LATVIJAS UNIVERSITĀTE
EKONOMIKAS UN VADĪBAS FAKULTĀTE
FINANSU INSTITŪTS
REFERĀTS PRIEKŠMETĀ
“UZŅĒMUMA DARBA ORGANIZĀCIJA UN
VADĪŠANA”
TĒMA
Informācija
un tās nozīme uzņēmējdarbībā.
Informācijas
klasifikācija.
1999
Ievads.
Mūsdienās neviens vairs neapšauba, ka informācija ir galvenais biznesa
virzītājspēks. Tā nepieciešama katram uzņēmumam ikvienā darbības jomā.
Atsevišķus informācijas komponentus vāc pats uzņēmums, savukārt par citiem
efektīvāk vaicāt specializētām firmām. Turklāt katrai uzņēmuma funkcijai
nepieciešama atšķirīga, specifiska informācija. Neprecīzi atlasīta, pienācīgi
nepārbaudīta un neprofesionāli izvērtēta informācija var būt nevis informējoša,
bet gan dezinformējoša, tāpēc ir svarīgi noteikt, tieši kāda informācija ir
vajadzīga un būtiska kāda lēmuma pieņemšanai.
Uzņēmējiem jābūt gataviem
izprast savas vajadzības, lai lielajā informācijas daudzveidībā varētu pēc
iespējas precīzāk izvēlēties to, kas viņiem būtu optimālākais un racionālākais.
Divdesmitā gadsimta beigās mēs
tiekam apbērti ar milzīgu informācijas apjomu. Taču, kā rāda dažādas uzņēmēju
aptaujas, tieši informācijas trūkums tiek atzīts par vienu no būtiskākajiem
uzņēmējdarbības attīstības šķēršļiem. Kāpēc izveidojusies tāda pretruna? Šeit
jārunā par to, ka uzņēmēji nespēj orientēties milzīgajā informācijas plūsmā un
izvēlēties katrai situācijai vispiemērotāko. Tātad – dažādiem mērķiem ir
nepieciešama dažāda informācija.
Darba mērķis ir izanalizēt-
informāciju un tās nozīmi uzņēmējdarbībā; informācijas klasifikācija;
informācijas pareizības pārbaude un tās iespējas. Referāts tiks vairāk
akcentēts uz informācijas apmaiņu, iegūšanu un informācijas analizēšanu bankās.
Izmantotā literatūra darba gaitā ir: “Vadības prasme” Juventa 1997.gads,
A.Līdumnieks Vadīšana” Rīga 1996.g., SIA “Creditreform Latvija” izdevums,
Internets, lekciju pieraksti.
Informācija un tās
nozīme uzņēmējdarbībā.
Kad sāk runāt par informāciju, tad ir jāatceras, ka dati – ir
neapstrādāta informācija (fakti un skaitļi), bet informācija – ir apstrādāti
dati (atlasīti, sašķiroti, izanalizēti un noformēti).
Informācija ir organizācijas “asinis”. Bez informācijas nebūtu
iespējams neko paveikt. Vienkāršs piemērs: rīkojuma došana padotajam arī ir
informācijas plūsmas process. Vadītājs ievāc informāciju par attiecīgo
problēmu, “apstrādā” to, lai nolemtu, kas jādara, un tad dod rīkojumu
padotajam.
Informācija ir vadītāja darbības pamats. Tikai informēts vadītājs var
pareizi izraudzīties darbības mērķus, sekmīgi organizēt vadāmo sistēmu, pieņemt
objektīvus lēmumus un uzturēt organizācijai nepieciešamos ārējos un iekšējos
sakarus. Neinformēts vadītājs ir kā akls cilvēks, kurš neredz, kurp iet, viņš
var spert kļūdainus soļus, var krist un pat iet bojā. Šajā sakarībā vadītājam
vienmēr jātur savā redzeslokā jautājumi, kas ir saistīti ar informācijas
nozīmes pareizu vērtēšanu, informatīvo sistēmu veidošanu un uzlabošanu.
Informācijas apmaiņai organizācijās ir liela nozīme. Informācijas
apmaiņa organizācijās tiek izmantota šādās jomās:
·
Informācijas nodrošināšana vadības plānošanas,
koordinēšanas un kontroles vajadzībām. Vadītājiem ir jāzina, kas viņu
sektoriem, nodaļām u.c. ir jāsasniedz, ko tie ir sasnieguši un ko nav.
Informācija organizācijās veicina un pamato lēmumu pieņemšanu un rīcību.
·
Ideju formulēšanas, apmaiņas vai pārbaudes
rosināšana. Informācijas apmaiņa, piemēram, kvalitātes kontrole grupās vai
ideju ģenerēšana sanāksmēs, sekmē jauninājumu ieviešanu un elastīgu darba
metožu izmantošanu organizācijā.
·
Organizācijas apakšsistēmu darbības koordinēšana,
lai tiktu sasniegti kopējie organizācijas mērķi. Tai ir arī nozīme konfliktu
kontrolē. Darba koordinēšanas mehānismu (piemēram, starpnodaļu komisijas vai
projektu grupas) darbs ir atkarīgs no informācijas apmaiņas procesa.
·
Informācijas sniegšana darbiniekiem (darba uzdevumi,
rīkojumi utt.). Informācijai ir svarīga loma mācību un sevis pilnveidošanas
procesā, jo ir nepieciešama atgriezeniskā saite, lai cilvēks varētu mainīt vai
koriģēt savu rīcību. Tāpat informācijai ir liela nozīme darbinieku gandarījuma
un motivācijas nodrošināšanā: ja darbiniekiem nav informācijas par darba mērķi
vai par to, kā viņiem sokas, viņi nestrādā ar atdevi un nejūt, ka arī viņu
darbs sekmē organizācijas mērķu sasniegšanu.
·
Apmainoties ar informāciju, tiek veidotas un
uzturētas attiecības ar padotajiem, priekšniekiem, kolēģiem, klientiem utt.
Strādājot ar informāciju
vadītāji saskara, lūk, ar šādām problēmām:
·
Tautsaimniecībā rotē ļoti daudz informācijas;
·
Vadītāju rīcībā bieži nav nepieciešamās
informācijas, lai savlaicīgi vērtētu un prognozētu notiekošo uzņēmumā un ārpus
tā;
·
Slikta operatīvā informācija, vadītājs nezina par
notiekošajiem tehnoloģiskajiem un ekonomiskajiem procesiem vadāmajā un ar to
saistītajās sistēmās.
·
Daudz neprecīzas informācijas;
·
Informācija tiek saņemta ar nokavēšanos, vadītāji
nespēj savlaicīgi iedarboties uz vadāmo sistēmu, lai to pārslēgtu vēlamā
vadīšanas režīmā;
·
Paralēlas informācijas plūsmas;
·
Neērta informācijas pierakstīšanas, lasīšanas,
saņemšanas, nodošanas un glabāšanas sistēma;
Informācijas
savlaicīgums, precizitāte un pilnīgums galu galā nosaka vadīšanas darba
kvalitāti un efektivitāti.
Informācijas nozīme
arvien palielinās, dārgākas kļūst nesavlaicīgas vai nepareizas darbības sekas,
jo:
·
Palielinās ražošanas jaudas uzņēmumā un arī katrā
darba vietā, to nepareiza izmantošana rada organizācijai arvien lielākus
zaudējumus;
·
Kļūst sarežģītāki un dārgāki ārējie sakari ar citiem
uzņēmumiem;
·
Uzņēmuma darbības rezultāti ir saistīti ar vadītāja
savlaicīgu koordinējošu iedarbību uzņēmuma iekšienē un arī sadarbībā ar citiem
uzņēmumiem;
·
Ražošanas līdzekļu nepareizas vai nepilnīgas
izmantošanas sekas rada lielus zaudējumus;
·
Nav iespējams izstrādāt daudzvariantu risinājumus
svarīgām problēmām, lai izvēlētos visefektīvāko.
Ja uzņēmumā
strādājošie vadītāji un speciālisti ir pareizi, savlaicīgi un pilnā apjomā
informēti par katru uzticēto vadīšanas funkciju, viņiem rodas iespēja rīkoties
pamatoti un gūt vēlamos rezultātus vadīšanā.
Informācijas
klasifikācija.
Katrā uzņēmumā pastāv informācijas apmaiņa “no augšas uz leju” un “no
lejas uz augšu”. Tā ir “vertikālā” informācijas apmaiņa uzņēmumā. Gan
oficiālās, gan neoficiālās informācijas apmaiņas sistēmas ļauj informācijai
plūst “augšup” un “lejup”. Informācijas apmaiņa “no augšas uz leju” (t.i.,
vadītājs informē padoto) var izpausties kā:
·
Darba uzdevuma noteikšana, kas ietver informēšanu
par mērķiem, un norādījumu došanu;
·
Ievadīšana darbā: informācija par darba raksturu un
metodēm;
·
Darba loģisks pamatojums, izskaidrojot padotajiem,
kāda ir viņu darba loma organizācijā;
·
Novērtējums: padoto informācija par to, cik labi vai
slikti viņi veic savu darbu;
·
Informācija par organizācijas mērķiem, tradīcijām un
kultūru.
Informācijas apmaiņa “no augšas uz leju” parasti notiek mazā diapazonā
– tikai starp vadītāju un viņa tiešo padoto. Informāciju var sniegt arī
organizācijas augstākā līmeņa vadība (piemēram, paziņojums par organizācijas
mērķiem), taču tā parasti ir vispārēja un neattiecas uz konkrēto darbinieku
ikdienas darbu.
Informācijas apmaiņu “no lejas uz augšu” (t.i., padotais informē
vadītāju) var iedalīt šādi:
·
Padoto darbinieku informācija pašiem par sevi, savu
darbu un problēmām;
·
Informācija par pārējiem darbiniekiem un viņu
problēmām;
·
Ziņojumi par padarīto;
·
Piezīmes par organizācijas darba praksi un politiku;
·
Priekšlikumi par to, ko un kā vajadzētu darīt.
Vairums organizāciju pret informāciju “no lejas uz augšu” izturas
diezgan nevērīgi, taču šī informācijas apmaiņa ir svarīga informācijas apmaiņas
sistēmas daļa. Ļoti lietderīgs pasākums ir ierindas darbinieku izvirzīto
pārstāvju un vadības sanāksmes. Šādas sanāksmes izmanto reti – lai panāktu
vienošanos kādā īpaši nozīmīgā jautājumā, izskatītu sūdzības utt. Ir
nepieciešama tāda sistēma, kas nodrošina ierindas darbiniekiem iespēju izteikt
sūdzības, piezīmes un priekšlikumus, kā uzlabot darbu un atrisināt problēmas.
To ir iespējams sasniegt, izmantojot:
·
Biežākas tikšanās ar darbinieku izvirzītajiem
pārstāvjiem;
·
Darba grupu tikšanās “ideju ģenerēšanas” nolūkā,
problēmu risināšanai vai darba jautājumu apspriešanai;
·
Kvalitātes vai servisa kontroles grupas, lai
apspriestu ar pakalpojumiem saistītas problēmas;
·
Darba uzlabošanas priekšlikumu iesniegšanas
sistēmas;
·
“Atvērto durvju dienas/stundas”, kuru laikā
darbinieki var griezties pie vadītāja un izklāstīt savas problēmas,
ierosinājumus vai atsauksmes.
“Horizontālā” informācijas apmaiņa tiek veikta viena organizācijas
hierarhijas līmeņa ietvaros. Tā var būt divējāda:
·
Oficiāla – lai koordinētu vairāku cilvēku (vai
nodaļu) darbu;
·
Neformāla – lai sniegtu emocionālu un sociālu
atbalstu indivīdam.
Starpnodaļu komunikācija (par esošām un gaidāmām problēmām, iespējamiem
risinājumiem, efektivitāti, kvalitāti, resursu pārdali, tirgus konjuktūras
izmaiņām…. ). Es domāju, ka katrā uzņēmumā, kurā ir vairākas nodaļas, šī
starpnodaļu komunikācija ir ļoti svarīga, jo ikvienam nodaļas vadītājam ir
svarīgi zināt kādas problēmas pastāv citā nodaļa, vai arī kādas tās varētu būt,
lai savlaicīgi varētu reaģēt un pieņemt lēmumu savas nodaļas darba
organizēšanā. Šādas attiecības ir iespējams panākt tikai savstarpēji
kontaktējoties, tāpēc visos lielos uzņēmumos (bankās, slimnīcās, dažādās
fabrikās u.c.) šim mērķim ir iekšējais telefonu tīkls, kas nodrošina ātru
starpnodaļu komunikāciju.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru