Latvijas
Universitāte
Ekonomikas
un vadības fakultāte
Finansu
un kredīta institūts
Priekšmets
“ Valūtu tirgi”
Referāts
Ekonomiskā
krīze Āzijā un tās ietekme uz pasaules ekonomiku.
Alīda
Vāne
Finansu
un kredīta
maģistratūras
programma
1998
Ir
pieņemts, ka visa pasule ir viens liels kopīgs tirgus un vispārējs uzlabojums
pasaules saimniecībā nāk par labu arī atsevišķām zemēm, valstīm un tautām. Kopš
Otrā pasaules kara beigām, kad Bretonvudsas konferencē vienojās par jaunu
saimniecisko kārtību, ekonomiska krīze visas pasaules apmēros nav notikusi.
Protams, atsevišķām zemēm ir bijušas
nopietnas saimnieciskās problēmas, bet to nelabvēlīgās sekas ir palīdzējis
samazināt SVF ( Starptautiskais Valūtas
Fonds) un turīgākās kaimiņu zemes. Tādēļ atsevišķo valstu saimnieciskās krīzes
nav radījušas sarežģījumus plašākā pasaules saimniecībā. Šādai palīdzībai —
sadarbībai labs piemērs bija pirms pāris gadiem Meksikai draudošā saimnieciskā
krīze un saimnieciskais sabrukums. Tad nāca palīgā ASV ar solījumiem garantēt
aizdevumus, SVF (IMF) ar savu palīdzību, nosakot savus noteikumus un dodot zināmus
norādījumus, kā tikt no krīzes ārā. Protams, Meksikā bija liels skaits cilvēku,
kas iznesa (un vēl šodien to dara) šīs saimniecības krīzes sekas uz saviem
pleciem, bet liekas, ka cietēju būtu bijis daudz vairāk, ja sāpīgās
saimnieciskās grūtības būtu jāatrisina iekšēji Meksikai vienai pašai. Astoņdesmitajos gados pasaules saimniecību
apdarudēja inflācija, bet šajā gadu desmitā inflācija tika parvarēta un daudzi
sagaidīja, ka pasaules saimniecība tagad varēs veidoties un augt bez jebkadām
grūtībām.
Āzijas valstu ekonomiskā krīze aizsākās
pagājušajā gadā. Ķēdes reakciju izraisīja sākotnēji neviena īpaši neievērots
skandāls Bangkokas komercbankā. Atklājās, ka šī Taizemes bankas apšaubāmos
kredītos bija izsniegusi vairakus miljardus dolāru. Tam sekoja banku krīze,
kuru Taizemes valdība vairs nespēja kontrolēt, kas galu galā noveda pie
nekontrolējamas situācijas arī šīs valsts finansu sistēmā.
Taizemi vēl nesen pieskaitīja Āzijas saimnieciskajiem
tīģeriem, kuru saimnieciskā dzīve gāja neparasti strauji uz augšu. Tūristiem
Taizeme patika savā siltā klimata, samērā lēto un un moderno viesnīcu dēļ. Salīdzinot ar daudzām citām
Dienvidāzijas zemēm, tūristi tur jutās samērā brīvi. Bet lielai daļai šī
saimnieciskā uzplaukuma pamatā bija ilūzijas. Cilvēki ticēja, ka uzplaukums
turpināsies, saimniecība augs un turpinās attīstīties. Bankas labprāt aizdeva
naudu, bet uzņēmīgi cilvēki aizņēmās naudu un būvēja skaistas, taču bieži vien
praktiski nevajadzīgas ēkas. Taizemes saimnieciskās problēmas saasināja tās
samērā nestabilā banku sistēma, korupcija un saimniecisku jautājumu risināšana,
ko iespaidoja dažādi politiski virzieni. Ārzemju ieguldītāji (kuru bija daudz)
un ekonomisti, kas sekoja Dienvidāzijas zemju saimniecību ceļiem, sāka
šaubīties, vai Taizeme varēs turpināt savu augšupceļu un tās naudas vienība
bāts noturēs savu vērtību pret stabilākām valūtām: ASV dolāru, Vācijas marku un
pat japāņu jēnu. Uzmanīgākie sāka mainīt savus bātus uz ASV dolāriem, un drīz
vien cilvēku skaits, kas gribēja turēt dolārus, pieauga lielā ātrumā un bāta
vērtība īsā laikā strauji kritās. Tā bija pazīme, ka kaut kas ar Taizemes
saimniecību nav kārtībā. Ieguldītāji bažījās par savu ieguldījumu stabilitāti,
sāka savas pajas pārdot, radot arī biržā paniku. Paju cenas kritās, uzņēmumi un
privātpersonas, kam parādi bija ASV dolāros vai kādā citā “cietā” valūtā,
apzinājās, ka nevarēs parādus samaksāt un daudzām firmām draudēja bankrots.
Valdība, redzot saimniecības sabrukuma draudus, meklēja ceļu, kā šo
saimniecisko krīzi atrisināt. Stāvokli pasliktināja tas, ka Taizemē bija
valdības krīze un noteikti soļi krīzes samazināšanai kavējās. Tad nāca lūgums
Starptautiskajam valūtas fondam pēc palīdzības un stāvoklis nostabilizējās, bet
neatgriezās sākuma punktā. Bāta vērtība palika tur, kur bija noslīdējusi (bāta
vērtība tagad pret ASV dolāru ir apmēram 40% zemāka nekā gada sākumā). Savu
palīdzību caur Starptautisko valūtas fondu piedāvāja arī apkārtējie kaimiņi, kas
baidījās, ka Taizemes saimniecības sabrukums var radīt nepatīkamas sekas pašu
saimniecībā. Arī Austrālija apsolīja ap 1,5 miljardu dolāru aizdevumu stāvokļa
stabilizēšanai.
Nepagāja
ilgs laiks, kad līdzīgs liktenis piemeklēja Malaizijas naudas vienību —
ringitu. Malaizijas saimniecība ir stiprāka, bet, mēģinot paātrināt
saimniecības attīstību un pieaugumu, ne vienmēr tika ievēroti saimniecisko
jautājumu pamatprincipi. Valsts bieži atbalstīja iespaidīgus, bet neekonomiskus
pasākumus. Lai Malaizija izceltos, Kualalumpurā būvēja augstāko ēku Āzijā. Arī
naudas izlaišanā netika ievērota zināma kontrole, kas radīja šaubas par ringita
īsto vērtību. Malaizijas ringits nedaudz nokritās, bet lielākais trieciens bija
biržas akciju vērtību krišana.
Tajā
pašā laikā “saimnieciskais vīruss” piemetās arī Indonēzijai, kuras saimniecībai
bez iepriekš minētiem trūkumiem ir vēl viens — Suharto ģimenes neparasti
lielais iespaids uz Indonēzijas saimniecisko dzīvi. Saimnieciskie lēmumi ne
vienmēr ir bāzēti uz saimnieciskiem apsvērumiem, bet uz plašās ģimenes
interesēm. Te labs piemērs ir pašas Indonēzijas plānotā auto būve. Vietēji
būvētais auto maksās daudz vairāk nekā Korejā būvētās un importētās mašīnas.
Lai šāda auto būves fabrika varētu pastāvēt, protams, ierobežos citu auto importu,
palielinās tiem muitu un rūpnīcu atbalstīšanai ieguldīs valsts līdzekļus. Tas
savukārt atņems līdzekļus citiem svarīgākiem ieguldījumiem. Nekur citur nav tik
slikti kā Indonēzijā, taču zaudējumi ir visā Dienvidāzijā un Austrumāzijā.
Reģiona miljardieru skaits, kas pēc Forbes ziņām pirms diviem gadiem bija 119,
tagad nokrities līdz 44. Nekustamā īpašuma cenas Honkongā (galvenā vidusmēra
turības mēraukla) gada laikā ir nokritušās par 50%. Bezdarbs bijušo «tīģeru»
pilsētās pieaudzis līdz 15—20% (izņemot Taivānu). Āzijas lejupslīdi tagad var
salīdzināt ar 30.gados rietumos piedzīvoto Lielo depresiju
Latīņamerika
nav saņēmusi lielu triecienu (izņemot Brazīliju, kur ekonomika ir panīkusi,
taču vismaz nav strauji kritusies). Iespējams, ka Indija un Pakistāna būtu tikušas
sveikā ar visai viegliem zaudējumiem, ja nebūtu pašas sev izrakušas bedri ar
kodolieroču izmēģinājumiem un tiem sekojušajām tirdzniecības sankcijām.
Tajā
pašā laikā arī Filipīnu peso samazināja savu vērtību pasaules tirgū. Visām šo
zemju saimniecībām ir dažas kopējas pazīmes: vāja banku sistēma, vāja naudas
aizdošanas kontrole, viegli piešķirti aizdevumi, kas ne vienmēr tiek lietišķi
izmantoti. Ļoti daudz aizdevumu balstās uz ieķīlāto īpašumu vērtību, kas ne
vienmēr ir reāla. Daudzām bankām ir milzīgi neiekasējami parādi un tām draud
bankrots. Lai saimniecības krīze nepadziļinātos, valdības mēģina bankas glābt,
bet tas nozīmē, ka mazāk līdzekļu paliek citām (piem., sociāliem atbalstiem)
svarīgām vajadzībām. Vietējās naudas vienības vērtības krišana padara importu
dārgāku, un to dabīgi jāsamazina, jo trūkst ārzemju valūtas. Tas savukārt
nelabvēlīgi iespaido saimniecības attīstību, jo ievestās enerģijas (naftas un
benzīna) cenas ļoti ceļas. Līdzīgi pieaug arī cenas modernām mašīnām, kas palīdzētu
palielināt ražību, bet to ievešanu atliek. Gala rezultātā ar visu Starptautiskā
valūtas fonda un kaimiņu palīdzību saimnieciskais pieaugums apstājas vai pat
kļūst negatīvs, liels skaits cilvēku paliek bez darba, un “Āzijas tīģeri” slīd
atpakaļ. Domā, ka vajadzēs vairākus gadus, pirms šīs zemes atgūs savu
“saimniecisko veselību”.
Ja
visas šīs problēmas skartu tikai nupat minētās četras valstis, pasaulei
nevajadzētu daudz bažīties, bet nupat šis “saimnieciskais vīruss” ir
pārsviedies uz Koreju, kas ir 11 lielākā pasaules saimniecība un lieluma ziņā
ir līdzīga minēto četru zemju saimniecībām kopā. Tādēļ pasaules saimniecībai
draud eksportēto preču cenu krišana, kas var radīt vēlēšanos noteikt augstāku
muitu un aizsargāt savu rūpniecību, jo šīs zemes cenšas attīstīt savu
rūpniecību un paaugstināt dzīves standartu, ar savu eksportu iekarojot pasaules
tirgu. Jautājums, ko šodien plaši apskata, vai šādā stāvoklī daudzi uzņēmumi
nebankrotēs. Savukārt, ja šie uzņēmumi bankrotēs, kas notiks ar bankām, kas
tiem aizdevušas naudu? Bankām jau tagad ir ļoti lieli neiekasējami parādi. Kāds
ir ceļš, lai šīs zemes varētu pārvarēt savas saimnieciskās poblēmas?
Nobažījušās
ir arī zemes, kuras eksportēja jēlvielas — dzelzsrūdu, akmeņogles un citus
minerālus, pārtikas preces (Austrālija un Jaunzēlande) uz šīm saimnieciski
nedrošajām zemēm. Tās tagad nevarēs par savu importu samaksāt, tādēļ būs
jāsamazina imports vai tā cenas, arī eksportētājām zemēm būs jādod kredīts, ar
mazām cerībām, ka tas tiks atmaksāts tuvākā nākotnē. Šis “vīruss” ir arī
pārsviedies (kaut samērā vieglā veidā) pāri Klusajam okeānam, un Brazīlijas un
Argentīnas saimniecības kļūst nervozas, un to naudas vienības sākušas
lejupceļu.
Vislabāk
šīs problēmas atspoguļojas minēto zemju biržās, kur līdzekļus ieguldījuši
daudzi citu — turīgu zemju pilsoņi un fondi. Šie ieguldītāji cieš zaudējumus,
jo krītas ne tikai naudas vērtība, bet arī daudzu uzņēmumu paju vērtība. Ja ir
saimnieciska krīze, tā nelabvēlīgi iespaido vēlēšanos ieguldīt līdzekļus šajās
zemēs. Bažas rada tas, ka šī lejupslīde jau ir iespaidojusi arī citas zemes
(citos kontinentos) un akciju cenas sāk kristies arī šo zemju biržās.
Ieguldītājiem sāk trūkt ticības un cerības iegūt pieņemamu peļņu nākotnē, un
tādēļ ieguldījumi kavējas, bet tieši ieguldījumi palīdzēja daudzām no šīm zemēm
veidot un palielināt to saimniecību.
1997.gada
20.novembrī Londonas “Financial Times”, kas ir ļoti nopietns saimniecisko
jautājumu apskatītājs, raksta: “Šodien Āzijas saimnieciskā krīze apdraud visas
pasaules saimniecību. Tā nebija nopietns drauds pasaules saimniecībai, kamēr
krīze iespaidoja tikai dažu nelielu Dienvidāzijas zemju saimniecības. Tās pat
nopietni neapdraudēja (jaunattīstošās) zemes, kas mēģina iekarot pasaules
tirgu. Bet tagad, kad krīze iespaido Koreju un Japānu, stāvoklis ir mainījies.
Globāla deflācija (un saimnieciskā lejupslīde) tagad ir iespējama. Šis drauds
ir jānovērš.
Saimnieciskā
krīze ir skārusi arī Dienvidkoreju,
kuras naudas vienības vona vērtība ir kritusies gandrīz par 20% un bankas un
daudzi uzņēmumi nonākuši parādu atmaksāšanas grūtībās. Korejai ir 70 miljardu
parāds ASV dolāros, tādēļ vona krišanās padara daudz grūtāku šo parādu
atmaksāšanu. Korejas valdība ir lūgusi Starptautiskajam valūtas fondam 50
miljardu dolāru aizdevumu. Šis fakts vien rāda, ka Koreja saprot, ka pati ar
savām saimnieciskajām problēmām netiks galā. Speciālisti domā, ka Korejai
vajadzēs apmēram 100 miljardu dolāru, lai sakārtotu savu saimniecību. Lai
stāvokli mazliet glābtu, Korejas valdība ir pavēlējusi, ka 17 lielākajām Korejas
bankām ir jāapvienojas. Vai tas stāvokli glābs, rādīs nākotne. Daļējs iemesls
Korejas saimniecības grūtībām, pēc austrāliešu speciālista Džeroma Būta domām,
ir lielie aizdevumi un ieguldījumi Krievijā, Brazīlijā un citās Austrumeiropas
zemēs, kas nenes gaidītos augļus. Par šo krīzi ļoti nobažījusies ir Austrālija,
kam Koreja ir otra lielākā jēlvielu un pārtikas produktu pircēja.
Un,
protams, ir Japāna, kur viss arī
sākās. Ja tā neatveseļojas, neatgūsies arī Āzija.
Ir ļoti maz cerību, ka
Japāna drīzumā atrisinās savas ekonomiskās problēmas pat, ja viņa to sola
darīt. Japānas banku sektora parādi sasniedz 565 miljardus dolāru, kas ir
ekvivalents Kanādas nacionālajai bagātībai. Tas ir noticis tādēļ, ka Japānas
politiķi ir izvairījušies no lielās kredītu problēmas, kāda Japānai radās sešus
gadus ilgušā lēnā pieauguma un tam sekojušā straujā kritiena rezultātā. Ir divi
lieli iemesli tam, kādēļ politiķi nesāk rīkoties.
Pirmais
ir tas, ka ievērojama daļa no aizdevumiem nonāca celtniecības industrijā — bet
celtniecības industrijai Japānā ir ilgstoša sadarbība ar vietējiem parlamenta
locekļiem. Vienošanās, kas paredz, ka parlamenta locekļi nodod celtniecības
darbus vietējās pārvaldes ziņā, bet kompānijas atmaksā «ziedojumu» veidā, un
tālāk līdzekļi tiek izmantoti devīgām dāvanām vēlētājiem, kas nodrošina
pārvēlēšanu, tas ir spilgts Japānas politiskās situācijas raksturojums.
Tas ir
viens no iemesliem, kādēļ sistēma tik ātri nemainīsies. Otrs iemesls ir tas, ka
viņi nemaz nezinātu kā to radikāli mainīt, ja pat viņi to vēlētos. Drausmīgā
patiesība par Japānu, kuru pirmo reizi skaļi pateikuši šajā valstī dzīvojošie
eksperti Karels Van Volferens un Marijs Seils, ir tā, ka neviens nav atbildīgs.
Vara un atbildība ir tikušas tik sekmīgi sadalītas starp birokrātiju, partiju
kliķēm, industriju sabiedrotajiem, un vienprātība ir kļuvusi par tik nozīmīgu
vērtību, ka nav nekāda mehānisma, kā varētu veikt straujas un izšķirošas
izmaiņas. Japāna ir kuģis bez komandtilta.
Jāpievieno vēl fakts, ka
Japānā visstraujāk pasaulē noveco tās iedzīvotāji un līdz ar to ir nosliece uz
politisko konservatīvismu, un iespējas, ka sistēma mainīsies, ir ļoti mazas, un
tādēļ: labāk trulas sāpes, izjūtot lēnu pasliktināšanos, nekā agonija strauju
izmaiņu rezultātā.
Ka stāvoklis ir ļoti
nopietns, rāda tas, ka pirmo reizi Japāna atzīst, ka samērā lielajai Hokaido
Takušoku bankai draud bankrots. Lai saglābtu stāvokli, Japānas valdība šo banku
slēdza. Japānas valdība apzinās, ka arī lielākā daļa no atlikušajām 19 Japānas
bankām ir līdzīgā stāvoklī — visām Japānas bankām ir samērā lieli neiekasējami
aizdevumi (bad debts). Japānas banku
aizdevumi parasti ir nodrošināti ar ieķīlātu zemi un ēkām, kuru vērtību (ja
vajag) pielāgo segumam vajadzīgā līmenī. Tagad, kad aizdevumu atmaksāšana sāk
šķobīties, vienīgais glābiņš ir lūgt valdības palīdzību, bet tas nozīmē, ka
(pēc pašas Japānas valdības aprēķina) tai būtu jāsedz neiekasējamie Japānas
lielo banku parādi 20 triljonu jēnu (227 miljardi dolāru) apjomā. Liekas, lai
saimniecība gluži nesabruktu, valdība plāno bankām “glābšanas riņķi”. Japānai
ir ļoti svarīga vieta pasaules saimniecībā. Bet Japānas saimniecība dabūja vēl
vienu nepatīkamu triecienu — ceturtā lielākā biržas mākleru un ieguldījumu
firma “Jamaiči” (Yamaichi) atzinās,
ka tai ir nesamaksājams 5 miljardu parāds, un aizvēra savu biroju durvis,
galvenais direktors noraudājās un firma aizgāja bankrotā. Daudz kas tuvākā
nākotnē būs atkarīgs no tā, kā Japānas valdība atrisinās draudošās
saimnieciskās problēmas.
Un vai
tajā pašā laikā tas notiks arī ar globālo ekonomiku? Jeb vai «globālā
ekonomika» patiešām ir tikai tukša frāze?
Biznesa
loks pagaidām vēl nav zudis, bet teorētiķi spriež, ka vismaz Ziemeļamerika
pastāvīgai augšanai ir atradusi sava veida formulu — «ne pārāk karsta, ne pārāk
auksta, tieši laikā». Tomēr atsevišķos punktos ir manāma lejupslīdes robeža.
Tomēr, iespējams, ka Āzija var arī nebūt cēlonis.
Pat
normālos laikos vietējam biznesa lokam kontinentālajā Eiropā un Austrumāzijā ir
tendence ar divu līdz trīs gadu kavēšanos sekot Ziemeļamerikai. Taču pēdējo
divu gadu laikā notikušais rāda, ka globālā ekonomika nav tik cieši saistīta,
lai jebkuras lokālas grūtības vienā reģionā — pat ja grūtības ir tik lielas kā
pašreiz Āzijā — nekavējoties un nopietni ietekmētu citus reģionus.
Tātad
ir iemesls uzskatīt, ka Ziemeļamerikas ekonomikas var turpināt pieaugumu vēl
dažus gadus. Īpaši augstais investīciju apjoms informācijas tehnoloģijā var
pastiprināt šo neparasti straujo uzplaukumu un var arī palīdzēt uzturēt to
visai pozitīvu arī gadsimtu mijā. Līdz šim laikam vismaz daži Āzijā varētu
izkāpt no izmisuma muklāja.
Pasaules
finansu eksperti uzsvēruši, ka pašlaik nozīmīgi ir izvairīties no finansu
krīzes Brazīlijā, kas, iespējams,
ļautu izvairīties no turpmākas pasaules ekonomikas lejupslīdes. Ja Brazīlija
nonāktu dziļā ekonomiskā krīzē, tai varētu sekot arī citas Latīņamerikas
valstis, kas ir lielākais ASV eksporta tirgus. Paredzams, ka turpmāko nedēļu
laikā SVF piešķirs Brazīlijai finansiālu palīdzību.
Jāpiebilst,
ka optimisms par Brazīlijas iespējamo izvairīšanos no ekonomikas krīzes
palielinājies pēc tam, kad pagājušajā svētdienā valsts prezidenta amatā atkal
ievēlēts Fernando Henriks Kardoso. Viņš ir apņēmies izstrādāt valsts ekonomisko
plānu turpmākajiem trīs gadiem, kas paredzētu stabilu ekonomikas pieaugumu. Kā
informē The Financial Times, laikā no augusta līdz septembrim Brazīlijas akciju
tirgus cenas kritušās par 40%. Šīs valsts ekonomiku nopietni ietekmējusi arī
Krievijas krīze.
Brazīlijai
atšķirībā no Krievijas, Taizemes un Indonēzijas pašlaik nav ārvalstu parādu un
ir stabilas starptautiskās rezerves. Ekonomisti informē, ka SVF varētu piešķirt
Brazīlijai apmēram 30 miljardus dolāru, citi eksperti min arī 50 miljardu
summu. Taču SVF pārstāvji līdz šim ir atteikušies komentēt šos skaitļus.
Eksperti
uzsver, ka, gadījumā ja Brazīlija nonāktu dziļā ekonomikas krīzē, tai varētu
sekot arī citas Latīņamerikas valstis, kas ir lielākais ASV eksporta tirgus. Šā
iemesla dēļ ASV prezidenta Bila Klintona administrācija aktīvi iestājas par
palīdzības sniegšanu Brazīlijai.
SVF izpilddirektors
Mišels Kamdesī atzina, ka finansu problēmas, kas pirms 15 mēnešiem sākās
Taizemē, izplatījās Āzijā, skāra Krieviju un tagad apdraud arī Latīņameriku, ir
ietekmējušas visu globālo ekonomikas sistēmu. «Mēs nerunājam tikai par krīzē
nonākušām valstīm, bet par sistēmas krīzi, sistēma jorpojām nav pietiekami
adaptējusies globalizācijas iespējām un riskam,» atzina M.Kamdesī.
ASV
prezidents Bils Klintons paziņojis, ka
pienācis laiks spert «steidzamus soļus» globālās krīzes pārvarēšanai. Viņaprāt,
vispārējā pasaules ekonomikas situācija turpina pasliktināties. B.Klintons
uzsvēris, ka pienācis laiks pārveidot starptautisko finansu sistēmu, kas ļautu
izvairīties no globālās finansu krīzes. «Mums ir jāmodernizē un jāpārveido starptautiskā
finansu sistēma, lai padarītu to gatavu XXI gadsimtam,» uzsvēra prezidents.
Krīzes
Dienvidaustrumāzijā, Krievijā un Dienvidamerikā pakļauj pirmajam nopietnajam
pārbaudījumam Eiropas vienoto valūtu.
Pašlaik, neatkarīgi no notikumiem pasaules ekonomikā, Eiropas Savienībai
nozīmīgākā prioritāte ir veiksmīga eiro ieviešana no 1999.gada 1.janvāra.
Tomēr, ja Āzijas un Krievijas krīzes sekas Eiropai izrādīsies izteikti
negatīvas, ES valstu valdības var būt spiestas pārskatīt vienotās valūtas
deflācijas tendenci.
Nesen
septiņu rūpnieciski attīstītāko valstu grupa uz augošajām bažām par pasaules
ekonomikas attīstības tempu mazināšanos reaģēja, solot atbalstīt uz ekonomisko
pieaugumu orientētu politiku savu valstu ekonomikā.
Sākumā
daudzi apskatnieki to uztvēra kā zīmi, ka bagātās valstis ir gatavas samazināt
procentu likmes, lai stātos pretī deflācijas spiedienam no Dienvidaustrumāzijas
un Krievijas puses. Taču šīm cerībām ātri pienāca beigas, kad gan Vācijas
Bundesbank prezidents Hanss Tītmeijers, gan Amerikas Federālās rezervju
sistēmas priekšsēdētājs Alans Grīnspens noraidīja jebkādu saskaņotu procentu likmju
samazināšanas perspektīvu. H.Tītmeijers norādīja, ka vadošās ekonomikas Eiropā
ātri aug, tādēļ tām nav vajadzīga papildu stimulēšana procentu likmju
samazināšanas veidā. Turklāt visneatliekamākais monetārais uzdevums, kas būs
jāveic Eiropas Savienībai, ir nepieciešamība pietuvoties vienotām procentu
likmēm līdz vienotās valūtas ieviešanas brīdim nākamā gada 1.janvārī.
Procentu likmes ir
diskusiju objekts, jo ekonomiskie apstākļi visās ES dalībvalstīs nav vienādi.
Taču acīmredzami ir tas, ka Eiropas Centrālo banku iespaidos drīzāk Vācijas un
Francijas, nekā Krievijas, Dienvidamerikas vai Dienvidaustrumāzijas iekšējās ekonomiskās
vajadzības.
Vissvarīgākais
iemesls, kura dēļ Eiropa diezin vai sāks jebkādus valsts iedvesmotus pasākumus
pasaules ekonomikas noturības atbalstīšanai, ir tas, ka vienotās Eiropas
valūtas sistēmas noteikumi veidoti tā, lai faktiski nepieļautu tādas darbības.
Abi
Māstrihtas sistēmas sav-starpēji papildinošie elementi — Eiropas Centrālā
banka, kas pārrauga monetāro politiku, un budžeta noteikumu sistēma, kas nosaka
dalībvalstu fiskālo politiku — ir stingri sava mērķa īstenošanā cīņā ar
inflāciju.
«Lielā
septiņnieka» (G7) deklarācija atzina to, ko kaut kādā laika posmā bija
apzinājušies daudzi: ka riska līdzsvars pasaules ekonomikā pārvietojies prom no
inflācijas. Taču šai jaunajai situācijai nav vietas Māstrihtas sistēmā.
Amerikas Federālo rezervju sistēmas pienākumi ietver sevī plašu rūpju loku, no
ekonomiskā kāpuma līdz inflācijas kontrolēšanai, taču Eiropas Centrālās bankas
pienākums ir vienīgi inflācijas ierobežošana. Taču, ja šīs krīzes kļūs patiešām
nopietnas, kā to paredz daži eksperti, vienotās valūtas sistēmas pārvietošanās
deflācijas virzienā un dažu Eiropas valdību labsirdība sāk izskatīties mazāk
saprātīga. Šobrīd dažas Eiropas valstis, sākot ar Franciju un Itāliju, pārskata
(samazināšanas virzienā) ekonomiskā pieauguma prognozes. Tādām valstīm kā
Francija un Itālija var kļūt grūtāk uzturēt deficītu zem kritiskā 3% līmeņa.
Taču ekonomiskā pamatproblēma Francijā un Itālijā (kā arī Vācijā) ir bezdarbs,
kas iestrēdzis 11% līmenī jau vairākus gadus. Ja nebūs nekāda ekonomiskā
kāpuma, lielus draudus radīs tas, ka eiro nesniegs tās dividendes
nodarbinātības jomā, uz kurām cer valdības.
Literatūras saraksts:
1. Laikrsksts
“DIENA”
1) A.Smoļenska
“Āzijas ekonomika - brīnums vai mīts” 01.12.97.
2) Dž.Sakss
“ Finansu krīzes padziļināšanās Āzijā” 14.08.98.
3) K.Plamše
“ Pasaule ekonomiskās krīzes priekšā” 05.09.98.
4) K.Plamše
“ Bagatās valstis glābj Āziju” 09.01.98.
5) G.Daiers
“ Āzijas krīze kā demokrātijas veicinātāja” 03.08.98.
6) “
Globālā krīze jau apdraud Latīņameriku un ASV” 10.10.98.
7) K.Plamše
“ Eiropa atzīst ekonomiskās krīzes ietekmi, ASV aicina rīkoties” 16.09.98.
8) “Nepieredzēta
krīze pasaules biržās” 29.10.987
9) Dž. Sakss
“ Vai Lielā depresija var atkārtoties”03.10.98.
10) J.Deividsons
“Pasaules ekonomiskā lejupslīde pakļauj eiro pārbudei” 07.11.98.
2.” Neatkarīgā Rīta Avīze”
G.Grīnums “ Āzijas ekonomikas izredzes esot gana labas”
31.01.98.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru