|
Informācijas
pieejamība
ES un Latvijā
Rīga 2000
Satura
rādītājs
1 Annotation..................................................................................................................... 2
2 Informācijas
pieejamība............................................................................................. 4
2.1 Valdību
projekti........................................................................................................ 5
2.2 Nacionālā
programma “Informātika”................................................................. 6
2.3 Informācija
Internetā.............................................................................................. 7
2.4 Informācijas
tehniskais nodrošinājums........................................................... 8
3 Informācijas
sabiedrības stratēģijas veidošana Latvijā.................................... 9
1 Annotation
Information is a thing, without which we can’t live. But there is a
question - if we always can get this or other information. In this work you can see how people can come at
information in the Europe Union and Latvia, what government does to abate
inaccessibility’s bar. You can read
about one of these projects the national programme “Informatic”, its
accomplished works and its goals. The attention is paid also to information
approachability’s pluses and minuses on Internet, as well as to the technical
insurance of information. Work’s closing is devoted to information’s societies
making in Latvia.
2 Informācijas pieejamība
![]() |
Pieejamība, saprotamība, ticamība un savlaicīgums ir četras formālās prasības, kas tiek izvirzītas informācijai, lai tā būtu apmierinoša. Pat ja tikai viena no šīm prasībām netiek izpildīta (informācija nav pieejama plašām sabiedrības masām, vai arī satur specifisku
terminoloģiju, kamdēļ nav saprotama, ir melīga, vai novēlota), var uzskatīt, ka tā globāliem informatīviem mērķiem nav derīga. Tādēļ, pat diskutējot par tādu šauru tēmu kā informācijas pieejamība, jāņem vērā, ka derīgā informācija (iekrāsotais laukums zīmējumā) ir tikai neliela daļa no visas informācijas, kā arī tikai daļa no pieejamās informācijas. Lai informācija būtu saprotama, tai jābūt mērķauditorijai saprotamā valodā un tai jābūt izskaidrotai ar saprotamiem terminiem. Savukārt, lai informācija būtu savlaicīga, tās publicēšanai jāizmanto viegli un ātri atjaunojami vai nomaināmi informācijas nesēji (šobrīd ideālais variants šiem mērķiem ir Internets, kurš, savukārt, nepilnīgi apmierina pašas informācijas pieejamības nosacījumu). Par ticamu informāciju varētu pieņemt jebkuru oficiālu informāciju, kuru izplata, vai rada un apkopo kompetenta valsts vai neatkarīga organizācija.
Arvien pieaugošais informācijas apjoms, kas radies, pateicoties jauna tipa
informācijai, kas kļuvusi pieejama tikai pēdējā laikā, nodrošina mūs ar
priekšrocībām, ko sniedz iespējas piekļūt daudzveidīgiem informācijas avotiem
ar dažādu nesēju palīdzību. Tomēr ne vienmēr šīs priekšrocības var īstenot, jo
informācijas pieejamība, ko pēdējā laikā arvien vairāk nodrošina valstu
likumdošana, biežāk ir formāla un praktiski tiek īstenota ar lielām grūtībām.
2.1 Valdību projekti
ES pamatīgu darbu informācijas pieejamības jautājumā ir iesākusi
salīdzinoši nesen. Ilgstoši, līdzīgi kā valsts pārvaldes un likumdošanas
struktūras, tā bija samērā noslēgta un plašākai sabiedrībai nepieejama.
Nopietns darbs informācijas apmaiņas procesos tika uzsākts pēc pēdējās lielās
paplašināšanās, kad ES pievienojās Austrija, Somija un Zviedrija. Lai
nodrošinātu pēc iespējas objektīvāku nobalsošanu referendumā, katras valsts
valdība kopā ar ES institūcijām izstrādāja informācijas kampaņas, kuru pamatā
bija atklātība un objektivitāte. Sākotnēji ES aktīvā informatīvā darbība
izpaudās kā mērķtiecīga auditorijas informēšana par iestāšanās politiskajām,
ekonomiskajām, kultūras un izglītības priekšrocībām, ES institūciju darbību un to
finansējumu, kā arī saikni ar dalībvalstu valsts pārvaldes iestādēm.
Jāpieņem, ka informāciju pēc satura iedala divos līmeņos, tad šī
informācija pārstāv pirmo jeb zemāko līmeni, kas sevī ietver pamatinformāciju.
To esam pieraduši redzēt dažādos informācijas bukletos, brošūrās un faktu
lapās, ko sagatavo valsts un pašvaldības institūcijas sabiedrības informēšanai.
Pirmā līmeņa informācija pēdējā laikā ir nepietiekama, lai apmierinātu aizvien
pieaugošo vajadzību pēc tās. Taču ir jāatzīst, ka bez nopietniem pasākumiem
pirmā līmeņa informācijas pieejamības nodrošināšanā nesaprasti var palikt
centieni ātri pakāpties uz nākamo informācijas pieejamības pakāpi, kura
attiecas uz dokumentētu informāciju un, kāda atrodas iestāžu informācijas
apritē.
Iepriekš sacītais attiecināms uz 1998. gada 29. oktobrī Saeimā pieņemto
“Informācijas atklātības likumu”, kura darbība jau tika kritizēta masu
informācijas līdzekļos. Šī likuma mērķis ir nodrošināt sabiedrībai brīvu pieeju
informācijai, kas ir valsts rīcībā un tieši skar sabiedrības intereses. Tas
nozīmē, ka jebkura persona ir tiesīga iegūt informāciju, kas ar likumu nav
atzīta par slepenu. Ar likumdošanas palīdzību regulēta pieeja oficiālajai
informācijai ir viena no būtiskākajām tendencēm, arī ES tuvināšanā saviem pilsoņiem,
īstenojot izteiktu atklātības un pieejamības politiku. ES dalībvalstu, īpaši
Skandināvijas valstu, valdību neapmierinātība ar ES dokumentu pieejamību, kā
arī daudzie masu informācijas līdzekļu konflikti ar ES institūcijām,
apliecināja to, ka pirmā līmeņa informācija ir nepietiekama, tāpēc Eiropas
Komisija, Eiropas Parlaments, Ministru Padome un citas institūcijas izstrādāja
jaunu informācijas koncepciju “atklātība un caurspīdīgums”, tās tiesiskais
pamats ir iekļauts 1997. gada Amsterdamas līguma 191.a pantā, kurš nosaka:
“Ikvienam ES pilsonim un ikvienai fiziskai vai juridiskai personai, kas
uzturas, vai ir reģistrējusi savu biroju kādā no dalībvalstīm, ir tiesības
piekļūt Eiropas Parlamenta, Padomes un Komisijas dokumentiem.” Jaunās
“atklātības un caurspīdīguma” koncepcijas īstenošanu ar attiecīgu darbību
atbalsta Ziemeļeiropas valstis, kas tradicionāli ir bijušas pazīstamas ar savu
atvērtību un pēc kuru ierosinājuma tika veiktas izmaiņas ES informācijas
politikā. Taču bieži vien ir sarežģīti iegūt informāciju tieši Briselē un
Dienvideiropas valstīs. Ir zināmi gadījumi, kad vieni un tie paši dokumenti
pieprasīti Eiropas Komisijas pārstāvniecībā Stokholmā un Briselē, vienā
gadījumā tiek saņemti, otrā – atteikti.
Gan ES, gan Latvijas pieredze liecina par problēmām informācijas
pieejamības likumu īstenošanā. Daudzie gadījumi apliecina faktu, ka šie likumi
ir nepilnīgi un vienā vai otrā gadījumā informācija var kļūt nepieejama,
pietiekami veikli izmantojot formulējuma vai kādas citas likuma nepilnības.
2.2 Nacionālā programma “Informātika”
Atgriežoties pie informācijas divu līmeņu raksturojuma, jāpiebilst, ka
pirmā līmeņa informācija Latvijā teorētiski būtu jānodrošina ar Informātikas
likuma palīdzību. 1997. gada 15. novembrī tika izveidota nacionālās programmas
“Informātika” koordinācijas padome, kuras darbību organizē Satiksmes
ministrijas Informātikas departaments. Tās uzdevums ir izvērtēt normatīvo aktu
projektus, kas saistīti ar nacionālās programmas “Informātika” projektu un
izvērtēt šīs programmas kārtējo mērķu un uzdevumu izpildi. Koordinācijas padome
ir izstrādājusi Informātikas likuma projektu, kura 3. nodaļā ietverti
informācijas izmantošanas un tās aizsardzības pasākumi. 9. pants par valstiskās
informācijas pieejamību nosaka, ka:
- valsts un pašvaldību institūciju, kā arī to pakļautībā, pārraudzībā un pārziņā esošo institūciju rīcībā esošā informācija ir publiski pieejama, ja šajā vai citos likumos nav noteikts citādi;
- katrai fiziskai un juridiskai personai ir tiesības prasīt un saņemt valsts un pašvaldību institūciju rīcībā esošo publiski pieejamo informāciju, to pavairot un izplatīt tālāk;
- valsts un pašvaldību institūcijām jānodrošina informācijas ievade informācijas sistēmās, tās sagatavošana un izstrāde valsts valodā.
Informācijas plūsma starp valsts un pašvaldību institūcijām un valsts
iedzīvotājiem būtu veiksmīgāka, darbojoties informātikas likumam, kas nosaka,
ka šīm institūcijām ir pienākums sagatavot un izplatīt informāciju, tādejādi
nodrošinot pirmā līmeņa informacionālās vajadzības. Savukārt, informācijas
pieejamības likums nodrošinātu informācijas pieejamību arī dokumentiem, kas ir
ievērojams pasākums valsts tuvināšanā saviem iedzīvotājiem ar abu līmeņu
informācijas palīdzību.
2.3 Informācija Internetā
Ir grūti norādīt būtiskus trūkumus pirmā līmeņa informācijas nodrošināšanā
no ES puses, jo bagātīgs pamatinformācijas klāsts ir pieejams gan iespiesto
publikāciju veidā, gan elektroniski ar datortīklu starpniecību. ES ir
izveidojusi vienu no visveiksmīgākajām Interneta lapām pasaulē “Europa”, nodrošinot
pieeju visām institūcijām, ES politikām un likumdošanai, līgumiem, programmām
un citai nozīmīgai informācijai ar milzīgu daudzumu elektronisku dokumentu
palīdzību. Savukārt, Latvijas oficiālā informācija ir tik niecīga, ka ir grūti
atrast kritērijus, lai to novērtētu. Latvijas ministriju sākuma lapas Internetā
(šeit jāņem vērā, ka ne visām ministrijām tādas ir), kas daudziem meklētājiem
Latvijā un jo īpaši ārzemēs var izrādīties vienīgais informācijas avots, ir ne
vien vājas, bet zināmā mērā pat valsts prestižam kaitējošas. Informācija
latviešu valodā nav identiska tai, kas ir pieejama angļu vai citās valodās. Tā
ir saturiski ļoti nabadzīga, nav sasaistes ar līdzīgu informāciju citos
serveros, trūkst vienotas koncepcijas lapu dizainā, tas bieži mainās. Turklāt
lapās bieži nav iespējams iekļūt, informācija netiek atjaunota pietiekami ātri,
lai to varētu uzskatīt par savlaicīgu un objektīvu. Arī sākuma lapu tehniskā
kvalitāte ir divdesmitā gadsimta sākuma tehnoloģiskajām iespējām pilnīgi
nepieņemama – informācijas apjoms ir niecīgs, tas nav ērti lietojams, nav
nodrošināta meklēšana serverī, informācija netiek saglabāta arhīvos.
Nenoliedzams ir fakts, ka valstiski svarīgu institūciju, kurām būtu jānodrošina
pieeja kvalitatīvai, ticamai un objektīvai informācijai par valsti informācijas
avotu kvalitāte ir atkarīga tikai no attiecīgās ministrijas informācijas
speciālistu entuziasma, izglītības līmeņa un kompetences.
2.4 Informācijas tehniskais nodrošinājums
Cita informācijas pieejamības
problēmu grupa ir saistīta ar tehnisko nodrošinājumu. Pateicoties būtiskajām
izmaiņām informācijas politikā, informācijas apjoms ir pieaudzis ne tikai
kvalitatīvi, bet arī kvantitatīvi. Tas informācijas pieejamību padara
neiespējamu tikai tāpēc, ka lietotāja vai informācijas turētāja rīcībā nav
pietiekami spēcīgas datortehnikas. ES paredz lielākās daļas dokumentu
pieejamību elektroniskā formā, kas būtiski palielina pieejamās informācijas
apjomus. Taču bieži vien to pieejamība ir ierobežota tieši tehnisku iemeslu dēļ
– ES oficiālais serveris ir pārslogots, meklēšana tajā var ieilgt pat vairāku
stundu garumā. Protams, reāla ir situācija, kad piedāvātā informācija kļūst
nepieejama, jo ekonomisko, reģionālo un citu iemeslu dēļ nav izmantojama
datortehnika ar pieslēgumu Internetam. Informācijas lietotājam problēmas rada
arī dokumentu valoda. ES paredz dokumentu un citas oficiālās informācijas
tulkošanu visās vienpadsmit ES oficiālajās valodās. To veic milzīgs
administratīvajā aparātā esošo tulku skaits, taču ne vienmēr visa informācija šajās
valodās ir pieejama. Ja lielākoties viss ir labi nokārtots ar informācijas
pieejamību angļu, franču un vācu valodā, tad somi, dāņi un citi “mazo” valodu
lietotāji vēl ilgi nesaņems visu informāciju savā dzimtajā valodā. Problēmas
rada arī plašākai sabiedrībai nesaprotamā specifiskā terminoloģija un
sarežģītie dokumentu teksti. ES institūciju pieredze ir jāņem vērā Latvijas
valsts un pašvaldību institūciju amatpersonām, jo informācijas plūsma starp
valsti un tās iedzīvotājiem nupat tikai ir sākusi veidoties. Ir svarīgi jau
laikus apzināties informācijas pieejamības konceptuālo, politisko un tehnisko
problēmu loku, lai atbilstošās jaunās informācijas likumdošanas īstenošana
noritētu pietiekami ātri un pēc dažiem gadiem Latvija ar savu informāciju būtu
gatava piedalīties Eiropas informācijas apritē.
3 Informācijas sabiedrības stratēģijas veidošana Latvijā
Deviņdesmito gadu sākumā informātikas jautājumus Latvijā risināja Valsts
kanceleja, bet 1995. gada rudenī šīs funkcijas, sākot Valsts nozīmes datu
pārraides tīkla (VNDPT) veidošanu, daļēji pārņēma Valsts vienotais informātikas
un sakaru centrs (VVISC), bet augstākajā līmenī šo politiku koordinēja 1995.
gada vasaras sākumā izveidotā Informācijas tehnoloģiju nacionālā padome (ITNP),
ko veidoja vairāki ministri, vadīja satiksmes ministrs, bet reizēm arī Ministru
prezidents.
ITNP bija galvenais “dzinējspēks”, veidojot VNDPT pirmo kārtu. Saskaņā ar
ITNP statūtiem, tā beidza darboties 1997. gada janvārī, kad tika mainīts VVISC
statuss (tagad neatkarīga bezpeļņas organizācija, Valsts informācijas tīklu
aģentūra – VITA).
Pagrieziena punkts valsts aktīvas politikas veidošanai informācijas
sabiedrības jomā Latvijā bija 1996. gada aprīlī notikusī konference “Latvija
ceļā uz informācijas sabiedrību”, kurā tika analizēta situācija nozarē valsts
mērogā, tika konstatēta būtiska atpalicība, salīdzinot ar Igauniju un Lietuvu,
un tika izstrādātas rekomendācijas un ieteikumi valdībai. Kā viens no šo
rekomendāciju rezultātiem bija par nozares politiku atbildīgas valsts
institūcijas izveidošana – 1996. gada 1. jūlijā tika izveidots Satiksmes
ministrijas Informātikas departaments.
Informātikas departamentu veido trīs nodaļas: Informātikas stratēģijas
nodaļa (ISN), Informācijas tehnoloģijas nodaļa (ITN) un Transporta sistēmu
informātikas nodaļa (TIN). Departaments uzsāka koordinētas valsts informātikas
politikas veidošanu, galveno vērību veltot nozares programmas izstrādei,
investīciju piesaistei informātikas projektiem un likumdošanas sakārtošanai.
Balstoties uz iepriekšējo ITNP pieredzi, ievērojot Ministru kabineta
noteikumus par nacionālo programmu vadību un ES Informācijas sabiedrības foruma
rekomendācijas, 1997. gada novembrī valstī tika izveidota plaši pārstāvēta
Nacionālās programmas “Informātika” koordinācijas padome. Padomes veidošana
tika paredzēta Ministru kabineta lēmumā, tās darbību nosaka satiksmes ministra
apstiprināts nolikums, un tās sastāvā ir 45 locekļi – kopā ar Satiksmes ministrijas pārstāvjiem padomē
ir visu ministriju deleģēti pārstāvji, kas parasti pārstāv savu ministriju
Informātikas departamentus un/vai Informātikas padomes, lielāko
telekomunikāciju un datu pārraides tīklu operatoru (Lattelekom, LMT, Latvijas
Pasta datortīkls, VNDPT) pārstāvji, pašvaldību, dažu reģistru, Datoru ražotāju
asociācijas, Interneta kluba, augstskolu, Latvijas Zinātņu akadēmijas,
programmatūras ražotāju pārstāvji. Vairums padomes locekļu ir nozares
profesionāļi, padomi vada satiksmes ministrs, un faktiski ar tik plašu
pārstāvniecību tā spēj pildīt Latvijas informācijas sabiedrības foruma lomu.
Koordinācijas padomes galvenais uzdevums ir nodrošināt valsts programmas
“Informātika” ieviešanu atbilstoši tajā noteiktām un apstiprinātām prioritātēm,
kas nozīmē nozaru informātikas koncepciju un stratēģijas apspriešanu un
apstiprināšanu, likumprojektu un investīciju projektu vērtēšanu, starptautiskās
sadarbības programmu un atsevišķu projektu koordinēšanu.
Nozares stratēģijas izstrādei departaments no Koordinācijas padomes locekļu
vidus uzaicina ekspertus, kas veido Koordinācijas padomes Stratēģisko darba
grupu. Tajā kopā ar departamenta direktoru ir deviņi locekļi.
Jau ir pagājis krietns laiks, kopš Latvija sākusi apzinātu virzību uz
informācijas sabiedrību. Lielākā daļa valsts un pašvaldību reģistru ir
informatizēta un lielākajai daļai valsts institūciju ir savas lapas Internetā.
Nacionālās programmas “Informātika” koordinācijas padome vēl arvien tiekas, lai
spriestu par jau paveikto un nospraustu jaunus mērķus valsts attīstībā šajā
jomā. Tomēr beidzot ir pienācis brīdis, kad “akla” informatizācija vairs nenes
cerētos augļus. Ir jāpanāk ne tik daudz jaunu informācijas sistēmu ieviešana,
kā jau esošo sistēmu savietojamības problēmu risināšana. Valsts virzībā uz
vienotu informācijas “Megasistēmu” ir jāpanāk valsts vienotība ne tikai vārdos
(nacionālajās programmās, valsts stratēģijās), bet arī darbos. Kā personiskā
sarunā atklāti izteicās viens no VITA vadošajiem tīklu speciālistiem, kamēr
likumā nebūs skaidri pateikts, ka reģistru turētāju galvenais pienākums ir
nevis nodrošināt reģistra darbību, bet gan pieejamību reģistros atrodamajai
informācijai, tie nepakustinās ne pirkstu, lai nodrošinātu informācijas
pieejamību. Tieši otrādi, tie liks šķēršļus valsts politikai, mēģinot nosargāt
“savu” informāciju, mēģinājumā paturēt savu īpašo statusu un nepārtapt par
servisa struktūrām, kam tām patiesībā arī būtu jābūt.
4 Izmantotā literatūra :
“Latvija un Eiropas Savienība” 1999.gada februāris
“Latvija un Eiropas Savienība” 1999.gada aprīlis
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru