DAUGAVPILS PEDAGOĢISKĀ UNIVERSITĀTE
EKONOMIKAS FAKULTĀTE
Sociālo zinātņu bakalaurs ekonomikā
Referāts
Ģimene un valsts
Pasniedzējs : Stūrainis
2001.gada februāris
SATURA RĀDĪTĀJS
SATURA RĀDĪTĀJS
1.
|
Ievads................................................................
|
3.
|
lpp.
|
2.
|
Laulības jēdziens..... ..... ..... ..... .....
..... ..... ....
|
4.
|
lpp.
|
3.
|
Ģimene un valsts
loma tajā .....
.......................
|
6.
|
lpp.
|
4.
|
Ģimenes un valsts
mijiedarbība..............................
|
8.
|
lpp.
|
5.
|
Laulība un valsts funkcijas ..... ..... ..... ..... ..........
|
10.
|
lpp.
|
6.
|
Kopsavilkums.........................................................
|
11.
|
lpp.
|
7.
|
Izmantotās
literatūras saraksts...............................
|
12.
|
lpp.
|
Ievads.
Šo
tematu savam referātam izvēlējos tāpēc, ka tas ir man tuvs, jo man pašai ir
ģimene, un man radās interese apskatīt to tuvāk valsts kontekstā. Proti, kas ir
ģimenes pamatelementi, kāda ir valsts un ģimenes mijiedarbība utt..
Ģimenes sūtība ir radīt pēcnācējus un pienācīgi gādāt par tiem,
līdz tie sasnieguši pilngadību vai kļuvuši patstāvīgi, tā saglabājot pilnveidojot civilizāciju uz planētas. Kā tas
ir zināms, civilizāciju veido iedzīvotāji, kas dzīvo noteiktās teritorijās
(valstīs). Kā tie viens uz otru
iedarbojas un papildina, es arī apskatīšu savā referātā.
LAULĪBAS JĒDZIENS
LAULĪBAS JĒDZIENS
Laulība ir vīrieša un sievietes brīva savienība, kas noslēgta
likumā paredzētajā kārtībā, radot laulātajiem savstarpējās personiskās un
mantiskās tiesības un pienākumus. Laulība ir ģimenes pamats.
Apskatīsim, kā laulības jēdzienu definē juridisko terminu vārdnīca.
Laulība ir tikai tad, ja tā noslēgta likumā
noteiktajā kārtībā. Aizliegta laulība pirms 18 gadu vecuma sasniegšanas.
Izņēmuma gadījumā ar vecāku vai aizbildņu piekrišanu, bet tiem nepiekrītot, ar
bāriņtiesas atļauju laulībā var doties 16 gadus veca persona, ja laulības
partneris ir pilngadīga persona. Aizliegta laulība
-
starp viena dzimuma personām,
-
kā arī pilngadīgajiem, ja tie
atzīti par rīcības nespējīgiem gara slimības vai plānprātības dēļ,
-
starp radiniekiem taisnā līnijā,
-
brāļiem un māsām ,
-
pusbrāļiem un pusmāsām,
-
starp adoptētāju un adoptēto,
-
starp aizbildni un aizbilstamo,
-
starp aizgādni un aizgādnībā
esošo,
-
kā arī tādai personai, kas jau
atrodas laulībā.
Personas, kas vēlas
doties laulībā, pēc viņu vēlēšanās laulā vai nu dzimtsarakstu nodaļas pārzinis,
vai viens no astoņu konfesiju garīdzniekiem (ja tam ir attiecīgās konfesijas
atļauja), personīgi klātesot līgavainim un līgavai, kā arī diviem pilngadīgiem
lieciniekiem. Pirms laulāšanas notiek
izsludināšana, kas izdarāma, ja pieteikums ir iesniegts dzimtsarakstu nodaļā,
kur izliekot uz vienu mēnesi sludinājumu par pieteicēju došanos laulībā. Ja
pieteikums iesniegts garīdzniekam, izsludināšanu izdara pēc attiecīgās konfesijas
noteikumiem. Pēc izsludināšanas izsludinātajiem
ir tiesības salaulāties sešu mēnešu laikā dzimtsarakstu nodaļā vai pie garīdznieka arī tad, ja pieteikums un
izsludināšana bijusi dzimtsarakstu nodaļā. Faktiskā kopdzīve bez laulību
noslēgšanas nerada likumā noteiktās laulāto tiesības un pienākumus.[1]
ĢIMENE UN VALSTS LOMA TAJĀ
Ģimene ir pirmā
sabiedrības forma. Tā balstās uz kopdzīves pamatiem starp vīru un sievu. Bez
viņiem ģimenē ietilpst arī bērni.
Pie ģimenes
(šaurākā nozīmē) pieskaita tēvu, viņa sievu un abus bērnus, kamēr viņi vēl
atrodas nedalītā saimniecībā. Ģimenes locekļu savstarpējās attiecības patiesībā
dibinās uz dabas un tikumības likumiem.
Ģimenes
pamatpazīmes.
Sabiedrības daļai,
kuru sauc par ģimeni, attiecināmas līdzīgas pamatpazīmes kā valstij, un proti:
1)
katrai
ģimenei ir noteikta dzīves vieta, kurā tā vairāk vai mazāk uzturas patstāvīgi,
pie kam visiem ģimenes locekļiem nav jābūt šajā “teritorijā” pierakstītiem,
2)
katrā
ģimenē ir vismaz divi ģimenes locekļi,
3)
katru
ģimeni raksturo attiecības, kādas valda tikai šjā ģimenē, jo katrs ģimenes
loceklis indivīds ar savām rakstura īpašībām ir personība savā ģimenē.
Dažas sabiedrības
zinātnes, kā piemēram socioloģija, uzskata, ka divus kopā dzīvojošus cilvēkus
nevar uzskatīt par ģimeni, bet sabiedrība vadās pēc saviem nerakstītiem
likumiem un morāles normām.
Ģimenes funkcijas
Valsts savas
funkcijas realizē un virza uz visas sabiedrības labklājību, bet ģimene tās veic
katram ģimenes loceklim. Ģimenes funkcijās ietilpst:
1)
“ģimenes
pavarda” uzturēšana, t.i. ģimenes kopdzīves apstākļu regulēšana un uzturēšana;
2)
ģimenes
nodrošināšana ar materiālajiem līdzekļiem;
3)
kultūras,
tikumības un morāles radīšana ģimenes locekļos;
4)
attiecību
uzturēšana ar tuvinieku ģimenēm;
5)
rūpes,
kas saistītas ar veselību, dzīves vidi un apstākļie, par ģimenes locekļiem.
Kā ģimenes ārējās funkcijas varētu izdalīt sekojošas:
1)
aizsargāt
savu ģimeni un apdzīvojamo platību;
2)
pārstāvēt
un aizsargāt savas ģimenes intereses;
3)
nepieciešamības
apstākļos griezties pēc atbalsta valsts institūcijās savas ģimenes dzīves
apstākļu uzturēšanai.
Ģimene savas
funkcijas īsteno:
1)
strādājot
godīgā darbā, pelnot iztikas līdzekļus un ar tiem apgādājot savus ģimenes
locekļus;
2)
rūpējoties,
izglītojot ģimenes locekļus;
3)
dzīvojot
saskaņā ar valsts varas izdotajiem likumiem.
Ģimenes
konstitūcija ir nerakstīta un tā ir veidojusies no laika gala pēc dabas
likumiem un katra ģimenes locekļa individualitātes.
Mūsu valstī
tiesiskās attiecības ģimenē regulē Latvijas Republikas Laulības un ģimenes
kodekss, kā arī 1937.gada Civillikuma pirmās daļas “Ģimenes tiesības” spēkā atjaunotie panti, ko
savā darbībā stingri jāievēro pašvaldību dzimtsarakstu nodaļām.
ĢIMENES UN VALSTS MIJIEDARBĪBA
Ģimene – sabiedrības pamatkolektīvs
Tā kā par ģimeni
runā kā par valsts pamatkolektīvu, tad starp ģimeni un sabiedrību (kas arī ir
viens no valsts neatņemamām sastāvdaļām), kas atrodas savstarpējā atkarībā un
mijiedarbībā, pastāv sarežģītas un
daudzveidīgas attiecības. Nebūtu pareizi uzskatīt sabiedrību vienkārši par
daudzu ģimeņu apvienojumu. Ģimene ir svarīgs elements sabiedrības dzīvē, taču
tās esamību, struktūru funkcijas un raksturu nosaka ne tikai sabiedrība, bet
arī citi objektīvi un subjektīvi
faktori, piemēram, ģeogrāfiskā vide,
klimatiskie apstākļi, katra ģimenes locekļa personība, , ģimenes
kolektīvā apziņa. Ģimeni pamatoti var
saukt par sabiedrības pamatšūniņu.
Kāpēc? Ģimene tāpat kā šūna ir veseluma elements. Dzīvā šūna nespēj dzīvot
ārpus organisma, savukārt, ģimene ir saistīta ar sabiedrību[2] (ja vien
uz to neiedarbojas ārkārtēji apstākļi, piemēram, nelaimes gadījums u.c.). Šūna
veic noteiktas, organismam nepieciešamas funkcijas, bet kurām tas nespētu
dzīvot. To pašu veic arī ģimene sabiedrībā (piemēram,
sabiedrības atražošanu). Šūnas rodas un iet bojā, pārmainās, evolucionē, un arī
ģimene ir pakļauta attīstības likumsakarībām.
Katra šūna raksturo organismu, kuram tā pieder; arī pēc atsevišķas
ģimenes zināmā mērā var spriest par sabiedrību, ko tā pārstāv. Šajā
salīdzinājumā uzskatāmi atklājas ģimenes un sabiedrības funkcionālās attiecības.
Pie tam, nedrīkst aizmirst, ka ģimene atšķirībā no šūnas ir sociāla
pamatvienība, tādēļ, kā aktīvs un radošs
spēks tā var būtiski ietekmēt sabiedrības attīstību.
Katras ģimenes
dzīvē, kaut arī netieši un sašaurināti, atainojas norises, kas raksturīgas
visai sabiedrībai. Ražošanas spēku attīstības rezultātā mainās sabiedrības
ekonomiskā bāze, tai atbilstoši notiek pārmaiņas virsbūvē, ietekmējot arī
ģimenes attiecības. Attīstīdamās pēc
savām iekšējām objektīvām likumsakarībām,
ģimene vienmēr ir atkarīga no sabiedriskās iekārtas, kurā tā pastāv. Ģimenē kā
sabiedrības pamatkolektīvā savdabīgi atspoguļojas sabiedriskās attiecības. [3]
LAULĪBA UN VALSTS FUNKCIJAS
Valts kā
sabiedrības organizācijas uzdevums ir un paliek gādība un rūpes par sabiedrību,
t.i. par tautu, kura apvienota valstī, un kā augstāk tika minēts, ka ģimene ir
sabiedrības pamatšūniņa, arī par ģimeni vispār, Valsts ir organizācija, kura
pastāv tautas dēļ. Citiem vārdiem, valsts ir tauta pati.
Laulība kopš tās noslēgšanas brīža atrodas valsts
aizsardzībā. Valsts aizsargā laulāto mantiskās tiesības, laulāto līgumiskās
mantiskās attiecības, vecāku un bērnu tiesības un atgādina par pienākumiem, aizsargā vecāku
varu u.c.
Valstij kā
sabiedrības organizācijai ir zināms mērķis un uzdevumi, kurus nav iespējams
saniegt ar atsevišķa cilvēka spēkiem. Uzskati par valsti, tās būtību un
uzdevumiem arī visos laikos nav vienādi. Piemēram, Aristotelis valsti skaidro
kā “daudzu dzimtu un ciemu apvienību labākas, pilnīgākas dzīves sasniegšanai”.
Turpretī Cicerons raksturo valsti kā “ar zināmām tiesībām un vispārējiem
labumiem apvienotu cilvēku kopību”. Viduslaikos valsts mērķis bija cits: valsts
bija baznīcas ierocis, un tādēļ valts uzdevums bija īstās ticības izplatīšana
(krusta kari). Arī par valsts formulējumu tāpat kā politikas zinātnieki nav
vienisprātis.
KOPSAVILKUMS
Ir veikts īss
valsts un ģimenes apkopojums. Galvenais darba mērķis bija izzināt valsts un
ģimenes mijiedarbību, valsts lomu ģimenē, kā arī apskatīt ģimeni valsts
kontekstā. Uzskatu, ka darbs ir veikts. Tā kā visa valsts un ģimenes darbība un
sapratne ir vērsta viena pret otru, tad jācer, ka tas arī turpmāk tā
izpaudīsies un visu labklājība uzlabosies.
Tā kā ģimenes
veidošanās un pastāvēšana noris pēc dabas likumiem un ģimenes veido valsts
iedzīvotāju daļu (sastāvu), valsts ir ieinteresēta ģimeņu atbalstīšanā un
labklājību sniegšanā. Šodien valstī sakarā ar demogrāfiskās situācijas
pasliktināšanas valsts un ģimenes attiecības kļūst ciešākas no valsts puses.
Valsts finansiāli atbalsta ģimenes veidošanos, pieaugumu un bērnu uzturēšanu ar
dažādiem un dažāda lieluma pabalstiem. Valsts ir tikai attīstības stadijā,
tādēļ arī daži pabalsti ir varbūt nelieli, bet valsts attīstībā jūtama
augšupeja, kaut arī lēna, tādēļ nākotnē sagaidāma lielāka ģimeņu labklājība.
Šajā ziņā daudz darba vēl ir valstij, un daudz arī ģimenei, kura turpina valsts
attīstību.
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS
SARAKSTS
1.
Civillikums,
I daļa, Ģimenes tiesības, pieņemts
08.01.1937.g., nav publicēts, ar grozījumiem, kas izsludināti līdz 1998.gada
11.jūnijam. .
- Juridisko terminu vārdnīca, Autoru kolektīvs. Nordik, Rīga, 1998,
- Demogrāfija, P.Zvidriņš, Rīga, 1989
- Vispārējais tiesību pārskats , V.Vītiņš
- “Ģimene”, A.Studente, 1982.
- “Ģimenes attiecību psiholoģija”, S.Kovaļovs, 1990.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru