Rīgas Tehniskā universitāte
Inženierekonomikas fakultāte
KONTROLDARBS
priekšmetā
NODOKĻI UN NODEVAS
Ienākuma nodokļa aprēķināšana
Andris Burmeisters
Apl.nr. 991RIB206
II kurss, grupa L-6
Kontroldarba
vadītājs:
Dr. oec. ass. profesors
A.Zvejnieks
Rīga 2000
Satura rādītājs.
Ievads…………………………………………………………….
Latvijas Republikas nodokļu
sistēma…………………………….
Uzņēmuma ienākuma nodokļa
raksturojums…………………….
Nodokļa vieta budžeta ieņēmumos………………………………
Kontroldarba uzdevums………………………………………….
Aprēķinu daļa
……………………………………………………
Uzdevuma
rezultāti………………………………………………
Secinājumi………………………………………………………..
Izmantotās literatūras
saraksts……………………………………lpp.
3.
4.
6.
7.
9.
10.
15.
14.
15.
Ievads.
Jebkura persona, kas gūst ienākumus valstī, ir iedzīvotāju
ienākuma nodokļa vai uzņēmuma ienākuma nodokļa maksātāja.
Uzņēmuma ienākuma nodoklis pieder pie tiešo nodokļu grupas un kopā ar
pārējiem šīs grupas nodokļiem (sociālo un iedzīvotāju ienākuma nodokli)
1997.gadā veidoja 53 procentus no visiem nodokļu ieņēmumiem, 1998.gadā- 56%.
Tāpat kā par citiem nodokļiem, ienākumus gūstošie censoņi
ir nevisai priecīgi par kārtējo maksājumu budžetā, tādēļ ir jāzina nodokļa
pareizais aprēķins. Lai pareizi to izdarītu, jābūt zināšanām par nodokļu
sistēmas mehānismu. Jāzina ne tikai likumīgais ceļš aprēķināšanā, bet arī
likumā paredzētās atlaides un atskaitījumi no apliekamās summas.
Šī darba mērķis ir saprast uzņēmuma ienākuma nodokļa
būtību, tā aprēķināšanu, nozīmīgumu valsts budžetā, kā arī nodokļa ietekme uz
uzņēmējdarbību.
Izvirzītā mērķa sasniegšanai ir pareizi jāapreiķina
ienākuma nodokļa summa, ievērojot LR likumu ”Par nodokļiem un nodevām”, pēc
iespējas jāsamazina apliekamā summa (vadoties pēc uzdevumā dotajiem
norādījumiem).
Latvijas republikas nodokļu
sistēma.
To veido:
¨
valsts nodokļi , kuri tiek uzlikti
saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”;
¨
valsts nodevas, kuras tiek uzliktas
saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām”, citiem likumiem un Ministru
kabineta noteikumiem;
¨
pašvaldības nodevas, kuras tiek uzliktas
saskaņā ar likumu “Par nodokļiem un nodevām” un pašvaldības domes (padomes)
izdotiem saistošiem noteikumiem.
Nodokļu sistēma ir būtisks tirgus ekonomikas
attiecību elements, un ar to
saistās
arī ekonomisko pārkārtojumu panākumi valstī.
Latvijas
nodokļu sistēma sastāv no 10 atsevišķiem valsts nodokļiem:
N.p.k
|
Valsts nodokļa nosaukums |
Likums par nodokļa piemērošanu |
1.
|
Iedzīvotāju
ienākuma nodoklis
|
“Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli”
|
2.
|
Uzņēmumu
ienākuma nodoklis
|
“Par
uzņēmuma ienākuma nodokli”
|
3.
|
Nekustamā
īpašuma nodoklis
|
“Par
nekustamā īpašuma nodokli”
|
4.
|
Pievienotās
vērtības nodoklis
|
“Par
pievienotās vērtības nodokli”
|
5.
|
Akcīzes
nodoklis
|
“Par akcīzes
nodokli”
|
6.
|
Akcīzes
nodoklis naftas produktiem
|
“Par akcīzes
nodoklis naftas produktiem”
|
7.
|
Muitas
nodoklis
|
“Par muitas
nodokli (tarifiem)”
|
8.
|
Dabas
resursu nodoklis
|
“Par dabas resursu nodokli”
|
9.
|
Izložu un
azartspēļu nodoklis
|
“Par izložu
un azartspēļu nodevu un nod.”
|
10.
|
Valsts
sociālās apdrošināšanas Obligātie maksājumi.
|
“Par valsts
sociālo apdrošināšanu”
|
Nodokļu
iekasēšanas mērķi:
¨
nepieciešamo līdzekļu iegūšana to pakalpojumu
apmaksai, kurus sniedz valsts;
¨
nevienlīdzības novēršana ienākumu sadalēm;
¨
no nodokļiem iegūto līdzekļu izmantošana savas
valsts tirgus aizsardzībai no ārējiem konkurentiem;
¨
valsts ieinteresētība kāda produkcijas veida
patēriņa samazināšanā.
Nodokļu
maksātāji ir Latvijas Republikas vai ārvalstu fiziskās un juridiskās personas
un uz līguma vai norunas pamata izveidotas šādu personu grupas vai to
pārstāvji, kas veic ar nodokli apliekamas darbības vai kam tiek garantēts
ienākums nākotnē. Konkrētā nodokļu likumā tiek noteikts konkrētā nodokļa
objekts un maksātāju loks.
Atbilstoši likumam “Par
nodokļiem un nodevām” nodokļu maksātājus klasificē:
¨
iekšzemes nodokļu maksātāji (rezidenti);
¨
ārvalstu nodokļu maksātāji (nerezidenti).
(Shematisku nodokļu maksātāju
sagrupējumu sk. tabulā “Nodokļu maksātāji”).
Nodokļu likumos nodokļu
maksātājs, kurš nav fiziska persona, ir uzskatāms par rezidentu, ja tas
izveidots un reģistrēts saskaņā ar mūsu valsts likumiem. Nodokļu maksātāji,
kuri neatbilst šīm prasībām par rezidenta statusu uzskatāmi par nerezidentiem.
Nerezidenti maksā nodokļus saskaņa ar Latvijas republikas likumiem par Latvijas
Republikā, tās teritoriālajos ūdeņos un gaisa telpā gūto ienākumu, kā arī citus
nodokļus, atbilstoši konkrētajiem nodokļu likumiem.
Uzņēmuma ienākuma nodokļa
raksturojums.
Latvijas Republikas Saeima
1995.gada 2.februārī pieņēma un Valsts prezidents 1995.gada 18.februārī izsludināja likumu “Par nodokļiem un
nodevām”, kurš stājās spēkā ar 1995.gada 1.aprīli un ir uzskatāms par nodokļu
sistēmas pamatlikumu.
Lai nodrošinātu vienotu
kārtību nodokļu un nodevu sistēmā, valstī pamatlikums:
¨
nosaka nodokļu un nodevu veidus;
¨
reglamentē nodokļu un nodevu noteikšanas kārtību;
¨
reglamentē nodokļu un nodevu iekasēšanu un piedziņu;
¨
nosaka nodokļu un nodevu maksātāju tiesības,
pienākumus un atbildību;
¨
nosaka nodokļu un nodevu administrācijas tiesības,
pienākumus un atbildību;
¨
nosaka nodokļu un nodevu jautājumos pieņemto lēmumu
pārsūdzēšanas kārtību.
Likums “Par nodokļiem un nodevām”
attiecas uz visiem nodokļiem un nodevām, izņemot atsevišķus nodokļu likumus,
kuros nepieciešams norādīt specifiskās īpatnības (piemēram, muitas nodokļa
noteikšanas kārtību, iekasēšanu un sankciju piemērošanu, kuru nosaka likums
“Par muitas nodokli (tarifiem)” un Muitas kodekss).
Nodokļa vieta budžeta
ieņēmumos.
1998.gadā ievērojami pieaugušas nomaksātās uzņēmuma ienākuma nodokļa
summas- par 17,6%. Šī nodokļa apjomu lielā mērā noteica pieaugušie uzņēmumu
ienākumi un peļņas apjomi 1997.gadā un līdz ar to lielāki šī nodokļa avansa
maksājumi 1998.gadā. Palielinājās arī šī nodokļa piemaksas virs avansa
maksājumiem, atbilstoši faktiski aprēķinātajām nodokļa summām.
Valsts konsolidētais kopbudžets |
|||||||||
Gadi
|
1996.
|
|
1997.
|
|
1998
|
|
|||
Ieņēmumi
- pavisam
|
1072329
|
|
1307207
|
|
1577400
|
|
|||
Tai skaitā:
|
|
|
|
|
|
|
|||
nodokļu
ieņēmumi
|
874623
|
|
1081589
|
|
1304700
|
|
|||
No tiem :
|
|
%
|
|
%
|
|
%
|
|||
pievienotās vērtības nodoklis
|
267667
|
30.6
|
288523
|
26.68
|
316200
|
24.2
|
|||
akcīzes nodoklis
|
87733
|
10.03
|
119935
|
11.09
|
169500
|
13
|
|||
muitas nodoklis
|
18655
|
2.133
|
21995
|
2.034
|
19800
|
1.52
|
|||
uzņēmuma ienākuma nodoklis
|
57290
|
6.55
|
78635
|
7.27
|
92300
|
7.07
|
|||
iedzīvotāju ienākuma nodoklis
|
153068
|
17.5
|
183474
|
16.96
|
219600
|
16.8
|
|||
īpašuma nodoklis
|
18232
|
2.085
|
20259
|
1.873
|
27300
|
2.09
|
|||
zemes nodoklis
|
12873
|
1.472
|
16924
|
1.565
|
|
|
|||
sociālais nodoklis
|
246717
|
28.21
|
312394
|
28.88
|
427300
|
32.8
|
|||
dabas resursu nodoklis |
1729
|
0.198
|
9150
|
0.846
|
|
|
|||
pārējie nodokļu ieņēmumi
|
10659
|
1.219
|
30300
|
2.801
|
32700
|
2.51
|
1998.gada 3. Un 4. ceturkšņa
uzņēmuma ienākuma nodokļa summas sāka samazināties un 1998.gada otrajā pusgadā
tā iemaksas bija par 30% mazākas nekā pirmajā pusgadā. Galvenais iemesls bija
ekonomiskā un finansu krīze Krievijā. Sakarā ar to, ka virkne Latvija uzņēmumu
ir atkarīgi no Krievijas noieta tirgus, finansu problēmas partnervalstī būtiski
sašaurināja šo uzņēmumu eksportu. Tā dēļ saruka daudzu uzņēmumu ienākumi, tie
neveica reālas uzņēmuma ienākuma nodokļa iemaksas, bet kārtējos avansa
maksājumus sedza no pārmaksām kas bija izveidojušās
iepriekšējā periodā. Turklāt virkne uzņēmumu saņēma atļaujas samazināt avansa maksājumus vai pārrēķināt tos atkarībā no neto apgrozījuma lieluma.
iepriekšējā periodā. Turklāt virkne uzņēmumu saņēma atļaujas samazināt avansa maksājumus vai pārrēķināt tos atkarībā no neto apgrozījuma lieluma.
Kontroldarba
uzdevums.
Zemnieku saimniecība 2000.g.
I ceturksnis
Cēsu raj. Veselavas pagasts
140 ha
1)
Kopējais preču un pakalpojumu apjoms 140000 Ls
2)
Ražošanas izmaksas bez pamatlīdzekļu nolietojuma
summas 15000 Ls
3)
Uzņēmuma pamatlīdzekļu atlikusī bilances vērtība uz
01.01.2000
80000 Ls
Pamatlīdzeļu struktūra:
I kategorija 60 %
III kategorija 10 %
IV kategorija 30 %
4)
Saimniecības taksācijas periodā saņemto subsīdīju
apjoms 2000 Ls
5)
Vides piesārņošanas virslimita maksājumu summa
taksācijas periodā 3000 Ls
Apreiķināt: 1) Uzņēmuma nodokļu summu par 2000. g. I cetrksni;
2) Saimniecības gada ienākuma apjomu.
Aprēķinu daļa.
Saskaņā
ar likumu “Par uzņēmuma ienākuma
nodokli” uzņēmuma ienākuma nodokļa maksātāj- rezidenta un patstāvīgās
pārstāvniecības apliekamais ienākums ir gada pārskata peļņas un zaudējumu
aprēķinā uzrādītais peļņas vai zaudējumu apjoms pirms uzņēmuma ienākuma nodokļa
aprēķināšanas, kas attiecīgi palielināts vai samazināts par to izdevumu vai
izdevumu daļas summu, kuri nav tieši saistīti ar maksātāja saimniecisko
darbību, un par to zaudējumu summu, kurus radījusi maksātāja piederoša sociālās
infrastruktūras objekta uzturēšana. Apliekamais ienākums tiek koriģēts.
Šajā uzdevumā apliekamais
ienākums arī ir jākoriģē. Saskaņā ar uzdevumā dotajiem lielumiem, pie apliekamā
ienākuma būs jāpieskaita:
·
Summu, kuru lauksaimniecības produkcijas ražotāji
saņēmuši subsīdijas veidā
·
ražošanas izmaksas;
·
pamatlīdzekļu nolietojuma vērtība;
·
zemes nodoklis;
·
īpašuma nodoklis.
1.Pamatlīdzekļu nolietojuma vērtība
1.1
Pamatlīdzekļu struktūra:
1.kategorija(ēkas, būves) –
60%
80 000*0,6=48 000 Ls
3.kategorija(datortehnika,skaitļotāji
u.t.t.)- 10%
80 000*0,1=8 000 Ls
4.kategorija(visi pārējie
pamatlīdzekļi)- 30%
=24 000 Ls
1.2Pamatlīdzekļu
nolietojums:
Aprēķinot
pamatlīdzekļu nolietojumu, to nolietojuma likmes ir jāreizina ar 2, pie
ienākumu nodokļa aprēķināšanas.
Nolietojuma
aprēiķins.
Kategorija
|
Lidzekļi LS
|
Nolietojuma
likme %
|
Nolietojms gadā
%
|
Nolietojums
ceturksnī
|
1.
|
48000
|
5×2
|
4800
|
1200
|
3.
|
8000
|
25×2
|
4000
|
1000
|
4.
|
24000
|
20×2
|
9600
|
2400
|
Pamatlīdzekļu
nolietojuma summa I ceturksnī
|
4600
|
2. Zemes nodoklis
Zeme
(ha)
|
Vidējā
kadastrālā paraugvērtība (Ls/ha)
|
Zemes
kadastrālā vērtība (Ls)
|
Zemes
nodokļu likme
|
Zemes
nodokļu summa gadā (Ls)
|
Zemes
nookļa summa ceturksnī
|
||||||
140
|
148
|
20720
|
1,5
|
310,8
|
77,7
|
||||||
3. Īpašuma
nodoklis.
Ar nodokli apliekamā
īpašuma vērtība:
Kategorija
|
Koeficients
|
1.
|
1
|
3.
|
0,4
|
4.
|
0,4
|
3.1. Nolietojums
mēnesī.
Kategorija
|
Kopējā
summa (Ls)
|
Nolietojuma
likme gadā (%)
|
Nolietojums
gadā (Ls)
|
Nolietojums
mēnesī (Ls)
|
1.
|
48000
|
5
|
2400
|
200
|
3.
|
8000
|
25
|
2000
|
166,67
|
4.
|
24000
|
20
|
4800
|
400
|
3.2. Nolietojums
pa mēnešiem.
3.2.1. 1. Kategorijai
Datums
|
Vērtība iepriekšējā mēnesī
(Ls)
|
Nolietojums mēnesī (Ls)
|
Vērtība dotajā datumā (Ls)
|
01.01.2000
|
-
|
-
|
48000
|
01.02.2000
|
48000
|
200
|
47800
|
01.03.2000
|
47800
|
200
|
47600
|
01.04.2000
|
47600
|
200
|
47400
|
Ceturkšņa vidējā nolietojuma vērtība:
(48000 :2 + 47800 + 47600 + 47400:2):4x1 =
35775 (Ls)
3.2.2. 3.kategorija
Datums
|
Vērtība iepriekšējā mēnesī (Ls)
|
Nolietojums mēnesī (Ls)
|
Vērtība dotajā mēnesī (Ls)
|
01.01.2000
|
-
|
-
|
-
|
01.02.2000
|
8000
|
166,67
|
7833,33
|
01.03.2000
|
7833,13
|
166,67
|
7666,66
|
01.04.2000
|
7666,66
|
166,67
|
7499,99
|
Ceturkšņa vidējā
nolietojuma vērtība:
8000:2+7833,33+7666,66+7499,99:2x0,4=
2324,9985 (Ls)
3.2.3.
4.kategorija
Datums
|
Vērtība iepriekšējā mēnesī (Ls)
|
Nolietojums mēnesī (Ls)
|
Vērtība dotajā mēnesī (Ls)
|
01.01.2000
|
-
|
-
|
24000
|
01.02.2000
|
24000
|
400
|
23600
|
01.03.2000
|
23600
|
400
|
23200
|
01.04.2000
|
23200
|
400
|
22800
|
Ceturkšņa vidējā nolietojuma vērtība:
24000:2 + 23600 +
23200 + 22800:2x0,4 = 7020 (Ls)
3.3. Īpašuma
nodokļa likmes
Ar
nodokli apliekamā īpašuma vērtība (Ls)
|
Nodokļa likmes
|
No
1500 līdz 25000
|
0,5
% no īpašuma vērtības virs 1500 Ls
|
Virs
25000 līdz 50000
|
117,50
lati + 1,5% no īpašuma vērtības virs 25000 latiem
|
Virs
50000 līdz 250000
|
492,50
lati + 2% no īpašuma vērtības virs 50000 latiem
|
Virs
250000 līdz 750000
|
4492,50
lati + 2,5% no īpašuma vērtības virs 250000 latiem
|
Virs 750000
līdz 2500000
|
16992,50
lati+3,5% no īpašuma vērtības virs 750000 latiem
|
Virs 2500000
|
78242,50
lati+4,0% no īpašuma vērtības virs 2500000 latiem
|
3.4. Kopējā
īpašuma vērtība, kura apliekama ar nodokli:
Kategorija
|
I ceturksnī vidējā vērtība (Ls)
|
1.
|
35775
|
3.
|
2324,9985
|
4.
|
45119,9985
|
3.5. Īpašuma
nodokļa I ceturkšņa summa:
((45119,9985 –
25000):4)×1,5% + 117,50 = 104,82 (Ls)
4.1. Ar ienākuma nodokli apliekamā summa:
Kopējais saražotās produkcijas apjoms (Ls)
|
Ražošanas izmaksas (Ls)
|
Pamatlīdzekļu nolietojuma summa (Ls)
|
Zemes nodoklis (Ls)
|
Īpašuma nodoklis (Ls)
|
Subsīdijas summa (Ls)
|
Kopā apliekamais nodoklis (Ls)
|
140000
|
15000
|
4600
|
77,7
|
104,82
|
2000
|
118217,82
|
4.2. Uzņēmuma ienākuma nodokļa summa:
118217,82×25% = 29554,37 (Ls)
5. Saimniecības gūtā ienākuma apjoms pēc
ienākuma nodokļa nomaksas.
Nodoļa maksājums dabas resursu lietošanas
apjomiem, kas pārsniedz limitos noteiktos, kā aī likumos paredzētās sankcijas,
soda naudas un piedziņas, nodokļa maksātājs maksā no uzņēmuma peļņas pēc tam,
kad atskaitīts ienākuma nodoklis.
118217,82-29554,37-3000
= 85663,45 (Ls)
Secinajumi:
Vēl A. Smits formulēj četras pamatprasības
nodokļu sistēmai, kuras ir patiesas vēl šo dienu, un kuras šodienas valodā
varētu interpretēt šādi:
1.
Visām juridiskām un fiziskām personā,, kuras gūst
ienākumus, ir jāpilda nodokļu maksājumi tās valss uzturēšana, kurā viņi dzīvo,
strāda un kuras aizsardzība tie atrodas.
2.
Nodokļu maksājumu nosacījumiem jābūt precīzi
noteiktiem( termiņos, iekasēšanas kārtībā, maksājumu summai).
3.
Nodokļu iekasēšanas kārtībai un laikam ir jābūt
ērtam nodoļu maksātājiem.
4.
Nodokļu iekasēšanas kārtībai jābūt vienkāršai un
lētai.
Acīmrdzami, ka ideālas nodokļu sistēmas, kura
apmierinātu visus, neeksistē. Jebkura sistēma – tas noteikts pragmatiskais
kompromis ar dažādu tuvinātības pakāpi ideāliem principiem.
Ideālai nodokļu sistēmai jāievēro kā fizisko
un juridisko peronu itereses, tā arī valsts intereses, sabiedrības kopumā.
Atševišķu personu intereses( ka fizisko, tā arī juridisko) attiecības pret
nodokļiem ir diezgan saprotamas – jo mažak, jo labāk, kaut vai daudzi no tiem
cerēs uz valsts palīdzību, kuras viens no ienākuma avotiem ir nodokļi! Populārs
uzskats, ka sabiedrības intereses kopumā izpaužās mērķi savākt pēc iespēja
lielāku nodokļu summu, pirmkārt, lai palēninātu inflacijas tempus, otrkārt, lai
mīkstinātu lejupslīdi valsts ekonomikā.
Izstrādājot
jaunus nodokļu likumprojektus, nepieciešams prognozēt optimālās nodokļu likmes
atbilstošas tautsaimniecības procesiem, nodokļu maksātaju maksas spējai un
uzņēmējdarbības sekmēšanas interesēm. Nodokļu likmes nedrīks ierobežot uzņēmēja
centienus palielināt peļņu.
Novērtējot uzņēmuma ienākuma nodokli, secinu
ka tas ir proporcionāls nodoklis, jo šajā gadījumā nodokļa summa ir
proporcionāla katra uzņēmuma ienākumiem. Tomēr īstenībā tas uzvedas kā
regresīvs nodoklis, tāpēc vajadzētu diferencēt tā likmi un noteikt tā raksturu
kā progresīvu.
Uzņēmuma īpašuma nodokļa risināšanai tika
izmantota metode, ko parasti nelieto apreiķināšanai par ceturksni. Lai
izpildītu vajadzīgo uzdevumu , tika izmantota formula īpašuma nodokļa
apreiķināšanai uz gadu, kura tika pielāgota, lai apreiķinātu pirmajam
ceturksnim. Reāli īpašumanodokli apreiķina tikai uz gadu.
Izmantotās literatūras saraksts.
1.
A. Zveijnieks “Nodokļi un Nodevas”,Rīgā, 1998. gads.
2.
E. б. яковлева “Makроэkoномиka”,
1997. gads. – 380 lpp.
3.
K. р. Makkoннeл “эkoнoмиkс”, Moskva, 1992. gads.
4. Ziņojums par Latvijas Tautsaimniecības attīstību, Latvijas
republikas Ekonomikas ministrija, Rīgā, 2000. gads.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru