Latvijas
Universitāte
Vēstures
un filozofijas fakultāte
katedra
Referāts
Filozofijā
Individuālistiskā
anarhisma aizsākums.
Maksis
Štirners.
Dienas nodaļas
finansu menedžmenta
2. kursa
2F2 grupas
students
Voldis Zlobins
P 97012
Rīga 1999
SATURS
lpp.
1. Vēsturiskais
apskats . . . . . . . . .
3
1. 1. Štirnera dzīve . . . . . . . . . 3
1. 2. Jaunas filozofijas aizsākums . . . . . .
5
1. 3. Turpmākā notikumu attīstība . . . . . .
7
2. Štirnera
uzskatu raksturojums . . . . . . . 8
Nobeigums . . . . . . . . . . .
11
1.
VĒSTURISKAIS APSKATS
1.1. Štirnera
dzīve
Maksis Štirners (īstais vārds Johans
Kaspars Šmits) dzima 1806. gadā Baireitā vienkāršā ģimenē. Viņa tēvs Henrijs
Šmits – pūtējinstrumentu meistars, māte Sofija Eleonora Reinlena nāca no
aptieķera ģimenes. Kaspars bija viņu vienīgais dēls. Gadu pēc Kaspara dzimšanas
tēvs nomira no diloņa, un māte otreiz apprecējās ar Ludvigu Ballerštetu, galma
aptiekas provizoru. Jaunā ģimene pārbrauca no Baireitas uz Kuļmu pie Vislas.
Tur Kaspars ieguva sākumizglītību. Būdams divpadsmit gadu vecs zēns, viņš brauc
dzīvot Baireitā pie sava krusttēva. Pēc ģimnāzijas pabeigšanas 1826. gadā,
Šmits iestājas Berlīnes universitātē filozofijas fakultātē. Divus gadus viņš
klausās G. Rittera, F. Šleiermahera, G. Hēgeļa lekcijas, bet pēc tam ģimenes
apstākļu spiests pamet universitāti un atgriežas tajā tikai 1832. gadā. Pēc
diviem gadiem viņš saņem izlaiduma apliecību un nokārto eksāmenus par tiesībām
pasniegt ģimnāzijā, bet vēl pēc diviem gadiem apprecas. Tomēr viņa laulība
izrādījās īsa: dzemdību laikā sieva mirst. Laikā no 1839. – 1844. gadam Kaspars
Šmits strādā par pasniedzēju Gropiusa kundzes mācību-audzināšanas iestādē
vecāko klašu jaunietēm.
Otreiz Kaspars Šmits precas 1843. gadā
ar Mariju Denharti. Laulātie dzīvoja neievērojamu, pieticīgu dzīvi. Vienīgais
greznums, ko Kaspars sev atļāvās, - labas cigāras. Šmitam bija vēl viena
vājība: viņš nodarbojās ar literatūru, kas viņu arī noveda “Volnica” pulciņā.
19. gs. 40. gadu sākumā Berlīnes alus
krogos pulcējās ļaužu grupas, kas vēlāk apvienojās dažādos pulciņos. Viens no
tādiem pulciņiem izveidojās Gipela alus krogā. Tā dvēsele un organizātori bija
brāļi Bruno un Edgars Baueri un viņu draugi (tie tiks pieminēti nākamajā
nodaļā). Šim pulciņam nebija ne statūtu, ne kaut kādu noteikumu, ne patstāvīgu
dalībnieku, tas vienkārši apvienoja vienādi domājošos, literātus, žurnālistus,
dzejniekus, studentus un citus, kas juta līdzi tā dalībniekiem. Vieni zināja
cits citu no kopīga darba radikālās avīzēs un žurnālos, citi iepazinās tepat
alus krogā, citi atkal nāca šeit iedzert kausu alus un paklausīties, par ko
runā un strīdas gudri cilvēki. Vēsturē šis pulciņš iegāja zem nosaukuma
“Volnica” pulciņš. Kārlis Markss savos kritiskajos rakstos tā dalībniekus sauca
par “brīvajiem”. Brāļi Baueri, E. Meijens, L. Bulss, M. Štirners pazīstami
filozofiskās domas vēsturē kā jaunhēgelieši.
Uz šejieni, Gipela alus krogu, 1841.
gadā sāka nākt arī Kaspars Šmits, kuru šeit sauca par “Stirn” (piere – vāc.
val.) viņa augstās pieres dēļ. Šī vēl studentu laika iesauka tā iepatikās
Kasparam Šmitam, ka dažkārt ar to viņš sāka parakstīt savus rakstus.
Vienmēr nosvērts, mierīgs un
pašpārliecināts, viņš pieticīgi sēdēja pie galda un kūpināja savu cigāru,
uzmanīgi klausīdamies runājošos un reti kad iesaistoties sarunā. Strīdos ar
oponentiem viņš bija savaldīgs un pieklājīgs, nelietoja asus un apvainojošus
izteicienus. Štirneram nebija ienaidnieku, bet viņam arī nebija neviena tuva
drauga. Paziņu līmenī viņš bija ar Bruno Baueru, Ludvigu Bulu un Eduardu
Meijenu, bet arī ar viņiem nedalījās slēptākajās domās. Tāpēc nav brīnums, ka
viņa grāmatas iznākšana uz lieliskā papīra bija pārsteigums.
1.2. Jaunas filozofijas aizsākums.
1844. gada novembrī Vācijā, Leipcigā,
pazīstamajā Otto Viganda izdevniecībā iznāca Makša Štirnera (1806 - 1856)
grāmata "Vienīgais un viņa īpašums" (originālā - ap 600 lpp.). Tā visiem bija
pilnīgs pārsteigums, īsta sensācija. Jau 1844. gada beigās grāmatu izlasīja L.
Feierbahs (vācu filozofs materiālists un ateists, sākotnēji Hēgeļa sekotājs),
A. Fuge (viens no jaunhēgeliešiem, publicists), B. Bauers (vācu ideālistisks
filozofs, viens no ievērojamākajiem jaunhēgeliešiem, kristiānisma un
evanģēlijas patiesuma kritiķis; kritiskās kritikas pamatlicējs, radikālis; pēc
1866. gada nacionālliberālis) un visi pastāvīgie jaunhēgeliešu pulciņa
dalībnieki (Edgars Bauers, publicists, B. Bauera brālis; rakstnieks Ludvigs
Bulss; literāts, zinātņu doktors Eduards Meijens; žurnālists Fridrihs Zass,
žurnālists un dzejnieks Hermanis Mirons u.c.). Īpašu popularitāti
"Vienīgais un viņa īpašums" ieguva jaunatnes vidū. Atsauksmes par
grāmatu bija polāras - no sajūsmas un apbrīnas līdz pilnīgai noliegšanai.
Jaunākās filozofijas vēsturē pēc
Feierbaha, Štrausa un B. Bauera vārdiem seko
arī Štirners. Tā laika kritiķi par viņu runā kā par galēji kreisā hēgelisma
pārstāvi.
1845. - 1846. K. Markss un F. Engelss
raksta lielu, divos sējumos, kopēju darbu "Vācu ideoloģija. Jaunākās vācu
filozofijas kritika šās filozofijas pārstāvju Feierbaha, B. Bauera un Štirnera
personā un vācu sociālisma kritika tā dažādo praviešu personā". Šajā darbā
kā sastāvdaļa ietilpst M. Štirnera kritika - "Svētais Maksis"
(oriģinālā - ap 350 lpp.). "Vācu ideoloģiju" Markss un Engelss savas
dzīves laikā nopublicēt nevarēja. Pirmoreiz tā pilnībā tika izdota Padomju
Savienībā 1932. gadā vācu valodā un 1933. gadā - krievu valodā. Mūsdienās tā
ietilpst visos K. Marksa un F. Engelsa kopotajos rakstos.
Periods 1844. - 1846. gadam Makša
Štirnera dzīvē ir pats nozīmīgākais. Viņš raksta atbildes uz L. Feierbaha, M.
Hesa (vācu publicists, 40. gadu vidū viens no galvenajiem "patiesā
sociālisma" pārstāvjiem), K. Fišera (vācu filozofijas vēsturnieks),
Šeligas (sk. piezīmēs (19)) kritiskajiem rakstiem. Bieži publicējās radikālās
avīzēs un žurnālos. Šajā laikā Štirners deva atspēkojumu visām pret viņa mācību
vērstajām kritikām. Līdz pat viņa dzīves pēdējam gadam "Vienīgais un viņa
īpašums" palika tā autora aizgādniecībā.
Vēlāk, jau pēc Štirnera nāves,
1866.gadā grāmata "Vienīgais un viņa īpašums" tiek izdota otrreiz.
Grāmata tiek pasniegta kā atklājums, atkal parādās kritiski raksti par tās autoru. Par viņu jau runā kā par
individuālistiskā anarhisma teorētiķi. Viņa idejas izplatās Francijā, Itālijā,
Spānijā, Krievijā.
Vācu romānists Džons Henrijs Makkajs
(skotu izcelsmes) pašā nīčeānisma popularitātes karstumā savāca rakstus par
"Vienīgo un viņa īpašumu" un izdeva tos kopā ar pašu grāmatu, lai
parādītu, ka Nīčes idejas bija Štirnera izteiktas vēl 1844. gadā.
1.3. Turpmākā notikumu attīstība.
Kad 1866. gadā nāca jauna kritikas
plūsma, nebija vairs cilvēka, kas nopietni vēlētos un arī varētu aizstāvēt šo
jauno filozofijas virzienu. Vēlāk kritiskas atsauksmes turpināja izteikt E.
Bernšteins, vācu sociāldemokrāts, II Internacionāles līderis (raksts "Anarhisma sociālā
doktrīna" žurnālā "Jaunais laiks", 1891, Nr. 14), H. V.
Pļehanovs, krievu revolucionārs, domātājs, marksisma teorētiķis, publicists
un sociāldemokrātu kustības dibinātājs
Krievijā (brošūra "Anarhisms un sociālisms", veltīta anarhisma
kritikai, iznāca Berlīnē 1894. gadā), P. A. Kropotkins, krievu revolucionārs,
komunistiskā anarhisma teorētiķis (nodaļā "Anarhija" darbā
"Mūsdienu zinātne un anarhija", pirmoreiz publicēts 1912. gadā
Anglijā) un citi 19. gs. beigu un 20. gs. pazīstami sociālie darbinieki. Ievērojams
daudzums kritiku palika bez atspēkojuma.
Spēcīgākais trieciens pret Štirnera
mācību visā tās pastāvēšanas laikā nāca 1932. - 1933. gados. K. Marksa un F.
Engelsa darbā "Vācu ideoloģija" ir ietverta pati apjomīgākā kritika,
kāda jebkad vērsta pret "Vienīgo un viņa īpašumu". No marksisma
viedokļa šis darbs pilnībā iznīcina Štirnera filozofiju. No anarhisma viedokļa
tas tikai pierāda komunistiskās ideoloģijas izpratnes aprobežotību un milzīgo
plaisu, kāda pastāv starp Štirnera un Marksa pasaules uzskatiem. Štirnera mācības
kritika turpinājās pat septiņdesmitajos gados (E. Froms, vācu-amerikāņu
filozofs, sociologs, psihologs; darbs "Cilvēks priekš sevis" 1974.
g.), iespējams, ka turpinās vēl joprojām.
2. ŠTIRNERA UZSKATU RAKSTUROJUMS
Štirnera darbs bija pati drosmīgākā un
brīvākā tā revolucionārā laika izpausme. Viņš ir jebkuras valsts un
kolektīvisma nāvīgs ienaidnieks, jo jebkura valsts - autokrātiska,
aristokrātiska vai demokrātiska - ir despotiska, kas paverdzina indivīdu un
atņem viņam tiesības pašnoteikties un būt savdabīgam. Individuālistiskais
anarhists Štirners ar savu valsti noliedzošo individuālismu atrodas labākajā
mūsdienu sabiedrībā.
Štirners cer uz "egoistu savienību", uz brīvajām asociācijām.
Viņš smejas par viņa laika radikālo liberālismu, kas uzskata, ka ir iespējama
absolūta brīvība. Cilvēks kā sociāla būtne - bet "sabiedrība ir mūsu
dabiskā vide" - redz savu gribu, savu brīvību nepieciešamā veidā
ierobežotus. Štirners pats norāda uz to, ka tam dabiski būs sava vieta un viņš
to izstādīs kā ideālu, pamatojoties tikai uz personīgām interesēm brīvā
savienībā. Bet īpatnība, ar kuru valsts nerēķinās, viņā saglabājas, un tam,
tieši tam ir jāveido pamats jebkurā mirklī spējīgam pārraut saites; savienības
loceklis pats sev garantē brīvību un īpatnību. Valsts necieš, ka brīva,
neatkarīga personība viņai saka: "Paej nost no Saules". Valsts vēlas
tikai sevi, savu eksistenci, savus mērķus.
Štirnera individuālisms saceļas pret vides vardarbību, kolektīvo garu,
kolektīvo bara psiholoģiju, pret valsts un sabiedrības produktiem. Tajā arī
slēpjas viņa savienību teorijas dziļais aizsākums: šis visspēcīgais
kolektīvisma gars ir jāsalauž, šī mistiskā vienotība ir jāiznīcina. Brīvajām
savienībām ir vai nu pilnībā jāstājas tās veidošanās ceļā, vai arī jādarbojas
decentralizējoši, šķiroši.
Štirners cīnās par cilvēka
"es" atbrīvošanu no jebkādas autoritātes, kura uzstājas ar absolūtām
un svētām pretenzijām būt obligātai katram. Kopā ar svētumu krīt arī grēks, ar
svētuma apzināšanos - grēka apziņa. Praktiskās sekas, protams, ir lielas.
Štirners noliedz jebkādu varu - Dieva un cilvēka, valsts, tiesisko, morālo,
reliģisko, pat saprāta un patiesības varu. Viņš pret to pielieto pašu
ārkārtējāko revolūciju, kāda vien ir iespējama. Viss svētais, tas ir
absolūtais, kas ir nostiprinājis savu suverenitāti attiecībā pret
"es" kā klints, viņa nav nekas cits kā spoks, kas eksistē tikai tiem,
kas tic spokiem.
Cik dziļi un grandiozi Štirners saprot
"es" kā visa tā veidotā radītāju; saistītus, darbojošos, sekojot
noteiktām pastāvīgām idejām, dogmām. Brīva personība, kā viņš to saprot, ir
ģēnijs, mākslinieciski pretstatīts pasaulei.
Vienīguma pacelšanā, dziļā atšķirībā pēc būtības slēpjas štirneriskā
morāles noliegšana. Tas nav nihilisms un visatļautība, bet gan subjektivitāte.
"Ideālu" prasībās Štirners
redz vēsturisku vispasaules cilvēka lāstu, pamatilūziju, kas viņu novērš no
pašbaudīšanas un pasaules baudīšanas ceļa, dzīves prieka. Ideālas prasības
nepadara cilvēkus labākus un laimīgākus - gluži otrādi padara tos nelaimīgus un
ļaunus; cilvēces vēsturē tie prasījuši neskaitāmus upurus. Kā kategoriskais
imperatīvs cilvēka sirdī tos noved pie mokošas cilvēka personības dubultošanās,
kā valdošs vai varas alkstošs, reliģijas, saprāta morāles likums; tie noved
pretrunās ar citiem likumiem - fanātismu, nepacietību, pie inkvizīcijas un
giljotīnas.
Šī egoisma apustuļa briesmīgā
iznīcinošā grāmata ir piepildīta ar bezgalīgu mīlestību pret cilvēkiem. Visi
viņa revolucionārie pasaules uzskati, viņa pārliecinātā svētuma noliegšana slēpjas lielajā optimismā;
ja nesaprot to, tad nevar saprast viņa uzskatus. Tas, ko Štirners atņem
svētajam, tiek atdots cilvēkam. Viņš tic brīvai cilvēku tieksmei uz attīstību
bez rigoristiskas, fanatizējošas kategoriskā imperatīva ietekmes. Viņš tic
iedzimtajam cilvēka dabas aristokrātismam, viņa dabiskajā saprātīgajā
instinktā, cilvēka spējai saglabāt cilvēcību un cilvēciskumu.
Štirneriskajai kritikai ir pasaulvēsturiska nozīme; tā apskata lietas no
izmaiņu redzes loka, no teiciena: "Viss notiek". Pastāvošais tai ir
vienaldzīgs, tā rēķinās pilnīgi ar citiem faktoriem, kas nav reāli politiski.
Štirners ir nevis laicīgais, bet mūžīgais revolucionārs, tādēļ viņš arī
nepiedalījās 1848. gada revolūcijā.
Viņa grāmata nav radīta, lai kļūtu
populāra - tā ir pārāk dziļa, pārāk brīva un līdz ar to pārāk ārkārtēja.
Viņa mācība ir caurcaurēm
demokrātiska. "Kļūstiet par egoistiem" - tāds ir Štirnera
kategoriskais imperatīvs.
No vācu filozofijas profesora A.
Goldšmita
apcerējuma "Maksis Štirners,
viņa dzīve un viņa lieta."
(iznāca 1908. gadā, Berlīnē, žurnālā
"Sabiedrība" (No 16))
N O B E I G U M S
Štirnera pasaulskatījums - tas ir
lepnas, patstāvīgas personības pasaulskatījums. Viss, kas zināms par Štirneru,
parāda viņu kā cilvēku, kuram jebkāda brīvības ierobežošana likās par baismīgu
nastu... Vērtīgākā ideja, kuru cilvēks var sev rast, ir, protams, ideja par
būtni, kurai ir pietiekams saturs, lai tā būtu viss visā, lai prastu kļūt par
pašmērķi un mierīgi sekot tikai šim izvēlētajam mērķim. Tā jau ir veca ideja.
Cilvēkiem vienmēr tā piederēja. Bet viņiem nenāca prātā, ka, esot patstāvīgām
personībām, viņi paši - būtnes, kas atbilst šai idejai. Viņi uzskatīja sevi par
nepilnvērtīgiem, pārāk vājiem, lai būtu par tādām būtnēm.
Lūk, kāpēc viņi izdomāja sev citas
būtnes, vairāk cienīgas būt šīs idejas nesējām. Štirners aicina cilvēkus, katru
atsevišķu personu, atskatīties sevī, lai ieraudzītu, ka būtība ir viņos pašos
un ka viņi tikai apmāna sevi, domājot, ka tā nav mūsos. "Ja Dievam, ja
cilvēcei, kā jūs apgalvojat, ir pietiekošs saturs sevī, lai būtu viss visā, tad
arī es jūtu, ka man vēl mazāk trūks satura, ka man nevajadzēs žēloties par
"tukšumu". Es - tas ir nekas nevis tukšuma nozīmē: es - ir radošs
Nekas, tas, no kura es pats kā radītājs visu radīšu". Štirners grib, lai
cilvēki saprastu sekojošo: tas, ko viņi pielūdz, kam pazemojas, ir viņu pašu
saturs, viņu patstāvība.
No vācu filozofa - mistiķa,
antroposofijas pamatlicēja
R. Štainera raksta "Maksis
Štirners"
(izdota 1898. gadā, "Literatūras
žurnālā", (No 26))
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru