S A T U R S
1.
Ievads.
2.
Nāves jedziens.
3.
Pašnāvība.
4.
Nāvessods.
5.
Eitanāzijas problēma .
6.
Nobeigums.
7.
Izmantotā literatūra.
I E V A D S
Savu darbu es gribētu iesākt ar eseju, kuru
esmu uzrakstījusi jau sen. Tas ir mans priekšstats par nāvi.
…Neviens nekad neuzzinās
kā Viņa izskatās.Viņa atnāk bez ielūguma un dabūjusi , kas Viņai vajadzīgs,
lēnām un klusu aiziet projām. Viņa ir
varena, Viņa ir ļauna, Viņa nepakļaujas nevienam.Viņas uzvedībai nav paskaidrojuma,
Viņu nevar apturēt , Viņu nevar paredzēt.Viņa atnāk un iznīcina visu dzīvo, paņemot tevi sev līdz.
Kad pagātnes ēnas dejo ap tev, uz Viņas
sejas rotājas viltīgs smaids, jo par vēl
vienu dvēseli ir kļuvis vairāk. Ar dvēseli, kas ir melna kā nakts, kas dzīvē
nepazina mīlestību un žēlumu, un tātad neuzzinās to arī nekad. Viņa rada sev līdzīgus un neattīrot mūsu dvēseles no savas ietekmes,
atgrieza tās atpakaļ mūsu pasaulē. Kas aizgāja, tas atgriezās, viss atgriežas …
Viņa davina mums mieru un bezrūpību, tās lietas, kuras dzīvojot, mēs nekad
neizzināsim pilnā mērā.Tur, uz kurieni
mēs aizejam , valda klusums, jo
Viņa nemīl rosību un troksni, Viņa
vienkārši neapjēdz tās vajadzību. Viņai nevar būt neka
kopīga ar mīlēstību, prieku, labsirdību. Viņa negrib, lai tas viss mums
piederētu, tāpēc arī paņem mūs tieši tādos brīžos, kad liekas, ka dzīve ir
tikko sākusies…
Viņa pielavās no aizmugures un uzliek
savu kaulaino roku uz tava pleca. Viņa klusē…bet tu jau visu esi
sapratis . Ir pienācis tavs laiks, viss, beigas…
Tāda ir mana attieksme pret nāvi. Savā darbā es
gribētu dziļāk iepazīties ar nāves
jēdzienu, jēgu. Es aplūkošu eitanāziju, nāvessoda un pašnāvības problēmas,
cēloņus un varbūt atklāšu gan sev, gan citiem šo tēmu no jaunas puses.
Katra dzīvā būtne neizbēgami nes sevī savas
iznīcības iespējamību un nepieciešamību. Katras dzīvības sākumā jau dzīmšanās
brīdī ir ieliktas tās beigas.
2.
Nāve – ir dzīvas būtnes
dzīves beigas.¹ Es, savukārt, dotu nāvei tādu defenīciju: N. – ir jebkura
cilvēka dzīves sastāvdaļa, ar kuru viņš ir saistīts visu savu mūžu. Cilvēks
nezina, kad viņš mirs, bet kad viņa stunda ir klāt, viņš to jūt. Manuprāt,
vieglāk dzīvot nedomājot par to, kas ar tevi notiks pēc nedēļas, nezinot vai tu
vēl būsi dzīvs vai nē, jo tad dzīve pārvertīsies par eksistēšanu. Tavas domas
tiks vērstītas uz to, lai pēc iespējas labāk un auglīgāk nodzīvot tev atlikušas
dienas. Bieživien cilvēki, kas zina cik viņi vēl staigās pa šo zemi pievēršas
Dievam, uzskatot, ka viņš var vai nu uzdāvināt viņiem kaut vēl vienu dienu, vai
nu lūdz piedošanu par saviem grēķiem, jo tic, ka eksistē elle un paradīze.
Senajos laikos cilvēki
ticēja nemirstībai, pāriešanai uz citu pasauli – mirušo pasauli. Par piemēru
var būt Senā Ēģipte. Ēģiptieši uzskatīja, ka īstēna un mūžīga dzīve ir
iespējama tikai aizkapa valstībā. Viņi cēla piramīdas, kapenes, veselas mīrušo
pilsētas, jeb nekropoles. Mirušie tika mumificēti, cenšoties saglabāt ar to
mirušas miesas atliekas, īpašu uzmanību pievēršot sirdij, jo uzskatīja to par
saprata centru. Arī visas darglietas, kas piederēja nelaiķim tika aprākti kopā
ar viņu, lai “citā” pasaulē viņš nebūtu nabāgs un viņam nepienāktu būt par
vērgu.
Līdz ar cilvēka
individualitātes attīstību, personības veidošanos, pārdomas par nāvi kļūst izteikti ētiskās, citādi
sakot, tās kļūst filozofiskas. Cilvēki sāk apzināt nāves jēgu, kas, manuprāt,
ir saistīta ar cita cilvēka piedzimšanu. Viens mirs, otrais piedzims, tas ir
dabas noteikumi. Nāve ir bezjēdzīga tikai ja cilvēks nav izpildījis iecērēto,
ja viņa dzīve bija tukša, veltīga, nepiepildīta.²
1 – “Словарь по этике”, под ред. И.С. Кона, М.,
1981 г.
2 – “Ētika” S. Lasmane, A.
Milts, A. Rubenis, R.,1993.g.
Pasaulē eksistē memento mori princips, kas piedavāja vienmēr
rīkoties tā, lai katrs darbs, katrs solis, katra rīcība, ko izdara cilvēks ir
pedējais, kas viņam vispār ir paredzēts dzīvē. Šis princips, kas tika
noformulēts stocisma filozofijā, pēc būtības ir vērsts domām nevis par nāvi,
bet par dzīves ierobežotību. Ar vienkāršiem vārdiem sakot, šis te princips
mudina iemācīties mīlēt un vērtēt dzīves katru brīdi tieši tad, kad to
izdzīvojat, nevis tad, kad ir situsi jūsu stunda.
Lūcijs Seneka Savās
vēstulēs raksta par to, ka ir jāmācas nomirt, proti: «… ir ilgi jāmācas, kad
pienak neizbegama stunda, aiziet ar
mierīgu sirdi.»¹ Tātad, no tā izriet, ka
mums ir jādzīvo lai iemācītos nomirt? Vai tas neskan nedaudz absūrdi un
neloģiski? Katrs normāls, racionāls cilvēks, kas bauda dzīvi nevienu mīrkli
nedoma par nāvi kā par kaut ko reālu, vai par to, ka kadreiz arī viņš pametis
šo rosīgu pasauli. Cilvēks līdz pedējam brīdim pretojas nāvei un cenšas elpot
ar pilnu kruti. Tīri teoretiski cilvēki samierīnajas ar nāvi, jo apjēdz, ka no
tā nevar izvairīties, bet dvēsele kā nemirstīga būtne nekad nepieņems nāvi.
3.
Uzreiz paradās glūži
loģisks jautājums: «Ka tad būt ar pašnāvniekiem? Ja viņi grib satikt nāvi vai
tas nozime, ka viņiem nav dvēseles?»
Manuprāt, tie ir cilvēki,
kas ir pazaudējuši savas dzīves jēgas pavedienu. Viņiem nav šķēršļus starp
dzīvi un nāvi, viss ir vienlīdzīgs, eksistēšanas sfēra ir izkrāsota vienā
krāsā, pārsvarā pelēkā. Līst lietus, spīd saule, puš vējš, kāds smaida, kāds
rauda…viss ir vienaldzīgs, bezjēdzīgs, bezcērīgs, nevajadzīgs.
Runājot par pašnāvību no «zinātniskā» viedokļa, tad šajā
gadijumā saduras divi principi: darbības svētums un personības autonomija.
Daudziem cilvēkiem autonomijas princips ir tā attīstījies, ka tie vispār nevar
iedomāties pašnāvību kā morālu problēmu.
1 – Lūcijs Annējs Seneks,
«Vēstules Lucījam par ētiku», R., 1996.g.
Konsekvencionālisms
norāda, ka šķirties par pašnāvību ir morāli slikti tad, ja tas ir darīts ar
nodomu sodīt citus cilvēkus vai atriebties tiem, vai arī izvairīties no
sociāliem pienākumiem. Šie argumenti vēršas neviss pret pašnāvības aktu vai tās līdzekļiem, bet pret mērķi. Īpaši
slikti , ja sabiedrības locēkli ir cits no cita atkarīgi vai arī ja persona ir
neaizvietojama. Taču tāds arguments nav efektīvs cilvēkam, kas cieš no fiziskām
sāpēm vai arī pilnīgi atkarīgs no cita. Nevinam nav pienākuma uzticēties citam pilnīgi
un akceptēt visas iespējamās ciešanas. Konsekvencionālisms var iet arī citā virzienā, proti, norādīt uz
pašnāvību kā aktu, kas dod atvieglojumu citiem.
Deontoliģija akcentē pašnāvības nodomus.
Centrā tiek izvirzīta cilvēka dzīvības rekspektēšana, taču pašnāvība nav izcēlusies no tā, ka kāds ir izrādījis
nepietiekamu godbijību pret dzīvību. Tas , kas nonāvē sevi , nonāvē personu,
kura vienīgā dod tai iespēju būt tikumiskai.
Pašnāvība lielākoties ir iracionāla. Tas,
kas sevi nonāvē, darbojas – celeris paribus – vēl iracionālāk neka tas , kas sevi
apdraud vai sakropļo. Tikai romantiķi vai filozofi pesimisti pakļaujas
vispārīgajam dzīves apnikumam.
Principā, lielakoties es piekrītu domai
par pašnāvniekiem-romantiķiem, jo uzskatu ,ka cilvēki, kas ir spējīgi vai kas
kaut vienu reizi ir nopietni domājuši par suicīdu, nestāv ar abām kājām uz
zemes. Viņi dzīvo citā pasaulē, kuru paši ir izdomājuši un tur nav vietas
nevienam citam . Kāda studente savā darbā apgalvo, ka pašnāvību var izdarīt
tikai vājš cilvēks, ka cilvēkam ir jānodzīvo tas laiks, kuru viņam ir atvēlējis Dievs, neraugoties ne uz ko,
galvenais ir noeksistēt! Man ir gluži cits viedoklis, manuprāt, tie
cilvēki nav vāji, tik stipri un drosmīgi vēl ir jāmeklē. Tas nav viegli – apzināti
atņemt sev dzīvību. Kad tavs prāts ir skaids , kad tu pilnā mērā apjēdzi nāves
sekas, tuvu cilvēku sāpes, rādinieku asaras…un tājā pašā laikā zini, ka ja paliksi starp dzīvājiem būs sliktāk,
beziedzīgak, smagāk…Kas attiecas uz Dieva atvēlēto laiku, man šķiet, ka neviens
nezin cik viņam paredzēts dzīvot. Var būt tiem, kas paši sevi nogālinā, jau
pienācis laiks mirst. Bet mēs to nekad neuzzināsim…
4.
Nāvessods ir viens
jautājums, kas interesē vairākus cilvēkus. Ar nāvessodu saistītas ir divas
galvenās teorijas - utilitārisms un retributīvisms.
Utilitārisma attaisnojums skan : nāvessods ir
briesmīgs sods, tas ir visatbaidošākais sods . Tā ir augsta cena , taču vērsta
pret vairākkārtējām slepkavībām un briesmām tās atkārtot. Šis sods ir
nepieciešamais un mazākais ļaunums.
Retributīvisma attaisnojums ir vienkāršs
un pamatots: par smagākajiem noziegumiem – smagāko sodu. Ja vairākkārtēja
slepkavība ir smagākais noziegums, tad ir jāizmanto nāvessods.
Aktuāla un diskutējama problēma mūsdienās
ir jautājums par nāvessodu un tā nepieciešamību , lietderību, taisnīgumu.
Albērts Kamī , franču domātājs, asi iebilst
pret nāvessodiem, jo uzskata, ka tiesa, kura atzīst to nepieciešamību , kļūst
ne mazāk šausmīga par pašu izdarīto noziegumu. Jauna slepkavība neatceļ
izdarīto sabiedrības apvainojumu.
Nāvessods, pēc rakstnieka domām, ir ne
vien bezjēdzīgs ,tas ir pats kaitīgs.¹ Parasti tā piekritēji aizbildinās ar
domu par soda pamācošo raksturu. Viņi uzskata , ka ar tāda soda veida
piemerošanu tiks iebiedēti parēji kas vēlētos noslepkavot. Sabiedrība draud
potenciālajām slēpkavām ar nāvessodu, lai tie atturētos no nozieguma. Principā,
tas var būt laba ideja, bet tā vāji darbojas, jo slēpkavas, joprojām, eksistē
pat tājās valstīs nāvessods nav atsaukts. Kapēc? Nav atbildes un nekad arī
nebūs.
Agstākais
soda mērs nav vienkārši nāve. Pēc būtības tas tikpat maz līdzīgs dzīvības atņemšanai kā koncentrācijas nometne
– cietumam. Nāvessods ir pats pārdomātākais no visām slēpkavībām, ar to
saistītas ir arī noziedznieka morāli garīgas mokas. «Nāves gaidas parasti
iznīcina cilvēku jau ilgi pirms nāvessoda. Viņu nonāvē divreiz, turklāt pirmo
reizi šausmīgāk neka otro.»²
1-
A.Rubenis «Ētika XX gadsimtā», 1996.g., 219.lpp.
2-
Tur pat. 220.lpp.
Tas, protams, ir ļoti
huminiski, bet kā būt ar tā saucamiem «otmorozkiem» ? Viņi nemaz nežēlo par to,
ko ir izdarījuši .Ko darīt ar tādiem?
Ieslodzīt cietumā ? Lai pēc dažiem gadiem viņi tiktu amnistijā vai labas uzvedības dēļ tiktu atbrīvoti ? Pie tā
vēl ir jāstrādā nevienu gadu, un likumdevējam ir jāapskatās lieta visos
aspektos. Es negribu teikt, ka esmu pilnīgi par nāvessodu piemērošanu, taču
aizliegt to nav pareizi. Viss ir atkarīgs no konkretās situācijas un lietas.
5.
Eitanāzija.
Medicīnas ētikā pastāv jautājums par eitanāziju, kas nozīmē
patīkamu un vieglu nāvi.¹ Eitanāzijas vēsture ir samērā īsa. Medicīniskajā
terminoloģijā ienāk tikai 17.gadsimtā. Iepriekšējos gadsimtos cilvēka ciešanas
tika traktētas galvenokārt reliģiskā plāksnē, kā dabiskas un nepieciešamas
cilvēkam kā Dieva radībai. Ciešanas ir tās , kas māca cilvēkam kā morālai
būtnei žēlsirdību, prasmi just līdzi
citu ciešanam. Angļu filozofs Frensiss Bekons bija viens no pirmājiem, kas
ieminējas par to, ka ārsta uzdevums ir ne tikai mazināt mirēja ciešanas, bet
arī atvieglot viņa aiziešanu. Ja ārsts nevar palīdzēt dzīvot, tad viņam ir
vismaz jāpalīdz iespējami vieglāk aiziet no dzīves. Diskusijas par eitanāzijas
praksi ir jau 19.gadsimtā medicīniskās domas iezīme. Diskusijas starp eitanāzijas
atbalstītājiem un pretiniekiem nepārtraucas ne uz mirkli. Abām pusēm ir diezgān
pārliecinoša argumentācija.
No 1980.gada
Vatikāna deklarācijas izriet, ka nekas un neviens nevar atļaut nogalināt
nevainīgu cilvēku, neatkarīgi no tā vai viņš ir neizārstējami kaitēts vai arī
mirstošs. Neraugoties uz to , XX gadsimta beigās ar eitanāziju pamatos saprot
«nāvi bez sāpēm». Ja eitanāziju saprot netikai vienkārši kā pieņemamu nāvi, tad
to var interpretēt kā nāvi , kas ir labāk kāda cilvēka praktiskās vai iespējamās
dzīves ietvāros.
1. Lielā enciklopēdijas
vārdnīca. 1998.g.
`Eitanāzijai ir divas raksturīgākās formas : aktīvā un pasīvā. Aktīvā
eitanāzija ir apzināta nonāvēšana pēc pacienta vai viņa tuvinieku pieprasījuma.
Pasīvā aitanāzija pēc būtības ir atteikšanas no zīņas par pacienta dzīvību.
Morālā ziņā starp aktīvo un pasīvo eitanāziju nav būtīskas atšķirības , jo
žēlsirdīga nogalināšana ir arī atļauja nomirt. Lai izvairītos no
ļaunprātības eitanāzijas līgumam ir
jābūt juridiski precīzi noformētam. Pacientam ir jābūt tādā garīgajā stāvoklī,
kuru var apzīmēt par «pilnīgu garīgu un emocionālu kompetenci», ir nepieciešams
rakstisks pacienta lūgums, divi liecinieki, ārstu konsīlija slēdziens. No
vērtību viedokļa raugoties, apsolūta vērtība ir netikai dzīvībai , bet arī
dzīves kvalitātei, kuru medicīna arvien vairāk tiecas respektēt. Nedziedināmam
pacientam ir tiesības uz eitanāziju, ārstam ir tiesības to praktizēt vai arī
atteikties no šādas prakses.
Es piekritu domai , ka ja cilvēks ir
smagi un neizārstējami slims un lūdz viņu
nonāvēt , tad to ir jāizdara , jo tas taču ir mirstoša pēdējais lūgums,
ko vienmēr ir jāizpilda.
Nobeigums .
Mani secinājumi ir sekojoši:
1.
Dzīvība un dzūves griba ir stiprākā par nāvi.
2.
Pašnāvība ir grēks, bet katram ir pašam jālēmj savs liktenis.
3.
Nāvessods ir vajadzīgs, taču Latvija ir atteikusies no
tā, lai iekļautu ES. Cerēsim, ka tas nāks par labu mūsu valstij.
4.
Eitanāzijas problēma pastāvēja un vēl ilgi pastāvēs, jo tas
tiešām ir diskutējams jautājums un pienakt pie viena viedokļa ir ļoti grūti.
Taču pats galvenais, kas ienāca manā prātā un sirdī ir doma par dzīves
baudumu, par to, ka vajag elpot ar pilnu kruti un dzīvot, priecājoties katrai
dienai. Esmu pārliecināta, ka tās kļūs par manu devīzi!
Izmantotā literatūra.
1.
«Словарь по этике»
2.
S.Lasmanis, A. Milts, A. Rubenis “Ētika”
3.
Lūcijs Annējs Seneka “Vēstules Lucīlijam par ētiku”
4.
A.Rubenis “Ētika XX gadsimtā”
5.
Lielā enciklopēdijas vārdnīca.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru