Silvija Gūtmane
Zinātniskā
vadītāja –
Dr.
psych.- Irina Lika
Izglītības sistēmas reformu laikā ir būtiski atrast vietu skolēnu
personības attīstībai. Viens no
~sodienas audzināšanas darba pamatmērķiem, kas fiksēts “Koncepcijā audzināšanas
darbībai pamatizglītības un vidējās izglītības iestādēs”, ir audzināt humānu,
socializēties spējīgu personību.[ 8; 1]
Mūsdienās
aktualizējušās tādas problēmas, kā nežēlīga izturēšanās pret bērnu, pamazām atklātībā
nākusī bērnu seksuālā izmantošana, bērnu un jauniešu pašnāvību skaita
pieaugums, pieaugošais psihosomatisko saslimšanu skaits jauniešu vidū,
narkomānija, alkoholisms, mediju ietekme uz bērniem un jauniešiem, jaunas
reliģiskas kustības.
Problēmas, kas
satrauc visas pasaules pedagogus, psihologus un sociālos darbiniekus ir
vardarbības izraisītās sekas, kas ietekmē visu turpmāko cilvēka dzīvi. Ir
aktualizējies jautājums, kā pasargāt bērnu no vardarbības, lai pēc iespējas
mazāk būtu jānodarbojas ar vardarbības seku korekciju.
E.Eriksons
5.psihosociālās attīstības stadiju raksturo kā identitātes meklēšanas stadiju.
Tas ir laiks, kad jaunietis cīnās starp pozitīvo un negatīvo sava “Es”
identitāti, apkopojot visu savas dzīves pieredzi (dzīves lomas), pārdomā un
ieskicē nākotnes perspektīvas. [12;42] Šo laiku dēvē arī par emocionālo
apjukumu, kad jaunietī notiek bieža pašizjūtu maiņa, taču pats jaunietis to
izskaidrot neprot.
Jaunietis grib
būt pieaudzis, grib, lai pret viņu izturētos kā pret pieaugušo, grib iegūt tās
privilēģijas un tiesības, kas ir pieaugušajam; tā ir apzināta vēlēšanās, tāpēc
jaunieši bieži nonāk konfliktā gan ar vecākiem, gan skolotājiem. Vienlaikus
saglabājas neapzināta vēlēšanās nešķirties no savas bērnības, saglabāt bērna
bezrūpību un bezatbildību. [4;119 ]
Viens no
sarežģītākajiem posmiem jaunieša dzīvē ir vidusskolas laiks. Turpinās
identitātes meklēšanas, sevis izzināšanas periods, taču, salīdzinot ar
pamatskolu, ir sācies jauns dzīves posms ar jaunām, paaugstinātām prasībām un
attieksmēm. Svarīgāka jaunietim kļūst spēja socializēties, jeb iekļauties
noteiktā sabiedrībā. Šim vecumam raksturīgs arī “paaudžu konflikts”, kad notiek
atsvešināšanās no ģimenes, vecāku pārāk kritiska vērtēšana. Ir nepieciešama
“savējo” – līdzīgi domājošo grupa.Tāpēc šajā vecumā par svarīgāko sociālo grupu
kļūst :
· Vienaudži;
· klases kolektīvs;
· skolas biedri.
Tikai pēc tam seko tādas katram cilvēkam
svarīgas sociālās grupas kā:
· ģimene;
· apkārtējā sabiedrība (pieaugušie). [3;21]
Ir vairāki uzskati par pašizjūtu. D.Tenne
pašizjūtu definē kā “savdabīgu integrālu piedzīvojumu, kura objekts ir pats
subjekts, pats cilvēks, viņa “Es” tēls, pašvērtējums”. [9; 24] I.Plotnieks
uzsver pašizjūtas ciešo saistību ar personības veidošanos. [3.] A.Šteinberga ir izveidojusi pašizjūtas
struktūras modeli, kurā norāda, ka pašizjūta ir fizisko sajūtu un psihisko
izjūtu mijiedarbība. Pašizjūtas elementi ir pašpārdzīvojums un pašsajūta. [6.]
P.Bekers piedāvā pašizjūtas struktūrmodeli, kurā runā par diviem pašizjūtas
veidiem – aktuālo pašizjūtu, kurai raksturīgas pašreizējās, momentānās izjūtas,
un ilgstošo pašizjūtu kā relatīvi stabilām vērtībām [7; 10 ] Jebkurš
pārdzīvojums pozitīvi vai negatīvi ietekmē dzīves izjūtu. Negatīvie
pārdzīvojumi zināmā mērā kavē intelektuālo attīstību un socializāciju.[1.shēma]
Jaunieša pašizjūtu ietekmē daudzi faktori. A.Kempbels, apkopojot ASV Sociālo Pētījumu institūtu rezultātus, konstatē, ka pašizjūta ir atkarīga no trīs vajadzību apmierināšanas:
· vajadzība, lai jaunietim kaut kas piederētu;
· vajadzība pēc saskarsmes;
· vajadzība būt. [ 7;12]
Šīs vajadzības sevī ietver nosacījumus,
kas spēj ietekmēt pusaudža pašizjūtu:
· ārējais izskats;
· finansiālās iespējas;
· ģērbšanās iespējas;
· izklaides iespējas;
· veselības stāvoklis;
· citu vērtējums;
· pašvērtējums;
· attiecības ar vienaudžiem;
· attiecības ģimenē u.c. faktori.
Ļoti svarīgas jaunietim ir izjūtas
vienaudžu grupā, jo tās provocē atbilstošu rīcību. Jebkurā grupā pastāv “grupas
dinamika” – hierarhiska “vietu dalīšana”, kas ir atkarīga no minētajiem
faktoriem.
Tikpat svarīga ir
jaunieša pašizjūta skolā, kur tiek pavadīta dienas lielākā daļa. P.Dako raksta:
“ Arī tur mūsu civilizācija pirmajā vietā bieži vien izvirza skaļu pārākumu,
pārspēku, nenovērtē biedriskumu, uzsver sociālu un materiālu pārākumu.
Rezultāts ir redzams. Klani veidojas jau pašā sākumā. Vājie tiek atstumti.
Mazie nabagi – nicināti. Mazie bagātnieki – apbrīnoti.” [1;145 ]
Aptaujājot 157 S
vidusskolas vecuma jauniešus, secinājām, ka tikai 9% aptaujāto uz skolu nāk ar
prieku, 7 % uz skolu neietu, ja būtu tāda iespēja. Pārējie atbildēja, ka skolu
apmeklē tāpēc, ka apzinās izglītības nepieciešamību.
Vidusskolēnu
paškoncepcijas dinamiku mācību gada laikā 1995.gadā pirmo reizi Latvijā ir
pētījusi L.Rutka. Viņa ir izdalījusi būtiskākos personības attīstību
bremzējošos faktorus un analizējusi to cēloņus. L.Rutka norāda, ka sasniegumus
socializācijas procesā ietekmē 2 būtiski faktori:
· indivīda uzskats par savām spējām;
· sevis pozitīva novērtējuma mehānisms. [5; 28 ]
Abus šos faktorus, kas būtiski ietekmē
vidusskolas vecuma jauniešu socializāciju, pastarpināti caur pašizjūtu apdraud
ikviens vardarbības akts, kas ir veikts pret jaunieti jebkurā viņa dzīves
posmā. [ 1.shēma]
Vardarbība ir
jebkura veida pieaugušā vai vienaudža nekontrolēta, nepilnīga darbība pret
bērnu, pusaudzi, jaunieti, kuras rezultātā tiek gūta psiholoģiska, fiziska vai
seksuāla trauma, kas negatīvi ietekmē veselību, attīstību, labklājību.
Tradicionāli tiek izdalīti 4 vardarbības veidi:
· fiziskā vardarbība – personas apzināta ievainošana sitot, purinot,
kniebjot, dedzinot, griežot, metot priekšmetus u.tml.
· emocionālā, garīgā vardarbība – pašcieņas aizskaršana – publiska
aizvainošana; konfidenciālas informācijas publiskošana; draudi, kas izsauc
bailes, trauksmi;atraidīšana un pazemošana vārdos un darbos; izolācija;
nepiemērota un neadekvāta socializācija; ignorēšana jeb emocionāla
nepieejamība.
· seksuālā vardarbība – izmantošana tiešos seksuālos kontaktos vai
iesaistīšana tādās nodarbēs, lai pieaugušais gūtu seksuālu stimulāciju vai
apmierinājumu; izmantošana pornogrāfijā vai iesaistīšana prostitūcijā.
· atstāšana novārtā – netiek nodrošināta attīstībai atbilstoša
aprūpe.[10 ]
Kā īpašu vardarbības veidu, kas Latvijā aktualizējies pēdējo desmit gadu
laikā, izdalām
· videovardarbību
– videospēļu un videofilmu ar vardarbības un pornogrāfijas elementiem
nekontrolētu ietekmi uz jauniešiem.
Aptaujas dati S vidusskolā liecina,
ka 77,7 % jauniešu ir cietuši no vardarbības. Analizējot vardarbības veidus
pret aptaujātajiem jauniešiem, secinām, ka:
·
49,7 % ( 78 ) – pērti ģimenē;
·
49,7 % ( 78 ) – morāli pazemojuši vienaudži;
·
31,1 % ( 38 ) – morāli pazemojuši skolotāji;
·
22,3 % ( 35 ) – nekad nav cietuši no vardarbības;
·
19,7 % ( 24 ) – situši vienaudži;
·
4,9 %
( 6 ) – situši skolotāji
·
1,3 %
( 2 ) – ir seksuāli izmantoti.
Turklāt 57 % jauniešu, kuri ir cietuši no
vardarbības, anketās atzīmē
2 – 5 vardarbības veidus.
Pie vardarbības izraisītajiem redzamajiem
socializācijas šķēršļiem varam minēt:
· agresiju pret pieaugušajiem;
· noslēgtību, kas mijas ar pašizolāciju;
· mazvērtības izjūtu;
· dažus somatiska rakstura traucējumus
(miega traucējumi, kā rezultātā jaunietis stundās ir miegains, vēdera sāpes
u.c.);
· koncentrēšanās grūtības;
· pēkšņa sekmju līmeņa pazemināšanās u.c.
Mūsu valstī ir pietiekams daudzums
institūciju, kas, savā darbā ievērojot ANO Bērnu tiesību konvenciju, Latvijas
Valsts Bērnu tiesību aizsardzības likumu, var palīdzēt kritiskā situācijā. [
2.shēma]
|
Praktiskajā darbībā skolotāji visbiežāk
sastopas ar vardarbības sekām. Vardarbības gadījumā skolotāja kompetencē ir:
· veikt regulārus pedagoģiskos novērojumus;
· informēt attiecīgas institūcijas par iespējamu
vai konstatētu vardarbības gadījumu;
· pedagoģiski korekta attieksme pret vardarbībā
cietušo.
Svarīgi skolotājam ir nepazaudēt skolēna
uzticēšanos. Kā liecina aptaujas dati, nopietnu problēmu gadījumā jaunietis labprātāk
tās uztic:
·
60,5 % ( 95 ) – labam draugam vai draudzenei;
·
41,4 % ( 65 ) – mātei;
·
9,6 % ( 15 ) – tēvam.
Pie klases audzinātāja palīdzību meklē
tikai 1,9 % ( 3 ), pie citiem skolotājiem palīdzību nemeklē neviens jaunietis.
26,1 % ( 41 ) aptaujāto jauniešu par savām problēmām nestāsta nevienam.
Zviedru pedagoģe K.Valleskoge aicina
skolotājus būt īpaši uzmanīgiem un korektiem, ja sarunā ar jaunieti tiek skarta
vardarbības problēma. Šādā sarunā vajadzētu atcerēties:
· jūs
esat pieaugušais, viņš – jaunietis;
· jābūt mierīgam, tad jaunietis no skolotāja
nebaidīsies;
· lielākā laika daļa ir jārunā audzēknim;
· jābūt absolūti godīgam jautājumos un atbildēs;
· jāizvairās no moralizēšanas un pamācībām;
· neuzdot jautājumu “kāpēc?” [11;59 ]
Viens no izglītības sistēmas reformu
mērķiem ir panākt, lai visiem skolotājiem būtu pedagoģiskā izglītība, jo
pedagoģijas un psiholoģijas zināšanas ir tās, kas veido pedagoģiskās saskarsmes
prasmi. Skolotājs nevar aizstāt ģimeni, psihologu vai psihoterapeitu, taču var
būt jaunietim morāls atbalsts. B.Garjāne pedagoģiskajā saskarsmē skolotājiem
iesaka ievērot šādus nosacījumus:
· palīdzēt audzēknim, nevis viņu nomākt;
· saprast, nevis viņu sodīt;
· pieņemt, atbalstīt jaunieša viedokli, nevis to
noliegt;
· cienīt cilvēcisko vienreizību un vērtību;
· būt
pacietīgam un iejūtīgam u.tt. [2;5 ]
Tas, ko un kā dara skolotājs, tieši
ietekmē ne tikai mācību rezultātus, bet arī personības veidošanos. Cenšoties
uzlabot skolēnu pašizjūtu skolā, skolotājiem ir iespēja pozitīvi ietekmēt
jaunieša socializāciju, savukārt tā var kļūt par nopietnu pamatu veiksmīgai
jaunieša dzīvei.
Izmantotā literatūra
1.
Dako
P. Psiholoģijas brīnumainās uzvaras. - R.: Zvaigzne ABC, 1999. - 559 lpp.
2. Garjāne B. Brīvas personības veidošanās vidusskolā. – R.: LU, 1998.
– 59 lpp.
3. Plotnieks I. Personība un pedagoģiskā saskarsme. – R.: LU, 1993. –
34 lpp.
4. Reņģe V. Psiholoģija.Personības psiholoģijas teorijas. – R.:
Zvaigzne ABC,
1999. –172
lpp.
5. Rutka L. Skolēna paškoncepcijas dinamika mācību gada laikā.//
Promocijas darba kopsavilkums. – R.:
LU, 1995. – 37 lpp.
6. Šteinberga A. Vidusskolēnu pašizjūta un darbības produktivitāte.
Personības veidošanās pedagoģiskās un sociālās problēmas// Doktorantes
pedagoģiskie lasījumi. – R.: LU Pedagoģijas un psiholoģijas katedra, 1994. – 58
lpp/
7. Šteinberga A. Tunne I. Jauniešu pašizjūta un vērtības. – R.: RaKa,
1999. –
131 lpp.
8. Vispārējas izglītības iestāžu un profesionālās izglītības iestāžu
audzināšanas darbības koncepcija.
9. Tenne D. Pieķeršanās fenomena ietekme bērna pašizjūtas veidošanā. –
Liepāja: LPA, 1998. – 50 lpp.
10. NVO “Centrs Pret Vardarbību Bērna un Ģimenes Atbalstam” semināra
materiāli.
11. Валлеског К. Прямая реакция на тяжёлый
случай хулиганство // Права человека и культура мира: проблемы обучения и
воспитания. По материалам 2 Европейского Конгресса по воспитанию в духе мира «
Обучение правам человека. От идеи к реальности.». – М.: АИРО – 1999. – 248 с.
12. Эриксон Э. Идентичность : юность и кризис.
– М.: Прогресс, 1996. – 344 с.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru