Latvijas
Universitātes
Vadības un ekonomikas fakultāte
Gunta Tīsa
Henrija Faijola vadīšanas
principi
Referāts
Vadības
teorijā
Rīga 1999
Saturs
IEVADS........................................................................................ 3
1. princips “Darba dalīšana”....................................................... 4
2. princips “Autoritāte (vara) un atbildība”................................. 5
3. princips “Disciplīna”............................................................... 5
4. princips “Vienvaldība”............................................................ 5
5. princips “Darbības vienotība”................................................. 6
6. princips “Indivīdu pakļaušanās kopējam
mērķim”................. 7
7. princips “Atalgojums”............................................................. 7
8. princips “Centralizācija”.......................................................... 7
9. princips “Pakāpju virkne”....................................................... 8
10. princips “Kārtība”................................................................. 8
11. princips “Taisnīgums”.......................................................... 8
12. princips “Darba vietas stabilitāte”......................................... 9
13. princips “Iniciatīva”.............................................................. 9
14. princips “Organizācijas personāla
vienotība”....................... 9
SECINĀJUMI............................................................................ 10
Izmantotā
literatūra..................................................................... 11
IEVADS
Francūzis
Henrijs Faijols (1841.–1925.) ir viens no Klasiskās organizāciju teorijas
ievērojamākajiem pārstāvjiem un vispāratzīts tās līderis. Klasiskās
organizāciju teorijas radītājiem un pilnveidotājiem bija augstākā menedžmenta
līmeņa pieredze lielajā biznesā, atšķirībā no Teilora, Gilberta un citiem
Zinātniskā menedžmenta skolas pārstāvjiem, kuru pētījumi vairāk attiecināmi uz
ražošanas vadīšanu zemākā menedžmenta līmenī un pārsvarā orientēti uz ražošanas
procesa efektivitāti un apjomu, jo šīs skolas pārstāvji bija sākuši savu
karjeru kā vienkārši strādnieki. Turpretim, Henrijs Faijols, piemēram, vadīja
lielu franču ogļu ieguves kompāniju. No tā izriet, ka Klasiskās organizāciju
teorijas pārstāvjiem vairāk rūp darba efektivitāte daudz plašākā šī jēdziena
nozīmē – kā visas organizācijas darba efektivitāte.
Zinātnieks
H.Faijols industriālajā darbībā kā atsevišķu grupu ir izdalījis menedžmentu,
tādējādi radot jaunu administrēšanas zinātni un šī paša iemesla dēļ tiek
uzskatīts par “menedžmenta tēvu”. Par lielāko H.Faijola ieguldījumu vadības teorijā
uzskatāma viņa atziņa par vadīšanu kā universālu procesu, kas sastāv no
vairākām savstarpēji saistītām funkcijām. H.Faijols ir sīki izpētījis un
aprakstījis administratīvās funkcijas lomu uzņēmumā, sadalot to vadības
elementos un izstrādājot vadības principus. Kā menedžmenta elementi viņa darbos
pētītas un pārbaudītas šādas funkcijas:
–
plānošana;
–
organizēšana;
–
motivēšana;
–
koordinēšana;
–
kontrole.
Pamatojoties uz
minētajiem menedžmenta elementiem, apkopojot savu pētījumu rezultātus un
balstoties uz savu vadītāja pieredzi, zinātnieks izstrādāja četrpadsmit
vispārējus vadības principus, kas darbojas kā universāls intruments jebkurā
jomā, kurā nepieciešama vadība un administrēšana.
1. princips “Darba dalīšana”
Saskaņā ar šo
principu, darba dalīšana tiek panākta ar specializācijas palīdzību. Darba
process sastāv no daudziem posmiem, ķēdēm, tādējādi šī darba veikšanai kopumā
ir nepieciešamas daudzveidīgas iemaņas un kvalifikācijas, kas nosaka kādas
specializācijas darbinieki tā veikšanai ir nepieciešami. Koordinējot šīs
specializētās darbības, un tādā veidā sadalot darbus starp indivīdiem vai to
grupām, tiek panākta augsta specializācija. Līdz ar to arī iespējama elastīga,
kvalitatīva un padziļināta darbinieku sagatavošana un kvalifikācijas
paaugstināšana attiecīgā specialitātē, jo pastāvīgās tehniskās un ekonomiskās
pārmaiņas izvirza aizvien jaunas papildus prasības darbinieku kvalifikācijai.
Tas arī ir priekšnoteikums efektīvai resursu un darba laika izmantošanai, bet
darbinieku profesionālais līmenis ir pamats kvalitatīvam darbam. Darba
dalīšanas mērķis ir paveiktā darba apjoma palielināšana un augstākas kvalitātes
panākšana, nepalielinot ieguldītā darba apjomu un pieliktās pūles. To var
panākt, ja samazina mērķu skaitu, uz kuriem darbiniekam vai darba grupai
jākoncentrējas un kuri jāsasniedz. Lai efektīvi pielietotu šo principu, lielāka
vērība būtu jāpievērš savstarpēji noteiktā procesa ķēžu, struktūru un darba
norišu optimizācijai, dublējošo funkciju un mezglu novēršanai.
2. princips “Autoritāte (vara) un atbildība”
Autoritāte ir
viena no varas īstenošanas formām. Vadītājs, reizē ar iecelšanu šajā amatā,
iegūst pilnvaras nodot rīkojumus zemākstāvošiem darbiniekiem. Līdz ar to vadītājs,
izmantojot savu autoritāti (varu), bez piespiedu varas pielietošanas iedarbojas
uz padotajiem darbiniekiem, lai darba procesā realizētu organizācijas izvirzīto
mērķu sasniegšanu. Vadītājs ir atbildīgs par savu padoto darba rezultātiem,
kuri neapšaubāmi izriet no viņa dotajiem uzdevumiem, norādījumiem, rīkojumiem,
pavēlēm u.c.iedarbības formām, kas tieši saistītas ar darba procesa
organizēšanu, koordinēšanu. Tādējādi, iegūstot un izmantojot savu autoritāti
(varu), vadītājs kļūst atbildīgs par maksimāli labi paveiktiem darba
uzdevumiem, kuri veido mērķa sasniegšanas procesu.
3. princips “Disciplīna”
Veiksmīgai mērķu
sasniegšanai ir nepieciešams panākt savstarpējas saskaņas attiecības starp
organizāciju un tās darbiniekiem. Disciplīna sevī ietver paklausību un cieņu
pret šīm attiecībām. Panākot vienošanos par attiecībām, kas saista organizāciju
un darbiniekus, rodas diciplināras formalitātes (darba līgumu noteikumi,
iekšējās kārtības u.c.), kuru ievērošanas un izpildes kontrole ir vadītāja
viens no galvenajiem uzdevumiem. H.Faijols uzskata, ka prasmīgi vadot
savstarpējās saskaņas attiecības, tiek panākta darbinieku paklausība, centība,
enerģiska rīcība. Pie tam tas attiecas uz visu līmeņu vadītājiem – ikviena
līmeņa menedžeris pats ievēro un pieprasa no saviem padotajiem disciplīnu.
4. princips “Vienvaldība”
Vadoties no
vienvaldības principu, katrs darbinieks ir pakļauts tikai vienam tiešajam
vadītājam, no kura padotais saņem rīkojumus un uzdevumus. Līdz ar to tiek
ievērota organizācijas struktūras hierarhija: augstākā līmeņa vadītāji izrīko
tikai sev pakļautos vidējā līmeņa vadītājus, bet ne zemākā līmeņa vadītājus un
darbiniekus, kuri pakļauti zemākā līmeņa vadītājiem. Tas izslēdz iespēju, ka
darbinieks var nonākt absurdā situācijā – saņemt vienlaicīgi vairākus,
iespējams, pat pilnīgi pretējus rīkojumus no dažāda līmeņa vadītājiem. Augstāka
līmeņa vadītāju iejaukšanās zemāka līmeņa vadītājiem padoto darbinieku vadīšanā
grauj zemākā līmeņa vadītāju autoritāti darbinieku acīs. Darbojoties saskaņā
arvienvaldības šo principu, pastiprināta vērība jāveltī divvirzienu (ar
atgriezenisko saiti) lietišķās komunikāciju prasmes izkopšanai – tas nodrošinās
augstākā līmeņa menedžeru nodoto rīkojumu vidējā līmeņa menedžeriem precīzu
izpildi no zemākstāvošo menedžeru puses.
Augstākā līmeņa menedžeris |
rīkojums
|
Vidējā
līmeņa menedžeris
|
rīkojums
|
Zemākā
līmeņa menedžeris
|
|||||||||||
|
Informācija
par izpildi
|
|
Informācija
par izpildi
|
|
|||||||||||
ATGRIEZENISKĀ
SAITE
|
|||||||||||||||
5. princips “Darbības vienotība”
Organizējot
darba procesu un koordinējot darba grupu (komandu) saskaņā ar darba dalīšanas
principu, tai jāizvirza konkrēts mērķis. Līdzstrādnieku grupai, kas darbojas
viena mērķa ietvaros jāizstrādā vienots plāns šī mērķa saniegšanai, kā arī
jāieceļ tikai viens grupas tiešais vadītājs. Šī principa pielietošana koncentrē
darbinieku aktivitātes uz konkrētu darba rezultātu, paātrina rezultāta
sasniegšanu, kā arī atvieglo darba kontroli vadītājam.
6. princips “Indivīdu pakļaušanās kopējam mērķim”
Katram indivīdam
vai darbinieku grupai eksistē personīgās intereses,bet organizācijai, kura
vēlas sasniegt konkrētus mērķus, savukārt, ir savas intereses. Tā kā organizācijas
intereses ir plašāka mēroga, tad, vadoties pēc šī principa, personīgās
intereses nedrīkst prevalēt pār organizācijas interesēm. Menedžera uzdevums ir
ar dažādu motivēšanas u.c.metožu palīdzību koriģēt indivīdu intereses, lai
panāktu to pakļaušanu kopējām organizācijas interesēm.
7. princips “Atalgojums”
Darba apmaksas
sistēmai organizācijā jābūt godīgai, līdz ar to darbiniekiem jāsaņem algas, kas
atbilst viņu ieguldītajām pūlēm, kvalifikācijai, pieredzei un darba rezultātiem
Tas nodrošina darbinieku maksimālu apmierinājumu. Darba alga ir darbinieka
ekonomiskā motivācija naudas izteiksmē Pareizi izveidojot darba apmaksas
sitēmu, paaugstinās organizācijas izdzīvotspēja un konkurētspēja. Ar taisnīga
atalgojuma metodes palīdzību darba devējs iegūst strādājošo uzticību un
atbalstu, jo darbinieks jūtas aizsargāts un iegūst drošības sajūtu. Saskaņā ar
šo H.Faijola principu, godīga apmaksas sistēma nodrošina apmierinājumu gan
darbiniekiem, gan darba devējam.
8. princips “Centralizācija”
Varas
(autoritātes) pakāpe organizācijā variējas atbilstoši konkrētiem apstākļiem.
Šie apstākļi arī nosaka varas centralizācijas (koncentrētības) vai
decentralizācijas (izkliedētības) pakāpi. Centralizējot varu (autoritāti),
stratēģiski svarīgu lēmumu pieņemšana ir augstākā līmeņa menedžeru kompetencē,
turpretim varu decentralizējot, daļa iepriekšminēto kompetenču tiek nodotas
vidējā līmeņa menedžeriem. Vadītājam jāpievērš uzmanība, kādā proporcijā
sabalansēt organizācijas varas centralizāciju ar varas decentralizāciju, lai
iegūtu maksimāli labāko rezultātu.
9. princips “Pakāpju virkne”
Pakāpju virkne
H.Faijola uztverē ir visas personas, kas organizācijā ieņem vadošus amatus –
sākot no augstākā līmeņa menedžeriem (stratēģiskajai smailei) līdz zemākā
līmeņa menedžeriem (operatīvajam kodolam). Pilnvaru deleģešana organizācijā ir
pamatprocess, ar kura palīdzību veidojas darbinieku formālās attiecības. Tieši
deleģēšana nosaka vadītāju pakāpju virknes jeb hierarhijas izveidošanos. Organizācijā
šāda hierarhija jāizveido tā, lai tas netraucētu biznesa interesēm. Pārāk gara
virkne var kavēt darbu operativitātes trūkuma dēļ un daudzo menedžeru
uzturēšana kļūst neizdevīga. Tā arī pārāk īsa virkne var bremzēt mērķu
saniegšanu darba pārāk lielā apjoma vai dažādības dēļ.
10. princips “Kārtība”
Labam vadītājam,
organizējot darbu, ir jāvadās pēc devīzes: “Vietu – visam un visu savā vietā!”
Pie tam, šī devīze attiecas gan uz materiālām lietām (materiālo sfēru), gan uz
darbiniekiem (sociālo jeb sabiedrisko sfēru). Kārtība ir galvenais princips lietu
un cilvēku attiecību organizēšanā.
11. princips “Taisnīgums”
Vadītāja
taisnīgums izpaužas kā taisnīga un vielaicīgi arī laipna izturēšanās pret
saviem darbiniekiem. Labs mikroklimats kolektīvā un veselīgas savstarpējās
attiecības ir iespējamas tikai starp menedžeri, kurš ir laipns un taisnīgs, un
padotajiem, kuri ir lojāli un paklausīgi.
12. princips “Darba vietas stabilitāte”
Augsta kadru
mainība organizācijā ievērojami samazina darba efektivitāti, attālina no
nospraustajiem mērķiem. Izvēloties personālu, vadītājam vajadzētu dot
priekšroku cilvēkam, kurš varbūt ir viduvējība, bet vēlas stabili stādāt
organizācijā, nevis izcilam un talantīgam indivīdam, kas nākotni nedomā saistīt
ar konkrēto uzņēmumu un ātri aizies no darba. Patstāvīgi strādājošs darbinieks
iegūst darba pieredzi, viņa kvalifikāciju ir izdevīgi paaugstināt dažādos
kursos un semināros, jo pēcāk tā tiks pielietota darba procesā organizācijas
mērķu sasniegšanai. Izdevumi, kas saistīti ar darbinieku kvalifikācijas un
izglītības līmeņa paaugstināšanu ir visefektīvākais kapitālieguldījumu veids,
pati optimālākā investīciju politika. Līdz ar to, izlietojot šos līdzekļus
priekš darbiniekiem, kas ilgi nestrādās konkrētajā organizācijā, ir neizdevīgi.
13. princips “Iniciatīva”
Vadītājam ir
jāizrāda sava iniciatīva izvirzot uzņēmuma attīstību veicinošus mērķus,
uzdevumus, sastādot plānu to realizēšanai, īstenojot tos dzīvē. Jebkurš
inteliģents un izglītots cilvēks jūtas gandarīts, ja viņa iniciatīvas rezultātā
izveidotie plāni tiek teicami paveikti plānotajos termiņos. Pakļaujot savas
intereses uzņēmuma mērķiem un vērtībām, vadītājam ir “jāupurē personīgais ES”
grupas interešu labā, apliecinot to ar savas iniciatīvas izrādīšanu. Iniciatīva ir pamats
organizācijas spēkam un enerģijai.
14. princips “Organizācijas personāla vienotība”
“Tikai vienotībā
ir spēks!” – tāds ir šī principa moto. Tikai komandas vienotība ir pamats
kopējo mērķu sasniegšanai. Vadītājam ir jāpanāk darbinieku vienotība. Saskaņa
un harmonija darbinieku savstarpējās attiecībās ir vienotības pamats.
SECINĀJUMI
Henrija Faijola
vadīšanas principi ir universāli. Tie orientēti uz diviem organizācijas
menedžmenta pamataspektiem:
-
racionālu vadīšanas sistēmu
(1.,5.,6.,10.,13.princips);
-
organizācijas struktūru
(2.,4.,8.,9.,12.princips) un darbinieku vadīšanu (3.,7.,11.,14.princips).
Racionāla
vadīšanas sistēma ietver sevī tādas vadīšanas funkcijas kā plānošana, organizācija un kontrole. Darba dalīšana,
vienots darbības plāns, kopējas intereses, kārtība un iniciatīva nodrošina
racionālas vadīšanas sistēmas efektīvu
darbību. Līdz ar to visi organizācijas darbinieku centieni tiek ievirzīti
vienotā gultnē kopējo organizācijas mērķu sasniegšanai.
Organizācijas
struktūras izveidē jāvadās no vienvaldības principa, pakāpju virknes un
centralizācijas principa, autoritātes (varas) un atbildības principa, kā arī
darba vietas stabilitātes principa. Tādējādi vadītājam ir vieglāk realizēt
darbinieku koordinēšanu, kas palielina darbības operativitāti. Darbinieku
vadīšanai H.Faijols ir formulējis disciplīnas, taisnīguma, atalgojuma un organizācijas
vienotības principus. Visi šie principi ir pamatā padoto motivēšanai.
H.Faijols pirmais
noformulēja vadības principus un līdz pat mūsdienām tie ir praktiski noderīgi. Viņa izstrādātie principi ir
piemērojami jebkurai organizācijai, neatkarīgi no tās darbības veida, lieluma,
uzņēmējdarbības formas, neatkarīgi no tā, kādus mērķus tai jāsasniedz.
Izmantotā literatūra
1.
Praude V., Beļčikovs J. Menedžments. Teorija un prakse. – R.:
Vaidelote, 1996. – 410 lpp.
2.
Мескон М., Алберт М., Хедоури Ф. Основы
менеджмента: пер.с англ. – М.: Дело, 1992. – 702 c.
3.
Как преуспеть в бизнесе// Секреты
управления – М.: ИЦВ Маркетинг, 1993. – 80–106 с.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru