LATVIJAS LAUKSAIMNIECĪBAS UNIVERSITĀTE
HUMANITĀRAIS INSTITŪTS
FILOZOFIJAS KATERDRA
REFERĀTS
Sapratnes problēma filozofijā.
Referāts mācību
priekšmetā “Zinātnes filozofija”.
Darba vadītājs: lekt.
K.Lūsis
Darba izpildītāja: LIF
Maģ. Dienas nodaļas
I
kursa students
........................
JELGAVA
2000
Saturs
1.
|
Ievads
|
3
|
2.
|
Sapratne - D. Hjūma skatījumā.
|
4
|
3.
|
Roberta Mūka filozofiskais
viedoklis.
|
7
|
4.
|
Cilvēka sapratnes izmaiņas
mainoties laikam un apkārtējai videi.
|
10
|
5.
|
Sapratnes problēma
mūsdienās manā skatījumā
|
12
|
6.
|
Izmantotā literatūra
|
16
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ievads
Demokrātiska
sabiedrība nav iedomājama bez cilvēka neatņemamām tiesībām izpaust savas domas
un uzskatus. Un nav būtiski vai mēs piekrītam cita cilvēka uzskatiem, vai
nepiekrītam. No tā izriet, ka cilvēks ir tiesiģs paust savu viedokli par
jebkuru tēmu, kā arī šis viedoklis ir subjektīvs un tas atkarīgs no katra
individuālās sapratnes. Savukārt bieži vien cilvēka sapratne un līdz ar to tā
spriedumi ir samērā aprobežoti, kas izskaidrojams ar to, ka katru no mums –
mazo, lielās sabiedrības daļu, ļoti ietekmē ap mums esošā apkārtējā vide,
sabiedrība kurā mēs atrodamies, un visbeidzot mūsu sociālais un ekonomiskais
statuss.
Bēdīgi ir atzīt, ka mūsdienu cilvēks
neiedziļinās sapratnes problēmās kopumā, viņa pieeja ir virspusīga un savtīga.
Tas nozīmē,ka mūsdienu cilvēkam ir svarīgākas patreizējās un konkrēti ar viņu
saistītās rūpes un problēmas, bet problēmas, kas saistās ar vispārīgām tēmām
kā, piemēram, cilvēku sapratne kā problēma visā visumā to neinteresē. Taču
vērojot katru personību individuāli, parādās fakts, ka sapratnei cilvēka mūžā
ir ļoti liela nozīme, jo katrs mēs vēlamies būt saprasti un pieņemti tādi, kādi
mēs esam.
Savā darbā
centīšos aplūkot sapratnes problēmas risinājumus no dažādu viedokļu un filozofu
skatījuma, kā arī centīšos vilkt paralēles ar mūsdienām.
1.
Sapratne - D. Hjūma skatījumā.
Savā darbā “Pētījumi par cilvēka
sapratni” D.Hjūms par sapratni un cilvēka spriešanas spējām, kā tādām, izsakās
visai skeptiski, lai gan šī skeptiskā noskaņa vijas cauri visam darbam, kurš
veltīts jautājumiem, kuri saistīti ar cilvēka saprāta darbību, šis autora
viedoklis ir visai interesants un savdabīgs.
Autors visus cilvēka spriešanas un
pētīšanas objektus iedala divās grupās, kā pirmo tas izvirza attiecības starp
idejām un kā otro – faktus. Autors priekšplānā izvirzot attiecības starp idejām
neviļus uzsver, ka idejas, kas rodas kādu cēloņu vai seku rezultātā nav saprāta
darbības auglis, bet gan secinājums, kas radies atkarībā no dzīvē gūtās
pieredzes. Tas pierāda to, ka autors darbā par cilvēka sapratnes spējām, tās
noliedz, jo uzskata, ka cilvēka prāts nekad nespēs atrast sekas, izejot no
izdomāta cēloņa, kaut arī tas veiktu visrūpīgāko izpēti un pārbaudi, jo sekas
ir pilnīgi atšķirīgas no cēloņa un rezultātā tās nepavisam nav iespējams atrast
cēlonī. Pie tam, katras sekas ir atšķirīga parādība no sava cēloņa. Šis uzskats
strikti nodala prāta spējas, kas novērtētas samērā zemu, no pieredzes, kura
šinī gadījumā tiek izvirzīta kā galvenā cilvēka īpašība, uz kuru bāzējas visa
viņa darbība. To var saprast tā, ka cilvēka prāta spēju vai nu vispār nav, vai
arī tās ir tik minimālas, ka visi spriedumi izriet tikai no iepriekš gūtās
dzīves pieredzes. Turpretī ņemot vērā iepriekš minētos autora uzskatus, ir ļoti
būtisks viņa apgalvojums, ka pat tad, ja mums, cilvēkiem, ir bijusi pieredze
attiecībā uz cēloņu un seku darbību, mūsu slēdzieni, kas izdarīti no šīs
pieredzes, nekādā ziņā nebalstās uz spriešanu vai kādu citu sapratnes procesu,
ar kuru autors cenšas pierādīt, ka prāta spējas kā tādas praktiski nepastāv.
Šeit autors nonāk pretrunā pats ar savu viedokli, kur min to, ka sekas var
atklāt ar pieredzes palīdzību, un šī pretruna ir tāda ka, kā var rasties kāds
konkrēts slēdziens vai apgalvojums, kas radies izejot no pieredzes, ja tajā
netiek ņemti vērā prāta sapratnes procesi. Kā zināms cilvēka slēdzieni un
jebkuri spriedumi, par jebkuru jautājumu ir atkarīgi no tā, cik lielā mērā viņš
ir izpratis attiecīgā jautājuma būtību.
D.Hjūms savu viedokli pamato ar to, ka
visi argumenti, kas balstās uz pieredzi, pamatojas uz līdzību, ko mēs sastopam
starp dabas objektiem, tādēļ cilvēkiem ir iemesls cerēt, ka sekas, kuras rada
vieni objekti, būs tādas pašas, ja tās radīs līdzīgi objekti. Šeit atkal ir
vērojams autora viedokļu pretrunīgums, jo sākumā noliedzot saprāta spējas un
izvirzot to, ka viss tiek balstīts uz pieredzi, gribēja norādīt uz pieredzes
nozīmīgumu cilvēka dzīvē. Savukārt ar pēdējo viedokli, autors grib parādīt to,
ka visi slēdzieni tiek balstīti uz līdzību un šo līdzību ir iespējams saskatīt
tikai tiem cilvēkiem, kuriem ir bijusi iepriekšēja pieredze. Autors nemin to,
ka lai saskatītu jebkādu līdzību ar kaut ko, mēs, cilvēki, izmantojam savas
prāta un saprašanas spējas, jo kā gan mēs varētu saskatīt jebkādu līdzību, kaut
vai cēloņu līdzību, ja neizprastu paša cēloņa būtību.
Pēc
autora domām otrs cilvēka spriešanas un pētīšanas objekts ir fakti. Par kuriem,
viņš izsakās šādi:” Cilvēks bez jebkādas pieredzes nevar nedz attiecināt savus
pieņēmumus vai spriedumus uz faktiem, nedz arī būt pārliecināts par kaut ko
tādu, kas nav tieši dots viņa atmiņā vai sajūtās.” Ar šo frāzi autors uzsver,
ka cilvēks bieži savus spriedumus mēdz pamatot ar kādu konkrētu faktu, taču to
dara pamatojoties uz savu pieredzi. Autors min arī sajūtas un atmiņu, kas
cilvēkam var vistiešāk asociēties ar kādu zināmu faktu vai notikumu uz kuru tas
balsta savus pieņēmumus. Šeit tiek nedaudz akcentēts, ka cilvēka pieredzei ir
liela nozīme, taču tā ir mazvērtīga, ja tajā nav ietvertas cilvēka tā konkrētā brīža sajūtas,
kas saglabājušās cilvēka atmiņā. Galu galā tiek vērsts pavērsiens, ka viena no
galvenajām cilvēka pieredzes sastāvdaļām ir atmiņa, kurā uzkrājas visa mūsu, laika
gaitā, gūtā pieredze. Savukārt autors arī šeit minot atmiņu nemin to, ka pie
atmiņā esošo notikumu “apstrādes” piedalās cilvēka saprāts, taču arī to
nenoliedz.
Autora galvenais uzskats ir: ”Ja
cilvēkam, kam ir ļoti attīstīts saprāts un spējas, priekšā noliktu kādu
priekšmetu, par kuru tam nebūtu nekādu priekšstatu, tad viņš nebūs spējīgs pat
ar visrūpīgāko šī priekšmeta īpašību izpēti, kas pieejama viņa sajūtām, atklāt
kaut kādu cēloni vai sekas. Tāpat arī mūsu saprāts, ja tam nepalīdz pieredze,
nevar izdarīt nekādu slēdzienu attiecībā uz reālu eksistenci un faktiem.”
Autora skeptiskā
pieeja sapratnes problēmai ir samērā interesanta. Viņa darbā sapratne kā
problēma neeksistē, jo saprātam autora uzskatā nav būtiskas nozīmes. Šī nostāja
sevišķi spilgti atspoguļojas visos viņa uzskatos un apgalvojumos, kas viņaprāt
ar laiku varētu tikt apgāzti un argumentēti tieši pretēji viņa uzskatam.
Autors
uzsvaru liek uz to, ka visi secinājumi no pieredzes ir pieraduma, nevis
spriešanas rezultāts. Jāatdzīst, ka
pieradumam mūsu dzīvē ir liels spēks, taču nevar noliegt spriešanas spējas kā
tādas, jo bez tām cilvēce nemaz nevarētu eksistēt. Neskatoties uz to, ka autors
uzsver pieraduma spēku, viņš min būtisku piezīmi, ka atšķirība starp saprātu un
pieredzi tiek saglabāta visos mūsu spriedumos attiecībā uz praktisko dzīvi. Tas
zināmā mērā ir pretrunīgi viņa iepriekš minētajiem uzskatiem, tomēr liecina par
to, ka autors pieļauj varbūtību, ka pastāv arī saprāts. Kā arī autors min, ka
saprāts nav pilnīgs, ja tam nenāk talkā pieredze, kura vienīgā spēj piešķirt stabilitāti.
Lai gan ar šo spriedumu autors nenoliedz saprāta esamību, tomēr nepārstāj
uzsvērt pieredzes nozīmīgumu.
Lai
gan autors ar savu skeptisko nostāju pieļauj saprāta esamību, tomēr viņš to
neakcentē, jo pastāv pie sava viedokļa, ka galvenā privilēģija priekš cilvēka
ir pieredze, kas bieži vien mijas ar paradumu. Autors ar to ir gribējis teikt,
ka cilvēks ir interesanta būtne, kura bieži vien rīkojas vadoties no savas
personīgās pieredzes, kas nekādi nav saistīta ar spriešanu vai saprašanu.
Lai gan D.Hjūms savā filozofijā
nenoliedz saprātu, tomēr viņš neapšaubāmi uzsver tā nepilnīgumu, ko pilnībā var
aizstāt ar pieredzi. Kā arī to, ka cilvēka sapratne un spriešanas spējas nevar
būt iespējamas bez iepriekšējas pieredzes un sajūtām, kas saglabājušās viņa
atmiņā.
2. Roberta Mūka filozofiskais
viedoklis.
Iepazīstoties
ar R.Mūka darbu: “Martins Heidegers un filozofijas gals”, kurā autors analizē
Heidegeru un citus izcilus filozofus, es saskāros ar visai interesantiem dzīves
uztveres paņēmieniem, kā arī savdabīgiem uzskatiem. Samērā interesants apraksts
ir par Heidegeru un viņa interesi par Moderno zinātni. Pēc autora domām Modernā
zinātne interesē Heidegeru nevis tāpēc, ka tā nodarbojas ar faktiem, bet tāpēc,
ka veids, kādā fakti tiek pasniegti, radikāli atšķiras no grieķu un Viduslaiku
zinātnes. Fakti paši par sevi neko
neizsaka, tie iegūst nozīmi tikai universālu jēdzienu vai fundamentālas
koncepcijas gaismā, ar kuras palīdzību cilvēks tuvojas dabiskiem fenomeniem.
Pretēji 16. un 17.gadsimta fiziķiem, kuri bija arī filozofi, 20.gadsimta
pozitīvisms pieņem, ka pietiek tikai ar faktiem un ka zinātnei nav jānodarbojas
ar fundamentālu principu izziņu. Tā nu iznāk, ka modernā zinātne, kas, pretēji
Viduslaiku zinātnei, pieņēma, ka tā balstīta pieredzē, ir tieši tā, kas
pieredzi ignorē. Ņūtons runā par parādībām, kas ir krasā pretrunā ar ikdienas
cilvēka pieredzi.
Heidegera
interese par faktiem ir savdabīga, kaut vai tāpēc vien, ka viņu vairāk interesē
pats faktu pasniegšanas veids nevis fakti. To var izskaidrot ar to, ka var būt
viens un tas pats fakts, bet katra personība to var izskaidrot un pamatot
savādāk, kā arī šo faktu uztvere var būt ļoti atkarīga no tā kā un kādā veidā
fakti tiek pasniegti. Galu galā var nonākt pie secinājuma, ka cilvēkam visbiežāk
izsakot savu viedokli patīk balstīties uz kādu konkrētu faktu, savukārt viņa
izskaidrojums būs atkarīgs no tā, kā viņš būs izpratis faktu uz kuru tas
balstās. Līdz ar to Heidegers neviļus pierāda faktu pasniegšanas būtību un
saikni, kāda veidojas starp faktiem, sapratni un slēdzienu, kā arī to ka šāda
saikne pastāv un tās funkcija ir ļoti nozīmīga jebkuram.
Loti interesants šķiet Heidegera
apgalvojums, ka: “Zinātnei lietas ir objekti, tehnoloģijai – resursi.” Šis
apgalvojums saprotams ar to, ka jebkuru lietu, priekšmetu zinātnieki var un
apskata kā konkrētu objektu, ar kuru tie var brīvi manipulēt, bet tai pat laikā
šis objekts ir zaudējis visu savu sākotnējo būtību un ir pakļauts jebkādai
ietekmei. Turpretī skatoties uz šo lietu, objektu no tehnoloģiskā viedokļa, tas
nezaudē savu sākotnējo vērtību un tā izmantošana būs atkarīga no šī objekta
būtības un tā īpašībām. Autors to pamato ar to, ka, ilūzija, ka cilvēks var
iekarot dabu, veido tehnoloģijas būtību.
Šis apgalvojums ir visai saprātīgs, jo arī mūsdienās cilvēka saprāts
arvien vairāk cenšas izprast dabu, tajā valdošās likumsakarības, pie tam
attīstoties gan zinātnei, gan tehnoloģijai šīs likumsakarības tiek ņemtas vērā
izstrādājot jaunas iekārtas un cita veida ierīces. Cilvēks ir nonācis pie secinājuma,
ka viņa spēkos nav izmainīt jau gadsimtiem ilgi pastāvošās dabas likumsakarības
kā piemēram, ka pēc dienas seko nakts un otrādi. Savukārt cilvēka saprāts
visbeidzot ir sapratis, ka tam ir jāpieskaņojas un jāpieņem daba ar visiem tai
piemītošajiem untumiem un tajā pastāvošajām likumsakarībām. Pēc Heidegera
uzskatiem, cilvēks jau pašlaik ir apņemts ar “Ārprātu”, kas ir projekts, kurā
cilvēce ir pakāpeniski soli pa solim iestrēgusi un netiek vairs laukā. Tas ir
uzmetums, kas sniedz iespēju pārvaldīt zemeslodi ar visiem tās resursiem,
projekts, bez kura cilvēce vairs nevarētu izdzīvot. Šis, kā Heidegers to dēvē –
projekts, cilvēcei būtu pakāpeniska bojāeja, ja vien cilvēks nebūtu apveltīts
ar veselo saprātu, kurš to samērā laicīgi ir apstādinājis un licis apzināties
sev apkārtesošās vides, dabas vērtīgumu, kam sākotnēji netika pievērsta tik
nozīmīga vērtība. Tas tāpēc, ka cilvēks bija pārņemts ar domu, ka viss ir
neizsīkstošs un mūžīgs, kā arī tas, ka ne ar ko nav jārēķinās. Savukārt
mūsdienās, kad mazpamazītiņām sāk izsīkt, tā, agrāk, dēvētie neizsīkstošie
dabas resursi, bez kuriem jau cilvēce vairs nevar iztikt, tad nu sāk glābt, ko
vien var, taču bēdīgs ir atzinums, bet ir lietas ko vairs neizglābs…
Šo nodaļu gribētu beigt ar Norberta Vīnera vārdiem: “Mēs
esam pārveidojuši savu vidi tik radikāli, ka tagad mums jāpārveido pašiem sevi,
lai varētu šai vidē dzīvot.”
3. Cilvēka sapratnes izmaiņas mainoties
laikam un apkārtējai videi.
Cilvēka
uzskati, kas vistiešāk atkarīgi no sapratnes, ir ļoti elastīgi laikā un telpā.
Kā jau minēju sapratne, kā problēma iespējams pastāv kopš cilvēces eksistences
sākuma. Kā vēsture liecina, cilvēks pakāpeniski iepazina visu nezināmo, kas
bija ap viņu un laika gaitā tas uzkrāja pieredzi. Viņš mēģināja izprast dabu, vidi
kurā tas dzīvoja, kā arī tas pakāpeniski iepazina sev apkārtesošos
līdzcilvēkus. Tas liecina, ka katras nākamās paaudzes spriešanas spējas bija
jau daudz attīstītākas, kā arī to sapratne par vidi kurā tie dzīvo bija daudz
reālāka, jo viņi tika apmācīti vadoties no cilts vecāko agrāk gūtās pieredzes.
Tā laika gaitā cilvēka prāta spējas pakāpeniski attīstījās. Jo kā zināms ņemot
vērā pieredzi un prāta spējas cilvēks var izteikt savu viedokli, nostāju un
secinājumus par jautājumiem, kurus tas izprot. Savukārt cilvēks ir samērā ātri
ietekmējama būtne, kas ir zināmā mērā atkarīga no vides kurā tā dzīvo, no
sabiedrības kurā tā apgrozās un visbeidzot no dzīves līmeņa kurā tam nākas
dzīvot. Nevar jau arī aizmirst, ka cilvēks savā būtībā ir nemiernieks un viņa
zinātkārei robežu nav, taču tam piemīt arī lieliska pielāgošanās spēja. Šīs
cilvēka īpašības tiek minētas tāpēc, ka tām ir cieša saistība ar sapratni, jo
cilvēki ir dažādi, kā arī to uzskati ir ļoti dažādi un tie ir atkarīgi no
sapratnes.
Mainoties gadsimtiem, mainoties dzīves
apstākļiem, mainoties valdībām, kuru pakļautībā cilvēks ir bijis spiests
dzīvot, tam izveidojas savs viedoklis par jebkuru objektu vai tēmu, protams ja
tā vistiešāk skars tieši pašu cilvēku. Bieži vien cilvēki nevēlas vai arī
neizprotot attiecīgā jautājuma būtību neapdomājoties un nevadoties no savas
pieredzes pieņem citu, sev apkārtesošo līdzcilvēku viedokli, kuram varbūt pat
nepiekristu, ja izprastu jautājuma būtību. Ar to es gribu teikt, ka cilvēks
bieži neizmanto savas prāta spējas, kā arī neapzinās to būtiskumu veidojot
kopējo sabiedrības nostāju.
Mūsdienās cilvēks kļūst samērā
aprobežots, jo to nomāc viņa personīgās problēmas, kas saistās ar viņa ikdienu,
ko vairums redz visai pelēcīgās krāsās. Līdz ar to, ka ir sarežģījumi, kas skar
katru personīgi, tad tādi vispārīgi, uz to brīdi neaktuāli jautājumi cilvēku
nespēj ieinteresēt, jo tas tam jau šķiet mazsvarīgāk. Tikai palasot vēstures
grāmatas, bieži vien nodomājam, ka cilvēki par savu labklājību necīnījās, ka
viņiem vajadzēja izteikt savas domas un ierosinājumus, tad viss būtu savādāk.
Turpretī šī problēma vērojama arī mūsdienās, jo arī pašlaik cilvēki baidās
izteikt atklāti savas domas, jo baidās būt nesaprasti vai pārprasti. To
precīzāk var izskaidrot ar šādu piemēru, ka tā vietā, lai teiku es domāju tā un
tā vai arī pēc manām domām to varētu izdarīt … - cilvēki saka – kāds gudrs
cilvēks ir izteicis domu, kuru varētu izmantot arī šinī gadījumā … Sabiedrībā
ir vērojama tendence, kurā vairums cilvēku piekrīt kādam viedoklim tik tāpēc,
ka tas ir nepieciešams lai iegūtu labvēlīgu sabiedrības attieksmi. Taču šāda
nostāja ir visai aplama, jo nekad nebūs pa prātam visiem un tas nozīmē to, ka
katra cilvēka viedoklim vajadzētu būt subjektīvam un pilnīgi neatkarīgam,
turpretī risinot globālus jautājumus ir jāsakopo šie viedokļi un jācenšas rast
kompromisu atrisinājumu. Protams mainoties laikam un apkārtējai videi, kā arī
problēmām to uztvere un sapratne mainās, jo cilvēce mainoties laikam un videi
pilnveidojas un attīstās. Līdz ar šo attīstību attīstās arī prāta spējas un
mainās spriešanas spējas, kuru maiņa ir izskaidrojama ar jebkāda veida
pieredzes bagātināšanos…
5. Sapratnes problēma mūsdienās manā
skatījumā.
Manas domas par
iepriekš minētiem autoru darbiem ir dažādas, jo šo autoru uzskati ir dažādi. Kā
pirmo es varu minēt Hjūma darbu, kurš personīgi man ir nepieņemams, jo es
nepiekrītu viņa uzskatiem un viedoklim, kas saistīts ar sapratni. Autors
skeptiski izsakās par prāta spējām, kā arī par to ka šīs spējas ir tik
maznozīmīgas, ka pat tām nebūtu jāpievērš īpaša vērība. Autors kā galveno
izvirza pieredzi uz kuru cilvēks veido savus uzskatus, taču to, ka uzskati
veidojas ar prāta palīdzību, kā arī tas, ka izprotot kādu konkrētu jautājumu un
to ar prāta spēju palīdzību savienojot ar pieredzi var rasties kāds konkrēts
viedoklis vai uzskats, autors nemin. Jo uzskata, ka spriešanai nav nekāda
sakara ar viedokļa vai uzskata veidošanu un argumentē to, ka bez pieredzes uz
spriedumu pamata nevar rasties neviens apgalvojums. Savukārt es uzskatu, ka
protams pieredzei ir ļoti būtiska nozīme cilvēka dzīvē, taču ja tas neizmanto
savas prāta spējas un pieredzi vienkopus pie kāda konkrēta viedokļa vai
secinājuma izteikšanas, tad kādēļ vispār cilvēkam ir nepieciešams veselais
saprāts un spēja loģiski domāt. Cilvēks, kuram ir zināma dzīves pieredze to
izmantos jebkurā gadījumā, kā arī tas ka bieži vien loģiskā domāšana un
spriešanas spējas mums palīdz labāk izprast to, ko varbūt agrāk mēs nespējām,
jo nedomājām ka varam tik tālu aizdomāties, kā arī to ka mūsu sapratne attīstās
līdz ar mums. Te es gribu minēt, ka liela nozīme ir cilvēka izglītotības
pakāpei, kā arī viņa intelektuālai izaugsmei. Jo cilvēks būs daudzpusīgāks, jo
viņa izziņas lauciņš būs lielāks, jo lielāku viņš iegūs priekšstatu par to ko
viņš nezin, kā arī tiks papildināta viņa pieredze. Ar to es gribu pateikt, ka
sapratnei cilvēka dzīvē ir liela nozīme, jo atkarībā no tā, cik daudz mēs
saprotam, izprotam un gribam izprast, būs atkarīga katra cilvēka individuālā
izaugsme un, jo daudzpusīgāki un elastīgāki mēs būsim ,jo labāk mēs varēsim
izprast lietas par kurām pašlaik varam izteikt tikai minējumus.
Kā otru autoru minēšu R.Mūku, kurš
analizēja filozofa Heidegera uzskatus. Jāsaka atklāti, ka autora viedoklis par
faktiem un par to pasniegšanas veidu mani nedaudz saistīja, jo es arī uzskatu,
ka ļoti būtiski ir veids kādā fakti tiek pasniegti. Manuprāt, tas ir būtiski
tādēļ, ka atkarībā no tā, kā tiks pasniegts konkrētais fakts, tā arī to uztvers
cilvēks, savukārt jebkuru faktu var pasniegt dažādi, pat to sagrozot par labu
sev, turpretim otram par sliktu. Te vajadzētu minēt, ka iespējams faktu
pasniegšanai būtu nepieciešami ierobežojumi, kas novērstu to sagrozīšanu, kā
arī nepareizu uztveri. Kā zināms izsakot savas domas mēs ne tikai vadāmies no savas
pieredzes, bet arī bieži vien par pamatu minam kādu konkrētu faktu, kas
saglabājies mūsu atmiņā. Taču tas, kādā veidā un interpretācijā tas saglabājies
mūsu atmiņā, jau būs atkarīgs no tā, kādā veidā mums tika pasniegts šis fakts
un kā mēs to uztvērām un sapratām.
Heidegeram ir interesantas domas, versijas par cilvēka un dabas
attiecībām, par to cik cilvēks var būt tuvredzīgs un tai pat laikā bezspēcīgs
vēl pilnībā neizpētītās dabas priekšā. Autors jau paredzējis cilvēka iespējamo
bojāeju, pie kuras var novest paša cilvēka saprāta un izaugsmes attīstības
rezultātā. Tas, ka cilvēks pats var izpostīt vidi kurā tas eksistē var būt un
diemžēl arī ir nenovēršams fakts. Es pieļauju varbūtību, ka cilvēka prāta
spējas nepieļaus pašiznīcību. Lai gan cilvēce nenoliedzami attīstoties
tehnoloģijai ir būtiski ietekmējusi apkārtējo vidi, kurā tā atrodas, taču šī
vide intensīvi tiek pētīta un pakāpeniski, jau piemērojoties daudziem dabas
faktoriem, kurus izmainīt nav cilvēka spēkos, tiek ieviesta vidi saudzējoša tehnoloģija,
kas iespējams samazinātu tik nepieciešamos dabas resursus, kuru vērtību sāk
apzināties tikai tad, kad tie jau ir uz izsīkšanas robežas. Es domāju, ka ņemot
vērā jau gadsimtiem uzkrāto pieredzi un pieļautās kļūdas, kā arī izmantojot
prāta spējas cilvēks apzināsies, ka ir būtiski dzīvot harmonijā ar dabā jau
pastāvošajām likumsakarībām un īpatnībām, jo daba, apkārtējā vide, kas atrodas
ap cilvēku ir vislielākā cilvēka bagātība, kura tam ir jāsargā un jāsaglabā pēc
iespējas rūpīgāk. Jo kā teicis Norberts Vīners: “Mēs esam pārveidojuši savu
vidi tik radikāli, ka tagad mums jāpārveido pašiem sevi, lai varētu šai vidē
dzīvot.” Tas liecina par to, ka nu ir
pēdējais laiks sākt mainīt savu nostāju, kas saistīta ar intensīvu apkārtējās
vides piesārņošanu un neatjaunojamo resursu neapdomīgi, neracionālu izmantošanu
un neatjaunošanu.
Kas
attiecas uz sapratni kā problēmu, es uzskatu, ka to var formulēt dažādi, bet
problēma kā tāda ir pastāvējusi, pastāv un pastāvēs, kamēr vien cilvēce
eksistēs. Šis uzskats jau vistiešāk ir saistīta ar to, ko vispār cilvēks saprot
ar jēdzienu sapratne, kā šī jēdziena izpratne var ietekmēt cilvēku. Ar jēdzienu
sapratne es saprotu to, ka sapratne ir tas kā saprotu un uztveru kādu konkrētu
faktu, argumentu utt. Kā arī to kā es izprotu otru cilvēku, apkārtējo viedokli,
kā uztveru vidi kurā atrodos. Es nezinu vai šis mans uzskats par sapratni ir
pareizs, bet es to tā izprotu un tas ir tikai mans tīri subjektīvais viedoklis.
Es uzskatu, ka ir ļoti daudzi apstākļi, kuri var ietekmēt un ietekmē cilvēku un
tā spriešanas spējas, kas ir atkarīgas no tā sapratnes un tā, ko tas vispār
izprot ar jēdzienu sapratne. Cilvēki mūsdienās jūtas neizprasti un atstumti, jo
tos nomāc ikdienas rūpes un diskomforts, kurš tos apspiež. Varbūt izklausīsies
mazliet egoistiski, bet es to nesauktu par neizpratni un atstumtību, es to
drīzāk nosauktu par sevis nožēlojamu žēlošanu un gaušanos. Šis uzskats man
radies no tā, ka apgalvoju to, ka vairums patreizējās sabiedrības daļas uz
problēmu kopumā skatās vienpusīgi un tikai individuāli, bet ja uz to, mēs katrs
paraudzītos vispusīgi un nedaudz tālredzīgāk, tad nepārņemtu tāda vienaldzība,
kāda tā ir patreiz. Es uzskatu, ka katram ir problēmas, katram ir savas rūpes
taču cilvēks ir apveltīts ar veselo saprātu un loģisko domāšanu, kuru
izmantojot var panākt daudzko un nav uzreiz jāapgalvo, ka apkārtējie nesaprot
un neizprot mūsu viedokli.
Cilvēkam
ir ļoti būtiski vai viņš tiek saprasts, bet es uzskatu, ka vēl būtiskāk ir tas,
kā pats cilvēks uztver un saprot, un izanalizē to, kas ar viņu un ap viņu
notiek. Un no tā cik veiksmīgi viņš būs to izdarījis, no tā arī būs atkarīgi
viņa spriedumi un uzskati par visa veida jautājumiem. Jo cilvēks vispusīgāk
uztvers apkārtējo vidi kurā tas atrodas, jo viņa uzskati būs vispusīgāki un
subjektīvāki. Savukārt cilvēka subjektivitāte jau ir atkarīga no viņa
intelektuālās pakāpes.
Izmantotā literatūra
1.
D.Hjūms – Pētījumi par cilvēka sapratni.
– R.: Zvaigzne, 1987.
2.
Mūks Roberts – Martins Heidegers un filozofijas gals. – R.: Karogs, 1994.
3.
P.Tulviste – Par domāšanas izmaiņām vēsturē. – R.: Avots, 1990.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru