (transports, vide, zemkopība u.c.) tehnisko vienību
izveidošana.
–
Attiecīgo
budžeta procedūru izveidošana, t.sk. finansu sadalījuma mehānismu (valsts
pasūtījuma, valsts atbalsta, godīgās konkurences politika u.c.) sakārtošana un
monitoringa, novērtēšanas un kontroles procedūru uedarbināšana.
–
Efektīvu
īstenošanas procedūru izveidošana, kas sevī ietver specifisku finansu
instrumentu izstrādi un dažādu sektorālo instrumentu koordināciju.
4.
Solis
–
Reģionālo
un vietējo administrāciju kapacitātes vairošana un, kur nepieciešams arī
izveidošana. Tas attiecas gan uz centrālās valdības reģionālajām struktūrām,
gan pašvaldībām. Kapacitātes veidošanai būtu jānotiek sekojošās jomās:
plānošana un programmēšana, finansu vadība, monitorings, kontrole, programmu un
projektu īstenošana u.c.
5.
Solis
–
Programmēšanas
kapacitātes izveidošana nacionālajā un reģionālajā līmenī saskaņā ar Mērķa 1
programmēšanas prasībām. Tas sevī ietvertu atbalsta mērķu un kritēriju
noteikšanu, nacionālo attīstības plānu un strukturālo attīstības programmu
izstrādi un īstenošanu.
Eiropas komisija ir rekomendējusi atzīt visu
Latvijas valsts teritoriju par vienu reģionu un klasificēt NUTS 2. līmenī. (ES
reģionālās politikas ietvaros tiek izmantota reģionālā klasifikācija NUTS (Nomendature of terittorial units of statistics). Saskaņā ar šo klasifikāciju NUTS 2 līmenis
ir mazākais ģeogrāfiskais griezums, kurā tiek apkopots pilns ES statistikas datu komplekts. Šajā
līmenī tiek noteikti reģioni atbalstam Mērķa 1 ietvaros).
Lai palīdzētu Latvijai īstenot izklāstīto
pasākumu kompleksu un sagatavotu Latviju darbam ar ES pirmstrukturiālajiem
fondiem, strukturālā atbalsta reģionu līmenī” ietvaros ES no Phare programmas
līodzekļiem ir atvēlējusi 3 miljonus eiro speciālajai sagatavošanas programmai
darbam ar strukturļajiem fondiem Latvijā. Programma sastāvēs no 3 pasākumiem:
1.
atbalsts
strukturālās politikas izstrādei: likumdošanas, institucionālo un budžeta
mehānismu izveidošana, kā arī strukturālo attīstības programmu formulēšana;
2.
izpratnes
veicināšana pa r ES strukturālo politiku: Latvijas sagatavošana darbam ar
ES strukturālajiem fondiem un Kohēzijas
fondu;
3.
Nacionālā
attīstība plāna izstrāde;
4.
Projektu
programmēšana: programmas ietvaros ir paredzēts īstenot vienu vai vairākus
pilotprojektus, kas būtu izstrādāti programmu veidā un tiktu īstenoti
piemērojot strukturāko fondu procedūras;
Viens no galvenajiem priekšnoteikumiem, lai
Latvija varētu veiksmīgi saņemt ES finansējumu sākot ar 2000.gadu ir Nacionālā
attīstības plāna sagatavošana. Plānā ir paredzēts iekļaut sekojošas nodaļas
·
Uzņēmējdarbības
veicināšana;
·
Ekonomiskā
infrastruktūra (transports, vides aizsardzība, enerģētika);
·
Lauksaimniecība
un lauku attīstība;
·
Cilvēkresursu
attīstība;
·
Reģionālā
attīstība;
·
Tūrisms.
Īstenojot ES kopējo politiku, tiek izvirzīts
mērķis nodrošināt vienādas iespējas un maksimāli izlīdzināt labklājības līmeni
visās dalībvalstīs. Latvija neapšaubāmi kļūs par papildus resursu saņēmēju.
Izmantotā literatūra:
1.
Eiropas
Savienības reģionālā politika un strukturālie fondi. I.Kalniņa, A.Strazda.
1999., iespiests Mc Ābols.
2.
Lekciju
konspekti “Latvija Eiroatlantiskajā
ceļā”, Rīgas tehniskā universitāte, 1998.
3.
Žurnāls
“Latvija un Eiropas Savienība”, Nr.14, 1999.
4.
Eiropas
integrālais birojs, www.eib.lv
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru