Ivars Vertuls
2P2.1
Domraksts
Filosofija un erotika
Ventspils,
2000
Atšķiru skaidrojošo vārdnīcu:
filosofija – 1.
zinātne par dabas, sabiedrības un domāšanas vispārīgajiem likumiem; mācība par
esamības un izziņas vispārīgajiem principiem. 2. Kādas zinātņu nozares
metodoloģiskie principi. 3. Filosofiska mācība, pasauluzskats. 4. Prātojumi;
arī uzskatu kopums
erotika
– 1. Ar dzimummīlestību saistīts jūtu un izturēšanās veidu kopums, to izpausme.
2. Erotiska rakstura literatūra, mākslas darbi.
Domraksta tēma ir
par filosofiju un erotiku, tātad man tās ir jāapskata kopīgi, jāskatās, kas tām
ir kopīgs vai arī kas atsevišķs. Skatoties uz šiem paskaidrojošajiem tekstiem,
joprojām nerodas augsne veselīgai šo terminu salīdzināšanai. Klasiskā izpratnē
filosofija ir gudrības mīlestība, jā šādi tas skan vienkārši un saprotami, taču
vai tas tajā pašā laikā kaut ko paskaidro? Nē! Mīlēt gudrību – kāpēc – vai
tāpēc, ka pats ir gudrs, vai tāpēc, ka pašam ši gudrība nepiemīt? Jautājums
grūts. Filosofi apskata dažādus dīvainus jautājumus, viņi, tāpat kā jebkura
kultūras izpausme, ietekmē sabiedrības attīstību. Filosofija – tā ir gan
teorija, gan prakse vienlaikus (jo vairāk lasu dažādus filosofiskus darbus, jo
es mazāk saprotu kas tiem visiem ir kopīgs). Esot jāatšķir esamība un šķitums.
Jā, bet tas vairāk ir televīzijas seriāla “slepenās lietas” pārziņā. Vērojot
pasauli katrs izdara savus secinājumus, un vai tad viņam ir kāda cita izvēle,
kā vien pieņemt par patiesību. Ja viņš izdomā, ka patiesībā ir savādāk, tad
kāda ir šī cilvēka vajadzība pēc maņu orgāniem, ja tie melo un nerāda to kas
ir. Vai tad daltoniķi, kas redz krāsas savādāk dzīvo kādā paralēlā visumā? Nē,
viņi dzīvo kopā ar mums, un var pat izrādīties, ka viņi redz krāsa pareizi, bet
pārējie nepareizi. Un ko tad lai dara? Šādā veidā var aizdomāties ļoti tālu.
Erotika – kādu kritēriju man ņemt par pamatu, lai veiktu kādas salīdzinošas
darbības? Meklējot vēl kādu skaidrojumu, sastopos ar vārdiem, ka erotika ir tas
mīlas dzīves novads, kurā dzimuma sakariem nav nekādas vai ir ļoti niecīga
nozīme. O, jau parādās kas kopīgs – mīlestība. Mīlestībā uz gudrību, vai
filosofijā ir grūti iekļaut kādu daļu dzimuma sakaru, tāpēc var teikt, ka
mīlestība uz gudrību ir erotiska. Secinājumi? Nerodas. Šim vārdu savienojumam
jēga. Diemžēl šie vārdi ir tik daudznozīmīgi, ka šī izteiciena jēga ir ļoti
izplūdusi. Labi, ka šis ir domraksts, tādēļ es varu manipulēt ar tekstu tieši
tā kā es domāju.
Vai gudrības
mīlestība izraisa kādas sajūtas? Vai filosofijas kā prātošanas process rada
emocijas? Manuprāt tas nav atkarīgs no pašas filosofijas, bet no tā, ko izjūt
cilvēks par prātojamo problēmu. Filosofija labākajā gadījumā ir kā augsne kādām
jūtām. Vai šim faktam ir nozīme? Atkal nav. Sāpīgi, pagaidām neredzu kādu lietderīgu
secinājumu savā darbā.
1. vārda
filosofija definīcija no svešvārdu vārdnīcas,
ko izdevis apgāds “Jumava”: zinātne par dabas, sabiedrības un domāšanas
vispārīgajiem likumiem; mācība par esamības un izziņas vispārīgajiem
principiem. Vai tas neattiecas vairāk uz loģiku vai ētiku? Vai šim variantam ir
kas kopīgs ar filosofiju? Varbūt vienīgi tas, ka filosofu darbos ir parādīts,
ka viņi uztver pasauli, bet tas nav tik kategoriski, lai to sauktu mācību par
izziņas vispārīgajiem principiem. Tādā gadījumā arī mans darbs ir mācība par
vispārīgajiem izziņas principiem, kaut gan es nemanu šeit norādījumus par to,
kā jāapskata kāda lieta, priekšmets, parādība vai vienalga kas. Nākamais
skadrojuma varinats, ko mums piedāvā tā pati vārdnīca: filosofija – kādas zinātnes
nozares metodoloģiskie pamati. Tiešām labs variants, piemēram skaitļu teorija
ir matemātikas filosofija. Vai arī autopsija – anatomijas filosofija. Kā mēs
varētu šādas nozīmes filosofiju salīdzināt ar erotiku? Ar dzimummīlestību
saistīts jūtu un izturēšanās veidu kopums, to izpausme. Pilnīgi nekas kopīgs.
Varbūt šādu filosofiju var saistīt ar erotiku citā izpratnē – kā no dzimuma
sakariem brīvā nozīmē? Tas nepalīdz, kādas zinātnes metodoloģiskā pamata un
erotikas salīdzināšana nevar būt šī darba galvenā tēma.
Kas tālāk?
Filosofija ir filosofiska mācība. Tikpat tad varbūt vārdu ābols varētu
paskaidrot ar tekstu: “liels ābolītis” un ābolītis būtu mazs ābols? Erotika savukārt būt erotiska mācība, kāpēc gan nē? Šajā gadījumā abas šīs lietas
ir mācības, tā jau ir nopietna pazīme pēc kuras salīdzināt. Ko mums māca
erotika? Viņa varētu mums mācīt dzīvesveidu ar vai bez seksa, atkarībā no tā,
ko kurš grib saprast ar erotiku. Filosofija savkārt varētu mums mācīt pareizu
pasaules uztveri. Domraksta tēma ir tik provokatīva, ka tā vien gribas
salīdzināt, kas labāks, erotika vai filosofija, šajā gadījumā erotikas vai
filosofijas mācība. No filosofijas mācības cilvēks gūtu iespēju uztvert pasauli
tā, kā kāds to jau ir darījis līdz šim (ak, gribētu es izlasīt kādu grāmatu,
kur būtu pamācīts, kā ir jāuztver pasaule lai būtu laimīgs), bet šajā gadījumā
tas sabradā cilvēka individualitāti. ko šis pats cilvēks, kurš nupat riskēja ar
savu individualitāti, varētu gūt no erotikas mācības? Tas palīdzētu labāk
izprast pašam sevi un citus, saprast attiecību modeļus, kas valda starp
cilvēkiem utt.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru