The idealism view about soul virtues and state of Plato




Plato is founder of objective idealism artist and poet. The philosophical teaching of Plato have the extensive question circle – question about existence about world and its beginning about soul and about society division of job and upbringing.
          The influence of Plato continue still our times.
                  















SATURS

1. Ievads angļu valodā.
2. Dzīves apraksts.
3. Ievads.
4. Platona biogrāfija.
6. Mācība par idejām.
7. Kosmoloģijas problēmas, kuras centrā ir arī cilvēks un viņa dvēsele.
9. Mācība par sabiedrību, valsti. Fizisko un garīgo pilnveidošanos.


Platons ir objektīvā ideālisma pamatlicējs, mākslinieks un dzejnieks. Platona filozofiskā mācība aptver plašu jautājumu loku – jautājumus par esamību, par pasauli un tās izcelšanos, par dvēseli un par izziņu, arī matemātisko izziņu, par sabiedrību, par darba dalīšanu, par audzināšanu, par mākslu utt.
          Platona dialogi ir ļoti saistoši. Tajos ietveras visas vārda mākslas formas un stili. Tie svārstās starp stāstu, liriku un drāmu, starp prozu un dzeju. Platons visiem nākamajiem gadsimtiem devis jaunu mākslas formu – romānu.
Paši grieķi, atzīmējot Platona veikumu, sauca viņu par “dievišķo”. Platona ietekme turpinās arī jauno laiku filozofijā. Es apbrīnoju Platona prātu, jo viņa filozofija ir joprojām aktuāla. Platons bija viens no pirmajiem, kurš centās noskaidrot, kas ir vērtība, lietu pasaule, subjektīvā pārdzīvojumu pasaule, tās ir šodien tik modernās, pašas dzīves izaicinātās filozofiskās problēmas. Platona radošā darbība bija nemitīgi patiesības meklējumi.
“Kļūt par cilvēku labu patiesi gan grūti –
Tādu, kam teicami darbojas kājas un rokas un prāts
Un kas vispār bez trūkumiem būtu.”














Platons ir rakstnieks, kura domu pasaule ir visvairāk ietekmējusi visu Rietumu kultūru. Platons bija sevišķi spēcīgs kā pēc savas dabas dotumiem, tā arī pēc sava izcilā laikmeta sniegtiem ierosinājumiem un pieredzējumiem. Viņa laikmets bija kritisks un traģisks grieķu dzīves laikmets. Platons ir Sokrata skolnieks. Platons, tāpat kā Sokrats, filozofiskiem meklējumiem piedēvē dziļi ētisku jēgu. Filozofēt viņa izpratnē nozīmē tapt labākam un darīt labākus un gudrākus arī citus.
          Vārds “filozofija” ir sengrieķu izcelsmes vārds un tulkojumā nozīmē gudrības mīlestība. Filozofija sākas ar jautājumiem, nevis ar atbildēm uz tiem. Gudrs cilvēks ir tas, kurš saka, ka neko nezin.
          Filozofija nodarbojas ar esamību, taču ne viss, kas mums rādās ir esamība. Lielākoties mums rādās šķietamība. Šķietamība ir starpstāvoklis starp neesamību un pilnvērtīgu esamību. Cilvēki novērtē labus un ļaunus darbus, taču labā būtību nesaskata. Tapēc bieži sanāk tā, ka vienreiz par labu tiek uzskatīta viena rīcība, otrreiz cita. Cilvēkiem trūkst stingru un noteiktu ideju par to, kas ir būtisks un kas nē. Viņi apmaldās šķietamību pasaulē, uzskatot to par būtisku. Katru dienu mēs skatāmies televizoru, lasām avīzes un sarunājamies, bet vai viss ir tā, kā tiek stāstīts. Cilvēki domā, ka viņi ir gudri un prot atšķirt būtību no šķituma. Atzīšanās neziņā ved uz dziļāku patiesību nekā virspusēji apgalvojumi.
          “Šis pārdzīvojums – izbrīns – piederas pirmām kārtām filozofam. Tas ir vienīgais filozofijas sākums.”
          Platons ir pirmais cilvēces vēsturē, kas aizstāvējis un prasījis sievietes emancipāciju. Man patīk Platona drosme kā viņš izpauž savus uzskatus. Es Platonu izvēlējos tapēc, ka viņš ir vissaprotākamākais no filozofiem un tapēc, ka viņa filozofija ir aktuāla vēl mūsdienās. Vienīgi es nepiekrītu Platona ideālajai valstij. No zemākām valsts kārtām arī var izaugt gudri valsts valdnieki, ne tikai no augstākām. Un, ka bērnus audzina valsts, ka tie nepazīst savus vecākus, tas vienkārši šokē.
Platons cēlies no slavenas Atēnu aristokrātu dzimtas. Dzimis Atēnās 427. gadā pirms mūsu ēras. Aristona un Periktiones dēls. Viņa īstais vārds ir Aristokls. Platons ir iesauka, kuru viņš iegūst savu plato plecu un varenā auguma dēļ. Platons ir jaunākais bērns ģimenē. Viņam vēl ir divi brāļi Ademaits un Glaukons un māsa Patona. Jau agrā bērnībā zaudē tēvu. Māte otrreiz aprecas ar tēvoci Pirilampu. Mājās valda augstās grieķu izglītības tradīcijas, tēvu tēvu pārbaudītei tikumi un dziļa godbijība pret savas dzimtenes dieviem. Kopš bērnu dienām Platons guvis labu izglītību, kāda vien tais laikos iespējama. Skolotājs Kratils, lielā efesieša Hērakleita skolnieks ieved jauno Platonu dzīves filosofijā. Viss tek un plūst, nekas nepaliek tas pats, kas bijis – tā ir pirmā filosofiskā atziņa, kas saista Platona pārdomas. Platona izglītība ir harmoniska. Līdz ar iedziļināšanos sava laika literatūrā, mūzikā un filosofijā, tas nododas arī ķermeņa kultūrai un uzvar pat sacīkstēs. Visa viņa jaunība sakrita ar trīsdesmit gadus ilgo Peleponnēsas karu starp Atēnām un Spartu. Gan audzināšana ģimenē, gan arī plašie sakari Atēnu aristokrātu aprindās orientēja viņu uz sabiedriski politisku darbību. Taču šajā jomā drīz vien krājas rūgta pieredze. Intrigas, vardarbība, korupcija radīja dziļu nepatiku pret pastāvošajām sabiedriskās dzīves un valsts organizācijas formām. Platonam ir 20 gadu, kad viņš liktenīgi sastopas ar savādu cilvēku, kas staigā basām kājām, kailu galvu, trūcīgā ģērbā, kas vienmēr ir ļaužu drūzmā. Jaunekli valdzina šī silēna iekšiene. Viņš jūt, ka tur slēpjas tīrs un dziļš patiesības nemierss, augstas tikumiskas vērtības. Viņš top šī cilvēka draugs un skolnieks. Platons visu savu mūžu bija Atēnu demokrātijas pretinieks. Viņa filozofisko uzskatu attīstība noveda viņu pie Sokrata skolas. Neizdzēšamu rūgtumu filosofa dvēselē atstāja viņa skolotāja Sokrata notiesāšana uz nāvi 399.gadā. Kā lai darbojas tādas valsts labā, kuras pilsoņi, kā Platons pats saka nokāvuši gudro. Platons pārdzīvo vēl otru katastrofu, savu dzīves ideālu sabrukumu. Viņš bija gribējis tapt valstsvīrs un tā vislabāk pakalpot savai tautai un pilsētai. Viņa nāve izraisīja tik lielu dvēseles satricinājumu, ka  Platons no politiskās dzīves aizgāja. Platons tūliņ pēc Sokrata nāves atstāj Atēnas un pāriet uz Megarām, apmezdamies pie Eukleida, arī Sokrata skolnieks, kas bija pazīstams dialektiķis. Pēc viņa domām, lai politika varētu kalpot taisnīgumam un ikviena cilvēka labumam, vispirms jārod tai neapstrīdams pamatojums. To, uzskata Platons, varētu sniegt vienīgi īsta filozofija. Kaut arī Platons atteicās no aktīvas politiskās darbības Atēnās, viņš nebeidza domāt par taisnīgas valsts iedibināšanas iespējām. Lai smeltos gudrību un dzīves pieredzi, viņš devās uz Ēģipti un Kirēni. Ap 395. gadu, kad sākās par jaunu karš starp Spartu un Atēnām, viņš atgriezās Atēnās un nodzīvoja te līdz 388. gadam. 388. gadā, kad karš bija beidzies, viņš nolemj doties jaunā ceļojumā uz Dienviditāliju. Galvenais, kas viņu tur pievilka, bija pitagoriešu un mistiskas sektas mācības. Tirāns Dionīsijs viņu reiz dusmās nodeva Atēnu ienaidniekiem spartiešiem, kas to Aigīnas salā pārdeva par vergu. Kāds pazīstams viņu tomēr laimīgā kārtā atkal izpirka, un tikai tā viņš tika mājās.
Ieguvis jau lielu pieredzi kā dzīvē, tā zinātnēs un jau slavas apstarots, viņš atzina, ka tagad ir pienācis īstais brīdis piepildīt kādu savu jau senu vēlēšanos. Viņš nolēma dibināt 387. gadā pats savu skolu, ko nosauca par akadēmiju. Šī akadēmija izaudzināja daudzus ievērojamus vīrus, un tai bija vislielākā ietekme uz visu Rietumu kultūru. Tas bija pirmais augstskolas paraugs, ko vēlākās atdarināja. Katrā ziņā laiks no 380. līdz 367. gadam iezīmēja Platona dzīves kalna galu – dzīves pilnības un sasniegumu ziņā.
367. gadā, vēlme īstenot dzīvē filozofiskās atziņas par ideālās valsts formām viņu aizveda Sirakūzu valdnieka Dionīsija I galmā. Drīz vien Platons pārliecinājās, ka situācija tur nav labāka kā Atēnās. Centieni padarīt tirānu Dionīsiju par izglītotu valdnieku beidzās gandrīz vai traģiski. Apvainots nodevībā, Platons ar lielām grūtībām atgriezās Atēnās.
Pēdējos 13 gadus viņš pavada diezgan drūmā noskaņojumā, kaut gan arī skolnieku un laika biedru augsti cienīts un godāts. Viņš atstāja nepabeigtu savu vislielāko darbu “Likumi”, kuros mēģina atrast praktisku izlietošanu savām sociālpolitiskām idejām. Viņš rāmi nomira 347. gadā. Platona filozofiskās pārdomas iemiesojušās visai plašā literārajā mantojumā. Līdz mūsu dienām nonākuši 42 dialogi un 13 vēstules. Jaunības gados Platons rakstīja arī dzeju. Dialogos atklājas Platona laikmeta sabiedriskās dzīves un filozofisko meklējumu plaša ponorāma. Darbojošos personu vidū sastopami daudzi Platona laika biedri: filosofi, politiskie darbinieki, tirgotāji un amatnieki. Tomēr galvenais varonis ir Platona skolotājs Sokrats.
Platons vispirms meklēja visiem apgalvojumiem pamatu, drošu un nesatricināmu pamatu. Labi pazīt sevi, savu dvēseli un zināt, ko īsti grib, un beidzot, garīgo tieksmju un vērtību pacelšana pāri visam. Jau labu laiku pirms Platona sengrieķu filosofi ir pamanījuši pretrunu starp mūžam mainīgo lietu un parādību pasauli un nemainīgu pirmpamatu, esamību, kuru liek domāt prāts. Domājot par cilvēku tikumisko rīcibu, vērojot skaisto visās tā izpausmes formās, viņš nonāk pie atziņas, ka ir kāda augstāka vienota sfēra, vispārējais, kas varētu kalpot par etalonu jebkurā dzīves situācijā.
Pareizais dzīves veids ir mācāms. Tauta ir mācāma.Patiesību iemācījies ir tas, kas to redzējis, pats sevī. Cilvēka dvēselē guļ apslēpta patiesība, guļ zināšanas par pareizo un nepareizo, labo un ļauno. Tā cilvēka dvēselei ir līdzi dota jau no mūžības, no tiem laikiem, kad dvēsele, brīva no miesas,varēja idejas skatīt visā to tiešībā. Tikai mirstīgajās miesās nonākusi dvēsele ir aizmirsusi mūžībā redzēto. Lai atcerētos reiz redzētu patiesību, jāiegremdējas pašam sevī, jānolaižas savas dvēseles dziļumos.
Platons savā pasaules uzskatā ir duālists. Viņam nav tikai viena, bet divas pasaules, kas ir pilnīgi atdalītas un pretēji raksturojamas. Viena ir lietu pasaule. Lietu pasaule ir vienmēr laikā, mūžīgi mainīga, saistīta ar rašanos un zušanu, ir redzama, dzirdama un taustāma. Tā ir ārpus lietām un ārpus cilvēka, pilnīgi atšķirtajā ideju pasaulē, kas pastāv pilnīgi ārpus šīs pasaules, kādā domājamā telpā aiz debesīm. Patiesi esošs ir tikai tas, kas vienmēr ir tas, kas tas ir, un nekad cits un citāds. Tādas var būt lietu idejas, bet ne pašas lietas. Lietu būtība nav pašās lietās. Tā ir ārpus lietām un ārpus cilvēka, pilnīgi atšķirtajā ideju pasaulē, kas pastāv pilnīgi ārpus šīs pasaules, kādā domājamā telpā aiz debesīm. Otra ir ideju pasaule. Ideju pasauli nosaka lietu pasauli un tā stāv ārpus laika, nemainīga, identa, nerodas un nezūd, nav redzama un dzirdama. Ideju pasaule ir jutekliski neuztverama, bet tikai garā nojēdzama un saprotama. Platona filozofijā ideju pasaule gūst mistisku raksturu. Ideju pasauli, kas paceļas pāri cilvēciskajai realitātei, kuras virsotnē atrodas “vienotā” ideja, kam pakļautas visas pārejās. Šī ideja ir visu pārejo priekšnosacījums un pati nav atkarīga ne no kā cita. Vienotais ir labais sevī, viss ko tas rada, ir labs. Labā ideja ir ideja par to, kas pats sevī ir labs, kas neatkarīgi no visa pārējā ir labs pats caur sevi un vienīgi sevis dēļ ir tāds, tā tad absolūti labs. Šī ideja ir ideju pasaules saule, kas visām pārējām piedod viņu jēgu, nozīmību, padara tās iespējamas un dzīvas. Tā apgaismo pārējās idejas un tā padara tās pieejamas arī cilvēka prātam, jo to, kas tumsā mīt, cilvēks nevar redzēt. Rangu zemāka ir diādes jeb duālisma ideja. Tā ir absolūta un neierobežota visa daudzveidīgā pirmsākums. Savienojoties vienotajam un dualitātei, rodas visu ideju kopums. Augstākajām idejām līdzās atrodas tādas pamatidejas kā esamība, miers, kustība identitāte, atšķirība, rangu zemāk – vienlīdzība, nevienlīdzība, līdzīgums, nelīdzīgums. Vēl zemāk novietoti matemātiskie objekti.
Platonam nav šaubu, ka aiz fiziskās redzamās pasaules ir īstenā patiesā esamība – idejas. Par piemēru ņemsim galdu:
1)    galds ir atsevišķs fizisks priekšmets, lieta;
2)    galds vispār un galds kā tāds. Mēs saprotam kā apzīmēumu visiem priekšmetiem – jēdziens. Galdu nevar vispārīgi izplatīt, ne jutekliski priekšstatīt, ne izgatavot. Domāšanas formas ir domāšanas abstrakcijas;
3)    galds pastāv vispār reāli, reālāk kā atsevišķas lietas. Pastāv kā ideja. Idejas ir vispārīgas. Vispārīgais eksistē pats par sevi ideālā formā (galdu jutekliski satvert nevar);
4)    ideja kā ideāla substance. Galda ideja pirms, pēc, ārpus galdiem. Idejas Platonam ir mūžīgas. Ideja ir pati pilnība, nav trūkumu. Idejas ir aktīvas un radošas, enerģijas pilnas un iedarbojas uz matēriju, tā rodas lietas. Lietas rodas laikā. Lietas ir nepilnīgas, laicīgas, jo atrodas laikā.
Uztveres pasaulē ir tikai bāli un nepilnīgi šo mūžīgo ideju atspīdumi. Tūkstošiem lietu cenšas sevī attēlot vienu un to pašu ideju, bet pilnīgi to nespēj neviena, jo traucē reālās telpas un inertās matērijas pretestība. Katrai lietu grupai atbilst kāda ideja. Cilvēkam – cilvēka ideja, galdam – galda ideja utt. Pati ideju pasaule arī atrodas noteiktā iekārtojumā, kur viena ideja padota otrai.
Pēc Platona domām, zinot ideju pasaules uzbūvi, iespējams izskaidrot jutekliskās pasaules struktūru un ģenēzi. Tā rodas, savienojoties formālajam un materiālajam principam. Jutekliskā uztveramā pasaule ir kaut kas vidējs starp bezķermenisko veidu (ideju) pasauli un neesamību jeb matēriju. Viss, kas jutekliskās lietās ir no esamības, nāk no veidiem kā lietu cēloņiem un paraugiem. Bet, tā kā jutekliskās lietas ir pārejošas, tad tas liecina par lietu sakaru ar neesamību, matēriju. Juteklisko lietu pasaule ir mūžīgas rašanās un iznīkšanas, kustības un mainīguma pasaule. Visa jutekliskās lietas un visas to īpašības ir relatīvas, pārejošas, plūstošas, telpas un laika nosacījumu ierobežotas. Matērija, pēc Platona domām, atrodas bezveidīgas un haotiskas kustības varā. Veidi (eidosi) projicējas uz matērijas, kas katru veidu pārvērš ļoti daudzās jutekliskās lietās, kuras cita no citas nošķirtas telpā ieņemamās vietas ziņā. Ir nepieciešams kāds spēks, kas šo haosu pārvērstu sakārtotībā - Kosmosā. Šo uzdevumu Platons uztic dievam radītājam – demiurgam. Viņš sakārto, izveido pasauli, piešķir tai formu un tajā ielika kosmisko prātu. Viss kosmoss pēc formas ir milzīga rotējoša sfēra, bet pēc aktivitātes ir dzīva būtne. Kosmiskā dvēsele caurstrāvo visu ķermeni, piešķir visam jēgu, kustību, dzīvību, apziņu. Redzamā, turklāt skaistā pasaule būtībā kļūst par dieva – demiurga ārējo izpausmi. Šāds pasaules redzējums paver ceļu reliģiskai pasaules izpratnei, kas ikvienā lietā un parādībā, kā arī pasaulē kopumā tiecas saskatīt dievu. Kosmiskā dvēsele kristietībā ir svētais gars. Viņi savos radošajos meklējumos smeļas iedvesmu pasaules un cilvēka dievišķajā skaistumā. “Viss taču skaists, kam nav piejaukts kas neglīts.” Cilvēka dvēsele nav atkarīga no ķermeņa un ir nemirstīga. Jo ilgāk tā uzturas ideju valstībā (iekams tā pārnāk uz Zemi), jo vairāk zina tas indivīds, kurā ķermenī tā apmetusies. Dvēsele sastāv no trijām daļām: no saprātīgās daļas, kuru rada tieši pats demiurgs, no kaislību virzītās un no iekārojošās daļas, kuras rada zemākie dievi. Dvēseles saprātīgās daļas uzvara pār kaislībām un jutekliskām iekārēm iespējama tikai tad, ja cilvēks kā nākas audzināts. Platons ir pārliecināti, ka, izzinot pasauli, tuvojas dievam. Un tomēr šīs neredzamās pasaules esamība ir drošāka un īstāka par redzamo pasauli, jo šī nekad īsti nemaz nav, bet vienmēr tikai tapšanas procesā.
Konkrētā pasaulē viss plūst un mainās, tanī it nekas nav stabils, viss ir process, norise, un tajā nekas nav nekustīgs. Tā kā pašā pasaulē viss ir plūsmā, tad šie stabilitātes faktori stāv pāri pasaulei, ir nemateriāli, ir saskatāmi tikai prātam. Tas nozīmē, ka ir iespējama zināšana arī par labo un ļauno, zināšana par to, kas jādara. Platona uztverē reālo lietu un parādību pasaule ir tikai ēnu un atspulgu valstība, par to liecina citāts: “Īstenā, tas ir, ideju pasaule paceļas pāri mainīgajai, laika plūdumam pakļautai cilvēciskajai realitātei”. Pretstatā tai ideju pasaule ir mūžīga un nemainīga. Pēc Platona domām, patiesība ir dziļi slēpta un jau mīt cilvēkā. Tā tikai jāprot ieraudzīt. Un ieraudzīt to var, vienīgi skatoties gara acīm. Mūžīgā, nemainīgā, dievišķā patiesības gaisma cilvēkam paveras tikai tad, ja viņu savā varā pilnībā ir pārņēmušas visvarenākās jūtas – mīlestība. Filozofija savā dziļākajā būtībā arī ir mīlestība, taču tāda mīlestība, kas vērsta uz mūžību, dievu, augstāko gudrību.
Patiesība ir iespējama, un daudzos konkrētos gadījumos to sasniedz vai vismaz tai tuvojas. Patiesīgi spriedumi iespējami tikai par tik, par cik ir priekšmeti, uz kuriem spriedumi attiecas, jo viss, kas tiek izteikts par kaut ko. Bet patiesības izteiksme ir negrozība, pastāvība, tātad, ja ir patiesības, tad ir arī negrozīgi, pastāvīgi, stabili priekšmeti, uz kuriem tās attiecas. Konkrētā materiālā pasaulē tādu nav, te viss ir nestabils, te viss ir plūsma un process. Zinātne te Platonam pievienosies, pat viscietākie materiālie priekšmeti, ja vēro to atomisko struktūru, atomi kustās, bet tomēr patur tās pašas ārējās kontūras. Kamēr atsevišķās lietas mainās un grozās, rodas un iznīkst, to jēdzieni negrozās. Patiesības priekšmeti ir līdzīgi jēdzieniem, tie nevar pastāvēt tikai domās, jo tad tiem atkal būs jāmeklē priekšmets, jo doma vienmēr ir par kaut ko. Platons tos sauc par veidiem vai idejām. Šīs idejas tad arī būs īsta realitāte, tās būs vienskaitlī, nemainīgas, negrozīgas, pārmaiņa konkrētās lietās tās neietekmēs.
Risinot jautājumu par cilvēka iespējām tuvoties formu un ideju valstībai. Platons izstrādā savdabīgu izziņas teoriju. Tā ir mācība par atcerēšanos vai anamnesis. Pēc Platona domām, jebkura izziņa ir dvēseles atmiņas par idejām, kuras tā vēroja, pirms tika savienota ar ķermeni. Tikai par tik, par cik tā tur redzējusi idejas, tā arī šiet spēj tās apjaust. Kas nemaz tās nav redzējis, tas nespēj nemaz jēdzieniski domāt, tas paliek dzīvnieka lomā. Ir nepieciešama piepūle, sevis sagatavošana, lai gara acīm skatītu ideju patiesību. Platons konstatē tikumības jēdziena esamību mūsos, viņš apbrīno matemātisko zināšanu precizitāti un vispārnozīmīgumu. Viņš vēlas rast atbildi uz jautājumu, no kurienes mūsos radušāš šādas zināšanas. Pēc Platona domām šīs zināšanas ir pirms pieredzes dotas apziņas formas. Filozofijas attīstības gaitā ir apstiprinājusi Platona teorijas patiesīgumu. Reālais izziņas process balstās uz atziņām, paradigmām, postulātiem, pasaules skatījuma formām, kas katrai cilvēku paaudzei, katrai kultūrai ir dotas it kā gatavā veidā. Ja nebūtu šādu gatavu apziņas veidojumu, cilvēkiem nebūtu iespējams orientēties pasaulē, sazināties citam ar citu.
Cilvēks šai pasaulē Platonam ir viesis no kādas augstākas pasaules. Iekalts miesas važās, tas smagi cieš zem to smaguma un no brūcēm, ko tās viņā rada. Viņa dvēseles dziļumā vienmēr smeldz neizdzēšamas ilgas pēc tās pilnības, ko tas kādreiz vērojis viņā saulē. Šī smeldzīgā tieksme pēc pilnības, šis Erots, tā ir platoniskā mīlestība. Šīs dziļās, nekad neapmierināmās ilgas, kas neļauj cilvēkam apmierināties ar kādu daļēju sasniegumu un virza to vienmēr augstāk. Jo augstāks ideāls, jo dziļāks nemiers. Viss, kas ir pasaulē, vienmēr pārveidojas dažādos pretstatos. Mazais top liels, vājais stiprs, aukstais karsts. Šī pārveidošanās notiek arī pretējā virzienā. Tāpat tas ir arī ar dzīvības un nāves procesiem. Ja no nāves nerastos atkal dzīvība, tad ar laiku zemes virsū viss dzīvais izbeigtos. Iznīkst tikai tas, kas var sadalīties. Dvēsele ir nedalāma, tapēc tā nevar sairt. Izbeidzas tikai tas, kam ir sākums laikā. Dvēsele ir mūžīga, jo tā nesaņem savu kustību no ārienes, bet rada to pati no sevis, tapēc to nevar nekas izbeigt. Dvēsele, dzīvodama nepilnīgu lietu pasaulē, tomēr zina arī pilnīgās idejas.Šāda zināšana iespējama tikai tad, ja pielaiž ideju atceri. “Ikviena dvēsele rūpējas par visu, kam nav dvēseles, un apstaigā visas debesis, parādīdamās ikreiz citā formā. Ja dvēsele ir pilnīga un spārnota, tā virzās pa augstumiem un pārzina visu pasaules telpu, bet tāda, kas zaudējusi savus spārnus, lidinās apkārt, līdz uzduras kam cietam, kur apmetas un iegūst šīszemes ķermeni, kas tās spēka dēļ šķiet pats kustamies, un šāds kopums – dvēsele un ar to cieši saistītais ķermenis – nosaukts par dzīvu būtni un dabūjis pievārdu – mirstīga.”
Platons pirmo reizi Rietumu filozofijas vēsturē konsekventi sašķeļ realitāti šaipasaulē un viņpasaulē. Viņpasaule ir abstraktu formu un ideju valstība. Ar Platonu būtībā aizsākas virziens, kuru filozofijas vēsturē mēdz dēvēt par ideālismu. Pirms dzimšanas dvēsele mājo debesīs pie dieviem un ir pielīdzināma divjūgam, kur vadītājs ir prāts, viens no zirgiem ir jutekliskās iekāres, bet otrs ir saprātīgā griba. Šī pazinīgā griba tiecas sekot savam vadītājam un celties uz augšu līdzi dieviem, cauri debesīm, pretīm ideju pasaulei, bet juteklisko iekāru zirgs mīl vairāk zemi un zemes lietas, tāpēc tas iet savu ceļu un novelk dvēseli no debesīm uz zemi.
Platons savu centrālo darbu “Valsts” sāka ar mēģinājumu noskaidrot, kas īsti ir taisnība. Šai mēģinājumā tam vispirms nākas sadurties ar dažādām nepilnīgas taisnības izpratnēm, dažreiz pat ar pavisām brutālām, bet tomēr visai zīmīgām, jo tās dažādos formulējumos pastāv pat vēl līdz mūsu dienām. Pēc Platona pārliecības, valsts nav nekas cits kā cilvēks palielinātā, paplašinātā veidā. Bet galvenais cilvēkā ir dvēsele. Dvēsele, pēc viņa domām, līdzinās spārnotam pajūgam, kurā iejūgti divi zirgi un kuru priekšgalā ir vedējs. “Salīdzināsim dvēseli ar spārnota divjūga un tā vadītāja savienoto spēku. Dievu zirgi un ratu vadītāji visi gan paši ir dižciltīgi, gan dižciltīgas izcelsmes. Pārējiem apstākļi ir sarežģīti. Pirmām kārtām tas ir divjūgs, ko vada mūsu vadītājs, un tad arī no zirgiem viens ir skaists un dižciltīgs un tādas pašas izcelsmes, otrs – pretējas izcelsmes un arī pats pretējs. Un tā neizbēgami ratu vadīšana pie mums ir grūta un nepatīkama.” Vedējs simbolizē prātu, viens no zirgiem ir dižciltīgs, tas sevī iemieso dvēseles cildenākās īpašības, bet otrs ir bezsugas, tas simbolizē cilvēka dvēseles zemisko elementu. Zirgi ir dažādi, un tieši tas sagādā grūtības to vadīšanā. Katra cilvēka dvēselē mājo šie zirgi – prāts, vēlmes un kaisme, kura nav ne prāts, ne arī vēlme. Atbilstoši dvēseles uzbūvei arī valsti, pēc Platona domām, veido trīs elementi – trīs šķiras:
1)    valdnieki, valsts vadītāji,
2)    2) valsts sargi, karavīri,
3)    3) zemnieki, amatnieki un tirgotāji.
Pirmā šķira ir cilvēki, kurus savā varā pārņēmis prāts un mīlestība. Valsts vadītājiem prāta spējas ir visaugstākās un ir visstiprāki gudrības tikumā. Viņi spēj tuvoties mūžīgi nemainīgajam “labumam”, vērot to.
Otrā šķira sastāv no cilvēkiem, kuru dvēselēs valda kaisme un nesalaužama griba. Valsts sargiem ir krietna griba un liela drošsirdība. Viņu uzdevums būt kareivjiem, sargiem.
Trešo šķiru veido cilvēki, kuros dominē vēlmes. Šiem cilvēkiem nepieciešams ieaudzināt pieticību un kārtības mīlestību, lai tie kļūtu par cienījamiem sabiedrības locekļiem. Trešajai šķirai jārūpējas par valsts materiālo labklājību un tā vislabāk apmierinātu savas jutekliskās tieksmes.
“Tā es tiku novests pie tā, ka sāku slavēt īsto filozofiju, jo vienīgi no tās viedokļa ir iespējams redzēt taisnību kā valsts, tā privātajās lietās. Cilvēku ciltis tapēc nemitēsies ciest, kamēr vai nu īsti un patiesi filozofi saņems valdību savās rokās, vai atkal valstu valdnieki, kādas dieva žēlastības dēļ, sāks patiesi nodoties filozofijai.”
Valstsvīru galvenais uzdevums bija atrast pilnīgi taisnīgu un stabilu valsts iekārtu. Īstais valdnieks dzīvo tikai rūpēdamies par pārvaldāmo, ne par savu labumu. Taisnīga rīcība būs visur mēra pilna un radīs harmoniju. Tapēc taisnīga dvēsele, būdama saskanīga, jutīsies labāk un tapēc arī dzīvos labāk un būs laimīgāka nekā netaisnā. Platons saka: “labiem valsts sargiem jābūt kā suņiem: asu skatu, ātrām kājām, stipriem muskuļiem, sirdīgiem cīņā. Vai tie tad nebūs nikni? Nē: labs sardzes suns ir savā ziņā filozofs, viņš ir laipns pret tiem, kurus tas pazīst, jo pazīt viņam nozīmē mīlēt.” Pēc Platona domām ar grieķu tradicionālo audzināšanu tas ir ģimnastiku un mūziku valsts sargu dvēseles būs apveltītas ar drošsirdību un laipnības apvienojumu. Ģimnastika ir īsti militārā vingrošana. Valsts sargiem māca panest dažādas grūtības un darīs tos stingrus un cietus nevien miesā, bet arī raksturā. Ar rakstura cietumu vien nepietiek, tiem dvēselē jāuzņem maigums. Mūzika grieķiem bija plašāks jēdziens nekā mums. Tas bija viss, kas nāca no mūzām – daiļliteratūra, zinātnes un bērnībā ar pasakām. Platona valstī valsts sargiem jābūt izaugušiem veselīgā ietekmē un lai acīs un sirdīs tiem vienmēr būtu dzīva skaistu darbu un skaistu domu atbalss, un lai viņos būtu jau spēcīgi izveidota tieksme labprātīgi klausīt prāta balsij. Valsts sargiem jābūt tādiem tikumiem, kā dievbijībai, drošsirdībai, mēra ieturēšanai, patiesīgumam un savaldībai.
Bet ne mazāk kā mūziskā audzināšana dvēseles ietekmē arī visa dzīves kārtība un veids. Dzīve jāiekārto tā, lai tajā nekas neizjauktu to dvēseles līdzsvaru, kas iegūts audzināšanā. Tapēc sargu ēdiens nedrīkst būt nedz pārāk izsmalcināts, nedz arī pārāk smags un daudzumā pārmērīgs. Platona labi iekārtotā valstī nedrīkst ilgi slimot. Slimība vai nu ātri jāpārvar stipriem līdzekļiem, vai atkal, lai tad slimība pārvar slimo, jo ilga vārguļošana nedara labumu nedz pašam, nedz citiem.
Kandidāti valdīšnai būs tie, kas vienmēr visos apstākļos būs izrādījušies visnesavtīgākie, vissavaldīgākie, vissaprātīgākie, visdrošsirdīgākie, raksturā visstiprākie un visvairāk pievērstie vienīgi kopēju interešu ievērošanai un aizstāvēšanai. Viņus tīšprātīgi novietos kritiskās situācijās un kārdinājumos, un tikai tos, kas visus šos kārdinājumus būs pārvarējuši un tad vēl ieguvuši augstāko zinātnisko izglītību un ilgu gadu pieredzi valsts darbā. Kad tiem jau būs pāri pus mūžam, izvirzīs augstākos atbildīgos vadītāju posteņos. Vecākos sauc par pilnīgiem sargiem, jaunākos par viņu palīgiem.
Sargu dzīve jāiekārto tā, lai būtu novērsti visi kārdinājumi, kas varētu tos pamudināt pārvērsties no suņiem aitu sargātajiem, par vilkiem, aitu plēsējiem. Tapēc tiem jādzīvo nometnēs. Nometnē viņiem viss ir kopējs – māja, maltīte pat sievas un bērni. Neviena māte savu bērnu nedrīkst pazīt, bērns tiks tai atņemts un audzināts īpašā iestādē. Ja jaunpiedzimušais ir kroplis, īpaša komisija viņu likvidē. Arī garīgi slimie valstij nav vajadzīgi. Ja visa valsts vadītāju kārta ir kā viena ģimene, tad Platons domā, ka viņu starpā pastāvēs simpātijas un draudzības attiecības, kādas labās ģimenēs pastāv starp ģimenes locekļiem. Tiem nedrīkst būt naudas, zeltu tie pat redzēt nedrīkst, viņiem jāapmierinās ar to zeltu, kas viņu dabā. Valsts celšanas mērķis ir sagādāt laimīgu dzīvi visai valstij nevis kādai vienai šķirai, tās valdītājiem. Ja sargi sāktu dzīvot greznu dzīvi, valsts ietu bojā. Bet valsts nav radīta sargātājiem, bet sargi valstij. Galvenie nelaimes cēloņi valstīm ir pārmērīga nabadzība, tā pārmērīga bagātība, jo tās ir visu pilsoņu ķildu un savstarpējas apkarošanās pamatā. Ideālā valstī nedrīkst būt ne nabadzības, ne bagātības.
Īstam valstsvīram ir jāprot atšķirt labais no ļaunā, derīgais no nederīgā. Viņam ir jābūt labam dialektiķim. “Kamēr īstie filozofi netaps valdnieki vai arī valdieki nenodosies nopietni un pamatīgi filozofijai, kamēr valsts vara un filozofija neapvienosies, tikmēr arī nebeigsies cilvēces posts un ciešanas.” Bet lai valsts vadītāji un sargi savu varu un augsto stāvokli neizmantotu personīgās interesēs, tad jāpanāk, lai viņus vada vienīgi visas valsts labklājības intereses. Tas iespējams tikai tad, ja cilvēkam nav nekā personīga par ko rūpēties. Tapēc Platons noliedz pirmām divām sabiedrības šķirām privātīpašumu un privātu ģimenes dzīvi. Valdniekiem, valsts ierēdņiem un sargiem nav nekā sava, pat ne savu sievu un savu bērnu, tapēc tiem nav pamata egoistiski izmantot savu varu, jo viņi visi ir viena liela ģimene. Brīvi no egoistiskām interesēm, tie var nesavtīgi ziedoties valsts labklājībai, jo tā ir arī viņu pašu vienīgā labklājība. Protams, ne visi spējīgi šādam dzīves veidam.
Ideālā valstī visu noteic un kārto ne likumi, bet augstākās cilvēces idejas, kurām seko valdnieku griba un visa valsts. Trešā šķira – zemkopji un strādnieki, Pltona ideālajā valstī nekādu līdzdalību neņem valsts pārvaldīšanā un aizsardzībā. Viņu vienīgais uzdevums ir gādāt par visu materiāli nepieciešamo sev un pārējām šķirām.
Katrai šķirai valstī ir stingri norobežots uzdevums. Un tikai tad, ja katrs darīs to, kas viņa spējām vispiemērotākais un ir viņa visaugstākais uzdevums, valstī nodibināsies augstākā taisnība, bez kuras valsts labklājība un ideāla cilvēku dzīve zemes virsū neiespējama. Savos uzskatos par sievietēm, Platons bija aizgājis vairāk kā 2000 gadiem priekšā. Viņa ideālā valstī sievietēm ir tādas pašas tiesības un pienākumi kā vīriešiem. Platons atzīst, ka sieviete, lai gan visā visumā pēc savas dabas vājāka par vīrieti, tomēr var veikt visu to pašu un daudz reiz vēl labāk. Meitenes varēja iegūt tādu pat izglītību kā zēni. Pieaugušas tās iet karā un piedalās valsts pārvaldīšanā atkarībā pēc savām individuālajām spējām. Ne dzimums, bet personība izšķir cilvēka vērtību dzīvē.


















IZMANTOTĀ LITERATŪRA

Platons. Menons. Dzīres. Rīga “Zvaigzne” 1980
FSI. Antīkā pasaule Latvijā.Rīga. 1998
Platons. Dialogi un vēstules. Rīga. Zinātne.1999
Maija, Rihards Kūlis. Filosofija. Rīga. Zvaigzne ABC.1998

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru