Vidzemes augstskolas
Komunikāciju un sabiedrisko
attiecību nodaļa
Referāts kursā “Sabiedrisko
attiecību teorijas”
Sabiedrisko attiecību morāles un ētikas
aspekti
Studente:
Valda Jegorova
Pasniedzēja:
Gunita Berķe
Valmiera
2001
Sabiedrisko
attiecību morāles un ētikas aspekti.
Mēs
nevaram diskutēt par sabiedrisko attiecību profesionālo statusu, ja vispirms
mēs nerunājam par ētiku un morāli. Ētiskie jautājumi ieņem nozīmīgu lomu
sabiedriskajās attiecībās, jo profesionāļiem un speciāliem ekspertiem ir
neparedzama vara lēmumu pieņemšanā, kas ietekmē katras sabiedrības viedokli.
Ētika un profesionālisms ir globāla darīšana, bet sociālā atbildība ir nekas
vairāk kā iekšējā lieta.
Profesionālu
sabiedrisko attiecību praktikanti mūsdienās ir īpaši jūtīgi pret ētiku, un tā
tam vajadzētu būt. Pareiza uzvešanās iesaka, ka darbības ir pastāvīgas ar
morālām vērtībām kā vispārēji pieņemtām normām sabiedrības kultūrā. Profesijās
morālo vērtību lietošana praksē tiek dēvēta par “ētikas lietošanu”. Ieviestās
profesijas tulko pareizas uzvešanās plaši dalītās idejas par ētikas un
profesionālisma uzvešanās formālo kodeksu. Šie piedāvātās ētikas formulējumi
vada profesionālo praksi un piedāvā piespiešanas un sankciju pamatus.
Profesionālās
ētikas princips ir tāds, ka kāda darbība notiek, lai radītu lielāku labumu abām
pusēm – gan klientam, gan organizācijai kopumā, nevis lai vairotu praktizējošā
darbinieka pozīcijas un varu. Mūsdienās situācija ir ļoti sarežģīta, jo
pārsvarā lielākais vairums cilvēku cenšas no savām profesijām un amatiem iegūt
pēc iespējas lielāku labumu pirmkārt tieši sev un tikai pēc tam viņi domā par
pārējo sabiedrību. No psiholoģijas viedokļa tas ir ļoti saprotami, jo katram cilvēkam
ir kaut kādas primārās vajadzības, kuras viņš cenšas apmierināt, tāpat katram
cilvēkam ir iedzimta varas griba, tikai cilvēkiem ir dažādas prioritātes dzīvē,
tādēļ viens var uzskatīt, ka dzīvē daudz svarīgāk ir nokļūt tuvāk valdošajām
lomām organizācijā vienalga, ar kādiem līdzekļiem, savukārt, citam daudz
svarīgāk būs rīkoties pēc viņa sirdsapziņas, tādā veidā ievērojot ētikas
normas.
Kāpēc
pastāv tāda interese par ētiku un kāpēc bija jāievieš šāds kodekss? Atbilde ir
tajā pašā laikā vienkārša un sarežģīta. Vienkāršā atbilde ir, lai pasargātu
tos, kuri uztic savu labklājību profesionāļiem. Daudz sarežģītāka atbilde
iekļauj rūpes par paša profesionālisma pasargāšanu: profesionālo privilēģiju,
statusu un koleģialitāti.
Amerikas sabiedrisko
attiecību biedrības profesionālo standartu kodekss.
Profesionāli
sabiedrisko attiecību speciālisti galvo uzvesties profesionāli, ar patiesību,
kārtību, godīgumu un atbildību pret publiku, uzlabot savu individuālo
kompetenci un paaugstināt zināšanas un profesijas profesionalitāti izpētes
izglītošanās turpināšanu, kā arī stingri ievērot profesionālo standartu kodeksu
sabiedrisko attiecību praksē, kā ir pieņēmusi biedrības asambleja.
Šos
pantus ir pieņēmusi Amerikas sabiedrisko attiecību biedrība (1951, 1954, 1959,
1963, 1977, 1983 un 1988), lai sekmētu
un uzturētu sabiedrības apkalpošanas augstus standartus un ētikas
vadīšanu starp tās dalībniekiem.
1.
Dalībniekam jāvada viņa vai viņas profesionālā dzīve
attiecīgi pēc sabiedrības interesēm.
2.
Dalībniekam jābūt par atklātības un godīguma piemēru, kamēr
viņš ir saistīts ar pienākumu pret klientu vai darba devēju un demokrātisko
procesu.
3.
Dalībniekam jārīkojas taisnīgi ar sabiedrību, ar bijušiem
vai tagadējiem klientiem un darba devējiem un ar citiem sabiedrisko attiecību
speciālistiem, izrādot cieņu pret to brīvas izmeklēšanas ideāliem un to
viedokļiem.
4.
Dalībniekam stingri jāievēro akurātības un patiesības
augstākie standarti, izvairoties no absurdām prasībām vai negodīgiem
salīdzinājumiem un atsaucoties uz citu cilvēku idejām un vārdiem, ja tos lieto.
5.
Dalībnieks nedrīkst apzināti izplatīt nepatiesu vai
maldinošu informāciju un viņam jārīkojas uzreiz, lai labotu kļūdainu
komunikāciju, par kuru viņš ir atbildīgs.
6.
Dalībnieks nedrīkst uzsākt jebkādu praksi, kas saistīta ar
komunikācijas kanālu godīguma vai valdības procesu korupciju.
7.
Dalībniekam jābūt gatavam identificēt publiski klientu vai
darba devēju vārdu, kuru interesēs tiek veikta jebkāda komunikācija.
8.
Dalībnieks nedrīkst izmantot jebkādu individuālu vai
organizācijas paziņojumu, lai prezentētu pasludinātu lietu, vai paziņojumu, kas
ir neatkarīgs vai objektīvs, bet faktiski kalpo citām vai neatklātām interesēm.
9.
Dalībnieks nedrīkst garantēt īpašu rezultātu sasniegumu bez
dalībnieka tiešas kontroles.
10.
Dalībnieks nedrīkst prezentēt konfliktējošas vai
konkurējošas intereses bez skaidri izteiktas piekrišanas no tiem, uz kuriem tās
attiecas.
11.
Dalībnieks nedrīkst sevi nolikt tajā pozīcijā, kur viņa
personiskās interese var konfliktēt ar klienta vai darba devēja pienākumiem bez
pilnīgas tādu interešu atklāšanas visiem, kas ir iesaistīti.
12.
Dalībnieks nedrīkst pieņemt atalgojumus, komisijas maksu,
dāvanas vai jebko citu no pārējiem cilvēkiem, kā tikai no klientiem vai darba
devējiem, kuru labā viņš strādā pēc pilnu faktu atklāšanas.
13.
Dalībniekam ir pedantiski jāsargā tagadējo, bijušo un
potenciālo klientu un darba devēju konfidenciālā informācija un privātās
tiesības.
14.
Dalībnieks nedrīkst ar nolūku bojāt citu speciālistu profesionālo
reputāciju un praksi.
15.
Ja dalībniekam ir informācija, ka cits dalībnieks ir veicis
neētisku, nelegālu vai negodīgu praksi, ieskaitot šī kodeksa pārkāpumus,
dalībniekam ir obligāti jāziņo šī informācija biedrības locekļiem.
16.
Dalībniekam, kas lūgts piedalīties kā liecinieks kodeksa
piespiedu risināšanā, ir obligāti jāierodas, ja vien viņš nepiedāvā pietiekamu
iemeslu.
17.
Dalībniekam cik drīz vien iespējams jāatdala attiecības no
jebkuras organizācijas vai indivīda, ja šīs attiecības pieprasa vadīties
pretēji šī kodeksa pantiem.
Tomēr
kā reiz izteicies kāds Kanādas advokāts: “Par nelaimi šim kodeksam īstenībā ir
ļoti maza vērtība, kamēr tie netiek akceptēti no sabiedrisko attiecību
praktikantu darba devēju puses.” Ētikas zinātnieks Donalds Raits tomēr neļauj
individuālajiem praktikantiem neievērot šī normas: “Lai gan vienmēr būs daži,
kas ievēros ētikas kodeksu tikai tādēļ, ka viņu līdzgaitnieki to uzspiedīs,
ētiskie apsvērumi sabiedrisko attiecību jomā turpinās augt ikviena individuāla
praktikanta praksē.”
Nākotnes
izskatās daudzsološa, bet joprojām ir tādi, kas uzskata, ka sabiedriskās
attiecības ir māksla, nevis profesija. Viņi acīmredzami izvēlas ignorēt, ka
atšķirība atrodas attiecībās, kas ir celtas uz profesionālas prakses, bet nevis
uz mākslas pamatiem. Tāpat viņi arī ignorē zināšanu pieauguma nozīmi un
specializētās spējas, kas nepieciešamas sabiedrisko attiecību praksē. No otras
puses, rūpes par profesionālo statusu var mazināties no profesionālisma īstajām
vērtībām: paredzamās kompetences ideāla un ētiskiem pakalpojumiem tiem, kam to
vajag. Viens bez otra tie nevar sasniegt ideālu: ētikai bez kompetences nav
jēgas; kompetencei bez ētikas nav virziena.
“Ētika
un ekspertīze sader kopā; tikai kopā tās veido īstu profesionālismu un nodrošina
morāli pieņemamus pamatus profesionālajos pakalpojumos. Klients sagaida nevis
vispārēju ekspertīzi vai vērtību vai morāles, vai reliģiozo principu atklājumus
no eksperta, bet gan pieredzējušu ekspertīzi, veicot labu tehnisku un labu
morālo vērtējumu konkrētajās lietās.”(Hans-Martins Sass).
Daudzi
cilvēki automātiski saista sabiedriskās attiecības ar neētisku rīcību, tomēr
profesionāli darbinieki vienmēr rīkojas pēc ētikas principiem
Tikai
daži zinātnieki, ja vispār kāds pa īstam, ir pētījuši, ko sabiedriskajās
attiecībās nozīmē ētika. Sabiedrisko attiecību profesionāļi ir īpaši
norūpējušies par sasāpējušiem jautājumiem tādiem kā ziņu mediju korupcija, PR
aģentūru autortiesību pārkāpumiem, patērētāju maldināšana un nepareizas vai
maldinošas informācijas izplatīšana sabiedrībā.
Divi galvenie ētikas principi.
Ikviens
var meklēt speciālus ētikas nosacījumus sabiedriskajās attiecībās, taču
jāatceras 2 galvenie principi:
1.
ētiskam praktikantam jāgrib būt ētiskam. Ētiski praktikanti
nedara to, kas nav viņu spēkos. Viņi cenšas būt godīgi un uzticami un necenšas
nepatiesi apvainot citus.
2.
Ētisku praktikantu darbības nedrīkst izraisīt nelabvēlīgas
sekas citiem, ja vien tas ir iespējams.
Pēc
definīcijas profesionāls sabiedrisko attiecību speciālists ne tikai dara
tehniski pareizi savu darbu, bet ievēro arī ētikas normas.
Ko
darīt gadījumos, kad sabiedrisko attiecību speciālista darba devējs liek viņam
rīkoties neētiski? Pēc ētikas kodeksa iznāk, ka šādam speciālistam ir jāiet
prom no darba, taču dažreiz tā var nodarīt vēl lielāku ļaunumu sabiedrībai, jo
speciālista vietā tiks pieņemts kāds cits, kas būs ar mieru neievērot ētikas
normas. Vispār ētiskam sabiedrisko attiecību praktikantam ir jāpaliek savā
organizācijā un jāmēģina izcīnīt savas tiesības attiecībā uz organizācijas
ētiku, arī tad ja šādi strīdi var būt nesekmīgi. Tikai tādos gadījumos, kad
praktikantam neizdodas pārliecināt savu darba devēju par ētikas normu ieviešanu
organizācijā, viņam ir jāatkāpjas.
Sabiedriskajās
attiecībās, tāpat kā citās profesijās, darbiniekus var iedalīt divos veidos:
·
Profesionāļos,
·
Karjeristos,
Profesionāļi ir tie, kas
savā nozarē nepārkāpj ētikas normas, savukārt karjeristiem ētikas normas
nenozīmē tik daudz kā sava darba rezultāti. Vairāki sociālie pētnieki izveidoja vērtību skalu, pēc kuras var
izmērīt praktikantu profesionalitāti:
1.
Vēlme izmantot specializētas zināšanas un iemaņas.
2.
Vēlme pēc autonomijas.
3.
Centieni vērtīgi un noderīgi kalpot sabiedrībai.
4.
Atzinība no citiem sabiedrisko attiecību praktikantiem.
Savukārt karjeristu
galvenās vērtības ir:
1.
Ienākumi.
2.
Drošība.
3.
Statuss.
4.
Atzinība no organizācijas darbiniekiem un darba devējiem.
Grunigs
veica nelielus pētījumus, lai noskaidrotu, cik liela atšķirība ir starp
profesionāļiem un karjeristiem sabiedriskajās attiecībās, un atklāja, ka, lai
gan rezultāti bija ļoti atšķirīgi, kopējā bilde bija tāda, ka vairumam daudz
svarīgāka ir karjera nevis profesionalitāte. Līdz ar to nevar gaidīt no
sabiedrisko attiecību speciālistiem, ka viņi rīkosies ētiski, ja viņiem nav
īpašas vēlmes rīkoties kā īstiem profesionāļiem, jo kā jau es iepriekš
aprakstījusi, tad profesionāls darbinieks ir tāds, kurš rīkojas ētiski.
Tomēr,
kā noskaidroja šajos pētījumos, arī tie sabiedrisko attiecību praktikanti, kas
par galveno motivāciju savā darbā atzina ētikas principus, reti kad bija
apmierināti ar savu darbu. Tie, kas bija karjeristi, bija vairāk apmierināti
nekā tie, kas bija profesionāļi. Tāpat atklājās arī tas, ka profesionālajiem darbiniekiem
bija svarīgas arī 2 no karjeristu vērtībām – labs atalgojums un drošība.
Manuprāt,
sabiedriskajās attiecībās, kā arī daudz citās profesijās, kurās ir svarīgi
ievērot ētikas normas, tik daudz karjeristu ir tādēļ, ka šīs profesijas piedāvā
cilvēkiem reālas izaugsmes iespējas, labu atalgojumu, drošību, statusu
organizācijā vai sabiedrībā. Mūsdienās sabiedrisko attiecību speciālisti
skaitās viena no labāk apmaksātajām profesijām, tādēļ ir daudz cilvēku, kas
vēlas darboties šajā jomā, jo tas var palīdzēt viņu karjerai. Tāpat lielo
neprofesionāļu skaitu ietekmē tas, ka daudz praktikantu nav izglītojušies
sabiedriskajās attiecībās un ir pārgājuši uz šo nozari, jo tā viņiem šķiet
vairāk saistoša, it īpaši Latvijā. Līdz ar to viņi arī no teorētiskā viedokļa
nezina, kādas skaitās neētiskas un kādas – ētiskas sabiedriskās attiecības, lai
gan, manuprāt, ikvienam no mums ir nojausma, kurā brīdī mēs rīkojamies labi un
kurā slikti. Tāpat ir ar ētikas normām, jo tās iedzimst vai tiek ieaudzinātas
ikvienam.
Profesionālisma
infrastruktūra – ētikas kodekss – sabiedriskajās attiecībās eksistē.
Sabiedriskās attiecības, piedevām, tikai pēdējos gados sāk ievērot
profesionālismu. Progress pamazām notiek un vēl vairāk notiks nākotnē. Tikai
tad, kad praktikantu vairākums darbosies ētiski, visiem kļūs skaidrs, kad daži
rīkosies neētiski. Tikai tad arī tie, kas nenodarbojas ar sabiedriskajām
attiecībām, atzīs, ka tās ir ētiska profesija.
Izmatotā literatūra:
1.
Efective Public Relations, Scott M. Cutlip, Allen H.Center,
Glen M.Broom, 1994.
2.
The Nature of Public Relations (V.Savickas materiāls kursā
Ievads sabiedriskajās attiecībās, Vidzemes Augstskola).
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru