Musulmaņiem Islāms ir dzīve. Tā jādzīvo, pakļaujoties Allāham. Kā dabiska tiek uztverta Allāha vēlēšanās pakļaut sev visu pasauli. Arābu vārda “islām”
pamatnozīme ir “sevis nodošana” jeb “padošanās”: Islāms ir pakļaušanās reliģija. Tās sekotāji, “musulmaņi”, ir “tie,
kuri nodod sevi dieva (Allāha)
gribai”. Islāma reliģijā tiek
uzsvērta uzvara, un tādējādi tā ir kareivīgi misionāristiska reliģija.
Apzinoties savu diženo pagātni un spēcīgo ietekmi mūsdienās, Islāma piekritēji ir apņēmības pilni
iekarot pasauli. Musulmaņi tic, ka viņu ticība atbilsts visām cilvēces
garīgajām un reliģiskajām prasībām.
Islāma rašanās tiek saistīta ar pravieti
Muhamedu, kurš dzimis aptuveni 571. gadā
Arābijas pilsētā Mekā. Kad Muhamedam bija
jau četrdesmit gadi, viņš pieredzēja atklāsmi, kurā tika aicināts atmaskot
Mekas pagānismu un daudzveidību, tā vietā sludinot vienīgā īstenā Dieva – Allāha – pastāvēšanu. Pirmajos desmit gados
viņam bija tikai daži sekotāji.
622.
gadā pēc netēlās Medīnas pilsoņu lūguma Muhameds
dažu sekotāju pavadībā pārcēlās no Mekas uz Medīnu. Šis notikums tiek svinēts
kā hidžra jeb “bēgšana”, un ar to sākas musulmaņu gadu skaitīšana. Nākamo gadu
laikā Muhameds apvienoja savus sekotājus
un Medīnas pilsoņus reliģiski politiskā kopienā un sāka ubrukt tirdzniecības
karavānām no Mekas. Šajā laikā Muhameds
jau bija izraidījis lielāko daļu ebreju cilšu, kuras cerēja uzveikt, un
pakāpeniski iekļāva musulmaņu kopienā Arābijas rietumu un vidienes beduīnu
ciltis. 630. gadā viņš vadīja uzbrukumu Mekai un tā padevās. Muhameds nekavējoties ķērās pie elkdievības
piekritēju izskaušanas. Viņš pārņēma seno Kaabas svētnīcu un veltīja to Allāham, padarot to par musulmaņu
svētceļojuma centru. Tā tas ir saglabājies arī mūsdienās.
Nākamo
divu gadu laikā viņš apvienoja Arābijas ciltis. 632. gadā Muhameds pēkšņi mira, nenosaucot savu pēcteci. Par viņa pēctečiem
kļuva virkne halīfu, no kuriem pirmie divi bija “ceļabiedri” Abū Bakars un
Omars.
Drīz pēc Muhameda
nāves viņa saņemtās atklāsmes mutiskās un rakstiskās liecības tika savāktas un
apkopotas Korānā. Musulmaņi tic, ka Korāna teksts ir nekļūdīgs Dieva vārds, ka
tas tika saņemts no debesīm un tajā nekas nav mainīts. Vienkārša teksta
atkārtošana neatkarīgi no tā saprašanas vai nesaprašanas nes musulmaņiem
svētību (baraka). Nākamais pēc nozīmīguma svarīgākais teksts ir Hadīsi
(“tradīcija”), kurā aprakstīta Muhameda un
pirmo musulmaņu kopienu dzīve un darbība. Tajā ietilpst Pravieša Sunna
(“piemērs”), standarts, kurš jāievēro visiem musulmaņiem. Korāns un Sunna
apvienojumā veido Šariatu (“likumu”), kurā noteiktas musulmaņu dzīves normas.
Korāna galvenā mācība ir par Dievu. Korānā,
tāpat kā Bībelē, bez šaubīšanās tiek atzīta Dieva pastāvēšana. Atzīstot, ka pār
visu valda Dievs, Korānā tomēr teikts, ka arī cilvēki ir par daudz ko
atbildīgi. Korānā ir pieminēta arī eņģeļu pastāvēšana, tie ir Dieva sūtņi; tajā
aprakstītas arī citas garīgās būtnes – džinni. Džinni ir radīti no uguns un
viņu mērķis ir kalpot Dievam. Dumpīgos džinnus sauc par dēmoniem. Dēmonu
vadonis ir Ibiss jeb sātans, un Dievs viņam ir atļāvis kārdināt cilvēkus uz
ļauniem darbiem. Reizē ar eņģeļiem Dievs par saviem sūtņiem padara praviešus,
sākot ar Ādamu, tad Abraāmu un Jēzu, un beidzot ar Muhamedu, visu praviešu “zieģeli”.
Nākamā svarīgākā mācība ir par Pastaro tiesu.
Beidzamajā dienā visi cilvēki tiks uzcelti no mirušajiem un stāsies Dieva
priekšā, lai tiktu tiesāti un dotos uz paradīzi vai elli. Korānā ir aprakstītas
arī musulmaņu kopienu dzīvi regulējošas normas. Tās noteic reliģisko un
sabiedrisko uzvedību: lūgšanās, žēlastības dāvanu došanā, gavēnī,
svētceļojumos, laulības pārkāpšnas gadījumā, šķiršanās, ēšanas un dzeršanas,
augļošanas un darba laikā.
Islāma
pastāvēšanas pirmajos divos gadsimtos tā teologi un likumu zinātāji izstrādāja
Šariatu jeb likumu. Tas balstās uz četriem pamatiem: pirmkārt, uz Korānu;
otrkārt, uz pravieša Sunnu; treškārt, uz analoģijām (atvasonot jaunus likumus
no pirmajos divos avotos esošajiem); ceturtkārt, uz zinošo (ulamā) skaidrojumu
(idžtihād) vienprātību (idžma) visas kopienas labā. Tika izstrādātas uzvedības
normas, kas obligāti jāievēro visiem musulmaņiem. Un “atšķirībā no jebkuras
citas mūsdienu pasaules sistēmas Šariats neizlaiž nevienu cilvēka dzīves sīkumu
– no noziegumu aizliegšanas līdz zobu bakstāmā lietošanai, no valsts
organizācijas līdz ģimenes dzīves intīmākajiem svētumiem. Tā ir “zinātne par
visām būtnēm kā cilvēciskajām, tā arī dievišķajām”, un visas darbības iedala
obligātajās un pavēlētajās, vērtīgajās jeb ieteicamajās, atļautajās jeb
likumiem atbilstošajās, nepatīkamajās jeb nosodāmajās, un aizliegtajās.” Tādēļ
bieži Rietumos nav viegli saprast un pieņemt Islamisko un arābu pasauli, un otrādi. Musulmaņi ar visu savu
būtību tic Radītājam, kuram attiecībā uz pasauli ir visaptveroši nodomi;
cilvēkiem kā viņa pārstāvjiem uz zemes aktīvi jāpiedalās viņa radošjās
izpausmēs.
Man kā eiropietim, kuram līdz pat šim brīdim nebija īsti
skaidrs, kas slēpjas zem vārda “Islāms”,
iedziļināties šajā reliģijā ir ļoti grūti. Islāmā valda uzskati un tradīcijas,
no kurām dažas man nav pilnīgi pieņemamas, piemēram, pārāk stingrie likumi,
kuriem ir pārāk liela vieta atvēlēta cilvēku personīgajās dzīvēs. Musulmaņi ir
pārāk ierobežojuši sievietes, turklāt vēl tas, ka vīrietis var būt precējies ar
vairākām sievām vienlaicīgi. Man ir grūti iedomāties, ka šādi likumi vispār uz
pasaules kaut kur pastāv. Lai cik skarbi arī nebūtu šie likumi, man ir prieks,
ka musulmaņi nav zaudējuši ticību savam Dievam – Allāham visus garos Islama pastāvēšanas gadus un saglabājuši
pārliecību pār sevi. Visvairāk musulmaņos man patīk šī ticība sev, saviem
uzskatiem, ne mirkli nešauboties, ka tie varētu būt nepareizi, un tas ir pats
galvenais iemesls, kāpēc šī reliģija ir saglabājusies līdz mūsdienām. Ir par
maz ar grāmatās lasīto un stundās dzirdēto, lai pilnībā izprastu Islāma reliģiju, to var tikai dzīvojot
dzīvi, ko sauc par “Islāmu”.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru