Vispārīgās iezīmes.
Par Jauno laiku filozofijas sākumu parasti
uzskata Frānsisa Bēkona un Renē Dekarta
darbību.
Pieci faktori bija īpaši
svarīgi Jauno laiku filozofiskās domas attīstībā. Pirmkārt, lielie
geogrāfiskie atklājumi deva cilvēkiem gluži jaunas zināšanas par pasauli, kurā tie dzīvo. Pasaule
izrādījās liela, un to apdzīvoja ļoti dažādas tautas, kurām bija dažādas
valodas, kultūras un religijas. Geogrāfiskajiem atklājumiem līdzi nāca lielas saimnieciskas
pārmaiņas un jaunu politisku spēku attīstība (Spānija, Portugāle, Venēcija
u.c.). Otrkārt, lielie astronomiskie atklājumi (Koperniks, Galilejs)
deva jaunus uzskatus par cilvēka vietu Visumā. Zeme ar cilvēkiem vairs
neatradās Visuma centrā, bet bija tikai viena no planētām. Visumā valdīja
negrozāmas likumības, bet tām vairs nebija īpaša sakara ar agrāko teleologisko
domāšanu. Likumības varēja izteikt matemātiskā veidā un izpētīt. Treškārt,
radās senatnes pētniecība, kas nāca gan ar reformāciju, gan renesansi. Cilvēki
studēja senās valodas (grieķu, ebreju), pētīja manuskriptus, interesējās par
senatnes pieminekļiem. Tas viss deva daudz plašāku vēstures izpratni un izjūtu.
Antīkās pasaules plašā literatūra pamazām kļuva pieejama daudziem pētniekiem. Ceturkārt,
straujā tehnologijas attīstība mainīja cilvēka dzīves veidu un uzskatus. Īpaši
atzīmējama grāmatu iespiešana, kas izraisīja revolūciju zināšanu izplatīšanā un
informācijas apmaiņā. Tehnologija vispār uzlaboja cilvēka dzīves veidu,
veicināja pilsētu un līdz ar to vidusšķiras attīstību. Tehnologija izcēla
zinātnes nozīmi un svarīgumu. Zinātnieks un tehnologs sāka ieņemt daudz lielāku
vietu cilvēku dzīve. Beidzot, renesanse un reformācija atbalstīja
individuālisma attīstību. Reformatori uzsvēra, ka ikviens ir atbildīgs pats par
sevi Dieva priekšā. Renesanse sludināja indivīda vērtību un nozīmi. Līdz ar to
atskanēja arvien kritiskākas balsis par dažādiem iestādījumiem un autoritātēm.
Ikviens bija aicināts pārbaudīt savus uzskatus par visām lietām.
Jauno
laiku filozofijas attīstību iezīmēja jauna problemātika. Filozofi pievērsās
jautājumiem par pareizo metodi, kas dotu drošticamas un pamatotas zināšanas par
pasauli. Citiem vārdiem, jautājumi par metodologiju un epistemologiju
izvirzījās gandrīz par pašiem svarīgākajiem filozofiskajiem jautājumiem.
Filozofi, kā Bēkons, Dekarts u.c., bija pārliecināti, ka zinātnes un arī
filozofijas attīstību viduslaikos aizkavējis pareizās metodes trūkums.
Viduslaiku metodes nevedot pie jauniem atklājumiem, bet atkārtojot tikai
senatnes kļūdas. Rezultāti zināšanu sasniegšanā būs tik labi, cik laba un
pareiza būs mūsu metode. Bez skaidras un noteiktas metodes mēs neko
nesasniegsim. Līdz ar to pirmais un pats svarīgākais jautājums ir par mūsu
metodi zināšanu apgūšanā.
Šādas intereses izvirzīja
Jauno laiku filozofiju divos virzienos. No vienas puses, mēs redzam empīrisko
tradīciju, kas pareizo metodi meklēja vērojumos. Metodologijas jautājums bija
pamatā par pareizo novērošanas veidu un procesiem, kas ļauj izdarīt pieņemamus
un drošus secinājumus no izdarītajiem novērojumiem. Citiem vārdiem, jautājums
bija par pareizo zinātnes metodi, ar kuras palīdzību mēs izpētām pasauli.
Metodes uzdevums bija faktu savākšana un izskaidrošana. Šādas pieejas
aizstāvjus mēs galvenām kārtām sastopam Anglijā. No otras puses, mēs redzam
racionālo tradīciju, kas parezo metodi meklēja prāta apsvērumos un analīzē.
Pareizā pasaules izpratne bija atvasināma no neapšaubāmiem principiem. Tikai
tad mēs varam runāt par drošticamām zināšanām. Šādas pieejas parstāvjus mēs
galvenokārt redzam kontinentālajā Eiropā (Francijā, Vācijā, Holandē).
Līdz pat
18.gs. beigām modernajā filozofijā norisinājās sacensība starp empīrisko un
racionālo tradīciju. Teiktais nenozīmē, ka filozofi ar dažādo metožu palīdzību
nebūtu nonākuši arī pie zināmiem slēdzieniem metafizikas vai morāles jautājumos
(dažkārt šie secinājumi izrādījās samērā līdzīgi), bet bet galvenās debates
bija par metodologiju un epistemologiju. Ja mēs redzam 18.gs. beigās zināmu
pagriezienu Rietumu domāšanā, kas īpaši atspogulojās Imanuela Kanta darbībā,
tad tas bija tādēļ, ka laika tecējumā abas šīs pieejas pamazām sastapās ar
nopietnām grūtībām.
Par šīm divām pieejām mēs varam
domāt kā par filozofu mēginājumu izprast modernās zinātnes attīstību un
atbildēt uz tas izaicinājumiem. Vairāki filozofi paši bija izcili zinātnieki un
orientējās zinātniskās pētniecībās sasniegumos. Zinātnei nenoliedzami bija
izcili panākumi. Jautājums bija tikai par to, kas atradās šo jauno atklājumu
vai panākumu pamatā. No vienas puses, bija jauni novērošanas veidi un
pētniecības tehnikas. Tā, piemēram, Galileo Galileja izgudrotais teleskops deva
pavisam jaunas iespējas. Jaunie uzskati rosināja meklēt pareizo ceļu empīriskās
tradīcijas virzienā. Vēlākās eksperimentālās metodes norādīja to pašu. No otras
puses, lieli atklājumi nāca arī matemātiskās analīzes rezultātā. Tā Koperniks
aizstāvēja heliocentrisko sistēmu kā labāko matemātisko modeli, lai atvieglinātu
astronomiskos aprēķinus. Citiem vārdiem, jautājums nebija tik daudz par jauniem
novērojumiem kā par jau esošo novērojumu labāku un precīzāku izpratni. Šāda
pieredze rosināja racionālistisko pieeju.
RACIONĀLISMA ATTĪSTĪBA.
RENĒ DEKARTS.
Par
racionālistiskās izziņas tradīcijas izveidotāju var uzskatīt ievērojamo franču
filozofu matemātiķi Renē Dekartu (Descartes; lat. Cartesius;
1596 –
1650). Viņu nodarbināja šaubas par visu mūsu zināšanu ticamību un skaidrību.
Zināšanas tikai tad var būt noderīgas mūsu dzīves vadīšanai, ja varam būt
pilnīgi droši, ka tās ir pareizas un neapšaubāmas. Mums ir jābūt
pārliecinātiem, ka mūsu zināšanas, piemēram, uzskati (idejas) par pasauli,
tiešām atbilst īstenībai, t.i., tas ir patiesas. Dekarts ar lielām šaubām
raudzījās uz empīriķu ieteikumiem. Novērojumi šādas zināšanas, šķiet, nevarēja
dot. No paša Dekarta pieredzes šāda veida zināšanas bija daudz vairāk
meklējamas matemātisko zinātņu jomā nekā dabaszinātnēs. Tas lielā mērā
ietekmēja arī paša Dekarta metodologiskos meklējumus.
Dekarts, tāpat kā empīriķi, uzskatīja, ka
visi līdzšinējie uzskati ir kritiski jāpārbauda un jāapšauba, lai noskaidrotu
to pareizību. Pats Dekarts uzskatīja par personisku problēmu un uzdevumu
kritiski apšaubīt visus savus līdzšinējos uzskatus. Tomēr Dekarts nebija
skeptiķis. Šaubas bija metode, lai sasniegtu drošticamību, līdzeklis jeb
instruments pareizu slēdzienu izveidošanai. Dekarts bija pārliecināts, ka
drošas zināšanas ir iespējams atrast, bet vajadzīga pareiza metode.
Šādu metodi
Dekarts formulēja divos darbos – “Pārruna par metodi” (1637) un “Filozofijas
principi” (1644). Pati metode balstījas uz pieņēmumiem, ka, pirmkārt, cilvēka
prāts pats par sevi var intuitīvā veida saskatīt jeb aptvert to, kas ir patiess
vai pareizs, t.i., mēs ar prāta palīdzību varam noteikt, vai dotais ieskats
atbilst īstenībai, un, otrkārt, pašas patiesības iezīmes vai mērauklas nav
nekas cits kā skaidrība un noteiktība. Dekarts ar to saprata logisko skaidrību
un noteiktību, t.i., mēs varam neapšaubāmi atšķirt to, kas ir skaidrs, no tā,
kas nav skaidrs. Citiem vārdiem, pareizie uzskati nenoliedzami atklājas mūsu
prātam, kā tas ir, piemēram, matemātiskā aksiomā. Kļūdas pamatā ir neskaidrības
un sajukums uzskatos.
Dekarta izziņas metode ietvēra četrus principus:
1. Nepieņemt neko, kas nav skaidri un noteikti aptverams
kā neapšaubāms (patiesības princips).
2.
Sadalīt katru problēmu tās
vismazākajās un visvienkāršākajās sastāvdaļās (analītiskais princips).
3.
Sākot ar vienkāršākajiem un vieglāk izzināmiem
jautājumiem, soli pa solim nonākt pie sarežgītāko problēmu risinājumiem
(logiskā progresa princips).
4.
Noslēgumā visu vēlreiz
pārskatīt no sākuma līdz beigām, lai neviens jautājums nebūtu izlaists
(pārskata princips).
Savos
vēlākajos darbos Dekarts uzsvēra zināmu gatavību un pat nepieciešamību izziņas
procesā apstāties meklējumos, ja nav iespējams kaut ko skaidri saredzēt vai
pāreja no viena uzskata uz citu nav logiski viegla. Citiem vārdiem, paša
izziņas procesā ir jābūt zināmai kontinuitātei. Kļūdas rodas un atkārtojas, ja
mēs darbojamies ar neskaidriem jēdzieniem vai nesekojam logiskam domu gājienam.
Metode savā
pamatā bija deduktīva, un tās praktiskā nozīme atklājas Dekarta darbā
“Meditācijas par pirmo filozofiju” (1641). Tā radās kā Dekarta šaubas par
visiem saviem uzskatiem. Apšaubīt var ļoti daudz. Vispirms jau viegli apšaubāmi
ir mūsu maņu orgānu sniegtie ieskati (novērojumi). Jautājums nav tikai par
uztveres kļūdam (ceļš pie horizonta
saplūst kopā, taisns koks, kas iegremdēts ūdenī, izskatās salauzts u.c.), bet
mēs nevaram pat būt droši par priekšmetu īpašībam (piemēram, vaskam siltumā ir
citas iezīmes nekā aukstumā). Mūsu novērojumi bieži ir ierobežoti un neskaidri.
Mēs nevaram pat īsti pateikt, vai esam nomodā jeb sapnojam. Tāpat apšaubāmi arī
daudzi mūsu prāta secinājumi un uzskati. Dekarts gleznaini raksta, ka pat kāds
ļauns dēmons var mūs pievilt katru reizi, kad mēs izdarām matemātiskus
aprēķinus, t.i., mūsu matemātiskās zināšanas ir iespējamas tikai zināmu
nosacītu pieņēmumu ietvaros.
Kas tad ir
neapšaubāms? Dekarta izpratnē tikai pašas šaubas (šaubu fakts) ir neapšaubāmas.
(Apšaubīt šaubīšanos ir pretrunīgi. Ja mēs sakām, ka apšaubām šaubas, mēs tās
atzīstam; ja mēs tās neapšaubām, arī tad mēs tās atzīstam.) Šaubām tomēr ir divas būtiskas
iezīmes: pirmkārt, šaubas ir zināms domāšanas process, un, otrkārt,
tās ietver personu, kas šaubās, t.i., tās nenoris kaut kur ārpus kāda cilvēka.
Šādos apstākļos vienīgā nenoliedzamā un absolūti skaidrā patiesība ir “cogito (dubito) ergo sum” – “es domāju (šaubos), tādēļ esmu”, kas ir visu
patieso zināšanu pamatā. Citiem vārdiem, paša domātāja apziņa un eksistence nav
noliedzama. Cogito ergo sum ir
piemērs tam, kāds ir skaidrs, noteikts un neapšaubāms uzskats vai ideja. No tā
tad arī deduktīvā un analītiskā veidā var atvasināt visus citus uzskatus un
patiesības.
Lai gan
pirmajā brīdī šī neapšaubāmā ideja jeb uzskats izliekas visai ierobežots,
Dekarta skatījumā no tā logiski izriet, ka cilvēks ir vismaz dvēsele ar dažādām
garīgām spējām – domāšanu, izjūtām, sapņiem, iztēli u.c. Pat vēl vairāk,
cilvēks var pārskatīt savu ideju jeb uzskatu krājumu un censties izzināt to
izcelsmi. Arī tad, ja cilvēks nav drošs par šo uzskatu patiesīgumu un
pieņemamību, tam ir savi cēloņi, piemēram, viņa paša domāšanā, novērojumos vai
kaut kur citur. Šādos apstākļos Dekarts nonāk pie idejas par Dievu – neierobežotu
jeb perfektu esamību, ko cilvēks atrod pats savā prātā. Šis uzskats nevar
rasties pats no sevis vai nākt no mūsu pašu novērojumiem un pārdomām. Mēs neko
tamlīdzīgo nenovērojam, un ierobežotu novērojumu kombinācijas nevar radīt kādu
uzskatu par neierobežotu Dievu. Tas liek Dekartam secināt: vienīgais
iespējamais izskaidrojums ir, ka uzskatu par Dievu (kā absolūti perfektu būtni)
var dot vienīgi pats Dievs, kas to “ielicis” mūsu prātā (piemēram, iedzimtu
ideju veidā). Tātad kaut kas eksistē ārpus individuālā domātāja (mūsu dvēseles)
– Dievs. Bet, ja tā, tad Dekartam paveras ceļš uz drošām zināšanām par pasauli
un mums pašiem.
Pirmkārt,
Dievs kā absolūti laba esamība nelauj dēmoniem pievilt mūsu prāta darbību, un
tā mēs varam uzticēties mūsu pašu prāta logiskajiem secinājumiem, piemēram,
matemātikai. Otrkārt, Dievs kā labais Radītājs mums ir devis maņu orgānus, uz
kuriem mēs varam paļauties. Līdz ar to mēs varam izzināt pasauli, kurā
dzīvojam. Teiktais nenozīmē, ka mēs nevarētu kļūdīties, bet tieši šī iemesla
dēļ Dievs ir mums piešķīris prātu, lai ar tā palīdzību mēs varam kļūdas
izlabot.
Dekarts
bija pārliecināts, ka viņa izziņas metode dod patiesas zināšanas par cilvēku,
Dievu un pasauli. Šīs zināšanas atklāja, ka esamība sastāv no divām pilnīgi
atšķirīgām “substancēm”. Viena no šīm substancēm jeb realitātēm bija garīga, un
tai raksturīga domāšana. Tā bija, moderni runājot, mentāla. Pie šādām garīgām
substancēm jeb realitātēm piederēja Dievs un dvēseles. Otra substance bija materiāla jeb fiziska, un to
iezīmēja fiziski parametri – garums, platums, tilpums utt. Pie šādām fiziskām
substancēm pieder cilvēka ķermenis, dažādās materiālas lietas ap mums utt.
Tādējādi Dekarts aizstāvēja duālismu, t.i., uzskatu, ka esamība pēc sava
rakstura ir divveidīga. Dekarts bija pat pārliecināts, ka mēs savu garīgo
substanci varam vielāk izzināt nekā materiālo, jo materiālās pasaules
izzināšana ir saistīta ar maņu orgānu novērojumiem, kas var izrādīties
kļūdaini.
Tieši
cilvēkā abas šīs substances ir apvienotas. Cilvēks sastāv no dvēseles un miesas
jeb ķermeņa. Abas substances ir ne tikai būtiski atšķirīgas, bet arī darbojas
dažādi, un mēs arī tās zinām dažādos veidos. Lai izzinātu kaut ko par mūsu
prātu, mums nav jāzina par ķermeni un arī otrādi. Pašu cilvēka ķermeni izprata
mehāniski kā mašīnu. Ikvienu norisi mūsu ķermenī var izskaidrot fizisku cēloņu
ietvaros. Šie
procesi notiek automātiski. Savukārt cilvēka dvēseles dzīve ir pilnīgi citāda
un padota cita veida cēlonībai. Cilvēka dvēsele ir mūžīga (nemirstīga), un tai
ir savas īpašas spējas – jūtas, griba utt. Šajā ziņā mēs varam uzskatīt Dekartu
par cilvēka spēju pirmo psihologisko analizētāju Jaunajos laikos.
Izraisījās
jautājums par šo divu atšķirīgo substanču savstarpējo iedarbību. Ka tāda notiek,
tas ir nenoliedzami. Tā, piemēram, mēs nolemjam pakustināt roku un tad to
izdarām, t.i., liekam darboties saviem nerviem un muskuļiem. Tāpat arī otrādi –
pārmaiņas mūsu ķermenī ietekmē mūsu domāšanu. Mēs iegriežam pirkstā un jūtam
sāpes, nolemjam meklēt pārsienamos materiālus. Šādos apstākļos galvenais
jautājums ir par to, kur un kādā veidā noris dvēseles un miesas savstarpējā
iedarbība. Dekarta atbilde bija, ka tas notiek smadzenēs kādā dziedzerī
(epifīzē). Tur notiek dvēseles un ķermeņa saskarsme, kas paver iespējas
apzinātai rīcībai.
Šāds
uzskats tomēr izraisīja ļoti lielas grūtības, jo smadzenes ar visām savām daļām
ir fiziska jeb materiāla struktūra. Radās jautājums, kā saprast pašu cēlonību
šajā gadījumā. Cilvēka ķermenis atrodas laikā un telpā, un to ietekmē dažādas
fiziskas parādības. Vai tas notiek mehāniski, ķīmiski utt., to var viegli
noskaidrot un saprast. Cilvēka gars jeb dvēsele ir pilnīgi citādi, un tie nevar
izraisīt, piemēram, ķīmiskas reakcijas. Šādos apstākļos, kā to norādīja vēlākie
kritiķi, Dekarts bija radījis it kā “spoku mašīnu” un nevarēja pateikt, kā
spoks var piespiest slēdzi, lai mašīna sāktu darboties.
Racionālisti atradās it kā nepārvaramas problēmas priekšā. No vienas
puses, Dekarta filozofija ar savu skaidro
zināšanu apgūšanas procesu
analīzi deva it kā drošu pamatu labi pazīstamajam, tradicionālajam pasaules
uzskatam (duālismam), bet, no otras puses, radīja it kā nepieņemamus
secinājumus.
Dekarta
problēmu varēja atrisināt dažādi. Viena iespēja bija atteikties no paša
racionālisma un sākt ar pavisam cita veida epistemologisku pieeju. To mēs
redzam, piemēram, britu empīriskajā tradīcijā. Otra iespēja – noliegt duālismu
un aizstāvēt kāda veida monismu. Ja ir tikai viena substanse, tad jautājumi par
savstarpēju iedarbību vispār atkrīt. Šo celi izšķīrās iet viens no tuvākajiem
Dekarta sekotājiem Baruhs Benedikts Spinoza. Trešā iespēja bija noliegt
substanču mijiedarbību un dot it kā novērojamām sakarībām kādu citu
izskaidrojumu. Šo ceļu gāja Arnolds Gēlinkss (Geulincx;
1624- 1669) un zināmā mērā Gotfrids
Leibnics. Otrā un trešā iespēja lielā mērā izskaidro racionālisma tālāko
attīstību.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru