Ventspils Augstskola
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļa
Referāts
Loģistikā
Uzņēmuma ārējā transporta
sistēma
|
Ventspils Augstskolas
Ekonomikas un pārvaldības
nodaļas
2 kursa students
Dainis Zvirbulis
|
Saturs.
1. Ārējā transporta sistēma............................................... 2
1.1.Transportēšanas
palīglīdzekļi kravu veidošanai.................. 2
1.2 Ārpus
uzņēmuma transporta sistēma....................................... 4
1.2.2
Transporta veidi...................................................................... 5
1.2.2.1
Ceļu transports..................................................................... 6
1.2.2.2
Dzelzsceļa transports............................................................ 6
1.2.2.3
Kuģu transports.................................................................... 7
1.2.2.4
Gaisa transports................................................................... 8
1.2.2.5
Kombinētais transports......................................................... 8
1.2.2.6
Cauruļvadu transports........................................................ 10
1.2.3
Transporta dispozīcija.......................................................... 12
1.2.4
Kooperācija transporta ķēdē.............................................. 14
1.2.4.1
Kooperācijas veicināšana................................................... 14
1.2.5 Pašu
transports pret speditoru kompāniju......................... 15
1.2.6.
Reģionālo (apgabalu) pārvadājumu pielietojums transporta izmaksu samazināšanai................................................................................. 16
1. Ārējā transporta sistēma.
Transports kalpo preču un materiālu pārvietošanai telpā. Transporta
sistēmu iedala:
1.
Ārpus uzņēmuma
transports (No piegādātāja pie ražotāja
un no ražotāja pie patērētāja).
2.
Uzņēmuma
iekšējais transports (Materiālu pārvietošana uzņēmuma iekšienē. Piemēram: no
noliktavas uz ražošanu, starp atsevišķiem ražošanas cehiem utt.)
Izejas punkts transporta sistēmas
plānošanai ir tirgus pieprasījums, kā rezultātā tiek radītas piegādājamās
preces. Pamatojoties uz piegādājamo preču īpašībām tiek noteikti izmantojamie
piegādes palīglīdzekļi. Transporta līdzekļa izvēle notiek pēc, kad ir izvēlēti
piegādes palīglīdzekļi. Jēdziens transporta līdzekļi aptver visas tehniskās
ierīces, ar kurām preces tieši vai netieši var tikt pārvietotas. Bez tam, ka
transporta sistēmas plānošanas pamatā ir transportēšanas palīglīdzekļi, tie
kalpo arī par izejas punktu plānojot noliktavu sistēmas un laukumus, kur
novietot materiālus ražošanā.
1.1.Transportēšanas palīglīdzekļi kravu veidošanai
Tikai dažos specifiskos gadījumos (piem.
detaļas, kuras aizņem daudz vietas) ir izdevīgi transportēt (uzglabāt) bez artikula. Pamatā fiziskai
materiālu plūsmas nodrošināšanai pielieto transportēšanas palīglīdzekļus (kā
sinonīmi pielietojami jēdzieni: Transporta-, kravas-, noliktavas
palīglīdzekļi). Ar transportēšanas palīglīdzekļiem (TP) saprot palīglīdzekļus,
kuri ietver vairākas preces kravas vienībā. Transportēšanas palīglīdzekļiem ir
5 funkcijas:
1.
Transportējamo
preču kompakts iesaiņojums, kas nodrošina ātrāku transporta procesa norisi.
2.
Transportējamās
preces aizsardzība no bojājumiem, no zādzībām utt.
3.
Manipulēšanas
iespēja ar TP (ērti iekraut un izkraut).
4.
Uzglabāšanas
funkcija.
5.
Informācijas
nesējs.
Izšķir tādus transportēšanas
palīglīdzekļus, kā paliktņi, tvertnes, elastīgie iepakojumi, spoles (kabeļi),
kā arī dažādu veida foliju u.c.
Vēl viena iespēja, kā iedalīt TP ir:
·
Nesošie (
piem. paliktņi)
·
Aptverošie
(kastes)
·
Noslēdzošie
(konteiners)
·
Īpašie TP
Svarīgākie nosacījumi, kas jāņem vērā izvēloties TP:
·
Minimizēt TP
daudzveidību.
·
Censties
veidot transporta ķēdi (Transportēšanas vienība ®kravas vienība ® noliktavas vienība ® iepakojuma vienība®nosūtīšanas vienība).
·
Nodrošināt
drošību pielietojot atbilstošu TP
·
Jāplāno
piemērots iepakojums, lai palielinātu kravu apgrozījumu un novērstu liekus
pārkraušanas piegājienus.
TP daudzveidības samazināšana ir
priekšnosacījums automatizēšanai un
mehanizēšanai.
1.2 Ārpus uzņēmuma transporta sistēma
AUTS
ir daļa no loģistikas, kuru visvairāk ietekmē ārējās vides faktori. Pie vides
ietekmes pieskaitāma attiecīgā infrastruktūra, transporta līdzekļi, kuriem
attiecīgi ir konkrēti tarifi, tiesiski priekšraksti, kā arī transporta blakus
izmaksas, kā ceļu-, ostu-, un muitu nodevas.
Daudzas
nozares veic pārstrukturizāciju, kas iezīmējas ar ar:
·
Darba dalīšana
globālā mērogā
·
Darbietilpīgo
nozaru pārvietošanu uz ārzemēm
·
Ražošanas
dziļuma reducēšana (tas nozīmē, ka daudz ko izvēlas pirkt no piegādātāja nevis
ražot pats)
·
Ražošana
nelielās partijās ar mērķi, lai pēc iespējas samazinātu krājumus un līdz ar to
novērstu kapitāla “iesaldēšanu”.
No tā visa izriet aizvien pieaugošās prasības pret transportu, kam par
pamatu ir:
·
Neliels
pasūtījuma apjoms
·
Biežas
piegādes
·
Aizvien
augstvērtīgāki produkti un tehniski kompleksākas iekārtas, kas prasa īpašu
uzmanību tās transportējot.
Transporta līdzekļi ir novērtējami pēc
sekojošiem kritērijiem:
·
Transportēšanas
izmaksas
·
Transporta
blakus izmaksas
·
Handling
izmaksas
·
Citas
loģistikas izmaksas
·
Izmaksu
iedarbība ārpus loģistikas sfēras
Transporta efektivitātes kritēriji:
·
Transportēšanas
laiks
·
Transportēšanas
biežums (frekvence)
·
Transporta
veida piemērotība
·
Elastīgums
·
Ceļu
sazarotība (tīkls)
·
Uzticamība
(drošība)
·
Transportēšanas
sākuma un beigu punkti
JIT loģistika transporta līdzekļu
primārais lielums ir elastīgums un ātrums. Pēdējais ir atkarīgs kā no paša
transporta līdzekļa ātruma tā arī no laika ilguma, kas nepieciešams, lai kravu
pārkrautu, apkalpotu utt. Šis apkalpošanas laiks būtībā ir svarīgāks kā paša
transporta līdzekļa ātrums. Iekraušanas un izkraušanas laiks var tikt uzskatīts
kā sagatavošanās laiks, kurš ir jāminimizē, īpaši, ja transporta ceļi ir
noslogoti. Tādejādi sagatavošanās laika samazināšana ļauj labāk izmantot esošās
kapacitātes un samazināt transportēšanas laiku. Šim mērķim ir pietuvojušies
izmantojot tādas modernas transportēšanas kā konteineru pielietošana. Šī
transportēšanas metode veiksmīgi ir pielietojama arī kombinētajā transportā,
rezultātā nepārkrauj kravu atsevišķi no viena TL uz otru, bet gan tikai
konteinerus.
1.2.2 Transporta veidi.
Preču un materiālu pārvadāšanai
ir izmantojami sekojoši transporta veidi:
1.
Auto
transports
2.
Dzelzceļa
transports
3.
Jūras
transports
4.
Gaisa
transports
5.
Kombinētais
transports
6.
Cauruļvadu
transports
1.2.2.1 Ceļu transports
Lielu preču daudzumu
pārvadāšanai ceļu transportā izmanto
smagās automašīnas. Sakarā ar sīki sazaroto ceļu tīklu Eiropā, auto transporta
izmantošanu neietekmē to bāzes vieta. Praktiski kravu ir iespējams nogādāt uz
jebkuru vietu, pie kam īsos un vidējos attālumos relatīvi īsā laikā. Tālākas šī
transporta veida priekšrocības ir elastība attiecībā uz mainīgiem
transportēšanas uzdevumiem un pielāgošanās spēja pie kravu pārkraušanas. Pie
tam auto transportam ir mazāka dīkstāve un gaidīšanas laiki.
Kā trūkumi auto transportam
minami to atkarība no laika apstākļiem, no satiksmes traucējumiem (ceļu
sastrēgumi), ierobežots kravas lielums kā arī dažu bīstamu kravu pārvadāšana.
Pēc
darbības jomas un atļauju veidiem (modalitātes) izšķir rūpniecisko preču
pārvadājumus tuv- un tālsatiksmē. Lai īstenotu pirmo nepieciešami atļaujas
dokumenti. Savukārt, lai nodrošinātu tālsatiksmes kravu pārvadāšanu
nepieciešama koncesija.
1.2.2.2 Dzelzsceļa transports.
Vācijā dzelzsceļa transportu
pamatā nodrošina “Deutsche Bundesbahn“.
Dzelzsceļa transporta
priekšrocība salīdzinoši ar autotransportu ir salīdzinoši lielāka kravnesība.
Dzelzsceļa transports nav atkarīgs no satiksmes traucējumiem uz ceļiem un ar to
ir iespējams pārvadāt arī bīstamās preces. Pie trūkumiem minams tas, ka šī transporta
veida ceļi nav tik sazaroti, kā autotransportam un līdz ar to var būt
apgrūtināta tieša preču piegāde. No otras puses zemā manevrēšanas spēja un
cieša piesaiste pārvadājumu grafikam nodrošina izdevīgu un ātru lielu preču
daudzumu pārvadājumus lielos attālumos.
1.2.2.3 Kuģu transports.
Kuģu transportā izšķir iekšzemes
un jūras transportu. Iekšzemes kuģu transports īpaši tiek izmantots plaša
patēriņa preču pārvadāšanai, kuras ir jūtīgas pret transportēšanas izmaksām un
kuru piegāde nav steidzama. Kā priekšrocība šim transporta veidam minama liela
kravnesība. Savukārt kā būtiskākie trūkumi minami ierobežotais ceļu tīkls un
salīdzinoši augstas pārkraušanas izmaksas.
Jūras transportam īpaši liela
nozīme ir eksporta un importa industrijā kā arī tirdzniecības jomā. Šo
transporta veidu pamatā izmanto lielu preču daudzumu tādejādi samazinot
transportēšanas izmaksas. Ilgais transportēšanas laiks un veids nosaka to, ka
pārvadāt šādā veidā var preces, kas nebojājas un ir atbilstoši iepakotas.
Jūras transports sastāv no
daudziem dažādiem pārvadājumu veidiem no kuriem būtiskākie ir preču kuģi, kuri
pārvadā gadījuma kravas un līnij pārvadājumi, kuri notiek pa regulāri pa
noteiktu maršrutu. Līnījpārvadājumiem ir noteiktam laikam un pārvadājuma veidam
noteiktas cenas. Turpretī gadījuma pārvadājumos līgumi katru reizi individuāli
tiek sastādīti.
Arī nākotnē ir paredzams, ka šī
transporta nozīme būs ievērojama. Uz to norāda augošā konteineru izmantošana
kravu pārvadājumos, kā arī tas, ka jūras transports praktiski ir neaizvietojams
starpkontinentu transporta ķēdē.
1.2.2.4 Gaisa transports.
Gaisa transports nodrošina ļoti
lielu transportēšanas ātrumu un transporta kapacitāti, kā arī relatīvi liela
neatkarība no laika apstākļiem. Tā kā
lidojumu laiki ir stingri noteikti tas prasa lielu precizitāti sākotnējā
piegādē, jo, ja tā tiek nokavēta tad visa piegāde var aizkavēties uz ilgu
laiku. Bez tam gaisa transporta izmaksas salīdzinot ar citiem transporta
veidiem ir augstas.
Gaisa transporta piegādes no
lidostas uz lidostu (stacijas uz staciju) ir visīsākais salīdzinot ar citiem
transporta veidiem. Šī transportēšanas daļa sastāda tikai apmēram 10% no kopējā
transportēšanas laika (transportēšanas laiks no mājas - uz māju). Pārējos 90%
transportēšanas laika sastāda pārkraušana, muitas formalitātes utt. No tā
izriet, ka Eiropā atsevišķos gadījumos izmantojot auto un dzelzsceļa transportu
ir iespējama ātrāka piegāde.
Gaisa transportu pamatā izmanto
mazu sūtījumu veikšanai, kā arī augstvērtīgu un ātri bojājošos preču
transportēšanai.
1.2.2.5 Kombinētais transports
Preču pārvadāšanai lielos
attālumos bieži nenotiek tikai ar vienu transporta veidu. Daudzkārt tiek
izmantoti auto transports, dzelzsceļš,
gaisa transports un ūdens transports kombinētā veidā, lai izmantotu katra transporta
veida priekšrocības noteiktā transporta ķēdes posmā.
Kombinēto transportu var iedalīt
:
1.
Kombinētais konteineru transports
2.
Huckepack
satiksme, kas iedalāma:
3.
Ro/Ro
(Roll-on/Roll-off) – satiksme
4.
Lash-satiksme
Kombinētajos konteineru pārvadājumos
konteinerus var pārvadāt vairāki transporta līdzekļu veidi. Šajā
transportēšanas veidā konteineri tiek pārkrauti no viena transporta līdzekļa
citā. Šo metodi var pielietot gandrīz visās iespējamajās kombinācijās ar visiem
transporta līdzekļu veidiem.
Huckepack transportēšanas veidā tiek
izmantota kombinācija starp auto transportu un dzelzsceļa transportu.
Pamatideja ir tāda, ka krava ar auto transportu tiek nogādāta dzelzsceļa
stacijā un ar vilcienu nogādāta nākošajā stacijā no kurienes tā atkal ar
autotransportu tiek nogādāta tālāk. Pie tam ir trīs veidi kā to realizēt.
Pirmkārt, transporta līdzeklis tiek pārvadāts pa dzelzsceļu uz speciālām
platformām ar visu kravu. Lai panāktu iespējami izdevīgāku attiecību starp
nepieciešamo kravu un kopējo kravu ir pielietojams otrais veids, kurā ar
dzelzceļa transportu tiek pārvadātas tikai piekabes bez paša vilcēja. Šīs
piekabes uz vilciena platformas uzceļ ar krānu. Trešais šī transportēšanas
veida iespējamais risinājums ir transports ar maināmām kravas tilpnēm. Šajā
gadījumā nepatstāvīgām kravas vienībām
(salīdzināmas ar konteineriem), kas tā pat ar krānu tiek uzceltas un
noceltas no uz vilciena sastāva.
Ro/Ro satiksmē tiek kombinēti kopā ceļu
transports ar upju un jūru transportu.
Lash satiksme (lighter abroad ship) ir
kombinācija starp upju un jūras transportu.
Kā kombinētā transporta priekšrocība ir
uzskatāms tas, ka veidojot transporta ķēdi ir iespējams izmantot attiecīgā
transporta līdzekļa priekšrocības. Piemēram smagās automašīnas elastība ceļu
satiksmē var tikt apvienota ar dzelzsceļa transporta priekšrocībām vai arī ar
upju transportu tādejādi samazinot transportēšanas izmaksas. Kā trūkums
kombinētajam transportam ir tas, ka kopējais transportēšanas laiks ir ilgāks
salīdzinot ar laiku, kas ir nepieciešams, ja pielieto tikai vienu transporta
veidu. Tas izskaidrojams ar to, ka pārkraušana, gaidīšana pārkraušanas vietā
u.c. prasa laiku. Jo lielākos attālumos preces ir jāpārvieto, jo vairāk
samazinās šī transportēšanas veida
trūkumi.
1.2.2.6 Cauruļvadu transports.
Atšķirībā no iepriekš minētajiem
transporta veidiem cauruļvadu transportā satiksmes ceļš, transporta
palīglīdzekļi veido vienu vienotu kopumu. Preču pārvietošanai tiek izmantots
vai nu zemes pievilkšanas spēks vai arī stacionāras iekārtas. Cauruļvadu
transports parasti tiek izmantots ūdens, naftas, naftas produktu un dabas gāzes
transportēšanai.
Cauruļvadu sistēmas ir izteikts masveida
transporta līdzeklis. Tā pielietojums ir tikai izmantojams, ja paredzams, ka
būs ko transportēt nākotnē. Šī transporta veida efektivitāti raksturo tādi
lielumi, kā caurules diametrs un caurplūdes ātrums. Cauruļvadu transportam ir
sekojošas priekšrocības: augsta uzticamība, drošība (laika apstākļi,
zādzības), neaizņem zemes platības, ja
caurules ir ieguldītas zemē, ierobežotas iespējas piesārņot dabu, ja sistēma
uzstādīta pareizi un pareizi tiek izmantota, zems trokšņu līmenis.
Sakarā ar lielo fiksēto izmaksu daļu un
vienveidīgo izmantošanu cauruļvadu sistēmas būvē un uztur tikai paši
izmantotāji.
Transporta veidu priekšrocības un trūkumi:
Transporta veids.
|
Priekšrocības
|
Trūkumi
|
Ceļu transports
|
·
Laika un
izmaksu taupība īsās un līdzenās distancēs.
·
Laika
taupība tālsatiksmē.
·
Elastīgi
plānojams transportēšanas grafiks
·
Pielāgošanās
spēja kravas pieņemšanas laikiem
·
Piemērotība
specifiskām precēm
|
·
Nav precīzi
transportēšanas grafiki.
·
Atkarība no
laika apstākļiem.
·
Atkarība no
satiksmes traucējumiem.
·
Ierobežota
kravnesība.
·
Ierobežota
dažu bīstamu preču pārvadāšana.
|
Dzelzsceļa transports
|
·
Lielāka
kravnesība kā auto transportam.
·
Precīzi
maršruta grafiki.
·
Iespējas
pārvadāt bīstamas preces.
·
Praktiski
nekādi apstākļi neierobežo
|
·
Papildus
izmaksas īrējot speciālās iekārtas.
|
Upju transports
|
·
Lielu kravu
pārvadāšanas iespējas.
·
Zemas
transporta izmaksas.
|
·
Ierobežots
ceļu tīkls
·
Laika
apstākļu ietekme.
|
Jūras transports
|
·
Lielu kravu
pārvadāšanas iespējas.
·
Speciālu
kuģu piedāvājums.
|
·
Atkarīgs no
laika apstākļiem.
·
Ierobežotas
iespējas kuģošanai atsevišķās jūrās.
|
Gaisa transports
|
·
Liels
transportēšanas ātrums
·
Salīdzinoši
vienkāršs iepakojums salīdzinot ar jūras transportu.
|
·
Augstas
transportēšanas izmaksas.
|
Kombinētais transports.
|
·
Var izmantot
attiecīgo TL priekšrocības
|
·
Laika
patēriņš pārkraujot kravu.
·
Piesaiste
transporta grafikam.
·
Gaidīšanas
laiki pārkraušanas vietās.
|
Cauruļvadu transports.
|
·
Augsta uzticamība.
|
·
Lielas
investīcijas, kuras atmaksājas ilgā laika periodā, ja ir attiecīgā pietiekams
produkta apgrozījums.
|
1.2.3 Transporta dispozīcija.
Galvenais preču pārvadājumu
dispozīcijas mērķis ir ienākošo un izejošo preču daudzuma koordinēšana, lai vadītu
procesa norisi un samazinātu iekšējās un ārējās izmaksas, saglabājot augstu
servisa līmeni kā arī iespējami īsāku piegādes termiņu pielietojot visas
racionalizācijas iespējas.
Dispozīcijas parametri:
1.
Nosūtīšanas
ceļu izvēle.
2.
Transporta
veida izvēle.
3.
Specifiskā TL
izvēle.
4.
Kravu
veidošana atbilstoši TL.
Jāņem vērā tādi faktori kā:
1.
svars,
līmenis, preces un iesaiņojuma veids,
2.
klientu
priekšraksti,
3.
valstu
priekšraksti,
4.
TL drošības
aspekti,
5.
Bīstamo kravu
pārvadājumu noteikumi,
6.
Produkcijas
īpašības un termiņi.
Sekojošā tabulā ir parādīts pārskats par datorizētu reisu plānošanas
sistēmām:
Plānošanas funkcijas
|
·
Savākšanas
reisi
·
Sadales
reisi
·
Viena depo-
reisa plānošana ( reiss sākas un beidzas vienā un tajā pašā vietā)
·
Vairāku
depo- reisu plānošana (sākuma un beigu vietas pēc vajadzības atšķirīgos depo)
·
Piegādes
biežuma plānošana
·
Vairāku
pakāpju savākšanas un sadales reisu plānošana (norise ar starp noliktavām)
·
Atkārtotas
pielietošanas plānošana (vairāku reisu plānošana vienai automašīnai dienā,
nedēļā)
·
Lēmums par
pašu transporta vai īrēta transporta izmantošanu.
·
Šoferu
plānošana. (vispār un maiņās)
|
Plānošanas metodes:
|
·
Atsevišķu
reisu optimizācija (secīga plānošana vienā reisā)
·
Kopēja
optimizācija (vienlaicīga pasūtījumu sadale pa reisiem)
|
Klientu
pasūtījuma irobežojumi:
|
·
Klientu
laika nosacījumi (atkarībā no dienas utt.)
·
Pasūtījumu
skaits
·
Klientu
skaits
|
Autoparka-,
šoferu-, un kapacitāšu ierobežojumi:
|
·
Transporta
līdzekļu skaits
·
Transporta
līdzekļu kravnesība.
·
Paliktņu
skaits uz transporta līdzekli.
·
Ņemt vērā
piegādes uzdevumus ar dažādiem kapacitāšu ierobežojumiem.
·
Šoferu
norīkošana.
·
Laika
ierobežojumi (maiņa, pārtraukumi, atpūtas laiks)
|
1.2.4 Kooperācija transporta ķēdē.
1.2.4.1 Kooperācijas veicināšana.
Lai novērstu dīkstāves un gaidīšanas
laikus ir jābūt labai informācijas plūsmai starp pārkrāvēju un klientu. Šim
nolūkam nepieciešams arī noteikt precīzus reisu grafikus. Šie priekšnosacījumi
nosaka gatavību ciešai sadarbībai starp iesaistītajām pusēm.
Kā piemēru tam var minēt gaisa
transporta pārvadājumus Eiropā, kuros nakts laikā prece sākotnēji tiek nogādāta
lidostā un nākošās dienas pēcpusdienā krava jau no attiecīgās lidostas, kur
prece ir piegādāta tiek nogādāta uz noteiktu vietu. Transporta norise iezīmējas
ar stingru organizāciju un kopjuterizētu sūtījumu novērošanu.
JIT (Just in time) koncepcija prasa
precīzas piegādes laika ziņā. Preču piegādātājiem tas prasa regulāras, nelielu
apjomu augstas frekvences piegādes, par kuru apmēriem vienojas pārkrāvējs un
klients. Lai nodrošinātu JIT piegādi tai ir jānoris bez starpgadījumiem, jo
novirzes no plāna praktiski nav kompensējamas. Pie tam jānovērš problēmas, kas varētu rasties preču
saņemšanas un nodošanas saskares punktos,
Kā arī ir jānodrošina papildus (rezerves) kapacitātes gadījumā, ja kāds no TL
sabojājas. Arī tehniskām palīgierīcēm ir liela nozīme preču transporta
atbalstīšanā. Piemēram dažādas sistēmas, kuras ļauj kravas auto vadītājiem
saņemt informāciju par klientu adresēm, izdevīgākajiem maršrutiem, kā arī reisa
plānu u.c. Šādas sistēmas nodrošina nepārtrauktu informācijas apmaiņu starp
vadītāju un vadības sistēmu.
Lai varētu nodrošināt augstu piegādes
frekvenci procesa norisei jābūt standartizētai un secīgai. Šāda veida sistēmas
integrācija arī speditoriem ir svarīga: jo vienveidīgāka ir iekšējā norise kā
arī piedāvājuma profils, jo uzticamāki ir to pakalpojumi. Laika ekonomija ir panākama pielietojot
standartizāciju. Piemēram, konteineri un paliktņi. Šāda standartizēšana ir
nepieciešamība gadījumos, kad preces nelielos daudzumos tiek savāktas vairākās
vietās. Ātra piegāde var notikt tikai tad, ja augstākminētie nosacījumi ir
izpildīti. Pie tā pieder arī tas, ka precēm ir jābūt iekrautām atbilstoši
kārtībai kādā tās būs jāizkrauj(gadījumos, kad viens TL piegādā preci vairākās
vietās).
Lai nodrošinātu augstvērtīgus transporta
pakalpojumus, ir vērts izveidot centrālu transporta vadības sistēmu. Šāda sistēma nodrošina labāku piegādes
koordināciju un pieejas iespējas centrālai datu bankai ar visaptverošu
informāciju.
1.2.5 Pašu transports pret speditoru kompāniju.
Transporta nozare ir kapitāla-, darba-
un energoietilpīga. Tāpēc nepieciešama augsta noslogotība, lai savs autoparks
atmaksātos. Auto parkam ir jābūt ar nelielu TL skaitu, kuriem ir augsta
kravnesība un kuru kapacitātes var tikt pilnībā nodrošinātas. Lielu kapacitāšu
uzturēšana, it īpaši, kas nepieciešamas biežai nelielu kravu pārvadāšanai nes
sevī līdz augstu saistītā kapitāla līmeni un augstas transportēšanas izmaksas.
Šis arguments blakus faktam, ka transporta tirgū tiek piedāvāti aiz vien labāki
un aptverošāki loģistikas pakalpojumi, var tikt uzskatīts par iemeslu tam,
kāpēc jau 1987. gadā 85% ārpus uzņēmuma
transporta pakalpojumu tika veikti izmantojot citu firmu transportu. Būtībā
transportēt preci ar savu transportu ir izdevīgi, ja uzņēmums nākotnē to var
pilnībā noslogot un ja atbilstošais tirgus piedāvājums neapmierina uzņēmuma
intereses.
1.2.6. Reģionālo (apgabalu) pārvadājumu pielietojums transporta izmaksu samazināšanai.
Pieaugošs piegādātāju un sagādājamo
izejvielu sortiments rada uzņēmumam regulāras problēmas uzņēmuma teritorijā,
kas tiek pastiprināts ar tādiem piegādes noteikumiem, kuri veicina apstākļus,
kuri izraisa neorganizētu piegādes procesu (piem. “Frei Werk”).
Kopumā var rasties šādas problēmas:
1.
Palielinās piegādātāju
automašīnu skaits, kas rada sastrēgumus uzņēmuma teritorijā un ārpus tās, kā
arī papildus vajadzību pēc personāla, kuram jānodrošina preču pieņemšanas
process.
2.
Pieaug
transporta izmaksas, kas saistītas ar lielu skaitu mazu apjomu piegāžu.
3.
Netiek nodrošināta noteikto piegāžu termiņu
ievērošana.
Viena
no iespējām risināt šo problēmu ir pielietot apgabalu pārvadājumus sagādes
loģistikā. Šajā gadījumā piegāde no noteiktiem reģioniem tiek uzticēt vienam
piegādātājam. Grafiski to var attēlot šādi:
1. Zīmējumā ir grafiski attēlota
situācija, kad uzņēmumam piegāde notiek atsevišķi, bet 2. kad piegādi veic
reģionālais piegādātājs. 2. situācijā attēlotā piegādē reģionālais piegādātājs
veic atsevišķo atbilstošā reģiona kravu savākšanu un nogādāšanu uzņēmumā. Šādas
sistēmas ieviešana nodrošina sekojošu mērķu sasniegšanu:
·
iespējami daudz transporta
līdzekļu un atsevišķu kravu koncentrācija.
·
Ienākošo transporta līdzekļu
skaita ierobežošana uzņēmuma teritorijā un līdz ar to satiksmes problēmu
novēršana.
·
Transporta izmaksu samazināšana.
·
Transporta dokumentācijas
vienkāršošana.
Pēc piegādātāju izvēles, kas jāintegrē
šajā sistēmā ir jāveic reģionu plānošana. To veicot ir jāņem vērā transporta
līmenis kravnesība, piegādātāju atrašanās vietas, piegāžu biežums, kravu
vienību veids un sūtījumu struktūra, transporta uzņēmumi atbilstošajā reģionā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru