Lielākā daļa latviešu ir dzimtļaudis,
tāpēc katrā apgabalā, pareizāk, pat katrā muižā, latvieši izturas citādi,
ģērbjas citādi, domā citādi. Tas ir atkarīgs no muižnieka un muižas, kurā latvietis dzīvo.
Lielajās muižās dzimtļaudis ir turīgāki,
drošāki, bet tā kā viņi tomēr ir vergi, tad arī pārdroši ļaunīgi un nekaunīgi
pret katru , kas nav lielskungs vai tiesas kungs .
Ja kungs ir labsirdīgs un cilvēcisks, tad
zemnieks runā paļāvīgi un uzticīgi, bieži īsti pieklājīgi .
Ja muižnieks ir varas kārs , bet nav
skops, tad zemniekā apvienojas ārēja labklājība ar nekrietnu pielīšanu un
blēdīgu izmaņu.
Latvietis, kuru nospiež kunga mantkārība,
velkas apkārt saīdzis un skrandains, ir bailīgs.
Vidzemes zemnieka visspilgtākās rakstura
īpašības ir verdziskas bailes un neuzticība. Arvien viņš iztēlo sevi par
nožēlojamu un nabagu.
Latviešiem ir ļoti, ļoti spēcīgs naids
pret vāciešiem. Vārds “vācietis” viņiem
skan kā lielākais lamuvārds. Visu kārtu vācieši atzīst “Ja izcelsies vispārējs
dumpis, nepaglābsies neviens vācietis.” Šim naidam pret vāciešiem pievienojas
arī nepārvarams pretīgums pret katru jaunievedumu, lai arī tas būtu acīmredzams
uzlabojums. Latvietis no sava kunga – vācieša tikai ar nepatiku pieņem visu, ko
viņš nevar uz vietas apēst vai nodzert.
Tieksme uz dzeršanu ir otra vispārēja
latviešu tautas pazīme, bet Garlībs Merķelis to attaisno, teikdams, ka tas ir
tikai tāpēc, ka latvieši jūtas apspiesti. Viņš saka, ka viņu mazās izglītības
dēļ, nekas nedod tādu baudu, kā dzeršana, tāpēc arī viņi padodas šai vienīgajai
baudai – žūpošanai.
Vispār latviešiem nav nekāda īpatnēja
rakstura, bet ir tikai vispārējs, ko apstākļi uzspieduši viņu tautai. Ja
latvieti ar varu nenoturētu uz
viszemākās kultūras pakāpes, tad viņš drīz izceltos ar augstāko mākslu, pat
zinātņu laukā. Viņš ir gudrs, attapīgs, asprātīgs, ja vien tam ir brīvs laiks
un iespēja tādam būt. Gandrīz arvien viņš runā līdzībās un gleznās kā
austrumnieks, viņa spriedumi ir pareizi, bieži dzēlīgi asprātīgi. Arī viņa
tieksme uz amatniecību ir apbrīnojama. Viņu vidū ir daudz visāda veida. Bet
visumā viņu apdāvinātība tiem dara vairāk posta nekā laba. Tikai brīnums varētu
latvieti pamudināt uz mākslu un darba mīlestību. Pat sava tīruma apstrādāšana
viņam kļūst vienaldzīga.
Latvieši
ir bezjūtīgi. Latvietis, bieži pat žāvādamies, mierīgi noskatās, kā cieš un
mirst viņa bērni un tuvākie radi. Viņš ir pārāk pieradis nejust līdzcietību pret
sevi, lai varētu to just pret citiem.
Attīstībā
latvieši atpalikuši par daudziem gadsimtiem. Lielākā daļa latviešu neprot ne
lasīt, ne rakstīt. Bērnu izglītošana ir atstāta nemācīto vecāku ziņā.
Latviešiem
nepiemīt nacionālais lepnums. Ikviens latvietis, kam izdevies iegūt brīvību,
uzskata par ļaunāko apvainojumu, ja tam atgādina, ka viņš ir latvietis.
Latviešiem pārmet viņu negodīgumu, bet
Garlībs Merķelis attaisno viņus teikdams, ka latvieši ir drīzāk nožēlojumi,
nekā nopeļami. Viņš saka, ka latvietis būs zaglis un blēdis un viņam tādam
jābūt, kamēr tam atklāti dara pāri. “Apgabalos, kur ļaudis ir turīgāki, bieži
gadās novērot tādus godīguma un uzticības piemērus, kuri pārsteigtu katrā
tautā.” Tā saka Merķelis.
Diemžēl latviešu tikumība un labklājība
ceļas un krīt līdz ar viņu kunga saprātību un cilvēcību. Viss viņu stāvoklis ir
nemitīgs paisums un bēgums, kur mainās laime un posts, izglītība un lopiska
rupjība.
Garlībs Merķelis atzīst, ka latviešu tēls
nav nekāds jaukais. “Neattīstīti, notrulināti viņi maldās pa dzīvi un nezina
neko labāku, kā paēsties pelavu maizi ar veselu muguru, nezina citu drosmi kā pacelt acis uz lielskungu,
nezina citu gudrību kā neļaut sevi pieķert zādzībā. Lopiski piedzerties tikai
svētdienās ir viņu tikums, netikt pērtam viņiem ir gods.
Latvietis ir tāds, kāda var būt tauta,
kura jau vairākus gadsimtus pakļauta verdzībai. Garlībs Merķelis nenosoda
latviešus, bet rosina cilvēkus nevis nosodīt sakropļoto raksturu, bet meklēt
sakropļojuma cēloņus.
Garlībs Merķelis pats ir latvietis,
dzimis Lēdurgā. Viņa tēvs, Lēdurgas draudzes mācītājs, izglītots cilvēks, bija
Garlība pirmais skolotājs. Jau agrā bērnībā zēns redzēja latviešu zemnieku
ciešanas. Vērojot visapkārt muižnieku varmācību un patvaļību pret nelaimīgajiem
zemniekiem, Garlībs juta naidu un riebumu pret dzimtniecību. Ar to arī
izskaidrojama viņa nostāja pret latviešu raksturu, tāpēc arī viņš attaisno
viņus un nenosoda, bet ar prieku parāda viņu labās īpašības.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru