Rīgas 69.vidusskolas
12b.klases
skolnieka
Edgara
Kalniņa
zinātniski
pētnieciskais darbs literatūrā
Knuts Hamsuns
(1859 –
1952)
Darba
vadītāja:
Sk.
Grodska.
11.29.99
Saturs
Titullapa
……………………………….…1
Saturs
………………………………….…2
Ievads
………………………………….…3
Biogrāfija ………………………………….4
Daiļrade …………………………………..6
Nobeigums ………………………………10
Izmantotā literatūra ………………….11
Ievads
Es izvēlējos šo autoru, jo par viņu biju maz dzirdējis,
un gribēju par viņu vairāk uzzināt.
Biju patīkami pārsteigts, ka viņš ir Norvēģis, jo par norvēģu literatūru
es zināju ļoti maz, gandrīz neko. Viņš ieinteresēja man arī tādēļ, jo dzīvoja
ļoti interesantā laikā, kad pateicoties karam mainījās literatūras virziens, tā kļuva realistiskāka.
Biogrāfija
Knuts
Hamsuns (Knuts Pedersens) dzimis 1859
4. augustā Norvēģijas visiedē, Gudbrandadas apvida Lomas ciemā, trūcīga
drēbnieka ģimenē. Labāku dzīvi meklējot, Pedersenu ģimene 1863. g. dodas
uz Norvēģijas ziemeļiem un apmetas Hamarejas pussalā, Hamsunu mājās. Šo
nosaukumu K. Hamsuns vēlāk izvēlējās par pseidonīmu.
Lai atviglotu ģimenes materiālo stāvokli, deviņu gadu
vecumā K. Hamsunu nodod pie tēvoča, Hamarlejas mācītāja, kas zēnam liek strādāt
smagu darbu. 1874. g. vecāki nosūta dēlu atpakaļ uz dzimto Lomu, kur viņš
uzsāk mācekļa veikalnieka gaitas . No 1875, līdz – 1878. G. K. Hamsuns izmēģina visdažādākos amatus – strādā par
šķirotāju, algādzi, ogļraci, ceļa strādnieku, kurpnieka mācekli, ceļojošu
skolotāju. Viņš staigā Norvēģiju krustām šķērsām. Ciema skolā K. Hamsuns iemācās tikai lasīt un rakstīt, turpmāk zināšanas
viņš iegūst no grāmatām.
Par K. Hamsuna
literatūras darbības sākumu uzskata 1877. gadu, kad aklātībā parādās stāsts
”Mīklainais cilvēks”. Viņa pirmajos darbos jūtama gan B. Bernsona, gan lētās literatūras ietekme.
Cerībā uzsākt literāta gaitas K. Hamsuns divdesmit gadu vecumā brauc “dienvidu virzienā iekarot pasauli”.
Kopenhāgenā neko nepanācis, viņš 1880. g. dodas uz Kristiāniju (Oslo). Kad neveicas arī šet viņš divus gadus ir
ceļa strādnieks, vēlāk – ceļa materālu kontrolieris.
1882. gadā K. Hamsuns aizbrauc uz Ameriku, tur strādā par algādzi un
pārdevēju, līdz saslimst ar tubrkolozi. 1884. gadā ierodas Norvēģijā un vairāk nekā gadu atrodas Valdresas augstienes
ielejā, pēc tam apmetas Kristiānijā, kur dzīvo bzgalīgā nabadzībā, jo
laikraksti reti iespiež viņa apceres un groteskas. Reizēm viņš dažu cilvēku
auditorijā stāsta par literatūru.
1886. gadā K. Hamsuns atkal dodas uz Ameriku. Tur priekšlasījumi par
literatūru mijas ar mencu zveju, kučiera, algādža un zirgu tramvaja konduktora
darbu.
1888. gadā K. Hamsuns
aizbrauc uz Kopenhāgenu, kur neatlaidīgi raksta. Tajā pašā gadā kādā
galvaspilsētas avīzē parādās K. Hamsuna
topošā romāna “Bads” fragments, kas tūliņ izraisa sensāciju.
1889. g. K. Hamsuns
apmetas Kristiānijā, nodarbojas ar žurnālistiku, raksta par teātri un
glezniecību, recenzē grāmatas un publicē dažādus rakstus.
1898. g. valsts piešķir stipendiju un viņš apceļo Somiju,
Krieviju, Kaukāzu, Turciju un Persiju.
1912. g. K. Hamsuns
dodas uz bērnības dienu zemi Hamarleju, iekopj savu saimniecību un nodzīvo tur
sešus gadus.
1920. g. saņem Nobela prēmiju par darbu “Zemes svētība.”
1918. g. viņš Norvēģijas dienvidos, Grimstadē, nopērk Norhlomas
muižu, kur dzīvo līdz mūža beigām.
Dzīves
beigās nokļūs psihiatriskajā slimnīcā.
Daiļrade
“Satikšanās”
(1878) - balāde. Autors cenšas tēlot
stipras un liktenīgas kaislības.
“Bjergers” (1878)
– stāsts. Manāmi romāna “Viktorija” pirmsākumi.
“Modernās Amerikas garīgā dzīve”
(1889) – apraksts. K. Hamsuns bez jebkādām ilūzijām ielūkojas Amerikas
sociālā un garīgajā dzīvē, parāda sabiedrības aprobežotību, svētulību,
politisko un reliģisko divkosību.
“Bads” (1890) – romāns.
Skandināvijas valstīs gūst lielu popularitāti. Romāns ir autobiogrāfisks, to
apliecina rakstnieks ievadteikumā: “Tas notika toreiz, kad es izbadojies
klaiņoju pa Kristiāniju, šo dīvaino pilsētu, kas ikvienam uzspiež savu zīmogu”.
Satura, formas un arī valodas ziņā romāns ir novatoriska parādība norvēģu
literatūrā. Autors cenšas atklāt stāstītāja personības vissarežģītākos
psihiskos stāvokļus un noskaņas – spējas pārejas no izmisuma un spīva niknuma
mānīgā spēku pacēlumā. Šī sevis izpēte pārsniedz apziņas parastās robežas un
iesniedzas zemapziņas sfērās. Tāpat kā F. Dostojevskim, arī K. Hamsunam tēlotie
notikumi tikai palīdz pilnīgāk atklāt varoņu
iekšējo pasauli. Romāna ietvertās noskaņas un problēmas kļūst iezīmīgas
20. gs. Literatūrai.
“Mistērijas” (1892) – romāns.
Raksturīgi asi psiholoģiski un
saspringti konflikti. Individuālistu un fantazētāju Nāgelu plosa
iekšējās pretrunas. Personāža raksturs un attieksmes autors atsedz divās
plāksnēs – redzamajā, bet neīstajā un slēptajā, mīklainajā, taču patiesajā
slānī. Ar šīm nenoteiktajām nojausmām autors panāk smalki niansētu lirismu.
Pārdomās par sava laika literatūru (Ļ. Tolstoja un H. Ibsena kritikā)
atklājas arī autora iekšējās pretrunas. Šādu
K. Hamsuna uzskatu izveidi ietekmē dzīve un F. Nīčes mācība.
“Redaktors Linge” (1892) – romāns.
Blakus psiholoģiskajam spriegumam vairāk izcelti sociālie motīvi, izsmieta
preses darbinieku pēramība un
bezprincipialitāte.
“Jaunā zeme” (1893) – romāns. Autors
gan ironizē par mākslinieku bohēmu, gan cenša pamatot garīgās izaugsmes
nepieciešamību.
“Pāns” (1894) – romāns. Ar šo darbu
K. Hamsuns iekaro Eiropas jaunatnes sirdis. Divu spēcīgu raksturu
mīlestībai autors pielīdzina niknai divkaujai, kurā abi mīlētāji cieš sakāvi.
Doma par ārējās un iekšējās pasaules dishormoniju piešķir romānam savu
melanholiju.
“Pie valstības vārtiem” (1895), “Dzīves
spēle”
(1896), “Rieta blāzma” (1987) – dramatiskās triloģijas. Varoņu
individuālisms saistīts ar antidemokrātisku pozīciju, darbā jūtama F.Nīčes
ietekme, šajā aspektā triloģiju kritizē G.Pļehanovs.
“Viktorija” (1898) . Psiholoģisks
romāns par dziļu mīlestību.
“Pasaku zeme” (1902). Aprakstu
grāmata par Krievijas un Kaukāza caļojuma iespaidiem. Autors slavina
patriarhālo iekārtu un reliģiju.
“Zem psmēness” (1903). Šai grāmatai
ierosmi dod Turcijas apmeklējums.
“Valdniece Tamāra” (1903). Šai lugai
ir pamatā Grūzijas vēstures viela. Kavējas arī bērnības atmiņās, pauž
subjektīvas atziņas par dažādu tautu rakstnekiem.
Gadsimta sākumā K. Hamsuns pievēršas lirikai, top
dramatiskā poēma “Mūks Vends” (1902), dzejoļu krājums “Trakais koris” (1906).
“Jūsmotājs” (1904). Šis romāns
iezīmē jaumu daiļrades posmu, kur K. Hamsuns ar vieglu humoru attēlo
zvejnieku ciematiņa dzīvi un paražas. Rakstnieks novēršas no agrīno darbu
radikālajiem uzskatiem, viņa prātu vairs nenoderbina pasaules pārveidošanas problēma.
Romānos “Benoni” (1908) un “Roze”
(1909) jūtamas autora simpātijas pret patriarhālo dzīves veidi un tradīcijām.
“Zem rudens zvaigznēm” (1906) – cikla pirmais romāns. Veltīts Norvēģijas ziemeļiem, viņš
zīmīgi attēlo dažādus ļaužu tipus, sižeta pamatā ir pumūža mākslinieka
klejojumi, meklējot mainīgu mīlas brīnumu.
“Ceļinieks klusi koklē” (1909) –
cikla otrais romāns. Stāstītājs kļūst ģimenes drāmas liecinieks.
“Pēdējais
prieks” (1912) - cikla trešais
romāns.
“Sava laika bērni” (1913) un “Segelfosas
pilsēta” (1915) vīņš aicina atgriezties atpakaļ pie dabas. Izskan doma, ka
cilvēks nav dzīves kārtības pārveidotājs, bet tikai vientuļš ceļinieks.
“Zemes
svētība” (1917) rakstnieks slavina cilvēka pieķeršanos zemei.
Pilnasinīgie romāna tēli it kā personificē zemkopības seno spēku. Par šo darbu
rekstnieks 1920. Gadā saņem Nobela prēmiju.
“Sieva pie akas” (1920) darbība
risinās mazpilsētā , kuras niecību simbplizē attiecīgs kroplis. K. Hamsuna
skepse par buržuāzisko civilizāciju jūtama romānā “Pēdējais cēliens” (1923).
Romānu ciklā “Klaidoņi” (1927), “Augusts
– pasaules
apbraucējs” (1930), “Dzīve rit tālāk” (1933) autors
cenšas pamatot spēcīgas personības idejas universālismu. Klaidoņa Augusta
stiprā griba un uzņēmība krasi kontrastē ar turīgā zemnieka Ezras mantrausību.
Romānos attēlota dzīve Norvēģijas provincē.
Nobeigums
Darba gaitā es par šo autoru un
arī par viņa darbiem uzzināju ļoti
daudz. Viņš man liekas ļoti interesants, jo viņam bija ļoti smaga un
interesanta dzīve, viņš savas dzīves laikā bija piedzīvojis ļoti daudz skaistus
un nelaimīgus brīžus, kas, manuprāt, izveidoja viņa interesanto prsonību un man
sistošos darbus. Es izlasīju viņa darbu ”Bads”, kas ir viņa viens no labākajiem
un, ar kuru viņš iekaroja visu Skandināviju. Šo darbu padara interesantu
galvenais varonis, kura personība ir ļoti sarežģīta un bieži vien nesaprotama.
Man ļoti iepatikās
K. Hamsuna darbi, un es ceru, ka tas nav pēdējais darbs, ko es būšu
lasījis no viņa darbiem.
“… bet dievs tas kungs
sēž tur augšā debesīs un raugās lejā uz tevi, uz savu visdīvaināko untumu.”
K.
Hamsuns. Mistērijas
Izmantotā literatūra
1.
“Ārzemju literatūras vēsture”,
M. Aļeksejevs, S. Mokuļskis, A. Smirnovs un V. Žirmunskis.
Izdevniecība “Zvaigzne” 1968.
2.
“Pasaules vēsture. Jaunie laiki”,
Mervins Prijs, Alans Šolls, Daniels Deiviss, Dženeta Herisa, Teodors fon Laue.
Izdevniecība “Raka” 1997.
3.
“Ārzemju literatūras vēsture”,
V. Bogoslovskis, Z. Grazdanska, I. Domrovska, A. Boginska,
O. Solovja, M. Karalovs, V. Lazerevs. Izdevniecība “Liesma”
1965.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru