1.
. Ievads.
Pieprasījumu
un piedāvājumu ietekmē dažādi lielumi. Iedarbības pakāpi var noteikt aptuveni
pēc pieprasījuma vai piedāvājuma līknes kāpuma.Jo lēzenāka ir līkne, jo preces
pieprasījuma (piedāvājuma) pārmaiņas, apskatāmajam ietekmējošam lielumam
mainoties, ir lielākas.Tomēr šāds iedarbības noteikšanas veids nav precīzs,
tāpēc ka līkne dažādos tās posmos var būt ar atšķirīgu kāpumu. Uzdevumu sarežģī
arī tās, ka dažādas preces uz ietekmējošo lielumu pārmaiņām reaģē dažādi, arī
preces mērvienību dimensijas nav vienādas. Tāpēc ir nepieciešams
ietekmējošo lielumu iedarbības mērs, kas der visām precēm un ļauj tās
savstarpēji salīdzināt. Šāds mērs ir elastība.
Ar to tiek raksturota nevis absolūtu, bet relatīvu lielumu pārmaiņu
attiecība.
Elastība
ir bezdimensiju lielums, un visbiežāk tiek aprēķināta procentos. Viena no
elastības raksturīgākām iezīmēm ir tā, ka vairākumā gadījumu to var noteikt ne
visai apskatāmā lieluma līknei kopumā, bet gan kādam tās konkrētam
punktam.Elastības kvantatīvais mērs ir elastības
koeficients ey, kuru
nosaka šādi:
Pētāma lieluma
pārmaiņas par z %
ey=
Ietekmējoša lieluma relatīvas pārmaiņas par 1 %
Tātad elastība ir lielums, kas rāda par cik procentiem mainās pētāmais
lielums, ja ietekmējošais lielums mainās par vienu procentu.
Elastība
var būt gan pozitīva, gan negatīva. Elastībai ir pozitīva nozīme, ja līknei ir
pozitīvs kāpums, un negatīva, ja līknes kāpums ir negatīvs.
|
|
||||||
Līkne:
a – ar negatīvu kāpumu; b – ar pozitīvu kāpumu.
2.
Pieprasījuma elastība.
No
pieprasījuma elastības ir atkarīgs, vai kopējie ienākumi pieaugs vai
samazināsies. Tā rāda, par cik procentiem
mainās pieprasījums, ja to ietekmējošais lielums mainās par vienu procentu. Galvenie
lielumi, kas ietekmē pieprasījumu, ir šādi:
·
pieprasītās preces cena;
·
citas preces cena
·
patērētāju ienākumi.
Šo ietekmējošo lielumu iedarbība raksturo
attiecīgi cenas jeb tiešā elastība, netiešā jeb krusteniskā elastība un
ienākumu elastība.
2. 1. Cenas elastība
Pieprasījuma elastība attēlo pieprasīta
preču daudzuma izmaiņu atbilstīgi to cenu izmaiņām:
·
ja mazas cenu izmaiņas izraisa
relatīvi lielas pieprasītā preču daudzuma izmaiņas, var teikt, ka pieprasījums
ir elastīgs;
·
ja mazas cenu izmaiņas izraisa
relatīvi mazas pieprasītā preču daudzuma izmaiņas, var teikt, ka pieprasījums
ir neelastīgs.
Cenas elastību var aprēķināt, lietojot šādu
formulu:
pieprasījuma %
izmaiņas
epc=
pieprasītas preces cenas
izmaiņas par 1%
Preces
elastību ar cenas elastības palīdzību var vērtēt šādi:
1.
ja /epc/ > 1,
pieprasījums ir elastīgs. Pieprasījuma pieugums (samazinājums) procentos
apsteidz cenas samazinājumu (pieaugumu) procentos.
2.
ja /epc/ < 1,
pieprasījums ir neelastīgs. Cenas samazinājums (palielinājums) procentos
apsteidz pieprasījuma pieaugumu (samazinājumu) procentos.
3.
ja
/epc/ = 1, pieprasījums ir neitrāls, jo cenas samazinājums
(pieaugums) par vienu izraisīs arī pieprasījuma palielināšanos (samazināšanos)
par vienu procentu.
y y
x x
Pieprasījuma
līknes: a- elastīgs piepr., b- neelastīgs piepr.
Preces n P Preces n
cena
cena
epc=
0 /epc/ =
P
A
O
Preces n
Preces n
pieprasījums
pieprasījums
att. a -
ilustrē situāciju, kad cenas izmaiņas neietekmē pieprasīto preču daudzumu.
Viens un tas pats preču daudzums tiek pieprasīts neatkarīgi no cenas. Var
teikt, ka pieprasījums ir pilnīgi neelastīgs.
att. b – parāda
citu ekstrēmu gadījumu. Cilvēki ir gatavi pirkt visu, ko viņi var atļauties, ja
pastāv cena OP. Viņi pirktu neierobežoti daudz, ja vien tas būtu iespējams. Var
teikt, ka pieprasījums ir pilnīgi elastīgs.
Cenas elastība pieprasījuma normālas reakcijas gadījumā
ir negatīva.
Cenas elastības cēloņi:
Y
Aizvietotājpreču pieejamība. Ja precei ir vairāki tai līdzīgi aizvietotāji
kuriem vienādas cenas, tad pieprasījums pēc šīs preces būs elastīgs. Ja cena
kaut nedaudz paaugstināsies, daudzi patērētāji dos priekšroku
aizvietotājprecēm, kuras tagad ir relatīvi lētākas, un mazs cenas pazeminājums
piesaistīs daudzus patērētājus, kuri agrāk bija pirkuši aizvietotājpreces.
Pieprasījums ir neelastīgs, ja precei nav tai līdzīgu
aizvietotāju. Kad cena šādai precei mainās, patērētājs nevar iegādāties citas
līdzīgas preces. Cenas izmaiņas relatīvi maz ietekmēs pieprasīto preču
daudzumu. Piemēram, kopējais degvielas pieprasījums būs neelastīgs. Šim
produktam nav līdzīgu aizvietotāju.
Y Kaitīgo
ieradumu preces. Cilvēki var kļūt atkarīgi no dažiem produktiem; tabaka un
alkohols ir acīmredzami piemēri. Šajā gadījumā pieprasījums ir neelastīgs.
Alkoholiķiem un smēķē tājiem nav aizstājēju šīm precēm.
Y Luksusa
preces un pirmās nepieciešamības preces. Pieprasījums pēc pirmās nepieciešamības precēm ir
neelastīgs, tāpēc ka mēs nevaram iztikt bez tām. Pieprasījumu pēc luksus precēm
sauc par elastīgu, tāpēc ka daudzums, ko cilvēki pērk, būs atkarīgs no to
cenām. Protams, ka pieprasījums pēc tādām pirmās nepieciešamības precēm kā
ūdens, pārtika, apģērbs un mājoklis ir neelastīgs. Ja cenas tām palielinās,
cilvēki turpinās tās pirkt, pat ja tas nozīmēs atteikšanos no citām iekārotām
precēm.
2. 2. Krusteniskā pieprasījuma elastība
Kad preces aizstāj vai
papildina viena otru, var runāt par krustenisko
jeb netiešo
pieprasījuma elastību. Tā rāda, par cik procentiem mainās
aizstājošas vai papildinošas preces n pieprasījums, ja otras preces i cena
mainās par vienu procentu.
Ir svarīgi, vai krusteniskā pieprasījuma elastība ir
pozitīva vai negatīva, jo tas rāda, kādas lietojamības attiecības ir abu preču starpā. Ja preces
viena otru papildina, pieprasījuma līknei ir negatīvs kāpums un papildinošu
preču krusteniskā elastība epn
ir negatīva. Savstarpēji
aizstājošu preču gadījumā pieprasījuma līkne ir ar pozitīvu kāpumu un aizstājēj
preču krusteniskā elastība epn ir pozitīva. Piem. ja hokejnūju cena pieaug
par 20% un pieprasījums pēc ripām tā rezultātā samazinās par 5%, tad
-5
epn = = -0,25
20
Hokejnūja un ripa ir
preces, kas viena otru papildina, tāpēc krusteniskā elastība ir negatīva. Ja
sviesta cena palielinās par 10% un pieprasījums pēc margarīna pieaug par 15%,
tad
15
epn
= =1,5
10
Sviests un margarīns ir
preces, kas viena otru var aizstāt, tāpēc krusteniskā elastība ir pozitīva. Ja
preces pēc lietojuma ir pilnīgi neatkarīgas viena no otras, pieprasījuma
elastība ir vienāda ar 0.
Ci
Ci
Ci
viena otru viena otru
e=0
papild.
preces aizst. preces pēc
pieliet.
nesaist.
preces
e<0
e>0
Qn
Qn Qn
2. 3. Ienākumu elastība
Ja kopējie izdevumi
(nedēļā vai mēnesī) par kādu preci vai pakalpojumu sastāda mazu daļu no
mājsaimniecības ienākumiem, tad pieprasījums pēc attiecīgās preces vai
pakalpojuma būs neelastīgs. Piemēram, sērkociņu kastītes cenas paaugstināšanās
par 1 santīmu tiks uzskatīta par mazu cenas palielinājumu. Kaut arī tas
procentuāli varētu būt diezgan liels cenas paaugstinājums, tas ļoti maz
ietekmētu pieprasīto preču daudzumu. Tādējādi pieprasījums pēc serkociņiem ir
neelastīgs. To pašu var teikt arī par tādām precem kā vārāmā sāls, kurpju
šņores un matu ruļļi.
L L L
mazvērtīga normāla piesatinājuma
e<0 e>0 e=0
Qn Qn Qn
Ja ienākumu elastība ir
pozitīva un lielāka par 1 tādā gadījumā tā ir augstvērtīga, jeb luksus prece.
2. 4. Īstermiņa un ilgtermiņa pieprasījums
Vienmēr vieglāk izdarīt korekcijas, ja tām dots ilgāks
laiks. Ekonomisti atšķir ilgtermiņu, laika periodu, kurā var izdarīt visas
korekcijas, un īstermiņu, kurā vismaz dažas korekcijas nevar izdarīt. Tā
rezultātā, patēriņš var nebūt tik elastīgs (mazāk jūtīgs pret cenu izmaiņām)
īstermiņā, nekā ilgtermiņā, kad patērētājiem dots laiks, lai piemērotos.
Benzīna Benzīna
īstermiņa
cena
pieprasījuma līkne
Benzīna
ilgtermiņa
pieprasījuma līkne
Benzīna daudzums
Pieprasījuma elastība
laika gaitā.
3. Piedāvājuma elastība
Šis termins apzīmē
sakarību, kāda pastāv starp piedāvāto preču daudzumu un to cenu izmaiņām. Piedāvājuma
elastību daudzējādā ziņā var analizēt līdzīgi kā pieprasījuma elastību, tikai
ievērojot, ka šajā gadījumā piedāvātais preču daudzums palielinās līdz ar cenu.
Tas ir lielums, kas parāda par cik
procentiem izmainās piedāvājums, ja piedāvātas preces cena izmainās par 1
procentu.
Tā kā piedāvājuma līkne inormālas reakcijas gadījumā ir
pozitīvs kāpums, tad tās elastība es
ir pozitīva.
Piedāvājuma līknes dažādiem punktiem elastība ir
atšķirīga, izņemot trīs gadījumus, kad tā ir konstanta visos piedāvājuma
taisnes punktos.
Preces n Preces n Preces n
cena S cena
cena
es=0
es=1 S es=
S
0
0
a Preces n b Preces n
c Preces n
piedāvājums
piedāvājums
piedāvājums
a
-Piedāvājuma taisne ir paralēla ordinātu asij, es =0 – pilnīgi neelastīgs piedāvājums.
b -Piedāvājuma
taisne iet caur koordinātu sistēmas sākumpunktu, tad jebkurā taisnes punktā,
neatkarīgi no tās stāvuma piedāvājums būs neitrāls.
c –Piedāvājuma taisne ir paralēla abscisu asij, es = - pilnīgi elastīgs piedāvājums
Ja dota piedāvājuma taisne, tad elastība
ir atšķirīga katrā taisnes punktā šādos gadījumos:
1. krusto ordinātu asi tās pozitīvajā zarā – elastīgs
piedāvājums;
2. krusto
ordinātu asi tās negatīvajā zarā – neelastīgs piedāvājums.
Preces n S1
cena
S2
B
A A
0
Preces n
piedāvājums
B
Piedāvājuma
elastību, ņemot vērā, ka tā nosaka dotās preces cenas pārmaiņu ietekmi uz šīs
preces piedāvājumu, tāpat kā pieprasījuma cenas elastību, sauc arī par tiešo
elastību. Jo agstāka ir dotās preces cena, jo zemāka ir piedāvājuma elastība.
3. 1. Īstermiņa un ilgtermiņa piedāvājums
Firmas var reaģēt uz cenu pieaugumu ilgākā laikā
citādi, nekā tās to dara īsā laikā, nozīmē, ka ilgtermiņa piedāvājuma elastība
ir lielāka nekā īstermiņa elastība. Uzņēmums nepieciešamības gadījumā var
uzsākt papildu ražotņu būvniecību un tādejādi lielos apjomos arī palielināt
preces ražošanu. Piedāvājums ir elastīgs tad, kad firmas var viegli un ātri
mainīt piedāvāto preču daudzumu atbilstīgi cenu izmaiņām. Piedāvājums ir
neelastīgs, ja piedāvāto preču daudzumu, izmainoties cenai, nevar viegli un
ātri mainīt.
Kviešu cena Kviešu
īstermiņa
piedāvājuma
līkne
Kviešu
ilgtermiņa
piedāvājuma
līkne
Kviešu
daudzums
Piedāvājuma
elastība laika gaitā.
4. Elastība. Secinājums
Tirgus sfērā elastībai ir ļoti liela
nozīme, jo preču pirkšana un pārdošana vienmēr ir saistītas ar to preču cenu un
apjomu. Un lai zinātu kā mainisies pārdodamas preces apjoms, ja tiks mainīta
tās preces, ir nepieciešami zināt šīs preces pieprasījuma elastību. Tā var
parādīt cik varētu zaudēt, vai otrādi, nopelnīt ražotājs vai pārdevējs,
paaugstinot vai samazinot kādas preces cenu.
Zinot preces pieprasījuma elastību
pārdevējs var viegli noteikt kādas preces cilvēkam ir visnepieciešamākas, kuram
no tām nav aizstājēju, vai kuriir relatīvi lēti. Tieši šīm precēm viņš var dot
priekšroku, garantējot sev stabīlu peļņu pat ja cenas uz tām precēm
paaugstināsies vairākkārt.
Ja pieprasījuma elastība ir 2, tad 1%
pieaugums cenā rāda 2% samazinājumu pieprasītajā daudzumā (elastīgam precēm).
Ja pieprasījuma elstība ir 0,5, tad 1% pieaugums cenā rāda tikai 0,5%
samazinājumu pieprasītajā daudzumā. No visa tā var secināt, ka:
jo
mazāks ir elastības koeficients, jo mazāk samazinās pieprasījuma daudzums
procentos uz cenas palielināšanos par 1%.
Pieprasījuma – piedāvājuma elastības likumsakarības
ir jāzina ne tikai biznesa aprindām, bet arī valsts institūcijam, kas
atbildīgas par valsts nodokļu politiku.Tādējādi elastības likumsakarību
pielietojums ir visai plašs. Faktiski neviens preču tirgus jautājums nav
risināms, apejot elastības problemātiku.
Tests
1.
Piedāvājumam ir normāla reakcija, ja:
a) Pieaugot preces cenai piedāvājums samazinās
b) Pieaugot preces cenai piedāvājums palielinās
c) Pazeminoties preces cenai piedāvājums samazinās.
d) Pieaugot preces cenai piedāvājums paliek nemainīgs
2. Ja pieaugot preces cenai pieprasījums pēc
dotas preces nemainās, tad:
a) Pieprasījums ir pilnīgi neelastīgs
b) pieprasījums ir elastīgs
c) tā ir prece, kurai nav aizstājēja
d) tā ir normāla prece
3. Pieprasījumu sauc par elastīgu, ja:
a) nelielas cenas izmaiņas izraisa būtiskas
pieprasītās
produkcijas daudzuma izmaiņas
b) ja būtiskas cenas izmaiņas izraisa nelielas pieprasītas
produkcijas daudzuma izmaiņas
c) cenas palielināšanās izraisa kopējo ienākumu
palielināšanos
d) cenas neliela pazemināšanās palielina kopējos
ienākumus
4. Piedāvājums ir neelastīgs, ja:
a) firmas var viegli un ātri mainīt preces piedāvājuma
apjomu
reaģejot uz preces cenas izmaiņām
b) Piedāvājuma apjoma izmaiņas ir mazākas nekā cenu
izmaiņas
c) piedāvājuma elastīguma koeficients ir mazāks par 1
d) piedāvājuma elastīguma koeficients ir lielāks par 1
5. Ja piedāvājuma līkne ir horizontāla, tas
nozīmē, ka:
a) piedāvājums, pieaugot cenai, praktiski nemainīsies
b) piedāvājums pieaugs proporcionāli cenai
c) piedāvājuma elastība ir bezgalīga
d) būtiskas cenas izmaiņas praktiski neizmainīs
piedāvājumu.
|
a
|
b
|
c
|
d
|
1
|
N
|
P
|
P
|
N
|
2
|
P
|
N
|
P
|
N
|
3
|
P
|
N
|
N
|
P
|
4
|
N
|
P
|
P
|
N
|
5
|
N
|
N
|
P
|
N
|
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru