Referāts
Ieskats Zigmunda Freida psihoanalīzē
Studentu korporācijas “Lettgallia”
1999.gada 2.semestra
krustdēls
Roberts Kantsons
Rīgā, 2001.gada 24. aprīlī
Satura rādītājs
1.
Ievads 3.lpp.;
2.
Z.Freida dzīves dati 4.lpp.;
3.
Idejas par bezapziņu pirms Freida 5.lpp.;
4.
Freida galvenās idejas un atklājumi 7.lpp.;
5.
Freida sekotāji 12.lpp.;
6.
Nobeigums 13.lpp.;
7.
Izmantotās literatūras saraksts 14.lpp.
Ievads.
Freids ir psihoanalīzes tēvs. Gan viņš pats, gan arī citi piekritusi, ka
psihoanalīze ir viņa garabērns. Ar to pilnībā pietiek, lai uz visiem laikiem
cilvēks tiktu ierakstīts cilvēces vēstures dižāko domātāju zelta lappusēs.
Freida darbi bija par pamatu 20.gs. notikušajai seksa revolūcijai, lai gan
tas nebūt nebija Freida mērķis. Mūsdienās viņa izveidotā un citu zinātnieku
apstrādātā psihoanalīzes medicīniskā daļa ieņem ievērojamu lomu cilvēku
psihisko disfunkciju, neirožu un citu psihisku traucējumu ārstēšanā.
Psihoanalīzes filosofiskā daļa ir ietekmējusi mākslu, filosofiju, reliģiju,
morāli, un panāca vēl nebijušu progresu
cilvēka būtības izskaidrošanā, un lika cilvēcei ar pavisam citādām acīm
paskatīties uz sevi. Sākotnēji šāda cilvēces atkailināšana daudziem šķita
nepieņemama, un plīvura noraušana no tolaik un arī mūsdienās diezgan intīmas
sfērās diezgan nepatīkama, taču drīz vien Freidam radās kupls pulks sekotāju un
viņa atklājumus vienkārši nevarēja neņemt vērā.
Viņa darbi izmainīja 20.gs psiholoģiju, atrisināja
cilvēka garīgās dzīves uzbūves pamatjautājumus, sniedza skaidrojumu
pārdzīvojumiem, krīzēm, atspoguļoja cilvēka ilūzisko sevis un pasaules uztveri.
Šeit jāmin, ka lai gan Freida uzskati ir ļoti populāri
ASV un amerikāņu sociologs Pīters Bergers ir teicis: “Freida nebūtu, viņš būtu
jāizdomā”. Arī rietrumeiropā Freida uzskatiem ir atvēlēta nozīmīga vieta, taču,
pateicoties PSRS, kur komunistiskā režīma ietvaros Freidam vietas nebija, arī
Latvijā, kas tikai nesen ir sākusi atkopties no komunisma, un vēl aizvien
atrodas komunisma mantojuma ēnā, Freids, lai gan protams tiek novērtēts, tomēr
vesela paaudze ir uzaugusi bez viņa. Tāpat arī citiem ievērojamiem domātājiem
vēl arvien ir ierādīta nepiedodami maza vieta skolu programmās.
Es līdz šim biju tikai ļoti virspusīgi pazīstams ar
Freida darbiem un uzskatiem. Tāpēc, uzskatīdams par nepieciešamu un vēlēdamies aizpildīt šo robu savās
zināšanās, nolēmu par referāta tēmu izvēlēties šo sev tumšo lauciņu.
Līdz ar to par šī referāta mērķi esmu izvirzījis
izglītojošas, paskaidrojošas informācijas sniegšanu par Freida darbiem,
atklājumiem, nepametot novārtā arī viņa visai interesanto dzīvi. Taču viņa
dzīvesstāstam atvēlot otršķirīgu lomu.
Freida dzīves dati.
Zigismunds Freids ir dzimis 1856.gada 6.maijā Freiburgā, Austroungārijā
(tagadējās Čehijas teritorijā, Pžīborga) ebreju ģimenē. 1860.gadā Freidu ģimene
antisemītisku tendenču dēļ pārceļas uz Vīni, kur Zigismunds Freids arī pavada
sava mūža lielāko daļu. 1873.gadā viņš uzsāk medicīnas studijas Vīnes
universitātē, 1877.gadā sāk strādāt Ernesta Brikes Fizioloģijas institūtā,
uzraksta savas pirmās zinātniskās publikācijas, maina savu vārdu un kļūst par
Zigmundu. 1881.gadā 31.maijā viņš iegūst doktora diplomu, nākošajā gadā
saderinās ar Martu Bernaisu, ar kuru pēc 4 gadiem arī apprecas. Izgājis
stažēšanās periodu Fizioloģijas institūtā, 1883.gadā Freids uzsāk savu ārsta
privātpraksi un publicē pirmos ar neiropsiholoģiju saistītos rakstus. Tā laika
Freida meklējumus spilgti izgaismo notikumi ar kokaīnu, kura iedarbību viņš
izmēģināja pats uz sevis, kā arī uz sev tuviem cilvēkiem. Viņa eksperimenti
nodarīja nopietnu ļaunumu vairākiem viņa brīvprātīgajiem izmēģinātājiem.
1885.gadā Freids uzvarēja Vīnes universitātes rīkotajā konkursā par
privātdocenta vietu un devās praksē pie viena no tā laika ievērojamākiem
neiropatalogiem Žana Martēna Šarko uz Parīzi. Šarko domas, ka psihisko
traucējumu cēloni vajag meklēt nevis anatomijā, bet psiholoģijā, dziļi
ietekmēja Freidu. No 1886.gada līdz 1896.gadam Freids strādāja par neiroloģijas
nodaļas vadītāju 1.bērnu slimību institūtā, un šajā laika viņa ģimenē piedzima
6 bērni. Viņš sāk ārstniecībā izmantot hipnozi, taču 1892.gadā pilnībā atsakās
no tiešās hipnozes izmantošanas ārstniecībā, jo pārliecinās, ka tā dod
nenoturīgu rezultātu un traucē izprast neiro-psiholoģisko slimību dabu.
1895.gada viņam izdevās sapņa pilna interpretācija. 1896.gadā pirmo riezi viņš
lieto apzīmējumu psihoanalīze. 1902.gadā Freidam piešķir ārkārtas profesora
nosaukumu, un līdz 1938.gadam viņš ir Vīnes universitātes profesors.
Turpmākajos gados Freids lasa universitātē lekcijas un regulāri publicē savus
darbus par psihoanalīzi līdz pat mūža beigām. 1908.gadā notika pirmais
starptautiskais psihoanalītiķu kongress Zalcburgā. 1909.gadā Freids kopā ar
Šandonu Ferenci un Karlu Gustavu Jungu pēc amerikāņu kolēģu uzaicinājuma devās
uz ASV, kur lasīja lekcijas. Kad 1938.gadā vācieši okupēja Austriju, Freids
emigrēja uz Londonu, viņa māsas, kuras palika Austrijā, gāja bojā
koncentrācijas nometnē. 1939.gada 23.septembrī, būdams smagi slims ar vēzi,
Freids lūdza izbeigt viņa ciešanas. Viņam tiek injicēts morfijs, un Freids
mirst.
Idejas par bezapziņu pirms
Freida.
Ir zināms, ka cilvēka uzvedības galvenais regulators ir apziņa. Freids
atklāja, ka aiz apziņas kārtas ir apslēpta milzīga personības neapzināta varenu kaislību, aizraušanos un
vēlmju masa. Freids, būdams ārstējošs ārsts, saskārās ar to, ka šie neapzinātie
pārdzīvojumi un motīvi var nopietni apgrūtināt cilvēka dzīvi un pat būt par
psihisku slimību cēloni. Tas viņam lika meklēt līdzekļus, kā atbrīvot savus
pacientus no konflikta starp to, ko saka viņu apziņa, un apslēptām, aklām,
neapzinātām vēlmēm. Tā radās Freidiskā dvēseles dziedēšanas metode, nosaukta
par psihoanalīzi. Freidiskā metode daudzās valstīs ir iegājusi psiholoģijas,
psihoterapijas un psihiatrijas mācību grāmatās.
Psihoanalītiskā filosofija, kuras empīriskā bāze ir psihoanalīze, padziļina
un papildina dzīves filosofiju un no savas pozīcijas cenšas skaidrot
personības, kultūras un sociālās tendences.
Psihoanalītiskās orientācijas teorētiķi ilgu laiku uzskatīja Freidu par
zinātnieku, kurš pirmoreiz atklājis bezapziņas sfēru un ar to paveicis
apvērsumu zinātnē. Šis uzskats ir ļoti izplatīts, taču nav gluži patiess. Jau
vēdiskajā literatūrā, t.i. upanišadēs, tiek runāts par dzīves enerģiju, kura
savos pirmsākumos ir neapzināta. Platons prātoja par cilvēka neapzinātajām
zināšanām. 17-18gs literatūrā apspriešanas priekšplānā izvirzās jautājumi, kas
saistīti ar psihes izpratni un saprāta lomu cilvēka dzīvē. Pamatjautājums bija,
vai uzskatīt cilvēka psihi apveltītu vienīgi ar saprātu, vai var arī pieļaut,
ka daļa procesu notiek automātiski, neapzināti un spontāni. Dekarts šo
jautājumu vēlējās atrisināt viennozīmīgi, pasludinot, ka cilvēka psihē nav un
nevar būt nekas cits kā apzināti norisinošies procesi. Maksima: “Es domāju,
tātad es esmu” - ir šādas filosofijas balsts. Pret saprāta absolutizāciju
iestājās Spinoza, kurš uzskatīja, ka cilvēki drīzāk seko savām vēlmēm nekā
saprātam un vēlmes ir cilvēka būtība. Neapzinātā problēma atspoguļojas arī
Kanta filosofijā. Kants atrod, ka mums var būt priekšstats, ko mēs to
neapzināmies. Viņš izšķir skaidros un neskaidros priekšstatus. Kants nešaubās,
ka cilvēka neskaidro priekšstatu joma ir visai plaša. Lielu lomu uz
psihoanalītiskās filosofijas izveidošanos atstāja Šopenhauera un Nīčes
filosofija. Šopenhaueram bezapziņa ir “pasaules griba”, visa esošā pirmsākums.
Nīče tam pievienojas, bet vairāk koncentrējas uz bezapziņas izpēti, kā tā
funkcionē cilvēka būtības dzīlēs. Freidam bezapziņa ir kaut kas psihisks, kas
padodas aptveršanai tikai kopsakarībā ar cilvēku. Vācu filosofs un psihologs
T.Lipse paziņoja, ka neapzinātie procesi aizņem īpašu vietu psihē un uzskatīja,
ka galvenais cilvēka psihē ir neapzinātais un ir jākoncentrējas uz neapzinātās
psihes likumsakarību un funkcionēšanas izskaidrošanu.
Cilvēces attīstība ir pakāpeniska, un lieli atklājumi nekad nevarētu
rasties uz nesagatavotas augsnes un priekšlaicīgi. Tāpēc, faktam, ka Freids
nebija pirmais, kas aizdomājās, ka cilvēkam varētu pastāvēt milzīga, neapzināta
psihes daļa, kas spēlē noteicošo lomu, nav tik izšķirošas nozīmes, jo viņš bija
tas, kurš atklāja bezapziņas likumsakarības un izskaidroja tās funkcionēšanu.
Pie kam, ja iepriekšējo laiku filosofiskās sistēmās bezapziņas statusu labākajā
gadījumā skatīja mijiedarbībā ar apziņu, tad Freids iet tālāk. Viņš ne tikai
apskata mijiedarbību starp cilvēka psihes abām daļām, bet arī centās atklāt
bezapziņas satura raksturojumu, ieraudzīt dziļākos iekšējos procesus, kas noris
bezapziņā.
Freida galvenās idejas un
atklājumi.
Kas ir psihoanalīze? Psihoanalīze (no grieķu val. Psyche-dvēsele un
analysis-risinājums)-psihoterpijas daļa, Freida izstrādātā ārstniecības metode
histērijas ārstēšanai. Vēlāk Freids to pārstrādāja par psiholoģisku doktrīnu ar
novirzi uz cilvēka iekšējo, slēpto dvēseles pamatu izpēti. Šī doktrīna balstās
uz pieņēmumu, ka patoloģisko priekšstatu komplekss, it īpaši seksuālais, tiek
izstumts no apziņas un tālāk jau darbojas no bezapziņas sfēras (kas tiek
uztverta kā seksuālo velmju valdīšanas vieta) un zem dažādām maskām nokļūst
apziņā un traucē garīgo vienotību. Dzīvē šāds bezapziņā izstumts komplekss
izpaužas kā aizmiršana, pārteikšanās, nepatiesa rīcība, neiroze. Šāda kompleksa
ārstēšana notiek, sarunā cenšoties izsaukt šo kompleksu no bezapziņas un ļaujot
tam izlādēties. Freids apgalvoja, ka tur, kur bija Tas, ir jānāk vietā Es
(ego), līdz ar kompleksa iznākšanu apziņā tas zaudē savu psihisko enerģiju, kas
pirms tam neatrazdama nevienu izeju, radīja neirotiskus simptomus.
Psihoanalīzes piekritēji ierāda seksuālajam (libido) centrālo lomu, skatot
cilvēka garīgo dzīvi kopumā kā seksuālo velmju sfēru, kur valda neapzinātas
seksuālās vēlmes.
Psihoanalīzi mēs varam
skatīt trīs līmeņos
1)
kā psihoterapijas metodi,
2)
kā cilvēka psiholoģijas izziņas metodi,
3)
kā pasaules uztveres, psiholoģijas un filosofijas
zinātnisko sistēmu.
Apskatot jautājumu par apziņas un bezapziņas attiecībām Freids uzskata, ka
jebkurš garīgs process sākotnēji eksistē bezapziņā un tikai pēc tam var nonākt
apziņā. Pie kam nonākšana apziņā nav obligāts process, jo ne visi psihiskie
procesi kļūst apzināti. Viņš salīdzina bezapziņas shēmu ar lielu priekštelpu,
kur atrodas visas garīgās vēlmes, un apziņu ar tai pieguļošu mazu istabiņu -
salonu. Pa ceļam no priekštelpas uz salonu stāv sargs, kas apskata katru garīgo
vēlmi un izlemj, vai laist viņu istabā vai nē, un, pat ja šī vēlme nonāk
salonā, tas vēl nenozīmē, ka tā tūdaļ kļūst apzināta. Tā kļūst par apzinātu
tikai pēc tam, kad pievērš sev apziņas uzmanību, kas atrodas salona galā. Ja
priekštelpa ir bezapziņas vieta, tad salons ir pirmsapziņas vieta, un tikai pēc
tam faktiski atrodas patiesā apziņa.
Vēlāk šis modelis tiek modificēts, un savas radošās evolūcijas gala
rezultātā Freids cilvēka psihisko dzīvi apskata kā modeli, kas sastāv no trīs
komponentiem- Tas, Es (ego), Virs-es (super-ego).
Ar Tas tiek saprasta
visprimitīvākā institūcija, kas aptver visu iedzimto, pakļautu apmierinājuma
principam, un neko nezinošu par realitāti, un sabiedrību.
Ego- vadās pēc realitātes principa, izstrādājot dažādus mehānismus, ar kuru
palīdzību adaptēties pastāvošajā vidē piemērojoties tās prasībām. Ego ir
starpnieks starp stimuliem, kas nāk no organisma dzīlēm no vienas puses un
realitātes atbildes reakcijām no otras. Pie ego funkcijām pieder organisma
pašsaglabāšanās, ārējo iedarbību saglabāšana atmiņā, izvairīšanās no bīstamām
ietekmēm, un kontrole pār instinktu prasībām, kas nāk no Tas.
Īpaša uzmanība jāpievērš super-ego, kas ir morāles, jūtu kontrolējošais un
sodošais aģents. Un, ja Tas ir noteikts ģenētiski, ego ir individuālās
pieredzes produkts, tad super-ego ir no citiem cilvēkiem nākošās ietekmes
produkts.
Kā tas darbojas? Ja ego pieņem lēmumu izdarīt darbību, ko vēlas TAS, bet
pretēji super-ego, tad par to saņem sodu sirdsapziņas pārmetumu un vainas
apziņas veidā. Super-ego bieži rīkojas nežēlīgi, un, lai glābtos no dažādo
spēku destruktīvās ietekmes, ego glābjas ar dažādu aizsardzības mehānismu
palīdzību - izstumšana, racionalizācija, regresija, sublimācija. Izstumšana ir
neapzināta jūtu, domu un vēlmju rīkoties izstumšana no apziņas. Nonākušas bezapziņā, tās tomēr turpina
motivēt uzvedību, izdara uz to spiedienu, pārvēršas par satraukuma sajūtu, kad
šādas domas tomēr nonāk apziņā. Regresija ir noslīdēšana uz primitīvāku
uzvedības un domāšanas līmeni. Sublimācija ir viens no mehānismiem, ar kura
palīdzību aizliegtā seksuālā enerģija izlādējas kaut kādās sabiedrībai
pieņemamās formās, viens no veidiem ir māksla. Freida nopelns ir dinamisko
attiecību jautājumu izstrāde starp neapzinātiem un apzinātiem cilvēka rīcības
motīviem.
Sekojot bioloģiskajam domāšanas stilam, Freids sākotnēji izvirzīja divus
instinktus, kas virza uzvedību - pašsaglabāšanās un seksuālais instinkts
(libido), kas nodrošina nevis indivīda, bet gan visa veida saglabāšanos.
Bezapziņa tika traktēta kā aklā libido enerģijas piepildīta, kas nezin neko
citu, kā tikai apmierinājuma principu, ko cilvēks izjūt, šai enerģijai
izlādējoties.
Pētot savus sapņus, Freids nonāca pie slēdziena, ka sapnis nav nekas cits
kā apslēpto vēlmju kods, kas sapnī parādās dažādos tēlos pārvērstā veidā. Tāpēc sapņu iztulkošana ir
psihoanalīzes trumpis, bet pati sapņa iztulkošana ir šifrs uz visām cilvēka
kaislībām, tā kā sapnī notiek psihiskā aparāta regresija. Tāpat arī dažādas
kļūdainas darbības piemēram, vārdu aizmiršana, pārteikšanās, pārrakstīšanās,
tiek izskaidrotas kā apslēpti motīvi, jo cilvēka psihiskajās reakcijās nekā
nejauša nav. Kopumā psihoanalīze ir masku teātris, kur galvenais aktieris ir
vēlmes.
Pirmā pasaules kara laikā Freids ienes korekcijas savā
instinktu shēmā. Viņš atklāj, ka blakus jau iepriekšminētajiem instinktiem
pastāv arī nāves instinkts, tiekšanās pēc nāves. Pēc Freida šis instinkts sevī
ietver arī vēlmi iznīcināt ne vien sevi, bet arī citus, tieksmi uz agresiju,
kas ir cilvēka dabā ietverta bioloģiska vēlme.
Edipa komplekss ir mazuļa attieksme pret vecākiem, zēns izjūt kaislību pret
māti, uztverot tēvu kā pretinieku, kurš izraisa naidu un bailes. Šī kompleksa
pārvarēšanai ir būtiska nozīme cilvēka normālai turpmākajā dzīvē.
Interesanta ir
Freida attieksme pret reliģiju. Freids uzskatīja, ka reliģija ir masu ilūzija,
bet ilūzija pēc savām funkcijām ir ļoti līdzīga neirozei uzmācīgā stāvoklī.
Reliģija palīdz cilvēkiem piemēroties savas eksistēšanas neizturamiem
apstākļiem. Freids raksta - psihoanalīze iemācīja mūs redzēt intīmo saiti starp
tēva kompleksu un ticību Dievam, tā mums parādīja, ka personificētais Dievs nav
nekas cits, kā idializēts tēvs, un mēs redzam ik dienas, ka jauni cilvēki zaudē
reliģisko ticību, līdzko zūd tēva autoritāte. Freids sliecas uz secinājumu par
iedzimtu Edipa kompleksu reliģisku vajadzību veidā. Nosaucot reliģiju par
kolektīvu uzmācības neirozi un masu ilūziju, Freids tomēr tajā redzēja glābiņu
no individuālām neirozēm. Šāda reliģijas interpretācija bija man jaunums. Es
gan biju aizdomājies, ka reliģijas ir sava veida miera gūšanas avots, kur
cilvēki bēg no realitātes un vēlmes patstāvīgi domāt, tādējādi gūstot
apmierinājumu pašapmānā, taču šī Freida izstrādātā reliģijas kā neirozes un
masu ilūzijas koncepcija manas domas šajā jautājumā konkretizēja. Taču nav
pamata uzskatīt, ka Freids būtu ateists. Viņš nepretendē, un viņa mērķis nav
bijis nedz pasaules un cilvēku izcelsmes traktējums, ne citu šāda veida
filosofisku problēmu atrisināšana. Freids vienkārši norādīja, ka reliģijai ir
kopīgas iezīmes ar uzmācīgu neirozi, un, paskatoties uz atsevišķiem cilvēkiem
un cilvēku grupām, es tam sliecos piekrist.
Freids uzskatīja,
ka katrs cilvēks ir kultūras pretinieks. Kultūra, ko ir izveidojusi cilvēku
sabiedrība savas eksistences nodrošināšanai, uzliek tās indivīdiem daudz dažādu
bezapziņas instinktu krātuves Tas ierobežojumu. Varētu uzskatīt, ka instinktu
ierobežošana cilvēku padarīs kulturālāku un cilvēks apspiežot Tas, kļūs
sabiedrībai lietderīgs indivīds (cilvēks - mašīna). Taču Tas nav noslāpējams un
līdz ar to cilvēki sabiedrības ierobežojumu dēļ (super-ego) jūtas apspiesti un
nelaimīgi, un katrs individuāli kultūru
ienīst. Pēc Freida domām, civilizācijai attīstoties arvien vairāk izplatās
psihiskās saslimšanas, ko rada neirotiskā kultūra, kad par pacientiem kļūst
viss cilvēku dzimums.
Tāpat Freids savos darbos ir veltījis īpašu uzmanību tabu - kategoriskam
aizliegumam. Secinājis, ka tas ir viens no sabiedrības regulēšanas līdzekļiem,
kura izcelsme ir dziļi aizvēsturiska, un
dažreiz tabu ir grūti atrast pamatojumu. Pastāv pieņēmums, ka tabu
aizvēsturiskos laikos ir radījušas tā laika autoritātes kā valdīšanas līdzekli
un tas dziļi, jo dziļi ir iespiedies cilvēku apziņā, taču bezapziņā ir palikusi
tieksme pārkāpt tabu un tik pat lielas bailes no šādas rīcības. Taču tabu nav
neiroze un tā izcelsme ir nevis seksuālas dabas, bet sociālas. Ar laiku tabu
cieši saauga ar reliģiju kā vienotu sabiedrības regulēšanas formu.
Freida sekotāji.
Freidam bija daudz sekotāju, ievērojamākie no tiem K.G.Jungs un A.Adlers,
kas ir izveidojuši paši savus novirzienus. Pirmais to nosauca par analītisko
psiholoģiju, otrs par individuālo. Neapmierinātība ar vairākām Freida
psihoanalītiskajām metodēm un postulātiem noveda pie atšķelšanās no Freida, bet
ne atšķelšanos no psihoanalīzes.
Viens no K.G.Junga jauninājumiem bija kolektīvā bezapziņa kā senču
mantojums, kas veidojas no vairākām apslēptām psihiskām struktūrām, ko Jungs
nosauca par arhetipiem. Arhetipi cilvēkā darbojas instinktīvi un var
uzplaiksnīt spontāni bez jebkādas tradīciju klātbūtnes. Lai gan Jungs piekrīt
tam, ka seksualitātei ir milzu nozīme, tomēr viņš noliedz, ka tā būtu vienīgā
cilvēka personības kopuma izpausme, un norāda neirožu piemērus (sociālā
adaptācija, prestiža jautājumi, traģisku notikumu ietekme), kuriem nav
saistības ar seksualitāti.
Adlers savukārt kā
galveno attīstības faktoru redzēja cilvēka nepilnvērtības sajūtu. Cilvēka
ķermeņa defekti viņā izraisa
nepilnvērtības sajūtu, kas tiek pārvarēta kompensējot sevi citās radošās
formās. Neirožu izcelsmi Adlers redzēja nepilnvērtības kompleksā.
Neofreidisti ( K.Hornijs, E.Froms, V.Raihs, G.Markuze)
apvienoja Freida psihoanalīzi ar socioloģiskajām teorijām. Par neirožu
izcelsmes iemeslu viņi uzskata bērna trauksmi saskaroties ar viņam naidīgo
pasauli. Vēlāk par neirozes iemeslu kļūst indivīda nespēja sasniegt harmoniju
ar mūsdienu sabiedrības sociālo struktūru, kas rada cilvēkā vientulības,
atsvešināšanās sajūtu no apkārtējiem. Caur indivīda izdziedēšanu vajadzētu
notikt visai sabiedrības izdziedēšanai.
Nobeigums.
Psihoanalīze ne tikai skaidro
cilvēka psihisko uzbūvi, bet ir arī filosofija. Tā ir tālu no optimisma. Mēs
esam apveltīti ar tādu un ne citādu fizisku un psihisku organizāciju, ko neesam
spējīgi izmainīt. Cilvēks ir ielikts ietvarā, no kura nespēj izrauties.
Psihoanalīze māca cilvēkam nebūt tik pārliecinātam par savu saprātu un
racionalitāti, jo ilūzijas mēs mēdzam uztvert par realitāti, vēlamo par
patieso. Mūsu skaidrais saprāts ir tālu no kristāldzidras domāšanas, un skaistā
doma, kas Jums tagad ir ienākusi prātā, un ko Jūs domājat esam nupat paši
izdomājuši, iespējams ir Jums piespēlēta no zemapziņas kā kāda kompleksa
izpausme. Cilvēks, izrādās, ir stipri iracionālāka un kaislību nomāktāka būtne
nekā mēs iedomājamies. Cilvēks ir būtne, kas meklē baudu, bet atcerēsimies
baudas ir dažādas. Jau Freids atzina, ka seksuālai un erotiskais nav jāmeklē
tikai ģenitālajā, taču iespējams, ka Freids ir nedaudz pārspīlējis seksuālā
nozīmi vesela un seksuāli apmierināta cilvēka dzīvē. Ne velti Freida mācība ir
daudzējādi izmainīta, modificēta, uzlabota un pārveidota. Tomēr Freida
pamatnostājas, šķiet, ir bijušas tuvu patiesībai, un problēma, ko viņš pacēla
un iemācījās arī risināt, nenovērtējama. Ceru, ka mans referāts Jums ir sniedzis
ko jaunu, kā arī tas Jums noteikti liks aizdomāties par sevi, savām domām,
problēmām un varbūt tās ieraudzīt nedaudz citādā gaismā.
Izmantotā literatūra.
1)
Z.Freids “Kādas ilūzijas nākotne” 1996.g.Rīga;
2)
Z.Freids “Īgnums kultūrā” 2000.g. Zvaigzne ABC;
3)
Z.Freids “Psihoanalīzes nozīme un vēsture”;
4)
I.Šuvajevs “Nekomfortablā kultūra” 2000.g.Zvaigzne ABC;
5)
I.Šuvajevs “Laimi un baudu meklējot” 2000.g. Zvaigzne
ABC;
6)
I.Šuvājevs “Nākotne bez ilūzijām” 1996.g. Rīga;
7)
Zinātņu aspiranta A.V. Kuzina referāts “Z.Freida
reliģiskās koncepcijas - psihoanalītisko metožu kopumā izpēte”, 1997.g.
Doņecka;
8)
Referāts “Z.Freida psihoanalīze un neofreidisms” 1998.g.
Maskava;
9)
Vasīlija Kučerjajeva referāts “Psihoanalīzes koncepcija”
Maskava.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru