Cilvēka
attīstībā jāievēro zināmas likumsakarības. Skolēnu vecuma īpatnības izpaužas
fiziskā un psihiskā attīstības līmenī. Ņemot vērā to ka, bērna attīstība notiek
mijiedarbībā ar apkārtējo vidi, vecuposmu robežas nevar stingri noteikt.
Pedagoģijā pieņemtā vecumposmu periodizācija noteikta saskaņā ar bērna
attīstības īpatnībām:
1. Posms - no dzimšanas līdz 3 gadu vecumam - mazbērna vecums,
laika posms kad bērns strauji attīstās, iemācās staigāt un posma beigu periodā
sāk attīstīties bērna valoda;
2. Posms - no 3 līdz 7 gadiem - pirmsskolas vecums, šai laikā
turpina attīstīties valoda rotaļās bērns atdarina pieaugušos;
3. Posms - no 7 līdz 11 gadiem - jaunākais skolas vecums, -
bērns sāk iet skolā, turpina atdarināt pieaugušos un ir ļoti aktīvs;
4. Posms - no 11 līdz 15 gadiem - vidējais skolas vecums
(pusaudžu vecums), dzimumbrieduma sākums, nevienmērīgi attīstās ķermenis, tādēļ
bieži vērojams nogurums un nervozitāte, spilgti izpaužas tieksme būt
patstāvīgam;
5. Posms - no 15 līdz 18 gadiem - vecākais skolas vecums vai
agra jaunība - turpinās organisma vispārēja nobriešana un personības
pilnveidošanās.
Tomēr šis
vecumposmu iedalījums ir tikai teorētisks, cilvēks savā attīstībā var savus
vienaudžus apsteigt, kā arī atpalikt no tiem.
Tuvāk apskatīšu
jaunākā skolas vecuma posma īpatnības.
Bērni sāk iet
skolā - šis notikums ir liels, svarīgs un arī grūts, kā bērniem, tā arī viņu
vecākiem. Skola ienes bērna dzīvē lielas pārmaiņas, pirmkārt jaunu noteiktu dienas režīmu, kas stingri
jāievēro. Stundās jāsēž mierīgi, tas sagādā īpašas grūtības tiem bērniem kuri
pirms skolas nav gājuši bērnu dārzā un arī nav pieraduši ne pie kāda noteikta
režīma. Vienveidīgas nodarbības un kustību ierobežojumi nomāc bērnu, un
sasprindzina nervu sistēmu. Tāpēc mierīgā sēdēšana stundās jāmaina ar aktīvām
nodarbībām starpbrīžos un arī stundu laikā.
Šai vecumā labi
attīstās bērna motorika tādēļ īpaši jāpievērš uzmanība fiziski aktīvām
nodarbībām, tās šai laikā īpaši labvēlīgas. Arī fiziskās attīstības straujums
nosaka īpašu pieeju bērna fizisko aktivitāšu un režīma organizēšanai.
Ar iestāšanos skolā bērns nonāk vienaudžu
grupā un sāk pamazām atraisīties no ģimenes, jo arvien vairāk iesaistās
attiecībās ar citiem cilvēkiem (skolotājiem, vienaudžiem).
Augot un
attīstoties bērns uzņem un pārveido apkārtējās pasaules jomas. Viņš tiecas
atdarināt pieaugušos tāpēc šis brīdis ir pateicīgs lai iesaistītu bērnu dažādos
sabiedriski lietderīgos pasākumos.
Psihologs
E.H.Ēriksons identificē šo vecumposmu ar darba prieku. Ja bērnam šai laikā
netiek dota iespēja identificēties caur darbu viņam var sākt veidoties
mazvērtības sajūta, kas nākošajā vecuma posmā izpaudīsies kā neuzticēšanās
saviem panākumiem - sastingums.
Skolā par darbu
uzskatāmas mācības. Lai tās būtu sekmīgas liela uzmanība jāpievērš bērna
ierosas un aiztures līdzsvarošanai.
Pēc R.Šteinera
izveidotās Valdorfskolas sistēmas teorijas
šis vecumposms iekīaujas otrajā septiņgadē ko raksturo - tēva
audzināšana. Šteiners uzskata, ka šajā vecumā audzināšanas pamatā ir
atdarināšana un autoritāte. Bērns šai
laikā sāk saskatīt personību savā audzinātājā un viņa morālās un intelektuālās
spējas veidojas saskaņā ar audzinātāja rīcību. Atdarināšana var radīt sekas
audzināšanā, bet paraugam tomēr jābūt autoritātei. Šai fāzē bērna patstāvīgai
domāšanai un spriedumiem nav nekādas nozīmes. Šteiners uzskata, ka nodara
bērnam lielu īaunumu tas kurš pāragri prasa no viņa patstāvīgus spriedumus par
lietām, parādībām, un notikumiem, jo šai vecumā vēl tikai notiek pāreja no
sajūtām uz jūtām. Bērna raksturs, tikums, paradumi un sirdsapziņa jāaudzina ar
attēliem un piemēriem, tādā veidā tiek attīstīta fantāzija.
Savukārt Marija
Montesori šai vecumposmā uzsver bērna pāreju uz abstraktu domāšanas veidu.
Audzināšanā ievērojami trīs pamatprincipi: individualitāte, brīvība un ārējo
jūtu veidošana.
Montesori, tāpat
atzīst mācības rotaļājoties vienīgi rotaļāšanos nosauc par ‘’bērna darbiem’’.
Bērna
koncentrēšanas spējas iedalītas trīs fāzēs:
1) ievingrināšanās fāze - bērns mēģina, ir nemierīgs,
vērojamas noguruma pazīmes, šai fāzē ir nepieciešama audzinātāja palīdzība;
2) lielo darbu fāze - audzinātājam jāatturas no jebkādas
iejaukšanās bērna darbos, bērns ir pašdisciplinēts un koncentrējies;
3) kontemplatīvā fāze - miera stāvoklis kurā bērns izdara
atklājumu, salīdzina un vispārina iztēlē. Šī ir darba apzināšanās tēma -
skolotājs ir partneris, visu laiku pa rokai līdz brīdim kad bērns lūdz
palīdzēt.
Audzinātājs pēc
Montesori teorijas ir tikai bērna spontāno darbu vadītājs, vides iekārtotājs.
Briedums,
augšana un attīstība ir noteicošie faktori bērna vecumā, kuru veicināšana ir
arī skolas un skolotāja uzdevums. Audzināšanā jāņem vērā bērna konkrētā dzīve
un augšana konkrētā, ikdienišķā dzīves telpā un mijiedarbība kas pastāv starp
cilvēku, kas sevi attīsta un vidi kas mainās.
Bibliogrāfiskais saraksts
1. BEĻICKIS I. Izglītības alternatīvās teorijas. RaKa. 1997.
2. GUDJONS H., Pedagoģijas pamatatziņas. Zvaigzne ABC. R.1998.
3.
LASMANE S., MILTS
A., RUBENIS A. Ētika. Zvaigzne. R. 1992.
4. ZELMENIS V., Īss pedagoģijas kurss. Zvaigzne. R. 1991.
5. ŽUKOVS L., Ievads pedagoģijā. RaKa. R.1997.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru