Ievads.
XII gs. ir laiks, kad Eiropā arvien
lielāka uzmanība tiek pievērsta zinātnes attīstībai, ko nosaka intensīvā
ražotājspēku attīstība, taču bez teorētiska pamata. Zinātnei, kā tādai trūkst
filozofiska pamatojuma.
Izteikti pastiprinās katolicisma ietekme uz laicīgo pasauli, laicīgās varas
pārstāvji cenšas ierobežot garīgās varas centienus pārņemt savā pakļautībā arī
laicīgo dzīvi.
Visa tā ietvaros attīstās filozofija (tiesa gan-balstoties uz reliģijas),
ko šajā laikā aktīvi pārstāv sholastiķi, bet kas kā filozofijas mācība nespēj
izskaidrot natūrfilozofijas metodoloģijas pamatus. Šajā periodā darbojās tik
ievērojamas personības kā Galileo Galilejs, T.Hobss, P. Gasendī.
1596. gadā Francijā pasaulē nāk Renē Dekarts, kuram vecāku stāvoklis ļauj
iegūt izcilu izglītību La Flešas koledžā, kura skaitījās tā laika viena no
labākajām mācību iestādēm.
Tā bija jezuītu ordeņa mācību iestāde, kuras mērķis, pēc līguma ar
Francijas karali Anrī IV, bija sagatavot profesionālus administratīvos un
militāros darbiniekus centralizētas valsts aparātam.
R.Dekarts mācījās iestādē, kuras mērķis, bez augstāk minētā, bija arī visas
zināšanas pasniegt tā, lai tās nostiprinātu katoļu ticību audzēkņu apziņā. Tas
nozīmēja , ka visas zināšanas tika balstītas pārsvarā uz katoļu autoru darbiem,
īpaša uzmanība tika pievērsta Aristoteļa darbiem. Jāpiezīmē, ka liela uzmanība
tika pievērsta arī matemātikas apgūšanai, uz kuras pamatiem Dekarts attīstīja
savas filozofiskās idejas.
Dekarta pētījumu galvenais nopelns ir tas, ka viņš pirmais noformulēja
funkcionējošu paņēmienu kopumu, ar kuru palīdzību pēc viņa domām, varēja
izsekot konkrētas parādības izcelsmei un izpausmēm. To faktiski prasīja
nepieciešamība, ko noteica jaunas zinātnes parādīšanās, kuru dēvēja par
natūrfilozofiju.
Tā bija zinātne, kas centās atrast atbildes uz sava laika problēmām un
notikumiem meklējot atbildes ne tikai Aristoteļa darbos, bet arī antīko
filozofu, kā Platona, seno atomistu, skeptiķu darbos. Kā arī centās paši nonāk
pie visaptverošām atziņām par pasaules būtību, tās likumsakarībām, kas dažos
gadījumos bija tiešam patiesas, bet biežāk robežojās ar fantāziju.
Filozofijas jautājumu risināšanā viņi izmantoja antīko filozofu tradīcijas
dialektikā, taču bieži vien ar to nepietika.
Ar tādām pašam problēmām saskārās arī skeptiķi, kas bija parādījuši
teoloģijas un sholastiskās filozofijas dogmu pretrunību un pamatojuma trūkumu,
taču šo uzskatu paudēji pamatā bija humanitāras ievirzes teorētiķi, kurus
neinteresēja dabaszinātnes. Pie tam viņi neuzticīgi izturējās pret jebkuru
apgalvojumu , kurš pretendēja uz
kategorismu un neapgāžamību.
Tāpēc turpmākai zinātnes attīstībai bija nepieciešams tāds izziņas metožu
kopums kurš nodrošinātu iespēju apkopot vienā sistēmā daudzās atsevišķo zinātņu
gūtās atziņas, vienlaicīgi novērtējot to ticamību un pamatojumu pareizību.
XII gs. sākumā Frēnsiss Bēkons izstrādāja metodi, kura balstījās tikai uz
pieredzi, vērojumiem, eksperimentiem. Apkopojot visu šo informāciju, pēc
F.Bēkona uzskatiem, varēja rast atbildi uz jebkuru jautājumu. Šīs metodes
trūkums bija tāds, ka nav iespējams tikai balstoties uz pieredzi skaidrot
pasaules likumsakarības, jo subjekta, kā arī visas sabiedrības pieredze aptver
tikai nelielu daļiņu no Visuma. Pie kam šī pieredze ir veidojusies dažadu laiku
un uzskatu ietekmē, un nav kritēriju pēc kuriem var noteikt katras pieredzes
ticamības pakāpi.
Otro izziņas virzienu radīja Renē Dekarts. Šo virzienu mēdz dēvēt par
racionālisma virzienu.
Grūti teikt , kas tieši lika Dekartam šaubīties par pastāvošo zinātnes
metožu pareizību, taču fakts ir tas, ka ideālas izziņas metodes meklējumiem
viņš veltija visu savu mūžu.
Turpmāk darbā sīkāk tiks izskatīti viņa uzskati, pamatojoties tieši uz viņa
darbu
“ Pārrunas par metodi”, kuru viņš
sarakstīja laikā no 1635 līdz 1636.
gadam.
Metodisko šaubu skatījums Renē Dekarta
darbā “Pārruna par metodi”.
1637.gadā Renē Dekarts publicē savu darbu “Pārrunas par metodi”. Tas ir
darbs, kas uzrakstīts zinātniskas autobiogrāfijs formā. Tādā veidā atstājot
iespēju atsevišķu ideeju apspriešanai nepieciešamības gadījumā, jo tā, kā
Dekarts tomēr bija mācīts stingro katoļu tradīciju garā, viņš centās savos spriedumos
pēc iespējas mazāk izteikt idejas, kuras varētu kaut kādā veidā būt pretrunā ar
katoļu sludinātajām.
Šajā darbā Dekarts cenšas parādīt kādā veidā viņš ir nonācis pie savām
atziņām, spriedumos par XII gs. filozofijas un zinātnes problēmām.
Īpaši pievēršot uzmanību šādām problēmām:
a)
sava
laika zinātnes un izglītības līmeņa
novērtēšanai,
b)
zināšanu
patiesuma kritērijiem,
c)
kas
būtu jāņem vērā izziņas procesa gaitā,
d)
pasaules
rašanās,
e)
cilvēka
ķermeņa un gara kopība, viena un otra esības priekšnosacījumi,
f)
ko
dod seno autoru rakstu pētīšana,
g)
kādi
ir zinātnes galvenie uzdevumi.
Īpaši saistoši Dekarts spriež par veselā prāta sadali starp cilvēkiem. Pēc
viņa uzskatiem veselais saprāts (pēc Dekarta, tā ir spēja atšķirt patieso no
nepatiesā,kā arī spēja pareizi spriest) ir vistaisnīgāk sadalītā lieta pasaulē,
jo ikviens uzskata, ka ir ar to apgādāts tik labi, ka pat tie, kas nav
apmierināti ar dzīvi savādāk, neuzskata, ka tā viņiem pietrūktu (es teiktu, ka
viņiem vienkārši trūkst informācijas par veselā saprāta iespējām), un tā, kā
nevar būt, ka visi maldās, tad tas liecina, ka šī Dieva velte visiem piemīt
vienādā mērā. Un uzskatu atšķirība rodas no tā, ka vienkārši cilvēki dažādā
veidā izmanto viņiem doto saprātu. Šāda vienkārša, loģiska pieeja problēmai,
par kuru tik daudz tiek spriests tagad, vienkārši nevar nesaistīt.
Atgriežoties pie problēmām, ko Dekarts apskata savā darbā.
Apskatot laiku, kad viņš mācījās , Dekarts norāda, ka ir lietderīgi iepazīt
to pieredzi un vēstījumus, kurus spēj sniegt senie rakstu avoti, taču tie nevar
sniegt adekvātas atbildes uz procesiem, kas norisinās esošajā laikā. Tāpēc tiem
vērtība var būt tikai tad, kad tie iek papildināti ar jaunu informāciju.
Renē Dekarts attēlojot savus pētījumus saskarē ar dažādām zinātnes nozarēm,
atzīst, ka visām ir viens trūkums – nevienā no zinātnes nozarēm ar kurām viņš
saskāries nebija kāda sprieduma, kuru cilvēks varētu uzskatīt par neapgāžamu.
Dekarts šo spriedumu sauc par drošu patiesību. Pēc viņa uzskata, esošajās
zinātnēs visas atziņas radušās apvienojot vairāku cilvēku atziņas, spriedumus,
kuriem bieži vien nav nekāda loģiska pierādījuma, un ka vairāku atšķirīgu
cilvēku izteiktie uzskati ir tālāk no patiesības, nekā vienkārši prātojumi, ko
var veikt viens, saprātīgi domājošs cilvēks ar konkrētu mērķi.
Tāpēc viņš nolēmis, ka mēģinās radīt metodi, ar kuras palīdzību varētu
viens, saprātīgi domājošs subjekts, paša spēkiem izzināt tās likumsakarības,
kas norisinās apkārtējā vidē.
Tā, kā Dekarts bija mācījies matemātiku, kuru La Flešas koledžā pasniedza
pastiprināti, viņš par pamatu savai metodei ņēmis visu to, ko atzinis par
noderīgu esam loģikā, ģeometrijā un algebrā.
No šīm trīs zinātnēm viņš izdalīja četrus priekšnosacījumus, kuriem
vajadzētu atvieglot izziņas procesus:
- Nekad neuzskatīt par patiesu kaut ko, par ko nav pārliecības, ka tas tiešām tāds ir. Tas ir – izvairīties no aizspriedumiem un pārsteidzīgiem secinājumiem.
- Sadalīt pētāmo problēmu tik daudz daļās cik iespējams, lai spētu labāk saskatīt tās būtību un likumsakarības, kas no tām varētu izrietēt.
- Virzīt izziņas procesu noteiktā kārtībā, virzoties no vienkāršākā uz sarežģīto, pieļaujot iespēju, ka saistītas spēj būt arī lietas, kuras tādas sākotnēji neliekas.
- Izziņas procesa gaitā veikt maksimāli aptverošu uzskaiti un vispārējus apskatus, lai pārliecinātos, ka nekas nav palaists garām.
Tālākais solis bija izstrādāt drošus principus, pēc kuriem būtu
jāvadās, pēc Dekarta uzskatiem katrai
zinātnei ir jābūt drošiem principiem, kuriem savukārt jābūt aizgūtiem no
filozofijas. Šeit radās problēma, jo Dekarts nevienā no viņam zināmajām
filozofijām nebija atradis šādus drošus principus. Tāpēc nekas cits neatlika,
kā izveidot tādus pašam, bet kamēr šādu principu nebija, viņš noteica sev
noteiktu morāli, kas sastāvēja no četrām pamattēzēm:
Pirmā no tām noteica, ka viņš noteikti pakļausies savas zemes likumiem, kā
arī paturēt to ticību: “ kurā Dievs man parādījis žēlastību tikt mācītam kopš
bērnības”, tas ir – katoļticību. Tāpat šī morāle noteica vienmēr sekot tiem uzskatiem,
kuri ir vistālāk no galējībām.
Šo pēdējo nosacījumu Dekarts pamato ar to, ka pasaulē neesot sastapis
nevienu lietu, kas ilgu laiku paliktu nemainīga. Līdz ar to, pieņemot kādu
galēju spriedumu, viņš baidījās, ka nevarētu laikus atpazīt tā maldīgumu, ja
tāds būtu.
Otrā pamatdoma bija sekot sevis izvēlētajiem uzskatiem, ja jau par tiem esi izšķīries. Dekarts šo domu pamatoja
ar to, ka cilvēkam apmaldoties mežā labākais ir iet visu laiku taisni, jo tā
pastāv vislielākā iespēja ātrāk kaut kur nokļūt. Viņš gan atzīst, ka šajā
gadījumā cilvēks reti nokļūst tur, kur vēlējies, bet pēc Dekarta uzskatiem
galvenais ir pareizi noteikt virzienu.
Trešā doma ir visinteresantākā- tajā Dekarts nosaka , ka labāk ir mainīt
savas vēlmes, ja tās ir nerealizējamas, nevis mainīt pasaules kārtību.
Pēdējā, ceturtā doma ir censties izstrādāt pārskatu par dažādām cilvēka
darbībām pasaulē, lai noteiktu, kura no tām viņam ir vispiemērotākā.
Dekarts visu šo morāles principu izveidi argumentē ar nepieciešamību
tālākai sevis izglītošanai, jo “ ....Dievs mums katram devis zināmu gara
gaismu, lai atšķirtu patieso no maldīgā, un es neuzskatu, ka man kaut uz mirkli
vajadzētu būt mierā ar citu uzskatiem, ja man nebūtu bijis nolūks tos pārbaudīt
ar saviem spriedumiem....”.
Izstrādājot visus augstāk minētos priekšrakstus, Dekarts sāk realizēt savu
plānu sākot ar pasaules apceļošanu.
Viņš apraksta, ka cenšoties atmest no vispārpieņemtiem uzskatiem visu to ,
ko uzskatījis par maldīgu, atstājot to, kas licies drošs. Bet atmetot visu
nepārliecinošo, Dekarts secināja, ka viņam nav kritēriju pēc kuriem varētu
noteikt viena vai otra pieņēmuma patiesumu, jo cilvēka sajūtas un izjūtas mēdz
būt mānīgas, tāpēc patiesībā nav nevienas lietas tādas, par kādu to uzskata.
Tāpēc Dekarts pieņēma, ka viss, kas viņam ienāk prātā ir ne vairāk patiess, kā
sapņi.
Tāpēc, kā vienīgais drošais pieņēmums ko Dekarts spēja pieņemt kā drošu
bija atziņa
” es domāju, tātad es esmu”. Uz šī apgalvojuma bāzes Dekarts attīsta tālāk savu ideju, meklējot prasības, balstoties uz kurām varētu noteikt kāda apgalvojuma drošumu.
” es domāju, tātad es esmu”. Uz šī apgalvojuma bāzes Dekarts attīsta tālāk savu ideju, meklējot prasības, balstoties uz kurām varētu noteikt kāda apgalvojuma drošumu.
Rezultātā viņš nonāca pie secinājuma, ka patiesībā visas lietas kuras mēs
izprotam pilnīgi skaidri un noteikti arī varētu pretendēt uz pilnīgu patiesību.
Problēma rodas tajā brīdī, kad ir jānosaka, vai tiešām mēs doto lietu
izprotam tādā mērā, lai droši apgalvotu, ka nešaubāmies par tās patiesumu. Un
kur vispār rodas nojausma par to, ka kādai lietai vajadzētu būt ar dziļāku
saturu nekā tas ir īstenībā.
Un tad Dekarts atcerējās par vienīgo ideālu, kuru uzskatīja par neapšaubāmu
– Dievu.
Ņemot Dieva , kā neapšaubāma ideāla eksistenci, par pamatu visiem
iespējamajiem patiesajiem apgalvojumiem (jo no Dieva nevar nākt apgalvojumi,
kas tādi nav), Dekarts pievērsās Visuma uzbūves pētīšanai, cilvēku un dzīvnieku
atšķirībām, kā arī prāta un dvēseles apcerēšanai.
Šos savus uzskatus viņš izklāstīja traktātā, kuru atturējās publicēt pēc
Galileo Galileja atteikšanās no saviem uzskatiem Romā.
Savas ideālās izziņas metodes meklējumos Dekarts pievērš uzmanību tam, ka
eksperimenti zinātnē ir nepieciešami tikai tad, kad tās ir nonākušas līdz
zināmai robežai. Pēc viņa uzskatiem, katras zinātnes pamatā ir jābūt vienkāršām
atziņām uz kurām var balstīties tālākajos pētījumos, jo eksperimentos parasti
parādās tā informācija, kas raksturīga konkrētiem apstākļiem, kuri ir mākslīgi
radīti. Jo: “....kamēr vēl nav zināmi cēloņi visparastākajam , retie bieži
piemāna, un apstākļi , no kuriem tie atkarīgi, gandrīz vienmēr ir tik
specifiski un tik niecīgi, ka ļoti grūti tos pamanīt.”
Tāpēc pētot pasaules uzbūvi Dekarts pirmkārt centās atrast pirmssākumu
Visam, ņemot vērā tikai Dievu, kas to radījis un izsecinot tos no zināmām
patiesībām (tas ir notādām patiesībām, kuras neviens neapšauba), kas pavisam
dabiskā veidā ir atrodamas mūsu dvēselē. Tālāk atrodot pašas vienkāršākās
likumsakarības,viņš centās sameklēt visas to iespējamās izpausmes, mijiedarbībā
ar citiem nosacījumiem. Tādā veidā veidojot ķēdīti vienkāršais – sarežģītais.
Dekarts uzskatīja, ka ar šīs metodes palīdzību viņš ir panācis to, ko
vēlējies – tas ir atradis veidu, kā ar cilvēka prāta palīdzību izprast pasauli
izejot no loģiskiem spriedumiem.
Ar savas metodes palīdzību mēģinot izpētīt cilvēka uzbūvi Dekarts nonāca pie secinājuma, ka cilvēka
ķermenis ir tikai mehānisms, kurš darbojas pats pēc saviem likumiem. Un var
darboties arī tāpat, kā jebkurš cits mehānisms. Tāpēc viņš neredz nekādu
atšķirību šādā sakarā starp cilvēku un dzīvnieku. Atšķirību viņš saskata tanī
faktā, ka neviens, pat gudrākais dzīvnieks, nespēj ar savu valodu saistīti
izteikt savas domas. Pēc Dekarta domām, tā ir galvenā cilvēku un dzīvnieku
atšķirība.
Pamatojoties uz to Dekarts runā par dvēseli, kas nekādā veidā nevar tikt
saistīta ar kaut kādām materiālām izpausmēm, tāpēc dvēsele savā būtībā ir
nemirstīga, jo iznīcināt var tikai kaut ko, kam ir materiāla izpausme. Lai gan
Dekarts atzīmē, ka nav zināmi cēloņi, kas spētu dvēseli sagraut.
Lai gan Dekarts saka, ka ar savas metodes palīdzību daudz jau ir atklājis,
viņš atzīst arī, ka tas nav salīdzināms ar to, ko viņš vēl nezina.
Tāpēc turpmāko dzīvi viņš veltīs nezināmā izzināšanai ar galveno mērķi
atvasināt no iegūtajām zināšanām medicīnā noderīgos, kas būtu drošāki par tajā
laikā jau esošajiem.
Nobeigums.
Renē Dekartu pamatoti dēvē par jauno laiku filozofijas tēvu, jo viņš ne
tikai to pasludināja, bet arī radīja un
izvērsa. Par pamatu ņemot racionālistiskās zinātnes koncepciju, kas par zinātni
uzskata likumu sistēmu, ko veido likumi, kuri vai nu neprasa pierādījumus vai
arī tos nevar pierādīt, kā arī atvasināti likumi.
Pamatlikumi savas acīmredzamības dēļ
neprasa pierādījumus.Tās ir nemainīgas , tāpēc perfektas zināšanas.
Visas atsevišķās zinātnes disciplīnas veido visaptverošās universālzinātnes
daļas, pie kurām sākumā Dekarts pieskaitīja tikai aritmētiku un ģeometriju,
vēlāk arī astronomiju, akustiku, optiku, mehāniku u.c.
Drošību izziņā , pēc Dekarta domām, dod metode. Pateicoties viņam XII gs.
doma par to, ka cilvēks ir radīts lai valdītu pār dabu iegūst pavisam citu
nozīmi.
Ja pēc Augustīna cilvēkam bija nepieciešama dievbijība un ticība, kas
palīdz pareizi izmantot viņa prāta spējas, tad Dekartam ir vajadzīga tikai
metode, jo varu pār dabu viņš saprot praktiski.
Savas metodes pamtā Dekarts izmantoja meditāciju, kas filozofijā paredz
uzmanības novēršanu no ikdienas lietām un vēršanos pašam pie sevis, domāšanas
un lūgšanas koncentrāciju. Dekarts savukārt meditāciju uztvēra no šāda
viedokļa: Tā kā universālas šaubas ved pie metafizisko patiesību pierādīšanas,
tad metafizikā sākotnēji ir jāsaprot nevis argumenti un pierādījumi, bet
jāpraktizē domāšanas vingrinājumi. Un tas jādara vienam, Dekarts neatzīst
sarunu vai dialogu, jo agri vai vēlu tas noved pie atkarības no partnera.
Pateicoties Dekarta pētījumiem, XII gs. cilvēkiem rodas pavisam cita
iespēja uztvert sev apkārt esošo pasauli. Parādās citi uzskati par cilvēku,
dzīvniekiem.
Literatūras saraksts:
1.
Renē
Dekarts “Pārruna par metodi”, Rīga,
- Andris Rubenis “Dzīve un kultūra Eiropā absolūtisma un apgaismības laikmetā”, apgāds “ Zvaigzne ABC”, Rīga, 1996, 239lpp.- 259lpp.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru