Latvijas Universitāte
Juridiskā fakultāte
Referāts
______________________
EKONOMISKĀ NOZIEDZĪBA
Satura rādītājs
1.Ekonomiskās noziedzības jēdziens ........................................... 3. lpp.
2.Ekonomiskās noziedzības kriminoloģiskais raksturojums......... 5. lpp.
3.Ekonomiskās noziedzības cēloņi................................................ 8. lpp.
4.Pasākumi cīņā pret ekonomisko noziedzību.............................. 11. lpp.
Nobeigums.................................................................................... 14. lpp.
Izmantotā literatūra....................................................................... 15. lpp.
1.Ekonomiskās noziedzības
jēdziens.
Jēdziens
“ekonomiskā noziedzība” (vai noziedzība ekonomiskā sfērā) kopā ar tādiem
jēdzieniem, kā “organizētā noziedzība” un “noziedznieku kriminālo ienākumu
legalizācija” ir iegājis daudzu kriminologu un tiesībsargājošo institūciju
darbinieku jēdzienu sistēmā. Mūsdienās pastāv vairāki ekonomiskās noziedzības
formulējumi, tomēr pirmoreiz sabiedrība uzzināja par to, kā par “balto
apkaklīšu” noziedzības fenomenu. Šis termins pieder un to kriminoloģijā
1940.gadā ieviesa pazīstamais amerikāņu kriminologs E.Sazerlands.1
“Balto apkaklīšu” noziedzības būtība ir saistīta ar likumpārkāpumu
kompleksiem, kurus izdara personas ar augstu sociālo un dienesta statusu un
kuri ir saistīti ar viņu profesionālo un dienesta darbību. Amatpersonu
noziegumi ietekmē arī sabiedrības uzticību valsts pārvaldes sfērai.
M.Klainards
2.pasaules kara laikā ASV, pētot melnā tirgus problēmas, konstatēja, ka
radušies finansiālie zaudējumi vairākkārt pārsniedz zaudējumus, ko rada
vispārējie noziegumi. Šis pētījums neapšaubāmi rāda, ka vislielākos materiālos
zaudējumus rada tieši ekonomiskā noziedzība un cik ekonomiskā noziedzība ir
bīstama, tieši savu seku dēļ.
Pazīstamais Zviedrijas kriminologs B.Sveņsons ekonomiska rakstura
noziegumus formulē kā ilgstošu savtīga rakstura nodarījumu, kurš tiek veikts
saimnieciskās darbības ietvaros.2 Savukārt Krievijas kriminologi dod jēdziena “ekonomiskā noziedzība”
plašāku skaidrojumu. Viņi atzīmē, ka ekonomiskā noziedzība ir savtīgu
noziedzīgu darbību kopums, kuras vērstas pret saimnieciskajā darbībā
izmantojamo īpašumu, ekonomisko procesu pārvaldes kārtību un personas
ekonomiskajām tiesībām, kuras veic personas, kas izpilda noteiktas funkcijas
ekonomisko attiecību sistēmā. Tomēr šajā jēdziena izklāstā negribētu piekrist
tam, ka ekonomiskos noziegumus izdara personas, kuras “izpilda” (veic)
noteiktas funkcijas ekonomisko attiecību sistēmām, jo, piemēram, krāpšanu vai
viltotas naudas izgatavošanu var (kā arī izdara) veikt personas, kuras nav šajā
statusā.
Ekonomiskai interpretācijai ir divas pieejas. Viena no tām par noziegumiem
ekonomikā atzīst jebkuru mantisku noziegumu (zādzību, laupīšanu, krāpšanu,
piesavināšanos, bankrotu, kukuļošanu u.c.).
1.Latvijas neatkarīgo kriminologu asociācija Rīga 1998.
2.Dolgova Infa.M. – NORMA Maskava 1995.
Šie nodarījumi ietekmē indivīda, uzņēmuma vai korporācijas materiālo
stāvokli un līdz ar to sabiedrības ekonomiku kopumā.
Otra virziena piekritēji par noziegumiem ekonomikā atzīst tikai tos
nodarījumus, kas skar tautsaimniecības vai valsts kases intereses. Pie šiem
noziegumiem pieskaita kukuļošanu, nodokļu nemaksāšanu, bankrotu,
kredītsaistību, grāmatvedības noteikumu neievērošanu u.c.
2.Ekonomiskās
noziedzības kriminoloģiskais raksturojums.
Runājot par
ekonomisko noziedzības kriminoloģisko raksturojumu nāksies saskarties ar tādiem
raksturojuma elementiem, kā struktūru zaudējumiem, noziegumu izdarījušo personu
raksturojumu, kā arī, saskarties ar statistiku. Tomēr vispirms der atzīmēt, ka
ekonomiskai noziedzībai ir liela latentitāte, tāpēc statistikā izmantotie
skaitļi nenosaka ekonomiskās noziedzības patieso stāvokli, kas būtiski ietekmē
ekonomisko noziegumu cēloņu noteikšanu un saimnieciska rakstura likumpārkāpuma
veidošanās mehānisma apzināšanu. Tādejādi ekonomisko noziegumu cēloņi un
veidošanās mehānisms tiek noteikts intuitīvi, balstoties uz analoģijas
principa.1
Tomēr daudz mazāka latentitātes pakāpe ir atsevišķiem noziegumiem, kuri
parādījušies samērā nesen, pārejas periodā (90-tajos gados), kura laikā tika
atklātas jaunas iespējas, kā noziedzīgā ceļā iedzīvoties. Piemēram, krāpšanas
nolūkā dabūt bankas kredītu, iedzīvotāju noguldījumu pieņemšanu apsolot tiem
maksāt augstus procentus. Samērā zema latentitāte ir tādam bīstamam noziegumam,
kā naudas viltošana. Latentitāti ietekmē arī tas, ka ekonomiska rakstura
noziegumus, tādi kā, saimnieciskie noziegumi un noziegumi uzņēmējdarbības
sfērā, galvenokārt fiksē un atklāj revīzijās un finansu pārbaudēs, kuras veic
Valsts ieņēmuma dienests (finansu policija) vai ekonomiskā policija.
Ekonomiskajiem
noziegumiem, kas fiksēt kopš deviņdesmito gadu sākuma, ir visai savdabīgas
tendences. Tā 1991.gadā, tika reģistrēti 1455 ekonomiskie noziegumi, bet līdz
1994.gadam bija vērojama samazināšanās tendence (1992.g.- 1169; 1993.g.- 899;
1994.g.- 860 reģistrēti ekonomiskie noziegumi). Turpretī no 1994.gada līdz
1997.gadam ekonomisko noziegumu skaits ir dubultojies (1997.g.- 1749).
1.Latvijas neatkarīgo kriminalogu asociācija Rīga 1998.
Turpretī
1998.gada pirmajos 6.mēnešos ir jau reģistrēti 1167.ekonomiskie noziegumi, kas
ir 330 vairāk nekā attiecīgajā laika posmā 1997.gadā. Salīdzinājumā ar Krieviju,
laika posmā kad Latvijai bija tendence samazināties, Krievijā tā pieauga. Tā
trīs gadu laikā (no 1992.g.- 1995.g.), reģistrēto ekonomisko noziegumu skaits
bija divkāršojies (1992.g.- 103874; 1995.g.- 211826). Latvijā iepriekšējos
gados ekonomisko noziegumu īpatsvars kopējā noziedzībā svārstās no 1,3 līdz 4,7
procentiem (1993.g.- 1,7%; 1994.g.- 2,1%; 1995.g.- 2,9%; 1996.g.- 3,9%;
1997.g.- 4,7%). Tas ir saistīts ar kopējās noziedzības samazināšanos un
ekonomiska rakstura reģistrēto nozieguma skaita pieaugumu. Līdz neatkarības
atgūšanai ekonomisko noziegumu īpatsvars kopējā noziedzībā bija ap
20.procentiem. līdzīgas attiecības kopējā noziedzības struktūrā ir vērojamas
ārzemju kriminālajā statistikā.
Ekonomiskā
noziedzība sastāv no tādiem nozieguma veidiem kā saimnieciskie noziegumi,
amatnoziegumi (varas un dienesta stāvokļa ļaunprātīga izmantošana vai pilnvaru
pārsniegšana, nolaidība, dienesta viltojumi u.c.), noziegumi uzņēmējdarbībā,
krāpšana, mantas piesavināšanās, kontrabanda, viltotas naudas izgatavošana,
kukuļošana. Šo minēto noziegumu struktūrā vislielākā īpatsvarā ir viltotas
naudas izgatavošana. Tas noteikti ir saistīts ar agrāk minēto zemo latentitāti
šim nozieguma veidam. Pēdējos gados vislielākais īpatsvars viltotas naudas izgatavošanai
bija 1994.gads, kad šis nozieguma veids bija 42% no visiem reģistrētajiem
ekonomiskajiem noziegumiem, bet tas bija tā iemesla dēļ, ka 1994.gadā bija
reģistrēti samērā mazs ekonomisko noziegumu (860), jo pēdējos gados viltotas
naudas izgatavošana ir stabilizējusies, ap 360. un tāpēc sakarā ar to, ka
pieaug kopējo reģistrēto ekonomisko noziegumu skaits, pazeminās naudas
viltošanas gadījumu īpatsvars. Turpinot skatīt pielikumā (Nr.1) ekonomisko
noziegumu struktūru, redzams, ka pēdējos gados ir strauji pieauguši
amatnoziegumi un krāpšana. Trijos gados (1994.g. – 1997.g.) amatnoziegumu
skaits ir pieaudzis gandrīz divas reizes, bet krāpšanu skaits – 3,5 reizes un
noziegumi uzņēmējdarbībā 2 reizes. Par cik šiem nozieguma veidiem ir augsta
latentitāte un tos galvenokārt fiksē un atklāj pārbaudēs, tad jāsecina, ka
pēdējos gados aktīvāk strādā attiecīgās
kontroles institūcijas, Valsts ieņēmuma dienests un ekonomiskā policija.
Uz 1998.gada pirmajiem 6.mēnešiem visvairāk reģistrētu ekonomisko noziegumu
ir Rīgas pilsētā (429), kas ir par 137 vairāk, salīdzinot ar 1997.gadu
attiecīgo laika periodu. No republikas pilsētām salīdzinājuma ar pārējām
izceļas Daugavpils (129), pie kam tendence ir palielināties. No republikas
pilsētām tikai Daugavpilī un Ventspilī ir tendence palielinātie. Pārējās
republikas pilsētās (Jelgavā, Liepājā, Rēzeknē) ekonomiskiem noziegumiem, ir
tendence samazināties. Izbrīnu rada fakts, ka tāda pilsēta kā Rēzekne
reģistrēti tikai 7.ekonomikie noziegumi, attiecīgi Rēzeknes rajonā 13, bet blakus
atrodošajā Daugavpilī ir reģistrēta 1/8 (12,59%) no visiem Latvijā
reģistrētajiem ekonomiskajiem noziegumiem, tad sanāk, ka Rīgā un Daugavpilī ir
reģistrēta gandrīz puse no visiem Latvijas reģistrētajiem ekonomiskajiem
noziegumiem. No lauku rajoniem visvairāk ekonomisko noziegumu ir reģistrēti
Alūksnes, Krāslavas, Kuldīgas un Rīgas rajonos. Vismazāk – Balvu, Talsu, Tukuma
un Valkas rajonos. Pie tam šajos rajonos ir arī tendence samazināties, bet
rajonos, kur bija visvairāk reģistrēti ekonomiskie noziegumi, ir tendence tiem
palielināties. Interesants ir fakts ka Cēsīs ir reģistrēti 19 ekonomiskie
noziegumi, kas ir par 58 (!) mazāk, nekā 1997.gada pirmajā pusgadā. Atkārtoju,
ka visi augstāk minētie dati par pilsētām un lauku rajoniem ir par 1998.gada pirmo
pusgadu.
Ekonomiskajiem
noziegumiem ir būtiski tas, ka tos izdara personas, kurām ir iespējas veikt
saimnieciskos, dienesta vai cita veida darījumus. Tas saistīts ar nozieguma
subjekta īpašo sociālo statusu un veicamajām funkcijām. Personām, kas izdara
viltotas naudas izgatavošanu vai krāpšanu ir nepieciešamas arī zināmas
profesionālas iemaņas un zināšanas attiecīgajā jomā. Pēdējos gados pieaug ne
tikai reģistrēto, bet arī atklāto vainīgo personu skaits. No 1994.gada līdz
1996.gadam noskaidroto personu skaits ir pieaudzis divas reizes. Katra septītā
no šīm personām ir agrāk tiesāta. Pēdējos trīs gados agrāk tiesāto personu
īpatsvars starp ekonomisko noziegumu subjektiem ir pieaudzis trīs reizes, un
katrs trešais noziegums ir izdarīts grupā.
Pēdējos gados
starp ekonomisko noziegumu subjektiem pieaug uzņēmējdarbību darbinieku,
amatpersonu un valsts dienesta personālsastāva darbinieku skaits, bet reti
ekonomiskos noziegumus izdara lauksaimniecības un pašvaldību uzņēmumu
darbinieki. Starp personām, kas izdarījušas noziegumus ekonomikā, samērā
stabila tendence ir valsts uzņēmumu, valsts pārvaldes institūciju darbiniekiem.
Šo struktūru darbiniekiem ir raksturīga kukuļņemšana un dienesta stāvokļa
ļaunprātīga izmantošana. Tas ka tendence palielināties tām personām, kas strādā
uzņēmējdarbībās nav nekas pārsteidzošs, jo tendence palielināties ir taču arī
noziegumiem uzņēmējdarbībā.
Jau otrā pasaules kara laikā ASV, pētot melnā tirgus problēmas tika
konstatēts, ka radušies zaudējumi vairākkārt pārsniedz vispārējās noziedzības
radītos zaudējumus. Šie radītie materiālie zaudējumi ir viena no ekonomisko
noziegumu būtiskākajām pazīmēm. Tā, piemēram, Vācijai tikai prettiesiski
izmantojot kredītkartes vai viltotas kredītkartes katru gadu radītie zaudējumi
ir ap 80 miljoniem vācu marku, pat tik nevainīga lieta kā telekarte spēj radīt
kriminālajai pasaulei diezgan solīdus ienākumus. Tā kompānija “Telekom”, kas
Vācijā nodrošina lielāko daļu telefonu sarunu ir cietusi no krāpniekiem 2
miljonu vācu marku zaudējumus. Ekonomiskā noziedzība vistiešākā veidā ir
saistīta ar negatīvu ekonomisko un finansiālo seku iestāšanos. Mantas
piesavināšanās gadījumā tā tiek zaudēta. Kredītu izsaimniekošana ir sakarā arī
ar nodokļu maksātāju dalību kredītsaistību izpildē, nenomaksātie nodokļi
nepapildina plānotos valsts vai pašvaldību ienākumus un mazina to spējas
realizēt sociālās un ekonomiskās programmas. Ekonomiskajai noziedzībai ir ne
tikai konkrēta materiālā, bet arī morālā cena. Ekonomiskie noziegumi grauj
sociālo un ekonomisko, arī kārtību valstī, kompromitē valsts pārvaldi,
palielina neuzticību ekonomiskām reformām. Individuālā līmenī tiek attīstīti
vispārēji krimināla rakstura nozieguma veidošanās motīvi (zādzības, laupīšanas
utt.).
Skatot statistiku
par ekonomisko noziegumu rādītājiem materiālajiem zaudējumiem (šajos zaudējumos
netiek ierēķināti tiesību aizsardzību struktūru izdevumi, ko izmanto izziņas,
pirms tiesas un tiesas izmeklēšanas darbībā, aizturēto, aizdomās turēto,
apsūdzēto un notiesāto aizturēšanai) var redzēt ka tie palielinās katru gadu.
Strauji pieaugot arī šo noziegumu vidējā “cena” (viena nozieguma vidējais
materiālais zaudējums). Izņēmums ir tikai 1997.gads. Tā no 1991.gada, kad
reģistrēto ekonomisko noziegumu radītā materiālā zaudējumu summa bija 10000 Ls
līdz 1996.gadam materiālo zaudējumu summa ir pieaugusi līdz 153220000 Ls, pie
kam šajos gados (1991.g. un 1996.g.) ir ļoti līdzīgs reģistrēto ekonomisko
noziegumu skaits (1457 un 1490). Tomēr jāatgādina, ka materiālie zaudējumi tiek
aprēķināti no reģistrētajiem ekonomiskajiem noziegumiem un tātad faktiskais
zaudējumu skaitlis ir lielāks. Ekonomisko noziegumu materiālo zaudējumu
kopsummas pieaugums liecina par vairākām tendencēm:
1)
tiesību aizsardzības iestādes un atbilstošie darbinieki
ir sākuši rūpīgāk un precīzāk uzskaitīt noziegumu radītos materiālos
zaudējumus;
2)
materiālo zaudējumu fiksēšanā ir ieinteresētas arī valsts
un pašvaldības iestādes un uzņēmējstruktūras. Ekonomisko noziegumu upuri nav
vairs ieinteresēti slēpt patiesos zaudējumus, kā tas bija sociālisma laikā ar
valsts īpašumu;
3)
kriminālās struktūras un savtīgi orientētas personas ir
ieinteresētas galvenokārt iegūt pēc iespējas lielāku peļņu un ienākumus.
Daudzu valstu
krimināltiesiskajā sistēmā ekonomiskās noziedzības jēdzienā un struktūrā tiek
ietverti arī korporatīvie kriminālnodarījumi. Tie ir noziegumi, kuru subjekts
ir nevis fiziskas, bet gan juridiskas personas – korporācijas. Korporatīvo
noziegumu “cena” ir ļoti augsta. Ja individuāla ekonomiska rakstura nozieguma
rezultātā, piemēram izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, zaudējumi ir tikai
vairāki simti dolāru, tad šo pašu nodarījumu veicot korporācijai, zaudējumi ir
no 250 – 500 tūkstošiem dolāru. Korporatīvā noziedzība Vācijā ik gadus nes
zaudējumus ap 130 – 170 miljardiem vācu marku. Jāatzīmē, ka ekonomisko
noziegumu zaudējumi tikai retos gadījumos un nelielā apmērā tiek kompensēti un
atdoti šajos kriminālnodarījumos cietušajiem.
Sagaidāms ka
noziedznieki meklēs jaunus veidus, kā izdarīt noziegumus ekonomikas sfērā –
t.i.noziedzīgā ceļā iegūt savās rokās līdzekļus. Pieaug tādu noziegumu
izdarīšanas veidi, kas populāri cituviet pasaulē – krāpšanas apdrošināšanas
jomā, krāpšanas operācijas ar kredītkartēm, noziedzīgā ceļā naudas līdzekļi
iegūšana nesankcionēti iekļūstot datoru vai telekomunikāciju tīklā u.c.
3.Ekonomiskās noziedzības cēloņi.
Īpaša
nozīme ekonomikai, kā sociālam institūtam, kas regulē un nodrošina noteiktas
sabiedriskās attiecības, ir saistītas ar to, ka materiālā ražošana un
attiecības saistītas ar darba dalīšanu, parāda pamatu valsts tiesiskajiem un
ideoloģiskajiem sabiedrības uzskatiem un atbilstoši tiem uzskatiem, pārējos
sociālos institūtos.
Sociāla institūta galvenais uzdevums attiecībā uz sabiedrību ir savas
galvenās funkcijas realizēšana – konkrēti sabiedrības vajadzību apmierināšana.
Ja sabiedrības vajadzības nerod atspoguļojumu sociālo institūta struktūrā un
funkcijās, tad tā darbā rodas disfunkcija.
Noziedzībai, tai skaitā ekonomiskai, kā negatīvais sociālo parādību
daudzveidībai ir nepieciešams noteikt cēloņus un rašanās apstākļus. Praktiska
nozīme šim ir acīmredzama. Efektīva tiesību sargājošo iestāžu cīņa ekonomisko
noziegumu apkarošanas jomā ir iespējama uz zinātniski pamatotām rekomendācijām,
kurās izklāstīti ir nozieguma izdarīšanas cēloņi un apstākļi. Ekonomiskā
noziedzība un tās determinantes tika pakļautas izmaiņām un savā būtībā bija
atkarīgas no ekonomikas likumu vietas un lomas ekonomikas vadības hierarhijā.
Vēl viens no sociāliem faktoriem, kas ietekmē ekonomisko noziedzību ir
bezsaimnieciskums, kas izpaužas, kā nesaimnieciska, anonīma un pasīva attieksme
pret jebkuru īpašumu. Visbiežāk šāda attieksme vērojama attiecībā pret īpašumu
un materiālajām vērtībām, kas neatrodas subjekta pārziņā. Šajos gadījumos
notiek: nemērķtiecīga un izšķērdīga līdzekļu izlietošana un to norakstīšana,
nepamatotu resursu iekārtu iegāde vai to norakstīšana, nevērīga un
nesaimnieciska resursu, ražošanas iekārtu un gatavās produkcijas glabāšana,
tīša materiāla vērtību iznīcināšana utt.
Bezsaimnieciskuma ietekme uz ekonomisko noziegumu izplatījumu var
īstenoties vairākos veidos. Pirmkārt, indivīdos veidojas atbilstoša sociāli
psiholoģiska pieeja un orientācija. Īpašums, kas neatrodas konkrētas personas
valdījumā, tiek uztverts, kā bezsaimnieka īpašums. Atbilstoša veidojas arī attiecīga
attieksme pret šo īpašumu, kā potenciāli iegūstāmu, kā pret nevienam
nepiederošām materiālām vērtībām. Otrkārt rodas bezsaimnieciska pret
personisko, vai arī pārziņā esošo īpašumu. Tas var izpausties kontroles un
uzskaites trūkumā par uzņēmējsabiedrības, valsts vai sabiedriskās organizācijas
līdzekļiem un īpašumu. Šāda attieksme veido apkārtējos pārliecību par šā
īpašuma bezsaimniecisko raksturu, tā nenozīmīgumu pārvaldītājam.
Bezsaimniecisko attieksmi, kontroles trūkumu, materiālo vērtību uzskaites
nepilnības izmanto personas, kam ir izteikta savtīga orientācija, vēlme iegūt
zināmas materiālas vērtības par jebkuru cenu, un tas notiek, pārkāpjot jebkuras
tiesiskās, sociālās un morāli ētiskās normas. Treškārt, bezsaimnieciska
attieksme pret materiālām vērtībām var veidot arī personā agresīvi valdonīgu
uzvedības stilu, vardarbīgu attieksmi pret īpašumu. Šādas darbības (tīša
iznīcināšana, dedzināšana un citi) ir iespējama un var būt praktizētas pret
sekmīgi funkcionējošām uzņēmējdarbības sabiedrībām.
Bezsaimnieciskums, kā attieksmes forma pret īpašumu un materiālajām
vērtībām visdažādākajos veidos var integrēties praktiski visos ekonomisko
noziegumu sastāvos un realizēties konkrētos noziegumos. Tas nosaka atsevišķu
personu tikumisko attīstību un viņu attieksmi pret materiālajām vērtībām
atvieglo ekonomisko noziegumu izdarīšanu, kā arī rada vislabvēlīgākos apstākļus
konkrētu noziegumu veikšanai.
Līdz ar nelabvēlīgām tendencēm ekonomikā, sociālo nenodrošinātību, zemo
nodarbinātību un augsto bezdarba līmeni Latvijā pašreiz ir vērojamas negatīvas
sociāli psiholoģiskas iezīmes, kas būtiski ietekmē arī ekonomiskās noziedzības
stāvokli: pieaug iedzīvotāju anonimitāte, tas ir, iespējas veikt jebkuru
likumpārkāpumu, bez pārkāpuma reģistrācijas un personas iespējamās
identifikācijas. Rezultātā pieaug latentie, it īpaši saimnieciskie noziegumi un
ir zems reģistrēto noziegumu atklāšanas līmenis. Veidojas arī autonoms
uzvedības modelis (nepakļāvība valsts struktūru un likuma prasībām). Personisko
prasību apmierināšana kļūst primāra un dominējoša attiecībā pret sabiedrības,
valsts un citu cilvēku vajadzībām un prasībām.
Bez
šiem minētajiem faktoriem, kas ietekmē ekonomisko noziedzību ir arī speciāli
faktori, kas netik daudz kā rada, bet veido labvēlīgus apstākļus ekonomiskai
noziedzībai. Tā pārejas perioda reformas laikā pastāvot nepilnībām likumdošanā,
nepietiekamas ekonomisko attiecību kontrolei tika radīti labvēlīgi apstākļi,
kas manāmi atviegloja iespēju ātri iedzīvoties materiālajos labumos noziedzīgā
ceļā. Aktivizējas antisociālu grupu veidošanās ekonomikas un tautsaimniecības
sfērā. Tā rezultātā kriminālajiem elementiem radās iespēja iegūt un koncentrēt
savās rokās ievērojamus līdzekļus, lai pēc tam tos izmantotu jau legālā
biznesā. Šo ekonomisko reformu laiks parādīja noziedzīgu elementu un grupu
iespējas izmantot vismazākās nepilnības likumdošanā, lai nelikumīgi iedzīvotos,
pielietojot šim nolūkam veselus iedarbības metožu kopumu:
·
Savu personu iefiltrāciju un ielikšanu valsts un
tiesībsargājošās iestādēs,
kontroles institūcijās un komercstruktūrās;
·
Korupciju amatpersonu uzpirkšanu;
·
Vienošanos ar lielajiem ražošanas uzņēmumiem un
komercstruktūrām;
·
Valsts korumpēto amatpersonu spiedienu savu interešu
apmierināšanai;
·
Akciju uzpirkšanu, īpašuma tiesību iegūšana uz dažādiem
objektiem;
·
Terors un sev nevēlamu personu fiziska likvidēšana.
Par piemēru nepilnībām likumdošanā var minēt to, ka ilgu laiku Latvijas
republikas likumos nebija paredzēta atbildība par plaši izplatītām antisociāla
rakstura darbībām, piemēram, laikus nebija noteikta krimināla atbildība par
kredīta neizmantošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem. Pašreiz ir gandrīz
neiespējami pierādīt, ka uzņēmums ir izveidots tikai kredīta iegūšanai, tas ir,
krāpniecībai, nevis reālai uzņēmējdarbībai. Latvijas Republikas
ģenerālprokuratūra pašlaik izmeklē vairākas tieši šāda rakstura krimināllietas,
kas saistītas ar nepiemērotu G-24 kredītu saņemšanu un nelikumīgu to
izlietošanu. Noziedznieku grupas šajos gadījumos ir izmantojušas tieši šīs
nepilnības.
Jāatzīmē vēl viens faktors, kas ietekmēja ekonomisko noziedzību. Šis
faktors ir tas, ka deviņdesmito gadu sākumā Latvijā tika likvidētas nozīmīgākās
struktūras, kas veic vistiešākās funkcijas ekonomisko noziegumu apkarošanā
(sociālistiskā īpašuma izlaupīšanas un spekulācijas apkarošanas
struktūrvienības iekšlietu sistēmā un revīzijas dienests finansu ministrijā).
Valstī tika iznīcinātas iestādes, kurām tieši brīvā tirgus ekonomisko attiecību,
kooperatīvu, sabiedrību ar ierobežotu atbildību un citu uzņēmējstruktūru
veidošanās posmā, kā arī valsts īpašuma reformas gaitā vajadzēja nodrošināt
likumpārkāpumu apkarošanu tautas saimniecībā. Tā 1991.gadā un 1993.gadā Latvijā
nebija nevienas specializētas struktūrvienības, kas būtu orientētas tikai uz
ekonomisko noziegumu novērošanu un atklāšanu. Atbilstošu tiesisko struktūru
kopums radīja to, ka praktiski nekavēti varēja darboties valsts īpašuma
izlaupītāji, kukuļņēmēji un kontrabandisti, kā arī citi antisociāla rakstura
darboņi.
Nepietiekamā ekonomiskā un finansiāla rakstura noziegumu apkarošana, arī
atbilstoša krimināla nodarījuma novērošana ir saistīta ar policijas un
prokuratūras darbinieku sliktajām vai nepietiekamajām zināšanām ekonomikā,
uzņēmējdarbībā un finansu tiesībās.
Savukārt kā viens no
būtiskākajiem cēloņiem nozieguma izplatībai Latvijas tautsaimniecībā ir jauns
zinātniski pamatotas ekonomikas stratēģijas trūkums. Pašreizējos apstākļos nav
izstrādāts Latvijas ekonomiskās izaugsmes rūpnieciskās un lauksaimnieciskās
ražošanas attīstības mehānisms. Vēl pie ekonomiskās noziedzības veicinošajiem apstākļiem var
pieskaitīt valsts ekonomiskās politikas principu neievērošanu, likumdošanas
aktu un prasību ignorēšana, kā arī 1995.
– 1996.gadā notikušo banku krīzi.
4.Pasākumi cīņai pret ekonomisko
noziedzību
Kriminologi – zinātnieki un praktiķi lielu uzmanību veltī jautājumam par
ekonomiskās noziedzības brīdināšanu. Viņu secinājumi nonāk pie tā, ka
nepieciešams veikt veselu pasākumu kopumu iekļaujot ekonomiskus,
organizātoriskus ražošanas, tehniskos, tiesiskos, audzinošos pasākumus, kas ir
virzīti likumpārkāpēju personības korekciju un noziegumu izdarīšanas veicinošo
apstākļu neitralizāciju vai samazināšanu. Ekonomiskas noziedzības brīdināšanā galvenā
loma ir vispārīgiem valsts līmeņa pasākumiem ekonomikas stabilizācijā,
pasākumiem, kas vērsti uz ražošanas pieaugumu. Bez ekonomikas stabilitātes un
tās efektivitātes palielināšanas visi pārējie profilakses pasākumi (tiesiskie,
organizātoriskie u.c.) diez vai spēs kardināli uzlabot situāciju.
Ekonomiskie pasākumi var būt vispār sociāla līmeņa, kas ir virzīti uz
bezdarba samazināšanos. Personas, kam nav darba – nav ienākumu, tātad, ir
potenciāls likuma pārkāpējs. Nepieciešama arī dzīves līmeņa paaugstināšana, it
sevišķi tai personu kategorijai, kurai ir mazi ienākumi, vai nav patstāvīgu
ienākumu avotu.
Audzināšanas jomā arī ir veicami svarīgi uzdevumi, lai izveidotu jaunu (bet
būtībā aizmirsto veco) ekonomisko kultūru, ētiskās un morālās normas, bez kurām
mūsdienu sabiedrība nevar eksistēt, kuras ir pamatotas uz vispār cilvēciskām
vērtībām. Daudzo uzņēmēju darbībai ir jāveicina uzņēmējdarbības ētikas
izveidošanai, bez kuras diez vai ir iespējama normāla tirgus ekonomikas
attīstība. Nozīmīga loma šajā pasākumā arī pieder masu informācijas līdzekļiem
un mākslas darbiniekiem. Diemžēl mūsdienās par noteicošo kļūst nevis
cilvēciskas vērtības, bet gan nauda – jeb kādi pasākumi lai iegūtu materiālos
labumus, kas balstīti uz šādiem principiem: “katrs par sevi”, “mērķis attaisno
līdzekļus” un citi. Tādēļ nepieciešams ienest sabiedrības apziņā domu par to,
ka sabiedrība, kurai nav morālo un ētisko normu, nebūs tik spējīga veikt
pasākumus, lai radītu augsti efektīvu ekonomiku, kā arī nodrošinātu savu
locekļu dzīvību un īpašumu.
Pie organizatoriski – tehniskajiem pasākumiem pieder pasākumi, kas
nodrošina apsardzi, uzskaiti, īpašuma kvalitātes un kvantitātes noteikšanu,
naudas un preču plūsmu. Konkrēta šo pasākumu realizācija izpaužas ieviešot
mūsdienīgas kompjuterizētas apsardzes sistēmas noliktavās, tirdzniecības
vietās, birojos, ieviešot tehniskos līdzekļus, kas kontrolē izejvielu kvalitāti
un kvantitāti; nodrošinot pārvadājamo kravu drošību, aizsargājot dokumentāciju
un vērtspapīrus no viltošanas u.t.t.
Organizatoriski
tiesiskie un organizatoriski saimnieciskie pasākumi ekonomiskās noziedzības
profilaksei ir pietiekami cieši saistīti. Ja pirmie ir virzīti uz ekonomisko
attiecību tiesiskās regulācijas pilnveidošanu, tad otrie nodrošina pasākumu
realizāciju, lai optimizētu saimnieciskās darbībās subjektu darbību,
pilnveidotu kontroles institūciju, kadru politiku valsts iestādēs.
Pašlaik, kad pieaug dažādu veidu likumpārkāpumi nodokļu jomā, kas veicina
“ēnu” struktūru pieaugumu un ekonomiskās noziedzības pieaugumu, īpaša nozīme
būtu pasākumiem, kas nodrošina stingru nodokļu politiku. Valsts ieņēmuma
dienestam jākontrolē, kā tiek ievēroti likumi, kas reglamentē nodokļus, to
daudzumu, maksāšanas kārtību un termiņus, kā arī citus maksājumus.
Lai apkarotu starptautisko ekonomisko noziedzību, aktuāla ir informācijas
apmaiņa par lieliem prettiesiskiem ienākumiem un šaubīgām finansu operācijām,
apmainīties ar ārvalstu tiesību sargājošo struktūru materiāliem (īpaši banku),
kas saistīti ar noziegumiem un citiem likuma pārkāpumiem ekonomikā. 1991.gadā
Briselē EES dalībvalstu pārstāvji parakstīja speciālu konvensiju “Par
noziedzīgās darbības ienākumu apmazgāšanu, atklāšanu, izņemšanu un
konfiskāciju”. Saskaņā ar šo vienošanos bankām un citām kredīt – finansu
iestādēm, kuras atrodas Ees valstīs, ir obligāti jāziņo valsts varas
institūcijām par visām aizdomīgām finansu operācijām. Sakarā ar to, ka ir
izveidotas speciālas ekonomiskās zonas kuras ir īpašs tiesisks un ekonomisks
režīms, nepieciešams būtu tur izveidot speciālas kontroles institūcijas, kas
realizētu kontroli par tur atrodošajām organizācijām un uzņēmumiem,
investīciju, ražošanas, komerc un ekonomisko darbību atbilstību tur
pastāvošajiem likumiem.
Nepieciešams būtu izstrādāt tiesisku reglamentāciju, kādā veidā komisija,
prokuratūra varētu pieprasīt ziņas no bankām par kontiem, naudas pārvedumiem un
tamlīdzīgi, jo bankas ļoti nelabprāt sniedz, kā arī atsakās sniegt tiesību
sargājošām institūcijām šīs ziņas. Nepieciešams būtu arī sadarboties banku
drošības dienestiem ar tiesību sargājošām institūcijām, sniegt viņiem
informāciju. Pašai bankai vajadzētu noskaidrot, kas tās ir par personām, ar ko
tās iesaistās finansu darījumos.
Pasākumi, kas būtu jāveic institūcijām kuras apkaro ekonomisko noziedzību,
manuprāt ir sekojoši – vairāk uzmanības jāvelta analizējot un izzinot oficiālo
un operatīvo informāciju par ekonomiskās noziedzības stāvokli, kā arī
atbilstoši informācijai jāveic prognozes kriminālās situācijas attīstībā.
Prognožu rezultātus nepieciešams izmantot, lai sagatavotu ierosinājumus
likumdevējam, izpildvaras pārstāvjiem.
Pie sākotnējiem pasākumiem valsts līmenī ekonomiskās noziedzības
brīdināšanā būtu jāpieskaita valsts varas lomas nostiprināšana, paaugstināt
uzticību tās institūcijām, izveidot racionālu ekonomisko politiku kredīt –
finansu attiecībās, radīt aizsargmehānismus, kam par pamatu būtu tirgus
pašregulācija un tā attīstībai traucējošās tendences. Pie tam nedrīkst aizmirst
arī ekonomisko noziegumu apkarošanas darbinieku profesionālo iemaņu un
kvalifikācijas paaugstināšanu tieši ekonomikas un finansu jomā.
Nobeigums
Ekonomiskās
noziedzības jēdziens ir daudz plašāks nekā var iedomāties, jo tajā tiek
ietverti daudzi nozieguma sastāvi. Par cik ekonomiskā noziedzība iet roku rokā
un ir saistīta ar organizēto noziedzību un korupciju. Augstāk minētie
noziedzības veidi nodara valstij neskaitāmus zaudējumus, pie kam vienus no
lielākajiem. Tāpēc nepieciešams veltīt laiku un līdzekļus cīņai ar šo
noziedzību un sekmīgā cīņā pret to ieguvēji esam mēs paši – valsts un sabiedrība.
Kā redzams nepieciešams veikt visdažādāko veidu pasākumus, lai uzlabotu cīņu ar
ekonomisko noziedzību. Sākot no sabiedrības līmeņa un aizejot līdz pat
vispārēja mēroga valsts pasākumiem. Stabila ekonomika ir viena no svarīgākajām
valsts īpašībām. It sevišķi tas ir svarīgi tādai jaunai valstij, kā Latvija,
kura grib piesaistīt ārzemju investorus, iestāties Eiropas Savienībā u.t.t.
šādiem pasākumiem ir vajadzīga stabila ekonomika, taču ekonomiskā noziedzība ik
gadus ieplēš prāvus robus valsts budžetā un kādus zaudējumus tā vēl nodarīs,
var tikai minēt. Tāpēc nepieciešams uzlabot cīņu ar ekonomisko noziedzību un
šeit var būt vietā teiciens – “Mērķis attaisno līdzekļus".
Izmantotā literatūra.
1.”Kriminoloģija” Latvijas neatkarīgo kriminologu asociācija
Rīga 1998
2.”Kriminoloģija” Dolgova Infa .M – NORMA
Maskava 1995
3.”Kriminoloģija” N.F.Kuzņecova
, G.M.Miņkovskij
MGU 1994
4.”Obzornaja informacija” MVD ROSSIJ
Maskava 1998
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru