KULTŪRA UN SOCIĀLĀ DZĪVE



Rīga, 2000

 
EIROPĀ 19.GADSIMTĀ
Sociālā un politiskā doma 19 gadsimta sākumā

Romantiķi, kas  pētīja sabiedrību no tās radītajīem romāniem, vai diskutēja par to esejās un dzejā, visi sevi vienlīdz veltīja cēlajam humānisma mērķim, tomēr, ietekmējoties gan no Gētes, gan viens no otra, galu galā nonāca pie dažādiem slēdzieniem. Skots un Disarelli bija Torija demokrātijas priekšteči, Burke  (Burke) turpretī vēstīja liberālo konservatīvismu. Dikenss kā kaislīgs humānists “bakstīja” tautas masas ar piemēriem, kas raksturoja bezjēdzīga likuma ļaunumu, tomēr nepiedāvāja labāku variantu un neparedzot uzlabojumus, būtībā nicinot Parlamentu, tiesas un bagātnieku pašapmierinātību.  Balzaks uzrakstīja veselu rindu romānu no sērijas “sociālā zooloģija”, lai parādītu, ka sabiedrība bez baznīcas un monarhijas, kas iegrožo cilvēka kaislības, kļūst par asiņainu džungļu sabiedrību.
Stendāls norādīja uz to pašu realitāti, bet vairāk gan pievērsās katra indivīda fenomenam, viņš atteicās iesaistīties sociālajās cīņās, jo uzskatīja, ka nemainīgi despotiskos režīmus vada  samērā saprātīgi valdnieki ar dažiem izņēmumiem. Viņš uzskatīja, ka brīvību var atrast tikai daži laimīgie, kas dzīvo tādās valstīs, kurās ir “jauktā valdība” (parlamentārā monarhija) kā Anglijā, turpretī  šķietami brīvajās Amerikas Savienotajās valstīs indivīds netiek pasargāts no sabiedriskā spiediena un tajās nav  iespējas rasties mākslas vai politikas ģēnijam.
Amerikāņu demokrātijas liela autoritāte bija Tokvils (Tocqueville), kura darbos tika ietvertas daudzas patiesas un vērtīgas atziņas. Tokvils apstiprināja Stendāla zemo Amerikas brīvības novērtējumu, bet viņš predzēja, ka Savienotās valstis būs pirmais demokrātiskās valsts piemērs, kas pārliecinoši tiks pārņemts Rietumu pasaulē. Šādā nākotnē viņš redzēja gan daudzas labas lietas, gan trūkumus; viņš pareģoja, ka pienāks diena, kad verdzība atnesīs Amerikai nelaimi, viņš zināja iepriekš, kāda veida dzeju radīs demokrātija, kā arī nojauta komplikācijas, ko radīs likumi un tiesību zūdošā kvalitāte, tomēr daudzās lietās viņš tika pārprasts.

ZINĀTNES VĒSTURE EIROPĀ
          Nevar teikt, ka Romantisma laikmetā Eiropas  fizikas zinātne neattīstījās. Tas bija laiks, kad tika izgudrota enerģijas uzglabāšanas iespēja un tika demostrēts siltuma mehāniskais ekvivalents. Tai pašā laikā pastāvēja fizikas “pseido- zinātne” – franeoloģija, kuras mācība ietvēra apgalvojumu, ka indivīda raksturīgās iezīmes ir atkarīgas no izvirzījumiem un iedobumiem galvaskausā, kā rezultātā tika radīta fizikas antropoloģija, kas līdz gadsimta beigām pēc līdzīgām pazīmēm tika definējusi pat 100 dažādas cilvēku rases.
          Neskatoties uz to, 19-tais gadsimts tomēr vairāk ir raksturīgs ar to, ka tika  radīta šūnas teorija (Šleidens un Švanns, 1838-1839), kas deva pamatu pūšanas, trūdēšanas un slimības izraisošo mikroskopisko organismu atklāšanai, kā arī  citoloģijas zinātnei un ģenētikai.
          Ir būtiski atzīmēt, ka 19.gadsimts pieredzēja Daltona atklājumu ķīmijā – atoma hipotēzi, lai arī to izpušķoja bioloģijas priekšstats, ka savienojumus var izskaidrot ar  fakultatīvās radniecības principiem. Gēte, kas bija viens no pirmajiem evolucionistiem un augu metamarfožu zinātniskā izskaidrojuma devējs, pat savu pēdējo romānu par cilvēku mīlestības problēmām, nosauca “Fakultatīvā radniecība”.
          Valdot poētiskajam noskaņojumam, 19.gadsimts šķiet bija naidīgs gan pret zinātni, gan tehnoloģiju, tomēr naids izpaudāss ne tik daudz pret zinātni vispār, kā pret cilvēka dzīves, domāšanas veida un jūtu izskaidrošanu.  Lai saprastu šī laika garu, ir jāatceras cik nepastāvīgs bija fizikas zinātnes statuss šajā laikā. Astoņpadsmitā gadsimta filozofija beidzās ar materiālismu un skepticismu. Daži filozofi, piemēram d’Holbaks, visus  fenomenus skaidroja ar nejutīgu cietu daļiņu savstarpējo mijiedarbību, citi – piemēram Hjūms- apgalvoja, ka cilvēks nevar zināt neko tādu, kas pārsniegtu viņa pieredzi, tāpēc nevar būt pārliecināt ne par cēloņiem, ne par sekām. Romantisma paaudze nevarēja pilnībā pieņemt ne vienu, ne otru galējību, un tās bija nesaraujamas važas, kas radīja gadsimta “dvēseles krīzi” un reļiģiju pretrunas 1820-jos 1830-jos gados. Kārlails, Mills, Lamenē un daudzi citi rakstnieki atspoguļoja  šo krīzi savos autobiogrāfiskajos  darbos. Šķita, ka ir jāizvēlas starp aklu, neparedzamu un bezjēdzīgu visumu un cilvēka dzīvi, kas iedomāti bija atkarīga no bezjēdzīgu mehānisko spēku mijiedarbības likumsakarībām. Pat, ja pēdējais apgalvojums kaut ko arī izskaidroja, tad tas tomēr bija ļoti neaizsargāts pret Hjūma nebeidzamajām šaubām.

19.gadsimta sākuma filozofija
19.gadsimtā cilvēce tika pārliecināta gan par  zinātnisko izziņu, gan atguva pārliecību garīgajām vērtībām, un pārsvarā tas bija vācu filozofu – ideālistu- darbs, sākot ar Imanuelu Kantu.
Kants pieņēma Hjūma izaicinājumu un pierādīja, ka lai arī lietas pašas par sevi mēs nevaram izzināt pilnībā, tad tomēr  mūsu zināšanas var būt patiesas un  ticamas.Viņa pārliecības pamatā bija apgalvojums, ka prāts mums uztiepjot savas laika, telpas un likumsakarību kategorijas un piedod tām formu. Zinātne šī iemesla dēļ nav minējums, tāpat kā cilvēka zināšanas nav sapnis. Abas minētās ir pamatotas un  ticamas. Protams, noteiktība plešas tikai tik tālu, cik cilvēka  morāle un estētika. Morāles  galvenais bauslis ir nedarīt tādas darbības, par ko tu nevēlies, lai tās kļūtu par visu cilvēku darbības precedentu, kā arī vienmēr atcerēties, ka cilvēka jēga ir viņā pašā un tas nav radīts citiem mērķiem. Kanta idejas, kurās saplūda Ž.Ž.Russo un Apgaismības idejas ar  idejām, kas atbilda nākošā gadsimta (Kants mira 1804.g.) vajadzībām, padarīja Kantu par Eiropas filozofijas vadošo prātu uz 50 gadiem.
Eiropas vēsture 19.gadsimta vidū.
          Pus gadsimta laikā, kad savas idejas un talantus izvērsa Romantisms, politiskie prāti gan Romantisma kultūrā, gan ārpus tās – katrs savā veidā - bija aizņemti ar 1789.gada (Franču revolūcija un Cilvēktiesību deklarācijas pieņemšana) mantojuma radīto problēmu atrisināšanu. Bija radušies vismaz pusducis strīdīgu jautājumu, kas prasīja uzmanību un mostošos kaislību to atrisināšanai. Pirmkārt jau solījums dāvāt visai Eiropai politisko brīvību – vispārīgas vēlēšanu tiesības, preses brīvību, parlamenta ieviešanu un rakstisku konstitūciju. Laikā starp 1815. Un 1848.gadu šo iemeslu dēļ notika daudzas sacelšanās. Pamazām, gūstot veiksmi Francijā un Anglijā, minētās tiesības tika nodibinātas arī centrālajā un austrumu Eiropā.
          Otrais problemātiskais jautājums bija teritoriālo (robežu) vienošanos saglabāšana, ar ko 1815.gada Vīnes kongresā noslēdzās Napoleona karš. Eiropas valstis vēlējās saglabāt esošās robežas, izņemot Beļģiju, kurā nacionālisma uzplūdi (pretēji liberālajam noskaņojumam pārējā Eiropā) un sakāves 1830-jos gados tikai vairoja cīņas sparu un stiprināja lēmumu, un daļēji arī Vāciju un Itāliju, kurās Franču invāzija revolūcijas laikā noveda pie reformām un vienlīdz stimulēja gan rojālistu gan populistu ambīcijas. Vācijā un Itālijā liberālisms un nacionālisms vienojās kopīgā nerimstošā aģitācijā, kurā iesaistījās ne tikai politiski kareivīgi noskaņotie, bet arī intelektuālā elite. Dzejnieki, mūziķi, studenti un juristi apvienojās ar žurnālistiem, māksliniekiem un augstāko buržuāziju legālās vai pagrīdes organizācijās, kuru mērķis bija neatkarība: viņi visi bija patrioti, kurus vairāk vai mazāk pildīja Romantisma atstātā apziņa, ka  cilvēks ir dzīvās kultūras radītājs, ko katrai nācijai ir jāglabā kā dārgumu un  jāsargā.
          Tomēr vienojošais patriotisms nenozīomēja, ka topošajās politiskajās valstīs sabiedrības slāņi spēs vienoties par sīkumiem. Tāda pati nevienprātība eksistēja Rietumeiropā – Francijā un Anglijā, kur liberāļi bija tikai daļēji apmierināti ar 1830. un 1832. gada panāktajiem kompromisiem un juta sociālistu, komunistu un anarhistu jauno radikālo prasību spiedienu. Šo spiedienu pastiprināja industrializācija – strādājošo prasības, kas radīja streikus, arodbiedrības vai (Anglijā) čartistu kustību, kas pieprasīja hartu par pilnīgi demokrātisku parlamentu. Minētās partijas un kustības prasīja pārmaiņas, kas tālu pārsniedza progresīvāko liberāļu iegūtās brīvības.
          Raksturotajā situācijā atliek tikai iedomāties  tās kustības, kas atbalstīja stagnāciju un iepriekšējās kārtības – monarhijas, reliģiskās un aristokrātiskās varas atjaunošanu, un nav grūti saprast kāpēc 1848. – 1852.gadu revolūcijas  bija Eiropas kultūras katastrofa. Četri kara, trimdu, deportāciju, neuzticības, valsts apvērsumu un pastiprinātu nāves soda  gadi satrieca ne tikai atsevišķu cilvēku dzīves vai valstu iekārtas, bet visu, arī izdzīvojušo  sirdis un gribu. Cerības attiecībā uz katras nācijas evolūciju un pat pastāvēšanu, tāpat kā vēlme redzēt mieru Eiropā, bija salauztas, padarot smieklīgas visas pārējās cerības un iedomas. Eiropā tika meklēti jauni mērķi un problēmu risinājumi – stabilitāte un no otras puses – pēdējā izmisīgā revolūcija, kas nodibinātu labu sabiedrību.
          Lai gan 1848. gada un turpmākās cīņas šķita izšķirošas, tās tomēr tādas nebija. Nacionālisms dažādās Eiropas  daļās gan uzvarēja, gan zaudēja. Liberālisms sasniedza Itāliju un Šveici, bet to noraidīja Vācija un  Francija. Šķita, ka Anglijā sabrūk čartistu kustība, bet tās izvirzītās prasības tomēr tikai tad sāka piepildīties. Šķita, ka Francijā sociālā politika ir izgāzusies, tomēr sekojošais Napoleona III režīms veica neveiklus mēģinājumus  tikt galā ar vispārējo nabadzību. Represijas bija izmainījušas cilvēkus un teritorijas – Franču karaspēks bija aizgājis no Austrijas, bet Vācija un Francija, neskatoties uz to, tomēr nedzīvoja brīvībā, vienlīdzībā un brālībā. Bija miers, bet karš bija nenovēršams; apvērsumu alkstošas grupas turpināja vērpt intrigas, veikt sazvērestības un biedēt buržuāziju, cenšoties nogalināt karaliskās ģimenes, valsts vadītājus, kamēr ieguvumi no mašīnbūves un rezultatīvās urbanizācijas tika palielināti uz strādājošo ģimeņu  nelaimju rēķina.
          Pastāvot minētajiem apstākļiem, Eiropas  prāts cieta un aptumšojās, kam sekoja ilgstošs depresīvs noskaņojums. Gan daudzi atzīti, gan jauni mākslinieki un domātāji bija nogalināti vai izraidīti no mājām, atņemot tiem visu iedzīvi: Vāgners slēpās Drēzdenē, Šopēns un Berliozs strādāja Londonā, jo Parīzē mūzika mira; Verdi devās atpakaļ uz Milānu ar  lielām patriotiskām cerībām un pēc pāris mēnešiem atgriezās Francijā pavisam zaudējis izlūzijas; Viktors Igo atradās trimdā – tas viss raksturo to nepastāvību, kādā pēkšņi savas karjeras vidusposmā nokļuva sabiedrībā atzīti un respektēti cilvēki. Jaunajiem un nezināmajiem – tādiem kā Bodlērs vai angļu jaunās skolas gleznotājiem nebija īstais laiks gaidīt, ka viņu drosmi un jauninājumus novērtēs sabiedrībā. Gan kritiķi, gan publika bija nervoza un naidīgi noskaņota pret visu jauno.

Reālisms un reālpolitika.
Tā kā valdīja sajūta, ka visas cēlās cerības tika iznīcinātas ložu ugunī, tad šāda apjausma dzemdēja  domu, ka visas cerības pašas par sevi ir bijušas kļūda. Tādēļ jebkuriem jauniem centieniem ir jāpaliek ciešā sasaistē ar iespējamo, t.i. “reāliem”. Reālisms ar lielo “R” un Reālpolitika abi kopā sakņojās neticībā cilvēka iedomām. Šī drūmā, baigās pieredzes dzemdētā piesardzība atbilda tā laika sabiedriskajam nogurumam, kas Romantisma laika darbiem lika izskatīties kā jaunības muļķībai.
Tādēļ jaunā laika garam vairs neatbilda iedomātais, varonīgais un daudzkrāsainais, bet gan drīzāk tieši pretējais, un ja runājam par Reālismu no 1850.gada, tad prātā ir jāpatur iepriekšminētie pieņēmumi. Arī Romantisma periodā pastāvēja reālisma novirziens – tas, ko Dr. Džonsons tika nosaucus par “aizrautīgu īstu dzīvi”. Deviņpadsmitā gadsimta  50-to gadu bezilūziju reālisms atmeta aizrautību, kaislības, un, lai izvairītos no turpmāka riska zaudēt ilūzijas, ierobežoja arī to objektu loku, kas tika attēloti: darbos ienāca ikdienišķais, partastais un dažkārt pat netīrais.
Tādā pašā gar;ā Reālpolitika atteicās no principiem. Termins “Reālpolitika” ietver sevī blakusnozīmi – politikas piemērošanu  esošjiem apstākļiem un faktiem, regulējot vienkāršus objektus, neietilpinot saistību ar ideālo.  Tādā gaismā kļūst saprotams epitets “zinātniskais”, ko K.Markss un viņa sekotāji pievienoja sava pārstāvētā sociālisma virzienam. Tā bija zinātne ne tikai tādēļ, ka tika balstīta uz  vēsturiskiem likumiem, bet vēl vairāk tādēļ, ka tās skatījumā sociālistiskai valstij vajadzēja rasties  kā apstākļu (sabiedrības šķiru, ražošanas līdzekļu un ekonomiskās nepieciešamības) mijiedarbībai, un nevis kā  pirmējam sociālismam- no gribas ( t.i. – no cilvēka iedomu augļiem). Objektīvisma izskats, kas tika piešķirts jaunajai vispārējai politikai, gan sociālistiskajai, gan citām, radīja iespaidu, ka visām lietām un darbībām it kā tika piešķirta jēga, un tajā laikā  šī atmosfēra kaploja sabiedrībai kā papildus drošības garants.
Zinātniskais materiālisms.
Šis filozofijas virziens patiesības meklējumos svārstījās starp  iepriekšējā perioda vitālismu un  gadsimta vidus posma materiālismu. Vācu filozofi izsmēja ideālismu un vilka paralēles starp  apziņu un ķīmiskajiem procesiem: “bez fosfora nav domāšanas”. No jauna domāšanas fenomens un citas parādības tika skaidrotas ar mehāniskiem un ķīmiskiem procesiem, visplašāk un pārliecinošāk, protams, bioloģijā, kur Darvins, pārstāvot dabiskās izlases teoriju, bija vadībā, jo evolūcijas gaitu izskaidroja pamatojoties uz mehāniku.
          Darvina teorija un tās radītie uzskati aizkavēja Mendeļa ģenētisko pētījumu atzīšanu, tā ievirzīja  reliģisko, filozofisko un  ētisko domu “pozitīvā”(t.i.- materiālā) gultnē, jo tika prezumēts, ka tikai materiālais ir īsts un patiess. Radās darvinistu skola, kas karu starp nācijām un ekonomisko cīņu uztvēra kā “dabiskās izlases sacensības”, kam galu galā bija jāved pie “izredzētās rases” nostiprināšanās. Un finālā ticība materiālismam pastiprināja tā laika drūmo morālo noskaņojumu, radot šaubas par abiem – nemainīgumu un  derīgumu attiecībā uz visu, kas tika definēts kā “patiesi īsts.” No vienas puses – termodinamikas likumi garantēja Saules atdzišanu un pulverizāciju kosmosā sastingušu elementāro daļiņu formā, un no otras puses- ortodoksālais “mašīnisms” atsauca atmiņā tā vadošos praviešus – Haksleju un Tindalu, kuri pārstāvējo domu, ka cilvēki un dzīvnieki mehāniski pārvienojas tikpat bezpalīdzīgi kā planētas un atomi. Apziņa vioenā vārdā ir  epifenomens – ilūzija, kas tieši tā kā apgalvo K. Markss – “apziņa un kultūra ir ilūzijas, kas  ir atkarīgas no  ekonomisko attiecību realitātes”.
          Viktorijas laika uzskati.
          Ne visi Eiropā ticēja iepriekšminētajiem apgalvojumiem. Un lai gan citas idejas tika ilgi apspriestas, tās galu galā sasniedza tikai nelielu sabiedrības daļu, jo filozofijas triumfa laiku un  vietu ierobežo kulturālā atpalicība – dažkārt laimīga sagadīšanās, bez kuras veselas tautas var sabrukt pec vienas vienīgas grāmatas izdošanas. Ja kaut kas arī turēja kopā 19.gadsimta sabiedrību, tad tā bija ticība to lietu reālai eksistencei, ko pilnībā noliedza Reālisms: reliģiskajai pārliecībai, pilsoņu un indivīda dabai, morālās atbildības dogmām un cerībai, ka apziņa un griba tomēr eksistē.
          Minēto neredzamo spēku kopums vispārīgi ir pazīstams ar termiņu Viktorijas laika ētika jeb morāle, kas bija piemērojama formula gan Kontinentālajai Eiropai, gan Britānijai, un kuras nozīme bija tik liela, ka ietekmēja ne tikai  19.gadsimta revolūcijas, bet arī karalienes Viktorijas panākumus 1837.gadā. Tāpat kā Romantisms, šī spēcīgā morāle sakņojās 18.gadsimta beigu posma metodismā un Evanģēlistu kustībā, tāpat kā Ruso, Šillera un Kanta atziņās. Morāles panākumiem ir viegli izskaidrojams pamats – tā bija aristokrātiska manierēs, un tā mācīja labo un patieso vienkārši, tieši un bez aplinkiem. Ņemot vērā priekšnosacījumu, ka visi cilvēki ir brāļi un vienlīdzīgi Dieva priekšā, morālais cilvēks saprata, ka verdzība ir slikta, un tādējādi tika pieprasīta verdzības atcelšana (Britānijā – 1833.gads).
          Tāda dedzīga pārliecība, izplatījās plašu un izrādīja milzīgu ietekmi, ticības un emociju koncentrācija padarīja Viktorijas laika morāli nesatricināmu uz ilgu laiku.
          Pārliecība par savu taisnību radīja varas sajūtu, ko Viktoriāņi piemēroja grūtajam uzdevumam – nodrošināt kārtību pēc revolucionārajā sabiedrībā.
          Daļēji vadoties no instinktiem un daļēji – no prāta apsvērumiem, viņi saskatīja, ka revolucionārās dziņas un seksuālās dziņas ir savā veidā saistītas, tādēļ viņi apspieda seksualitāti, t.i. – viņi to apspieda paši sevī un literatūrā, bet ierobežotā mērogā pieļāva sabiedrībā. Pie tam viņi saprata, ka veiksmīgai industriālās sistēmas darbībai ir nepieciešama stingra, nežēlīga disciplīna. Individuālās kaprīzes bija jānomāc ar pašdisciplīnu un rezultējās elkainā svēto pielūgsmē. Lai samaksātu par saviem grēkiem,  bija jāvalkā tumšas drēbes, jāslēpj individuālā pievilcība, regulāri jāapmeklē baznīca un agresija jāpārvērš raizēs par pestīšanu.
          Netika gaidīts, ka šādai morālei bija piemērots un pievērsīsies ikviens. No sākuma līdz beigām viktoriānisma morālei bija daudz pretinieku un kritiķu, kas nicināja tās mācību, sauca to par izlikšanos un uzskatīja respektablo izturēšanos tikai par liekulību. 
          Nekas labāk neraksturo Viktoriānisma morālo struktūru, kā Londonas metropolitēna  policijas  nodibināšana, ko 1829.gadā uzsāka sers Roberts Pīls. Policijas uzdevums bija, pirmkārt, izskaust alkoholisko dzērienu pārmērīgu lietošanu un huligānus, kas iepriekšējos  mēģinājumos noorganizēt policiju, bija galvenie vervēšanas objekti. Sākumā tauta gan izsmēja, gan uzbruka policistiem, bet beigu beigās sāka tiem uzticēties. Policisti neskatoties uz apstākļiem, bija neapbruņoti, tie mācījās tikt galā ar nemiera cēlājiem bez asins izliešanas, un tiekot galā ar noziegumiem, tie ieguva sabiedrības atbalstu savā pusē.
          Gadsimta vidus apvērsumi pakļāva Viktoriānisma morāli bargam pārbaudījumam, jo pēckara periodos masu nekārtības un izvirtības ir dabiska parādība un karam sekojošā bezcerība rada pārsteidzīgu fatālismu, kas bija nopietns iemesls bažām.  Kad 1851.gadā tika plānota “Lielā izstāde” daudzi pauda viedokli, ka atļaujot tūkstošiem apmeklētāju no visas Eiropas ierasties  Kristāla pilī (“Chrystal palace”), nozīmē to pašu, ko uzaicināt masu sacelšanos. Tika paredzēts, ka valsts ministri un vadītāji tiks noslepkavoti, tomēr izstāde izvērsās ļoti klusa un kārtīga. Morālā mašinērija vēl aizvien strādāja labi.

Sociālās struktūras attīstība
          Tehnoloģijas un valsts pārvaldes iekārtas  izmaiņas būtiski ietekmēja sociālo struktūru.  Rietumeiropā vēl aizvien pamatnodarbošanās bija zemniecība, bet tā pieņēma aizvien jaunas metodes. Daudzās valstīs un apgabalos (viosievērojamāk Dānijā un Holandē) izplatījās kooperatīvās kustības, kas ļāva  zemniekiem pārdot saražoto produkciju pilsētās bez atteikšanās no savas zemes īpašuma tiesībām. Daudzi zemnieki ieguva izglītību un ieviesa jauninājumus – jauna veida labību, labākas sēklas, augsnes mēslojumu, kā arī sāka izvirzīt savas prasības valdībām ar mērķi aizsargāt lauksaimniecības intereses.
          Pilsētās pamazām sāka mazināties atšķirība starp fabriku strādniekiem un kvalificētajiem amatniekiem. Paplašinoties urbanizācijai, radās nepieciešamība pēc lielāka birokrātijas slāņa, tas radīja nepieciešamību pēc sekretārēm, banku operatoriem un citiem klerkiem. Zemāko vidusšķiru pārstāvēja algotņi, kas nereti varēja  lepoties ar noteiktu izglītību. Neskatoties uz to, materiālie apstākļi  birokrātijas pārstāvjiem un fabriku strādniekiem daudz neatšķīrās. Biznesmeņi bija ieinteresēti novērst minēto šķiru apvienošanos, tādēļ ieviesa atsevišķas algu sistēmas un bonusu sitēmas.
          Tā kā sabiedrībā aizvien vairāk noteica bizness, radās jauna sabiedrības elite; tā sastāvēja no aristokrātiskajiem zemes īpašniekiem,  un korporatīvajiem magnātiem. Šai elitei bija neizmērojams politisks spēks un ietekme, piemēram valsts bruņošanās attīstība nodrošināja tirgu smagajām rūpniecības precēm un darbu aristokrātu militārajiem virsniekiem.
          Līdz ar sociālās struktūras izmaiņām,  tika izmainīta arī etiķete, ko ierobežoja sabiedrības šķiru atšķirības. Attīstoties ražotnei, Rietumeiropā  sākās uzplaukums, ko pārtrauca ekonomiskā krīzes, kad saražotās produkcijas apjoms pārsniedza pieporasījumu. 1850-jos, 1870-jos un 1890-to gadu vidū  notika spekulatīvās banku krīzes un ekonomiskā lejupslīde, radot nozīmīgas grūtības un vēl lielāku neskaidrību.
          Neskatoties uz to, vispārējā tendence bija dzīves līmeņa pakāpeniska paaugstināšanās, kas ļāva vienkāršajam cilvēkam uzlabot ēdienkarti, iedzīvi un iegādāties ierobežotu apmēru papildus pirkumus. Lieli panākumi bija masu laikrakstiem, kuru abonentu skaits varēja pārsniegt pat vairākus miljonus.
Dzīves līmeņa paaugstināšanos pavadīja vispārēja dzimstības līmeņa pazemināšanās, kas bija vērojama gan pilsētas strādnieku, gan zemnieku slānī.Ģimenes aizvien vairāk uztvēra bērnus kā papildus izdevumus, kuru dēļ tiem jāatsakās no citām iespējām, un sekojoši arī izmainīja savu rīcību. Daļēji dzimstības līmeņa pazemināšanos veicināja seksuālā atturība, daļēji arī izsargāšanās līdzekļu izgudrošana, kas plaši izplatījās līdz ar  gumijas vulkanizācijas procesa izgudrošanu 1840-jā gadā, bet daļēji arī nelegālie aborti.
Jaunā demogrāfiskā režīma ieviešana sekmēja ātru jaundzimušo mirstības līmeņa krišanos pēc 1880.gada.
Dzīves līmeņa kāpumam pievienojās  lielākas iespējas izmantot atpūtas laiku. Strādnieki, vispirms panāca 12, tad 10 un īsi pēc 1890.gada sāka pieprasīt vēl īsāku darba laiku. Tika ieviestas arī iknedēļas brīvdienas un vidusslāņa  grupas zaudēja iepriekšējo darba ētiku, jo pievērsās izklaides pasākumiem.
19-tā gadsimta otrajā pusē Rietumeiropā dzima modernās izklaides iespējas. Vidusslāņa skolās tika ieviestas komandu spēles, izveidotas profesionālās un amatieru sporta spēļu komandas. Daudzos sporta veidos (piemēram futbolā), kas iesākumā tika spēlētas atšķirīgi dažādos reģionos, tika ieviesti  vienoti standartizēti noteikumi, radot sabu uzdevumu katram no komandas spēlētājiem. Sportā valdīja noskaņojums, kas lika sasniegt arvien jaunus rekordus, un tas pilnībā atbilda industrializācijas gadsimta garam. Sportā tika plaši iesaistītas  tautas masas no dažādiem sociālajiem slāņiem un sports kalpoja par pamatu plašām  komerciālām operācijām. Milzīgo stadionu un profesionālo līgu izveidošana rādīja, ka arī sporta spēļu skatītāji bija pārgājuši jaunā līmenī.  Lai gan vēl aizvien vairums sporta veidu pārstāvēja vīriešu intereses, arī sievietes sāka piedalīties  tenisā un pat veselas ģimenes sāka nodarboties ar vieglajām sporta spēlēm, tādām kā krokets un braukšana ar velosipēdu.
Atpūtas pasākumi nebija ierobežoti tiki ar sporta pasākumiem. Masu laikraksti labprātāk publicēja izklaidējošas ziņas un stāstiņus, nekā politiku. Publiskie parki un muzeji kļuva par pilsētas standarta sastāvdaļu. Lielu atzinību fabriku strādnieku un vidusšķiras atpūtnieku vidū ieguva vilciena ekskursijas uz pludmalēm. Pilsētās popularitāti ieguva tautas teātri, Britu mūzikas halle, kurai raksturīgais žanrs bija dziesmu un satīriskas dzejas kombinācija, kas norādīja uz dzīves nekārtībām un garantēja  vieglu izklaidi.  Pēc 1900.gada  līdzīgas tēmas ieplūda arī jaunradītajā vizuālajā tehnoloģijā, kas drīzumā pārauga sākotnējās “kustīgajās bildēs”.

Strādnieku organizāciju un masu protestu pieaugums.
Masu atpūtas pasākumi  interesantā veidā pastāvēja līdzās ar 19.gadsimta beigu būtisku sabiedrības attīstību, radot  dažādus sociālo klašu konfliktus. Lielā tempa un apdullinošās darba rutīnas spiesti, pretojoties korporatīvā menedžmenta  struktūrai, kas par visu cenu centās iegūt lielāku efektivitāti, dažādu kategoriju strādnieki 19.gadsimta beigās radīja un attīstīja  aktīvākus protesta līdzekļus. Strādnieku apvienošanos organizācijās sekmēja to pielāgošanās  vispārējiem rūpnieciskajiem apstākļiem un jaunu prasību rašanās. Izmaiņas likumdošanā, kas Rietumeiropā plaši izplatījās pēc 1870.gada, nojauca politiskās barjeras, kas iepriekš kavēja apvienošanos un streikošanu, tomēr vēl aizvien strādniekus satrauca sadursmes ar valdībām un to bruņotajiem spēkiem.
 Nav pārsteidzoši, ka pēc 1848.gada revolūciju neveiksmes, no 1850.gada darba devēju un darbinieku attiecības bija relatīvi miermīlīgas. Profesionālie strādnieki Lielbritānijā izveidoja konservatīvu arodu apvienības kustību, kas pazīstama kā Jaunā Modeļa Savienība. Šī savienība mudināja uz mierīgām pārrunām un respektu savstarpējās attiecībās. Raktuvju strādnieki un fabriku strādnieki laiku pa laikam streikoja signalizējot par saspīlējumiem dažādās sfērās, tomēr vienota, konsekventa streiku sistēma netika izveidota.
1870.gada depresija, kas atnesa jaunas grūtības un atgādināja strādniekiem par viņu nestabilo stāvokli, izraisīja plašākas aģitācijas, kā rezultātā līdz 1890.gadam dažādas strādnieku savienības un kustības bija nostiprinājušās visā Eiropā. Ne tikai kvalificētie amatnieki, bet arī fabriku strādnieki un pat relatīvi neizglītotas tautas grupas, piemēram dokeri, izrādīja arvien pieaugošu  spēju formēt nacionālas  strādnieku savienības, tādējādi apvienojot kopējus spēkus pat bez profesionālām iemaņām gūstot panākumus. Pakāpeniski paaugstinājās streiku līmenis. 1892.gadā Frncijā notika 261 streiks pret 500 uzņēmumiem, tomēr lielākoties streikotāju pūles bija lokāla raksturas un nebūtiskas un streikos bija iesaistīti tikai 50.000 strādnieku. 1906.gads bija lielākais streikošanas gads Frncijā pirms 1914.gada un tā laikā streikoja 438.000 strādnieki. Streikotāju skaits Vācijā un Lielbritānijā bija vēl lielāks.
Līdz ar aroda apienību izveidošanu individuālos uzņēmumos un nozarēs, tika formētas arī vispārējas strādnieku organizāciju federācijas nacionālā līmenī (piem. – Lielbritānijas Arodbiedrību kongress un Francijas un Itālijas vispārējās strādnieku konfederācijas). Apvienības nodrošināja to locekļiem  sociālu un materiālu palīdzību, daudzās rūpniecības nozarēs, pārstāvot  strādniekus, arodbiedrībām izdevās vienoties ar  darba devējiem un zināmā mērā tās bija spējīgas ietekmēt valdības lēmumus darba likumdošanas sfērā.
Organizēto strādnieku apvienību pieaugums signalizēja par  bezprecendenta gadījumu Eiropas tautas protesta kustību vēsturē. Nekad pirms tam tik lielas tautas masas nebija tik organizētas, nekad iepriekš streiki nebija bijuši tik nozīmīgs protesta ierocis. Daudzas  bija sociālistu apvienības, bet liela daļa no pārējām bija cieši saistītas ar  dzimstošajām sociālistu partijām (Vācijā un Austrijā). Citos reģionos, it īpaši Francijā un Itālijā daudz piekritēju bija  alternatīvajai sindikālistu ideoloģijai. Sindikālisti apgalvoja, ka tieša streikošana gāztu valdības un ievestu tautu jaunajā ērā, kurā tika paredzēta strādnieku organizāciju kontrole pār saražoto produkciju un peļņu.  No tās atšķīrās dažādas revolucionārās organizācijas, kuru piekritēji par apvienību un streiku uzdevumu pirmkārt uzskatīja panākt darba apstākļu uzlabošanu: augstāku atalgojumu un īsākas darba stundas. Kopumā, visās strādnieku apvienībās pragmatisms cīnījās ar ideoloģiju un neviena no lielajās strādnieku organizācijām par savu mērķi neuzskatīja revolūciju.
Strādnieku nemieri nebija vienīgā 19.gadsimta beigu protesta forma.  Daudzās kontinentālajās valstīs (nevis Lielbritānijā un Skandināvijas valstīs) nacionālistu kustībām pievērsās  neapmierinātie veikalnieki un citi zemākās vidusšķiras pārstāvji, kuri izjuta jauno biznesa formu (universālveikalu un komplicētā menedžmenta) spiedienu, bet bija naidīgi noskaņoti pret sociālismu un apvienību kustībām. Nacionālistu dumpji periodiski uzliesmoja daudzās valstīs un radīja šķēršļus imperiālistiskajai konkurencei, kā arī iekšējos politiskos skandālus. Dažkārt to darbības bija anti-semītiska rakstura, vainojot ebrejus lielā biznesa un sociālisma radīšanā. Francijā visspēcīgāko aģitāciju veica radikāli labējie spēki, antisemītiskie grupējumi attīstījās arī Vācijā un Austrijā.
Jauna veida masu protestus aizsāka  sieviešu kustības. 19.gadsimta otrajā pusē Rietumeiropā sieviešu  dzīves apstākļi būtiski neizmainījās, ja neņem vērā faktu , ka dzimstības līmenis strauji kritās. Pakāpeniskā obligātās pamatskolas izglītības izplatīšanās paaugstināja sieviešu izglītības līmeni to maksimāli tuvinot vīriešu izglītības līmenim uz 1900.gadu.Vidusšķiras sievietes sāka apmeklēt vidusskolas un no 1870.gada veiksmīgākās pat sāka mācīties universitātēs un profesionālajās skolās. Reģionu centros, piemēram Oksfordā un Kembridžā, tika atvērti atsevišķi sieviešu izglītības centri un par spīti lielajai pretestībai, dažām sievietēm izdevās kļūt par ārstēm un juristēm. Lielāks skaits sieviešu ieguva darbu pakalpojumu sfērā: telefona operatores, sākumskolas skolotājas, medicīnas māsiņas. Darbavietu skaits samazinājās vecākos sieviešu darba sektoros, tādos kā mājsaimniecība. Neskatoties uz to sieviešu mājas apstākļi maz mainījās, jo pat izglītojot sievietes, netika aizmirsts, ka sievietes uzdevums ir mājsaimniecības uzturēšana un palīdzēšana vīram.
Iepriekšminētie apstākļi radīja aktīvi augošas feminisma kustības, kas dažkārt bija saistītas ar sociālistiskajām partijām. Feministu līderes tiecās pēc lielākas  vienlīdzības likuma priekšā un asi uzbruka dzimumu diskriminācijai, kas deva lielas priekšrocības vīriešiem. Papildus tam, feministu kustības sakoncentrēja spēkus vēlēšanu tiesību iegūšanai. Visasākā un aktībvākā feminisma kustība izveidojās Lielbritānijā, bet feministes  Skandināvijas valstīs neilgi pēc 1900.gada ieguva vēlēšanu tiesības.

Situācija Austrumeiropā
          Sociālie apstākļi Dienvid un Austrumeiropā būtiski atšķīrās no apstākļiem Rietumeiropā, tomēr bija vērojamas dažas kopīgas iezīmes. Vidusslāņa un augstākā slāņa sievietes  Krievijā tāpat panāca iespēju iegūt izglītību un profesionālās iemaņas. Augošās pilsētas un fabrikas radīja arodbiedrību aktivitāti, it īpaši amatu apvienībās, kā iespiedēju un metālapstrādes strādnieku grupās.
Apstākļi lauku rajonos toties ievērojami atšķīrās no Rietumeiropas. Dienvid un Austrumeiropā  joprojām dominēja zemniecība, jo urbanizācija, lai gan ātri attīstījās, tomēr vēl aizvien bija sākuma stadijā. Zemniecības slānis bija caurmērā nabadzīgs. Pieaugot iedzīvotāju skaitam, reģionos, kur dominēja lielie zemes īpašumi, zemniekiem trūka zemes. Tā rezultātā sākās strauja emigrācija uz Ameriku un citām valstīm no Spānijas, Itālijas un Austrumeiropas, kā arī periodiski nemieri. 19.gadsimta beigu posmā zemnieki Dienvidspānijā rīkoja sacelšanās vismaz vienu reizi desmitagdē, sagrābjot sev zemes un dedzinot īpašumus.
Vissarežģītākā sociāli-ekonomiskā situācija bija Krievijā. Krievija bija Krimas kara zaudējumu mocīta, tādēļ Krievijas līderi izlēma uzsākt modernizācijas procesu.Galvenā reformu izdeja bija dzimtbūšanas sistēmas likvidēšana, un 1861.gadā Krievijas cars Aleksandrs II izdeva zemnieku brīvlaišanas likumu. Minētā akta mērķis bija radīt brīvāku darba tirgu un tai pašā laikā pasargāt muižniecību. Tā rezultātā muižniekiem zemes īpašniekiem tika atstātas tiem piederošās labākās zemes, kā arī samaksāts par brīvlaistajiem dzimtcilvēkiem, turpretī bijušajiem dzimtcilvēkiem, lai gan to kontrolē atradās vairums zemes īpašumu, bija nomaksas parādā valstij. Šī pārkārtošanās radīja ievērojamas izmaiņas laukos. Zemnieki sāka nedaudz nodarboties ar komercdarbību, ko sekmēja pakāpeniskā izglītības izplatība. Aizvien vairāk zemnieku uz laiku vai uz pastāvīgu dzīvi apmetās pilsētāsun tur papildināja fabriku strādnieku skaitu un pilsētas nabadzīgo iedzīvotāju slāni.
No 1870-tajiem gadiem Krievijas valdība laida klajā arī industriālās attīstības programmu, kuras pamatā bija nacionālā dzelzceļu tīkla izveide, kas vainagojās ar Trans-Sibīrijas dzelzceļa iecerēm. Tika atbalstīta fabriku attīstība, lai gan vairums rūpniecības piederēja ārvalstu investoriem, tomēr sāka parādīties arī vietējie īpašnieki.Tika izveidotas lielas fabrikas tekstilizstrādājumu ražošanai un metālapstrādei. Apstākļi strādājošajiem vēl aizvien bija nabadzīgi un kombinējoties ar nesaudzīgo fabriku darba tempu un pāridarījumiem, mudināja strādniekus rīkot protesta akcijas. Nelegālo streiku un apvienību skaits strauji palielinājās pēc 1900.gada. Pilsētas strādnieku mazākums,galvenokārt St-Pēterburgā un Maskavā, bija pieņēmis sociālistu doktrīnas, un radās labi organizētā Marksistu kustība, kuras vadību pēc 1900.gada pārņēma V.I.Ļeņins. Ļeņins pielāgoja marksisma teoriju Krievijas apstākļiem un tās darbība tika organizēta pagrīdes šūniņās, kuru spēkos bija izraisīt pilnīgu revolūciju. Krievijā bija uzsākta īsta industriālā revolūcija, kurā tika iesaistīta visa milzīgā teritorija un resursi, un uz 1900.gadu tā bija viena no pasaules līderiem vairākās produkcijas kategorijās. Neskatoties uz to, Krievija strādāja ārkārtīginestabilā sociālajā un politiskajā klimatā.

Izmantotā literatūra

1.    Purvītis V. – Glezniecība, grafika un karikatūra.//Mākslas vēsture. 2.daļa – Rīga, Grāmatu draugs – 602lpp.
2.    ENCYCLOPÆDIA BRITANNICA – www.britannica.com

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru