Grieķu daiļliteratūras vissenākie pieminekļi
ir eposi “Iliāda” un “Odiseja”, par kuru autoru tiek uzskatīts aklais dzejnieks
Homērs. Tā domāja arī antīkajā pasaulē, lai gan jau tad konkrētu biogrāfisku
ziņu par Homēru nebija. Vairākas pilsētas centās piedēvēt sev Homēra dzimtenes
slavu, jo viņa eposi, mainoties laikmetu literāri estētiskajām prasībām,
vienmēr palika izcila dzejas meistardarba neatdarināms paraugs.
   Eposos attēlotie notikumi saistīti ar grieķu
(ahaju) karagājienu uz Troju (jeb Iliju), pilsētu Mazāzijā. “Iliāda” stāsta par
Trojas aplenkšanas pēdējā, desmitã gada notikumiem; sižeta pamatā - stāsts par
varoņa Ahilleja dusmām. Grieķu karavadoņa Aģamenona aizvainots, viņs atsacījies
cīnīties, un grieķi nespēj gūt uzvaru pār trojiešiem, kamēr kaujās nepiedalās
Ahillejs. Tomēr, uzzinot, ka nogalināts vina vistuvākais draugs Patrokls,
saniknotais Ahillejs dodas kaujā un uzveic trojieðu vadoni Hektoru.
   “Odiseja” ir nedaudz jaunāka poēma par
“Iliādu”. Tā veltīta grieķu varoņa Odiseja piedzīvojumiem pēc Trojas kara, kad,
jūras dieva Paseidona vajāts, viņš klejo desmit gadus, līdz atgriežas pie
uzticīgās sievas Penelopes. 
   Varoņpoēmu saturu veidojis ne tikai bagāts
grieķu folkloras un mitoloģijas materiāls un paša autora mākslinieciskā
fantāzija, bet arī vēsturiski fakti. Troja patiesi eksistējusi.  Arheoloģisko izrakumu rezultātā  (tos uzsāka XIX gs. vācu tirgotājs H.
Šlimanis)  tika atklāti vairāki šis
pilsētas kultūrslāņi. Viens no  tiem  slānis atbilst eposos attēlotajam  Senajos ēģiptiešu un hetu XIV-XIII gs. p. m.
ē. dokumentos minēti arī vairākkārtējie 
ahaju  iebrukumi Mazāzijas  piekrastē, ievērojamākais no  kuriem, iespējams, bijis tā saucamais Trojas
karš. Tā notikumi tiek attiecināti uz XIII 
gs. p. m. ē., kad Grieķijā un Egejas jūras salās vēl valda senā un
bagātīgā  Egejas kultūra (saukta arī par
Krētas-Mikēnu kultūru - XVII-Xll gs. p. m. ē.). “Iliādā” un “Odisejā”
atspoguļojas ne vien šis laikmets, bet arī daudzas iezīmes, kas raksturo IX-III
gs. p. m. ē., tādēļ ar šiem gadsimtiem pieņemts saistīt eposu galīgās izveides
laiku. 
   Grūti tomēr atdalīt patieso. Mezglos sapīto
autora idealizēto vēstures notikumu kodolu no mītiem, kurus savukārt papildina
fantastiski motīvi. Poēmām raksturīgi, ka līdzās grieķu un trojiešu varoņiem
darbojās arī dievi, ne vien lemjot un virzot notikumu gaitu, bet reizēm arī
aktīvi cīnoties kaujas laukā vienā vai otrā no karojošajām pusēm.
   “Iliādas” un “Odisejas” māksliniecisko
savdabīgumu veido varoņpoēmām tipisku izteiksmes līdzekļu kopums. “Tas ir
episkajam stilam raksturīgais nesteidzīgs, plaši plūstošs vēstījums,
tradicionāli vienādas vārdkopas, rindas, stāstījuma epizodēs. šādas tā
saucamās  formulas,  pastāvīgie 
epiteti,  plaši  salīdzinājumi,  krāšņi 
savā  uzskatāmībā,  heksametra pantmērs - būtiskākās šī stila
iezīmes.”
   Eposā nenoliedzami vienotā iecere un tās
realizācijas  mākslinieciskums  nodrošināja 
Homēram spožu slavu jau antīkajā pasaulē un vairāk nekā 20 gadsimtus pēc
tam.  Tomēr jau  senatnē radās jautājums par abu  poēmu autoru: 
Homēram  piedēvēja vēl virkni citu
episku darbu, vēlāk uzskatīja, ka viņš sacerējis tikai “Iliādu” un “Odiseju”,
bet daži hellēnisma laikmeta pētnieki “Odiseju” atzina par kāda cita dzejnieka
darbu. Tā saucamais “Homēra  jautājums”
par  plašu  diskusiju 
objektu kļuva XVIII gs. beigās, kad vācu filologs F. Volfs
izvirzīja  domu:  “Iliāda” un 
“Odiseja” esot atsevišķu          
dziesminieku dāžādā  laikā  sacerēti 
varoņstāsti, kuri vēlāk apkopoti un rediģēti. Tā šai jautājumā
pakāpeniski  iezīmējušies divi
pamatvirzieni: unitāriju teorija  (poēmas
esot vienotas, un tām esot viens autors) un analītiķu teorija (eposi sastāvot
no pastāvīgām daļām, kuras sacerētas dažādos laika posmos). Vairums mūsdienu
zinātnieku aizstāv iespēju savienot abu uzskatu racionālākos pierādījumus:
sengrieķu eposu veido dažādu vēsturisko laikposmu  notikumi  un 
mīti,  kurus  vienotā 
mākslinieciskā  veselumā  sakausējis 
viens autors (leģendārais Homērs).
   Homēra poēmas nozīmīgi ietekmējušas vēlāko
gadsimtu grieķu un romiešu literātūru un mākslu, bet ar Vergilija “Eneidas”
starpniecību arī  Rietumeiropas eposa
attīstību.
Homēra
“lliāda” un “Odiseja” ir un paliek savdabīgs sengrieķu kultūras simbols.
Izziņas
matreāls:   “Iliāda un Odiseja” Homērs
                             “Sengrieķu
literatūra”
                             “Seno laiku
vēsture”
                             “Acient Culture” CD
 
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru