Elastība






1.     . Ievads.

            Pieprasījumu un piedāvājumu ietekmē dažādi lielumi. Iedarbības pakāpi var noteikt aptuveni pēc pieprasījuma vai piedāvājuma līknes kāpuma.Jo lēzenāka ir līkne, jo preces pieprasījuma (piedāvājuma) pārmaiņas, apskatāmajam ietekmējošam lielumam mainoties, ir lielākas.Tomēr šāds iedarbības noteikšanas veids nav precīzs, tāpēc ka līkne dažādos tās posmos var būt ar atšķirīgu kāpumu. Uzdevumu sarežģī arī tās, ka dažādas preces uz ietekmējošo lielumu pārmaiņām reaģē dažādi, arī preces mērvienību  dimensijas  nav vienādas. Tāpēc ir nepieciešams ietekmējošo lielumu iedarbības mērs, kas der visām precēm un ļauj tās savstarpēji salīdzināt. Šāds mērs ir  elastība. Ar to tiek raksturota nevis absolūtu, bet relatīvu lielumu pārmaiņu attiecība.
            Elastība ir bezdimensiju lielums, un visbiežāk tiek aprēķināta procentos. Viena no elastības raksturīgākām iezīmēm ir tā, ka vairākumā gadījumu to var noteikt ne visai apskatāmā lieluma līknei kopumā, bet gan kādam tās konkrētam punktam.Elastības kvantatīvais mērs ir elastības koeficients ey, kuru nosaka šādi:

                            Pētāma lieluma pārmaiņas par z %
            ey=
                             Ietekmējoša lieluma relatīvas pārmaiņas par 1 %

                Tātad  elastība ir lielums, kas rāda par cik procentiem mainās pētāmais lielums, ja ietekmējošais lielums mainās par vienu procentu.
            Elastība var būt gan pozitīva, gan negatīva. Elastībai ir pozitīva nozīme, ja līknei ir pozitīvs kāpums, un negatīva, ja līknes kāpums ir negatīvs.














a epc epc epc
 


b
 

 


  









            Līkne: a – ar negatīvu kāpumu; b – ar pozitīvu kāpumu.

2.     Pieprasījuma elastība.


            No pieprasījuma elastības ir atkarīgs, vai kopējie ienākumi pieaugs vai samazināsies. Tā rāda, par cik procentiem mainās pieprasījums, ja to ietekmējošais lielums mainās par vienu procentu. Galvenie lielumi, kas ietekmē pieprasījumu, ir šādi:
·        pieprasītās preces cena;
·        citas preces cena
·        patērētāju ienākumi.
Šo ietekmējošo lielumu iedarbība raksturo attiecīgi cenas jeb tiešā elastība, netiešā jeb krusteniskā elastība un ienākumu elastība.

2. 1.  Cenas elastība       
Pieprasījuma elastība attēlo pieprasīta preču daudzuma izmaiņu atbilstīgi to cenu izmaiņām:
·        ja mazas cenu izmaiņas izraisa relatīvi lielas pieprasītā preču daudzuma izmaiņas, var teikt, ka pieprasījums ir elastīgs;
·        ja mazas cenu izmaiņas izraisa relatīvi mazas pieprasītā preču daudzuma izmaiņas, var teikt, ka pieprasījums ir neelastīgs.
Cenas elastību var aprēķināt, lietojot šādu formulu:
                           pieprasījuma % izmaiņas
            epc=                                                                                                      
                    pieprasītas preces cenas izmaiņas par 1%

            Preces elastību ar cenas elastības palīdzību var vērtēt šādi:
1.      ja /epc/ > 1, pieprasījums ir elastīgs. Pieprasījuma pieugums (samazinājums) procentos apsteidz cenas samazinājumu (pieaugumu) procentos.
2.      ja /epc/ < 1, pieprasījums ir neelastīgs. Cenas samazinājums (palielinājums) procentos apsteidz pieprasījuma pieaugumu (samazinājumu) procentos.
3.      ja  /epc/ = 1, pieprasījums ir neitrāls, jo cenas samazinājums (pieaugums) par vienu izraisīs arī pieprasījuma palielināšanos (samazināšanos) par vienu procentu.
                   y                                                          y
                                               







                                                                                   
                                                                        x                                                          x
            Pieprasījuma līknes: a- elastīgs piepr., b- neelastīgs piepr.





 
Preces n                      P                              Preces n
  cena                                                               cena

                                        epc= 0                                    /epc/ =                  
                                                                             P        


                                   A
                                                                             O
                                                     Preces n                                                             Preces n
                                                 pieprasījums                                                    pieprasījums

            att. a - ilustrē situāciju, kad cenas izmaiņas neietekmē pieprasīto preču daudzumu. Viens un tas pats preču daudzums tiek pieprasīts neatkarīgi no cenas. Var teikt, ka pieprasījums ir pilnīgi neelastīgs.
            att. b – parāda citu ekstrēmu gadījumu. Cilvēki ir gatavi pirkt visu, ko viņi var atļauties, ja pastāv cena OP. Viņi pirktu neierobežoti daudz, ja vien tas būtu iespējams. Var teikt, ka pieprasījums ir pilnīgi elastīgs.
            Cenas elastība pieprasījuma normālas reakcijas gadījumā ir negatīva.         


Cenas elastības cēloņi:
            Y Aizvietotājpreču pieejamība. Ja precei ir vairāki tai līdzīgi aizvietotāji kuriem vienādas cenas, tad pieprasījums pēc šīs preces būs elastīgs. Ja cena kaut nedaudz paaugstināsies, daudzi patērētāji dos priekšroku aizvietotājprecēm, kuras tagad ir relatīvi lētākas, un mazs cenas pazeminājums piesaistīs daudzus patērētājus, kuri agrāk bija pirkuši aizvietotājpreces.
            Pieprasījums ir neelastīgs, ja precei nav tai līdzīgu aizvietotāju. Kad cena šādai precei mainās, patērētājs nevar iegādāties citas līdzīgas preces. Cenas izmaiņas relatīvi maz ietekmēs pieprasīto preču daudzumu. Piemēram, kopējais degvielas pieprasījums būs neelastīgs. Šim produktam nav līdzīgu aizvietotāju.
            Y Kaitīgo ieradumu preces. Cilvēki var kļūt atkarīgi no dažiem produktiem; tabaka un alkohols ir acīmredzami piemēri. Šajā gadījumā pieprasījums ir neelastīgs. Alkoholiķiem un smēķē tājiem nav aizstājēju šīm precēm.
            Y Luksusa preces un pirmās nepieciešamības preces. Pieprasījums pēc pirmās nepieciešamības precēm ir neelastīgs, tāpēc ka mēs nevaram iztikt bez tām. Pieprasījumu pēc luksus precēm sauc par elastīgu, tāpēc ka daudzums, ko cilvēki pērk, būs atkarīgs no to cenām. Protams, ka pieprasījums pēc tādām pirmās nepieciešamības precēm kā ūdens, pārtika, apģērbs un mājoklis ir neelastīgs. Ja cenas tām palielinās, cilvēki turpinās tās pirkt, pat ja tas nozīmēs atteikšanos no citām iekārotām precēm.


2. 2.  Krusteniskā pieprasījuma elastība
Kad preces aizstāj vai papildina viena otru, var runāt par krustenisko jeb netiešo
pieprasījuma elastību. Tā rāda, par cik procentiem mainās aizstājošas vai papildinošas preces n pieprasījums, ja otras preces i cena mainās par vienu procentu.
            Ir svarīgi, vai krusteniskā pieprasījuma elastība ir pozitīva vai negatīva, jo tas rāda, kādas lietojamības  attiecības ir abu preču starpā. Ja preces viena otru papildina, pieprasījuma līknei ir negatīvs kāpums un papildinošu preču krusteniskā elastība epn ir negatīva. Savstarpēji aizstājošu preču gadījumā pieprasījuma līkne ir ar pozitīvu kāpumu un aizstājēj preču krusteniskā elastība epn  ir pozitīva. Piem. ja hokejnūju cena pieaug par 20% un pieprasījums pēc ripām tā rezultātā samazinās par 5%, tad
                     -5
            epn =            = -0,25           
                      20
Hokejnūja un ripa ir preces, kas viena otru papildina, tāpēc krusteniskā elastība ir negatīva. Ja sviesta cena palielinās par 10% un pieprasījums pēc margarīna pieaug par 15%, tad
                      15
            epn =            =1,5        
                      10 
Sviests un margarīns ir preces, kas viena otru var aizstāt, tāpēc krusteniskā elastība ir pozitīva. Ja preces pēc lietojuma ir pilnīgi neatkarīgas viena no otras, pieprasījuma elastība ir vienāda ar 0.

Ci                                                                         Ci                                                                         Ci
                   viena otru                            viena otru                                                  e=0
                   papild. preces                      aizst. preces                                               pēc pieliet.
                                                                                                                                    nesaist. preces

                                    e<0                                               e>0



                                      Qn                                                                        Qn                                                                    Qn


2. 3.  Ienākumu elastība

Ja kopējie izdevumi (nedēļā vai mēnesī) par kādu preci vai pakalpojumu sastāda mazu daļu no mājsaimniecības ienākumiem, tad pieprasījums pēc attiecīgās preces vai pakalpojuma būs neelastīgs. Piemēram, sērkociņu kastītes cenas paaugstināšanās par 1 santīmu tiks uzskatīta par mazu cenas palielinājumu. Kaut arī tas procentuāli varētu būt diezgan liels cenas paaugstinājums, tas ļoti maz ietekmētu pieprasīto preču daudzumu. Tādējādi pieprasījums pēc serkociņiem ir neelastīgs. To pašu var teikt arī par tādām precem kā vārāmā sāls, kurpju šņores un matu ruļļi.


L                                                  L                                                 L
            mazvērtīga                                                       normāla                               piesatinājuma




                        e<0                                                     e>0                                        e=0


                                    Qn                                                  Qn                                                  Qn


Ja ienākumu elastība ir pozitīva un lielāka par 1 tādā gadījumā tā ir augstvērtīga, jeb luksus prece.

2. 4. Īstermiņa un ilgtermiņa pieprasījums
          Vienmēr vieglāk izdarīt korekcijas, ja tām dots ilgāks laiks. Ekonomisti atšķir ilgtermiņu, laika periodu, kurā var izdarīt visas korekcijas, un īstermiņu, kurā vismaz dažas korekcijas nevar izdarīt. Tā rezultātā, patēriņš var nebūt tik elastīgs (mazāk jūtīgs pret cenu izmaiņām) īstermiņā, nekā ilgtermiņā, kad patērētājiem dots laiks, lai piemērotos.


 
            Benzīna                                          Benzīna īstermiņa
             cena                                                     pieprasījuma līkne





                                                                                    Benzīna ilgtermiņa
                                                                                           pieprasījuma līkne


                                                                       
                                                               Benzīna daudzums
Pieprasījuma elastība laika gaitā.

3. Piedāvājuma elastība


Šis termins apzīmē sakarību, kāda pastāv starp piedāvāto preču daudzumu un to cenu izmaiņām. Piedāvājuma elastību daudzējādā ziņā var analizēt līdzīgi kā pieprasījuma elastību, tikai ievērojot, ka šajā gadījumā piedāvātais preču daudzums palielinās līdz ar cenu. Tas ir lielums, kas parāda par cik procentiem izmainās piedāvājums, ja piedāvātas preces cena izmainās par 1 procentu.
            Tā kā piedāvājuma līkne inormālas reakcijas gadījumā ir pozitīvs kāpums, tad tās elastība es ir pozitīva.
            Piedāvājuma līknes dažādiem punktiem elastība ir atšķirīga, izņemot trīs gadījumus, kad tā ir konstanta visos piedāvājuma taisnes punktos.
                 
                                                                                                                                             
Preces n                                             Preces n                                             Preces n                                               
      cena                             S                      cena                                                   cena                                                 
                                                                                                                                             
                       es=0                                                                                                                
                                                           es=1           S                             es=                           
                                                                                                                                    S      
                                                                                                                                                     
                                                                                                                                                      
0                                                                                                    0   
            a                Preces n                                b              Preces n                           c        Preces n
                            piedāvājums                                         piedāvājums                               piedāvājums



        a -Piedāvājuma taisne ir paralēla ordinātu asij, es =0 – pilnīgi neelastīgs piedāvājums.
        b -Piedāvājuma taisne iet caur koordinātu sistēmas sākumpunktu, tad jebkurā taisnes punktā, neatkarīgi no tās stāvuma piedāvājums būs neitrāls.
         c –Piedāvājuma taisne ir paralēla abscisu asij, es =      - pilnīgi elastīgs piedāvājums

       Ja dota piedāvājuma taisne, tad elastība ir atšķirīga katrā taisnes punktā šādos gadījumos:
1.      krusto ordinātu asi tās pozitīvajā zarā – elastīgs piedāvājums;
2.      krusto ordinātu asi tās negatīvajā zarā – neelastīgs piedāvājums.

                        Preces n                                 S1
                          cena
                                                                                  S2



                                     B
                                    

                     A                             A
                                       0
                                                                         Preces n      
                                                                                  piedāvājums
                                     B


Piedāvājuma elastību, ņemot vērā, ka tā nosaka dotās preces cenas pārmaiņu ietekmi uz šīs preces piedāvājumu, tāpat kā pieprasījuma cenas elastību, sauc arī par tiešo elastību. Jo agstāka ir dotās preces cena, jo zemāka ir piedāvājuma elastība.

3.     1. Īstermiņa un ilgtermiņa piedāvājums

      Firmas var reaģēt uz cenu pieaugumu ilgākā laikā citādi, nekā tās to dara īsā laikā, nozīmē, ka ilgtermiņa piedāvājuma elastība ir lielāka nekā īstermiņa elastība. Uzņēmums nepieciešamības gadījumā var uzsākt papildu ražotņu būvniecību un tādejādi lielos apjomos arī palielināt preces ražošanu. Piedāvājums ir elastīgs tad, kad firmas var viegli un ātri mainīt piedāvāto preču daudzumu atbilstīgi cenu izmaiņām. Piedāvājums ir neelastīgs, ja piedāvāto preču daudzumu, izmainoties cenai, nevar viegli un ātri mainīt.           


 


 Kviešu cena                                                                Kviešu īstermiņa
                                                                                    piedāvājuma līkne







                                    Kviešu ilgtermiņa
                                    piedāvājuma līkne






                                                                                                Kviešu daudzums


Piedāvājuma elastība laika gaitā.














4.    Elastība. Secinājums

       Tirgus sfērā elastībai ir ļoti liela nozīme, jo preču pirkšana un pārdošana vienmēr ir saistītas ar to preču cenu un apjomu. Un lai zinātu kā mainisies pārdodamas preces apjoms, ja tiks mainīta tās preces, ir nepieciešami zināt šīs preces pieprasījuma elastību. Tā var parādīt cik varētu zaudēt, vai otrādi, nopelnīt ražotājs vai pārdevējs, paaugstinot vai samazinot kādas preces cenu.
       Zinot preces pieprasījuma elastību pārdevējs var viegli noteikt kādas preces cilvēkam ir visnepieciešamākas, kuram no tām nav aizstājēju, vai kuriir relatīvi lēti. Tieši šīm precēm viņš var dot priekšroku, garantējot sev stabīlu peļņu pat ja cenas uz tām precēm paaugstināsies vairākkārt.
       Ja pieprasījuma elastība ir 2, tad 1% pieaugums cenā rāda 2% samazinājumu pieprasītajā daudzumā (elastīgam precēm). Ja pieprasījuma elstība ir 0,5, tad 1% pieaugums cenā rāda tikai 0,5% samazinājumu pieprasītajā daudzumā. No visa tā var secināt, ka:
       jo mazāks ir elastības koeficients, jo mazāk samazinās pieprasījuma daudzums procentos uz cenas palielināšanos par 1%.
       Pieprasījuma – piedāvājuma elastības likumsakarības ir jāzina ne tikai biznesa aprindām, bet arī valsts institūcijam, kas atbildīgas par valsts nodokļu politiku.Tādējādi elastības likumsakarību pielietojums ir visai plašs. Faktiski neviens preču tirgus jautājums nav risināms, apejot elastības problemātiku.























Tests

1.      Piedāvājumam ir normāla reakcija, ja:

a)     Pieaugot preces cenai piedāvājums samazinās
b)     Pieaugot preces cenai piedāvājums palielinās
c)     Pazeminoties preces cenai piedāvājums samazinās.
d)     Pieaugot preces cenai piedāvājums paliek nemainīgs

2.    Ja pieaugot preces cenai pieprasījums pēc dotas preces nemainās, tad:

a)     Pieprasījums ir pilnīgi neelastīgs
b)     pieprasījums ir elastīgs
c)     tā ir prece, kurai nav aizstājēja
d)     tā ir normāla prece

3.    Pieprasījumu sauc par elastīgu, ja:

a)     nelielas cenas izmaiņas izraisa būtiskas pieprasītās
             produkcijas daudzuma izmaiņas
b)     ja būtiskas cenas izmaiņas izraisa nelielas pieprasītas
             produkcijas daudzuma izmaiņas
c)     cenas palielināšanās izraisa kopējo ienākumu palielināšanos
d)     cenas neliela pazemināšanās palielina kopējos ienākumus

4.    Piedāvājums ir neelastīgs, ja:

a)     firmas var viegli un ātri mainīt preces piedāvājuma apjomu
             reaģejot uz preces cenas izmaiņām
b)     Piedāvājuma apjoma izmaiņas ir mazākas nekā cenu izmaiņas
c)     piedāvājuma elastīguma koeficients ir  mazāks par 1
d)     piedāvājuma elastīguma koeficients ir lielāks par 1

5.    Ja piedāvājuma līkne ir horizontāla, tas nozīmē, ka:

a)     piedāvājums, pieaugot cenai, praktiski nemainīsies
b)     piedāvājums pieaugs proporcionāli cenai
c)     piedāvājuma elastība ir bezgalīga
d)     būtiskas cenas izmaiņas praktiski neizmainīs piedāvājumu.


a
b
c
d
1
N
P
P
N
2
P
N
P
N
3
P
N
N
P
4
N
P
P
N
5
N
N
P
N

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru