Latvijas Universitāte
Juridiskā
fakultāte
Tiesību teorijas un juridiskās fakultātes katedra
Kontroldarbs
Vispārīgā tiesību teorija
“TIESĪBU NORMA”
Nepilna
(neklātienes) laika
1.
kursa grupas
students
Mārtiņš Ošs
mob. tel. 9198778
Zinātniskais
konsultants
doc.
I.
Krastiņš
Rīga 2000
Ievads.
Tiesības ir cilvēku kopdzīves
nepieciešama sastāvdaļa. Tās ir noteiktu noteikumu kopums, kas viena cilvēka
patvaļu saskaņo ar otra cilvēka patvaļu uz vispārēju brīvības likuma pamata.
Bet tas nenozīmē, ka demokrātija ir visatļautība. Vārdi “Vienotība, taisnība un
brīvība” daudzviet pasaulē apzīmē politisku pamtkonsensu par to, ka kopdzīvei
cilvēku kopienā ir jābūt regulētai. No tā izriet, ka tiesību uzdevums ir regulēt sabiedriskās attiecības
un nodrošināt sabiedrisko kārtību.
Ar tiesībām
ir saistītas lielas cerības. Vienlaikus paplašinās valsts likumdošana visās
dzīves svērās. Politiskajā dzīvē tiek pieprasīti aizvien jauni likumi vai jau
spēkā esošo likumu uzlabojumi. Kad tajā
pašā laikā atskan sūdzības par likumisko regulējumu plūdiem, to
daudzumu un sarežģītību. Modernajās sabiedrībās šķiet attīstāmies taisni
vai neremdināms izsalkums pēc tiesību normām. Acīmredzot tiesības apmierina
noteiktās vajadzības un rada vēlmi pēc jaunām tiesībām.
Tur kur ir
cerības ir arī vilšanās. Tas attiecināms arī uz tiesisku valsti. Ja kāds tiek
apsūdzēts kriminālnoziegumā, un par to saņem sodu, tad apsūdzētais uzskata ka
sods ir par bargu. Viņš jūtas vīlies un sarūgtināts, jo uzskata sevi par nevainīgu.
Savukārt apsūdzētājs var justies gandarīts, jo pēc viņa domām noziedznieks
saņems atbilstošu sodu. Te var paskatīties arī otru medaļas pusi. Šajā gadījumā
var būt arī pretēji. Apsūdzētais var
priecāties par iedoto sodu sakarā ar
izdarīto noziegumu, kas ir neliels. Un šajā gadījumā apsūdzētājs jūtas vīlies
valstī, par piešķirto mazo sodu noziedzniekam.
Kā piemēru šim konkrētam gadījumam varu minēt nupat
skandalozo tiesas prāvu par kādas meitenes nobraukšanu. Turklāt autovadītājs no
nozieguma vietas aizbraucis. Par šādu noziegumu viņam draudētu cietumsods, bet
tiesa, kuras mērķis ir aizsargāt sabiedrību, atbrīvo vainīgo, nepiešķirot viņam
nekādu soda mēru. Tas radīja sabiedrībā lielu neapmierinātību. Nemaz nerunājot
par mirušās meitenes ģimeni.
Paldies, ka
mūsu tiesu sistēmā ir iespējama pārsūdzība vai lietas pārskatīšana, tas dod vēl
cietušā radiniekiem cerību, ka visa lietas gaita izvērtīsies viņiem par labu.
Citāts no
BNS ziņām: ”Valmieras rajona padomes priekšsēdētāja Jāņa Miglava sabrauktās
meitenes māte trešdien tikās ar trīs Latvijas Zvērināto advokātu padomes
ieteiktiem advokātiem, lai izvēlētos, kurš pārstāvēs viņas intereses. Tikšanās
bija Valsts cilvēktiesību birojā (VCB), informēja VCB direktora vietniece
Sandra Vilcane.
Viņa pagaidām
nevēlējās nosaukt padomes ieteikto advokātu vārdus - tikšot nosaukts tikai
meitenes mātes izvēlētā aizstāvja vārds. VCB apņēmās sameklēt advokātu Miglava
sabrauktās meitenes mātei, bet apmaksāt advokāta darbu apsolījies uzņēmējs
Igors Graurs. Interesi palīdzēt izrādīja arī Latvijas Juristu biedrība.
Jau
vēstīts, ka Vidzemes tiesu apgabala prokuratūra pēc amatpersonu paustā sašutuma
ir atcēlusi Valkas rajona prokuratūras lēmumu izbeigt krimināllietu pret
Miglavu un ir atjaunojusi pirmstiesas izmeklēšanu,
uzdodot to veikt Limbažu rajona prokuratūrai”1.
1. BNS ziņu dienests, 2000. gada oktobrī
|
Kad notiek šāda vilšanās
tiesībās, tas ir, likuma saturā vai to piemērošanā tiesās, atskan sauciens pēc
taisnīguma: tad tiek pieprasīts, lai likumi kļūtu taisnīgāki, vai arī nākas
dzirdēt sūdzības, ka likumu piemērošana attiecīgajā lietā attiecībā uz konkrētu
pilsoni konkrētā gadījumā pārkāpj taisnīgumu.
Taisnīgums
kā cilvēku kopdzīves pamatjautājums pastāvīgi kļūst aktuāls kopsakarā ar
tiesībām. Attiecības starp tiesībām un taisnīgumu pieskaitāmas pie konstantajām
problēmām katram, kurš nodarbojas ar tiesībām vai kuru skar tiesiskie
regulējumi un nolēmumi.
Bet kas ir
tiesības vispār? Vai kaut kādi
sabiedrības noteikti noteikumi? Bet tik pat labi, kā kāds man var aizliegt
darīt to un to, ja tas nav aizliegts?
Tāpēc pastāv sabiedrības un valsts veidotās tiesības. Tiesības ir valsts
garantēto vispārīgo normu kopums cilvēku kopdzīves regulēšanai un starp cilvēkiem
radušos konfliktu atrisināšanai ar nolēmumu
palīdzību. Lai izprastu šo definīciju ir jānoskaidro šādi jēdzieni:
-
normas un to klasifikācija
-
tiesību izcelšanās un to valstiskā garantēšana un valsts
jēdziens
-
tiesību funkcijas.
Bet šeit
izmantotā definīcija ir ļoti abstrakta. Tā nav saturiski pārāk pareiza, ja mēs
domājam par iepriekš minētajām, uz tiesību vērstajām cerībām. Tā nepasaka neko
par brīvību, vienlīdzību, īpašumu un tiesisko drošību, kuras būtu jāsargā
tiesiskā valstī.
Ja nopietni
izturas pret prasību, ka visām tiesībām, jo sevišķi katram valsts likumam, ir
jākalpo taisnīgumam, tad nonāk pie šaurākas tiesību definīcijas, iekļaujot tajā
vārdu “taisnīgs” vai “taisnīgums”. Līdz ar to definīcija skan šādi, ka tiesības
ir valsts garantēto vispārīgo normu kopums cilvēku kopdzīves taisnīgai
regulēšanai un starp cilvēkiem radušos konfliktu atrisināšanai ar nolēmumu palīdzību.
Tiesību
normas.
Kā jau
pirmīt rakstīju tiesības ir valsts garantēto vispārīgo NORMU kopums cilvēku
kopdzīves taisnīgai regulēšanai un starp cilvēkiem radušos konfliktu
atrisināšanai ar nolēmumu palīdzību.
Tiesību normas ir tiesību pamatšūna. Tiesību norma ir uzvedības modulis, kas
saskan arī ar normāņu, ģermāņu tiesību normu būtību. Tas ir pārdomu rezultāts,
kas daļēji pamatojas uz prakses izpēti, daļēji taisnīgumam, morāles, politikas
un tiesību sistēmas harmonijas apsvērumiem. Vairāk tas gan attiecas uz
likumdevēju nekā uz sabiedrību. Tiesību normai ir abstrakts, bez konkrētības un
nav domāts konkrētam gadījumam.
Tiesību norma ļauj sabiedriskai domai,
likumdevējam efektīvi iejaukties nepieciešamās situācijās un pat orientēt
sabiedrību noteiktu mērķu sasniegšanai. Šāda loma atbilsts tradicionālajam
uzskatam, ka tiesības ir sociālās organizācijas modelis.
Taču normu
vispārinātības pakāpei jābūt tādai, lai atrastos kaut kur starp strīdus
risināšanu – normu konkrētu piemērošanu – vispārīgiem tiesību principiem. Tās
nedrīkst būt vispārīgas, lai nepārstātu pildīt prakses vadītāja funkcijas.
Tāpat nedrīkst būt pārāk konkrētās, lai netraucētu citu apstākļu norisi, un
nekalpotu tikai atsevišķas situācijas risināšanai. Šī vispārinātības pakāpe var
būt atšķirīga atsevišķās nozarēs. Lielāka konkretizācija ir vajadzīga,
piemēram, krimināltiesībās vai nodokļu tiesībās. Normu vispārējais raksturs
nosaka arī interpretācijas nepieciešamību. Tādejādi tiesības romāņu – ģermāņu
saimes valstīs balstījās ne tikai uz tiesību normām, ko izdevis likumdevējs,
bet arī uz tiesnešu un pārvaldes ierēdņu interpretējumiem. Tiesību normas
raksturo saistību ar valsti. Precīzi formulē subjekta tiesības un pienākumus.
Tas ir labi attēlot shēmā. (Pielikums Nr.1).
Ja vienai pusei nosaka tiesības, otrai automātiski būs pienākumi. Un
šajā gadījumā tiesību normas pārvēršas par tiesiskajām attiecībām.
Tiesību norma ir likumdevēja vai cita normas
izdevēja apdomāts, mērķtiecīgs darbības rezultāts, apdomātas jaunrades akts.
Tiesību norma ir primārais elements tiesību struktūrā. Tā ir vispārējs
noteikums, kas regulē cilvēku uzvedību un rīcību sabiedrībā. Tiesību normas tiek
ietvertas tiesību avotos, un tādejādi sabiedrības griba reāli kļūst par
tiesībām. Normas radītājs apdomāti izstrādā normā ietveramos priekšrakstus,
kuri pēc normas pieņemšanas kļūst saistoši noteiktam personu lokam. Apdomāti
viņš izvēlas vārdus, lai saprotami izteiktu savu domu. Normu radītājam, tāpat
kā ikvienam runātājam vai rakstītājam, vārdi ir tikai līdzeklis, lai izteiktu
domu, kurā ietverts konkrēts saturs, konkrēta griba, kuru klausītājiem vai
lasītājiem iespējams reproducēt. No tā izriet, ka tiesību norma ir tās radītāja
griba tekstuāla, vārdos ietverta izpausme.
Tiesību normas, attiecīgi sagrupētas, veido tiesību institūtus un
savukārt, sagrupējot kvalitatīvi līdzīgus tiesību institūtus, veidojas tiesību
nozares. Tiesību nozare kā pastāvīga tiesību sistēmas daļa ar specifiskām
metodēm regulē kvalitatīvi līdzīgu sabiedrisko attiecību jomu.
Tiesību normas kā pamatelementus ikvienā
tiesību sistēmā ir nepieciešams klasificēt noteiktās grupās, lai
apjomīgais tiesību normu kopums būtu
pārskatāmāks, vienkāršāk apgūstams un pielietojams. Klasificējot tiesību
normas, kļūst arī uzskatāms, ka tās veido vienotu sistēmu, kur izmaiņas kādā no
elementiem automātiski izraisa izmaiņas citos sistēmas elementos.
Pastāv dažādi veidi tiesību normu
klasificēšanai. Tās klasificē pēc to regulēšanas priekšmeta, izdevējiestādes,
spēkā esamības noteiktā teritorijā vai attiecībā uz noteiktu personu loku, pēc
normās ietverto priekšrakstu rakstura vai pēc to nozīmes tiesiskās kārtības
nostiprināšanā. Vizuāli šo sakārtojumu var apskatīt pielikumā Nr.2.
Normu klasificēšana pēc regulējamām
attiecībām, proti, iedalījums nozarēs, ir tiesību sistēmas uzbūves pamats.
Būtiska
nozīme ir tiesību klasificēšanai pēc izdevējiestādes, jo šī klasifikācija ļuj
noteikt normu hierarhiju un attiecīgi arī juridisko spēku. Tam ir svarīga
nozīme tiesību normu kolīziju gadījumā.
Valsts nozīmes normas ietvertas centrālo
valsts iestāžu izdotājos normatīvajos aktos. Savukārt vietējās nozīmes normas
attiecas vienīgi uz to teritoriju, kuras pārvaldes iestāde tās ir pieņēmusi.
Piemēram, kādas pašvaldības saistošie noteikumi būs spēkā vienīgi šīs konkrētās
pašvaldības teritorijā.
Iedalījums vispārējas un speciālajās normās uz
konkrētu personu loku, - vai nu uz visām personām attiecīgajā teritorijā, vai
arī uz speciālu personu grupu, kā piemēram, pensionāriem, valsts civildienesta
ierēdņiem un to kandidātiem.
Imperativās normas satur absolūti kategorisku
noteikumu, kā tas parasti ir krimināltiesību vai finansu tiesību jomā.
Dispozitīvās normas relatīvi noteiktas dispozīcijas, kas var tikt
konkretizētas, tiesisko attiecību subjektiem savstarpēji vienojoties.
Dispozitīvās normas LR normatīvajos aktos ir sastopamas salīdzinoši retāk, un
galvenokārt tās ir atrodamas civiltiesībās.
Regulatīvās normas tieši regulē sabiedriskās
attiecības. Piešķirot tiesības un pienākumus.
Regulatīvās
normas iedala šādi:
- pienākumu uzliekošās normas, kas nosaka personai veikt noteiktas pozitīvas darbības (ziņot par īpašuma izlaupīšanu)
- aizliedzošās normas, kas nosaka pienākumu personām atturēties no attiecīga veida darbībām
- pilnvarojošās normas, kas nosaka subjektiem tiesības ar pozitīvu saturu (personas tiesības izmantot brīvību)
Tiesībaizsargājošās normas reglamentē
juridiskās atbildības apjomu, subjektīvo tiesību nodrošināšanu, paredzot pat
piespiešanu.
Tiesību normas teksts ietver sevī HIPOTĒZI
(pie kādiem apstākļiem), DISPOZIJU (kādas prasības), SANKCIJU (skatoties kas
pārkāpj, un no tā attiecīgi: sekas, jāatlīdzina zaudējumi, soda mēri).
Normas saturs ir atkarīgs galvenokārt no tā,
kādu mērķi likumdevējs (normas radītājs) grib sasniegt, kādu tiesību vai
sociālpolitisku risinājumu viņš paredz un kādā veidā grib pie tā nonākt. Normas
saturs tāpat ir atkarīgs no tā, cik adekvāti likumdevējam ir izdevies noformulēt
savu gribu normas tekstā, atbilstoši reālās dzīves izvirzītajiem uzdevumiem.
Normas tekstā reti kad būs formulēts mērķis.
Arī no atsevišķas normas teksta to uzzināt bieži vien ir neiespējami. Pie tam
jāņem vērā, ka arī mērķi var būt dažādi – īslaicīgi, ilgtermiņa, pagaidu,
galvenie; tie var attiekties uz kādu atsevišķu sabiedrisko attiecību grupu vai
veidu. Šādu mērķi visbiežāk var apzināt no tiesību akta (likuma) teksta,
plašākus mērķus no aktu kopās vai tiesību institūta.
Pēdējā laikā likumdevējs Latvijā ir sācis
praktizēt tiesību aktos dot to mērķa formulējumu. Tomēr to atzīstot, ka mērķu
formulējumi tiesību aktos veicina to normu izpratni un pareizu piemērošanu,
tomēr arī šie formulējumi pakļaujami analīzei.
Normas ir – vismaz juridiskajā izpratnē –
jābūtības normas. Tās satur pavēles un aizliegumus. Valsts priekšstatu, ko var
un ko nevar.
Šīs normas izveido cilvēki paši
un vadās pēc tām. Tādejādi sabiedrība pati sevi tā ka nedaudz ierobežo, uzliek
“rāmjus” katram cilvēkam. Tie ir paredzēti cilvēkam kā “normu adresātam”. Iespaidīgs jābūtības normu piemērs ir Vecās
Derības desmit baušļi. Tie mājo cilvēku apziņā jau sen.
Senāk cilvēki bija māņticīgāki. Viņi daudz
vairāk ticēja Dieva esamībai. Un šī ticība bija lielākais virzītājspēks
sabiedriskās dzīves attīstībai. Viņu apziņā Dievs bija viss. Viņš
bija tas, kas atļāva un aizliedza, piedeva un atrieba. Tādēļ cilvēki
ļoti pieturējās pie tā, kas bija rakstīts Bībelē. Un vēl jo vairāk ievēroja tur
izlasīto un mācītāja stāstīto par to, ka tev būs vienu dievu svētu turēt, tev
nebūs zagt, tev nebūs pārkāpt laulību, tev nebūs iekarot sava tuvākā mantu,
sievu utt. Lai cik tas nebūtu paradoksāli, caur ticību Dievam šīs senās normas ir saglabājušās līdz pat
mūsdienām. Tikai šodien tās tiek skatītas savādāk, bet nezaudējot savu patieso
būtību, jo tāds ticības spēks kāds bija senāk, vairs nemājo cilvēku apziņā.
Agrākajās tiesības tika sodīta arī laulības
pārkāpšana. Kāpēc? To bija svētījis pats Dievs! Un nostāties pret Dieva
gribu? Mūsu tiesības šādu sodu vairs
nepazīst, jo laulāto uzticību saskaņā ar mūsdienu tiesisko apziņu nevar un
nedrīkst nodrošināt ar tiesību palīdzību. Laulāto uzticība ir tikumības
princips, un tajā pašā laikā tās attiecas uz tiesisko iekārtu, taču tikai
tiktāl, ciktāl tā ir daļa no ģimenes tiesiskā pienākuma uzturēt ģimenes
kopdzīvi.
Tiesībās ir atrodamas atbilstošas normas.
Slepkavība un zādzība tiek sodīta pēc Kriminālkodeksa (Kriminālkodeksa 211. un
242. pants).
Mūsdienās kā vēsturiskas diferencēšanās un
plaši izplatītas klasifikācijas rezultātu mēs izšķiram: tiesību normas
(tiesības) kā valsts garantētas uzvedības normas, tikumības normas (morāle,
ētika), kas vēršas pie indivīda sirdsapziņas, sabiedriskās normas (tikumi), kas
tiek ievērotas – bez valstiskas piespiešanas.
Šis iedalījums apzīmē atšķirības spēkā
esamības iemeslā, bet ne obligāti normu saturā. Saturiski šo normu sfēras pa
daļai pārklājas, pa daļai ne. Viena un tā pati norma var attiekties, piemēram,
uz tiesībām un reizē būt tikumības norma, sabiedriski atzīta norma. Vistuvākais
piemērs būtu slepkavība. Par to paredz sodu gan tiesībās, gan morāli tā ir
peļama un sabiedriski nosodāma. Agrākajās sabiedrībās šīs normas nebija strikti
nošķirtas, bet gan lielā mērā sakrita un to diferencēšanas process ir vēsturisks.
Ja aizdomājas par to, kā šis normas radušās
tad nākas sastapties ar filosofisku problēmu. Tomēr izskatās, ka tiklab kā
tiesības, kā arī tikumības normas un sabiedriskās normas zināmos
nepieciešamības gadījumos parādās jebkurā cilvēku sabiedrībā.
Normas jēdziens tiek lietots
arī citā nozīmē, ne tikai kādos apskatījāmies pirmīt. Piemēram, tehniskās
normas. Tās nosaka noteiktas tehnisku priekšmetu īpašības, piemēram, mērus kā
skrūvju vītņu leņķi vai papīra formātus. Vēl par piemēru varētu minēt modes normas.
Tās nosaka ar kādu savu vizuālo izskatu drīkst atrasties attiecīgajā
sabiedrības lokā, vai arī pie kādas sabiedrības kopas tu piederi. Arī šīs
normas satur jābūtības normas.
Rūdolfs fon Jērings (Rudolf fon Jehring) sava starptautiski atzītā darba
“Mērķis tiesības” (“Der Zweck im Rehct”) (1883) 1. izdevuma 2. sējuma
priekšvārdā saka:
“ … Visu tikumības normu un institūtu primārais pamats rodams
sabiedrības praktiskajos mērķos, un pēdējiem piemīt tik liels spēks, ka
cilvēcei nebūtu vajadzīgs ne mazākās tikumiskās dotības, lai īstenotu visu, ko
tie pieprasa. Vara, kas piemīt objektīvi tikumiskajam, tas ir, trīs sabiedrisko
imperatīvu: tiesību, morāle un tikumu formā realizētajai sabiedrības iekārtai,
balstās uz savu praktisko neaizstājamību….”2
Tikumības normas orientē uz Labā, morāli
Pareizā ideju. Tās vēršas konkrēti pie kāda cilvēka sirdsapziņas. Tās prezumē
cilvēka spēju vispār uzdot jautājumu par tikumiski Labo. Tā savukārt ir
filosofijas pamatproblēma, kas nodarbinājusi visus Eiropas filosofus. Uz jautājumu par tikumiski labo nevar
atbildēt uzreiz. Jautājot cilvēks saņem dažādas atbildes. Un arī tās nav
atbildētas uzreiz. Cilvēkam ir jāpārdomā, kas konkrēti priekš viņa ir tikumiski
Labais. Un tikai tad viņš var sniegt atbildi. Turklāt šīs atbildes nav pilnīgas
un ļoti bieži daļējas, pat kārtīgi neatbildētas. Atbildes ir saistītas ar
kultūrvidi, kas iesaista jautājamo cilvēku. Jautājums par tikumiski Labo rodas
katram cilvēkam, un viņš nespēj no tā izvairīties, jo runa šajā gadījumā ir par
cilvēka primāro rīcības orientāciju. ”Pareizas”, cilvēka dabai atbilstošas
tikumības mērauklas un principi, nodrošina šo orientāciju un reizē ir arī
garīgās veselības nosacījumi.
2. Sk. Žurnālu
“Likumi un tiesības”, “Ievads tiesību zinātnē un filosoijā” 1. 1999. 18. lpp
|
Vienmēr, kad tiek uzdots jautājums par
tikumiski Labo, par morāli, atskan arī iebildums, ka par to nevar pateikt neko
vispārīgu, jo apziņa esot pilnīgi individuāla un katrs ar to saprot kaut ko
citu. Šis uzskats ir sevišķi plaši izplatīts mūsdienas. Tas var sabalsoties ar
pieredzē sakņoto faktu, ka katrs cilvēks patiešām sev rada nedaudz citādus
priekšstatus par tikumiski Labo vai apgalvo, ka viņam tādi ir, un pret šiem
jautājumiem viens izturas diezgan truli un vienlīdzīgi, bet cits varbūt pat
pārāk jūtīgi un pedantiski. Un tomēr var uzskatīt, ka var nonākt pie vispārējas
apziņas, kas ir pieņemama daudziem cilvēkiem. Tādā veidā ir iespējams radīt
vispārēju ētiku.
Ir gan jāievēro, ka
apziņas jautājumi ir iekšējās pārliecības jautājumi. Un savu iekšējo pārliecību
cilvēks nevar uzspiest citam. Sabiedrībai zināmās robežās ir jābūt iecietīgai.
Un šīs iecietības princips ir apziņas brīvības un ticības brīvības, kā arī
uzskatu brīvības daļa. Savukārt šīs brīvības ir atzītas Pamatlikumā. Bet tomēr
var būt gadījumi, kad indivīda personīgā apziņa atsaucas uz valstisko kopienu,
un tas savukārt noved pie konflikta starp valsti un šo cilvēku.
Piemēri:
1.
Jaunietis apziņas diktētu motīvu dēļ, nevēlas pildīt
obligāto militāro karadienestu. Un lai to nedarītu iesniedz motivēti atbilstošu
dokumentu, kas pēc likuma noteiktas kārtības atļauj viņam nepildīt šo
karadienestu. Šajā ziņa tiesības atzīst apziņas brīvību. No otras puses
gatavība militārajai aizsardzībai mūsu tiesiskajā iekārtā ir katras valsts
pastāvēšanas nodrošinājums. Mūsu tiesības vēsturisku un politisku apsvērumu dēļ
neparedz brīvi profesionālo brīvprātīgo armiju. Tādēļ atteikšanās pildīt
karadienestu valstiskai kopienai ir pieņemama tik ilgi, kamēr pietiekams skaits
jaunu vīriešu ir gatavi pildīt karadienestu. Turklāt aktuāla kļūst
“karaklausības taisnīguma” problēma tajā nozīmē, ka atbrīvošana no karadienesta
nedrīkst kļūt par privilēģiju. Mūsu
tiesības šo problēmu ir atrisinājušas ar iespēju izpildīt šo militāro
dienestu nemilitārajā dienestā. Tādejādi izdarot kaut ko sabiedrības labā,
pildot nozīmīgu sabiedrības norīkotu
uzdevumu.
2.
Nepilngadīgo operēšanai ir principiāli nepieciešama
vecāku iepriekšēja piekrišana saskaņā ar likumu. Tomēr daži vecāki,
pamatojoties uz apziņas motīviem, līdz šim ir atteikušies no jebkādas viņu
slimušā bērna ārstēšanas. Šādā reizē aizbildnības tiesai vismaz nopietnas
saslimšanas gadījumā ir jāapiet vecāku apziņas apsvērumu un personas
aizbildnības tiesību ļaunprātīgas izlietošanas dēļ ir jāpanāk kaut vai
piespiedu ārstēšana.
Gribētos piebilst pāris teikumus pie šiem
piemēriem.
Attiecībā uz pirmo piemēru gribētos teikt, ka
jauniešus nedoties militārajā dienestā motivē viņa apziņā radies negatīvais
priekšstats par šo militāro dienestu. Viņš, dzīvodams plašākā sabiedrībā, ir
juties vienlīdzīgs pārējiem. Un viņa, piemēram, fiziskie dotumi šajā gadījumā
nebija noteicošie. Turklāt nonākot jau noteiktā sabiedrības lokā, viņam rodas
kompleksi ar kuriem viņš nespēj tikt galā. Kas rodas par iemeslu, lai pārējā
sabiedrības daļa viņu izsmietu un vēl jo vairāk novestu viņu pie personības
degradācijas. Un bieži vien nākas dzirdēt, ka pildot militāro dienestu kāds
jauns vīrietis ir izdarījis pašnāvību. Lai gan valsts pienākums ir aizsargāt.
Sakarā ar otro piemēru. Ir gadījumi, ka
vecāki savus bērnus neved pie ārsta finansiālu iemeslu dēļ. Es nedomāju šajā
gadījumā nelabvēlīgās ģimenes, kur vecāki ir narkomāni vai alkoholiķi. Es
domāju normālu ģimeni, kur vecāki ir bezdarbnieki, vai arī ģimenes budžets ir ļoti niecīgs. Un tā kā Latvijā
viss tagad maksā naudu, arī medicīna, tad vecāki baidās palikt ārstiem parādā.
Nemaz nerunājot par to, ka ārsti reizēm atbild (citāts no kāda raidījuma
LTV1):” Atvainojiet jūs savu budžetu esat izsmēluši, nekādi jums nevaru
palīdzēt!”. Protams, ka naudai tagad liela vara, un dzīvība ir tikai kā garīga
vērtība, kuru tagadējiem cilvēkiem ir grūti saprast.
No individuālajiem tikumības uzskatiem, kurus
galvenokārt vada un balsta indivīda apziņa, plūst neskaitāmi impulsi vispārēju
uzskatu veidošanai par tikumības normām. Tādejādi notiek sabiedriskās normās,
tātad valdošo uzskatu veidošanās attiecībā uz tikumiski pareizo.
Šos uzskatus spēcīgi ietekmē kultūras tradīcijas un tādas institūcijas,
kā skolas, universitātes, baznīcas, biedrības u.c.. Lai gan mūsdienās ļoti
spēcīgs šīs ietekmes faktors ir televīzija. Televīzija aizņem cilvēkam lielāko
daļu no laika. Un šeit viņš smeļas visu jaunāko un modernāko. Dabiski, ka viņš
pielāgojas tam ko ir redzējis un vēlas būt tās dzīves ritmā, kas noris it kā
viņam nemanot, bet televīzija palīdz to saskatīt. Un šādi viņš ietekmējas no
sabiedrības morāles. Lai tai pielāgotos viņam jāsāk veidot sava paša morālā
apziņa. Un tas ir ļoti raksturīgi jauniem cilvēkiem.
Tikai viena daļa cilvēku iegūst daudzmaz
patstāvīgu morālās spriešanas spēju, un viņiem gluži dabiski, tāpat ir vismaz
jāievēro sabiedriskās morāles vērtējumi.
Vēl ļoti ietekmīgs faktors ir – mazinoties
tradicionālo institūciju ietekmei – pārsvarā to cilvēku priekšstati, kuras
darbojas politikā vai masu mēdijos.
Sabiedriskā morāle ir pakļauta pārmaiņām.
Dažkārt ir grūti pateikt, vai patiešām ir notikušas pārmaiņas, vai arī
publiskotais viedoklis tikai īslaicīgi maskē un piesedz noteiktu noturīgu
pārliecību. Jo stingri ņemot vērā to, ka mainīgais sabiedriskai viedoklis
jānošķir no tikumisko vērtību ilglaicīgās atzīšanās problēmas. Sabiedriskās
morāles pārvērtības, iespējams, ir novērojamas attieksmē pret nedzimušu bērnu
nonāvēšanu, izdarot abortu.
Sabiedrisko morāli ietekmē pastāvošie dzīves
apstākļi, it īpaši ekonomiskie apstākļi. Jo cilvēkiem grūtāka dzīve, tā arī
grūtāk viņu pieradināt pie jaunas morāles līnijas. Kam viņam censties kaut ko
panāk sabiedrības labā, ka viņš nespēj justies gana pienācīgi, lai spētu
uzturēties sabiedrības morāles līnijās.
Viena no sabiedriskās morāles pamatproblēmām
ir tā, ka tā nevar pastāvēt bez vispārēji atzītām ētikas normām. No otras
puses, šādas normas vienmēr kāds var izmantot kā sviru. Lai paplašinātu savu
varu vai ietekmi pār citiem.
Spilgts piemērs šai sviras iespējamībai ir
valstis, kurās ir nodibinājies totalitārais režīms. Aizliedzot brīvību un
veicot idoktrināciju, tik mēģināts iedibināt valstiski atzītu ideoloģiju. Brīvā
sabiedrībā tas nav iespējams. Tomēr arī šādā gadījumā ir mēģināts ietekmēt
sabiedrisko morāli ar politisko spēku spēli, vai masu mēdiju ietekmēšanā uz
sabiedriskās morāles priekšstatiem.
Sociologs un jurists Marks Vēbers atkarībā no
indivīda morālās nostājas sabiedrībā ir nošķīris atbildības ētiku un uzskatu
ētiku. Kurš domā un rīkojas saskaņā ar atbildības ētiku, tas apdomā ētisko
principu sekas politiskajā dzīvē un sabiedrībā kopumā un apsver, kā šos
principus var īstenot dzīvē, pēc iespējas ievērojot citas ētiskās prasības.
Turpretī uzskatu ētiķis savus principus absolutizē; viņš domā “fundamentālistiski”
un neievēro mērķu konfliktus. Uzskatu ētika slēpj sevī potenciāli konfliktējoša
sastinguma risku, taču arī iespēju palīdzēt jauniem uzskatiem sīvā viedokļu kaujā izlauzties
virspusē. Savukārt atbildības ētika slēpj sevī kompromisa risku un izvairīšanos
no konfliktiem, taču, no otras puses, arī tā tiek pareizi piemērota, ir
sasniedzama politiski un ētiski aizstāvams līdzsvars un harmoniskākā kopdzīve.
Tikumības normas
ļoti bieži saskan ar tiesu normām. Tiesības pašas grib īstenot zināmas tikumiskās
sabiedrības vērtības, piemēram, brīvību, tiesisko drošību, aizsardzības
uzticīgas līguma pildīšanas gadījumā, dzīvības un veselības aizsardzību pret
netiesisku spēku. Tādēļ tiesību normas daudzos gadījumos saskan ar tikumības
normām.
Tikumības norma ir parasti formulēta kā tieša
pavēle vai aizliegums (tev nebūs nonāvēt). Tiesību norma dod abstraktu šī
aizlieguma aprakstu. Pievienojot klāt
to, kas tev par to būs – piesaista tai tiesiskās sekas. Likums tātad izvēlas
nosacījuma palīgteikuma vēso formu, kas sasaista darbības sastāvu tiesiskās
sekas.
Atšķirību
starp tikumības principiem un tiesībām dod arī tiesību tehniskums. Lai
praktiski atrisinātu konfliktus vai izvairītos no tiem, tiesībām ir jārada
detalizēti tehniskie noteikumi, un tajos ne katrā elementā ir atpazīstams fonā
esošais tikumības princips.
Piemērs būtu
ceļu satiksmes noteikumi. No vienas puses iemieso satiksmes tehnisko
lietderību, bet reizē kalpo arī primārajam tikumiskajam mērķim. Lai aizsargātu
ceļu un satiksmes dalībnieku dzīvību, drošību un veselību. Protams arī
īpašumus.
Tiesības ar tiesību normu palīdzību var
īstenot tikai ierobežotu tikumības normu daļu. Lielu šo tikumības normu daļu
tās atstāj neregulētu atsevišķu cilvēka brīvības vārdā. Tas ir saistīts ar tiesiskā regulējuma
vispārējo ierobežotību. Tiesības nedrīkst pārkāpt tikumības normas. Tomēr ir
pastāvējis plaši izplatīts viedoklis, ka tiesības jau no dabas esot neitrālas
pret tikumiskajām vērtībām un prasībām, ka tās esot jātulko un jāpiemēro
neņemot vērā šīs vērtības un prasības. Ja tā notiek, tad parādās netaisnīgā
likuma vai nepareizo tiesību smagā problēmā. Šī problēma, dabiski, kļūst
aktuāla galvenokārt netiesiskajās valstīs, kur politiskie vadītāji jau tāpat
nevēlas ievērot taisnīgumu. Tiesiskā valstī netaisnīgā likuma problēma parasti
nekļūst dramatiski asa, jo vai nu parlamentārais likumdevējs pakļaujas
sabiedrības spiedienam nu sper nepieciešamos soļus, vai arī tiek pārbaudīta
likuma atbilstībā spēkā esošajai konstitūcijai un tas tiek atzīts par nekonstitucionālu,
ja tas neatbilst konstitūcijā ietvertajām tikumības pamatvērtībām.
Tiesību sistēmā vispāratzītās tikumiskās
vērtības un normas nepārprotami ir iekļautas mūsu tiesiskajā iekārtā. Pirmām
kārtām tas notiek mūsu ar mūsu konstitūcijas pamatlikuma, palīdzību, jo sevišķi
ar pamattiesību, kā arī ar demokrātijas principa, tiesiskas valsts un sociālas
valsts principa palīdzību. Privāttiesībās galvenokārt tā saucamās
ģenerālklauzulas atsaucas uz tiesību sistēmā atzītām tikumības mērauklām ar
tādu jēdzienu palīdzību kā “labticība”, “labie tikumi”, un “taisnīgums.
Sabiedriskās normas ir sabiedrības atzīti un
pārsvarā ievēroti uzskati par pareizu uzvedību. Arī sociālās normas nav bez
savām sankcijām. Šādu noteikumu pārkāpšanas noved pie sabiedriskā nopēluma, izsmiekla
vai citām reakcijām, kuras rada zināmu sociālo spiedienu, liekot pielāgoties
šiem noteikumiem.
Var arī gadīties, ka mēreni noteikumu
pārkāpumi paši kļūst par jaunu uzvedības noteikumu paveidu. Reizēm tas ir
saskatām mūsu politiķos, kā saeimas apmeklēšana šortos un sporta apavos,
bet vairāk gan jauniešos, jo tie
nebaidās tik ļoti sabiedriskā nosodījuma, jo zina ka tas citiem vienaudžiem būs
kā stimuls to pašu turpināt.
Tiesības savā veidā
rod izpausmi arī sabiedriskajās normās. Tas, no vienas puses, notiek attiecībā
uz tādiem uzskatiem un uzvedības stiliem, kam tiesiskajā saskarē ir noteikta
nozīmē un kas tādēļ tiek izmantoti gribas izpaudumu iztulkošanā.
Nobeigums.
Sūdzēšanās par mūsu “nesakārtoto likumdošanu”
pamatojas priekšstatā , ka iespējams visus dzīves gadījumus noregulēt ar
tiesību normām, iestrādājot to risinājumus normu tekstos. Tad ikvienam cilvēkam
būtu skaidrs kā attiecīgajā gadījumā rīkoties. Vajadzētu tikai atšķirt
attiecīgo pantu un tur būtu viss skaidri un gaiši pateikts. Tādejādi nebūtu
pārāk liela cilvēku neapmierinātībā ar likumdošanu un jau pieņemtajiem
likumiem. Šis priekšstats tiesību teorijā ir pazīstams kā “tiesību
pozitīvisms”, un tas bija visai izplatīts Eiropā XVIII gadsimtā. Izcilākais šīs
teorijas piemineklis likumdošanā ir Prūsijas 1794. gada Vispārējais tiesību
kodekss. Tajā bija 17000 pantu. Tā autori domāja, ka kodekss satur visus
iespējamos dzīves gadījumu noregulējumus, kādi tik pavalstniekiem varēja nākt
priekšā. Taču jau drīz pēc kodeksa pieņemšanas reālajā dzīvē radās jautājumi,
kas nebija tieši aprakstīti kodeksa tekstā. Šī negaidītā atziņa bija tiesību
pozitīvisma teorijas norieta sākums.
Diemžēl mūsdienās šie priekšstati traucē mums
optimāli pielietot mūsu tiesību normas tā, ka tās konkrētā gadījumā noved pie
saprātīga risinājuma. Reālajā dzīvē viss attīstās plūstoši un likums stājas
spēkā noteiktā datumā. Tādēļ rodas priekšstats, ka likums noveco jau nākamajā
dienā pēc tā pieņemšanas un stāšanās spēkā. Īpaši mūsdienās, strauju
sabiedrības attīstību periodā, šāda pieeja tiesībām ir absolūti nederīga.
Tiesību pozitīvisms noved pie tā, ka tiesību sistēma ātri kļūst neelastīga,
reālai dzīvei traucējoša. Un tādā gadījumā cilvēki mēģina apiet tiesības, vai
arī vispār iztikt bez tām. Gadījumā ja konkrētais gadījums nav likumdošanā
tieši paredzēts pastāv divi varianti:
1.
uzskatīt tiesību normas par noslēgtu
sistēmu un gadījumus, kas normu tekstā nav speciāli paredzēti, vispār nerisināt
līdz brīdim, kad norma tiek papildināta.
2.
uz pastāvošo normu sistēmas bāzes
atvasināt tiesību principus, kurus var pielietot jaunajam gadījumam. Taču šī
principa atvasināšanas metode prasa īpašas metodoloģijas apgūšanu. Tā savā
dziļākajā būtībā balstās uz Kanta kategorisko imperatīvu: ”Rīkojies tā, lai
tava rīcība varētu kļūt par vispārējo likumu.” Tas nozīmē, ka meklējot
risinājumu konkrētam gadījumam, kurš nav tieši aprakstīts tiesību normās,
juristam, balstoties uz pastāvošo tiesību sistēmu kopumā (ne tikai uz vienu
atsevišķu normu), ir jāatrod vispārējs šādu gadījumu risināšanas modelis.
Eiropā šis juridiskās metodoloģijas apgūšana ir visas jurista izglītības
pamats.
Likumdevējam
būtu jāgroza likums tikai tad, ja tas gribētu mainīt noregulējuma būtību. Tas
nozīmē, ka reālās dzīves attīstībai ir “jāvelk līdzi” tiesību sistēma. Šeit
nepieciešama harmoniska saspēle starp valsts iestādēm un tiesām, zinātni no
vienas puses un likumdevēji no otras puses: tiesību normu precizēšana un tālāk
attīstība, balstoties un normā ieliktajiem principiem, ir iestāžu, tiesu un zinātnes
uzdevums, bet principu maiņa vai jaunrade – tas savukārt būtu likumdevēja
pienākums. Bet pie mums likumdevējs grib viens pats veikt abas funkcijas, bet,
saprotams, to nespēj, savukārt iestādes, tiesas un it sevišķi zinātnes tiesību
normu praktiskajā tālākskatīšanā vispār nav iesaistītas.
Pavisam normāla parādība, ka tiesību normas
teksta līmenī, t.i. interpretējot tās tikai vārdiski, bieži nonāk pretrunā
viena ar otru. Pastāv juridiska metodoloģija, kā jebkuras “likumu pretrunas”:
precīzāk: pretrunas tiesību normu tekstos (un norma ir daudz ietilpīgākā nekā
normas teksts) – ir atrisināmas. tas ir iespējams izmantojot tiesību
hierarhiju, kad hierarhijā augstākstāvošā norma ir spēcīgāka par zemāk stāvošo
– kā vienu piemēru. Otrs – ja vārdiskās pretrunas ir divās vienāda ranga
normās, tad darbojas trīs principi: jaunākā norma ir spēcīgāka par vecāko
normu, demokrātiskas un tiesiskas sabiedrības funkcionēšanai svarīgākā norma ir
spēcīgāka par mazāksvarīgu normu un speciālā norma ir spēcīgāka par vispārējo
normu. Šie principi ir iezīmēti arī likumdošanas aktos: 1994. gada 18. jūnija
likuma par Likumu un citu aktu spēkā esamību 8.pantā un 1995. gada 18. jūnija
Ministru kabineta noteikumos par Administratīvo aktu procesu.
Spēkā esošās
tiesību normas var tikt pareizi piemērotas tikai tad, kad visas normas daļas
(teksts, mērķis, nolūks, nozīme) ir izpētītas un, attiecībā uz dažādiem
gadījumiem, pārbaudītās. Taču lai izprastu tiesību normu tās pilnīgā apjomā, kā
tas ir nepieciešams piemērošanai konkrētam fakta apstākļiem, ir jāprot
interpretēt normas juridiskās un filoloģiskās sastāvdaļas – dispozija,
hipotēze, termini, vārdi, saikļi u.c. zīmes. Varbūt arī vajadzīga
interpretācijas procesā iesaistīt parādības, kas ir ārpus normas vai ir augstāk
par to : likumus vai citus aktus, attiecīgās tiesību nozares normas, esošos
tiesību un taisnības principus vai Satversmes normas.
Apspriest un par pētījuma priekšmetu padarīt
var tādu cilvēka uzvedības normatīvumu, kad runa vispār nav par kādu jābūtību, bet gan tikai par to, kā
cilvēks faktiski uzvedas. Ja uzvedībā var konstatēt atkārtošanos un
normatīvumu, tad var runāt par uzvedības likumiem. Tiesības bieži rod savu
atbalsta punktu vispārinātos psiholoģijas rakstura pieņēmumos par cilvēka
tipisku uzvedību. Likumdevējs savus likumus savukārt izdod cerībā, ka tie tiks
vispārēji ievēroti. Likumam vienmēr ir jāņem vērā cilvēku uzvedības
normatīvums, un arī likumdevējam vienmēr ir jānoskaidro, vai tiesisks
regulējums maz ir nepieciešams, jo noteiktu, vēlamu rezultātu varbūt ir
iespējams panākt sabiedrisko spēku brīvā mijiedarbībā.
|
||||||
|
||||||
|
|
Izmantotās literatūras
saraksts
1.
E. Levits, “Starp tiesību normu un tiesisko realitāti”,
Diena, 10.10.96
2.
E. Meļķisis “Tiesību normu interpretācijas metodes”,
Latvijas Universitāte, Rīga, 1996
3.
E. Meļķisis “Kontinentālās Eiropas tiesību loks rietumu
tiesībzinātnieku skatījumā”, Juristu Žurnāls (A 211 – A 217)
4.
Nikolajs Valters “Pamattiesības un tiesību pamati”, Latviešu
juristu raksti. – 1961. – Nr.5
5.
Dr. Norberts Horns (Norbert Horn), “Ievads tiesību zinātnē
un tiesību filosofijā”, Likums un Tiesības, 1999.gads, Nr. 1; 2; 3; 4
6.
I. Krastiņš “Tiesību būtība
un forma”, Rīga, 1999
7.
Rakstu krājums “Mūsdienu tiesību teorijas atziņas”
Rīga 2000. gada 27. novembris /M.
Ošs/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru