Latvijas Zinātņu Akadēmijas
Ekonomikas institūts B/O SIA
Kas notiktu ja Latvija neiestātos
Eiropas Savienībā
Matīss Ranka
Rīga, 2000.
Saturs:
Ievads………………………………………………………………………………………………2.lpp
Ārpolitika………………………………………………………………….......3.lpp
I. Latvija – Eiropas Savienība………………………………………………..3.lpp
II. Latvija – Amerikas Savienotās valstis………………………………….7.lpp
III. Latvija – Krievija………………………………………………………………8.lpp
1.tabula:
Latvijas iedzīvotāju sadalījums pēc pilsonības……9.lpp
2.tabula:
Latvijas iedzīvotāju sadalījums pēc nacionālā
sastāva un valstiskās piederības……………………………………9.lpp
sastāva un valstiskās piederības……………………………………9.lpp
IV.
Latvija – Pārējās
valstis…………………………………………………10.lpp
3.tabula:
Nacionālo minoritāšu aizstāvības konvencijas
variants ETS n° : 157………………………………………………….10.lpp
variants ETS n° : 157………………………………………………….10.lpp
Iekšpolitika………………………………………………………………….12.lpp
Secinājums……………………………………………………………………………………..13.lpp
Atsauces…………………………………………………………………………………………15.lpp
Izmantotā
literatūra…………………………………………………………………………16.lpp
Integrācija ir
plašs un darbietilpīgs process un tā uzbūve var tikt skaidrota vairākos veidos.
Integrācijas process patlaban notiek visā pasaulē. Tas nav vienots, bet
pagaidām notiek dažādos politiskajos un ekonomiskajos centros. Viens no
veiksmīgiem un vēl joprojām notiekošiem integrācijas procesiem pasaulē ir ES
(Eiropas Savienība). Tā balstās uz ciešu reģionālo sadarbību, kas notiek pēc
iespējas vairākos līmeņos un nozarēs. Runājot par Eiropas integrācijas
procesiem, ir īpaši jāizdala divi integrācijas iespējamie veidi – federālisms
un funkcionālisms kopā ar neofunkcionālismu.
Federālismā
integrācijas mērķis ir vienotas plašākas valsts veidošana, kur pamats ir
vienota un spēcīga centrālā vara. Pēc federālistu priekšlikuma visām pasaules
valstīm ir jāapvienojas vienā federālā vienībā. Viens no federālisma
pozitīvajiem momentiem, kas balstās uz vēsturisko pieredzi ir, ka, dogmatizējot
nācijvalsts uzskatus, tie var veidot bāzi nacisma idejām, kas neatzīst citas
nācijvalstis, tādējādi radot apkārtējās valstīs nestabilitātes un nacionālo
draudu sajūtu. Tāpēc federālistu ideju var saprast kā mēģinājumu izveidot
vienotu pasaules valdību, kas ietvertu sevī daļēji autonomus nacionāla rakstura
reģionus, ar neatkarīgām, vietējas nozīmes jautājumu lemt spējīgām
institūcijām.[i]
Funkcionālisms
un tā jaunākā versija neofunkcionālisms atgādina pašreizējo ES būtību.
Funkcionālisti uzskata, ka ir jāatbalsta valstu centieni palikt neatkarīgām no
kādas vienotas centrālas varas. Tomēr funkcionālistu idejas balstās uz transnacionālo organizāciju pastāvēšanu, kas
varētu pārraudzīt starptautisko tirgu. Funkcionālisti uzsver ļoti svarīgo
sadarbības principu, deleģējot daļu savas suverenitātes pārnacionālajai
institūcijai, kas valstis piesaistīs vienu otrai. Rezultātā valstīm vairs nebūs
izdevīgi karot savā starpā. Līdz ar jaunu vēsmu ienākšanu politiskajā arēnā,
funkcionālisma idejas ir spiestas mainīties. Atrisinājums ir, funkcionālisma
idejas modernizējot, tā radot neofunkcionālismu. Neofunkcionālistu balsts
ir Eiropas Savienība, kas ir
neofunkcionālisma un funkcionālisma pamatideju iemiesojums. Visa teorija
balstās uz veiksmīgu integrāciju, kas pārtop citu nozaru iesaistīšanā, tādējādi
uzsverot, ka galvenā premisa ir balstīta uz veiksmes gadījumu, kurā pozitīva
iznākuma rezultātā panākumi izplatās tālāk, ietverot sevī arvien jaunus
sektorus. Neofunkcionālistu pamatideja ir izstrādāta uz funkcionālisma idejas
bāzes par to, ka transnacionālās organizācijas balstās uz profesionāļu un ekspertu zināšanām. Tomēr
viņi uzreiz piebilst, ka profesionāļiem un ekspertiem nav liela noteikšana, bet
gan politiķiem, tātad – nācijvalstīm, nevis kādai no pārnacionālajām
institūcijām.[ii]
Atgriežoties pie galvenās tēmas, pagaidām nav
iespējams noteikt kādā virzienā attīstīsies pati ES. Tās nākotne ir
nepārredzama un grūti prognozējama. Tas ir noticis vēsturiski izveidojoties
ļoti plašam birokrātiskajam aparātam. Plašais birokrātiskais aparāts ES darbību
padara ļoti lēnu un nespējīgu strauji pieņemt svarīgus lēmumus vai veikt
institucionālās pārmaiņas. Vēl vairāk – pievienojoties jaunām dalībvalstīm, tās
birokrātiskais aparāts kļūs vēl nepārredzamāks. Ar to es vēlos pateikt, ka ES
institūcijas nebūt nav tuvu pilnībai. Tās ir vienkāršas starptautiskas
organizācijas institūcijas, kas Eiropā ir kļuvušas viena vai otra faktora
ietekmē vairāk vai mazāk populāras.
Kā 2000.gada 25.septembrī Latvijas Ārpolitikas
Institūta seminārā atzina Dr. Karls–Heincs Kamps[iii],
tad ES nākotni nevar prognozēt tālāk par tuvākajiem pieciem gadiem. Tieši tāpat
kā pēc Otrā pasaules kara nevienam pat prātā nevarēja ienākt, ka Vācija un
Francija varētu izveidot kopēju monetāro sistēmu, tāpēc paredzēt vai Eiropa būs
federāla, vai paliks savienības līmenī ir samērā pārsteidzīgi.
Ārpolitika.
Latvijas pašreizējā situācija ārpolitikā, pagaidām
tikai iegūst savas nākotnes aprises. Latvijas Republikas Ministru kabineti pēc
neatkarības atgūšanas (1991.gads) dara visu iespējamo un “neiespējamo”, lai
Latvija jau 2005.gadā tiktu uzņemta Eiropas Savienībā un vēlāk arī NATO (North Atlantic
Treaty Organisation). Pagaidām ceļš uz ES tiek uzskatīts par valsts prioritāti.
Prese, radio un TV galvenokārt pauž viedokli par iestāšanos ES. Ja arī izskan
pretējs viedoklis, tad tas ir nemanāms vispārējā kontekstā.
Protams, ārpolitiskā ziņā dalība kādā struktūrā
garantē aizstāvību no citām valstīm, kā arī palīdzību neparedzētos gadījumos un
katastrofās. Bet vai tieša dalība ES struktūrās Latvijai patiešām ir tik ļoti
vajadzīga? Pastāv reāla iespēja, ka zemais pilsoniskās sabiedrības izpratnes līmenis
par politiskajiem procesiem un iespējām tos ietekmēt liegs Latvijai pilnībā
izbaudīt tās priekšrocības, kuras sniedz pilntiesīga dalība ES. Pašreizējā
politiskā situācija skaidri norāda uz
faktu, ka līdz 2005.gadam Latvijā vēl nebūs sasniegts tāds attīstības līmenis,
lai Latvijas tautsaimniecība pilnā mērā izturētu konkurences spiedienu, kāds
pastāv ES dalībvalstu tirgū.[iv]
Arī pilsoniskās sabiedrības egalitārisma attīstība nav sasniegusi tādu līmeni,
lai spētu konkurēt ar Rietumu attīstīto demokrātiju sabiedrībām.
Atradīsies optimisti, kas teiks, ka katru gadu
palielinās IKP pieaugums un ka drīz Latvija sasniegs vajadzīgo attīstības
līmeni. Tikai eirooptimisti izliekas neredzam, ka ES pašreizējās dalībvalstis
jau 18.gs. bija sasniegušas tādu politiskās socializācijas līmeni par kādu
Baltijas valstis varēja sapņot. Situācija ir ļoti līdzīga arī šodien – Latvijas
sabiedrība nav politiski gatava.
I. Latvija – Eiropas Savienība.
Īsa Latvijas un ES sadarbības vēsture:
Latvijas attiecības ar ES aizsākās 1991.gada
27.augustā, kad Eiropas Komisija paziņoja par Baltijas valstu neatkarības fakta
atzīšanu[v].
Kā
grūdiens ceļā uz domu par pievienošanos ES bija Baltijas valstu iekļaušana Phare
programmā 1992.gada sākumā[vi].
Nākamais
solis bija 1994.gadā parakstītais Latvijas un ES brīvās tirdzniecības līgums[vii],
kas stājās spēkā ar 1995.gada 1.janvāri[viii]
un Latvijai atviegloja preču importu uz ES valstīm.
1995.gada
13.oktobrī Latvijas Valsts prezidents un Ministru prezidents kopīgi parakstīja
Latvijas oficiālo lūgumu par uzņemšanu ES[ix].
Šis lūgums iezīmēja jaunu gultni Latvijas un ES attiecībās, kura galamērķis
līdz ar to tika uzstādīts – Latvijas uzņemšana ES. Jaunais posms ir ļoti
darbietilpīgs un prasa lielu pacietību gan no politiķiem, gan no Latvijas
pilsoniskās sabiedrības, gan indivīdiem.
Latvija
1996.gadā izstrādāja dokumentu “Stratēģija integrācijai Eiropas Savienībā”[x].
Tas vēl arvien ir galvenais dokuments pēc kura Latvija vadās integrējoties ES.
Svarīgs
datums Latvijai bija 1997.gada 12.decembris, kad ES Padomē Luksemburgā tika
nolemts uzsākt uzņemšanas procesu ar visām 11 ES kandidātvalstīm[xi].
Šī posma viena no svarīgākajām iezīmēm ir likumdošanas saskaņošana, kas ar
Latviju kā otrā saraksta valsti notika lēnāk. To paātrināja 1998.gada
martā Briselē izdotais “Pievienošanās partnerības” dokuments[xii].
Tajā tika minētas 6 galvenās sadaļas un veicamie uzdevumi:
1. Politiskie kritēriji;
2. Ekonomiskās reformas;
3. Valsts administratīvo spēju
nostiprināšana;
4. Iekšējā tirgus attīstība;
5. Iekšlietas un tieslietas;
6. Vides aizsardzība.[xiii]
ES
pirmkārt ir ekonomiska vienība un jebkuru integrācijas procesu, pirmkārt,
nosaka ekonomiskie faktori un tikai pēc ekonomisko problēmu atrisināšanas un
rezultāta saskaņošanas var būt runa par politiskajiem aspektiem.
ES
Eiropas Komisijas ziņojumos par Latvijas progresu ceļā uz integrāciju ES,
Latvijas paveiktais tiek novērtēts atzinīgi, tomēr nekad neaizmirstot pēc
uzslavas turpināt ar bet… Tik un
tā tas ir liels pagodinājums, ka Eiropas Komisija katru sadaļu sāk ar vārdiem “Šai
jomā Latvija ir guvusi lielus panākumus, bet…” Šis “bet…” norāda uz
faktu, ka netiek vai nav iespējams esošajā situācijā darīt visu nepieciešamo,
lai sasniegtu nolikto mērķi.
Sasniegtie rezultāti ir labi, vienīgi Latvijai ir
jāapzinās, ka tās ekonomiskā izaugsme nav tik strauja, kā to pieprasa ES.
Latvija ir guvusi atzīstamus panākumus tirgus ekonomikas izveidē, taču tās
politiķiem ir jāsaprot, ka līdz 2005.gadam Latvijai rastos nopietnas problēmas,
jo būtu jāsaskaras ar ES ekonomiskajiem spēkiem un pastāvošo konkurences
spiedienu arī kvalificētā darbaspēka tirgū. Jāpiemin arī fakts, ka ES
ekonomiskā politika balstās uz kvalitātes un produktivitātes celšanu. Tas
nozīmētu strauju mazā un vidējā uzņēmēja bankrotēšanu vai apvienošanos
korporācijās, tādējādi zaudējot savu ekonomisko neatkarību, kas negatīvi
ietekmēs politisko dzīvi. Ar to es domāju spēcīgu korporāciju veidošanos, kas
būtu ekonomiski spējīgas ietekmēt politisko stabilitāti un lēmumus Latvijas
teritorijā.
Valsts nacionālās intereses izriet no tādām Latvijas
sabiedrībai svarīgām pamatvērtībām kā valsts neatkarības neatgriezeniskums,
kultūras identitātes nodrošināšana, latviešu valodas saglabāšana, valsts,
sabiedrības un indivīdu drošība un labklājības pieaugums. Eiropas Savienības
dalībvalsts kritēriju izpilde un iestāšanās Eiropas Savienībā ir Latvijas
nacionālo interešu centrā. Tomēr ir jāatceras, ka ES ir internacionāla
savienība, kurā ir nācijas ar daudz spēcīgākām ambīcijām. Kā piemēru var minēt
Francijas izturēšanos pret citu tautību pārstāvjiem. Viņu lepnums ir viņu
valoda un kulturālās tradīcijas, jo bieži vien nākas saskarties ar to, ka
franči atsakās runāt citās valodās, kaut gan tās labi pārvalda.[xiv]
Latvijas valdība atzīst, ka integrācijas procesa
laikā Latvijai var rasties arī tādas sektorāla rakstura nacionālās intereses,
kas ir pretrunā ar iestāšanās ES atsevišķiem nosacījumiem. Latvijas valdība
pastāvīgi identificēs šādas intereses un nodrošinās to maksimālu aizstāvību.[xv]
Tomēr Latvijai ir jāpieņem fakts, ka tā ir maza valsts un tai vienmēr būs
jāpakļaujas lielvalstu spiedienam. Integrācija kopējā savienībā ar lielvalstīm
spiedīs Baltijas valstis pieslieties “finlandizācijas”[1]
politikas negatīvajiem aspektiem.[xvi]
Tas nozīmētu, ka Latvijas ārpolitika tiktu iespiesta “skrūvspīlēs”. No vienas
puses uz Latvijas politisko dzīvi un darbībām izdarītu spiedienu ES direktīvas,
bet no otras puses Krievijas Federācijas interešu aizsardzība “tuvajās ārzemēs”[xvii].
Latvija šādu situāciju nekādā gadījumā nedrīkst pieļaut, lai nonāktu negatīvās
izvēles priekšā starp Krieviju un ES.
Kavējošs faktors ir arī privatizācijas lēnā gaita un
pastāvošā monopola negribīgā pārstrukturizācija par privāto sektoru, kas,
piemēram, Lattelekom gadījumā var ļoti ievilkties, jo līgums par
monopoltiesībām ir parakstīts uz 20 gadiem. Latvijas kaimiņos Igaunijā monopols
fiksētajās telekomunikācijās beigsies jau šogad, bet Lietuvā – 2002.gada 31
decembrī. Līdzīga situācija ir arī Latvenergo gadījumā, kur pēc tautas
vēlmes šim uzņēmumam pagaidām ir jāpaliek valsts īpašumā. Privatizācijas
jautājums ir pacelts pārspīlēti augstā līmenī. Starptautiski liberālajās
demokrātijās monopols tiek uzskatīts par veselīgas konkurences īstenošanas
kavēkli un politiskās attīstības bremzētāju. Latvijā pretēji rietumiem ir
bēdīga pieredze ar daudzu uzņēmumu privatizāciju – tie bankrotē. Tas lielā mērā
iespaido politisko stabilitāti un spēju nodrošināt Latvijas pilsoniskās
sabiedrības intereses starptautiskajā arēnā. Tāpēc risinājums ir jāpieņem vairāk
no politiskā redzes viedokļa. Valstij ir jāatsakās uz nenoteiktu laiku no lielo
uzņēmumu privatizācijas. Eiropas spiediens privatizācijas procesu paātrināt ir
izraisījis negatīvas sekas. Daudzi lēmumi gan Latvijas privatizācijas aģentūrā,
gan arī Latvijas valdībā tika pieņemti pārsteidzīgi un bez sabiedrības
atbalsta, kas attīstītajās demokrātijās nozīmē pilsoniskās sabiedrības
ignoranci.
Starptautiskā sabiedrība ir uztraukta par Latvijas
valsts attieksmi pret Padomju okupācijas mantojumu – krieviski runājošo
Latvijas iedzīvotāju daļu.
Latvijas rūpju problēma ir tās lielais nepilsoņu skaits un to integrācija
Latvijas sabiedrībā. Tieši šī problēma tiek uzsvērta lielākajā daļā ārvalstu
kontaktos. Latvija ir parakstījusi, bet nav ratificējusi Eiropas Padomes
Nacionālo minoritāšu aizstāvības konvenciju. Šo konvenciju ir parakstījuši
lielākā daļa Eiropas padomes dalībvalstu, kā arī daudzas valstis, kuras nav
Eiropas Padomes dalībvalstis (sk.3.tab.).
EDSO
augstais komisārs minoritāšu lietās Mr. M. van der Stūls (Stoel) ir bieži
norādījis uz nepilnībām Latvijas likumdošanā attiecībā uz krieviski runājošo
minoritāti Latvijā. Tieši pateicoties EDSO augstā komisāra nacionālo minoritāšu
jautājumos neatlaidībai un dažādu starptautisko institūciju spiedienam, Latvijā
visi nepilsoņu bērni, kuri ir dzimuši pēc 1991.gada 21.augusta un kuru vecāki
Latvijā ir nodzīvojuši vismaz piecus gadus ir tiesīgi pēc vecāku lūguma saņemt
beznoteikumu Latvijas pilsonību.
Tomēr
pieaugušajiem, kuri nav dzīvojuši Latvijā pirms okupācijas ir jāiziet
naturalizācijas process. No otras puses ir jāapskata Latvijas politika pret
minoritātēm gadījumā, ja EDSO un ES ar Krievijas līdzdalību nebūtu iejaukušās
šai Latvijas iekšējā lietā, kas jau ir padarīta zināmā mērā par Latvijas
ārpolitisko jautājumu. Latvijas Republikas pirmais izstrādātais valodas likums
tika veidots vadoties pēc iekšējās situācijas un principiem. Tātad tas atbilda
latviešu nacionālās sabiedrības daļas sapratnei par viņu valodas un kultūras
iekšējo aizsardzību. Pirms valodas likuma un tā darbības laikā nacionālajām
minoritātēm vienmēr ir bijis atļauts izvēlēties otru variantu – doties uz savu
nacionālo dzimteni. Šādi vērsta iekšpolitika nebija pieņemama ES un Krievijai,
kas situāciju uzskatīja par diskriminējošu. Šokējošs šai jautājumā ir tas, ka
no sākotnējās Latvijas valsts sapratnes par naturalizācijas eksāmenu pāri nav
palicis nekas. Ar to šeit domāts tiek jautājumu skaits un vājā eksāmena forma.
Sākotnējais jautājumu skaits bija 300. Eiropas un Krievijas ekspertu spiediena
rezultātā jautājumu skaits tika samazināts līdz 150. Tomēr Krievijas ekspertu
viedoklis bija nemainīgs – pārāk augsts izkritušo procents naturalizācijas
eksāmenā. Tāpēc 1998.gadā jautājumu skaits tika samazināts līdz 93 jautājumiem[xviii].
Starptautiskie
likumi nosaka, ka minoritāšu pārstāvjiem ikvienā valstī ir jāprot tās oficiālā
valsts valoda[xix].
Jāuzsver, ka Latvija nav izņēmums starptautiskajā sistēmā un uz to attiecas
visi tie paši starptautiskie likumi, kas darbojas jebkurā citā valstī. Latvijas straujā virzība
uz ES traucē tai izveidot reālu ilgtermiņa programmu nepilsoņu integrācijai
pilsoniskajā sabiedrībā. Tieši atturēšanās no likumdošanas saskaņošanas ar ES
standartiem ļautu Latvijai nepilsoņu jautājumu pārvērst atpakaļ par
iekšpolitisko jautājumu. Šāds pavērsiens dotu iespēju Latvijas politiskajai
elitei vairāk uzmanības pievērst iekšpolitiskajām problēmām un nacionālās
kultūras attīstībai.
Latvijā
nepilsoņu pases tika ieviestas 1997.gada 10.aprīlī. Šāda rīcība no Latvijas
puses pierādīja tās gatavību un centienus integrēt nepilsoņus. Tikai savukārt
nepilsoņiem tagad jāpierāda sava labā griba un vēlme atzīt Latvijas valsts
neatkarību, iemācoties tās valodu.
No
iegūtās pieredzes Latvijas politiķi ir pārliecinājušies, ka starptautiskajā
arēnā netiek ņemtas vērā katras atsevišķas valsts vēsturiski izveidojušās
īpatnības. Nevar noliegt, ka iestāšanās posms ES Latvijai liek daudz straujāk
sakārtot savu likumdošanu, bet nepārtraukta “vecākā brāļa” sindroma
atkārtošanās neliecina par to, ka ja Latvija būs ES dalībvalsts, tad tāda
kategoriska iejaukšanās tās etniskajās attiecībās mazināsies. Tikko neveiksmīgi
beidzās ES politiskā blokāde Austrijai, jo tuvojās Dānijas referendums par
vai pret “eirozonu”. Eiroskeptiķu pulks valstīs, kuras nav “eirozonā” ir
pieaudzis, jo labāku piemēru grūti atrast, lai ilustrētu diktātu no augšas pret
kādas suverēnas tautas izteiktu vēlmi kā tas bija Austrijas gadījumā. Veidojot
Austrijas valdību tika uzaicināta ekstrēmi labējo spēku partija un tās līderis
J.Haiders. Viņš savos izteikumos neslēpa savu politisko pārliecību un
neuzticību ES “iesīkstējušajām” struktūrām. Šāda rīcība ES institūcijās
“izklausījās” kā nosliece uz separātismu un neonacismu. J.Haiders tika
salīdzināts pat ar Hitleru. ES galīgais lēmums bija politiskā blokāde
Austrijai, kamēr no valdības netiks izslēgta J.Haidera partija. Diktāts vienmēr
saasina pretnostādni un šajā gadījumā austrieši nevis revidēja savu nostāju
attiecībā uz J.Haidera izteikumiem, bet klusējot, stoiciski, saliedēti izturēja
diktātu no augšas. Drusku smieklīga ir manipulācija ar “trīs gudrajiem” un viņu
kompromisa lēmumu par blokādes atcelšanu. Es politika šādā griezumā ir
nepievilcīga un liek būt piesardzīgiem, tās politiski konservatīvo uzskatu dēļ,
kas Latvijas gadījumā - tās novietojuma un vēstures dēļ, traucē tai attīstīt
suverēnu un uz iepriekš minētajiem faktoriem balstītu nacionālas valsts
identitāti.
II. Latvija – Amerikas Savienotās Valstis.
ES un ASV attiecību mūsdienu premisas nosaka
pastāvošā savstarpējā konkurence, kas veidojās Aukstā Kara laikā. Bieži vecā ar
jauno pasauli apmainās ar asu kritiku viena par otru. Tomēr izteikumi nav
bijuši par iemeslu konfliktiem. Notiek viedokļu saskaņošana un kopīga praktiska
sadarbība NATO, it īpaši Eiropas karstajos punktos.
Viena no galvenajām ES un ASV attiecību regulētājām
ir “ES – ASV Kopīgās Rīcības Plāns”[xx],
kas tika parakstīs 1995.gadā. Galvenie uzdevumi, kas tika minēti šajā dokumentā
ir miera un stabilitātes, demokrātijas un attīstības veicināšana, kā arī tuvāku
saišu veidošana starp kontinentiem Atlantijas okeāna abās pusēs[xxi].
Latvijas un ASV attiecības nevar pasliktināties un
nemainīsies Latvijai nokļūstot ES vai paliekot ārpus tās. ASV darbība Latvijā
arī nav atkarīga no tā. Lielāka nozīme ir tam, vai Latvija vispār un kad, būs
gatava kļūt par NATO dalībvalsti. Ir daudz un dažādu iemeslu, kāpēc Latvija varētu
nekad nekļūt par NATO dalībvalsti. Kā viens no iemesliem ir tas, ka Krievijas
Federācija ir izteikusies, ka Baltijas valstu iestāšanās NATO varētu dramatiski
mainīt Krievijas Federācijas attiecības ar Rietumiem. NATO un ES nav
ieinteresētas aizskart Krievijas intereses tās militārā potenciāla un
neprognozējamības dēļ, tāpēc Latvijas jautājums par dalību NATO ir grūti
prognozējams. Krievijas nostāja traucē ASV darbību Baltijā. Tomēr Latvijas
dalība ES vēl vairāk sarežģītu Latvijas – ASV bilateriālās attiecības. Latvija
kā pilnīgi neatkarīga Eiropas valsts spētu palielināt ASV investoru interesi
par Latviju kā ASV ietekmes sfēru. ASV būtu ļoti labs partneris Latvijai
finansu sistēmu un kapitāla tirgu attīstībā.
III. Latvija – Krievija.
Latvijas – Krievijas attiecības ir sarežģītas.
Atomzemūdenes “Kursk” avārija Barensa jūrā bija tas lakmusa papīrītis, kurš
parādīja ka totalitārisms ir vēl arvien jaunās Krievijas valdības politika.
Piemēram, vārda brīvības apkarošana – Gusinska lieta. Latvija nevar lolot
veltas ilūzijas un vismaz tuvāko 10 gadu laikā Latvijas un Krievijas
savstarpējās attiecības risināsies pašreizējā gaisotnē.
Latvijai ir jāpieņem, ka tā ir Krievijas Federācijas
“tuvās ārzemes”, kur galvenās attiecību šķautnes veido savstarpējā sadarbība,
kuras galvenais komponents ir mazas valsts ģeopolitiskā nolemtība, atrodoties
lielvalsts tiešā tuvumā.[xxii]
Iesaistoties ES, Latvija atsakās no priekšrocībām, ko sniedz Krievijas dabas
resursu tranzīts. Atsakoties no ES, Latvija spēs veidot konstruktīvākas
attiecības ar Krieviju. No otras puses tas vēl dotu papildus degsmi
iesaistīties sava reģiona – Ziemeļu dimensijas un Baltijas jūras valstu –
kopējā attīstībā.
Latvijas un Krievijas savstarpējās attiecības
pasliktinājās pēc 1997.gada decembra, kad Krievija pieprasīja Latvijai
atvieglot naturalizācijas procesu to minot kā labu attiecību priekšnosacījumu.
Arī valodas likums ir licis Krievijas politiķiem veikt asus pretsoļus attiecībā
pret Latviju. Tam visam pamatā ir lielais krievu tautības īpatsvars Latvijas
iedzīvotāju starpā (1.un 2.tab.).
Krievijas vēlme nosargāt noteicošo lomu Baltijas
valstīs ar katru gadu pieņemas spēkā. Kā pierādījums tam ir 1996.gada
16.novembrī Krievijas Domē pieņemtais likumprojekts par Krievijas pilsoņu
atbalstīšanu Latvijā[xxiii]
gan morāli, gan finansiāli, kas negatīvi ietekmē starptautisko domu,
apliecinot, ka Latvijā pret minoritātēm izturas ar naidu vai vismaz ar necieņu.
Kuriozs ir tas, ka nekādos dokumentos kaut vai no Latvijas puses netiek
pieminēts tas, ka tā bija speciāla PSRS politika – krievu un citu PSRS tautu
iepludināšana Baltijas reģionā, veidojot šeit lielas rūpnīcas, kas darbojās
tikai ar no Krievijas ievestajiem izejmateriāliem. Latvijas Institūts, kas ir
atbildīgs par Latvijas tēla veidošanu, vēl arvien nav izveidojis speciālu
nodaļu, kas nodarbotos ar Latvijas – Krievijas specifisko attiecību skaidrošanu
starptautiskajai sabiedrībai.
Tieši Krievijas masu mediji uzkurināja Latvijas
krieviski runājošos veikt pretdarbības it kā pret viņiem vērstajos
cilvēktiesību pārkāpumos. Tam pamatā ir Krievijas vēlme saglabāt cittautiešos
ilūziju par Latvijas lielo atkarību no tās.
Prognozējot
Krievijas tālāko virzību arī krievu pazīstamais politologs Boriss Kagarļickijs,
savas vizītes laikā Latvijā šā gada sākumā, savā uzstāšanās Latvijas televīzijā
izvirzīja tādu pašu hipotēzi kā daudzi rietumvalstu politologi – ir reāla
iespēja Krievijas federācijai sadalīties vairākās oligarhiskās valstīs. To labi
apzinās Baltijas valstu krievu biznesmeņi kuri šādā scenārijā spēlēs tādu pašu
lomu kā Latvijā deviņdesmito gadu sākumā ārzemēs dzīvojošie latvieši. Baltijas
krieviem, salīdzinot ar kapitālistisko valstu krievu imigrantiem būs
neizmērojamas priekšrocības, jo viņi ir izgājuši totalitārā režīma pieredzi.
Latvijai šādā sakarā būtu ļoti izdevīgi ieturēt neitrālu pozīciju, būt ārpus
ES, lai naudas plūsma virzītos caur Latvijas bankām. Ja notiks prognozētā
Krievijas sadalīšanās, tad jaunnodibinātās valstis Eiropas teritorijā varētu
izteikt vēlēšanos pievienoties ES un NATO.
Pašlaik
Krievijas prezidents Putins ir panācis, ka Krievijas bagātākie vīri aiziet no
politikas. Ja Krievijā izveidosies stingra prezidenta pārvalde, tad var
prognozēt Krievijas Federācijas pastāvēšanu, jo komunistu cīņa pret reformu
piekritējiem, kas dominēja visās vēlēšanās kopš 1991.gada, ir zaudējusi sparu.
Cilvēki vairāk domā par darba iespējām, izglītību un veselības aizsardzību.
1.tabula.
LATVIJAS IEDZĪVOTĀJU SADALĪJUMS
PĒC PILSONĪBAS[xxiv]
(dati uz 01.07.2000)
Valstiskā
piederība
|
Kopā |
% no kopējā |
Latvijas pilsonis
|
1775948
|
74.898
|
Latvijas nepilsonis
|
567854
|
23.948
|
Krievijas pilsonis
|
19838
|
0.836
|
Ukrainas pilsonis
|
1637
|
0.069
|
Lietuvas pilsonis
|
1479
|
0.064
|
Baltkrievijas pilsonis
|
840
|
0.035
|
Igaunijas pilsonis
|
444
|
0.018
|
Amerikas Savienoto Valstu pilsonis
|
329
|
0.013
|
Vācijas pilsonis
|
217
|
0.009
|
Armēnijas pilsonis
|
163
|
0.007
|
PĀRĒJIE
|
2436
|
0.103
|
KOPĀ
|
2371185
|
100.000
|
2.tabula.
LATVIJAS IEDZĪVOTĀJU SADALĪJUMS
PĒC NACIONĀLĀ SASTĀVA UN
VALSTISKĀS PIEDERĪBAS[xxv]
(dati uz 01.07.2000)
Tautība
|
Latvijas pilsonis
|
Latvijas nepilsonis
|
Latvijas
bez-valstnieks
|
Latvijas bēglis
|
Pārējie
|
Kopā
|
% no kopā
|
LATVIETIS
|
1364955
|
3909
|
0
|
0
|
749
|
1369613
|
57.8
|
KRIEVS
|
302768
|
379738
|
30
|
0
|
16901
|
699437
|
29.6
|
BALTKRIEVS
|
23174
|
71972
|
4
|
0
|
1352
|
96502
|
4.1
|
UKRAINIS
|
7114
|
53027
|
1
|
0
|
3075
|
63217
|
2.7
|
POLIS
|
39588
|
19501
|
0
|
0
|
338
|
59427
|
2.5
|
LIETUVIETIS
|
15748
|
16487
|
0
|
0
|
1013
|
33248
|
1.4
|
EBREJS
|
5782
|
4213
|
0
|
0
|
279
|
10274
|
0.4
|
ČIGĀNS
|
7489
|
659
|
0
|
0
|
20
|
8168
|
0.3
|
VĀCIETIS
|
1384
|
1913
|
0
|
0
|
205
|
3502
|
0.1
|
TATĀRS
|
275
|
2703
|
0
|
0
|
171
|
3149
|
0.1
|
PĀRĒJIE
|
7671
|
553642
|
0
|
7
|
3037
|
24648
|
1.0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOPĀ
|
1775948
|
56785
|
36
|
7
|
27140
|
2371185
|
100.0
|
IV. Latvija – pārējās valstis.
Latvijas un pārējo Baltijas valstu uzņemšanā ES nav
ieinteresētas Grieķija un Spānija, kuras saņem lielas dotācijas savu valstu
ekonomikas aktivizēšanai: “Sarodoties pie lielā katla jauniem izsalkušajiem
kumoss kļūtu plānāks”.
Latvijā būtu intensīvi jāstudē Austrumāzijas valstu
pieredze ekonomiskajā attīstībā. Singapūra, Dienvidkoreja un Taivāna (Ķīna)
savā attīstībā krietni pārspējušas Latviju. Ja Latvija turpinās piekopt
līdzšinējo izglītības politiku, tad mums draud nevis ekonomikas augšupeja, bet
stagnācija. Salīdzinājumam der apskatīt Austrumāzijas valstu izglītība līmeni
salīdzinājumā ar citu valstu izglītības līmeni. Tiek rēķināts vidējais
strādnieku šķiras nomācīto gadu skaits.
· Austrumāzijas valstīs 4.7 gadi;
· Ne Austrumāzijas valstīs 2.3 gadi.
Tas nozīmē, ka ļoti liela uzmanība attīstītajās un
straujās attīstības valstīs (augstāk minētās Austrumāzijas valstis) tiek
pievērsta izglītībai un izglītības līmenim.
Latvijas dalība kopējos pasaules notikumos ir
neizbēgama un mijiedarbība ar citām valstīm atkarībā no tā vai mēs būsim vai
nebūsim ES dalībvalsts drastiski nemainīsies. Paliekot ārpus ES, Latvija varēs
nodrošināt pilnīgu neatkarību attiecību veidošanā ar pārējām valstīm. Tas
Baltijas valstīm ir nepieciešams, jo starp I un II Pasaules Kariem tām bija
iespēja suverēni attīstīties. Baltijas valstu attīstība kopumā bija ļoti
veiksmīga, arī diplomātiskās attiecības, ar dažādām pasaules valstīm, ar kurām
tās uzturēja sakarus, bija labas.
Bieži cilvēkiem ir nepareizs priekšstats par ES,
domājot, ka ES sniegs arī militāro aizsardzību, bet Eiropas Savienībā kopējās
drošības jautājums ir tikai izveides pozīcijā. No otras puses, Rietumeiropas
savienība, ka agrāk nodarbojās ar šo jautājumu, ir paziņojusi par savas
darbības iespējamo izbeigšanu.[xxvi]
Šai nolūkā Latvijas viens no kopējās drošības garantiem ir dalība NATO, nevis
iestāšanās ES, kas ir politiski ekonomiska savienība.
3.tabula.
NACIONĀLO MINORITĀŠU AIZSTĀVĪBAS KONVENCIJAS
VARIANTS[xxvii]
ETS n° : 157 |
Status uz 15/08/00
DOKUMENTS IZSTRĀDĀTS :
Vieta : Strasburga Datums : 01/02/95 |
STĀŠANĀS SPĒKĀ :
Nosacījumi : 12 Ratifikācijas. Datums : 01/02/98 |
Eiropas Padomes
dalībvalstis:
Valsts
|
Parakstīšanas datums
|
Ratifikācijas datums
|
Spēkā stāšanās datums
|
Piezīmes
|
R.
|
D.
|
A.
|
T.
|
C.
|
O.
|
Albānija
|
29/06/95
|
28/09/99
|
01/01/00
|
|
|
|
|
|
|
|
Andora
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Apvienotā karaliste
|
01/02/95
|
15/01/98
|
01/05/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Austrija
|
01/02/95
|
31/03/98
|
01/07/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Beļģija
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bulgārija
|
09/10/97
|
07/05/99
|
01/09/99
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Čehijas Republika
|
28/04/95
|
18/12/97
|
01/04/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Dānija
|
01/02/95
|
22/09/97
|
01/02/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Francija
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Grieķija
|
22/09/97
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gruzija
|
21/01/00
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Horvātija
|
06/11/96
|
11/10/97
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Igaunija
|
02/02/95
|
06/01/97
|
01/02/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Īrija
|
01/02/95
|
07/05/99
|
01/09/99
|
|
|
|
|
|
|
|
Islande
|
01/02/95
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Itālija
|
01/02/95
|
03/11/97
|
01/03/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Kipra
|
01/02/95
|
04/06/96
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Krievija
|
28/02/96
|
21/08/98
|
01/12/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Latvija
|
11/05/95
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lietuva
|
01/02/95
|
23/03/00
|
01/07/00
|
|
|
|
|
|
|
|
Lihtenšteina
|
01/02/95
|
18/11/97
|
01/03/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Luksemburga
|
20/07/95
|
|
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Maķedonija
|
25/07/96
|
10/04/97
|
01/02/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Malta
|
11/05/95
|
10/02/98
|
01/06/98
|
|
X
|
X
|
|
|
|
|
Moldāva
|
13/07/95
|
20/11/96
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Nīderlande
|
01/02/95
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Norvēģija
|
01/02/95
|
17/03/99
|
01/07/99
|
|
|
|
|
|
|
|
Polija
|
01/02/95
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Portugāle
|
01/02/95
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rumānija
|
01/02/95
|
11/05/95
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Sanmarīno
|
11/05/95
|
05/12/96
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Slovākija
|
01/02/95
|
14/09/95
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Slovēnija
|
01/02/95
|
25/03/98
|
01/07/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Somija
|
01/02/95
|
03/10/97
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Spānija
|
01/02/95
|
01/09/95
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Šveice
|
01/02/95
|
21/10/98
|
01/02/99
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Turcija
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ukraina
|
15/09/95
|
26/01/98
|
01/05/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Ungārija
|
01/02/95
|
25/09/95
|
01/02/98
|
|
|
|
|
|
|
|
Vācija
|
11/05/95
|
10/09/97
|
01/02/98
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Zviedrija
|
01/02/95
|
09/02/00
|
01/06/00
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Valstis kas nav Eiropas
Padomes dalībvalstis:
Valstis
|
Parakstīšanas datums
|
Ratifikācijas datums
|
Spēkā stāšanās datums
|
Piezīmes
|
R.
|
D.
|
A.
|
T.
|
C.
|
O.
|
Armēnija
|
25/07/97
|
20/07/98
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Azerbaidžāna
|
|
26/06/00 (a)
|
01/10/00
|
|
|
X
|
|
|
|
|
Bosnija un Hercegovina
|
|
24/02/00 (a)
|
01/06/00
|
|
|
|
|
|
|
|
Kopējais parakstu skaits kuriem nesekoja ratifikācija :
|
8
|
32
|
Piezīmes:
(a) Pievienošanās datums
R.: Piesardzība - D.: Deklarācijas - A.: Institūcijas - T.: Teritoriālā piemērošana - C.: Izsludināšana - O.: Iebildumi.
R.: Piesardzība - D.: Deklarācijas - A.: Institūcijas - T.: Teritoriālā piemērošana - C.: Izsludināšana - O.: Iebildumi.
Iekšpolitika.
Gadījumā, ja Latvija pasaka “nē” ES, tās iekšpolitiskie
ieguvumi ir grūti paredzami, jo to attīstību un polaritāti diktēs noteikta
politiskā spēka atrašanās valdībā.
Apskatot Vācijas lauksaimniecību un zemnieku
sūdzības pret ES, Latvijas lauksaimniecībai ārpus ES ir paredzama spožāka
nākotne. Vienmēr ir jāatceras, ka ES ne tikai ieguldīs Latvijas attīstībā, bet
arī iepludinās savu produkciju lielākā mērā un lētāku, nekā tas notiek tagad,
tādējādi radot papildus problēmas vietējiem ražotājiem.
Vietējo tirgus piepludināšana ar ES precēm spēcīgi
ietekmēs Latvijas politisko ikdienu. Līdz ar nopietnu konkurenci ekonomikā
politiskās dzīves saspīlējuma palielināšanās ir neizbēgams process. Tas novedīs
pie partiju lielākas neuzticēšanās saviem koalīcijas partneriem un opozīcijai,
kas savukārt novedīs pie politiskās dzīves krīzes. Šāda situācija būtu ļoti
izdevīga ES, lai it kā, atjaunojot stabilitāti valstī, radītu sev draudzīgu
politisko gaisotni, kas var nopietni apdraudēt vietējos ražotājus.
Tāpēc uzticēšanās starp politiķiem un tautu ir
galvenais priekšnoteikums valsts augšupejai, neatkarīgi vai ticot, ka jaunās
pārmaiņas nenesīs straujus uzlabojumus, vai tieši otrādi nebūs tik izdevīgas
Latvijai. Trūkst iespējas tautai kontaktēties ar varas pārstāvjiem. Ne vienmēr
tā ir varas pārstāvju nevēlēšanās tikties ar tautu. Latvijā sabiedrības
inertuma rezultātā indivīdi ir pieņēmuši uzskatu, ka, ja Latvija pievienosies
ES, tās dzīves līmenis strauji celsies līdz tādam līmenim kāds tas ir
Rietumeiropā. Tomēr tās lielā mērā ir ilūzijas, jo valsti uzcelt un sasniegt
augstu labklājības līmeni var tikai tās iedzīvotājiem mijiedarbojoties ar
saviem vēlētajiem pārstāvjiem. Viņu atklātas uzstāšanās mazinātu dezinformāciju
un palīdzētu tautas politiskās apziņas līmeņa celšanā.
Tāpēc liela nozīme iekšpolitikā ir jāpievērš tieši
izglītības jautājumam. Tas ir nenoliedzams fakts, ka valsts attīstībā ļoti
liela nozīme ir izglītības sistēmas sakārtotībai. Valsts interesēs ir, lai būtu
pēc iespējas vairāk labi izglītotu pilsoņu. Jo plašāks ir indivīdu slānis ar
augstāko izglītību, jo valsts ekonomiskā un politiskā augšupeja ir straujāka.
Liela daļa atbildības par pašreizējo situāciju
Latvijā ir jāuzņemas skolām un tieši pašiem skolotājiem. Skolotāju neprasme
runāt latviski vai arī nenoteiktā attieksme vienā vai otrā jautājumā ir viens
no audzēkņu vēlākās pasivitātes iemesliem. Skolā bērniem neiemāca, ka piederība
kādai valstij ir vairāk nekā tikai konstatējams fakts. Tāpēc rodas sajūta, ka
Latvijas iekšpolitikas mērķis ir “aizmidzināt” tās sociāli aktīvāko sabiedrības
daļu – jaunatni.
Savs negatīvais ieguldījums ir jāapzinās arī presei,
radio un TV krievu valodā, kas tendenciozi atspoguļo notikumus vai arī nevēlas
pielikt liekas pūles, lai noskaidrotu patiesos cēloņus, nevis ļautos nacionāla
rakstura emocijām. Šeit īpaši būtu jāpiemin sadalījums starp latviešu un krievu
presi. Bieži viedokļi par vienu un to pašu jautājumu ir krasi atšķirīgi, kas
nostāda sabiedrību dažādās informētības pakāpēs par vienu un to pašu konkrēto
jautājumu. Laba ilustrācija ir atomzemūdenes “Kursk” līdzjūtības parakstīšanās
dienas sakrišana ar Molotova – Rībentropa pakta parakstīšanas piemiņas dienu un
kā to atspoguļoja Krievijas un krievvalodīgie mediji – latvieši, lūk, izrāda
necieņu Krievijai sēru dienā; un latviešu mediji – meklē iemeslus kāpēc Krievijas
un krievvalodīgie mēdiji nepieminēja latviešu piketa iemeslus un Krievijas
saistību ar to.
Latvijas
stratēģijā integrācijai Eiropas Savienībā tiek apgalvots, ka dalība ES dos
iespēju Latvijai piedalīties demokrātiskas Eiropas veidošanā, kā arī uzliks pienākumu
rūpēties, lai tās iekšpolitiskie standarti atbilstu ES izvirzītajiem
kritērijiem. Demokrātija, likuma vara un cilvēktiesības prasīs pastāvīgu
uzmanību. Valsts institūciju pienākums ir veicināt sabiedrības izpratnes
pieaugumu, kā arī sadarboties ar nevalstiskajām organizācijām, lai nodrošinātu
atgriezenisko saikni starp valsti un sabiedrību.[xxviii]
Tas tomēr netiek pildīts un pierāda to, ka Latvijā integrācija ES nav process,
bet tukši vārdi un solījumi, jo valsts ieklausās nevalstisko organizāciju
ieteikumos un pilsoniskās sabiedrības centienos kontaktēties ar saviem
pārstāvjiem tikai tad, kad problēma jau ir samilzusi, kā piemēru var minēt
skolotāju vai ārstu arodbiedrību streikus, kas notika atkārtoti 1998. un
1999.gados.
Secinājums.
Slovēnijas premjera kandidāts uz premjerministra
amatu gaidāmajās vēlēšanās rudenī Janešs Drnovšeks ir izteicies visai skeptiski
par Federatīvu Eiropas Savienību. Dienvidslāvijas Federācija sabruka, jo
apvienojot dažādas valstiņas, tās kopā varēja noturēt ar nedemokrātiskām, pat
autoritārām metodēm. Liela jaunu dalībvalstu piesaistīšana ES jau 1997.gadā
galotņu apspriedē Amsterdamā radīja uzmanības vērtas izmaiņas. Lielās
dalībvalstis sāka izmantot gaidāmo paplašināšanos kā sviru, lai mazinātu mazo
valstu ietekmi, savukārt mazās valstis konvulsīvi cīnās pret nobīdīšanu malā,
jo notiks izmaiņas komisāru un balsu skaitā ministru padomē.
Daudzus Latvijas politiķus ir pārņēmusi lieluma
mānija – vēlēšanās iespaidot globālos procesus. “Vienīgi ar Eiropas Savienības
palīdzību Latvijai, kaut nelielā mērā, tomēr ir iespēja ietekmēt globālos
notikumus un procesus, izteikt savu viedokli. Mēs pašlaik esam kā graudiņš
jūrā, mums nav iespēju iespaidot tos procesus, kas pašlaik notiek Eiropā un
tieši iespaido Latviju. Iestājoties Eiropas Savienībā, Latvijai tiks dots
noteikts vietu skaits Eiropas Parlamentā, Latvijas balsij būs noteikts svars,
lemjot Eiropas Savienības Padomē, tiks formalizēta mūsu valsts iespēja veidot
aliansi Eiropas Savienības iekšienē, meklēt līdzdomātājus un ietekmēt nākotnes
Eiropas veidošanos. Tagad mums šādu iespēju nav. Lūk, šajā aspektā, iestāšanās
sarunas uzsākt nozīmē - attīstīt Latvijas suverenitāti[xxix]”
tā Andris Ķesteris par Latvijas izredzēm nākotnē. Tomēr paliek jautājums cik
tās ir reālas. ES struktūras nav neizmērojami lielas un jaunu komisāru vai citu
amatpersonu iesaiste ES struktūrās vēl vairāk pagarinās tās birokrātisko ķēdi
un paildzinās lēmumu pieņemšanas laiku. Latvijas pārstāvji ES struktūrās
pārstāvētu tikai vienu pilienu jūrā. To pierāda fakts, ka Eiropas parlaments
sastāv no 626 parlamentāriešiem[xxx]. Pievienojoties Latvijas un citu
kandidātvalstu parlamentāriešiem skaitlis sasniegs septiņus simtus! VFR Ārlietu
ministrs Joška Fišers (Joshka Fisher) ir izteicies, ka jau tagad ES struktūras
ir pārāk necaurspīdīgas un jaunu biedru uzņemšana novedīs pie nepieciešamības
atrast jaunu Eiropas politisko risinājumu – viņš iesaka izveidot Eiropas
Federāciju[xxxi].
Arī EK prezidents Romano Prodi un Eiropas Savienības paplašināšanās komisārs
Ginters Ferhoigens atkārtoti ir uzsvēruši, ka ES nav pieņemama jebkāda
paplašināšanās, kamēr nav veiktas institucionālas izmaiņas, kas ir
nepieciešamas pašā Eiropas Savienībā.
Nav atbildes uz jautājumu vai ES nekļūs par Latvijas
nacionālās identitātes apslāpētāju. Starptautiskajā simpozijā “Nacionālā
identitāte un Eiropas vīzija Latvijā” šā gada martā Zinātņu akadēmijas
prezidents Jānis Stradiņš atzina: “Tāpēc ļoti svarīgi ir kāda veidosies jaunā
Eiropa – vai kā Eiropas suverēnu nāciju kopība, vai kā kosmopolītiska, angliski
runājoša Eiropas nācija.”
Integrācija ES
lēnām kļūst par Latvijas Saeimas amatpersonu pašmērķi, nevis visas tautas un
valsts ilgtermiņa attīstības mērķi.
Es uzskatu, ka
ir vērts mēģināt sasniegt izvirzīto mērķi. Tomēr ir jāatceras kādu cenu par to
nāksies maksāt. Vai gadījumā Latvijas dalība ES struktūrās neizmaksās pārāk dārgi? Šeit nav runa par
naudu, bet gan par nacionālo identitāti tik mazai valstiņai kā Latvija. Vai
gadījumā Dānijas atteikšanās no pievienošanās “Eirozonai” nav brīdinājums arī
citiem, ka labāk ir apsvērt ar “vēsu galvu”. Vai tas gadījumā nenozīmē ka Dāņi
sāk nožēlot dalību ES?
IZMANTOTĀ LITERATŪRA:
1.
Latvijas Republikas
Ārlietu ministrijas oficiālā mājas lapa: http://www.mfa.gov/lframe.htm
2.
Latvija Eiropas
Savienībā. Kāpēc? Otrais papildinātais izdevums, Apgāds “IZGLĪTĪBA”, 1999.g.
3.
Eiropas Savienības
oficiālā mājas lapa: http://europa.eu.int/
4.
“es un ES”, reklāmas
aģentūra TERRAS MEDIA, Eiropas Integrācijas Birojs, 1999.g.
5.
Eiropas Savienības
publikāciju serveris: http://www.Eubusiness.com/easteuro.htm
6.
Eiropas Integrācijas
Biroja mājas lapa: http://www.eib.lv/
7.
Surjit S. Bahalla,
Freedom and Economic growth: a virtuous cycle? In Democracy`s Victory and
Crisis, Democracy and development, ed. By A. Hadenius, Cambridge University
Press, 1997.
8.
Pilsonības un
Migrācijas departamenta dati.
9.
Ārlietu ministrijas
preses paziņojumi.
10.
Līgumu direkcija http://conventions.coe.int
11.
Latvijas Republikas
Ārlietu Ministrijas sabiedrības integrācijas programma.
12.
VFR Ārlietu ministra
Joška Fišera (Joshka Fisher) runa 2000.gada 12.maijā Berlīnes Humbolta
Universitātē.
13.
Serving the European
Union, A Citizen`s Guide to the Institutions of the European Union, Brussels,
Luxemburg, 1996.
14.
Latvijas stratēģija
integrācijai Eiropas Savienībā, Saeimas dok.nr.4813 Ministru kabineta 1998.gada
20.oktobra sēdē akceptēts (prot.nr. 57, 39.§)
15.
Kegley, Charles W. / Wittkopf, Eugene R.
World politics. Trend and Transformation, 1999.
16.
A.Guyomarch, H.Machin, E.Ritche, France in
the European Union (New York, 1998), 104 – 128.
17.
B.Sundelius, “Scandinavia Security,
Prosperity, and Solidarity Amidst Change” // R.C.Macridis (ed.) Foreign
Policy in World Politics (New Jersey, 1992), 303 – 329.
18.
Nicolai N. Petro, Alvin Z. Rubenstein
“Russian foreign Policy”, “From Empire to Nation – State” (Longman, 1997), 113
– 130.
19.
A.Kozhemiakin, R.Kanet, “Russia and its
Western Neighbours in the ‘Near Abroad’” // A.Kozhemiakin, R.Kanet (eds.), The
Foreign Policy of Russian Federation (New York, 1997), 28 – 48.
[1] Šo terminu lieto, lai apzīmētu mazas valsts
piekopto nomierināšanas politiku pret reģionā dominējošo lielvaru.
[i]
Kegley, Charles W. / Wittkopf, Eugene R. World politics. Trend and
Transformation, 1999: pp.534 – 535.
[ii]
Kegley, Charles W. / Wittkopf, Eugene R. World politics. Trend and
Transformation, 1999: pp.537 – 538.
[iii]
Dr. Karls–Heincs Kamps(Vācija) – Konrāda Adenauera fonda ārējās un drošības
politikas nodaļas direktors.
[iv] Eiropas Savienības oficiālā mājas lapa: http://europa.eu.int/comm/enlargement
[v] Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas oficiālā
mājas lapa: http:// www.mfa.gov.lv/lframe.htm
[vi] Latvija Eiropas Savienībā. Kāpēc? Otrais
papildinātais izdevums, Apgāds “IZGLĪTĪBA”, 1999.g., 60. – 61.lpp.
[vii] Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas oficiālā
mājas lapa: http:// www.mfa.gov.lv/lframe.htm
[viii] Latvija Eiropas Savienībā. Kāpēc? Otrais
papildinātais izdevums, Apgāds “IZGLĪTĪBA”, 1999.g., 60. – 61.lpp.
[ix] ibid.
[x] Eiropas Savienības oficiālā mājas lapa: http://europa.eu.int/comm/enlargement/latvia/op_07_97/
[xi] Latvija Eiropas Savienībā. Kāpēc? Otrais
papildinātais izdevums, Apgāds “IZGLĪTĪBA”, 1999.g., 60. – 61.lpp.
[xii] “es un ES”, reklāmas aģentūra TERRAS MEDIA,
Eiropas Integrācijas Birojs, 1999.g., 17.lpp.
[xiii] Latvija Eiropas Savienībā. Kāpēc? Otrais
papildinātais izdevums, Apgāds “IZGLĪTĪBA”, 1999.g., 57. – 58.lpp.
[xiv]
A.Guyomarch, H.Machin, E.Ritche, France in the European Union (New York, 1998),
117 – 120.
[xv] Latvijas stratēģija integrācijai Eiropas
Savienībā, Saeimas dok.nr.4813 Ministru kabineta 1998.gada 20.oktobra sēdē
akceptēts (prot.nr. 57, 39.§), 1.lpp.
[xvi]
B.Sundelius, “Scandinavia Security, Prosperity, and Solidarity Amidst Change”
// R.C.Macridis (ed.) Foreign Policy in World Politics (New Jersey,
1992) pp. 311.
[xvii]
Nicolai N. Petro, Alvin Z. Rubenstein “Russian foreign Policy”, “From Empire to
Nation – State” (Longman, 1997), pp.: 124 – 126.
[xviii] No Latvijas Republikas Ārlietu Ministrijas
komentāriem par informatīvā ziņojuma par Latviju uzmetumu ko sagatavo Eiropas
Padome.
[xix] Latvijas Republikas Ārlietu Ministrijas
sabiedrības integrācijas programma
[xx] Eiropas Savienības oficiālā mājas lapa: http://europa.eu.int/comm/external_relations/us/intro/index.htm
[xxi] Eiropas Savienības oficiālā mājas lapa: http://europa.eu.int/comm/external_relations/us/intro/index.htm
[xxii]
A. Kozhemiakin, R. Kanet, “Russia and its Western Neighbours in the ‘Near
abroad’” // A. Kozhemiakin, R. Kanet (eds.)The Foreign Policy of the Russian
Federation (New York, 1997), pp. 34 – 36.
[xxiii] Eiropas Savienības publikāciju serveris: http://www.Eubusiness.com/easteuro.htm
[xxv] Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes mājas
lapa http://www.pid.gov.lv/statist/iedznac.htm
[xxix] Žurnāls "Latvija un Eiropas Savienība"
Nr. 17. 2000. gada marts
[xxx] Serving the European Union, A Citizen` s Guide to
the Institutions of the European Union, Brussels, Luxemburg, 1996, p.5.
[xxxi] No VFR Ārlietu ministra Joška Fišera (Joshka
Fisher) runas 2000.gada 12.maijā Berlīnes Humbolta Universitātē.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru