Epikūrieši bija plašs virziens, un tā dibinātājs Epikūrs
no Samas (Epikuros; 342 – 271 g. pr. Kr) bija atēnieša Neokla dēls. Viņš
astoņpadsmit gadu vecumā satikās ar Navsitānu, Dēmokrita teorijas piekritēju,
un ilgo sarunu rezultātā pieņēma atomistikas pamatprincipus. Viņš bija plaši
pazīstams skolotājs. Izstrādājis savu teorētisko sistēmu, viņš 306. g. p. m. ē.
Atēnās nodibināja savu skolu (“Epikūra dārzs”), kas pastāvēja arī pēc viņa
nāves.
Epikūrs sadalīja filozofiju trīs dāļās – kanonikā, fizikā
un ētikā. Loģiku un dialektiku viņš noliedza, uzskatot tās par bezjēdzīgām
disciplīnām. Saskaņā ar Epikūra pārliecību , lai pareizi domātu, pietiek
pareizi izrīkoties ar vārdiem, kas apzīmē atbilstošus priekšmetus. Kanoniku
viņš izklāstīja savā sacerējumā “Kanons”, kur līdzās patiesības kritērija
jautājumam aplūkoja arī fizikas problēmas, kurām bija veltīts arī speciāls
darbs “Par dabu”. Lielākā daļa Epikūra sacerējumu līdz mums nav nonākuši.
Pats Epikūrs runāja par savas mācības neatkarību no
Dēmokrita, bet Leipika pastāvēšanu vispār apšaubīja. Tik tiešām Epikūra mācība
daudzos punktos ievērojami atšķiras no Dēmokrita koncepcijas.
Tā, piemēram Dēmokrits uzskatīja telpu par bezgalīgu un
izotropu, t. i., tādu, kurai visos virzienos ir vienādas īpašības. Savukārt
Epikūrs, atzīstot telpas bezgalību, pieļāva tās anizotropiju vertikālā
virzienā. Šī anizotropija izpaužas tādejādi, ka atomiem kā lietu sīkākajām
strukturālajām vienībām piemīt ne tikai
lielums un figūra, bet arī smagums, kas liek tiem kustēties vienā
virzienā, proti, no augšas uz leju. Atomu smagums var būt atšķirīgs, jo tas ir
atkarīgs no atoma lieluma (precīzāk, to apjoma), taču ātrums, ar kuru tie krīt,
nav atkarīgs no to smaguma: viņi visi lido uz leju ar vienādu ātrumu. Visums –
neierobežota bezgalīga skaita atomu plūsma, kas krīt uz leju telpas bezgalīgā
dziļumā. Atomiem, kas krīt uz leju, piemīt spēja bez kāda ārēja cēloņa,
spontāni novirzīties no stingri vertikālas krišanas. Šī novirze (parenklisis)
var būt ļoti neliela, taču ilgas krišanas rezultātā noved pie sadursmes ar
citiem. Tā rezultātā atomi gan atgrūžas viens no otra, gan arī savstarpēji
savienojas. Daudzu atomu savienošanās noved pie virpuļu izveidošanās, no kuriem
tad arī rodas pasaule. Pasaule turpina krist ar tādu pašu ātrumu kā atsevišķi
atomi – mēs ņemam līdzdalību šajā kritienā un tāpēc to neievērojam.
Dēmokrits uzskatīja, ka atomi var būt tikpat lieli, cik
pasaule, turpretī Epikūram atomi vienmēr ir mazi un tieši tāpēc nav pieejami
uztverei. Dēmokrits pieļāva bezgalīgi daudzu atomu pastāvēšanu (kas atbilst
bezgalīgi daudz pasaulēm), bet saskaņā ar Epikūru, kaut arī pēc formas to ir
ļoti daudz, to skaits tomēr ir galīgs. No otras puses Epikūrs uzskatīja, ka katra
veida atomu ir bezgalīgi daudz (apeiros): ja to skaits būtu galīgs, tad tie
izkliedētos bezgalīgajā telpā un neviena no pasaulēm nevarētu rasties. Atomi
nevar būt arī bezgalīgi maz; mazākie atomi nesastāv no daļām, un tos sadalīt
nevar pat domās. Niecīgākos atomus sauc par anēriem (ta anērē), t.i., tādiem,
kuriem nav daļu. Parastie atomi, kuriem ir daudzmaz sarežģīta forma, sastāv no
vairākiem anēriem, un, kaut arī fizikāli tie ir nedalāmi, tomēr domās tos var
sadalīt daļās.
Vissīkākajām daļiņām atbilst arī sīkākās atstarpes telpā.
Ja telpas daļiņas varētu sadalīt sīkākās vienībās, tas neizbēgami novestu pie
atziņas, ka var būt vēl sīkākas daļiņas par anēriem. Analoģiski arī laiks
sastāv no sīkākajām ilguma daļiņām. Atomi, kas kustas, noiet vienas telpas daļiņu
noteiktā laika vienībā. Tas nozīmē, ka atomi kustas ar vienu un to pašu ātrumu.
Ja pieļautu atšķirīgu ātrumu pastāvēšanu, tad neizbēgami būtu jāatzīst telpas
un laika intervāli, kas būtu mazāki par mazākajiem, kas ir absurds.
No atomiem atdalās “tēli” (eidola), kas saglabā sava
avota veidu un, nokļūstot mūsu sajūtu orgānos, izraisa tajos atbilstošu
iedarbību. Sajūtu orgāni – starpnieki starp lietas tēliem un dvēseli. Uztvere
rodas dvēselē. Nospiedumi sajūtu orgānos tiek nodoti dvēselei, kur rodas uztvere.
Tā ir pareiza – kļūdas ir atkarīgas no domāšanas, nevis no uztveres. Uztvere
pati nedomā, neko nepievieno un neko nemazina. Uztvere ir patiesa, un, pat ja
mēs vienu uztveres aktu atzītu par kļūdainu, par tādiem būtu jāuzskata visi
pārējie, t.i., būtu jāpakļauj šaubām visa mūsu jutekliskā pieredze.
Pat garīgi slimo cilvēku halucinācijas un guļošo sapņi ir
reālo priekšmetu uztvere, tikai šādos gadījumos priekšmetu tēli nokļūst nevis
sajūtu orgānos, bet tieši cilvēku dvēselē caur ķermeņa porām. Arī dievi
atklājas cilvēkiem sapņos – tas liecina par to eksistenci. Visi cilvēki tic
dieviem, un tas ir patiesība. Taču
parasti cilvēkiem par dieviem ir visai greizi priekšstati: dieviem pieraksta
naidu un citas kaislības, no tiem baidās u.t.t. Epikūrs domāja, ka tas viss ir
aizspriedumi. Dievi – nemirstīgas un svētlaimīgas būtnes, kurām ir cilvēku
izskats, bet kas atrodas bezgalīgi tālu no cilvēku kaislībām un rūpēm. Viss,
kas notiek ar cilvēkiem, viņus neskar. Dievi dzīvo laimīgi, bezrūpīgi un
neapdraud cilvēkus. Bailes no dieviem, līdzīgi kā ticība pareģojumiem, sapņiem
– tie ir sliktākie no aizspriedumiem, kas grauj cilvēka gara mieru.
Dvēsele, saskaņā ar Epikūra mācību, sastāv no daudziem
atomiem, kas sadalīti pa visu ķermeni un tomēr veido vienotu veselumu. Šo atomu
atšķirīgā iezīme - to vieglums un
kustīgums. Epikūra ētikas pamats – mācība par dvēseles mirstīgumu.
Cilvēka ticība dvēseles nemirstībai – nāves un citu baiļu
avots. Nāves bailes – bailes kā tādas, kas nosaka bailes no nākošajām ciešanām,
aizkapa dzīves u.c. Nemirstības noliegšana – atbrīvošanās no bailēm. Ja dvēsele
ir mirstīga, tad nāve, ko uzskata par visšausmīgāko ļaunumu, uz mums nekā
neattiecas. “Kad mēs esam, tad nāves vēl nav, bet, kad nāve iestājas, tad mēs
vairs neesam. Tādejādi nāve nav nedz priekš dzīvajiem, nedz mirušajiem, jo
vieniem tās nav, bet citi nav priekš viņas.”
Filozofijas uzdevums – veicināt cilvēka laimi, kas
saistīta ar labā izpratni. Absolūtā laime ir tad, ja cilvēkam ir visi labumi.
Bet tāda absolūta laime ir iespējama tikai dieviem. Cilvēkam laime – lai labais
dzīvē būtu labāks pār ļauno. Kas ir labums? Tas ir tas, pēc kā cilvēks tiecas
viņa paša dēļ, proti, tā ir bauda (ļaunais – sāpes). Turklāt ne katra bauda,
bet tā, kurai nav nepatīkamu seku.
Gudrais dos priekšroku nevis izlaidībai un juteklībai,
kam neizbēgami seko sāpes, bet mērenai un vienkāršai dzīvei bez kaislībām un
ciešanām. Vissliktākais – dvēseles sāpes, jo ķermenis mokās tikai ar tagadnes
problēmām, dvēsele – ar pagātnes, tagadnes un nākotnes problēmām.
Epikūrs ar saviem skolotājiem paredzēja šāda pasaules
uzskata reliģiskās, morālās un psiholoģiskās sekas. Pirmkārt, ja eksistē tikai
atomi, tad šī pasaule nav kāda Dieva vai dievu radīta un šādas dievības arī
nenosaka cilvēka likteni. Epikūrs visumā nenoliedza dievu eksistenci, bet
uzskatīja tos par materiālām būtnēm, kuras dzīvo pašas savā pasaulē un mūsu
pasaules norisēs neiejaucas. Pasaulē valda gadījums, nejaušība un līdz ar to
vieta ir cilvēka brīvībai. Cilvēka liktenis nav noteikts, un cilvēks nav atbildīgs
nekādam Dievam vai dievībai. Otrkārt, tā kā pats cilvēks, tāpat kā visas citas
lietas un būtnes, ir tikai atomu savienojums (lielākie atomi sastāda ķermeni,
mazākie un gludākie – mūsu izjūtas un domas), cilvēka nāve ir tikai iziršana.
Ja tā, tad cilvēku negaida nepatīkama pēcnāves dzīve vai sods (Mirušo valsts
jeb Aīds). Ar cilvēka nāvi izbeidzas visas izjūtas un atomi ieplūst jaunos
savienojumos. Par savu darbu sekām cilvēkam nav jāraizējas. (Epikūru
nodarbināja jautājums nevis par nāves pārdzīvošanu, bet par to, kā novērst
nepatīkamu pēcnaves dzīvi vai atdzimšanu šajā pasaulē.) Treškārt, cilvēka dzīve
norisinās tikai šajā pasaulē, kur cilvēks ir tikai viens materiāls ķermenis
starp citiem. Cilvēku no citām lietām (gan dzīvām, gan nedzīvām) atšķir tas, ka
viņam ir sava apziņa un izjūtas, kuras var būt patīkamas vai nepatīkamas
(sāpes). Šīs izjūtas, kuras cilvēkam rodas no saskarsmes ar pasauli, tad arī
ietekmē viņa rīcību un izturēšanos. Mēs atturamies no lietām, kuras sagādā
sāpju izjūtas, bet darām to, kas sagādā patīkamas izjūtas jeb baudas. Mūsu pašu
uzbūve (mehānisms) ievirza mūsu rīcību un domāšanu zināmā un noteiktā veidā.
Tādejādi Epikūrs aizstāv hedonismu un egoismu kā pamatu
cilvēka dzīvei un morālai domāšanai. Hedonisms atzīst vienīgi patīkamās izjūtas
jeb baudas par augstāko vērtību, kas ir tāda pati par sevi. Visas citas
(ieskaitot morālās) vērtības iegūst savu saturu un nozīmi tikai atkarībā no tā,
vai tās pavairo cilvēka baudas. Pašas patīkamākās izjūtas jeb baudas kā tādas
ir psiholoģiskas vērtības, t.i., tiešas un tūlītējas izjūtas, kuras mēs
piedzīvojam mūsu pieredzē. Citiem vārdiem, mūsu vērtībām ir jābūt tādām, kuras
varam piedzīvot vai sajust. Šādu sajūtu no Epikūra redzes viedokļa mums var būt
vairāk vai mazāk, t.i., tām ir sava kvantitāte, un atkarībā no šīs paredzamās
kvantitātes mēs arī rīkojamies. Egoisms nozīmē to, ka mēs meklējam šīs izjūtas
tieši sev (kā indivīdiem), un tas tad arī nosaka mūsu rīcību. Nav citu mērauklu
vai principu (“Lielākais apmierinošu un baudu sagādājošu jūtu daudzums man kā
darītājam” ir vienīgais morālais princips!). Baudas nosaka ne tikai vērtību
pamatus, bet arī rīcības morālo pareizību. Tās nosaka arī pienākumu un
pienākuma apziņas būtību. Vienīgais pienākums cilvēkam ir tikai pret sevi pašu
– pavairot savas baudas.
Epikūra uzskatus nedrīkst pārprast. Epikūram ir noteikts
ieskats par to, kas var noteikt cilvēka izturēšanos. Mums ir noteikta daba,
kuras prasības mums jāievēro, domājot par mūsu morālo izturēšanos. Mūsu morālā
dzīve nevar būt nedabiska. Citiem vārdiem, mums ir jārespektē tas, kas mēs esam
un ko mēs varam. (No Epikūra redzes viedokļa mēs varam būt tikai egoisti).
Hedonismam un egoismam nav gadījuma rakstura. Šis uzskats nenozīmē arī
impulsīvu un vulgāru izturēšanos. Šajā sakarā Epikūra pieeja ir ļoti uzmanīga
un reāla. Hedonistam un egoistam ir rūpīgi jāpārdomā un jāapsver, kas tiešām
var tam sagādāt maksimālo baudu. Reālos apstākļos cilvēks labākajā gadījumā var
izvairīties no sāpēm vai tās samazināt. Apmierinājuma izjūta faktiski nozīmē, ka
nav ciešanu. Izvairīties no sāpēm un ciešanām šajā pasaulē nav viegli, un tādēļ
vienmēr nepieciešami rūpīgi apsvērumi un disciplīna. Vulgāra un nepārdomāta
izturēšanās var panākt tieši pretējo – sāpju palielināšanos. Nopietns egoists
visas lietas “izkalkulē” rūpīgi. Baudas ir ļoti dažādas un tām ir dažādas
dimensijas. Egoista interesēs nav meklēt baudas, kuras, piemēram, sagādā vēlāk
ļoti lielas ciešanas. Šajā ziņā Epikūra skola nozīmēja gandrīz atraušanos no
pasaules, t.i., izvairīšanos no kontaktiem, kas var izraisīt sāpes. Tāpat
Epikūrs uzsvēra, ka prātam ir jāvalda pār cilvēka jūtām un dziņām. Nepārdomāta
rīcība var izraisīt tikai nepatīkamas sekas.
Epikūrs bija pārliecināts, ka, sekojot viņa mācībai, var
gūt mierinājumu mainīgajā pasaulē. Lielā mērā tā bija vienkāršo ļaužu
filozofija, kas bija viegli saprotama. Tā it kā pārstāvēja metafiziku un morālu
materiālismu, kas atspoguļojās tā laika dzīves izjūtās.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru