Rīgas Tehniskā Universitāte
KVALITĀTES
SERTIFIKĀTI ISO 9000
Referāts
2000.gada maijs
|
Gundega Fokina
3.kurss,
bakalauri
961
RMB 147
|
Saturs.......................................................................................................................................... 2
Ievads.......................................................................................................................................... 3
Kas ir
kvalitāte?..................................................................................................................... 3
Kvalitātes
nodrošināšanas termini un definīcijas......................................................................... 5
Kvalitātes
vadības sistēmas......................................................................................................... 7
ISO
9000............................................................................................................................... 7
TQM...................................................................................................................................... 8
QS
9000................................................................................................................................ 8
TickIT
un ISO 9000-3............................................................................................................... 9
HACCP.................................................................................................................................. 9
Kvalitātes
nodrošināšana, kontrole, vadība un uzlabošana........................................................ 11
Kvalitātes
nodrošināšana...................................................................................................... 12
Kvalitātes
uzlabošana........................................................................................................... 14
Kvalitātes
pārvaldība (vadīšana)............................................................................................ 14
Kvalitātes
sistēmas.............................................................................................................. 15
ISO sērijas
standarti.................................................................................................................. 17
Starptautiskā
Standartizācijas Organizācija............................................................................ 17
ISO 9000
standartu sērijas vispārējā struktūra........................................................................ 18
Papildinošie
standarti........................................................................................................... 19
Kvalitātes
vadības sistēmas Latvijā............................................................................................ 21
Izmantotā
literatūra.................................................................................................................... 23
Kas ir kvalitāte?
Definējot terminu kvalitāte, ir
jāatšķir šā vārda sadzīviskā nozīme no termina, ko lieto saistībā ar ražošanu
vai pakalpojumu sniegšanu. Ikdienā mēs ļoti bieži lietojam vārdu “kvalitāte”,
lai izteiktu savu viedokli par konkrētu preci vai tās īpašībām. Mēs sakām: “Šī
prece nav kvalitatīva!”, bet vai prece kļūst mazāk kvalitatīva tāpēc, ka mums
tā nepatīk, ka mēs neprotam ar to rīkoties, vai arī vienkārši mēs no tās esam
gaidījuši vairāk? Bet, ja veikalā uzdotu jautājumu, kas ir kvalitāte, mēs
saņemtu daudz dažādas atbildes:
·
kādam kvalitatīvas varbūt ir tikai dārgas preces;
·
cits galveno uzmanību pievērš garantijas laikam, cits
dizainam, kādam svarīgs ir iepakojums, bet citam pārdevēja, kura preci pārdot.
To visu apkopojot, mēs varam teikt, ka kvalitāte ir
klienta jeb pircēja cerību vai vēlmju un ražotāja doto parametru piepildījums
konkrētajā precē.
Starptautiskā Standartizācijas Organizācija (ISO)
definē kvalitāti šādi: Objekta vai vienības raksturlielums, kas nosaka tā
spēju atbilst noteiktajām un paredzamajām vajadzībām. (ISO-8402)
Kā secinājums no augstākminētā – ražotājam, lai
izdzīvotu un palielinātu klientu skaitu, līdz ar to arī pārdošanas apjomu,
patērētāja jeb klienta vēlmes ir ļoti svarīgas. Katram ražotājam vajadzētu
mēģināt atbildēt uz vairākiem jautājumiem:
1.
Kas ir mūsu klients?
2.
Kādas ir klienta prasības?
3.
Kāds ir mūsu ražotais produkts vai pakalpojums?
4.
Kā mūsu produkta raksturlielumi atbilst klienta
prasībām?
Ikvienam uzņēmumam – privātam vai valsts, lielam vai
mazam, ražojošam vai pakalpojumu sniedzējam – ir vadība. Tā ir sistēma, kas
apvieno visas uzņēmuma darbības jomas, sākot no globālās plānošanas un beidzot
ar piegādi. Tas, cik šī sistēma ir kvalitatīva un darboties spējīga, būtiski
nosaka uzņēmuma veiksmi un panākumus.
Kvalitātes sistēma un kvalitātes
nodrošināšana ir tie instrumenti, kas šā gadsimta vēsturē ir pierādījuši savas
priekšrocības un ietekmi atsevišķu valstu, gan kontinentu konkurentspējā. To
starptautiski atzinuši ne tikai uzņēmēji un valsts institūcijas, bet arī dažādu
valstu patērētāji.
Katram uzņēmumam izveidota sava vadības sistēma, bet
ir jautājums – vai tā atbilst kādam starptautiskam standartam. Gan Latvijas,
gan citu valstu uzņēmumi vēlas konkurēt pasaules tirgū. Lai to darītu
veiksmīgi, faktiski nav citu iespēju kā izveidot vadības sistēmu atbilstoši
kādam no starptautiskajiem standartiem.
Atzītākie no tiem ir ISO 9000, ISO 14000, HACCP, kā
arī BS 8800, QS 9000.
Kvalitātes jēdziena nozīme pēdējo
15 gadu laikā ir būtiski mainījusies. Pirms vairāk nekā 10 gadiem uzsvars tika
likts uz precēm, tas ir, kvalitāte nozīmēja izstrādājumu atbilstību klienta
prasībām un specifikācijām. Vēlāk šī definīcija sāka ietvert klientu izpratnes
elementus un to formulēja kā “klientu cerību attaisnošana un pārsniegšana”.
Patlaban kvalitātes jēdziens vairs neattiecas uz ražošanas procesu vien. Tas ir
plaši izvērsts un ietver gan organizācijas iekšējo darbību un ārējās
saimnieciskās aktivitātes, gan arī noieta tirgu, ieskaitot sabiedrību,
piegādātājus, akcionārus, darbiniekus un vadību.
Tagad kvalitāte ietver tādus atšķirīgus elementus kā
darba apstākļu uzlabošana, darbavietas dažādības veicināšana, vides veselības
uzlabošana, tirdzniecības veicināšana un konkurētspējas palielināšana.
Papildus tam, ka kvalitāte var būt visaptveroša, to
vienmēr ir iespējams arī uzlabot.
§ Apelāciju komisija – institūcija,
kurai ir uzdots izskatīt apelācijas, kas ir iesniegtas šo noteikumu darbības
sfērā. Apelāciju komisijas locekļus nozīmē LR Kvalitātes nodrošināšanas
koordinācijas padome.
§ Atbilstības sertifikāts – dokuments,
kas izdots saskaņā ar sertifikācijas sistēmas noteikumiem un apstiprina, ka
sertificētā produkcija, process vai pakalpojums atbilst noteiktam standartam
vai kādam citam normatīvam dokumentam.
§ Auditors – ir persona, kuru ir
apstiprinājusi LR Kvalifikācijas komisija kā kompetentu auditēt kvalitātes
sistēmas kopā ar vadošo auditoru noteiktās nozarēs.
§ Deleģēta kompetenta institūcija –
cilvēku grupa vai organizācija, kura ir nodemonstrējusi spējas un resursus
noteiktu uzdevumu veikšanai.
§ Korekcijas pasākums – rīcība, lai
novērstu radušos kļūmju, neatbilstību, defektu vai citu nevēlamu norišu cēloņus
un nepieļautu to atkārtošanos.
§ Kvalitātes audits – sistemātiska
un neatkarīga analīze, lai pārliecinātos, vai rīcība kvalitātes jomā un iegūtie
rezultāti atbilst plānotiem pasākumiem un vai šie pasākumi ir lietderīgi un
piemēroti mērķa sasniegšanai.
§ Kvalitātes rokasgrāmata –
dokuments, kas nosaka kvalitātes politiku un apraksta organizācijas kvalitātes
sistēmu (ISO standarts 8402). Piezīme: Kvalitātes nodrošināšanas rokasgrāmata
parasti nesatur īpašuma rakstura informāciju un to var izmantot klienti un
trešās puses novērtētāji.
§ Kvalitātes sistēmu
pašnovērtēšanas aptaujas lapa – jautājumu apkopojums saskaņā ar kuriem
pretendents novērtē pats savu kvalitātes sistēmu sertifikācijas sagatavošanas
nolūkiem.
§ Kvalitātes pārvaldības
rokasgrāmata – dokuments, kurā noformulēta organizācijas kvalitātes politika un
aprakstīta tās kvalitātes sistēma, bet kurš paredzēts vienīgi organizācijas
iekšējai lietošanai. Piezīme: Kvalitātes pārvaldības rokasgrāmata var saturēt
informāciju, kas attiecas uz īpašuma tiesībām.
§ LR Kvalifikācijas komisija – ir
institūcija, kuru ir pilnvarojusi LR Kvalitātes nodrošināšanas koordinācijas
padome un, kura darbojas kā ekspertu grupa kvalitātes speciālistu
kvalifikācijas apstiprināšanai un reģistrēšanai Nacionālajā reģistrā. Komisijas
tiesības un pienākumi detalizētāk ir doti tās nolikumā.
§ Neatbilstība – atšķirība starp
standartā definēto prasību un kvalitātes sistēmas dokumentācijā vai reālā
situācijā konstatēto prasības realizāciju, ja šī atšķirība iespaido kvalitāti.
§ Pretendents – organizācija, kura ir
iesniegusi pieteikumu sertifikācijas iestādei veikt tās kvalitātes sistēmas
auditu, bet kurai vēl nav piešķirta sertifikācija.
§ Sertificēta organizācija –
organizācija, kura ir saņēmusi atbilstības sertifikāciju.
§ Sertifikācijas sistēma – darbības
un vadības noteikumu kopums, lai veiktu produkcijas, procesu vai pakalpojumu
sertifikāciju.
§ Sertifikācijas zīme,
sertifikācijas atbilstības zīme – aizsargāta zīme, kas izdota saskaņā ar
sertifikācijas sistēmas noteikumiem un ar noteiktu ticamību apstiprina, ka
sertificētā produkcija, process vai pakalpojums atbilst noteiktam standartam
vai kādam citam normatīvam dokumentam.
§ Sertifikāts – apstiprinājums, ka
organizācijas kvalitātes sistēma ir auditēta un konstatēta tās atbilstība
noteiktām prasībām.
§ Vadošais auditors – persona, kuru
ir apstiprinājusi LR Kvalifikācijas komisija kā kompetentu organizēt un vadīt kvalitātes
sistēmu auditus, sastādīt novērtēšanas pārskatus un pieņemt lēmumus par
sistēmas atbilstību noteiktām prasībām.
Katram uzņēmuma ir izveidota sava
vadības sistēma, bet ir jautājums vai tā atbilst kādam starptautiskam
standartam. Gan Latvijas, gan citu valstu uzņēmumi vēlas konkurēt pasaules
tirgū. Lai to darītu veiksmīgi, faktiski nav citu iespēju kā izveidot vadības
sistēmu atbilstoši kādam no starptautiskajiem standartiem. Atzītākie no tiem ir
ISO 9000, ISO 14000, HACCP, kā arī BS 8800, QS 9000 un TickIT.
Viens no izplatītākajiem ir
Eiropas kvalitātes vadības sistēmām ir ISO 9000. Tas ir piemērojams jebkuras
nozares uzņēmumam. Nav būtiski vai tas sniedz pakalpojumus, ražo, vai tas ir
valsts vai privāts uzņēmums. Nav svarīgs arī tā lielums.
ISO 9000
ISO 9000 standartu pirmoreiz
ieviesa 1979.gadā Lielbritānijā. Taču tā pirmsākumi meklējami Japānā, kur
produkcijas kvalitātes uzlabošanai tika ieviests standarts, kas veicināja
Japānas uzņēmumu produkcijas konkurētspēju pasaules tirgū. Vēlāk, ņemot vērā
japāņu sasniegumus, amerikāņi secināja, ka arī viņiem ir nepieciešami savi
standarti, un sāka pievērst lielu uzmanību produkcijas kvalitātei. Savukārt
Eiropa, lai spētu konkurēt, izveidoja savus standartus, tikai novēršot japāņu
un amerikāņu sistēmu kļūdas.
ISO 9000 standarta uzsvars tiek
likts nevis uz produkta kvalitāti, bet gan uz vadības sistēmas izveidošanu
uzņēmumā kopumā. Sistēmā ir iesaistīti visi uzņēmuma darbinieki – no
ģenerāldirektora līdz apkopējai. Standarta divi galvenie virzieni ir:
1.
darbs ar klientu;
2.
uzņēmuma rūpes par savas vadības sistēmas nepārtrauktu
pilnveidošanu.
Tātad nepietiek ar standarta
ieviešanu un sertifikāta saņemšanu, uzņēmuma regulāri sava vadības sistēma ir
jāpārskata un jāpilnveido.
ISO 9000 aptver visus
pamatprocesus, kas notiek uzņēmumā, izņemot finansu daļu, jo to reglamentē valsts
likumdošana un starptautiskās normas. Tomēr standarts pieļauj arī finansu
vadības ietveršanu sistēmā.
Standarts palīdz nodrošināt
klientu vajadzību skaidru izpratni, nostiprina labas attiecības ar
piegādātājiem, nodrošina produktu un pakalpojumu visefektīvāko kvalitātes
pārvaldību, veicina darbinieku prasmju un kompetence nemitīgu pilnveidošanos.
Uzņēmuma, kas ievieš ISO 9000 standartu ir divas priekšrocības – iekšējās un
ārējās.
TQM
TQM ir visaptverošās kvalitātes pārvaldības Iekšējās –
vadība un darbinieki labāk izprot problēmas, palielinās darba ražīgums,
samazinās brāķu un defektu novēršanas izmaksas, uzlabojas darbinieku
noskaņojums, informācijas apmaiņa, pieaug rentabilitāte.
Arējās priekšrocības – ir ļoti labs mārketings,
nodrošina produkta vai pakalpojuma kvalitāte, uzlabotas attiecības ar
klientiem, kas dot iespējas atrast jaunus tirgus, un nopietna attieksme pret
kvalitāti.
Sākumā organizācijas sistēmu
vairāk ieviesa tās ārējo priekšrocību dēļ – lai palielinātu tās tirgus daļu vai
gūtu iespēju piedalīties konkursos, taču praksē iekšējie uzlabojumi bieži vien
pārsniedz ārējos. Nepareizi būtu uzskatīt, ka līda ar sistēmas ieviešanu
uzņēmums nepieļauj kļūdas. Taču standarts nodrošina tūlītēju praventīvu rīcību,
lai kļūda neatkārtotos.
QS 9000
QS 9000 ir auto rūpniecības
standarts.
Sistēma ir veidota uz ISO 9000
bāzes, taču to izmanto tikai auto ražotāji. QS 9000 radies Amerikā, kur to
izveidoja lielās autoražotājfirmas, lai nodrošinātu automašīnām īpašu tehnisko
kvalitāti un drošību. Tā prasības ir ļoti stingras. Pašlaik Latvijā par šo
standartu uzņēmēji vēl tikai interesējas.
TickIT un ISO 9000-3
TickIT un ISO 9000-3 standartu
izmanto datoru programmatūras izstrādē, arī tas izveidots uz ISO 9000 bāzes.
TickIT ir izveidots vairāk ieteikuma formā, nevis kā standarts, striktāks
prasībās ir ISO 9000-3. Standarts nodrošina programmu kļūdu atklāšanu un
novēršanu. Latvijā vairākas firmas šos standartus jau ir ieviesušas.
sistēma. Tas nav standarts, bet izcilas
uzņēmējdarbības modelis. Tā ir nākamā pakāpe pēc ISO 9000 vai ISO 14000
standarta ieviešanas. TQM ir izcila vadības sistēma, kas nepieļauj
neatbilstības, tāpēc to novēršana nav nepieciešama. Tā iekļauj orientēšanos uz
klientiem, administrācijas un kvalitātes pilnveidošanas vadību, darbinieku
atklātību, līdzdalību un iniciatīvu, lēmumu pieņemšanu, pamatojoties uz faktu
izvērtēšanu.
ISO 14000 ir starptautiski atzīts
vides vadības sistēmas standarts. Struktūras un prasību ziņā tas ir līdzīgs ISO
9000, taču ISO 14000 iekļauj arī vides nekaitīguma nodrošināšanas prasības.
Uzņēmuma ir jāizveido vides pārvaldības programma un politika, uzņemoties
saistības vides piesārņojuma novēršanā, jāveic vadības pārskati u.c. Šo
standarti izmanto uzņēmumi, kas ar savu darbību var ietekmēta apkārtējo vidi,
piemēram, ķīmiskās rūpnīcas. Standarts ir specifisks, saistīts ar vides
jautājumiem un Latvijā nav ļoti pieprasīts. Taču, ņemot vērā Eiropas Savienības
prasības, kuras vides jautājumi ir vieni no primārajiem, tuvākajos gados
ražotājiem būs īpaši jādomā par atbilstību ISO 14000 standartam.
HACCP
HACCP ir pārtikas nekaitīguma
nodrošināšanas sistēmas izveidošanas standarts. Tas nav starptautiski atzīt
visām valstīm, atšķirīgi standarti ir Vācijai, Dānijai, Lielbritānijai. Taču
pamatelementi, kas palīdz nodrošināt pārtikas nekaitīguma sistēmas darbību,
visiem ir kopīgi. Tā kā likumdošanā nav precīzi noteikts, pēc kuras valsts
standartiem jāveido pārtikas nekaitīguma sistēma Latvijā, uzņēmumi, ieviešot
HACCP, izmanto galvenokārt Dānijas vai Lielbritānijas standarta elementus.
Likumdošana tikai nosaka, ka sistēmai pārtikas uzņēmumos jābūt un tai
jānodrošina iekārtu darbība, noliktavu atbilstība pārtikas produktu uzglabāšanai
utt. HACCP sistēma samazina produkcijas zudumus, jo radušās problēmas novērš
jau ražošanas laikā. Tas savukārt ietaupa ražošanas izmaksas, jo koncentrē
tehniskos resursus procesa kritiskajos punktos. Kopumā tas nodrošina zemākas
pārtikas pārstrādes izmaksas un palielina produkcijas pieprasījumu.
Pašlaik būtiska problēma visiem
Latvijas uzņēmumiem ir darba vides drošības un veselības jautājumu risināšana,
ņemot vērā ieinteresēto pušu – darbinieku, klientu, pircēju, sadarbības
partneru, apdrošinātāju – prasība. Drošības vadība nav brīva izvēle, bet gan
būtiska daļa no uzņēmuma vajadzībā. Tai jāpievērš tāda pati uzmanība kā
jebkurām biznesa aktivitātēm.
Lai nerastos pārpratumi ISO 9000
standartu sērijas izpratnē un pielietošanā ļoti lietderīgi ir orientēties
dažādos ar kvalitāti saistītos jēdzienos un elementos.
W.Edwards Demings, pazīstams kā
starptautiskās kvalitātes kontroles pamatlicējs un vairāku kvalitātes kontroles
grāmatu autors, iedala kvalitātes nodrošināšanu četros cits citam sekojošos
posmos:
·
plānot – noteikt mērķus, standartizēt darba procedūras
un apmācīt personālu;
·
izpildīt – veikt plānoto darbu;
·
pārbaudīt – pārbaudīt atbilstību plānam;
·
rīkoties – novērst neatbilstības, ja tādas ir radušās.
Riņķveida cikls attiecas uz vairākiem elementiem
kvalitātes problēmu risināšanā, tajā skaitā arī uz kvalitātes vadību.
Kas ir kvalitātes vadība?
Saskaņā ar ISO 8402 kvalitātes vadības definīcija: darba
paņēmieni un darbība kvalitātes prasību apmierināšanai. (Piezīme:
kvalitātes vadība ietver procedūras un darbības saimnieciskās efektivitātes
sasniegšanā, veicot procesa uzraudzību un novēršot kvalitātes apļa posmu
neapmierinošo rezultātu cēloņus).
Šo definīciju var izteikt vienkāršākiem vārdiem:
kvalitātes vadība ir pārbaude vai process noris saskaņā ar plānoto. Vadību var
realizēt ar dažādiem līdzekļiem, piemēram, testēšanu, inspekciju, uzraudzību
utt. Vadība nozīmē to, ka ir iespējams mērīt procesa rezultātu pret neteiktiem
kritērijiem un ietekmēt procesu jebkuru noviržu vai neatbilstību gadījumā.
Kvalitātes vadību jāsaprot visplašākajā nozīmē un “mērījumi” šajā gadījumā ir
kvalitātes auditi, verifikācijas, inspekcija, pašpārbaude vai atsauksmes no
klientiem. Šādā izpratnē mērot procesa parametrus, var sekot tā attīstībai un
ietekmēt procesu virzību tā, lai neizlaistu neatbilstošus produktus. Procesu
vadībā var iekļaut arī procedūras, kas pamatojas uz statistikas datu
reģistrēšanu un apstrādi.
Šāda vadība ir plaši pazīstama kvalitātes problēmu
risināšanā un tā ir ieguvusi nosaukumu statisko procesu vadība (SPC), citos
avotos arī statisku procesu kontrole.
No Att. 1 izriet, ka Deminga aplim (PDRP
ciklam) būtu jāvirzās pa augšupejošu spirāli un tas nozīmē, ka katrs spirāles
vijums, jeb viena cikla beigas neatgriežas tajā pašā punktā, bet augstākā
prasību līmenī. Protams, ir iespējam atgriezties tajā pašā līmenī, vai pat
zemākā, bet tas nebūs pareizi realizēts PDRP cikls. Abus procesus apraksta
sekojoša shēma, kurā parādītas atšķirības starp vadīti procesu un nevadīti
procesu.
Deminga modelis ir universāls un tas attiecas ne tikai
uz vadību, bet arī uz cietiem elementiem – kvalitātes nodrošināšanu un
kvalitātes uzlabošanu.
Kvalitātes nodrošināšana
Definīcija: kvalitātes sistēmā iekļautā plānotā rīcība
un pastāvīgie pasākumi, lai radītu pārliecību par objekta atbilstību kvalitātes
prasībām.
Tātad viens no kvalitātes nodrošināšanas uzdevumiem ir
pārliecības radīšana par objekta atbilstību kvalitātes prasībām jeb klienta
uzticības nostiprināšanu. Uzticības izraisītājs šajā gadījumā var būt: firmas
vadība (iekšējā kvalitātes nodrošināšana), piegādātājs kopumā, jo tas
vispārliecinošāk var klientam iedvest uzticību par to, ka līgumā formulētās
saistības attiecībā uz kvalitāti tiks izpildītas (ārējā kvalitātes
nodrošināšana).
Daži kvalitātes nodrošināšanas instrumenti:
·
produktu/sistēmu sertifikācija;
·
produktu testēšana un rezultātu protokolēšana;
·
kvalitātes politikas izvērtēšana;
·
kvalitātes rokasgrāmatas (var būt dažādas pēc
uzdevuma);
·
tirgus atsauksmes;
·
patiesa reklāma.
Att. 2 Galvenie kvalitātes nodrošināšanas instrumenti
Kvalitātes vadība un nodrošināšana ir saistīti
jēdzieni un tādēļ dažkārt grūti atšķirami, piemēram, kvalitātes sistēmu
veidošana un tās auditi. Tie ir orientēti gan uz procesa vadību, gan uz
pārliecības nostiprināšanu par kvalitātes atbilstību noteiktām prasībām. Šos
abus jēdzienus veļ varētu skaidrot sekojoši: kvalitātes vadība ir operacionālie
līdzekļi kvalitātes prasību izpildīšanai, un kvalitātes nodrošināšana ir
uzticības nodrošināšana minēto pasākumu veikšanā, kā uzņēmuma iekšienē, tā arī
attiecība uz klientu un varas iestādēm.
Kvalitātes uzlabošana
Kvalitātes uzlabošanas problēma
kļūst aktuāla, ja firma vēlas samazināt kļūmju skaitu un ar to saistītos
kvalitātes zudumus. Vēl kvalitātes uzlabošanas iemesli ir klienta prasību
paaugstināšana, konkurences palielināšanās, jauni zinātnes un tehnikas
sasniegumi uc.
Definīcija: organizācijas rīcība darbības un
procesu tehniskās un ekonomiskās efektivitātes pastāvīgā paaugstināšanā, lai
nodrošinātu organizācijas un patērētāju labklājību.
Kvalitātes uzlabošana ir nepārtraukts
process un tas ir liels pārbaudījums katrai organizācijai. Šim nolūkam ir
nepieciešams visu organizācijas dalībnieku atbalsts un piedalīšanās.
Kvalitātes pārvaldība (vadīšana)
Definīcija: visas vispārējās darbības
funkcijas, kas nosaka kvalitātes politiku, mērķus un atbildības, un to ievieš
ar sekojošiem līdzekļiem: kvalitātes plānošana, kvalitātes vadība, kvalitātes
nodrošināšana un kvalitātes uzlabošana kvalitātes sistēmas ietvaros.
Tādējādi kvalitātes pārvaldība
organizē visus citus kvalitātes pasākumus, kā kvalitātes nodrošināšanu,
kontroli un uzlabošanu (skat. Att. 3). Par kvalitāti visplašākā šī
jēdziena nozīmē, protams, ir atbildīgi visu līmeņu vadītāji, bet kvalitātes
pārvaldība ir firmas augstākā līmeņa vadītāju kompetencē. Kvalitātes
pārvaldības galvenais uzdevums ir organizācijas kvalitātes politikas un
kvalitātes mērķu noteikšana.
Kvalitātes pārvaldība darbojas
kvalitātes sistēmas ietvaros un tā ievēro arī ekonomiskos aspektus.
Kvalitātes sistēmas
Definīcija: organizācijas struktūra, darbība,
procesi un līdzekļi, kvalitātes vadīšanas īstenošanai.
ISO ir izstrādājusi standartus
kvalitātes sistēmām, kas paredzēti lietošanai, ja piegādātājam jāpierāda
kvalitatīvu produktu piegādes iespējas. Šie standarti ir pazīstami kā ISO 9000
sērijas standarti.
Standarti nosaka galvenos
kvalitātes sistēmas elementus. Katra elementa relatīvais nozīmīgums ir atkarīgs
no atbilstošās nozares īpatnībām un klientu prasībām.
Kvalitātes sistēmai jābūt pēc
iespējas detalizētai un konkretizētai. Bez tam tai jābūt dokumentētai
atbilstoši ISO 9000 sērijas standartiem.
Testēšana
Tehnikas process, kas tiek veikts testēšanas
laboratorijā un beidzas ar testēšanas
protokoliem un testēšanas pārskatu;
|
Inspekcija
Novērtēšanas process, kuru veic speciālisti un dod
savu subjektīvu
slēdzienu par produkta, procesa vai pakalpojuma
atbilstību noteiktām
normatīvi- tehniskām prasībām. Inspekcija var
izmantot testēšanas pakalpojumus.
|
Sertifikācija
Salīdzināšanas process, ko veic speciālisti-
novērtētāji, kuri salīdzina
testēšanas, inspekcijas un kvalitātes sistēmas
audita rezultātus ar prasībām
kādas ir izvirzītas produktam, procesam vai
pakalpojumam un pieņem
lēmumu par sertifikāta vai sertifikācijas licences
izsniegšanu, noraidīšanu,
atcelšanu vai anulēšanu.
|
Akreditācija
Visu iepriekš minēto institūciju kompetences
novērtēšana.
|
Kā redzams no Att.
3 sertifikācijai pakļaujas trīs
objekti: produkti, sistēmas un personāls.
Ar normatīvi – tehniskām prasībām parasti saprot trīs
līmeņu dokumentus: likumdošanas aktus 9parlamenta likumus, MW rīkojumus,
ministru rīkojumus), standartus un lokālus darbības normatīvus dokumentus
(rūpnīcu, uzņēmumu iekšējos standartus).
Starptautiskā Standartizācijas Organizācija
Kas tad ir ISO?
ISO – nacionālo standartizācijas
institūciju asociācija ir lielākā starptautiskā organizācijas pasaulē
tehniskajās nozarēs, dibināta 1947.gadā. Pēc 1995.gada datiem ISO ir
pārstāvētas 103 valstis.
ISO darbības galvenais mērķis ir
veicināt standartizācijas un ar to saistīto nozaru attīstību, tādā veidā
sekmējot preču un pakalpojumu apmaiņu, attīstot sadarbību intelektuālajā sfērā,
zinātnē, tehnikā un ekonomikā.
Darbs ISO tiek veikts tehniskajās
komitejās un apakškomitejās.
Pēc 1992.gada datiem šajā
organizācijā darbojās:
·
176 tehniskās komitejas (TC);
·
630 apakškomitejas (SC);
·
1827 darba grupas (WG);
·
18 pētniecības grupas.
Katru gadu standartizācijas
aktivitātēs piedalās vairāk par 30 000 ekspertiem no visām dalībvalstīm kā
rezultātā ir nopublicēti vairāk par 10 000 ISO standartiem.
Att. 4 ISO 9000 sērijas standartu izmantošana
ISO 9000 standartu sērijas vispārējā struktūra
ISO 9000 sērijā ir pieci galvenie
standarti:
1.
ISO 9000 Kvalitātes vadības un kvalitātes
nodrošināšanas standarts. Norādījumi izvēlei un lietošanai.
2.
ISO 9001 Kvalitātes sistēmas. Modelis kvalitātes
nodrošināšanai projektēšanā/attīstībā, ražošanā, montāžā un pakalpojumu
sniegšanā.
3.
ISO 9002 Kvalitātes sistēmas. Modelis kvalitātes
nodrošināšanai ražošanā, montāžā un pakalpojumu sniegšanā.
4.
ISO 9003 Kvalitātes sistēmas. Modelis kvalitātes
nodrošināšanai beigu inspekcijā un testēšanā.
5.
ISO 9004 Kvalitātes vadība un kvalitātes sistēmas
elementi. Norādījumi.
ISO 9001-9002-9003 standarti ir
izveidoti kā modelis un satur “Kvalitātes sistēmas prasības”, kas ir
piemērojamas sistēmu projektēšanā un tās novērtēšanā. Tie var tikt izmantoti
arī kvalitātes vadības iekšējiem mērķiem, piemēram, iekšējam auditam un
pārskatu sastādīšanai par kvalitātes vadības sistēmu.
ISO 9000 un ISO 9004 ir
norādījumi vadītājam, lai saprastu efektīvas kvalitātes vadības sistēmas
izveidošanas un uzturēšanas nepieciešamību un nozīmīgumu.
ISO 9001 satur divdesmit
elementus vai “kvalitātes sistēmas prasības”, kas pārklāj projektēšanu vai
jaunas produkcijas izstrādi, sagādi, ražošanu, montāžu un pakalpojumu sniegšanu
utt., praktiski visas uzņēmuma struktūras.
Att. 5 ISO 9001, 9002 un 9003 darbības sfēru salīdzinājums
Papildinošie standarti
ISO standarti ir vispārīgi. Tie
nav adresēti konkrētai industrijas nodaļai, bet ir piemērojami visiem biznesa
vai produktu tipiem, pakalpojumu sniegšanai tai skaitā.
Strādājot ar šiem standartiem
jāievēro, ka produkta definīciju bez tradicionālās nozīmes var attiecināt arī
uz:
1.
Aparatūru;
2.
Programmatūru;
3.
Pakalpojumiem;
4.
Apstrādātiem materiāliem.
Bez galvenajiem ISO 9000 sērijas
standartiem, kuri tika apskatīti, vēl ir tā saucamie papildinošie standarti.
Tie ir sekojoši.
Kvalitātes vadības un kvalitātes
nodrošināšanas jomā:
·
ISO 9000-2 Pamatnorādījumi ISO 9001, 9002, 9003
lietošanai;
·
ISO 900-3 Norādījumi ISO 9001 lietošanai
programmatūras izstrādei, piegādei un uzturēšanai;
·
ISO 900-4 Norādījumi programmas vadībai.
Kvalitātes vadība un kvalitātes
sistēmas elementi:
·
ISO 9004-2 Norādījumi pakalpojumiem;
·
ISO 9004-3 Norādījumi apstrādātiem materiāliem;
·
ISO 9004-4 Norādījumi kvalitātes uzlabošanai.
Norādījumi kvalitātes sistēmu
auditam:
·
ISO 10011-1 Audits;
·
ISO 10011-2 Kvalifikācijas kritēriji kvalitātes sistēmu
auditoriem;
·
ISO 10011-3 Auditu programmu vadība.
Kvalitātes nodrošināšanas
prasības mērinstrumentiem:
·
ISO 10012-1 Metroloģiskās atbilstības sistēmas
mērinstrumenti.
Dažādi norādījumi:
·
ISO 10 013 Norādījumi kvalitātes rokasgrāmatas
veidošanai (projekta stadijā)
Latvijas uzņēmējs tikai pēdējo
gadu laikā sācis izjust spēcīgo starptautisko kompāniju konkurenci, kas piedāvā
kvalitatīvas preces un pakalpojumus par pieņemamām cenām. Patlaban kvalitāte
drīzāk ir izdzīvošanas, nevis uzlabošanas jautājums. Tā kā iestāšanās Eiropas
Savienībā arvien vairāk kļūst par realitāti, organizācijām jāsāk domāt par
pieaugošo konkurenci. Klienti jau tagad meklē kvalitāti par konkurētspējīgu cenu.
Arvien biežāk klientam noteicošais faktors par kāda produkta iegādi ir
kvalitāte un tikai tad cena.
Uzņēmumiem, kas ir atkarīgi no
vietējā tirgus, jāpievērš lielāka uzmanība apkārt notiekošajam. Klientam
uzlabojas izpratne par kvalitatīvām precēm un pakalpojumiem, kas savukārt
izmaina viņu prasības.
Vēl nav par vēlu sākt domāt, kā
kvalitāte var uzlabot uzņēmējdarbību un kā konkurētspēju. Organizācijām, kas
Latvijā to jau ir paveikušas, tagad ir taustāmi finansiāli ieguvumi. Svarīgi,
lai uzņēmumi sāktu saprast kvalitātes nepieciešamību un aktīvi veiktu
atbilstošus pasākumus, ja vien tie nevēlas padoties konkurences cīņā.
Pašlaik Latvijā nav daudz
uzņēmumu, kuru darbība būtu apliecināta ar ISO 9001 (9002). Pēc Latvijas
Kvalitātes asociācijas datiem, Latvijā ir 40 sertificētu uzņēmumu, kas
ieviesuši ISO 9000 standartu, un aptuveni tikpat daudz, kas strādā, lai
sertifikātu iegūtu. Ieviest kvalitātes pārvaldes nav viegli un lēti. Izveidot
standartiem atbilstošu vadības sistēmu uzņēmums ar saviem spēkiem vien nevar.
Prasību izpildi veicina sadarbība ar konsultāciju firmām. Informācijas trūkuma
dēļ uzņēmuma vadība nereti nespēj saskatīt standarta sertifikāta priekšrocības
un tā nepieciešamību. Dažkārt sistēma tiek ieviesta tikai tad, ja kāds klients
vai sadarbības partneris to pieprasa vai arī konkurējošais sertificētais
uzņēmums gūst panākumus.
Ir daudz mazo uzņēmumu, kas
labprāt ieviestu kādu standartu, taču tiem trūkst līdzekļu, lai izmantotu
konsultāciju firmu pakalpojumus. Mazajiem un vidējiem uzņēmumiem ir citas
prioritātes – mārketings, nevis vadības sistēmas sakārtošana. Apzinoties šo
situāciju, konsultāciju firma izveidojusi īpašu mācību programmu ISO 9000
ieviešanai. Tiek plānota arī ISO 14000 un HACCP standartu mācību programmas
izveidošana.
Standartus speciālisti
izstrādājuši vairākus gadus, un tie iekļauj visus elementus, kas nepieciešami
veiksmīgai uzņēmuma darbībai.
1.
Latvijas Zinātņu akadēmijas Sertifikācijas centrs
“Kvalitātes vadības pamati” - Rīga, 1996.-500
lpp.
2.
Elvita Rudzīte . “Izsrādāta mācību programma standarta
iegūšanai”. Ekonomika 20 –24 lpp.- 2000/1.
3.
Msc.oec. Jānis Bole. “Kvalitātes sistēmas atbilstīgi
ISO 9000 sērijas standartu prasībām. LZRA
20 – 25 lpp. Pēteris Sliede “Kvalitātes vadības sistēmas un ISO 9000”.
4.
Inga Zviedre “HACCP sistēma pārtikas drošības atslēga”
Kvalitāte 1999/3.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru