Saturs
1. Ievads
-2.lpp.
a) īpašās
ekonomiskās zonas pasaules praksē - 4.lpp;
b) situācija
Latvijā - 6.lpp;
2. Speciālās
ekonomiskās zonas Latvijas Republikā -7 lpp:
a) speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības statusa iegūšana - 8.lpp ;
b) nodokļu
atvieglojumi speciālajā ekonomiskajā zonā -10.lpp:
1) uzņēmumu
ienākuma nodoklis - 11.lpp;
2) īpašuma
nodoklis - 12.lpp;
3) pārējie
nodokļi - 13.lpp.
c) citi
atvieglojumi speciālajā ekonomiskajā zonā - 14.lpp.
3. Brīvostas
uzņēmējsabiedrības statusa iegūšana - 15.lpp.
4. Speciālo
ekonomisko zonu un brīvostu brīvās zonas - 17.lpp.
5. Nodokļu
režīms brīvajās zonās - 17.lpp:
a) pievienotās
vērtības un muitas nodokļa režīms - 18.lpp;
b) akcīzes
nodokļa režīms - 20.lpp.
6.Īpaši
atbalstāmie reģioni - 21.lpp:
a) nodokļu
atvieglojumi īpaši atbalstāmajos reģionos - 25.lpp:
1) iedzīvotāju
ienākuma nodoklis - 25.lpp;
2) uzņēmumu
ienākuma nodoklis - 25.lpp.
b) citi
atvieglojumi īpaši atbalstāmajos reģionos - 26.lpp.
7. Nobeigums
- 28.lpp.
8. Secinājumi
- 29.lpp.
9. Izmantotās
literatūras saraksts -30.lpp.
Jebkurš bizness, tātad jebkura
komersanta darbība neizbēgami ir saistīta ar pastāvošo biznesa vidi, gan
iekšējo, kas ietver sevī procesus uzņēmējsabiedrības iekšpusē, kā, piemēram,
attiecības starp kapitāla īpašniekiem, attiecības ar darbiniekiem, u.c., kā arī
ārējo biznesa vidi, kura ir tā reāli eksistējošā vide, kurā uzņēmums darbojas
un ar kuru tas spiests rēķināties. Viens no ārējās vides nozīmīgākajiem
subjektiem neapšaubāmi ir valsts.
Vienīgi ultraliberāļi varētu joprojām
cīnīties par skaisto saukli “laissez fair”. Reāli domājoši cilvēki ir
sapratuši, ka komersants un valsts viens bez otra pastāvēt nevar, tādēļ atliek
vienīgi attīstīt šo līdzāspastāvēšanu un sadarbību pēc tādiem principiem, kas
vislabāk pamierinātu abas puses.
Nenoliedzami, ka viens no “nepatīkamākajiem”
instrumentiem, ar ko valsts ietekmē komersantu, ir nodokļu sistēma. Lai arī
visiem zināma patiesība ir tā, ka nodokļi veido lielāko daļu valsts budžeta,
kurš savukārt tiek izmantots valsts un tās iedzīvotāju labā, tomēr tas pats
iedzīvotājs, kurš labprāt saņem visus labumus, ko tam piedāvā valsts budžets,
būdams komersanta vai kapitāla daļu īpašnieka lomā, savu darbību vērš uz
maksimālu peļņas iegūšanu, līdz ar to nodokļus uztverot kā netaisnīgu tā peļņas
samazinājumu.
Tā kā valsts rīcībā ir ( vai vismaz
vajadzētu būt ) pietiekami nopietnam piespiedu aparātam, lai nodrošinātu
pienākošos nodokļu iekasēšanu, komersantam neatliek nekas cits, kā peļņas
palielināšanas nolūkos ne vien samazināt citas izmaksas, bet arī, iespēju
robežās, minimizēt obligātos nodokļu maksājumus.
Lielākajai daļai personu, kas tādā vai
citādā veidā iesaistītas komercdarbībā vai veic komercdarbības uzraudzības un
kontroles funkcijas, nav noslēpums, ka daļa komersantu, meklējot iespējas
samazināt maksājamo nodokļu apjomu, izmanto nelegālas metodes, piemēram,
ieviešot “melno grāmatvedību”, valsts institūcijām iesniedzamajos pārskatos un
atskaitēs neuzrādot patieso darījumu apjomu, slēdzot fiktīvus darījumus,
dibinot fiktīvas firmas, kā arī meklējot dažādus citus variantus. Nenoliedzami,
ka šāda darbība, lai to veiktu pienācīgā līmenī ( nenokļūstot tiesībsargājošo
iestāžu uzmanības lokā ), prasa nopietnu intelekta un zināšanu ieguldījumu,
tomēr, sekojot tiesiskas valsts pamatprincipiem, ikvienam pārkāpējam būtu jātiek atklātam un jāsaņem paredzētais sods,
tādēļ, pirms ķerties pie nelegālām un riskantām metodēm, būtu lietderīgi
izvērtēt iespējas pielietot likuma atļautos veidus nodokļu maksājumu
minimizēšanai.
Lai varētu izvērtēt un izvēlēties
pielietojamos nodokļu minimizēšanas veidus, jāveic iepazīšanās ar Latvijā
pastāvošo nodokļu sistēmu, jānovērtē paredzamā komersanta darbība kā ar
nodokļiem apliekams objekts, jāprognozē konkrētajam komersantam paredzamo
nodokļu apjomi, veidi. Jāatzīst, ka kopš brīvas uzņēmējdarbības atjaunošanas
daudzkārt personas iesaistījās biznesa darbībā, neuzskatot par nepieciešamu
nopietni izvērtēt šādas darbības sekas un, pateicoties nesakārtotībai, kas
valdīja gan likumdošanā, gan vispār ekonomiskajā situācijā, kādu laiku varēja
veiksmīgi darboties. Tomēr patreiz vērojamajā situācija, kad pieaudzis uzņēmumu
maksātnespējas un likvidācijas gadījumu skats, liecina par to, ka viegli
uzsāktā komercdarbība nav veiksmīgi turpinājusies, un neveiksmju pamatā ir
nevis īpaši ārēji apstākļi, bet gan kļūdas biznesa prognozēšanā un vadībā.
Tādēļ komersantiem, kuri šobrīd vēlas uzsākt savu darbību, šāds savs lēmums
nopietni jāanalizē un jāpamato.
LR pastāvošo nodokļu sistēmu veido 9
nodokļi. Analizējot datus par šo nodokļu savstarpējām proporcijām gan
iekasēšanas, gan neiekasēto parādu ziņā, jāsecina, ka pirmo vietu apjoma ziņā
ieņem akcīzes nodoklis, tam seko pievienotās vērtības nodoklis un sociālās
apdrošināšanas obligātās iemaksas.
Pietiekami bieži ir dzirdēts uzskats,
ka Latvijas nodokļu sistēma rada lielu slogu godīgiem nodokļu maksātājiem,
reizēm pat padarot komercdarbību bezmērķīgu, jo pēc nodokļu nomaksas nepaliek
līdzekļu pat darbības attīstīšanai un paplašināšanai, nerunājot nemaz par
peļņu. Līdz ar to, pirms pētīt to, kādā veidā iespējams iegūt nodokļu atlaides
saskaņā ar likumā noteikto kārtību, un cik nozīmīgas tās varētu būt
komersantam, jārod skaidrība par jautājumu, vai komersants nevar apiet Latvijas
nodokļu sistēmu, izvēloties reģistrācijai tādu jurisdikciju, kuras noteikumi
attiecībā uz nodokļu sistēmu nodokļu maksātājam būtu labvēlīgāki. Bez tam šajā
jurisdikcijā jābūt tādiem noteikumiem, kas brīvi ļautu komersantam savu darbību
cieši saistīt ar Latviju, ņemot vērā to, ka komersanta biznesa plāns veidots,
rēķinoties ar Latvijas tirgus iespējām, konkurenci, resursu izmaksām, vadības
atrašanās vietu, u.c.
Valsts, domājot par iespējām, kā
palielināt sava budžeta ieņēmumus un uzlabot kopējo ekonomisko situāciju
valstī, nonāk dilemmas priekšā: vai nu noteikt augstus nodokļus, kurus pēc
iekasēšanas budžetā novirzīt sociālu jautājumu risināšanai, pie tam rēķinoties
ar to, ka augsti nodokļi nekalpo kā ražošanas attīstības un investīciju
piesaistes instruments, vai arī, izmantojot zemas un elastīgas nodokļu likmes,
likt uzsvaru uz investīciju piesaisti, ražošanas attīstību, kā rezultātā
palielinās iedzīvotāju ieņēmumi un, pieaugot iedzīvotāju labklājības līmenim,
samazinās izmaksas no valsts budžeta sociāliem jautājumiem.
Dilemmas risinājumu ietekmē
daudzi objektīvi un subjektīvi faktori - valsts ģeogrāfiskā konfigurācija,
resursu pieejamība, likumdošanas stabilitātes un sakārtotības pakāpe, vadošo
politisko spēku ideoloģija, izglītības līmenis, u.c. Tas attīstības ceļš, kuru valsts izvēlas,
tiek nostiprināts likumdošanā, un kapitāla īpašnieki var izvēlēties, kur savu
kapitālu investēt.
Valstis, kuras izvēlas īpašu uzmanību
pievērst tieši investīciju piesaistei, ievieš īpašus režīmus, kuru noteikumi
paredz atvieglojumus attiecībā uz aplikšanu ar nodokļiem, ja persona izpilda
tai izvirzītos nosacījumus. Šādus īpašus režīmus mēdz saukt par speciālajām
ekonomiskajām zonām, ar to norādot, ka tajās darbojas atviegloti ekonomiskie
noteikumi attiecībā uz komersantiem. Speciālo ekonomisko zonu izveidei ir divi
ceļi - noteikt īpašu režīmu konkrētā teritorijā, vai arī noteikt apstākļus,
kuriem izpildoties konkrēts uzņēmums iegūst īpašu statusu.
Nosakot šādas speciālās ekonomiskās zonas, valsts mēģina risināt
tieši tos jautājumus, kuri tai ir visaktuālākie. Šo jautājumu loku varētu
iedalīt 3 lielos blokos - ekonomiskie, sociālie un zinātniski-tehniekie.
Ekonomiskie mērķi, kuru sasniegšanu valsts mēģina panākt, varētu būt sekojoši:
·
ārzemju un nacionālā kapitāla piesaiste, pamatojoties uz
atvieglotiem ekonomiskiem noteikumiem un sakārtotu likumdošanas bāzi;
·
starptautiskās kapitāla aprites un ģeogrāfiskā darbaspēka
izvietojuma priekšrocību izmantošana eksporta palielināšanai un importa
racionalizācijai;
·
iekšējā tirgū pastāvošās monopolsituācijas likvidēšana,
atverot tirgu ārvalstu uzņēmējiem;
·
valūtas iemaksu palielināšanās valsts budžetā.
Sociālie mērķi, kuri nav mazāksvarīgi, varētu būt
sekojoši:
·
atpalikušo reģionu attīstība, koncentrējot tajos īpašus,
ierobežota daudzuma resursus;
·
iedzīvotāju nodarbinātības palielināšana, jaunu darba
vietu radīšana, cīņa ar bezdarbu;
·
augsti kvalificēta darba spēka nodrošināšana, izmantojot
starptautisko pieredzi un vadoties no starptautiskām prasībām;
·
iedzīvotāju nodrošināšana ar iespējami lētākām un
kvalitatīvākām precēm, izmantojot vietējā tirgus piesātinātību, ko rada
konkurence.
Zinātniski tehniskie mērķi:
·
jaunāko tehnoloģiju ieviešana;
·
ārvalstu speciālistu un zinātnieku piesaiste;
·
resursu un infrastruktūras izmantošanas efektivitātes
palielināšana.
Lai
speciālās ekonomiskās zonas attaisnotu
savu mērķi un, piesaistot investorus, nodrošinātu prognozēto rezultātu
sasniegšanu, valstij jānodrošina sekojoši nosacījumi:
·
politiskā stabilitāte valstī un reģionos, kur tiek
dibinātas speciālās ekonomiskās zonas;
·
stabila un vispusēja normatīvā bāze;
·
labvēlīgi ģeogrāfiskie apstākļi ( agroklimatiskie
resursi, klimats, lielu transporta maģistrāļu tuvums, kaimiņvalstu situācija );
·
attīstīta sakaru, transporta un sociālo pakalpojumu
infrastruktūra;
·
attīstīta komerciālā infrastruktūra, kurai jāapkalpo
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējus (
bankas, konsaltinga un juridiskās firmas, auditorfirmas );
·
efektīva speciālās
ekonomiskās zonas administratīvā pārvalde, balstīta uz augstu pārvaldes
kultūru.
Tā kā speciālās ekonomiskās zonas piedāvā ne tikai nodokļu
atvieglojumus, bet arī dažādas citas ekonomiskas dabas priekšrocības, kā
piemēram pieeju nacionālajam tirgum, lētākus resursus, tai skaitā darbaspēku,
kā arī lētākus kredītresursus, un iespējas iegūt īpašumā zemi, atkarībā gan no
speciālās ekonomiskās zonas izveides
mērķa, gan nosacījumiem, kas tajā darbojas, var izdalīt dažāda veida
speciālās ekonomiskās zonas.
Pēc ANO rīcībā esošās informācijas, var
runāt par vairākiem desmitiem speciālo ekonomisko zonu veidiem, tai skaitā:
·
beznodokļu tirdzniecības zonas
·
beznodokļu eksporta zonas;
·
beznodokļu rūpnieciskā eksporta zonas;
·
brīvās ekonomiskās zonas;
·
beznodokļu ražošanas zonas;
·
brīvostas;
·
starptautiskās uzņēmējdarbības zonas;
·
zinātniski tehniskās zonas;
·
brīvās tirdzniecības zonas;
·
brīvpilsētas;
·
ekonomiskās labvēlības zonas, u.c.
Līdz ar to uzņēmējs, iepazīstoties ar
konkrēto zonu raksturojošajiem nosacījumiem, izdara savu izvēli par labu tai
vai citai jurisdikcijai un attiecīgi novirza tajā savu kapitālu. Kā zināms, arī
Latvija ir noteikusi speciālās
ekonomiskās zonas statusu dažiem Latvijas reģioniem, t.i., nodibinot
Rēzeknes speciālo ekonomisko zonu,
Liepājas speciālo ekonomisko zonu,
Ventspils brīvostu un Rīgas brīvostu. Līdz ar to uzņēmējiem tiek radīta iespēja
investēt šajās konkrētajās zonās, lai, darbojoties ekonomisku atvieglojumu
apstākļos, gūtu maksimālu kapitālieguldījumu atdevi.
Augstāk minētās zonas lielākoties tiek
piesaistītas konkrētiem ģeogrāfiskiem rādītājiem, bet, runājot par iespēju
iegūt īpašu ekonomisku un tiesisku statusu, nevar nepieminēt iespēju nodibināt
ārzonas jeb ofšora uzņēmumu, jo īpaši
tādēļ, ka pēdējā laikā šis jautājums kļuvis sevišķi aktuāls arī Latvijā.
Analizējot Latvijas likumdošanu, var
secināt, ka tajā tiek lietoti jēdzieni beznodokļu zonas un zemu nodokļu zonas,
tādējādi apzīmējot valstis vai teritorijas, kurās pastāv iespēja reģistrēt
ārzonas uzņēmumu, kuram tiek piešķirti ievērojami nodokļu atvieglojumi.
Noteicošais faktors, kas jāievēro šādu atvieglojumu iegūšanai, ir nerezidenta
statuss reģistrācijas valstī, t.i., aizliegums veikt komercdarbību reģistrācijas
valstī. Līdz ar to valstis, kurās ir atļauta šādu uzņēmumu reģistrācija, mēģina
apvienot vietējā tirgus aizsardzību ar kapitāla piesaisti un iedzīvotāju dzīves
līmeņa paaugstināšanu uz jaunu darbavietu rēķina.
Iespējas veidot ārzonas firmu un
izmantot tās radītās priekšrocības nodokļu atvieglojumu ziņā ir ārkārtīgi
vilinošas, tomēr, lai uzņēmums reāli darbotos Latvijā un saņemtu atvieglojumus, kas tam pienākas kā
ārzonas firmai, nepieciešami vismaz divi viena un tā paša kapitāla īpašnieka
kontrolēti uzņēmumi, no kuriem viens varētu, nepārkāpjot likumā “Par nodokļiem
un nodevām” noteikto kārtību, reģistrēties un darboties Latvijā, bet otrs,
ārzonā reģistrēts, varētu tikt izmantots sadarbības partnera statusā, tādējādi
“pārpumpējot” līdzekļus uz valsti, kurā to saņēmējs nemaksā par tiem nodokļus,
un no kuras tos var brīvi izvest.
Lai novērstu šādu līdzekļu
“pārpumpēšanu”, likumā “Par uzņēmumu ienākuma nodokli’ ir noteikts, ka par
izmaksām, kas tiek veiktas uz beznodokļu un zemu nodokļu valstīm, Latvijā
jāietur uzņēmumu ienākuma nodoklis, bet to, kas ir beznodokļu un zemu nodokļu
valstis, nosaka attiecīgi Ministru Kabineta noteikumi, kuros dotais
uzskaitījums nav pilnīgs, tādējādi paverot iespējas iniciatīvas bagātiem kapitāla
īpašniekiem nemaksāt uzņēmumu ienākuma nodokli ne Latvijā, ne ārzonas firmas
reģistrācijas vietā.
Protams, pastāv vēl dažādi mehānismi
ārzonas firmu un ārvalstu speciālajās ekonomiskajās zonās reģistrētu
uzņēmumu izmantošanai, tomēr šī darba mērķis turpmāk būs analizēt Latvijas
komersantu un kapitāla īpašnieku iespējas optimizēt nodokļus, gūt efektīvu
kapitālieguldījumu atdevi un peļņu, izvēloties komersanta reģistrāciju Latvijā, tās speciālajās ekonomiskajās zonās vai citās teritorijās,
kurās darbojas īpaši ekonomiski režīmi
Domājot par to, kā Latvijai
piesaistīt ārvalstu un nacionālos investorus, kā radīt jaunas darbavietas,
nodrošināt atpalikušo reģionu attīstību, Latvijas Republikā ir izveidotas
vairākas speciālās ekonomiskās zonas, kā arī brīvostas, brīvās muitas zonas,
īpaši atbalstāmi reģioni. Katram no šiem veidojumiem piemīt savs ekonomisks un
tiesisks režīms, tādēļ šī darba pamatā tiks analizēti Latvijā pastāvošie īpašie
ekonomiski tiesiskie režīmi, atklājot to, kādas priekšrocības var iegūt
nacionālā kapitāla īpašnieks, izvēloties par sava uzņēmuma reģistrācijas un
darbības vietu kādu konkrētu Latvijas administratīvu vienību, uz kuru
likumdošana attiecina īpašas prasības un atvieglojumus un kurā ir noteikts īpašs
nodokļu un ekonomiskais režīms.
Speciālās
ekonomiskās zonas Latvijas Republikā
Latvijas Republikā ir izveidotas
divas speciālās ekonomiskās zonas - Rēzeknes speciālā ekonomiskā zona un
Liepājas speciālā ekonomiskā zona. Šādas speciālo ekonomisko zonu izvietošanas
teritorijas izvēlētas, vadoties no reālās ekonomiskās situācijas, kura šajās
teritorijās bija izveidojusies vēsturisku, politisku, sociālas dabas apstākļu
iedarbības rezultātā. Liepāja kopš LR neatkarības atjaunošanas bija zaudējusi
savu kā kara ostas nozīmi, arī vissavienības nozīmes rūpniecības uzņēmumi, kuri
bija radīti vissavienības pasūtījumu izpildei, izmantojot Latvijai
neraksturīgas izejvielas un piesaistot viesstrādniekus, jaunajos ekonomiskajos
apstākļos nespēja turpināt darbību, līdz ar to Liepāja un tās reģions nonāca
ekonomiskas depresijas stāvoklī. Rēzeknē, savukārt, zaudējot vissavienības
izejvielu un noieta tirgu, lielākie uzņēmumi bija spiesti pārtraukt darbību,
līdz ar to bezdarba līmenis Rēzeknē un Rēzeknes rajonā sasniedza augstākos
rādītājus Latvijā. Tādēļ, ņemot vērā šos apstākļus, kā arī to, ka abi šie
reģioni atrodas savā ziņā izdevīgā ģeogrāfiskā stāvoklī ( Liepājas osta,
Rēzeknē - dzelzsceļš un autoceļi uz Krievijas robežu), un daudzus citus
faktorus, ir loģisks likumdevēja lēmums speciālās ekonomiskās zonas noteikt
tieši šajos reģionos, jo speciālās ekonomiskās zonas mērķis, kā tas noteikts
likumā, ir - “veicināt tirdzniecību, attīstīt rūpniecību un satiksmi, kā arī
preču eksportu un importu caur Latviju, piesaistīt ieguldījumus ražošanas un
infrastruktūras attīstībai un jaunu darba vietu radīšanai”, tādējādi veicinot
konkrētās teritorijas un tās reģiona attīstību.
Analizējot speciālās ekonomiskās zonas
uzņēmējsabiedrību darbības iespējamās pozitīvās iezīmes, jāņem vērā gan pats
speciālās ekonomiskās zonas režīms, gan arī tas, ka speciālās ekonomiskās zonas
ir cieši saistītas ar brīvajām muitas zonām, kuras atrodas speciālo ekonomisko
zonas teritorijās.
Speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības statusa
iegūšana.
Lai uzņēmums iegūtu speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības statusu, tam jāveic īpaša reģistrēšanās
vai pārreģistrēšanās procedūra. Gan speciālās ekonomiskās zonas teritorijā
piereģistrētajiem uzņēmumiem, gan kapitāla īpašniekiem, kuri vēlas izdarīt
ieguldījumus speciālās ekonomiskās zonā, nodibinot uzņēmējsabiedrību, speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības statusa iegūšanai pirmkārt jānoslēdz
līgums ar speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrību, t.i. A/S
“Rēzeknes speciālā ekonomiskā zona” vai A/S “Liepājas speciālās ekonomiskās
zona”.
Speciālās ekonomiskās zonas
pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrības uzdevumos ietilpst: attīstības plānu
apstiprināšana saskaņā ar likumu, valsts, pašvaldību un sabiedrības interesēm;
līgumu slēgšana ar speciālās ekonomiskās
zonas ieguldītājiem par ieguldījumiem
uzņēmējdarbības veikšanai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā; līgumu
slēgšana ar speciālās ekonomiskās
zonas uzņēmējsabiedrībām par
to uzņēmējdarbību speciālās
ekonomiskās zonas teritorijā; atļauju uzņēmējdarbības veikšanai izsniegšana, brīvo zonu, to robežu un muitas noliktavu
noteikšana, uzņēmējdarbības atbalsta fonda pārvaldīšana, speciālās ekonomiskās
zonas attīstības plānu izstrādāšana un izpildes kontrole,
infrastruktūras izveidošanas un komunikāciju izbūves organizēšana, u.c.
Līdz ar to, slēdzot līgumus ar
ieguldītājiem, kuri vēlas iegūt speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības
statusu, speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes uzņēmējsabiedrība tos izstrādā
atbilstoši speciālās ekonomiskās zonas attīstības interesēm.
Līgumā tiek iekļauti terminēti
nosacījumi attiecībā uz:
1. ieguldījumu
veidiem un summām;
2. darba
vietu skaitu;
3. moderno
tehnoloģiju ieviešanu;
4. eksportu
vai kravu apgrozījumu;
5. pienākumu
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībai izdarīt atskatījumu speciālās
ekonomiskās zonas atbalsta fondā no uzņēmējsabiedrības peļņas.
Tā kā
speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes institūcija ir speciālās ekonomiskās
zonas uzņēmējdarbības atbalsta fonda pārvaldītāja, slēdzot līgumus ar
uzņēmējsabiedrībām, var tikt paredzētas šo uzņēmējsabiedrību tiesības iegūt
finansējumu no atbalsta fonda līdzekļiem noteiktu projektu izstrādāšanai, kuri
atbilst speciālās ekonomiskās zonas attīstības interesēm un ir saistīti ar
jaunu tehnoloģiju ieviešanu, attīstības perspektīvu izpēti, u.c.
Pēc līguma
noslēgšanas uzņēmējsabiedrībai jāsaņem likumdošanā noteiktās nepieciešamās
atļaujas no kompetentām iestādēm attiecīgam uzņēmējdarbības veidam, ja šādu
atļauju nepieciešamība noteikta normatīvos aktos. Kā populārākos piemērus, kas
attiecas īpaši uz speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām, var minēt atļaujas atklāto muitas noliktavu
turēšanai, pakalpojumu sniegšanai speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes
uzņēmējsabiedrībai, preču un pakalpojumu pārdošanai brīvajās zonās.
Uzņēmējsabiedrībai noslēdzot līgumu ar speciālās ekonomiskās zonas
pārvaldes institūciju un saņemot nepieciešamās atļaujas atsevišķu
uzņēmējdarbības veidu veikšanai ir tiesības saņemt atļauju uzņēmējdarbības
veikšanai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā un saņemt likumā noteiktos
nodokļu atvieglojumus. Atļauju uzņēmējdarbības veikšanai speciālās ekonomiskās
zonā izsniedz speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrība
valsts vārdā, atļaujas kopija tiek iesniegta teritoriālajā Valsts ieņēmumu
dienesta nodaļā. Šai atļaujai ir īpašs raksturs, tā nav vienpusēji atsaucama
pirms tajā noteiktā termiņa izbeigšanas, atļauju var anulēt tikai tiesa, ja
speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas institūcija vai cita kompetenta
iestāde ceļ prasību par atļaujas anulēšanu un attiecīgu izmaiņu izdarīšanu
Uzņēmumu reģistrā.
Pēc līguma
noslēgšanas un atļaujas saņemšanas uzņēmējsabiedrībai ir tiesības reģistrēties
Uzņēmumu reģistrā kā speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībai, tās
nosaukumā tiek iekļauti vārdi “ Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas” vai
“Liepājas speciālās ekonomiskās zonas”.
Likums
nosaka papildus prasību, kuras ievērošana ir obligāta uzņēmējsabiedrībām, lai tās varētu slēgt
līgumu ar speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrību, saņemt
atļauju uzņēmējdarbības veikšanai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā un
iegūt speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības statusu: speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībai ir tiesības veikt uzņēmējdarbību tikai
speciālās ekonomiskās zonas teritorijā.
Par
uzņēmējdarbības veikšanu ārpus speciālās ekonomiskās zonas teritorijas likuma
izpratnē nav atzīstama :
1. speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības pārvaldes institūcijas vai pārstāvniecības
atrašanās ārpus speciālās ekonomiskās zonas teritorijas;
2. darījumu
sarunu vešana un līgumu slēgšana ārpus speciālās ekonomiskās zonas teritorijas;
3. preču
tranzīts no speciālās ekonomiskās zonas vai uz to;
4. citas
darbības, kurām nav preču -naudas darījuma izpildes raksturs.
NODOKĻU ATVIEGLOJUMI SPECIĀLĀS EKONOMISKĀ ZONAS
TERITORIJĀ
Līdz ar atļaujas saņemšanu uzņēmējdarbības
veikšanai speciālās ekonomiskās zonas teritorijā uzņēmējsabiedrībai rodas
tiesības saņemt likumā noteiktos nodokļu atvieglojumus visu likumā noteikto
laiku. Ja vēlāk pieņemtie likumi
pasliktina speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrību stāvokli likumā noteikto nodokļu atvieglojumu
ziņā, speciālās ekonomiskās zonas
uzņēmējsabiedrībām tiek piemēroti tie nodokļu atvieglojumi, kuri bija
spēkā dienā, kad attiecīgajai speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībai tika
izsniegta atļauja par tiesībām piemērot nodokļu atvieglojumus.
Tiesības
uz nodokļu atvieglojumiem speciālās ekonomiskās zonas
uzņēmējsabiedrībām izbeidzas:
1) līdz ar nodokļu atvieglojumu termiņa
izbeigšanos;
2) speciālās ekonomiskās zonas pārvaldei un
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībai vienojoties par līguma laušanu;
3) tiesai laužot speciālās ekonomiskās
zonas pārvaldes un speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības līgumu
un anulējot šai uzņēmējsabiedrībai
izsniegto apliecību par tiesībām piemērot nodokļu atvieglojumus.
Tiesības uz
nodokļu atvieglojumiem Liepājas
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības
var saņemt tikai tad, ja tās
brīvam apgrozījumam pārējā Latvijas
Republikas teritorijā ieved ne vairāk kā 20 procentus no preču
vērtības taksācijas periodā.
Slēdzot līgumus ar Liepājas speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām, Liepājas speciālās
ekonomiskās zonas pārvalde Latvijas
Republikas tirgus aizsardzības
interesēs var noteikt mazāku
brīvam apgrozījumam ievedamo preču vērtību.
Likumā
“Par Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonu” un likumā “Par Liepājas
speciālās ekonomiskās zonu” speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām ir
paredzētas tiesības saņemt atvieglojumus divos nodokļu veidos - attiecībā uz
īpašuma nodokli un attiecībā uz uzņēmumu ienākuma nodokli.
UZŅĒMUMU IENĀKUMA NODOKLIS.
Speciālās ekonomiskās zonas
uzņēmējsabiedrības var samazināt
ar uzņēmumu ienākuma
nodokli apliekamo ienākumu
par valsts, pašvaldību, speciālās
ekonomiskās zonas teritorijas un
pilsētas infrastruktūras objektos ieguldītajām izmaksām, ja tādas radušās
saskaņā ar līgumu, kas noslēgts ar
speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrību.
Speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām aprēķināto uzņēmumu
ienākuma nodokli no ienākumiem, kurus tās gūst speciālās ekonomiskās zonas
teritorijā, samazina par 80 procentiem. Uzņēmumu ienākuma nodoklis ir nodoklis,
kurš tiek maksāts no uzņēmuma apliekamā ienākuma pēc pārējo nodokļu samaksas. Apliekamo ienākumu
veido nodokļa maksātāja gada pārskata peļņas un
zaudējumu aprēķinā uzrādītais
peļņas vai zaudējumu apjoms
pirms uzņēmumu ienākuma
nodokļa aprēķināšanas, kas ir attiecīgi palielināts vai samazināts
par to izdevumu vai izdevumu daļas summu, kuri nav tieši saistīti
ar maksātāja saimniecisko darbību, un par to zaudējumu summu, kurus
radījusi maksātājam piederošo sociālās infrastruktūras objektu uzturēšana. Attiecībā
uz rezidentiem ar
nodokli apliekamais objekts
ir taksācijas periodā Latvijā
un ārvalstīs gūtais
apliekamais ienākums, nodoklis ir
25 procenti no šā apliekamā ienākuma. 80 procentu atlaide tiek piemērota arī
uzņēmumu ienākuma nodokļa summām, kas ir
aprēķinātas par nerezidentam
izmaksātajām dividendēm, izmaksāto atlīdzību par vadības un konsultatīvajiem
pakalpojumiem un intelektuālo īpašumu. Šīs izmaksas tiek apliktas ar uzņēmu
ienākuma nodokli tādēļ, ka reālā situācija pierāda, ka tādā veidā sekmīgi tiek
ievērojami samazināts uzņēmuma apliekamais ienākums. Tā kā speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām tiek piemērota šāda nodokļa atlaide, tas
ļauj speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām gan novirzīt vairāk līdzekļu
konsultatīvo pakalpojumu izmantošanai, gan ieinteresē ārvalstu kapitāla
īpašniekus ieguldīt līdzekļus speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībās.
Nozīmīga ir arī norma, kas paredz iespēju
pamatlīdzekļiem, kuri tiek izmantoti uzņēmējdarbībai speciālās
ekonomiskās zonas teritorijā zonas darbības laikā, uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanas
vajadzībām piemērot divkāršo nolietojuma likmi līdz pat 100 %. Tas nozīme to, ka, piemēram,
attiecībā uz ēkām un būvēm, kurām parastajā kārtībā nolietojuma likme ir 5
procenti, speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības piemēro 10 procentu
likmi. Tā kā ēku un būvju vērtība ir ievērojama, tad šāds nolietojuma likmes
palielinājums ļauj ievērojami samazināt uzņēmuma apliekamo ienākumu.
Nolietojuma likmes parastajā kārtībā
tiek noteiktas ar domu, ka, rēķinot nolietojuma likmi, brīdī, kad tā kļūst
nenozīmīga, pamatlīdzeklis faktiski ir nolietojies un uzkrātie atskaitījumi var
tikt izmantoti jauna pamatlīdzekļa iegādei. Situācijā, kad tiek piemērota
palielināta nolietojuma likme, ir ļoti ticama varbūtība, ka brīdī, kad pēc
grāmatvedības datiem nolietojuma likme būs izsmelta un pamatlīdzeklim it kā būs
niecīga vērtība, faktiski tā vērtība būs
pietiekami liela, lai to turpinātu izmantot arī turpmāk. Līdz ar to ir iespēja
veikt pamatlīdzekļa pārvērtēšanu atbilstoši tā reālajai vērtībai, tādējādi
“uzspodrinot” bilanci, kamēr summas, par kurām ir samazināts uzņēmuma
apliekamais ienākums, pa to laiku tiek izmantotas citiem mērķiem. Lai gan likums
neparedz iespēju to pašu pamatlīdzekli pārvērtēt un atkal uzsākt tam
nolietojuma aprēķināšanu, reālajā dzīvē pastāv shēmas, pēc kurām šāda iespēja
tiek izmantota, īpaši, ja uzņēmuma amatpersonas domā ne tikai par uzņēmuma
interesēm, bet gan neaizmirst arī sevi.
Liepājas speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrība uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanas
vajadzībām var piemērot divkāršo
nolietojuma likmi līdz 100 procentiem visām
pamatlīdzekļu kategorijām, kuras
tā izmanto uzņēmējdarbībai Liepājas
speciālās ekonomiskās zonas
teritorijā zonas darbības laikā,
ja Liepājas speciālās ekonomiskās
zonas uzņēmējsabiedrība ieved
brīvam apgrozījumam Latvijas
Republikas teritorijā, kas
nav Liepājas speciālās
ekonomiskās zonas teritorija,
mazāk nekā 20 procentus no preču vērtības taksācijas periodā, tātad šajā ziņā Rēzeknes speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmumi ir izdevīgākā stāvoklī.
ĪPAŠUMA
NODOKLIS SPECIĀLAJĀS EKONOMISKAJĀS ZONĀS
Nekustamā īpašuma
nodoklis tiek iemaksāts tā
pagasta vai pilsētas pašvaldības budžetā,
kuras administratīvajā teritorijā atrodas nekustamais īpašums vai tā
daļa.
Speciālās ekonomiskās
zonas uzņēmējsabiedrības par tām piederošo īpašumu,
kas atrodas speciālās ekonomiskās
zonas teritorijā un ir apliekams ar īpašuma nodokli vai jebkuru citu
nodokli, kas var tikt ieviests īpašuma
nodokļa vietā, maksā īpašuma nodokli vai jebkuru citu nodokli, kas
var tikt ieviests īpašuma nodokļa vietā, ar 80 procentu atlaidi no
aprēķinātās (bez citu atlaižu piemērošanas) nodokļa summas.
Ar
pašvaldības lēmumu
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām par
tām piederošo īpašumu,
kas atrodas speciālās ekonomiskās zonas
teritorijā un ir apliekams ar īpašuma nodokli vai jebkuru citu nodokli, kas var tikt ieviests īpašuma
nodokļa vietā, var piešķirt īpašuma
nodokļa vai jebkuru cita nodokļa, kas var tikt ieviests
īpašuma nodokļa vietā, atlaidi līdz 20
procentiem no aprēķinātās (bez citu
atlaižu
piemērošanas) nodokļa summas. Minētās atlaides tiek summētas.
Speciālās ekonomiskās zonas
uzņēmējsabiedrības par īpašumā esošo
vai lietošanā piešķirto
zemi, kas atrodas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā
un ir apliekama ar zemes nodokli vai jebkuru citu nodokli, kas
var tikt ieviests
zemes nodokļa vietā, maksā zemes nodokli vai jebkuru
citu nodokli, kas
var tikt ieviests zemes nodokļa
vietā, ar 80
procentu atlaidi no
aprēķinātās (bez citu
atlaižu piemērošanas) nodokļa summas. Ar pašvaldības
lēmumu speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām par īpašumā
esošo vai lietošanā
piešķirto zemi, kas atrodas speciālās ekonomiskās zonas teritorijā un ir
apliekama ar zemes nodokli vai jebkuru citu nodokli, kas var tikt ieviests
zemes nodokļa vietā, var piešķirt zemes
nodokļa vai jebkuru cita nodokļa, kas var tikt ieviests zemes nodokļa
vietā, atlaidi līdz 20 procentiem no aprēķinātās (bez citu
atlaižu piemērošanas) nodokļa summas. Minētās atlaides tiek summētas.
Līdz ar to faktiski speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrība var iegūt
īpašuma nodokļa atlaidi 100 % apmērā, t.i., vispār nemaksāt īpašuma
nodokli. Sevišķi svarīgi tas ir tām uzņēmējsabiedrībām, kuru aktīvos ietilpst
tādi pamatlīdzekļi, par kuriem jāmaksā ievērojamas īpašuma nodokļa summas,
t.i., lielie ražošanas uzņēmumi, atklāto muitas noliktavu turētāji, u.c.
PĀRĒJIE
NODOKĻI
Tomēr, kā parāda statistika par katra
konkrētā nodokļa īpatsvaru kopējā valsts un pašvaldību budžetā iemaksājamo
nodokļu daudzumā, īpašuma nodoklis un uzņēmumu ienākuma nodoklis nav tie
nodokļi, kuri sastādītu ievērojamāko kopējā nodokļu apjoma daļu, īpaši
1999.gadā, kad sakarā ar Krievijas ekonomisko krīzi uzņēmumu ienākuma nodokļa ieņēmumi
tiek prognozēti zemā līmenī. Lielāko daļu no kopējā nodokļu apjoma sastāda
pievienotās vērtības nodoklis, sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un
akcīzes nodoklis. Līdz ar to ir interesanti izpētot, kādas priekšrocības
speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības iegūst attiecībā uz šo nodokļu
veidu maksājumiem.
Likumā
“Par Rēzeknes speciālo ekonomisko zonu” un likumā “Par Liepājas
speciālās ekonomiskās zonu” viennozīmīgi pateikts, ka speciālo ekonomisko zonu
uzņēmējsabiedrības un to nodarbinātās personas maksā sociālās apdrošināšanas
obligātās iemaksas likumos noteiktajā kārtībā, t.i., attiecībā uz sociālās
apdrošināšanas obligātajām iemaksām
visā republikas teritorijā pastāv
vienādi noteikumi.
Būvniecības pakalpojumi,
ko speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām un speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas
uzņēmējsabiedrībai speciālās ekonomiskās
zonas teritorijā sniedz ar pievienotās
vērtības nodokli apliekamās personas, ja konkrēto speciālās ekonomiskās
zonas objektu būvniecība iekļauta speciālās ekonomiskās
zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrības
padomes apstiprinātajā attīstības
plānā, ir apliekami ar pievienotās vērtības nodokli, piemērojot 0
procentu likmi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
Attiecībā uz pievienotās vērtības
nodokli, akcīzes nodokli un muitas nodokli ir vērts izpētīt šo nodokļu režīmu,
kas pastāv speciālo ekonomisko zonu brīvajās zonās. Visi ieguldījumi, kurus Liepājas speciālās ekonomiskās zonas
teritorijā esošajā infrastruktūrā
un nekustamajos īpašumos izdara
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas
pārvalde vai citas
personas pēc tās pasūtījuma, tiek
atbrīvoti no pievienotās vērtības nodokļa un ievedmuitas nodokļa.
CITI
ATVIEGLOJUMI SPECĀLAJĀS EKONOMISKAJĀS
ZONĀS
Slēdzot zemes
un cita nekustamā īpašuma nomas
līgumus, speciālās ekonomiskās zonas
pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrība var līgumā paredzēt to vēlāku
atsavināšanu speciālās ekonomiskās zonas
uzņēmējsabiedrības - zemes un cita nekustamā īpašuma nomnieka īpašumā,
ja tiek izpildīti visi likuma un līgumu nosacījumi.
Zemi
un citu nekustamo
īpašumu, kas atrodas speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības pārvaldījumā vai īpašumā, speciālās ekonomiskās
zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrība ir tiesīga atsavināt
īpašumā speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām, ja
līgumā noteiktajā termiņā speciālās ekonomiskās zonas
teritorijā ir ieguldīta summa, kas nav mazāka par 100 000 latu uz vienu
atsavināmo zemes hektāru. Tomēr speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības
tiesības iegādāties īpašumā zemi speciālās ekonomiskās zonas teritorijā, tiek
ierobežotas, jo likumā iekļauts nosacījums, ka vienai speciālās ekonomiskās
zonas uzņēmējsabiedrībai var iznomāt vai
atsavināt īpašumā ne
vairāk kā desmit
procentus speciālās ekonomiskās zonas teritorijas.
Atvieglojumi ir paredzēti arī
attiecībā uz ārvalstnieku nodarbināšanu, jo jārēķinās ar to, ka ārvalstu
kapitāla kontrolētos uzņēmumos arī strādā liels procents ārvalstnieku, īpaši
vadošos amatos. Ārvalstniekiem
atļauju strādāt algotu darbu speciālās ekonomiskās zonas
teritorijā, lai izpildītu
noslēgtos līgumus, veiktu speciālus
montāžas darbus un citos svarīgos gadījumos, dod speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas
uzņēmējsabiedrība. speciālās
ekonomiskās zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrībai ir tiesības
atvieglotā veidā iesniegt
pieprasījumus ārvalstnieku termiņuzturēšanās atļauju saņemšanai Pilsonības un migrācijas
lietu pārvaldes apstiprinātajā kārtībā, kas saskaņota ar speciālās ekonomiskās
zonas pārvaldīšanas uzņēmējsabiedrību.
BRĪVOSTAS
UZŅĒMUMA STATUSA IEGŪŠANA
Latvijas Republikā ir nodibinātas divas
brīvostas - Rīgas brīvosta un Ventspils brīvosta, kurās īpašs nodokļu režīms
paredzēts tikai attiecībā uz brīvajām zonām,
nodokļu atlaides saņem tikai tie uzņēmumi, kuri ir noslēguši līgumu ar
brīvostas pārvaldes institūciju, saņēmuši attiecīgo atļauju un atzīti par
brīvās zonas uzņēmumiem.
Lai uzņēmējsabiedrība varētu iegūt
brīvostas uzņēmuma statusu, tai jānoslēdz līgums ar brīvostas pārvaldīšanas
institūciju. Lai to varētu izdarīt, pretendentam jāatbilst sekojošiem
nosacījumiem:
1)
uzņēmējsabiedrības darbības profilam
un attīstības perspektīvai
jāatbilst brīvostas attīstības programmai, ko apstiprinājusi
brīvostas valde;
2) uzņēmējsabiedrības dibinātājiem un dalībniekiem jābūt ar labu
reputāciju, stabilu finansiālo
stāvokli un pieredzi uzņēmējdarbības jomā (šāda
informācija nav prasāma
par pašvaldībām un
valsti kā dibinātājiem un
dalībniekiem, bet var tikt prasīta par valsts un pašvaldību uzņēmumiem).
Līgumus
par uzņēmējdarbību brīvostā noslēdz par konkrētiem darbības veidiem
(piemēram, kraušana, preču ražošana, glabāšana).
Līguma
noslēgšanai un atļaujas
saņemšanai pretendentam jāiesniedz brīvostas valdei šādus dokumentus:
1) iesniegumu;
2) notariāli
apliecinātu Uzņēmumu reģistra
izsniegtas reģistrācijas
apliecības
norakstu;
3) notariāli
apliecinātu statūtu norakstu;
4)
zvērinātu auditoru (revidentu)
apstiprinātu gada pārskatu par diviem
gadiem
(vai ar Brīvostas valdes piekrišanu -saīsināta pārskata norakstu);
5) darbības programmu, ietverot investīciju
programmu;
6) citu
būtisku informāciju par
uzņēmējsabiedrību (uzņēmumu) un
tās
dibinātājiem
pēc Brīvostas valdes lēmuma.
Ja
līguma noslēgšanas pretendents ir
jaundibināmas uzņēmējsabiedrības
dibinātājs, lēmumu par līguma slēgšanu brīvostas valde var
pieņemt, pamatojoties uz
dibināšanas dokumentu un darbības
programmas projektiem, vienlaikus
izsniedzot pagaidu atļauju. Lēmums par
līguma slēgšanu ir
spēkā sešus mēnešus.
Ja šajā laikā uzņēmējsabiedrība (uzņēmums) nav
nodibināta, lēmums zaudē spēku.
Līgumu par
uzņēmējdarbību brīvās muitas
zonas režīmā noslēdz uz laiku, kas nav mazāks par pieciem gadiem.
Līgums par uzņēmējdarbību brīvās muitas
zonas režīmā ir pamats, lai izsniegtu atļauju
uzņēmējdarbībai brīvostā. Atļauju
izsniedz uz līguma termiņu
pēc tam,
kad pārbaudīta uzņēmējsabiedrības gatavība darbībai brīvostā. Brīvostas
pārvalde nodrošina atļauju uzskaiti.
Bez tam brīvās muitas
zonas režīms var tikt
piemērots tikai tādām uzņēmējsabiedrībām, kuru teritorija brīvostā ir norobežota ar
attiecīgi iekārtotiem muitas robežas
caurlaides punktiem un apsardzi,
kas nodrošina preču un personu kustību uz licencētas uzņēmējsabiedrības
teritoriju un no tās atbilstoši muitas prasībām. Katra
uzņēmējsabiedrība nodrošina savas teritorijas apsardzību.
Uzņēmējsabiedrības, uz
kurām attiecināts brīvās muitas zonas režīms, nedrīkst
veikt uzņēmējdarbību ārpus
tām nostiprinātās un atbilstoši norobežotās teritorijas. Par uzņēmējdarbību ārpus licencētas uzņēmējsabiedrības
teritorijas nav uzskatāma:
1)
uzņēmējsabiedrības
pārvaldes institūcijas vai atrašanās ārpus norobežotās teritorijas;
2)
darījuma sarunu vešana
un līgumu noslēgšana
ārpus norobežotās
teritorijas;
3) citas darbības, kurām nav preču -naudas
darījuma izpildes rakstura;
4) preču
tranzīts caur norobežoto teritoriju.
Brīvās
muitas zonas režīms
tiek piemērots uzņēmējsabiedrībām, ja
tās brīvam apgrozījumam
pārējā Latvijas Republikas teritorijā izved ne vairāk kā 20
procentus no saražotā preču daudzuma.
SPECIĀLO
EKONOMISKO ZONU UN BRĪVOSTU BRĪVĀS ZONAS
Speciālajās ekonomiskajās zonās un
brīvostās ir izveidots īpašs muitas režīms, kurš terminoloģijas nesakārtotības
dēļ dažādos normatīvajos aktos tiek apzīmēts dažādi - brīvās zonas, brīvās
muitas zonas, īpašo muitas pasākumu zonas. Faktiski ar dažādajiem jēdzieniem
tiek apzīmēts īpašs nodokļu režīms, kas attiecas uz to uzņēmumu darbību, kuri
ir likumā noteiktā kārtībā pakļauti šim īpašajam režīmam. Brīvā zona ir
speciālās ekonomiskās zonas vai brīvostas uzņēmuma teritorija, attiecībā uz
kuru ir pieņemts atbilstošs zonas pārvaldes institūcijas lēmums, kas saskaņots
ar Valsts ieņēmumu dienestu.
Saskaņā ar LR Muitas likumu, brīvā
zona ir norobežota Latvijas Republikas valsts teritorijas daļa, kurā ievestās
preces attiecībā uz
muitas maksājumu un
tirdzniecības politikas pasākumu piemērošanu tiek pielīdzinātas ārpus Latvijas
Republikas muitas teritorijas esošām precēm, t.i.:
1) ārvalstu preces muitas maksājumu un tirdzniecības
politikas pasākumu ziņā tiek pielīdzinātas ārpus Latvijas Republikas muitas
teritorijas esošām precēm;
2) Latvijas preces
var pretendēt uz to, ka tām piemēro preču izvešanas procedūru;
3) preču ievešanu
brīvajā zonā un
izvešanu no tās kontrolē muitas
iestāde. Īpašos muitas kontroles
pasākumus brīvajā zonā nosaka
Ministru kabinets.
NODOKĻU
REŽĪMS BRĪVAJĀS ZONĀS
Tā kā brīvostu teritorijā nodokļu
atvieglojumi ir paredzēti tikai sakarā ar uzņēmuma atrašanos brīvajā zonā, tad
nodokļu atvieglojumi brīvajās zonās tiks apskatīti vienlaikus attiecībā uz
brīvostām un speciālajām ekonomiskajām zonām, jo šajās teritorijās nodibinātie
brīvo zonu režīmi praktiski neatšķiras.
Brīvajās zonās ir noteikti
atvieglojumi attiecībā uz pievienotās vērtības nodokli, muitas nodokli un
akcīzes nodokli.
PIEVIENOTĀS
VĒRTĪBAS UN MUITAS NODOKĻA REŽĪMS
Preces
un pakalpojumi, ko uzņēmējsabiedrībai brīvajā zonā piegādā
un sniedz ar
pievienotās vērtības nodokli apliekama persona,
ir apliekami ar pievienotās vērtības nodokli pēc 0
procentu likmes saskaņā ar likuma "Par pievienotās vērtības
nodokli" 7.panta pirmās daļas 3.punktu, izņemot mazumtirdzniecību un
uzņēmējsabiedrību brīvajās zonās sniegtos pakalpojumus. Mazumtirdzniecībā pārdodamajām precēm un fiziskajām personām
sniegtajiem pakalpojumiem un
piegādātajām precēm zonas brīvajās zonās pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu
likme netiek piemērota, izņemot brīvostu teritorijās esošos beznodokļu
veikalus.
Pievienotās vērtības
nodokļa 0 procentu likme piemērojama šādiem brīvo zonu
licencētajām uzņēmējsabiedrībām vai brīvostu pārvaldēm
sniegtajiem pakalpojumiem:
1.
patentu, autortiesību, preču zīmju un
līdzīgu tiesību piešķiršana vai nodošana citu rīcībā un kontrolē;
2.
ar reklāmu vai
sabiedrisko darbību saistīti
pakalpojumi, arī reklāmas aģentu un reklāmas aģentūru darbība;
3. advokātu,
patentu valdes, nodokļu
konsultantu, uzņēmēju
saimnieciskās darbības kontrolieru, tulkotāju, tulku, ekspertu, inženieru
darbība, kā arī
juridiskas, saimnieciskas, tehniskas
un cita veida konsultācijas;
4.
datu apstrāde;
5.
informācijas sniegšana, arī pieredzes apmaiņa.
Tātad uzņēmējsabiedrībām, kas
nodarbojas ar šādu pakalpojumu sniegšanu, ir izdevīgi sniegt šos pakalpojumus brīvajās ekonomiskajās
zonās, bet brīvo zonu uzņēmējsabiedrībām - tos iegādāties, jo sakarā ar nodokļa
0 procentu likmi tie kļūst ievērojami lētāki.
Preces, ko ieved brīvajās zonās no
ārvalstīm un izved
uz tām, nav apliekamas ar muitas
nodokli, akcīzes nodokli un pievienotās vērtības nodokli. Ja preces izved ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamā persona, piemērojama pievienotās
vērtības nodokļa 0 procentu likme.
Preču ievešanu brīvajā ekonomiskajā zonā ar pievienotās vērtības nodokli
neapliek, ja tiek veikta viena no šādām Muitas likumā minētajām muitas procedūrām:
1) ievešana uz laiku;
2) ievešana
pārstrādei;
3) ievešana pārstrādei muitas kontrolē;
4) ievešana beznodokļu tirdzniecības
veikalā;
5) ievešana muitas noliktavā;
6) tranzīts.
Preces, kuras
no brīvajām zonām tiek ievestas pārējā Latvijas Republikas muitas
teritorijas daļā brīvam apgrozījumam, un pakalpojumi, kurus brīvajās zonās
esošās speciālās ekonomiskās zonas vai brīvostas uzņēmējsabiedrības sniedz
pārējā Latvijas Republikas
muitas teritorijas daļā,
apliekami ar pievienotās vērtības
nodokli, akcīzes nodokli
un muitas nodokli attiecīgajos likumos noteiktajā
kārtībā. Jāņem vērā, ka no Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārējā Latvijas
teritorijā drīkst ievest ne vairāk kā 20 procentus preču. Izvedmuitas nodoklis
par precēm, kuras
izvestas no iekšzemes pārstrādei brīvajās muitas
zonās un kuras
pēc pārstrādes paredzēts izvest
uz ārvalstīm, tiek
ņemts uzskaitē Valsts
ieņēmumu dienestā. Ja licencētā
uzņēmējsabiedrība ir saņēmusi muitas iestādes atļauju pārstrādes veikšanai, pēc
kompensācijas produktu izvešanas uz ārvalstīm
izvedmuitas nodoklis tiek dzēsts. Muitas iestādes izsniedz atļaujas
minēto darbību veikšanai
normatīvajos aktos
noteiktajā
kārtībā.
Būvniecības pakalpojumi,
kurus brīvajās zonās speciālās ekonomiskās zonas pārvaldīšanas
uzņēmējsabiedrībai un speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrībām sniedz ar pievienotās vērtības nodokli
apliekamās personas, apliekami ar pievienotās vērtības nodokļa 0 procentu
likmi. Šie noteikumi neattiecas uz sociālās infrastruktūras objektu
(piemēram, izglītības, kultūras,
sporta, sabiedriskās ēdināšanas, medicīnas un sociālās aprūpes objektu,
dzīvokļu un viesnīcu) celtniecību. Pakalpojumi, kas
saistīti ar minēto
objektu celtniecību, apliekami ar pievienotās vērtības nodokļa 18
procentu likmi.
Ja
no brīvajām muitas
zonām tiek izvestas preces, kas brīvostā esošajās
brīvajās muitas zonās radītas no jauna vai pārstrādes
rezultātā, un šo preču no jauna pievienotā vērtība atbilst 40 procentiem vai
pārsniedz 40 procentus no preces kopējās vērtības, tad šīs preces ir
atzīstamas par Latvijas izcelsmes precēm. Tādējādi uzņēmēji tiek mudināti brīvo
zonu teritorijā veikt ne tikai preču pirkšanu, pārdošanu un glabāšanu, bet arī
preces apstrādāt, un, pēc apstrādes izvedot Latvijas teritorijā, nemaksāt
muitas nodokli, jo saskaņā ar pastāvošo tiesisko regulējumu preces, kuru
izcelsmes vieta ir Latvijas
Republika un kuras tiek ievestas
brīvajās zonās vai
muitas noliktavās, tās atpakaļ izvedot pārējā Latvijas Republikas
muitas teritorijā, netiek apliktas ar muitas nodokli.
Lai varētu piemērot paredzētos
nodokļu atvieglojumus, uzņēmējsabiedrībām jāveic īpaša grāmatvedības uzskaite
attiecībā uz darījumiem un precēm, par kuriem jāsaņem nodokļu atvieglojumus.
Bez tam brīvās zonas ir pakļautas īpašajiem muitas kontroles noteikumiem
saskaņā ar MK 30.04.1998. noteikumiem Nr. 157 “Par īpašiem muitas kontroles
pasākumiem brīvajā zonā”. Līdz ar to no brīvo zonu uzņēmumiem tiek prasīta
īpaša atbildība par uzskates precizitāti.
Tomēr
arī stingrās kontroles apstākļos reālajā situācijā parādās daudzi likuma
apiešanas varianti ar nolūku izmantot brīvo zonu režīmu nodokļu atvieglojumu
nepamatotai iegūšanai. Īpaši izplatīta ir pievienotās vērtības priekšnodokļa
izkrāpšana no valsts budžeta, ja ar pievienotās vērtības nodokli apliekamā
persona veic fiktīvas preču ievešanas
brīvajās zonās, jo, pamatojoties uz likumu “Par pievienotās vērtības nodokli” ,
ar pievienotās vērtības nodokli apliekamajai personai ir tiesības saņemt no
valsts budžeta pievienotās vērtības nodokļa priekšnodokli, kas samaksāts par
precēm, kuras tiek eksportētas.
AKCĪZES NODOKLIS
Brīvostas teritorijā veiktās preču piegādes juridiskajām personām nav
apliekamas ar pievienotās vērtības nodokli un akcīzes nodokli. Ja
minētās piegādes veic Valsts ieņēmumu
dienestā reģistrētas ar pievienotās vērtības nodokli apliekamās personas, piemērojama pievienotās vērtības
nodokļa 0% likme.
Preču izvešana
no iekšzemes uz brīvostas brīvajām muitas zonām tiek uzskatīta par preču
eksportu un ir
apliekama ar izvedmuitas nodokli, bet nav apliekama ar akcīzes nodokli. Līdz ar
to preces cena samazinās par visai ievērojamu summu, ko attiecībā uz
akcizētajām precēm sastāda akcīzes nodoklis.
Tikai ekonomiskās
zonas vai brīvosta uzņēmējsabiedrībām ir tiesības normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā izveidot
degvielas uzpildes stacijas Liepājas, Ventspils un Rīgas
brīvostas brīvajās muitas zonās.
Minēto degvielas uzpildes staciju veiktās piegādes Ministru kabineta
noteikumos uzskaitītajam sauszemes transportam neapliek ar akcīzes nodokli un
piemēro pievienotās vērtības
nodokļa 0 procentu
likmi. Attiecīgajās degvielas
uzpildes stacijās izmantojami
tikai bezskaidras naudas
norēķini.
Noteikumi par akcīzes nodokļa
atvieglojumiem un nodokļu atvieglojumiem attiecībā uz precēm, kuras pēc
pārstrādes tiek atzītas par Latvijas izcelsmes precēm, neattiecas uz Rēzeknes
speciālo ekonomisko zonu - nav izstrādāti atbilstoši noteikumi. Savukārt uz
Rēzeknes speciālo ekonomisko zonu neattiecas ierobežojums reču izvešanai pārējā
Latvijas teritorijā.
ĪPAŠI
ATBALSTĀMIE REĢIONI
Lai cik maza arī nebūtu Latvijas
teritorija, tās dažādās vietās vērojamas atšķirības ekonomiskajā un sociālajā
situācijā, kuru rašanās iemesli ir visdažādākie, sākot ar ģeogrāfiski
neizdevīgu atrašanās vietu, iedzīvotāju emigrāciju uz vietām, kurās tiem ir
lielākas iespējas nodrošināt sev augstāku dzīves līmeni, beidzot ar LPSR laikā
izveidoto vissavienības uzņēmumu darbības pārtraukšanu, tiem nespējot sekmīgi
darboties tādā tirgus situācijā, kāda tā ir Latvijā. Tādēļ, lai dotu iespēju
reģioniem, kuros stāvoklis ir īpaši sarežģīts, to tomēr ar valsts atbalstu
uzlabot, attīstot uzņēmējdarbību, likumdevējs izstrādājis īpašu kārtību, kādā
konkrēta teritorija var iegūt īpaši atbalstāmā reģiona statusu, līdz ar to tajā
darbojošies uzņēmumi iegūtu šāda statusa nodrošinātas priekšrocības un
rezultātā tiktu radītas iespējas īpaši atbalstāmo reģionu
paātrinātai ekonomiskajai
attīstībai, kas savukārt veicinātu
līdzvērtīgu sociālekonomisko
apstākļu izveidošanos visā valsts teritorijā un nebūtu tik izteikta situācija,
kad reģioni, kuri ir spējuši attīstīties un sekmīgi darboties, ir spiesti
uzturēt tos reģionus, kuriem pašiem tādu iespēju nav.
Lai iegūtu īpaši atbalstāmā reģiona
statusu, reģiona pašvaldībai jāiesniedz Ekonomikas ministrijā pamatots
pieteikums, kurā norādīti tie apstākļi, kuri varētu būt par pamatu īpaši
atbalstāmā reģiona statusa iegūšanai, kā arī pasākumu un projektu plāns, kādā
veidā pēc īpaši atbalstāmā reģiona statusa iegūšanas reģions varēs uzsākt sekmīgu
attīstību. Pēc Ekonomikas ministrijas un Reģionālās attīstības padomes
ieteikuma īpaši atbalstāmā reģiona statusu piešķir Ministru Kabinets, ņemot
vērā šādus konkrēto reģionu raksturojošus
statistikas rādītājus:
·
attiecībā uz republikas pilsētām un rajoniem:
1. bezdarba
līmenis;
2. iedzīvotāju
ienākuma nodokļa apmērs uz vienu iedzīvotāju;
3. rūpniecības
produkcijas izlaide uz vienu iedzīvotāju;
4. kapitālieguldījumi
uz vienu iedzīvotāju;
5. mazumtirdzniecības
apgrozījums uz vienu iedzīvotāju;
6. demogrāfiskā
slodze;
7. personas ar
augstāko un vidējo izglītību uz 1000 iedzīvotājiem 18 un vairāk gadu
vecumā;
8. mēneša
vidējā bruto darba samaksa;
9. to uzņēmumu
skaits, kuri darbojas vai par
kuriem nav ziņu, ka to darbība ir pārtraukta, uz 1000 iedzīvotājiem;
·
attiecībā uz
pagastiem un rajona pilsētām vai to kopumu:
1. bezdarba
līmenis;
2. iedzīvotāju
ienākuma nodokļa apmērs uz vienu iedzīvotāju;
3. demogrāfiskā slodze;
4. iedzīvotāju blīvums;
5. rūpniecības vajadzībām
izmantojamās platības un ar
ražošanas un sociālās
infrastruktūras objektiem
aizņemtās platības īpatsvars
kopējā teritorijas platībā;
6. personas
ar augstāko un vidējo izglītību uz 1000 iedzīvotājiem 18 un vairāk gadu
vecumā.
Izvērtējot pašvaldību iesniegtos
pieteikumus un statistikas rādītājus, kuri raksturo katru no pieteikumu
iesniegušajiem reģioniem, Ministru Kabinets ar 15.11.1997.rīkojumu
apstiprinājis sekojošu teritoriju sarakstu, kurām piešķirts īpaši atbalstāmā
reģiona statuss:
1.
Rajoniem (pagastu un rajona pilsētu kopums):
1.1. Balvu rajons;
1.2. Krāslavas rajons;
1.3. Preiļu rajons;
1.4. Ludzas rajons;
1.5. Rēzeknes rajons, izņemot Griškānu un
Vērēmu pagasta teritorijas.
2.
Pilsētām:
2.1. Aknīste (Jēkabpils rajons);
2.2. Aloja (Limbažu rajons);
2.3. Cesvaine (Madonas rajons);
2.4. Jaunjelgava (Aizkraukles rajons);
2.5. Staicele (Limbažu rajons);
2.6. Viesīte (Jēkabpils rajons);
2.7. Jelgava;
2.8. Varakļāni (Madonas rajons);
2.9. Ape ar lauku teritoriju (Alūksnes
rajons).
3.
Pagastiem un pilsētām:
3.1. Ances pagasts (Ventspils rajons);
3.2. Aronas pagasts (Madonas rajons);
3.3. Asares pagasts (Jēkabpils rajons);
3.4. Atašienes pagasts (Jēkabpils rajons);
3.5. Auru pagasts (Dobeles rajons);
3.6. Bērzaunes pagasts (Madonas rajons);
3.7. Braslavas pagasts (Limbažu rajons);
3.8. Ērgļu
pagasts (Madonas rajons);
3.9. Dignājas pagasts (Jēkabpils rajons);
3.10. Dikļu pagasts (Valmieras rajons);
3.11. Dundagas pagasts (Talsu rajons);
3.12. Dunikas pagasts (Liepājas rajons);
3.13. Dvietes pagasts (Daugavpils rajons);
3.14. Elkšņu pagasts (Jēkabpils rajons);
3.15. Gaujienas pagasts (Alūksnes rajons);
3.16. Ļaudonas pagasts (Madonas rajons);
3.17. Inešu pagasts (Cēsu rajons);
3.18. Jūrkalnes pagasts (Ventspils rajons);
3.19. Kaives pagasts (Cēsu rajons);
3.20. Kalna pagasts (Jēkabpils rajons);
3.21. Kolkas pagasts (Talsu rajons);
3.22. Krustpils pagasts (Jēkabpils rajons);
3.23. Leimaņu pagasts (Jēkabpils rajons);
3.24. Liepnas pagasts (Alūksnes rajons);
3.25. Līgo pagasts (Gulbenes rajons);
3.26. Līvbērzes pagasts (Jelgavas rajons);
3.27. Mārcienas pagasts (Madonas rajons);
3.28. Mārkalnes pagasts (Alūksnes rajons);
3.29. Mazsalacas pilsēta ar lauku teritoriju
(Valmieras rajons);
3.30. Mētrienas pagasts (Madonas rajons);
3.31. Mežāres pagasts (Jēkabpils rajons);
3.32. Mores pagasts (Cēsu rajons);
3.33. Naujenes pagasts (Daugavpils rajons);
3.34. Ošupes pagasts (Madonas rajons);
3.35. Pededzes pagasts (Alūksnes rajons);
3.36. Pilskalnes pagasts (Aizkraukles
rajons);
3.37. Rites pagasts (Jēkabpils rajons);
3.38. Rubenes pagasts (Jēkabpils rajons);
3.39. Rucavas pagasts (Liepājas rajons);
3.40. Sabiles pilsēta (Talsu rajons);
3.41. Saukas pagasts (Jēkabpils rajons);
3.42. Sausnējas pagasts (Madonas rajons);
3.43. Sēlpils pagasts (Jēkabpils rajons);
3.44. Sunākstes pagasts (Aizkraukles
rajons);
3.45. Sventes pagasts (Daugavpils rajons);
3.46. Tārgales
pagasts (Ventspils rajons);
3.47. Umurgas pagasts (Limbažu rajons);
3.48. Valdgales pagasts (Talsu rajons);
3.49. Valgundes pagasts (Jelgavas rajons);
3.50. Vērgales pagasts (Liepājas rajons);
3.51. Veclaicenes pagasts (Alūksnes rajons);
3.52. Vestienas pagasts (Madonas rajons);
3.53. Vilces pagasts (Jelgavas rajons);
3.54. Vīpes pagasts (Jēkabpils rajons);
3.55. Zvārdes pagasts (Saldus rajons);
3.56. Abavas pagasts (Talsu rajons);
3.57. Ambeļu pagasts (Daugavpils rajons);
3.58. Barkavas pagasts (Madonas rajons);
3.59. Bērzaines pagasts (Valmieras rajons);
3.60. Biķernieku pagasts (Daugavpils
rajons);
3.61. Dunavas pagasts (Jēkabpils rajons);
3.62. Grundzāles pagasts (Valkas rajons);
3.63. Ipiķu pagasts (Valmieras rajons);
3.64. Ķūļciema pagasts (Talsu rajons);
3.65. Medzes pagasts (Liepājas rajons);
3.66. Murmastienes pagasts (Madonas rajons);
3.67. Otaņķu pagasts (Liepājas rajons);
3.68. Sēļu pagasts (Valmieras rajons);
3.69. Zentenes pagasts (Tukuma rajons);
3.70. Zvārtavas pagasts (Valkas rajons).
Līdz ar to šajās teritorijās ir piemērojami likumos noteiktie nodokļu
atvieglojumi un šo teritoriju uzņēmējsabiedrības var pretendēt uz citiem
atvieglojumiem un atbalstu savā darbībā.
NODOKĻU
ATVIEGLOJUMI ĪPAŠI ATBALSTĀMAJOS REĢIONOS
Pamatojoties uz likumu “Par īpaši
atbalstāmajiem reģioniem”, teritorijās, kuras ar Ministru kabineta rīkojumu ir
apstiprinātas par īpaši atbalstāmajiem reģioniem, ir
piemērojami likumos noteiktie nodokļu atvieglojumi.
Patreiz spēkā esošā likumdošana paredz
atvieglojumus īpaši atbalstāmajos reģionos reģistrētajiem uzņēmumiem attiecībā
uz divu veidu nodokļu maksājumiem:
1. iedzīvotāju
ienākuma nodokli;
2. uzņēmumu
ienākuma nodokli.
IEDZĪVOTĀJU
IENĀKUMA NODOKLIS
Ja
fiziskās personas individuālais
uzņēmums (arī zemnieka
un zvejnieka saimniecība) ir
reģistrēts un atrodas
saskaņā ar likumu "Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem" noteiktā īpaši atbalstāmajā
reģionā un par tā attīstības
projekta atbilstību attiecīgā
reģiona attīstības programmai ir pieņemts
lēmums Ministru kabineta
noteiktajā kārtībā, šādas fiziskās personas taksācijas gada
saimnieciskās darbības zaudējumi, kas radušies laika posmā, kad
attiecīgajam reģionam ir īpaši atbalstāmā reģiona statuss, sedzami
hronoloģiskā secībā no
nākamo sešu taksācijas gadu saimnieciskās darbības apliekamā ienākuma.
No tā izriet, ka nodokļa likme
faktiski samazināta netiek, vienīgi tiek radīta iespēja iepriekšējās taksācijas
gada zaudējumus segt 6 gadu laikā, kaut arī vispārējā kārtība paredz zaudējumu
segšanas termiņu 3 gadus.
UZŅĒMU
IENĀKUMA NODOKLIS
Uzņēmums, kas ir reģistrēts un darbojas saskaņā ar likumu
"Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem"
noteiktā īpaši atbalstāmajā
reģionā un par tā attīstības projekta
atbilstību attiecīgā reģiona
attīstības programmai ir pieņemts lēmums
Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā, pamatlīdzekļiem, kurus
šāds uzņēmums ir iegādājies laika posmā, kad attiecīgajam reģionam ir īpaši
atbalstāmā reģiona statuss, un kurus tas
izmanto savā uzņēmējdarbībā šajā reģionā,
iegādes vērtību vai
izveidošanas vērtību pirms attiecīgās pamatlīdzekļu kategorijas taksācijas
perioda kopējās nolietojuma summas aprēķināšanas palielina,
reizinot to ar šādiem koeficientiem:
a) pirmās kategorijas pamatlīdzekļiem
- 1,5,
b) otrās kategorijas pamatlīdzekļiem -
1,3,
c) trešās kategorijas pamatlīdzekļiem
- 1,8,
d) ceturtās
kategorijas pamatlīdzekļiem - 2.
Tā kā uzņēmuma apliekamais ienākums
tiek samazināts par pamatlīdzekļu nolietojuma vērtību, tad, piemērojot vērtību,
kas ir iegūta, reizinot pamatlīdzekļu iegādes vērtību ar norādīto koeficientu, tiek palielināta tā
summa, par kādu samazinās uzņēmuma apliekamais ienākums. Tajā pašā laikā tas
laika posms, kurā konkrēto pamatlīdzekli var norakstīt, netiek samazināts, kā
tas notiek, ja tiek piemērota palielināta
norakstīšanas likme, tātad nesamazinās laika periods, kurā uz
pamatlīdzekļu nolietojuma rēķina tiek samazināts uzņēmuma apliekamais ienākums.
Tomēr, lai varētu izmantot šo priekšrocību,
pamatlīdzekļiem, kuri iegādāti laikā, kad attiecīgajam reģionam ir īpaši
atbalstāmā reģiona statuss un kurus
izmanto uzņēmējdarbībā reģionā, ir jāizveido pamatlīdzekļa analītiskās uzskaites un nolietojuma aprēķins, kā
arī atsevišķi tieši par
šiem pamatlīdzekļiem jāsastāda īpaši atbalstāmajos reģionos
izmantojamo uzņēmuma pamatlīdzekļu
nolietojuma aprēķina kopsavilkums.
Pārējiem uzņēmuma pamatlīdzekļiem uzskaite
tiek vesta vispārpieņemtajā kārtībā,
kas ir svarīgi, ja uzņēmums darbojas kādā no īpaši atbalstāmajiem
reģioniem, un pārējā valsts
teritorijā tam ir
filiāles, uz kurām var tikt pārvietoti uzņēmuma pamatlīdzekļi.
CITI
ATVIEGLOJUMI ĪPAŠI ATBALSTĀMAJOS
REĢIONOS
Saskaņā ar LR likumu “Par īpaši
atbalstāmajiem reģioniem”, tiek veidots īpašs reģionālais fonds, kurā
ieskaitītie līdzekļi ir paredzēti īpaši atbalstāmo reģionu attīstības projektu
realizēšanai un paredzētā atbalsta uzņēmējdarbības attīstībai sniegšanai. No
Reģionālā fonda līdzekļiem var finansēt:
1) ieguldījumus uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) statūtkapitālā;
2) procentu
maksājumus par mērķkredītiem, kas tiek sekmīgi izmantoti
saskaņā
ar iesniegto biznesa plānu;
3)
vienreizējos maksājumus (maksājumus
par ekonomiskās izglītības
pasākumiem,
piemaksu par jaunu
darba vietu radīšanu
u.c.) uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām);
4) ieguldījumu dotācijas;
5) daļēji - īpaši atbalstāmo reģionu
vietējos attīstības fondus un īpaši
atbalstāmo
reģionu attīstības programmu izstrādi;
6) izdevumus
Reģionālā fonda darbības nodrošināšanai.
Atsevišķos gadījumos
pēc Reģionālās attīstības
padomes lēmuma no Reģionālā fonda līdzekļiem var:
1)
izsniegt kredītus vai
sniegt kredītgarantijas uzņēmumiem
(uzņēmējsabiedrībām);
2) kopīgi ar pašvaldību finansēt
infrastruktūras attīstību;
3) finansēt pašvaldību
organizētus uzņēmējdarbību veicinošus pasākumus.
Tātad īpaši
atbalstāmo reģionu teritorijās darbojošies uzņēmumi var saņemt līdzekļus no
reģionālās attīstības fonda, ja tie ir izstrādājuši un pašvaldībai iesnieguši
biznesa plānus, kuros ir izstrādāts uzņēmuma turpmākās darbības projekts
saskaņā ar īpaši atbalstāmā reģiona attīstības plānu, un kuros ir paredzēts uzņēmuma ieguldījums
reģiona attīstībā, jaunu darbavietu izveidošanas iespējas, no fonda saņemto
līdzekļu izlietojums un tā efektivitāte.
Jāņem vērā likuma nosacījums, ka
reģionālā fonda līdzekļus var
izmantot tie uzņēmumi,
kuri ir reģistrēti
un darbojas tikai
īpaši atbalstāmajā reģionā, kā arī īpaši atbalstāmo reģionu pašvaldības.
Jāatzīst, ka frāze “darbojas tikai īpaši atbalstāmajā reģionā” likumā nav izskaidrota, kā tas ir,
piemēram attiecībā uz darbību speciālajās ekonomiskajās zonās. Protams, šāda
definējuma trūkums paver uzņēmējam plašākas iespējas interpretēt savu darbību
kā notiekošu īpaši atbalstāmajā reģionā, līdz ar to paplašinot savas iespējas
iegūt finansējumu no reģionālā fonda līdzekļiem, tomēr konflikta situācija var
rasties tad, ja pašvaldība, kura lemj par līdzekļu piešķiršanu, vadās no
sašaurinātas izpratnes par to, ko nozīmē darbība vai arī piemēro dažādu šā
jēdziena izpratni attiecībā uz dažādiem uzņēmējiem.
Izpētot likumdošanu, kas
reglamentē ekonomisko un nodokļu režīmu dažādos Latvijas reģionos, t.i.,
teritorijās, uz kurām attiecināts speciālo ekonomisko zonu statuss, brīvostu
statuss, brīvo zonu statuss un īpaši atbalstāmo reģionu statuss, var secināt,
ka tiek paredzētas iespējas šajās teritorijās reģistrētām uzņēmējsabiedrībām,
ievērojot noteikto kārtību, iegūt gan atvieglojumus nodokļu jomā, gan arī citas
priekšrocības, ko sniedz atrašanās šajās teritorijās un to īpašais statuss.
Tas, kurā konkrētā vietā uzņēmējam piereģistrēt uzņēmējdarbību un uzsākt
biznesu, atkarīgs no mērķa un darbības virziena, kurus uzņēmējs izvēlējies, jo
katrai no šīm īpašā statusa teritorijām ir savas priekšrocības un, protams, arī
ierobežojumi. Tomēr fakts, ka nodokļu atlaides dažādās īpaša režīma teritorijās
Latvijā ir iegūstamas, ir nopietni jāapsver, izvēloties uzņēmuma darbības
vietu, jo jebkura iespēja uzņēmumam samazināt izmaksas ir iespēja gūt lielākus
panākumus un priekšrocības attiecībā pret konkurentiem, kuri šādu iespēju
neizmanto un izmaksas nesamazina. Kā statistisku rādītāju, kurš raksturo reālo
situāciju nodokļu atvieglojumu ziņā, var minēt faktu, ka Liepājas speciālajā
ekonomiskajā zonā kopējā samaksātā nodokļu summa 1998. gadā ir samazinājusies
par 21 % salīdzinot ar 1997.gadu, kad atvieglojumi vēl netika piemēroti.*
Bez tam, sekojot līdzi politiskajiem
procesiem, kas norisinās valstī, jāpievērš uzmanība faktam, ka Eiropas
Savienības institūcijas negatīvi vērtē Latvijā pastāvošo situāciju, īpaši
attiecībā uz speciālajām ekonomiskajām zonām, jo šobrīd likumdošana Latvijā
uzņēmējiem rada labvēlīgāku situāciju, nekā Eiropas Savienības valstīs, tādēļ
to funkcionāri protestē pret šādu kārtību, jo tā kropļo konkurenci Eiropas
tirgū, piešķirot Latvijas speciālajās
ekonomiskajās zonās reģistrētajiem uzņēmumiem papildus priekšrocības. Tā kā
Latvijas politika ir vērsta uz integrāciju Eiropā un iestāšanos Eiropas
Savienībā, jau šobrīd tiek gatavotas izmaiņas normatīvajos aktos, lai pastāvošo
regulējumu pielāgotu Eiropas Savienības prasībām. Konkrēta prasība, kas
Latvijai tiek izvirzīta ir - padarīt uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaidi atkarīgu
no ieguldīto investīciju apjoma, t.i., tiek prasīts, lai gadā uzņēmumu ienākuma
nodokļa atlaide nepārsniegtu 65% no investīciju apjoma.
Tas nozīmē to, ka uzņēmējiem, īpaši
tiem, kuri neplāno veikt ļoti lielus ieguldījumus, ir jāsteidzas iegūt speciālo ekonomisko zonu
uzņēmējsabiedrību statusu, jo patreizējā likumdošana paredz arī
to, ka jebkuri normatīvo aktu grozījumi, kuri pasliktina jau reģistrēto
uzņēmējsabiedrību situāciju, tām nav saistoši, t.i., uzņēmējsabiedrība arī pēc
likuma grozījumiem varēs turpināt savu darbību, vadoties no tām prasībām, kas
tai izvirzītas, speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības statusu
iegūstot.
* -
Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes ziņojums “Par Liepājas SEZ
darbību 1998.gadā” Ekonomiskas
ministrijai - 18.03.1999. , nav public.
SECINĀJUMI
1. Latvijas
Republikā spēkā esošie normatīvie akti paredz konkrētās Latvijas teritorijās
īpašus ekonomiskos un nodokļu režīmus.
2. Latvijas
Republikā ar likumu ir izveidotas divas speciālās ekonomiskās zonas - Rēzeknē
un Liepājā, divas brīvostas - Rīgā uz Ventspilī, kā arī 75 teritorijas ar
īpašai atbalstāmā reģiona statusu.
3.
Lai iegūtu speciālās ekonomiskās zonas vai brīvostas
uzņēmējsabiedrības statusu, nepieciešams īpašs līgums, uz kura pamata tiek
iegūta atļauja darbībai šajās teritorijās un veikta reģistrācija LR Uzņēmumu reģistrā.
4.
Speciālajās
ekonomiskajās zonās uzņēmējsabiedrība iegūst ievērojamas uzņēmumu
ienākuma nodokļa un īpašuma nodokļa atlaides, kā arī citas priekšrocības, tai
skaitā iespēju iegūt brīvās zonas uzņēmuma statusu un finansējumu no speciālās
ekonomiskās zonas uzņēmējdarbības atbalsta fonda.
5.
Brīvostās iegūstamās priekšrocības un nodokļu atlaides
saistītas ar brīvo zonu režīmu.
6.
Brīvajās zonās ir īpašs pievienotās vērtības, muitas un
akcīzes nodokļa režīms.
7.
Īpaši atbalstāmajos reģionos uzņēmējsabiedrība var iegūt
iedzīvotāju ienākuma un uzņēmumu ienākuma nodokļa atlaides, kā arī finansējumu
dažādiem projektiem saskaņā ar īpaši atbalstāmā reģiona attīstības plānu.
8.
Rēzeknes speciālajā ekonomiskajā zonā situācija šobrīd ir
visneskaidrākā, jo vēl nav izstrādāti nepieciešamie noteikumi.
9.
Sakarā ar Latvijas integrāciju Eiropas Savienībā,
speciālajās ekonomiskajās zonās pastāvošā kārtība tuvākajā laikā var mainīties,
tādēļ uzņēmējiem, kuri ir ieinteresēti iegūt speciālās ekonomiskās zonas uzņēmējsabiedrības
statusu, , jācenšas nokārtot formalitātes iespējami drīzākā laikā.
Izmantotā
literatūra
1. Offšornie
firmi v meždunorodnom biznese. - M., 1997.
2. Brīvās
zonas. Pasaules prakse.- R., 1997.g.
3. Liepājas
speciālās ekonomiskās zonas pārvaldes ziņojums “Par Liepājas SEZ darbību 1998.
gadā” - 18.03.1999., nav public.
Izmantotie
normatīvie akti
1. LR 02.02.1995. likums “Par nodokļiem un
nodevām”, LV, 18.02.95. nr. 26;
2. LR
09.02.1995. likums “Par uzņēmumu
ienākuma nodokli”, LV, 01.03.95. nr. 32;
3. LR
09.03.1995. likums “ Par pievienotās
vērtības nodokli”, LV, 30.03.95. nr. 49;
4. LR
11.06.1997. Muitas likums, LV, 27.06.97. nr. 155;
5. LR11.05.1993.
likums “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, LV, 10.06.97. nr. 139;
6. LR
06.11.1996. Rīgas tirdzniecības brīvostas likums, LV, 21.11.96. nr. 199;
7. LR
01.10.1997. Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas likums, LV, 21.10.97. nr. 274;
8. LR
17.02.1997. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas likums, LV, 04.03.97. nr. 63;
9. LR
19.12.1996. Ventspils brīvostas likums, LV, 03.01.97. nr. 1;
10. LR
22.05.1997.likums “Par īpaši atbalstāmajiem reģioniem”, LV, 10.06.97.nr.139;
11. LR
MK 15.11.1997. rīkojums Nr.570 “Par īpaši atbalstāmā reģiona statusa
piešķiršanu”, LV, 20.11.97. nr. 302;
12. LR
MK 29.07.1997. noteikumi Nr.263 “Kārtība, kādā piešķirams īpaši atbalstāmā
reģiona statuss”, LV, 01.08.97. nr. 194;
13. LR
VID 19.03.1998. “Norādījumi par pamatlīdzekļu uzskaiti un nolietojuma aprēķinu
nodokļa vajadzībām uzņēmumos, kuri reģistrēti un darbojas īpaši atbalstāmajos
reģionos”, LV, 08.04.98. nr. 95;
14. LR
MK 17.06.1997. noteikumi Nr.217 “Kārtība, kādā maksājami nodokļi par preču
piegādēm un pakalpojumiem Rīgas tirdzniecības brīvostā”, LV, 20.06.97. nr. 150;
15. LR
MK 16.06.1998. noteikumi Nr.226 “Kārtība, kādā Rēzeknes speciālajā ekonomiskajā
zonā maksājams pievienotās vērtības nodoklis par būvniecības pakalpojumiem,
mazumtirdzniecībā piegādātajām precēm un fiziskajām personām sniegtajiem
pakalpojumiem”, LV, 19.06.98. nr. 182;
16.LR MK 05.08.1997. noteikumi Nr.285 “Kārtība, kādā
maksājams muitas nodoklis, akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis
par preču piegādēm un pakalpojumiem Ventspils brīvostā”, LV, 08.08.97. nr. 199;
17.LR MK 05.08.1997. noteikumi Nr.291
“Kārtība, kādā maksājams muitas nodoklis, akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis Liepājas speciālajā
ekonomiskajā zonā”, Ziņotājs, 1997,
nr.18;
18.LR
MK 05.08.1997. noteikumi Nr.285 “Kārtība, kādā maksājams muitas
nodoklis, akcīzes nodoklis un pievienotās vērtības nodoklis par preču piegādēm
un pakalpojumiem Ventspils brīvostā”, LV, 08.08.97. nr. 199.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru