S A T U R S
Ievads
I Francijas vēsture.
II Francijas politika:
-
valsts
pārvaldes modelis;
-
lielākās
politiskās partijas un grupējumi.
III Francijas ekonomika:
-
Francijas
ekonomiskā iekšpolitika:
lauksaimniecība;
enerģētika;
ražošana:
~ tērauda ražošana;
~ tekstilrūpniecība un audumu ražošna;
~ autobūve;
~ augstu tehnoloģiju ražošana.
transports;
izglība;
veselības aizsardzība;
eksports un imports;
bezdarbs;
valsts parāds;
privatizācija.
-
Francijas
ekonomiskā ārpolitika:
Eiropas Savienība;
cilvēktiesības;
NATO.
IV Francijas sadarbība ar Latviju:
-
ekonomiskās
attiecības;
-
ārējā
tirdzniecība;
-
investīcijas;
-
tirdzniecība
un rūpniecība;
-
Latvijas
vēstniecība Francijā;
-
starpresoru
sadarbība;
-
sadarbība
kultūras jomā.
V Nobeigums.
VI Izmantoto uzziņas avotu saraksts.
VII Pielikums.
Darba tēma ir “Francija, tās
ekonomika un sadarbība ar Latviju”. Uzmanīna tiks koncentrēta uz Francijas ekonomiskās un
politiskās situācijas attīstību 90-jos
gados.
Darba pirmajā sadaļā tiks dots neliels ieskats Francijas
vēsturē, sākot no 1 milj.g.p.m.ē. līdz pat šī gadsimta deviņdesmitajiem gadiem.
Darba otrajā sadaļā būs iegūstama
informācija par Francijas politisko iekārtu un galvenajām politiskajām partijām
valstī.
Trešā sadaļa dos ieskatu Francijas
ekonomikā, apakšsadaļā varēs iepazīties ar Francijas ekonomiskās iekšpolitikas
raksturojumu, bet otrajā apakšsadaļā – ar Francijas ekonomiskās ārpolitikas
raksturojumu.
Šī darba pēdējā sadaļa tiks veltīta tēmai
– “Francijas sadarbība ar Latviju”. Šajā sadaļā varēs iepazīties ar dažādiem
līgumiem un vienošanām, kas noslēgtas starp abām valstīm pēdējo desmit gadu
laikā.
Pielikums kalpos kā šī darba īss apskats.
Tajā varēs iepazīties ar Francijas ekonomiku, kas būs dota skaitļos,
kā arī ar fotogrāfijām, kas attainos Francijas populārākos politiķus un
pazīstamas vietas.
Par savu uzdevumu esmi izvirzījusi pēc iespējas
spilgtāk atainot Franciju pēdējo desmit gadu laikā, kā arī parādīt to , cik
liela nozīme šai valstij ir bijusi un būs Latvijas turpmākajā attīstībā un
virzībā uz Eiropa Savienību.
Francijas vēsture
Arheoloģiskajos izrakumos atklātās akmens laikmeta
kultūras (Šelas,Ašelas, Mustjē) liecina, ka Francijas teritorija bijusi
apdzīvota jau pirms 1 miljona gadu. 1.gt.beigās p.m.ēras Francijas teritorijas
lielākajā daļā dzīvoja ķelti,ko romieši sauca par galliem.2.gt.beigās p.m.ē.
romieši sāka Gallijas iekarošanu un pēc Jūlija Cēzara karagājieniem tā tika
iekļauta Romas impērijā.5.gs.izveidojās Franku valsts,tajā attīstijās feodālās
attiecības;9.gs.jau bija radušies lieli muižu īpašumi.Pēc Karolingu impērijas
sabrukuma(843.g.) radās Rietumfranku karaliste,kas aizņēma aptuveni tagadējās
Francijas teritoriju. 10. gs. šo valsti
sāka saukt par Franciju. 987. gadā par Francijas karali kļuva Hugo Kapets.
Aizsākās Kapetingu dinastijas valdīšanas laiks Francijas vēsturē. Šajā laikā
amatniecības un tirdzniecības attīstība veicināja pilsētu izaugsmi un
nostiprināšanos. Līdz 12. gs. vidum Francija bija feodāli sadrumstalota valsts
un daļa tās teritorijas atradās Anglijas pakļautībā.
12.-14. gs. radās priekšnosacījumi
feodālās sadrumstalotības likvidēšanai un pārejai uz centralizētu valsts
pārvaldi. Nostiprinājās karaļa vara. Varas centralizācijas tendences
pastiprinājās Ludviķa IX un Filipa IV Skaistā valdīšanas laikā. 1302. gadā
Filips IV Skaistais sasauca pirmos ģenerālštatus. Francijā izveidojās kārtu
pārstāvniecības monarhija. Tālāko Francijas ekonomisko un politisko attīstību
aizkavēja Simtgadu karš (1337. – 1453.gg.).
15.
gs. beigās Francijā sāka veidoties kapitālistiskās ražošanas attiecības,
attīstījās manufaktūras, uzplauka ārējā tirdzniecība. Nostiprinājās karaļa
vara. 16. gs. otrajā pusē Francijā sākās
dziļa sociālpolitiska krīze.
16. un 17. gs. mijā Francijā sākās
straujš ekonomikais uzplaukums, ko sekmēja Indriķa IV uzsāktā un realizētā
merkantilisma politika; nostiprinājās absolūtā karaļa vara. Karaļa absolūtās varas spilgtākais pārstāvis
Francijā – Ludviķis XIV. 16. – 17. gs. bija franču nācijas izveidošanās laiks.
18. gs. Francijas rūpniecībā
nostiprinājās kapitālistiskais ražošanas veids.Pēc Francijas sakāves karā par
Spānijas mantojumu (1701. – 1714.gg.) un Septiņgadu kara (1756. – 1763.gg.)
valstī sākās ekonomiskais pagrimums, bads, bezdarbs, notika zemnieku nemieri.
Pret absolūtismu vērsās visi sabiedrības slāņi. 1789. gada 14. jūlijā tautas
sacelšanās un Bastīlijas ieņemšana ievadīja Lielo franču revolūciju ( 1789. –
1794.gg.), kas likvidēja monarhiju un feodālo iekārtu Francijā un radīja apstākļus
brīvai ekonomiskajais un sociālai sabiedrības attīstībai.
1792. gadā Francijā tika proklamēta
republika (Pirmā republika), nostiprinājās kapitālistiskās ražošnas
attiecības.
1804. gadā Napoleons I nodināja impēriju,
nostiprinājās buržuāzijas politiskā vara. Pēc Francijas armijas sagrāves
Krievijā (1812.g.) Rietumeiropā izvērsās cīņa par atbrīvošanos no Francijas
jūga. Pēc Napoleona I atteikšanās no troņa (1814.g.), Francijā atkal sāka
valdīt Burbonu dinastija. Šajā laikā politiskā vara atradās muižniecības un
garīdzniecības rokās. Jūlija revolūcijas
laikā (1830.g.), Burbonu dinastija tika gāzta, par karali kļuva Luijs Filips.
Viņa valdīšanas laikā pasliktinājās sociālais, ekonomiskais un politiskais
stāvoklis Francijā. 1931.g. un 1834.g. gados notika pirmās lielās strādnieku
sacelšanās Lionā. Saasinājās šķiru cīņa un Francijā uzlirsmoja jauna revolūcija
(1848.g.), kurā strādnieku šīra bija galvenais virzītājspēks. Monarhija tika
gāzta un nodibināta Otrā republika
(1848. – 1852.gg.). 1851.g. gadā, pēc valsts apvērsuma, tika nodibināta
Napoleona III militārā diktatūra. Napoleona III avantūrisma ārpolitika un
Francijas sakāve Francijas – Prūsijas karā
(1870. – 1871.gg.) izraisīja Otrās impērijas krišanu, izveidojās Trešā republika (1870. –1940.gg.).
Vispārējā daraba konfederācija
tika dibināta 1895. gadā. 20. gs. sākumā sociālistiskā kustība sašķēlās,
izveidojās divas partijas, kuras 1905.
gadā apvienojās Francijas Sociālistiskajā partijā.
19. gs. beigās un 20. gs. sākumā
Francijā sākās imperiālisma periods. 19. gs. beigās tika nobeigta Francijas
kolonionālās impērijas izveide. Francijas īstenotā ārpolitika sadūrās ar
citu Eiropas attīstīto valstu interesēm. Eiropā izveidojā divi militārpolitiski
grupējumi – Antante un Trejsavienība.Imperiālistisko valstu pretrunas
izraisīja Pirmo pasaules karu (
1914.-1918.gg.). Kara sākums bija neveiksmīgs Francijas armijai, tā cieta
vairākas sakāves. Pēc Versaļas miera līguma 1919. gadā, Francija atguva Elzasu
un visu Lotringu, paplašināja savus koloniālos valdījumus. Pirmais pasaules
karš novājināja Francijas ekonomiku, tā kļuva par ASV un Anglijas parādnieci.
1918. – 1920.gados aktivizējās revolucionārā kustība. Francijas ekonomiskais
stāvoklis nonāca dziļas depresijas stāvoklī pasaules ekonomiskās krīzes laikā.
Fašistiskās Vācijas uzbrukums Francijai
sākās 1940. gada maijā, vācu karaspēks okupēja divas trešdaļas Francijas
teritorijas. Tika nodibināts profašistiskais Višī režīms. 1942. gadā tika okupēta
visa Francijas teritorija. Pretošanās kustību okupantiem organizēja Francijas
komunistiskā partija (FKP). 1944. gada 2. jūnijā tika izveidota Francijas
pagaidu valdība. No 1944. līdz 1947. gadam Francijas valdībā tika pārstāvēti
arī komunisti, tika realizētas progresīvas sociālās reformas, pieņemta Ceturtās
republikas konstitūcija (1946.g.). 1949. gadā Francija iestājās NATO. 1958.
gadā Šarla de Golla valdība ieguva ārkārtējas pilnvaras, tika pasludināta Piektā
republika. Tika pieņemta jauna konstitūcija, par pirmo prezidentu
kļuva Šarls de Golls. 1966. Francija izstājās no NATO militārās organizācijas.
1969. gadā Šarla de Golla valdība organizēja referendumu par administratīvi
teritoriālās pārvaldes sistēmas reorganizāciju un Senāta reformu. Pēc neveiksmes
referendumā Šarls de Golls bija spiests atstāt prezidenta
posteni. Nākamais Francijas prezidents bija Žoržs Pompidū. 1974. gadā par
prezidentu tika ievēlēts Valerī Žiskārs d`Estēns. Paplašinājās Francijas
sadarbība ar NATO. 1981. gadā par prezidentu kļuva Fransuā Miterāns, bet 1995.
– Žaks Širaks.
Francijas politika.
Valsts
pārvaldes modelis.
Francija ir republika , valsts un valdības
galva ir prezidents (skat. 1. pielikumu), ko uz septiņiem gadiem ievēl
vispārējās, tiešās vēlēšnās. Prezidents ieceļ premjerministru un valdības
locekļus, izsludina likumus, iesniedz likumprojektus referendumam, vada
Augstāko aizsardzības padomi u Aizsardzības komiteju, ir Francijas bruņoto
spēku virspavēlnieks. Prezidents var atlaist Parlamentu, viņam ir veto un
apžēlošanas tiesības.
Likumdevējs orgāns ir Parlaments, kas
sastāv no divām palātām: Nacionālās sapulces (557 deputāti) un Senāta (321
deputāts). Nacionālo sapulci uz pieciem gadiem ievēl vispārējās, tiešās
vēlēšanās pēc mažoritārās sistēmas 2 kārtās. Senātu uz deviņiem gadiem gadiem
ievēl elektoru kolēģija, kas sastāv no vietējo pašvaldību orgānu pārstāvjiem un
Nacionālās sapulces deputātiem. Ik pēc
trim gadiem atjauno vienu trešdaļu Senāta sastāva. Izpildvaru realizē
prezidents un valdība – Ministru padome. Valdībā ietilpst premjerministrs,
valsts ministri, ministri un valsts sekretāri.
Vietējās pašpārvaldes orgāni ir apgabalu
(reģionu) padomes, departamentu ģenerālpadomes, komūnu municipālpadomes, ko
ievēl vispārējās, tiešās vēlēšanās.
Tiesu sistēmā ietilpst 1. instances tiesas
(procesa tribunāli un lielā procesa tribunāli), 2 instances tiesas (apelācijas
tiesas) un 3. instances tiesas (kasācijas tiesas). Prezinentu un ministrus var
tiesāt speciāli izveidota Augstākā tiesa.
Galvenās
politiskās partijas.
1.
Sociālistu partija ( P
S ).
Šī partija ir
dibināta 1971. gadā un to dibināja Fransuā Miterāns. Desmit gadu laikā tā kļuva
par vienu no vadošajām partijām Francijā un 1981. gadā šīs partijas pirmais sekretārs
Fransuā Miterāns tika ievēlēts par Francijas Republikas prezidentu.
2.
Francijas komunistiskā partija (PCF) (FKP – latv.)
1920. gadā tika
izveidota SKFN (Starptautiskā komunisma Francijas nodaļa), vēlāk šī nodaļa
kļuva par Francijas komunistisko
partiju. Pēc Fransuā Miterāna ievēlēšanas par prezidentu, PCF izveidoja
koalīciju ar Sociālistu partiju.
3.
Republikas vienošanās grupa (RPK).
Šo politisko
grupējumu izveidoja Žaks Širaks 1976. gadā.
1993. gada martā, uzvarot vēlēšanās, RPK kļuva par
visietekmīgāko politisko partiju Francijā (17,03 % balsu un 45% vietu
Nacionālajā Sapulcē).
1995. gadā Žaks
Širaks kļuva par Francijas prezidentu uzvarot vēlēšanās ar 52,04% balsu. 55% no
vēlētājiem bija gados jauni cilvēki (18 – 24) un 62% no jaunajiem vēlētājiem
bija vīrieši.
4.
Francijas Demokrātiskais Grupējums (UDF)
Šo politisko grupējumu 1978. gadā
dibināja Valerī Žiskārs d`Estēns.
5.
Nacionālā Fronte (NF).
Politiskā partija, ko 1972. gadā
dibināja Žans Marija Le Pens.
Francijas
ekonomika.
Francija ir valsts, kas pēckara gados
viskonsekventāk iestājās par nepieciešamību apvienot Rietumeiropas valstis
vienotā veselumā.
Kāpēc valstij, kas bija otra lielākā
koloniālā impērija pasaulē un otra lielākā valsts Eiropā, bija tik noturīga
pārliecība par nepieciešamību apvienot
visus Eiropas ekonomiskos un politiskos
resursus? Atbilde ir vienkārša – tieši Francijas nozīmīgā vieta pasaules un
Eiropas vēsturē un tādejādi iegūtā vēsturiskā pieredze ir šīs bezierunu Eiropas
vienotības politikas pamatā.
Francijas ekonomikas plānotāji bija
vienoti pārliecībā, ka valsts viena pati nevarēs veikt radikālas ekonomiskas pārmaiņas. Trīsdesmito
gadu krīze un Otrais pasaules karš bija iedzinuši Francijas ekonomiku dziļā
krīzē. 1945. gadā Francijas infrastruktūra bija gandrīz sagrauta, valdīja dziļa
finansu krīze, ārējā tirdzniecība faktiski nepastāvēja.
Tomēr trīsdesmit gadu laikā – no 1945.
līdz 1974. gadam – Francija spēja radīt ilglaicīgu ekonomisko kāpumu.
Septiņdesmito gadu ekonomiskā krīze mazināja
ekonomikas pacēlumu, tomēr nemainīja attīstības kopējo viezību. No
1945. līdz 1958. gadam galvenās ekonomikas jomas, kurām tika
pievērsta sevišķa uzmanība, bija transports, enerģētika un smagā industrija.
Pateicoties vienota Eiropas tirgus
izveides politikai, aktīvajai ārējai tirdzniecībai un investīcijām no 1958.
līdz 1973. gadam Francija attīstījās iepriekš paredzētajā valsts ekonomiskās
izaugsmes tempā. Šajā periodā īpaša uzmanība tika pievērsta arī reģionālās
attīstības politikai.
Franciju, līdzīgi kā pārējās
Rietumeiropas valstis, ļoti smagi skāra pasaules ekonomiskā krīze septiņdesmito
gadu sākumā. Šī krīzes posma pārvarēšanu Francija saistīja ar Eiropas tirgiem. Eiropas integrācija šajā
periodā bija Francijas ekonomiskās augšupejas pamatakmens.
Francijas
ekonomiskā iešpolitika.
Lauksaimniecība.
Lauksaimniecībā Francija ir līdere ES
valstu vidū. Tā saražo apmēram 22% no visa kopējā lauksaimniecības preču
kopprodukta ES. Francija šajā rādītājā apsteidz pat Vāciju. Francija ir arī
otra lielākā pasaules eksportētājvalsts lauku- pārtikas produktu nozarē,
atpaliekot tikai no ASV.Interesants ir
fakts, ka Francijas lauksaimniecībā iesaistīti tikai 6% no visiem valsts strādājošajiem cilvēkiem.
55% no valsts kopējās zemes platības tiek izmantotas saimniecībām. 61% no šīs
zemez platības ir aramzeme, 35% ganības un 4% labības audzēšanai.
Apmēram puse no Francijas
lauksaimniecības peļņas nāk no ražas novākšanas, no kurām visienesīgākā ir
graudaugu nozare. Ražojot 36. milj, tonnu kviešu gadā, Francija ir ceturtā
lielākā kviešu ražotājvalsts pasaulē un
vien no vadošjām Eiropā. Cukurbietes Francijā ir ļoti svarīgs lauksaimniecības
produkts. 1997. gadā Francijā izaudzēts 34,2 milj. tonnu cukurciešu un tā
ierindojas pasaulē vienā no vadošajām lomām šajā nozarē, apsteidzot Vāciju.
Francija ir trešā lielākā augļu un dārzeņu audzētāja Eiropas Savienībā,
atpaliekot tikai no Itālijas un Spānijas, kuru siltais klimats ir daudz
labvēlīgāks šai lauksaimniecības nozarei.
Francija ir arī viena no Eiropas
Savienības līdervalstīm gaļas ražošanā.Tai ir lielākais valstij piederošais
liellopu ganāmpulks (20,6 milj. galvu), cūku skaits Francijā (aptuveni 15.
milj.) ir otrais lielākais Eiropas Savienībā, atpaliekot vienīgi no Vācijas.
Enerģētika.
Šobrīd Francijā ražotais enerģijas
daudzums nodrošina apmēram pusi valstij nepieciešamo daudzumu, salīdzinot ar 1973. gada rādītāju,
kad saražotās enerģijas daudzums bija tikai 23% no valstij nepieciešamā.
OGLES.
Šāda veida enerģijas patēriņš sastāda
tikai 6,6% no kopējā enerģijas patēriņa valstī. 1973. gadā šis skaitlis bija
krietni lielāks – 22,7%. Vairāk kā divas trešdaļas ogļu tiek importētas no ASV,
Austrālijas un Dienvidāfrikas.
DABASGĀZE.
Dabasgāzes patēriņš sastāda apmēram 13%
no saražotā enerģijas daudzuma. Šim skaitlim, sākot no 1960. gada rādītāja –
3,5%, ir bijusi tendence augt.
Ražošana.
Francija Eiropā ir otra lielākā
ražotājvalsts un ceturtā pasaulē, atpaliekot no ASV, Vācijas un Japānas.
Ražošanas sektors nodrošina apmēram 29% no valstī pieejamām darbavietām.
Saražotā produkcija sastāda apmēram 80% no eksportējamo preču daudzuma.
TĒRAUDA RAŽOŠANA.
Tērauda
ražotnēs ik gadus tiek saražots apmēram 17 milj. tonnu tērauda un šī ražotne ir
divpadsmitā lielākā pasaulē un ceturtā lielākā Eiropas Savienībā, atpaliekot
tikai no Vācijas, Itālijas un Anglijas.
Kopš 1974. gada tērauda ražošana
izaugusi vismaz uz trešdaļu. Francijas tērauda ražošana tiek koncentrēta
galvenokārt valsts ziemeļu daļā – apmēram ap tērauda jūrasostu – Dankerku.
TEKSTIL UN AUDUM RAŽOŠANA.
Šajā ražošanas sektorā tiek nodarbināti apmēram 254 000 cilvēku un tā ikgada kopējais naudas apgrozījums ir 170 biljoni franku (28 biljoni $).Apmēram trešā daļa no saražotās preču daudzuma tiek eksportēta.
AUTOBŪVE
Francija ir pasaules trešā lielākā
vieglo automobīļu eksportētājvalsts.Apmēram 350 000 cilvēku ir nodarbināti šajā
ražošanas sektorā.
Franču motorrūpnieki apmēram 60% no
saražotajām precēm eksportē uz ārvalstīm.
1993.gadā automobīļu industrija beidza
gadu ar apmēram 26,6 biljonu ( 4,8 bilj.$) lielu peļņu.
70.gados pasaules līdervalsts kuģu būvē
bija Francija, bet līdz 90.gadiem šī līderpozīcija tika zaudēta, un Francijai
ir tikko pamanāma nozīme šajā nozarē pasaulē, taču laivu un burāšanas ekipējumu
ražotnē Francija vēl joprojām tiek uzskatīta par labāko un konkurēt spējīgāko
pasaulē.
AUGSTU TEHNOLOĢIJU RAŽOŠANA
Augsto tehnoloģiju ražojumi nodrošina
apmēram 20% no kopējā ražošanas eksporta.Francija ir viena no visattīstītākajām
valstīm pasaulē ieroču ražošanā.Pēdējo pāris gadu laikā ir novērojama ieroču
ražošanas samazināšanās.Francija ir piektā lielākā ieroču eksportētājvalsts
pasaulē.
Francija ieņem ļoti augstu vietu
pasaules telekomunikāciju ražošanā.
Transports
Ar apmēram 965 000 km garu sliežu ceļu,
Francija dzelzceļa tīkla kopgarums ir lielākais Eiropā.
Ļoti svarīgs Francijai ir pazemes
tunelis ar Londonu.Uz šo brīdi uz Londonu vilciens dodas katru stundu.Vienas
biļetes cena ir apmēram 115$, bet ja ir vēlēšanās braukt pirmjā klasē, tad
biļetes cena pieaugs, un būs jāmaksā jau 458$.Lai nokļūtu no Parīzes līdz
Londonai, ir vajadzīgas tikai trīs stundas.
Izglītība
Francija ir sadalīta 27 izglītības
zonās un katra šī zona ir atbildīga par izglītības pārvaldīšanu katrā tās
reģionā,sākot no pamatskolas līdz augstākajam līmenim.Izglītība līdz 16 gadu
vecumam ir obligāta un par to nav jāmaksā.Pirmā izglītības iegūšana sākas sešu
gadu vecumā un ilgst piecus gadus.Sasniedzot 11 gadu vecumu bērni tiek
iesaistīti vidējās izglītības pirmajā posmā, kur mācās četrus gadus.15 gadu
vecumā jaunieši var iesaistīties otrajā vidējās izglītības posmā.Beidzot otro
vidējās izglītības posmu mācības var turpināt augstākās mācību iestādēs.
Veselība
Vidējais mūža ilgums Francijā ir 78 gadi.Veselības sektors nodarbina
apmēram 2 miljonus cilvēku, no kuriem apmēram 600 000 strādā slimnīcās.
1996.gadā no veselībai paredzētajiem
801,6 miljoniem franku,44,3% tika iztērēti slimnīcu uzturēšanai, 10,6% zinātnes
attīstībai, 16,5% zāļu ražošanai.
Katra persona Francijā ik gadu veselībai
iztērē apmēram 12 400 franku( 2066$).
Eksports un imports
1980.gadā eksporta kopējais
apgrozījums bija 116 miljoni ASV dolāru, bet jau 1994.gadā šis skaitlis pieauga
līdz 235,9 miljoniem ASV dolāriem.Imports savukārt 1980.gadā sasniedza 135
miljonus ASV dolāru, bet līdz 1994.gadam šis skaitlis sasniedza 230,2 miljonus
ASV dolāru.
1993. gadā 11% no visām importējamām
precēm sastādīja pārtika, bet kurināmais sastādīja tikai 9% no impotēto
preču daudzuma. (1980. gadā kurināmo importēja par 18% vairāk). Caurmērā
Francijas eksports ik gadu ir samazinājies par apmēram 0,45%, bet imports
apmēram par 1,05% katru gadu.
Bezdarbs.
Pēdējo divdesmit gadu laikā bezdarba
līmenis pieaudzis līdz kritiskajai robežai – 1996. gadā par bezdarbniekiem tika
reģistrēti 3 milj. iedzīvotāju un tas ir gandrīz septiņas reizes vairāk nekā 1974. gadā. Cīņa ar
bezdarbu kļuvusi par visu pēdējo valdību galveno izaicinājumu.
Sociālistu vadītajai valdībai, par spīti
daudzo analītiķu skepsei, tomēr izdevies pavairot darba vietu skaitu (1998.
gadā tika radīts 300 000 jaunu darba vietu). Premjerministrs Lionels Žispēns
īstenojis arī savu pirmsvēlēšanu solījumu un pieņēmis likumu par 35 stundu
darba nedēļu ( tiek apmaksāta kā 39 stundu darba nedēļa).
Uzskata, ka mērķis tuvākajos desmit gados
panākt bezdarba samazināšanos Francijā mazāk par 5% ir reāls.
Valsts parāds.
Otra lielākā problēma ir valsts parāds.
Tomēr arī šeit manāma valsts aktivitāte situācijas uzlabošanai. Budžeta
deficīts no 323 miljardiem franku 1995. gadā divu gadu laikā ir samazināts līdz
268 miljardiem franku.
Privatizācija.
Lai gan pie varas esošie sociālisti
priekšvēlēšanas kampaņā strikti pretojās iepriekšējās valdības veiktajai
privatizācijas politikai, nonākot pašiem pie varas, tika saglabāta ekonomiskās
politikas kontinuitāte un tiek turpināta
valsts lielo uzņēmumu privatizācija. Tā, piemēram, jau 1997. gadā tika daļēji
atvērti kapitāli tādiem gigantiem kā
“Thompson CSF”, “France Tekecom” kā arī pārdotas atlikušās valsts
kapitāla daļas kompānijās USINOR, AGF
u.c. Lielā mērā šī privatizācijas
politikas turpināšana tika īstenota lai glābtu grūtībās nonākušos valsts
uzņēmumus. Tā, piemēram, valsts ieguva
80 miljardus franku, samazinot savu akciju daļu “France Telecom” līdz
63%. Līdzīga restrukturizācija tika sākta arī zaudējumus nesošajā finansu
sektorā. “Credit Lyonais” privatizācijas sākšana ir viens no iespaidīgākajiem
piemēriem šajā jomā.
Francijas
ekonomiskā ārpolitika.
Francija ir valsts, kas pēckara gados
viskonsekventāk iestājās par nepieciešamību apvienot Rietumeiropas valstis
vienotā veselumā. Francijas līderi Žans Monē un Roberts Šūmans bija galvenie Eiropas savienības idejas
ģeneratori. Viņi ticēja. ka Eiropas nācijām ir jāapvienojas vienotā
organizācijā. Un tā, 1951. gada 18. aprīlī tika dibināta Eiropas Ogļu un
Tērauda Savienība. 1957. gada 25.
martā sešas šīs organizācijas dalībvalstis
( Beļģija, Francija, Vācija, Itālija, Luksemburga un Nīderlande) parkstīja
Romas līgumu un izveidoja Eiropas Ekonomikas Savienību (EES). 1973. gada 1.
janvārī Žorža Pompidū, Francijas prezidenta, vadībā EES tika tika uzņemtas vēl
trīs jaunas dalībvalstis: Anglija, Dānija, Īrija.
Eiropas
Savienība.
ES tika izveidota 1991. gadā, kad EES tika
pārdēvēta par Eiropas Savienību. Šobrīd ES ir 15 dalībvalstis.
1999. gada 1. janvārī tika izveidots eiro
un 11 no 15 Eiropas Savienības dalībvalstīm (ieskaitot arī Franciju) piedalās
projektā , lai ar 2001. gadu ieviestu eiro kā vienotu Eiropas Savienības
dalībvalstu valūtu.
Francija kopā ar Eiropas Savienības
dalībvalstīm ļoti nopietni nodarbojas ar Eiropas integrācijas jautājumu, īpašu
uzmanību pievēršot Centrālajai un Austrumeiropai. Ir ļoti daudz nozaru, kurās
kā Eiropas Savienība, tā arī Francija cenšas palīdzēt citām valstīm:
-
palīdzības sniegšana reģioniem,
kur ir iestājies ražošanas pagrimums;
-
cīņa ar ilgtermiņa bezdarbu;
-
lauku reģionu attīstības
veicināšana.
N A T O.
Francija iestājās NATO 1949. gadā, bet
izstājā no šīs organizācijas 1962. gadā. Uz šo dienu Francija piedalās NATO
apspriedēs, bet neskaitās NATO dalībnieks. Francijai ir nepieciešama neatkarība
no NATO integrētās militārās sistēmas.
Francijas sadarbība ar Latviju.
Ekonomiskās
attiecības.
Ne tikai Latvijas puse uzsakta par
prioritāti divpusējās ekonomiskās sadarbības stiprināšanu, arī Francijas puse
ir neapmierināta ar Latvija – Francijas ekonomiskās sadarbības salīdzinoši zemo
līmeni. Divpadsmitā vieta (1999. gadā)
kā Latvijas tirdzniecības partnerei un
vājās investīciju pozīcijas Latvijā neatbilst Francijas ekonomiskajam
potenciālam pasaulē. Francija ir ceturtā lielākā eksportētājvalsts pasaulē.
Par objektīviem iemesliem abu valstu pasīvajā
sadarbībā var minēt Latvijas tirgus apjomu un mazo iedzīvotāju skaitu. Kā
īslaicīgs faktors noteikti ir jāmin nesenā Krievijas krīze.
Francijai, atšķirībā no Vācijas un
Skandināvijas valstīm, nav ekonomisko tradīciju Latvijā, nav arī izteiktas
ekonomiskās politikas orientācijas uz
Ziemeļu valstīm. Turklāt Francija Latvijas administratīvo sistēmu vērtē
kā smagnēju, un arī bieži mainīgā likumdošana nevieš franču iespējamajos
partneros nedādas optimistiskas cerības.
Trūkst mobilizācijas, piemēram , tādā
svarīgā jautājumā kā Latvijas uzņēmumu piedalīšanās Francijas izstādēs,
gadatirgos. Pēdējā Francijas ražojumu izstāde Latvijā notika tikai 1994. gadā.
Francijas puse gribētu to atkārtot. Tā notiks 2001. gadā Rīgas 800-gades ietvaros.
Ārējā tirdzniecība.
Latvijas ārējās tirdzniecības apjoms ar
Franciju 1999. gada janvāra – oktobra periodā sasniedza 2,2 % no
kopapgrozījuma. Latvija uz Franciju eksportēja preces 1,8 % apmērā no kopējā
eksporta, bet importēja no Francijas preces 3,11 % apmērā no kopējā importa.
1995. gadā Francijas daļa Latvijas ārējā
tirdzniecībā bija tikai 1 %, tad 1999. gada astoņos mēnešos jau 2,6 %. Ir
vērojams kopējā tirdzniecības apjoma pieaugums 1999. gada astoņos mēnešos salīdzinājumā ar 1998. gada pirmajiem
astoņiem mēnešiem Latvijas eksports uz
Franciju pieaudzis par 13% un imports par 23,4 %.
Svarīgākās preces Latvijas eksportā uz
Franciju 1999. gada pirmajos desmit mēnešos bija rūpniecības produkcija – 26,5
%, koksne – 40,55 %, tekstilmateriāli un tekstilizstrādājumi – 19,62 %,
ķīmiskās rūpniecības un sakaru nozaru produkcija-5,1%.
Savukārt svarīgākās preces Latvijas
1998. gada importā no Francijas bija ķīmiskā un sakaru nozaru produkcija –
27,42%, mašīnas, mehānismi, elektriskās iekārtas – 23,37 %, transporta līdzekļi
– 15,23 %, pārtikas rūpniecības produkti – 5,7 %.
Investīcijas.
Līdz 1999. gada novembrim Latvijā bija
reģistrētas 62 uzņēmējsabiedrības ar Francijas kapitāla līdzdalību. Investīciju
ziņā Francija ieņem 41 vietu. 1995. gadā bija vērojams salīdzinoši vislielākais
investīciju pieplūdums. 1999. gadā investīciju apjoms ir pat nedzaudz krities.
Kopumā francijas uzņēmumi ir veikuši
vairākus mēģinājumus ienākt Ltvijā,taču daži no tiem nav bijuši veiksmīgi un
vairāki projekti palikuši tikai ideju līmenī.
Tirdzniecība un
rūpniecība
Lavijas Tirdzniecības un rūpniecības
kamera sadarbojas ar Nansī Tirdzniecības un rūpniecības kameru.
Latviju apmeklējušas divas Nansī
TRK(tirdzniecības un rūpniecības kamera) un Fancijas uzņēmumu misijas,izrādot
ieinteresētību galvenokārt elektronikas jomā.Ārējo ekonomisko attiecību birojs
ir veicis kopīgu semināru LTRK interesentiem par piedalīšanos Francijas
izstādēs-gadatirgos.Interese ir bijusi liela,tādēļ darbs tiks turpināts.
Latvijas
vēstniecības Francijā ieguldījums ekonomisko attiecību uzlabošanā.
Latvijas vēsniecība 1999. gadā ir saņēmusi 167 Francijas uzņēmumu
pieprasījumus un 46 Latvijas uzņēmumu pieprasījumus. Vēstniecība regulāri
sagatavo un izplata informatīvus kopsavilkumus par ekonomiskajām aktualitātēm
Latvijā un izsūta tos ekonomiska rakstura institūcijām.
Starpresoru
sadarbība.
Francija ir izrādījusi interesi par
projektiem,kas saistīti ar Latvijas iestāšanoa Eiropas Savienībā un piedāvā
sadarbības projektus atsevišķām ministrijām. Francija ļoti rūpējas par savas
valodas izplatību un izmantošanu starptautiskās organizācijās, īpaši Eiropas
Savienībā, kur franču valoda ir viena no oficiālajām valodām. Kopš 1989. gada
Biedrība
Latvija – Francija
ik gadus uzņēmās intensīvo franču valodas kursu rīkošanu. 1996. gadā, kad
Francijas vēstniecība Latvijā izveidoja Franču kultūras centru, valodas kursi
tika pārvietoti.
Sadarbība
kultūras jomā.
Francija daudz dara savas kultūras un
valodas izplatīšanā Latvijā, Rīgā aktīvi darbojas Francijas kultūras centrs. Ar
Francijas Ārlietu ministrijas strpniecību tiek rīkota arī latviešu valodas
apmācība Francijā. Latvija bija pārstāvēta arī Baltijas dienās Montpeljē
universitātē. Par ļoti nozīmīgu pasākumu varētu kļūt 2001. gadā paredzētā
Latviešu kultūras izstāde Parīzē.
Sadarbība veidojas Latvijas un Francijas
augstskolu starpā. Notiek regulāra pasniedzēju un studentu apmaiņa, kopīgu
studiju programmu veidošana un īstenošana kultūras menedžmenta un kultūras
socioloģijas jomās, kā arī sadarbība zinātniski-pētnieciskajā jomā. Kā viens no
nozīmīgākajiem kultūras projektiem minama plānotā kultūras socioloģijas
konference 2000. gada oktobrī.
Būtu svarīgi informēt Francijas valdības
vadītāju par Latvijai tik nozīmīgo projektu – jaunas Latvijas Nacionālās
bibliotēkas celtniecību. 1999. gada 12. novembrī UNESCO Ģenerālā Asambleja
vienbalsīgi pieņēma rezolūciju par atbalstu Latvijas jaunās bibliotēkas
celtniecību. Decembrī UNESCO tika izveidota starptautiska darba grupa, kura
uzsāka darbu pie finansējuma meklēšanas bibliotēkas jaunās ēkas celtniecībai.
Šajā sakarā būtu interesanti uzzināt Francijas nostāju un sadarbības veidu,
kādu Francija varētu sniegt. Kā papildus argumentus var izmantot informāciju
par to, ka francūži paši tikai 90-to gadu sākumā uzcēla savu ultramoderno
Francijas Nacionālo bibliotēku, kas nes bijušā prezidenta Fransuā Miterāna
vārdu.
Francija
ir viena no attīstītākajām pasaules un
Eiropas valstīm no dziļa ekonomiskā pagrimuma pēc Otrā pasaules kara Francija
spējusi panākt ilglaicīgu progresu, kas tagad ļauj to dēvēt par vienu no
pasaules ekonomiskajām lielvarām.Šīs attīstības pamatā ir gan veiksmīgā ārējās
tirdzniecības un investīciju politika, gan valsts ieguldījums ekonomiskās
politikas plānošanā pirmajos pēckara gados, tomēr galvenais faktors neapšaubāmi
ir vienotās Eiropas ekonomiskās telpas izveide, kas veicināja uzplaukumu
gandrīz visās nozarēs.Francijas ekonomikai gaidāmi labi laiki.
Jāsaka arī, ka Francija ir devusi lielu
ieguldījumu Latvijas attīstībā un tās ceļā uz Eiropas Savienību.
Francija ir valsts, kas ne tikai spēj
nodrošināt savu nākotni, bet spēj arī palīdzēt citām, mazāk attīstītām,
valstīm.Tas ir ceļš, kā panākt līdzsvaru visu Eiropas valstu vidū.Tā ir
Latvijas nākotne Eiropā un pasaulē.
Izmantoto uzziņas avotu saraksts:
¨
Žurnāls “Kapitāls” 1999.g.Nr.6
“Francija-vienotās
Eiropas “krustmāte”’’ aut.D.Šmits
22.-27.lpp.
¨
Francijas gadagrāmata “France”
1996
Izd.Francijā
1996.gadā
Izdevējs
:Francijas Ārlietu ministrija.
(angļu
val.)
¨
Francijas gadagrāmata
“France”1999.
Izdots
Francijā 1999.gadā
Izdevējs:
Francijas Ārlietu ministrija.
(angļu
val)
¨
1996.gada Gadagrāmata
Izd.Anglijā
1996.gadā
1094.-1105.lpp.
(angļu
val.)
¨
Britu enciklopēdija .6.sējums
Izd.ASV.1991.gadā
918.-920.lpp.
(angļu
val.)
¨
Latvija Padomju Enciklopēdija.
3.sējums
Izd.
Rīgā. 1983.gadā
383.-404.lpp.
¨
“From plan to market”
World
Development. Report 1996.
Izd.ASV.
1996.gadā.
188.-221.lpp.
(angļu
val.)
¨
Internets
Francija skaitļos
1973. un 1993.gadā
|
1973
|
1993
|
Saimniecības
|
17,6 milj
|
22 milj
|
Inflācijas
līmenis
|
8,5%
|
2%
|
Bezdarbs
|
2,4%
|
11,5%
|
Strādājošie
iedzīvotāji
|
22,3 milj.
|
24,6 milj.
|
Fermeri
|
9,5%
|
5,9%
|
Bērnu skaits uz
vienu sievieti
|
2,3
|
1,77
|
Vidējais
šķiršanās skaits
|
39 000
|
106 000
|
Vidējais dzīves
ilgums(vīr.)
|
68,4 gadi
|
72,7 gadi
|
Vidējais dzīves
ilgums(siev.)
|
75,9 gadi
|
80,9 gadi
|
Mirstība alkohola
dēļ
|
22 000
|
15 000
|
Privāto
automobīļu skaits
|
14 milj
|
24 milj.
|
vai Jūs piekrītat apgalvojumam, ka Absolūtisma nostiprināšanos Eiropas valstīs 17. un 18.gs. var saukt par Dinastiju karu laikmetu?
AtbildētDzēstvai Jūs piekrītat apgalvojumam, ka Absolūtisma nostiprināšanos Eiropas valstīs 17. un 18.gs. var saukt par Dinastiju karu laikmetu?
AtbildētDzēst