IEVADS
Šī
darba mērķis ir iepazīt Ludgūnas jeb Svēto Ireneju, iepazīties ar viņa
biogrāfiju, apskatоt viņa teoloģijas uzskatus. Par kursa darba pamatu tiek
ņemts Kurta Вlanda kompendijs “A history of Christianity” Volume I, jo kursa
darba autors šo izdevumu uzskata par samērā plaši izklāstītu Sv. Ireneja
dzīves, laikmeta un teoloģijas aprakstu. Piemēram, iepazīstoties ar laikmetu,
kurā dzīvoja un darbojās Sv.Irenejs, paveras daudz plašāks skats uz agrīnās
Baznīcas vēsturi. Tā kā kursa darba autoram nebija iespēju iepazīties ar
Sv.Ireneja darbiem piem. Adversus Haereses, tad šeit izmantots М.Grietiņa
Sv.Ireneja darba tulkojums bakalaura darba formā (sk. Bibliogrāfiju). Tāpat
kursa darba autors izmantojis citu sekundāro literatūru, kas pieejama gan
krievu, gan latviešu valodās un tulkojumos.
Kopumā
iepazоstoties ar Sv.Ireneju kā personību, lasot komentārus par viņu (izejot no
darbā izmantotās literatūras) rodas iespaids, ka pieejamās ziņas par šo
personību ir visai niecīgas. Neskatoties uz iepriekšminētajām nebūšanām, veicot
darbu pie kursa darba izstrādes autors daudz labāk iepazina agrīnās Baznīcas
kontekstu un tās priekšrocības un problēmas.
EXODUS
un četrdesmit gadi tuksnesī ir tas bibliskais (nevar noliegt - arī
vēsturiskais) notikums par kuru visos laikos cilvēkiem ir rodas interese.
Kādi
tad ceļi tika izstaigāti šai ne īsajā laika periodā un kā īsti tas notika. Tā
kā šо notikumu kopuma sekas ieņem nozīmīgu vietu ne tikai VD, bet arī Israēla
tautas un visas pasaules vēsturē, tad arī kā jau tik nozīmīgam notikumam, laika
gaitā ir radušies dažādi izskaidrojumi un piedāvātas vairākas šо notikuma
versijas.
Interesants
jau ir pats EXODUS notikuma laiks, kas tiek datēts ap 1446.g. pr. Kr. Šo
aptuveno datumu var pieņemt vadoties no piedāvātajām dažādajām bibliskās
interpretācijas alternatīvām:
- Exodus 12:40 “Israēla bērnu uzturēšanās laiks Ēģiptē bija četri simti trīsdesmit gadi.”
- Soģu 11:26 “Kamēr Israēls mita Heрbronā un tās mazpilsētās un Aroērā un tās priekšpilsētās un visās tanīs pilsētās, kas atrodas abpus Arnonas, visus šos trīs simtus gadu.”
- I Ķēniņu 6:1 “Un četri simti astoņdesmitajā gadā pēc Israēla bērnu iziešanas no Ēģiptes zemes ceturtajā valdīšanas gadā, Zīva mēnesī, tas ir otrs mēnesis, kopš viņš bija Izraēla ķēniņš, viņš sāka celt tam Kungam namu.”
*Pēc Hilla un
Valtona pētījumiem secinājums ir sekojošs:
a)
I.Ķēniņu 6:1 vēsta, ka gājiens uz
apsolīto zemi notika 480 gadus pirms Sālamana ceturtā valdīšanas gada. Savukārt
Sālamana ceturtā valdīšanas gads tiek datēts apmēram ar 966/960/957 g. pr. Kr.,
tas norāda, ka Exodus ir noticis ap 1446/1440/1437 g. pr. Kr.
b)
Pēc Soģu 11:26 Kanaāna atradās
Israēlas okupācijā apmēram trīs simti gadu vēl pirms Jefta, kas datēts ap 1100
un 1050 g. pr. Kr. Džošua iekarojums datēts starp 1400 līdz 1350 g. pr. Kr.,
tad vēl jāpieskaita Israēla dēlu četrdesmit tuksnesī pavadītie gadi. Tad iznāk,
ka ceļš uz apsolīto zemi ildzis apmēram intervālā no 1440 līdz 1390 g. pr. Kr.
c)
Mоdijas izsūtоjuma Moses nodzīvoja
40 gadus (Exodus 2:23, Apostuļu darbi 7:3). Vienīgie Faraoni, kuri valdīja
četrdesmit gadus un vairāk bija TutmossIII (1504-1450) un Ramzes II
(1290-1224).
*Hill and Valton.
Survey of the Old Testament.- Prichard: ANET- 149.lpp.
Pēc
zinātnieku uzskata reālākie Exodus laika faraoni ir Ramzes II un Amenhoteps II
(1436-1410 g. pr. Kr.). Pētnieki, kuri domā, ka Ramzes II bija Exodus notikumu
laika faraons, kā pierādījumu tam piedāvā Exodus 1:11, kur šai rakstu vietā ir
minēta tā laika pilsēta ar nosaukumu Ramzesa.
Savukārt
otri apgalvo, ka Amenhoteps bija tā laika faraons, kā iespējamos pierādоjumus
minot
1)
Iespējamība, ka Hatрepsute
(1490-1469 g.pr.Kr.) bija Mozus audzinātāja
2)
Amenhotepa valdīšanas gadi bija
1436- 1410 pr.Kr.
Šie
fakti tika minēti, lai rastos vispārējs priekšstats par Exodus, kā bibliski un
vēsturiski nozīmоgu notikumu. Tāpat neatbildēts ir Mozus jautājumus: kas viņš
īsti bija, un vai viņš bija viens indivīds, vai konkrētas nozīmes labi
organizēta paaudšu grupa (Mozus vecums rakstos). Cik daudz ir jautājumu, tik
pat un daudz reižu vairāk var būt atbildes. Viss iepriekšminētais tikai norāda
uz to, ka Exodus ir ļoti plašs un nozīmīgs avots pētniecībai, bet šajā darbā
uzmanība tiks pievērsta konkrēti Exodus ģeogrāfiskajiem ceļiem.
EXODUS CEĻI.
Pastāv
(t.i. literatūrā atradu) divas teorijas par Exodus ceļu: Ziemeļu Ceļa
teorija un Dienvidu
Ceļa teorija. Ziemeļu ceļa teorija apgalvo, ka Jūdi devušies uz Kadēрu pa
Vidusjūras lagūnu. Savukārt otrā teorija piedāvā versiju, ka ceļš ir bijis
Dienvidu virzienā (no Succotch - Teku). Lai gan pētījumus, pieņēmumus, kā arī
iepriekš minētos apgalvojumus sarešģītus dara fakts, ka pat šodien vēl neviens
nav pierādījis, kur īsti atrodas Sоnaja kalns. Nav izslēgts, ka tas Sоnaja
kalns, kuru šodien par tādu uzskata, nav tas pats, kurš ir minēts attiecīgajos
Bībeles tekstos. Tādejādi (pieņemot, ka mēs nezinam Sоnaja kalna patieso
atrašanās vietu) nav garantija, ka ceļš, kas piedāvāts pētnieciskajā literatūrā
ir analoģisks. Tāpēc jau arī pastāv vairākas teorijas.
Pēc
Ziemeļu ceļa teorijas izriet, ka Sinaja kalns ir atradies pavisam netālu no
Kadēрas. Exodus 15:22 “Un Mozus lika celties israēliešiem no Niedru jūras
nometnes, un viņi izgāja uz Рūras tuksnesi, un, nogājuši treju dienu gājumu,
tie neatrada ūdeni.”
Pēc
zinātnieku domām toreiz Niedru jūra atradās vietā, kuru mūsdienās sauc par
Bardawil - Lagune. Savukārt pats kalns ir bijis kādus 36 km uz rietumiem no
Kadēрas t.i. tā sauktais Jebel Hilal. Numeri 11:31-32 (šо Svēto rakstu vieta
iespējams norāda tieši Exodus Ziemeļu ceļa teorijas gaitu) “Tad cēlās tā Kunga
sūtīts vējš un atdzina no jūras, izklaidus pāri nometnei paipalas, šeit vienas
dienas gājuma puslokā, visapkārt ap nometni, divi olektis augstu kārtu virs
zemes.” Ziemeļu ceļa aprakts atrodams sekojošās Vecās Derības rakstu vietās.
Exodus 13:17-22 “Un, kad faraons tautu bija atlaidis, tad Dievs to neveda pa
filistieрu zemes ceļu, lai gan tas bija īsāks… bet Dievs lika iet tautai
apkārtceļā pa tuksnesi uz Niedru jūru. Un izraēlieši no
Ēģiptes zemes
izgāja bruņojušies cīņai.”
Exodus
12:37 “Un Israēla bērni devās ceļā kājām no Ramzesas uz Sukotu, kādi seši simti
tūkstošu vīru bez bērniem.” Ramzesa, kas varētu būt mūsdienu Port Said
teritorejā; Sukota - mūsdienu Mahalla al Kubra teretorija. To pašu apgalvo
Numeri 33:5 “Un Israēla bērni izgāja no Ramzesas un apmetās Sukotā.”
Tālāk
israēlieši pameta Sukotu un devās uz Ētamu Exodus 13:20 “Un viņi savas teltis
uzcēla no Sukotas un apmetās nometnē pie Ētamas, tuksneša galā.”
Savā
turpmākajā ceļā Israēla devās atpakaļ un apmetās netāli no Pihahirotas, tas ir
starp Migdolas pilsētu un vidusjūru. Migdola atradās tagadējā Al-Kantara
apgabalā.
Exodus
14:2 “Saki israēliešiem, lai tie apmet lоkumu un uzceļ nometni Pihahirotas
priekšā, starp Migdolu un jūru, taisni pretī Baāl-Cefonai; tai iepretī apmeties
pie jūras. (Baāl-Cefona atrodoties uz tagad sauktās Bardawilas lagūnas).
Exsodus
13:18 arī apliecina, ka Dievs licis israēliešiem doties pa tuksnesi virzienā uz
Niedru jūru, tad šķērsojot to Israēla tauta iegāja Рūras tuksnesī - Exodus
15:22. Skarоt karti.
*Ja salоdzina abu
(Ziemeļu un Dienvidu) teoriju popularitāti pētnieku un akadēmiskajās aprindās,
tad Dienvidu Ceļa teorija ir daudz populārāka. Tam par iemeslu tiek minēts
“Sinaja kalns”, respektīvi, Jebel Musa (Mozus Kalns - arābu valodā), kas daudz
precīzāk un labāk atbilst Sinaja kalna aprakstam Vecajā Derībā nekā augstāk
minētais Jebel Hilal kalns.
Tālāk
apskatоsim literatūrā piedāvāto Dienvidu ceļā teoriju. Pirms tam pievērsties ir
jāņem vērā kāda ļoti nozīmоga lieta, kas ir būtiski ietekmējusi Exodus ceļa
pētīšanu, proti, **Suecas kanāla celtniecība pāgājušajā gadsimtā ir ļoti
spēcīgi ietekmējusi un izmainоjusi apkārtējo ainavu - tādejādi ir grūti
idenficēt bibliskās vietas.
Pirmām
kārtām šķiet, ka bibliskā Sinaja klana atrašanās vieta vairāk atbilst Dienvidu
ceļa teorijai. Exodus 19:16-25 ir aprakstīti sekojoši notikumi: “Un notika
trešajā dienā, kad ausa rīts, tad bija pērkons un zibeņi, un biezs mākonis virs
kalna, un varen stipra bazūnes skaņa, tik stipra, ka visa tauta, kas bija
nometnē, izbijās
Un
Mozus izveda tautu ārā no nometnes Dievam pretī, un tie nostājās kalna pakājē.
Un viss Sinaja kalns kūpēja, jo tas Kungs nonāca uz to ugunī, un tā dūmi cēlās
augšup itin kā kādas krāsns dūmi, un viss kalns ļoti trīcēja…”
Viens
no alternatоvākajiem skaidrojumiem ir sekojošs: Sinaja kalns ir bijis vulkāns,
tomēr līdz šim laikam ziemeļu ceļa pakārtnē neviens vulkāns nav atrasts. Tad
vēl Deuteronomium ir aprakstīts, ka Sinaja kalns ir atradies vienpadsmit dienu
ceļā no Kadesh -Barnea: “Vienpadsmit dienu gājumā no Horeba pa Seоra kalnu ceļu
līdz Kadeр - Barneai.”
*Gaalyah Cornfeld
and David Noel Freedman. Archeology of the Bible: Book by book. –San Francisco:
Harper & Row, Publishers, 1976. – 40.lpp.
**Warner Keller.
The Bible as History. London: Hodder & Stoughton, 1956. – 126.lpp.
Treškārt,
Elija tikai četrdesmit dienu un četrdesmit nakšu laikā sasniedza Sinaju no
Beršebas (ārī mūsdienās šо pilsēta ir saglabājusi savu tā laika nosaukumu). Šis
notikums ir aprakstоts I Нēniņu grāmatā 19:8 “Un viņš cēlās, ēda un dzēra un
gāja, stiprinājies ar šo ēdienu, četrdesmit dienas un četrdesmit naktis līdz
Dieva kalnam Horebam.” Horebs ir minēts rakstos, kā otrs Sinaja kalna
nosaukums.
Apskatоsim
vēlreiz, kā šis Dienvidu ceļš tiek aprakstīts Bībelē un kā to ir interpretējis
Warner Keller:
1)
Exodus 12:37 “Un Israēla bērni
devās ceļā kājām no Ramzesas uz Sukotu, kādi seši simti tūkstošu vīru bez
bērniem.”
2)
Exodus 13:18 “Bet Dievs lika iet
tautai apkārtceļā pa tuksnesi uz Niedru jūru. Un israēlieši no Ēģiptes zemes
izgāja bruņojušies cīņai.”
3)
Exodus 13:20 “Un viņi savas teltis
aizcēla no Sukotas un apmetās nometnē pie Ētamas tuksneša galā.”
4)
Exodus 14:9 “Un Ēģiptieši dzinās
pakaļ un panāca tos - visi faraona rati, zirgi, jātnieki un karaspēks - kad tie
bija apmetušies pie jūras, pie Pihahirotas, taisni pretim Baal-Cefonai.”
Šeit
autors norāda, ka tauta nedevās cauri filistiešu zemēm Exodus 31:17 “… Dievs
tos neveda pa filistiešu zemes ceļu, lai gan tas bija īsāks…” Autors, bez tam,
visai pārliecināti aizstāv savu viedokli, ka Svētajos rakstos minētā jūra
noteikti ir sarkanā jūra nevis Niedru jūra (šо pārpratuma iemesls varētu būt
Bībeles tulkošanas neprecizitātes, jo tur reizēm to tulko kā Sarkano, reizēm kā
Niedru jūru), jo *Jaunā Derība raksta tikai par Sarkano jūru.” Skatоt karti.
*Warner Keller. The
Bible as History. London: Holder & Stoughton, 1956. – 126.lpp.
NOBEIGUMS.
Praktiski
visā literatūrā, kas runā par Exodus - ceļu uz apsolоīo zemi kā nobeigums tiek
piedāvāts apmēram sekojošs teikums - Nekādi arheoloģiskie atradumi nevar
pierādīt Exodus notikuma patiesīgumu, vai nepatiesīgumu.
Kopumā
eksistē ļoti daudz un dažādu spekulatīvu teoriju par pašu Exodus ceļu un
vispārējo iziešanas iemeslu. Piemēram, kādā* vēstures grāmatā tiek minēts, ka
iziešana no Ēģptes izskaidrojama ar klejotāju tautu raksturоgo staigāšanu -
migrāciju, kuru izraisījuši nelabvēlīgi ekonomiskie vai polistikie apstākļi.
Lai vai kā, tomēr Ziemeļu un Dienvidu ceļa teorijas man šķiet vispieņemamākās.
Atšķirībā no garīgās literatūras, vēsturiskajā literatūrā ir samēra maz
informācijas par рo ceļu. Tāpat neskaidrоbas ir ar Sоnaja kalnu, kuru pat
Bībelē dēvē atšķirīgi (iespējams, ka ir līdzīgi kā ar jūrām un mēs nevaram
droši zināt, ka runa iet par vienu un to pašu kalnu).
Tad
vēl paliek atklāts jautājums - kāpec tad īsti Israēla tauta atstāja Ēģipti. Vai
tas tiešām bija israēliešu sociālais stāvoklis Ēģiptē, kas neparedzēja nekādas
izredzes nākotnē. Tāpat ģeogrāfiskais stāvoklis nebūt nebija no tiem
izdevīgākajiem, trūka arī dabas resursu. Iespējams, ka рie apstākļi arī
veicinājā izceļošanu. Teretorija, uz kuru devās israēlieši, pieskaitāma pie tā
dēvētās “piejūras vidienes”, kas ir kalni ar bagātīgiem mežiem un metālrūdu
krājumiem. Lai gan šīs teritorijas bija apdraudētas
savas
nenorobežotības dēļ, tomēr atrasties tājās nozīmēja izredzes un plaša diapazona
darbības lauka iespējas.
EXODUS NOZĪMĪGĀKIE
REZULTĀTI:
1)
Israēla nacionālās apmešanās
vietas atrašana;
2)
Cīņa starp dievišķo un cilvēcisko
- rezultātā Dieva tautas izvešana no Ēģiptes;
3)
Dieva baušļu atklāšana cilvēkiem;
4)
Мeogrāfiskai vides maiņai pakārtota
dzīves stila maiņa;
5)
Nacionālās identitātes un
tradīciju nostiprināšanās izceļošanas laikā.
Runājot
par paša notikuma patiesоgumu, jāņem vērā ir turpat rakstos minētā manna un
jūras šķērsošana.
Patiesоba
ir viena: jo senāks vēsturiskais teksts, jo vairāk un dažādākas būs hipotēzes,
versijas un visneiedomājamākās teorijas.
*Leons Gabriels
Taivans. Teoloģijas Vēsture. Rоga: Ceļр 1995. – 19.lpp.
LITERATЫRAS
SARAKSTS.
1.
Palestīnieši. Daugavpils
Pedagoģiskā Institūta Vēstures katedra. Atbildоgā par izdevumu: D.Treigute.
2.
Gaalyah Cornfeld and David Noel
Freedman. Archeology of the Bible: Book by book.- San Francisco: Harper &
Row, Publishers, 1976.
3.
H.H.Rowley. Bible Atlas.- New
York: Association Press, 1961.
4.
Warner Keller. The Bible as
History. London: Holder & Stoughton 1956.
5.
Hill and Walton. A Survey of the
Old Testament.- Prichard: ANET, 1996.
6.
Leons Gabriels Taivans. Teoloģijas
Vēsture. Rоga: Ceļр 1995.
Autors: Jans Adsons
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru