Evija Viziņa, 11.f
Pusaudži ir bērni pārejas
vecumā. Viņu emocionālās vajadzības ir tādas pašas kā bērnam, bet viņi vairs
nav bērni. Pusaudžu periods ir no 11-15, 16 gadiem. Šis laiks ir pārvērtību
pilns, pusaudžos sastopamas tādas iezīmes kā hormonu vētras, autoritāšu, maiņa,
emancipācija (atbrīvošanās no kāda aizbildniecības, uzraudzības) cīņa par
vienlīdzību attiecībās, kā arī tas, ka šajā laikā mēs, pusaudži, vairāk
interesējamies par sevi un vēlamies sevi izzināt un izprast.
Ir svarīgi, lai mēs par sevi
interesētos, jo tas dod daudz plusus, piemēram, mēs veidojam, savu personību,
"es" tēlu, audzinām sevi un dodam pamatu nākotnei. Es arī sevi pētīju
un varu piedāvāt savu pētījumu rezultātus. Tātad pētot savu garastāvokli es secināju,
ka mans garastāvoklis nav ļoti mainīgs. Tā izmaiņas bija atkarīgas no
apkārtējiem apstākļiem. Manu omu izmainīja sliktas/labas atzīmes, draugu
atbalsts, draudzība/nosodījums, slikta attieksme, veselības stāvoklis. Es
analizēju arī savu "es" tēlu - patieso, un to, kuru es rādu
apkārtējiem. Bija dažas atšķirības, un es domāju, ka tās radušās no tā, ka es
droši vien pielāgojos apkārtējiem. Lai iederētos katrā sabiedrībā ir jānoslēpj
dažas īpašības.
Emancipācijas tieksmes ir
būtiskākā pusaudžu psihiskā īpatnība. Tā ir saistīta arī ar negatīvismu,
opozīcijas tendenci, t.i. pusaudzis grib nostāties pretī tiem pieaugušajiem,
kuri neatļauj būt pieaugušam, ierobežo, kritizē, “lasa morāli” utt. Man nav
bijusi saskare ar šādiem cilvēkiem. Parasti pret mani neviens pieaugušais tā
neizdodas. Emancipācijas tieksme ir saistīta arī ar autoritāšu maiņu- pieaugušo
nomaina vienaudži. Saskarsmē pusaudzis var sākt vadīties pēc tā , ko saka
vienaudžu grupa. Es arī dažreiz piemērojos vienaudžu uzvedības stilam un manierēm.
Bet lielākoties tas ir atkarīgs no mana garastāvokļa. Ja es vēlos, tad es tā
daru, ja nē, tad nē. Nav tā , ka es vienmēr darītu, to, ko citi , lai tikai
nebūtu “izstumtā”.
Noteikti būtu jāmin tāda
pārvērtība kā pubertāte. Pusaudžos sākas dzimumnobriešana, kas ne vienmēr ir
vienlīdzīga starp pusaudžiem. Tas rada konfliktus. Dažreiz neattīstījies
pusaudzis jūtas nepilnvērtīgs, kompleksains un viņš nevar atbrīvoties. Bērni
šajā vecumā vairāk sāk interesēties par dzimumdzīvi un ar to saistītām lietām.
Pusaudzis sāk pievērst uzmanību savam ārējam izskatam, kas kļūst par dažādu
pārdzīvojumu cēloni. Man vislielākās problēmas sagādā drēbes. Par laimi , mani
neapmeklē tāda pusaudžu problēma kā pūtītes.
Jebkuram pusaudzim ir
vajadzīgs draugs, lai tas varētu uzklausīt pusaudzi un dot arī padomus, ja
vajadzīgs. Bieži vien pusaudzis tiecās pēc draudzības ar gados vecākiem, jo tad
arī viņš sevi izjūt par vecāku. Par galveno draudzības kritēriju pusaudži
uzskata savstarpēju uzticēšanos un sapratni. Es arī piekrītu šiem kritērijiem.
Dažreiz man pat nav vajadzīgs cilvēks. Pietiek ar savu mīļoto kaķi vai suni, jo
es uzskatu, ka viņi ļoti labi izprot cilvēku.
Visus pusaudžus kaut kas
interesē. Vienam tā var būt vijoļspēle, citam- basketbols. Šajā vecuma posmā
parādās dominējošās intereses, kuras ir virzītas uz nākamās profesijas izvēli,
bet tā var arī nebūt. Man patīk peldēt, es apmeklēju baseinu, man patīk lasīt
grāmatas, es tās lasu, man patīk mūzika, esmu beigusi mūzikas skolu, tagad-
dziedu korī. Šie visi ir tikai vaļasprieki. Mani interesē pavisam citāda veida
lietas, kurām tiešām varētu būt saistība ar manu nākamo profesiju.
Šīs ārpusskolas nodarbes var
būt arī kā pašapliecināšanās izpausmes. Visā pusaudžu vecuma laikā viņiem
pieaug nozīmīguma apziņa. Ja bērnam šajā vecumā neveicas vienā vietā, viņš
cenšas atrast sev citu jomu, lai kompensētu neveiksmes un rastu iespēju
pašapliecināties. Es, piemēram, arī labprātīgāk kontaktējos ar cilvēkiem, kuri
mani labi novērtē.
Vecāku un pusaudžu attiecības ir ļoti
sarežģītas. Īstenībā, pie visām pusaudžu rakstura sliktajām iezīmēm ir vainīgi
vecāki, kas ir ieviesuši kļūdu bērna iepriekšējā audzināšanā. Ja vecāki neprot
sadzīvot ar savu pusaudzi , tad tam bieži vien ir nelabas sekas. Viena no
lietām, kas varētu vērst visu par labu irtā, ka vecākiem ir jāliek just. Ka
viņiem pusaudzis nav vienaldzīgs. Viņiem ir jāinteresējas un jāseko līdzi
pusaudžu interesēm. Man ar mammu ir labas attiecības, ar viņu var par visu
parunāt, bet dažkārt viņai ,piemēram, televizors ir svarīgāks par palīdzēšanu
man Tas, patiesībā , no vienas puses ir labi, jo tas manī ieaudzina patstāvību,
kaut arī pirmajā brīdī nedaudz "grauž" sirdi.
Pusaudžiem ir vajadzīga savu vienaudžu
sabiedrība. Vecāki bieži vien liek šķēršļus šai draudzībai, un tam, savukārt ir
negatīvas sekas. Pirmkārt, pusaudzis pakļaujoties vecāku liegumam, norobežojas
no vienaudžiem- tātad viņiem nav iespējams apgūt kolektīvisma skolu, kad šīs
tendences ir visvairāk izteiktas. Situācija rada vispiemērotākos apstākļus
egocentrisma un individuālisma attīstībai pusaudža personībā. Mana mamma nav
radījusi šādus apstākļus. Viņa man atļauj tikties ar cilvēkiem, kuri viņai
pašai varbūt nevisai patīk, jo viņa mani pietiekoši labi pazīst, lai zinātu, ka
man var uzticēties un ka es neietekmēšos no šiem "sliktajiem".
Pusaudzis savas zināšanas sāk meklēt pats,
nepieņem visu "kā ir", bet jautā "kāpēc", viņam attīstās
vispārīgās intelektuālās spējas, viņš cenšas gūt novērtējumu, apliecināt savus
sasniegumus, cenšas diskutēt, salīdzināt viedokļus u.t.t.
Skolā pusaudži parasti vēlas , lai skolotāji
izturētos pret viņiem "kā līdzīgs pret līdzīgu", neskatītos uz
skolēniem "no augšas". Pusaudžiem nepatīk, ka skolotāji runā bez
emocijām, neļauj izteikties, apvaino, runā skarbā tonī, nekad neatzīst savas
kļūdas, nesaprot savus skolēnus. Mūsu skolā ir daži skolotāji, kas tieši tā arī
izturas. Lielākoties, tie ir vecāka gada gājuma skolotāji. Man liekas, ka tas
ir tāpēc, ka viņu mācīšanas metodes bija atbilstošas agrākiem laikiem, bet ne
mūsdienu skolēniem, jo cilvēki, izglītība un zināšanas attīstās, bet šie
skolotāji nav gājuši līdzi laikam. Skolā ir arī daudz iemeslu stresa situāciju
izveidošanai, piemēram,vecāki grib, lai bērns mācās labāk, klasesbiedri apsmej,
nav draugu, ir liela slodze, skolotāji nenovērtē vai pārvērtē. Man dažreiz arī
uznāk “drūmie”, un tas ir saistīts galvenokārt ab skolu.
Pusaudžu vecuma ir vissarežģītākais cilvēka
attīstības posms!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru