Jebkura sabiedrība, kas darbojas uz tirgus ekonomikas principiem, nevar
neatzīt, ka viens no šādas sabiedrības pastāvēšana pamatnosacījumiem ir –
privātpersonas īpašumtiesību atzīšana, ievērošana un nodrošināšana. Tieši
īpašums, ar kura palīdzību cilvēks var nodrošināt savas fizioloģiskās un
sociālās vajadzības, ir tas, kas motivē sabiedrības
locekļus darboties, rūpēties par sava īpašuma un labklājības pieaugumu,. līdz
ar to paaugstinot arī sabiedrības kopējo labklājības līmeni. Apzinoties šo
būtisko patiesību, jau Amerikas savienoto valstu konstitūcijā, kuru uzskata par
vienu no vecākajām konstitūcijām, un kura darbojas joprojām, kā viena no četrām
cilvēka pamattiesībām tika nosaukta tiesība uz īpašumu.
Arī Latvijas Republikas privāttiesību sistēma, kuras pamats ir Civillikums, balstās uz īpašuma tiesību atzīšanu.
Attīstoties sabiedrībai un tajā valdošajai tiesību sistēmai, jēdziens
īpašuma tiesības ir mainījies un attīstījies, daudzi tiesību zinātnieki veikuši
plašus pētījumu un veidojuši monogrāfijas, mēģinot izstrādāt precīzu jēdziena
“īpašums”, “īpašumtiesības” definīciju.
Civillikuma
Lietu tiesību daļas 927.pants nosaka, ka īpašums ir pilnīgas varas tiesība par
lietu, t.i. tiesība valdīt un lietot to,
iegūt no tās
visus iespējamos labumus,
ar to rīkoties un noteiktā
kārtā atprasīt to
atpakaļ no katras trešās personas
ar īpašuma prasību. Savukārt 1038. pants nosaka, ka īpašnieks var
viņam piederošo lietu
valdīt, iegūt tās augļus, izlietot to
pēc sava ieskata savas mantas pavairošanai un vispār to lietot visādā
kārtā, kaut arī no tam rastos zaudējums citai personai.
Līdz ar to no šādas definīcijas var secināt, ka īpašuma tiesība ir
absolūta, un īpašniekam, realizējot savas tiesības, nav jārēķinās ne ar kādas
citas konkrētas personas, ne ar sabiedrības kopumā interesēm.
Taču šāda absolutizēta pieeja, kas pilnībā atbilst konkrētā privātīpašnieka
interesēm, ir pretrunā ar sabiedrības kopumā interesēm, līdz ar to rodas
vajadzība noteiktos gadījumos ar likumu
ierobežot īpašnieka tiesības par labu sabiedrībai. tāpēc Civillikuma
1036.pantā ir noteikts, ka īpašums dod īpašniekam
vienam pašam pilnīgas varas
tiesību par lietu, ciktāl šī tiesība nav pakļauta sevišķi noteiktiem
aprobežojumiem.
Īpašuma
objekti pēc savas dabas var būt visdažādākie – personīgas lietošanas
priekšmeti, transportlīdzekļi, vērtspapīri, nekustams īpašums, u.t.t., un atkarībā no tā, cik lielā mērā, izlietojot
savas īpašumtiesības attiecībā uz konkrētu lietu, īpašnieks var ietekmēt
sabiedrības intereses, arī tiek noteikti īpašuma tiesību aprobežojumi.
Sevišķi īpašuma tiesību aprobežojumi tiek noteikti gadījumos, kad īpašuma tiesību objekti ir ekoloģiskās
sistēmas sastāvdaļas – zeme, zemes dzīles, meži, ūdeņi, fauna. Cilvēks pats ir
neatņemami saistīts ar ekoloģisko sistēmu, līdz ar to cilvēka un sabiedrības dzīvei un attīstībai
nepieciešams, lai ekoloģiskā sistēma būtu vesela, pilnvērtīgi funkcionējoša,
kas iespējams tikai tad, ja veseli un pilnvērtīgi funkcionējoši ir visi tās
atsevišķie elementi.
Šī iemesla dēļ Civillikumus nosaka īpašuma tiesību ierobežojumus attiecībā
uz īpašuma objektu – ekoloģiskās sistēmas sastāvdaļu, tas ir – ūdeņu un
meža lietošanas tiesībām.
Mežs ir būtiska ekoloģiskās sistēmas sastāvdaļa, no kuras daudzajām
funkcijām kopējā ekoloģiskajā sistēmā cilvēkam vissvarīgākā ir – skābekļa
nodrošināšana. Bez skābekļa uz zemes nav iespējama dzīvība, savukārt bez meža,
kokiem, nav skābekļa, līdz ar to ir svarīgi nodrošināt, lai meža platības
strauji nesamazinātos. Meža īpašniekam savukārt lielākoties meža primāro
vērtību sastāda no tā iegūstamo kokmateriālu un citu mežmateriālu vērtība, kuru
realizējot, īpašnieks var uzlabot savu
finansiālo stāvokli.
Saskaņā ar LR 24.02.2000. likuma “Meža likums” 3.pantu, mežs šī likuma
izpratnē ir ekosistēma visās tā attīstības
stadijās, un tajā dominē koki, kuru augstums konkrētajā vietā var sasniegt vismaz septiņus metrus un kuru pašreizējā vai potenciālā
vainagu projekcija ir vismaz 20 procenti
no mežaudzes aizņemtās platības.
Atkarībā no meža statusa, tas tiek iedalīts
aizsargājamos mežos, saudzējamos
mežos, aizsargjoslu mežos un
īpaši aizsargājamos meža
iecirkņos. Šādu mežu apsaimniekošanai tiek noteikti papildus
ierobežojumi. mežu, uz kuru neattiecas neviens no iepriekš minētajiem īpašajiem
statusiem, sauc par saimniecisko mežu.
MEŽA ĪPAŠNIEKS.
LR 24.02.2000. likuma “Meža likums” nedod definīciju jēdzienam meža
īpašnieks. Likumā definēts tiek meža tiesiskais valdītājs, kas likuma izpratnē
ir:
a) persona, kurai atbilstoši likumam pēc noteiktās institūcijas lēmuma zemes reformas gaitā
zeme nodota (piešķirta) īpašumā
par samaksu vai atjaunotas īpašuma tiesības uz to un zeme
ierādīta (iemērīta) dabā,
b) persona, kura meža zemes valdījumu
ieguvusi uz mantojuma tiesību vai cita
likumīga pamata.
Acīmredzot šāds jēdziens likumā tiek lietots, ņemot vērā apstākli, ka gan
zemes reformas rezultātā, gan citu procesu dēļ daudzu personu īpašumtiesības uz
meža zemi var vēl nebūt nostiprinātas zemesgrāmatā, kaut gan citādi persona
atbilst Civillikuma izpratnei ( 876.panta)
par tiesisku valdītāju tas ir, tiesisks valdītājs ir tāds, kura
valdījumā lieta atrodas uz tiesiska pamata, un kurš neatzīst nevienu citu
personu par lietas īpašnieku. Līdz ar to turpmākajos pantos Meža likums
nenodala meža īpašnieka un tiesiskā valdītāja tiesības un pienākumus, turpretī
šie abi statusi tiek pretnostatīti personām, kuras uz citiem pamatiem veic meža
ciršanu, sagatavo, glabā vai pārstrādā kokmateriālus mežā vai tā tiešā tuvumā.
Līdz ar to turpmāk referātā tiks lietots jēdziens meža īpašnieks, saprotot ar
to visas personas, kuru īpašumā uz jebkāda tiesiska pamata atrodas meža zeme,
neatkarīgi no šo īpašumtiesību koroborācijas.
MEŽA ĪPAŠNIEKA PIENĀKUMI.
Būtiskākie meža īpašnieka pienākumi, kas uzskaitīti Meža likumā, attiecas
uz saprātīgu, saudzīgu meža apsaimniekošanu, un
savlaicīgu, pietiekamu meža atjaunošanu.
Meža īpašnieka pienākumus varētu iedalīt pēc sekojošām jomām:
1. Meža koksnes un
nekoksnes vērtību izmantošanas noteikumu ievērošana.
2.Meža atjaunošana.
3. Meža aizsardzība.
4. Informācijas
nodrošināšana un sagatavošana.
5.Dabas aizsardzība mežā.
1. Meža koksnes un
nekoksnes vērtību izmantošanas noteikumu ievērošana.
Meža koksnes izmatošana izpaužas kā koku ciršana. Kokus mežā atļauts cirst
tikai saskaņā ar šajā likumā un
citos normatīvajos aktos noteikto kārtību sekojošās cirtēs:
1) galvenajā cirtē -
koksnes galvenās ražas
ievākšanai mežaudzē pēc galvenās cirtes vecuma vai galvenās
cirtes caurmēra sasniegšanas;
2) kopšanas
cirtē - mežaudzes
sastāva, paliekošās mežaudzes
koku augšanas apstākļu un mežaudzes veselības stāvokļa uzlabošanai;
3) sanitārajā cirtē
- meža slimību, kaitēkļu, dzīvnieku vai
citādi bojātos, sausos, vēja gāztos un lauztos kokus;
4) rekonstruktīvajā cirtē - neproduktīvas mežaudzes normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
5) citā cirtē
- meža infrastruktūras izveidošanai
un uzturēšanai, ainavu
veidošanai, kā arī pēc meža zemes transformācijas.
Lai uzsāktu koku
ciršanu meža zemē, nepieciešams
apliecinājums, izņemot gadījumus,
kad mežaudžu kopšanai tiek
cirsti koki, kuru celma caurmērs ir mazāks par 12 centimetriem,
kā arī sausie un vēja gāztie koki. Bez
apliecinājuma izcirstais sauso un vēja gāzto
koku apjoms attiecīgās
mežniecības teritorijā esošajā īpašumā
vai tiesiskajā valdījumā nedrīkst pārsniegt 10 kubikmetrus gadā.
Apliecinājums ir Valsts
meža dienesta izsniegts
dokuments, kas apliecina
konkrētas plānotās darbības likumību un
ir uzskatāms par šīs darbības atļauju. Apliecinājums izsniedzams
mēneša laikā pēc
meža īpašnieka rakstveida
pieteikuma saņemšanas. Apliecinājums ir derīgs līdz kārtējā gada 31.decembrim.
Apliecinājuma izsniegšanas kārtību
un pieteikumā iekļaujamo informāciju nosaka Ministru
kabinets.
Ja koku
ciršana nepieciešama ārkārtas
situācijās (snieglauze, vējlauze,
vējgāze, kas traucē infrastruktūras darbību,
meža ugunsgrēku ierobežošana un
citi normatīvajos aktos noteiktie
gadījumi), koku ciršanu var uzsākt pēc
mutvārdu paziņojuma sniegšanas Valsts
meža dienestam. Apliecinājumu
izsniedz pēc ciršanas vietas pārbaudes dabā.
Koku ciršana mežā ir
aizliegta, ja meža īpašnieka vai
tiesiskā valdītāja mežā nav
veikta meža inventarizācija,
izņemot likumā noteiktos gadījumus.
Savukārt galvenā cirte ir aizliegta:
1) ja vienā apsaimniekošanas objektā esošajos mežos galvenajai cirtei piegulošajās platībās mežaudze 1,0 hektāra un lielākā platībā nav atzīta par atjaunotu un mežaudze nav
sasniegusi vismaz triju gadu vecumu;
2) dabas rezervātos un
nacionālo parku dabas rezervātu
zonās, Baltijas jūras un Rīgas jūras
līča piekrastes aizsargjoslā 300 metru platumā,
īpaši aizsargājamos meža iecirkņos (mikroliegumos). 09.12.1996. MK
noteikumi Nr.449 “Galvenās cirtes noteikumi” papildina šo sarakstu, nosakot, ka
galvenā cirte ir aizliegta arī dabas
rezervātu mežos, nacionālo parku dabas rezervātu zonā, dabas liegumu mežos, mežos gravu nogāzēs, medņu riestu mežos,
aizsargājamu augu, sēņu, ķērpju un dzīvnieku sugu meža biotopos, saudzes
kvartālos, parkos un dendroloģiskajos stādījumos, ģeoloģisko un ģeomorfoloģisko liegumu mežos,
augšanas apstākļu tipu etalonos, aizsargājamos meža biotopos, tas ir,
aizsargājamos mežos un īpaši aizsargājamos meža iecirkņos, kuri par tādiem
atzīti saskaņā ar 14.06.1994. MK noteikumiem Nr.132 “Par mežu ieskaitīšanu
kategorijās un īpaši aizsargājamu meža iecirkņu izdalīšanu”.
No 01.01.2001. stāsies spēkā Meža likuma 9.panta otrās daļas 1. punkts,
saskaņā ar kuru galvenā cirte ir aizliegta,
ja meža īpašnieks normatīvajos aktos noteiktajos termiņos un kvalitātē nav atjaunojis mežu vismaz 80 procentu apmērā no kopējās
atjaunojamās platības savā valdījumā
esošajos mežos attiecīgās
mežniecības teritorijā.
Aizliegts
nocirst kokus, kuri sasnieguši Ministru kabineta noteikto īpaši aizsargājamo koku - dižkoku -
izmērus.
Galvenās cirtes un kopšanas cirtes kritērijus - mežaudzes minimālo un kritisko šķērslaukumu, galvenās
cirtes caurmēru pēc valdošās
sugas un bonitātes, kailcirtes
maksimālo platību vai platumu,
kārtību mežaudzes atzīšanai
par neproduktīvu, slimību inficēto vai
kaitēkļu invadēto koku
ciršanas kārtību, cirsmu
izveidošanas kārtību un
dabas aizsardzības prasības
galvenajā un kopšanas cirtē,
kā arī koku ciršanas kārtību likuma 12.panta otrajā daļā minētajos
gadījumos nosaka Ministru kabinets. Uz šo brīdi ir spēkā 09.12.1996.MK
noteikumi Nr.449 “Galvenās cirtes noteikumi” un 09.12.1996. MK noteikumi Nr.450
“Starpcirtes noteikumi”.
Tā kā šie noteikumi izstrādāti, pamatojoties uz LR likumu “Par meža
apsaimniekošanu un izmantošanu”, kurš ar Meža likumā spēkā stāšanās brīdi
zaudējis spēku, tajos ir daudz pretrunu ar jauno Meža likumu. Tā, piemēram,
šajos noteikumos nav noteikti cirtes kritēriji pēc tās bonitātes, jo šis termins
neparādījās LR likumā “Par meža apsaimniekošanu un izmantošanu”, tāpat neiet
runa par mežaudzes minimālo un kritisko
šķērslaukumu, galvenās cirtes
caurmēru pēc valdošās sugas, jo noteikumos vienīgais kritērijs ir
mežaudzes ciršanas vecums.
Tāpat MK noteikumos Nr.450 “Starpcirtes noteikumi” lietotais kopšanas
cirtes jēdziens būtiski atšķiras no kopšanas cirtes Meža likuma izpratnē. Tā
šajos noteikumos kopšanas cirte tiek iedalīta
sastāva kopšanas cirtē, krājas
kopšanas cirtē, rekonstruktīvajā cirtē, kuru galvenais uzdevums ir, izcērtot
mazvērtīgo audzi, pamežu, un kokus ar nevēlamu ietekmi uz galvenās koku segas
augšanu, izveidot produktīvu, kvalitatīvu galvenās koku sugas mežaudzi.
Savukārt Meža likums izpratnē kopšanas cirte
ir atļauta gadījumos, ja
mežaudzes šķērslaukums ir lielāks
par minimālo šķērslaukumu vai ja
mežaudzē ir slimību inficēti, kaitēkļu invadēti vai citu iemeslu
dēļ bojāti koki. Šādi kritēriji nav pieminēti “Starpcirtes noteikumos”. Līdz ar
to atliek vienīgi gaidīt, ka Ministru Kabinets iespējami ātrākā laikā izstrādās
visus nepieciešamos noteikumus, kuri
jāievēro, veicot koku ciršanu.
Koku ciršana, pārkāpjot šajā
likumā noteikto kārtību, vai koku
bojāšana uzskatāma par patvaļīgu
koku ciršanu vai bojāšanu, par ko iestājas likumā paredzētā atbildība.
Atsevišķi likuma nosacījumi attiecas uz meža nekoksnes vērtību izmantošanas
nosacījumiem.
Meža nekoksnes vērtības ir šādas:
1)materiālās vērtības -
ķermeniskas lietas, kuras saistītas ar mežu
un kuras iegūstot tiek atdalītas no meža, tas ir, visdažādākā mežā
iegūstamā, kā piemēram, koku sulas,
eglītes, skujas, savvaļas augļi, rieksti, sēnes, ogas, siens meža pļavās,
žagari, sveķi, sulas, celmi, lūki, mizas,
zari, zalenis, meijas un citi dekoratīvie materiāli.
2) mežam piemītošās
rekreatīvās, vidi
stabilizējošās un ekoloģiskās īpašības.
Pirmtiesības uz meža nekoksnes vērtību iegūšanu un izmantošanu ir meža
īpašniekam, tomēr citas personas var iegūt savvaļas ogas,
augļus, riekstus, sēnes un ārstniecības
augus - personas var
iegūt pēc sava ieskata,
ja meža īpašnieks
vai tiesiskais valdītājs
nav noteicis ierobežojumus
saskaņā ar šā likuma 5.panta ceturtās daļas noteikumiem, tas ir, meža īpašnieks
ir ierobežojis fizisko personu
uzturēšanos un brīvu
pārvietošanos mežā, norobežojot attiecīgo teritoriju ar pārskatāmiem
brīdinājuma uzrakstiem. Līdz ar to var secināt, ka gadījumos, ja fiziskām
personām ir aizliegts uzturēties mežā, tās nedrīkst arī iegūt meža nekoksnes
vērtības, bet, ja šāds aizliegums nepastāv vai nav attiecīgi noformēts,
fiziskās personas drīkst uzturēties mežā rekreācijas, atpūtas nolūkos, kā arī
iegūt iepriekš minētās meža nekoksnes materiālās vērtības.
Savvaļas dzīvnieku
izmantošanas kārtību nosaka sugu
un biotopu aizsardzības un medību
normatīvie akti.
2. Meža atjaunošana.
Lai novērstu situāciju, kad meža īpašnieks tikai izcērt mežu, līdz ar to
samazinot kopējās meža platības, un traucējot ekoloģisko līdzsvaru, Meža likums
uzliek par pienākumu meža īpašniekam atjaunot mežu pēc tā izciršanas.
Tā,
saskaņā ar Meža likuma 21.pantu, meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja
pienākums ir:
1) atjaunot mežaudzi ne
vēlāk kā triju gadu laikā pēc
cirtes veikšanas (ieskaitot ciršanas
gadu) vai citu faktoru ietekmes, ja tās
dēļ mežaudzes šķērslaukums ir kļuvis
mazāks par kritisko šķērslaukumu. Ministru
kabinets atsevišķiem meža
augšanas apstākļu tipiem var
noteikt atšķirīgus meža atjaunošanas termiņus. Šķērslaukums ir
viena hektāra platībā
augošo koku stumbru šķērslaukumu summa (kvadrātmetros)
1,3 metru augstumā no sakņu kakla savukārt kritiskais šķērslaukums
ir šķērslaukuma robežvērtība,
par kuru mazākas vērtības
gadījumā nav iespējama mežaudzes apmierinoša attīstība un mežaudze ir atjaunojama.
2) nodrošināt atjaunotās
mežaudzes kopšanu.
Meža atjaunošana var izpausties kā meža
sēšana un stādīšana, kā
arī dabiskās atjaunošanās veicināšana meža zemē. Vienmēr
jāveic meža atjaunošana pēc kailcirtes, jo šo
cirti gada laikā no tās uzsākšanas mežaudzes vai tās daļas
šķērslaukums tiek samazināts tiktāl, ka
tas kļūst mazāks par kritisko šķērslaukumu;
Meža
atjaunošanā un meža ieaudzēšanā atļauts izmantot tikai konkrētajai vietai piemērotas izcelsmes
sertificētu meža reproduktīvo
materiālu. Meža īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs var
mežu atjaunot arī ar
savā mežā iegūtajiem mežeņiem un
sēklām.
Līdz 01.01.2001. Ministru kabinetam jāizstrādā noteikumi, saskaņā ar kuriem
nosaka:
1)
kritērijus, pēc kuriem
mežaudze uzskatāma par atjaunotu vai ieaudzētu, meža atjaunošanas termiņus atsevišķiem meža augšanas
apstākļu tipiem;
2) atjaunotās vai ieaudzētās mežaudzes (jaunaudzes) kopšanas pārbaudes kritērijus.
Uz šo brīdi ir spēkā 09.03.1995. MK noteikumi Nr.25 “Meža atjaunošanas
noteikumi”, kuri nosaka sekojošu kārtību meža atjaunošanai.
Īpašumā piešķirtajos mežos
meža apsaimniekotājs reizē ar pieprasījuma iesniegšanu par
galvenās cirtes uzsākšanu
rakstiski informē valsts mežzini
par projektētajiem meža
atjaunošanas pasākumiem. Informācijā
jānorāda meža atjaunošanas veids, projektētā koku suga,
reproduktīvā materiāla saņemšanas vieta un atjaunošanas termiņi.
Ja informācijā nav
ievērotas šo noteikumu prasības par atjaunojamo koku sugu, reproduktīvā
materiāla izcelsmi un meža
atjaunošanas termiņu, valsts mežzinis
ir tiesīgs celt iebildumus pret
kailcirtes uzsākšanu līdz tam laikam, kamēr projektētie pasākumi tiek
saskaņoti. Informāciju par projektētajiem meža atjaunošanas pasākumiem visu
mežu apsaimniekotāji saglabā līdz apmežojuma pārskaitīšanai ar mežu apklātā
zemē.
Meža atjaunošana tiek iedalīta:
1) mākslīgā - kā meža
sēšana un stādīšana, izmantojot
tikai konkrētajai vietai piemērotas
izcelsmes sertificētu meža reproduktīvo
materiālu. Mākslīgi atjaunotās platības
ar mežu apklātā
zemē jāpārskaita līdz 8
gadu vecumam
2) dabiskā, ko veicina ar
šādiem pasākumiem:
a) saudzējot paaugu;
b) veicot ošu
paaugas kociņu nogriešanu
7 - 10 cm augstumā
("atsēdināšanu uz celma");
c) atstājot priedes
sēkliniekus. Par priedes sēkliniekiem uz hektāra
jāatstāj 30-50 virsvaldu koki ar labu stumbra formu,
pietiekami attīstītu un
simetriski veidotu vainagu.
Virsvaldu koki ir audzes garākie un
resnākie koki, kuriem labi attīstīts vainags un galotnes paceļas virs kopējā audzes vainaga klāja. Sēklinieki nocērtami
tad, kad meža
dabiskā atjaunošanās ir notikusi;
d) veicot augsnes virskārtas mineralizāciju. To izdara
platībās, kur atstāti sēklinieki, vai
platībās, kur mežaudzes tiek izcirstas pakāpeniskās vai izlases cirtēs.
Ja platības, kurās tiek veikta meža dabiskā atjaunošana, 15 gadu laikā nav
sasniegusi tādu stāvokli. lai varētu tikt pārskaitīta ar mežu apklātās
platībās, jāmaina meža atjaunošanas veids.
Šajos MK noteikumos ir noteikts arī, kādam jābūt projektētās koku sugas
kociņu skatam, maksimālajam starprindu attālumam un kociņu vidējam augstumam
konkrētām koku sugām, lai mākslīgu un dabisko apmežojumu pārskaitītu ar mežu
apklātā zemē.
Apmežojumu kvalitāti rudens sezonā pārbauda Valsts meža dienesta
institūcijas, meža atjaunošanas kvalitāti pārbauda tehniskajās pieņemšanās.
Ja meža apsaimniekotājs nepilda meža
atjaunošanas pasākumus, tad:
1. valsts
mežniecības norādītās fiziskās
vai juridiskās personas veic projektētos
meža atjaunošanas pasākumus
par valsts mežsaimniecības attīstības fonda līdzekļiem;
2. pēc darbu pieņemšanas
valsts mežzinis sastāda aktu zaudējuma piedziņai no meža
apsaimniekotāja. Aktu sastāda atbilstoši Valsts meža dienesta apstiprinātajam paraugam
trijos eksemplāros. Pirmo eksemplāru nosūta meža
apsaimniekotājam, otro nosūta virsmežniecībai trešais eksemplārs paliek
valsts mežniecībā. Zaudējumus aprēķina, pamatojoties uz meža
atjaunošanas darbu faktiskajām izmaksām;
3. ja
meža apsaimniekotājs neatlīdzina
zaudējumus aktā norādītajā
termiņā, tad valsts
virsmežniecība likumdošanas aktos noteiktajā kārtībā ierosina
lietu tiesā.
Saskaņā ar Meža likumu, šajā likumā noteiktā meža atjaunošanas kārtība neattiecas uz
plantāciju mežiem. Plantāciju mežu
ieaudzēšanas, reģistrēšanas,
apsaimniekošanas un koku ciršanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
3. Meža aizsardzība.
Attiecībā uz meža aizsardzības pienākumiem, Meža likums uzliek vienādus
pienākumus gan meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam, gan personai, kura
veic mežizstrādes darbus, pamatojoties uz attiecīgu vienošanos ar meža īpašnieku.
Saskaņā
ar Meža likumu, meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam un personai, kas veic meža ciršanu, sagatavo, glabā vai
pārstrādā kokmateriālus mežā
vai tā
tiešā tuvumā, ir pienākums:
1) veikt darbības, kas samazina meža bojājumu iespējamību un ierobežo to izplatību;
2)
uzraudzīt meža stāvokli
un informēt Valsts
meža dienestu par konstatētajiem meža bojājumiem.
Meža likums neuzskaita sīki, kas saprotams ar iespējamiem meža bojājumiem,
kā tas bija darīts LR likumā “Par meža apsaimniekošanu un izmantošanu”. Šāda
likuma pieeja sasaucas ar kopējo tendenci Latvijas tiesību sistēmā pielietot
Rietumu loka tiesību skolās pieņemto tradīciju normatīvo aktu izstrādāšanā,
saskaņā ar kuru, likumam jāsatur tikai būtiskākās vispārīgās norādes, un kompetenta persona, to
piemērojot, ar interpretācijas palīdzību noskaidro tiesību normas un faktiskā
notikuma sastāva atbilstību. savukārt pozitīvo tiesību skola, uz kuru balstījās
Padomju un arī pēcpadomju perioda Latvijas tiesību aktu izstrādātāji,
paredzēja, ka normatīvajam aktam jāsatur sīku iespējamo situāciju uzskaitījumu,
lai normas piemērotājam nebūtu jāveic interpretācija. Šāda pieeja normatīvo
aktu izstrādāšanā pierādījusi savu neefektivitāti, jo reālajā dzīvē sastopamas
daudzas un dažādas situācijas, kuras likumdevējs nevar iepriekš paredzēt,
rakstot likumu, kā arī to visu uzskaitījums nevajadzīgi sadrumstalotu un
padarītu apjomīgāku normatīvo aktu. Tā arī šajā gadījumā Meža likumā pieminēti
meža bojājumi var rasties gan kukaiņu,
slimību invāzijas rezultātā, gan lietojot mežistrādes tehniku un sabojājot meža
ceļus un deformējot meža augsni, gan notiekot ugunsgrēkam, gan ganot lopus
mežā, gan savairojoties noteiktas sugas
meža dzīvniekiem, patvaļīgi izmatojot mežu, un citādos gadījumos. Meža
īpašniekam un citām personām, kam likums uzliek šādu pienākumu, jārūpējas par
mežu, un iespēju robežās jānovērš vai jāsamazina jebkādi meža bojājumi, cik tas
ir viņa spēkos.
Ārkārtas situācijās sakarā ar meža kaitēkļu
masveida savairošanos un slimību
izplatīšanos Valsts meža dienests var
uzdot minētajām personām:
1) pārtraukt
vai atlikt koku
visu veidu ciršanu,
izņemot ciršanu ārkārtas
situācijas seku likvidēšanai;
2) veikt pasākumus, lai apkarotu kaitēkļus un slimības vai apturētu to izplatīšanos;
3) iznīcināt slimību inficēto vai kaitēkļu invadēto meža
reproduktīvo materiālu.
Kārtību,
kādā izsludināmas ārkārtas
situācijas sakarā ar
meža ugunsgrēku, meža kaitēkļu
savairošanos un slimību
izplatīšanos masveidā, meža aizsardzības
pasākumus, kā arī to izpildes kārtību un termiņus nosaka Ministru kabinets.
4. Informācijas
nodrošināšana un sagatavošana.
Tā kā mežs ir svarīga ekosistēmas sastāvdaļa, un darbības ar to attiecas ne
tikai uz meža īpašnieka interesēm, bet arī sabiedrības interesēm, sabiedrībai
ir tiesības pārzināt situāciju, kādā atrodas Latvijas meži. Ziņas par stāvokli
mežos nepieciešamas arī kontrolējošām institūcijām un Valsts Meža reģistra
organizētājam, tāpēc Meža likuma uzliek par pienākumu meža īpašniekam vai
tiesiskajam valdītājam katru gadu līdz 1.februārim informēt Valsts meža
dienestu par šādām iepriekšējā gada
laikā meža zemē notikušajām izmaiņām:
1) par darbībām, kuru veikšanai bija
nepieciešams apliecinājums;
2) par meža bojājumiem;
3) par meža atjaunošanu;
4) par meža ieaudzēšanu;
5) par jaunaudžu kopšanu.
Lai ziņas būtu pilnīgas, meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja pienākums ir
savā īpašumā vai tiesiskajā
valdījumā esošajos mežos
vismaz reizi 10 gados
veikt meža inventarizāciju un tās
materiālus iesniegt Valsts meža dienestam. Meža īpašnieks ir atbildīgs par iesniegtās
informācijas patiesumu.
Meža
īpašnieks mežu apsaimnieko, pamatojoties uz meža apsaimniekošanas plānu, ko pēc viņa pasūtījuma un , pamatojoties
uz meža inventarizācijas datiem izstrādā personas, kam ir atbilstoša
kvalifikācija. Meža īpašnieks vai
tiesiskais valdītājs ir tiesīgs meža apsaimniekošanas plānā iekļaut papildu informāciju. Plānojot meža apsaimniekošanu, meža
īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam jāievēro:
1) koksnes resursu maksimāli vienmērīga un
ilgtspējīga izmantošana;
2) dabas aizsardzības prasības;
3) meža ražības un vērtības saglabāšana un
paaugstināšana;
4) šajā likumā un citos normatīvajos aktos
noteiktās prasības.
Meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam meža apsaimniekošanas plāns ir viens no priekšnoteikumiem valsts
subsīdiju saņemšanai.
Tā kā saskaņā ar LR likumu “Par meža apsaimniekošanu un izmantošanu”, meža
apsaimniekošanai bija nepieciešams izstrādāt meža projektus, Meža likuma
Pārejas noteikumi nosaka, ka meža
apsaimniekošanas projekti, kas
izstrādāti pirms šā
likuma stāšanās spēkā,
uzskatāmi par meža apsaimniekošanas plāniem
šā likuma izpratnē. Meža
inventarizācijas
informācija, kas iekļauta
iepriekš minētajos meža apsaimniekošanas projektos,
atzīstama par meža inventarizācijas informāciju
šā likuma izpratnē
un ir derīga
līdz attiecīgo meža apsaimniekošanas projektu derīguma termiņa beigām.
5.Dabas aizsardzība mežā.
Apsaimniekojot mežu,
meža īpašnieka pienākums ir
ievērot vispārējās dabas aizsardzības prasības, lai:
1) nodrošinātu meža bioloģiskās
daudzveidības saglabāšanu;
2) saglabātu meža spēju pasargāt augsni no
erozijas;
3) pasargātu virszemes un pazemes ūdeņus no
piesārņošanas;
4) saglabātu būtiskus kultūras mantojuma
elementus mežā.
Bioloģiskās daudzveidības saglabāšanai mežos
ir izdalāmi īpaši aizsargājami meža iecirkņi -
mikroliegumi, aizsargājamas zonas gar
ūdeņiem un mitrzemēm. Īpaši nozīmīgi
mežaudzes struktūras elementi ir
saglabājami visu veidu cirtēs. Šo meža iecirkņu - mikroliegumu
izveidošanas kārtību un apsaimniekošanas
režīmu nosaka Ministru kabinets. Uz šo brīdi aizsargājamo mežu kategorijas un
nosacījumus atsevišķu meža iecirkņu atzīšanai par aizsargājamiem nosaka
14.06.1994. MK noteikumiem Nr.132 “Par mežu ieskaitīšanu kategorijās un īpaši
aizsargājamu meža iecirkņu izdalīšanu”. Meža lietošanas tiesību aprobežojumi,
kas radušies sakarā ar meža teritorijai piešķirto īpašo statusu, tiek ņemti
vērā, nosakot zemes kadastrālo vērtību.
Vispārējās dabas
aizsardzības prasības meža
apsaimniekošanā un saimnieciskās
darbības ierobežojumus dzīvnieku vairošanās sezonas
laikā nosaka Ministru kabinets.
Meža veselības stāvokļa un vides
stāvokļa uzraudzībai mežā visā valsts teritorijā veicams meža
monitorings. Meža monitoringu
finansē no valsts budžeta dotācijas.
Meža monitoringa veikšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
MEŽA ĪPAŠNIEKA TIESĪBAS.
Protams, ka tieši meža īpašnieks ir tā persona, kura, realizējot savas
īpašumtiesības, var gūt visdažādākajā veidā vislielāko labumu no sev piederošā
meža. Šā referāta mērķis nav apskatīt mežā īpašnieka tiesības izmantot mežu kā
īpašuma objektu, slēdzot civiltiesiskus darījumus, bet pievērst uzmanību tieši
tām meža īpašnieka tiesībā, kas saistās ar mežu kā ekoloģiskās sistēmas
sastāvdaļu, un izreit nevis no Civillikuma, bet no Meža likuma. Šīs tiesības
varētu iedalīt sekojošā veidā:
1. Izmantot koksnes un nekoksnes vērtības.
2. Tiesības saņemt
informāciju.
3. Tiesības saņemt valsts
subsīdijas.
1.Tiesības izmantot meža
koksnes un nekoksnes vērtības.
Meža īpašniekam ir tiesības izmantot meža koksnes un nekoksnes vērtības,
ievērojot nosacījumus, ko izvirza Meža likums. Tā viens no priekšnosacījumiem
meža vērtību izmatošanai ir apliecinājuma saņemšana, kas nepieciešama sekojošos
gadījumos:
1)
koku ciršanai;
2)
meliorācijas sistēmu vai citu būvju celšanai vai
rekonstrukcijai, ja tā var ietekmēt
mežu;
3)
uzņēmumu (mežsaimniecību) ceļu būvei;
4)
meža reproduktīvā materiāla iegūšanai;
5)
minerālmēslu un pesticīdu lietošanai meža zemē.
Meža īpašniekam ir tiesības aizliegt citām personām uzturēties viņa mežā un
iegūt meža nekoksnes vērtības, tai skaitā savvaļas ogas,
augļus, riekstus, sēnes un ārstniecības
augus. Aizliegums ir spēkā, ja attiecīgā teritorija ir norobežota ar
pārskatāmiem brīdinājuma uzrakstiem
Jāņem vērā, ka arī uz meža īpašnieku attiecas nosacījums, ka, veicot
darbības, kurām nepieciešams apliecinājums, stingri jāpieturas pie apliecinājumā
norādītajiem noteikumiem, pretējā gadījumā darbības tiek uzskatītas par
patvaļīgām, un to veicējam jāatlīdzina mežam kā ekosistēmai nodarītais
zaudējums.
2.Tiesības saņemt
informāciju.
Meža īpašniekam vai tiesiskajam valdītājam ir tiesības saņemt no Meža valsts
reģistra visu informāciju,
kas attiecas uz
viņa īpašumā vai tiesiskajā valdījumā esošo
mežu. Meža inventarizācijas informācija
par konkrētā īpašnieka vai tiesiskā
valdītāja mežu ir ierobežotas
pieejamības informācija, tas nozīmē, ka tā nav pieejama jebkurai
personai, bet tikai noteiktam personu lokam normatīvajos aktos noteiktā
kārtībā.
3.Tiesības saņemt valsts
subsīdijas.
Saskaņā ar Meža likuma 32.pantu, meža apsaimniekošanas plāns ir viens no
priekšnoteikumiem, lai meža īpašnieks saņemtu valsts subsīdijas. Tālāk likums
nosaka, ka Valsts subsidējamās mežsaimnieciskās darbības un to ikgadējo programmu valsts budžetā šim
mērķim paredzēto līdzekļu ietvaros
nosaka Ministru kabinets. Uz šo
brīdi Ministru Kabinets nav izstrādājis noteikumus par valsts subsidējamām
mežsaimnieciskajām darbībām, līdz ar to uz šo brīdi meža īpašniekiem nav
pieejamas valsts subsīdijas. Atliek cerēt, ka Ministru kabinets šos noteikumus
izstrādās līdz 01.01.2001.,kā to paredz Meža likuma Pārejas noteikumi.
Mežs ir daudzveidīga un komplicēta ekoloģiskās sistēmas sastāvdaļa, kurā
ietilpst gan koki, gan sūnas, sēnes, zāle, dzīvnieki un putni, un citi
ekoloģiski fenomeni. Mežs gan nodrošina sabiedrību ar kokmateriāliem un citiem
mežmateriāliem, gan paver rekreācijas iespējas, gan ražo cilvēkam tik
nepieciešamo skābekli. Riodežaneiro 1992.gada vides aizsardzības vispasaules
konferences deklarācijās par klimata pārmaiņām un bioloģiskās daudzveidības
saglabāšanu izteikts atzinums, ka mežu saglabāšana ir civilizācijas sinonīms un
mežu iznīcināšana var draudēt ar cilvēces bojāeju. * Gan šādi starptautisku
institūciju secinājumi, gan cilvēces negatīvā pieredze, kas liecina, ka mežu
iznīcināšana draud ar tuksnešu rašanos, liek domāt par nepieciešamību saglabāt mežus, un līdz ar to
likumdevēja uzdevums ir izstrādāt normatīvos aktus, kuru piemērošana būtu
garants mežu saglabāšanai. Latvijā šis jautājums ir vēl aktuālāks tādēļ, ka
nesenās un joprojām notiekošās privatizācija rezultātā rodas arvien jauni mežu
īpašnieki, kuriem jākļūst ne tikai par mežu izmantotājiem, bet arī par saudzīgiem saimniekiem.
24.02.2000. ir pieņemts jauns Meža likums, kurā, ņemot vērā iepriekšējā
likuma “Par mežu apsaimniekošanu un izmantošanu” darbības laikā gūto pieredzi,
un situācijas attīstības tendences, ir noteikta meža apsaimniekošanas kārtība,
kā arī noteikumi, kas jāievēro meža īpašniekiem un personām, kas vēlas izmantot meža vērtības. Meža
īpašnieka pienākumu loks ir salīdzinoši plašs, tomēr tas ir pamatots, jo gan
noteiktas kārtības ievērošana meža izmantošanai, gan meža un dabas aizsardzības
pasākumi, gan noteikta informācijas aprite ir nepieciešama, lai nodrošinātu meža saudzīgu apsaimniekošanu un
sabiedrības interešu ievērošanu. Uzskatu, ka meža īpašnieka tiesības un tie
materiālie un nemateriālie labumi, ko īpašnieks gūst no meža, pilnībā atsver
tam uzlikto pienākumu nastu, kuras uzdevums turklāt ir, veicinot saprātīgu meža
apsaimniekošanu, palielināt iespējamo labumu, ko īpašnieks galarezultātā gūst
no pareizi, saudzīgi apsaimniekota meža.
Problēma kā parasti jaunu likumu pieņemšanas gadījumā ir – prakse to
piemērošanā, īpaši tādēļ, ka likums daudzviet pilnvaro Ministru kabinetu
izstrādāt kārtību vai noteikumus, kas, protams, nav izdarīts ne uz likuma spēkā
stāšanās brīdi, ne arī uz šo brīdi. likuma piemērošanu tādējādi sarežģī tas, ka
jāvadās no joprojām spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem, kuri
izstrādāti saskaņā ar likumu “Par mežu apsaimniekošanu un izmantošanu”, kurš ir
zaudējos spēku, un līdz ar to šie noteikumi ir pretrunā ar Meža likumu. Tomēr
Meža likuma Pārejas noteikumi nosaka, ka nepieciešamajiem Ministru kabineta
noteikumiem jābūt izstrādātiem līdz 01.01.2001., līdz ar to atliek cerēt, ka ar
šo datumu likums varēs darboties pilnā mērā, un tad arī varēs spriest par to,
vi šis likums pilnībā atbilst pastāvošajai situācijai un nodrošina optimālu
meža īpašnieka un sabiedrības interešu līdzsvaru, un meža saudzīgu ilgtermiņa
apsaimniekošanu.
_________
* - J.Strautmanis. Ekoloģisko
tiesību pamati. – Rīga, Zvaigzne, 1997., 162.lpp.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1. J.Strautmanis.
Ekoloģisko tiesību pamati. – Rīga, Zvaigzne, 1997., 222lpp.
IZMANTOTIE NORMATĪVIE AKTI
1. Meža
likums: LR likums // Latvijas Vēstnesis, 16.03.2000, Nr.98.
2. Par
meža apsaimniekošanu un izmantošanu: LR likums//Ziņotājs, 1994., Nr.9
3. Civillikums.
Lietu tiesības: LR likums// R., 1996.
4. Galvenās
cirtes noteikumi: LR MK 09.12.1996. noteikumi Nr.449.// Ziņotājs,1997., Nr.3.
5. Starpcirtes
noteikumi: LR MK 09.12.1996. noteikumi Nr.450// Ziņotājs, 1997., Nr.3.
6. Par
mežu ieskaitīšanu kategorijās un īpaši aizsargājamu meža iecirkņu izdalīšanu:
MK 14.06.1994. noteikumi Nr.132.// Ziņotājs, 1994., Nr.15.
7. Meža
atjaunošanas noteikumi: MK 24.01.1995. noteikumi Nr.25// Ziņotājs, 1995., Nr.5.
8.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru