RĪGAS
PEDAGOĢIJAS IZGLĪTĪBAS UN VADĪBAS AUGSTSKOLA
PATSTĀVĪGAIS
DARBS PSIHOLOĢIJAS VĒSTURĒ
Anita Olmane
1. Kurss
Mārketinga
psiholoģijas
Fakultāte
RĪGA, 2000
ĪSS PSIHOLOĢIJAS VĒSTURES UN TĀS IETEKMĪGĀKO CILVĒKU RAKSTUROJUMS.
Vārds “psiholoģija” apvieno sevī 2 grieķu vārdus:
Psyche – dvēsele;
Logos
– mācība, zinātne.
Tātad, vārda “psiholoģija” tulkojums
no grieķu valodas latviešu valodā būtu “zinātne par dvēseli”.
Cik
ilgi pastāv cilvēce, tik ilgi cilvēku interesi saistījuši dvēseles, t.i.,
psihes noslēpumi, rosinājuši iztēli, radījuši māņticīgus priekšstatus,
neatklājamus noslēpumus. Jo, kur zinātne nevar atbildēt tieši, pārliecinoši,
tur tiek saskatīti brīnumi, pārdabisku spēku darbība. Un kā gan nē, jo
psiholoģijas kā zinātnes vēsture ir īsa, bet priekšvēsture – gara.
I. Par savu rašanos psiholoģijai jāpateicas grieķu mitoloģijai. Vārds “Psihe” – skaistas meitenes vārds, kura iemīlējusi Afrodītes dēlu Erotu. Tā stāsta mīts. Paveicot visus Afrodītes uzliktos uzdevumus ar dievu palīdzību, saņemot Zeva svētību, Psihe kļūst pati dieviete, tātad nemirstīga. Tā Psihe kļuva par cilvēka dvēseles simbolu, nemirstīgu. Šis ir pirmais psiholoģisko zināšanu posms, nezinātnisks, jo savas iekšējās pasaules norises cilvēki piedēvēja dieviem, izskaidroja un pamatoja ar mītiem.
II. Otro psiholoģijas zināšanu attīstības posmu sauc par filozofisko, jo tad psiholoģijas zinātni attīsta senie grieķu un romiešu filozofi un domātāji.
Antīkās
zinātnes pirmie pārstāvji bija sengrieķu zinātnieki no Milētas: Faless, Anaksimandrs,
Anaksimens (“Psiholoģijas vēsture” 16lpp.)
Faless par visa esošā reālo pamatu
pasludināja ūdeni kā šķidrumu vispār, visa esošā sākumu un beigas, ka cilvēka
iekšējo pasauli nosaka matērija.
Anaksimandrs atzina, ka “apeirons” ir
pirmviela bez sākuma un gala.
Anaksimens atzīst pasaules vienotību,
visa pamatā – gaiss. Pat dievi no tā radušies.
Heraklēta mācība izsakāma ar diviem
vārdiem: “Viss mainās”. Viss ir radies no uguns. Dvēsele, t.i., psihe ir
ugunīgs sākums cilvēka organismā. Tā iztvaiko no mitruma. Jo sausāka ir cilvēka
dvēsele, jo tā ir gudrāka un labāka. Filozofs raksta: “mūsu miesas un dvēseles
plūst kā strauti”. Heraklēts atzīst, ka “visiem cilvēkiem piemīt spēja izzināt
pašiem sevi un domāt”. Bet “kam ir barbariska dvēsele, sajūtu orgāni ir slikti
liecinieki”. Visi filozofi psihisko, dvēselisko uzskata par cilvēkam piemītošu,
ar cilvēku saistītu. To izpētīt palīdz domāšana.
Pitagors par galveno pasaulē atzīst
nevis ūdeni, uguni un “apeironu”, bet skaitli “1” dažādos variantos. Viņš atzīst,
ka dievi radījuši pasauli, cilvēku un tā dvēseli pēc likumiem, ko nosaka
skaitļu attiecības. Līdz ar to iznāk, ka dvēsele pārceļo no miesas uz miesu.
Sokrāts atzīst, ka cilvēks “zina
tikai to, ka nezina neko”. Visu zina tikia dievs, tāpēc aicina cilvēkus:
“Iepazīsti pats sevi!”. Filozofu uzdevums ir atmodināt snaudošās dvēseles un
mudināt tās darboties.
Platons savos darbos runā par miesas
un dvēseles atšķirību ideju. Idejas – dievu domas. Dvēsele nemirstīga. Idejas
pastāv pirmās.
Demokrēts uzskata, ka pasaule sastāv
no atomiem un tukšuma. Atomi – sīkākas, tālāk nedalāmas daļiņas. Dvēsele
veidota no lodveidīgiem uguns atomiem. Pēc miesas nāves sairst arī dvēsele,
tātad tā nav nemirstīga.
Aristotelis savos traktātos atzīst, ka
dvēsele ir tikai dzīvām būtnēm: “Ja acs būtu dzīva būtne, tad tās dvēsele būtu
redze”. Tā teikts par dvēseles darbības uzdevumu. Pavisam dvēselei piemīt 4
funkcijas jeb uzdevumi: barojošā, jutekliskā, virzošā, saprātīgā. Bērna
dvēselei neesot saprātīgās f-jas. Dvēseles galvenais orgāns esot sirds, dvēsele
iedzīvinot miesu. Pēc miesas nāves dvēseles saprāta daļa neiznīkstot, bet
meklējot jaunu mājvietu.
Romiešu
ārsts un filozofs Galēns daudzu operāciju rezultātā atzīst, ka
psihiskais jāsaista ar fizioloģisko, ka dvēsele mirst reizē ar miesu, ka
dvēsele vienlaicīgi atrodas cilvēka smadzenēs, sirdī un aknās.
Tik dažādi, pat naivi ir antīko filozofu
uzskati par psihi. Tos, pamatojot ar zinātnes atklājumiem, tālāk attīstīja
viduslaiku un nākamo gadsimtu filozofi un psihologi. Viduslaiki ir pilnīga
bezierunu pakļaušanās baznīcas dogmām, baznīcas sodu likumība un zinātnes
sastingums. Šajā posmā jāatzīmē mūka Akvīnas Toma paveiktais
psiholoģijas kā zinātnes attīstībā. Viņš izstrādā teoriju par “dzinēju” kā
attīstības veicinātāju. Visumam dzinējs ir Dievs, bet cilvēkam – dvēsele.
Cilvēks ir dvēseles un ķermeņa apvienojums, kas nav nemainīgs. Nemainīgs ir
tikai Dievs. Cilvēka ķermenis nav dvēseles važas, jo Dievs dodams cilvēkam
dvēseli, pielāgo to ķermenim. Cilvēka dvēsele ir vispilnīgākā forma, spēj
eksistēt bez matērijas, tomēr zemāka par tīriem gariem (eņģeļiem). Iznāk, ka
cilvēks savā rīcībā un eksistencē atrodas starp dzīvniekiem un eņģeļiem.
Angļu
dabas zinātnieks Bēkons ir pirmais, kurš cenšas izskaidrot psihiskā
parādības, balstoties uz fizikas, matemātikas un dabas zinātnēm.
R.Dekarts atzīst, ka dvēsele ir no
ķermeņa atdalāma, to iepazīst ar domāšanas palīdzību. Viņš raksta: “Nav
auglīgākas nodarbošanās kā iepazīt pašam sevi.” Cilvēka ķermeni viņš iedomājas
kā mašīnu, kā dzinējs ir sirds. Ķermeņu kustību nodrošina “dzīvnieku garu”
(asins) pa muskuļiem un nervu sistēmu. Viņš zinātnē refleksu jēdzienu, kā arī
cenšas perādīt, ka dažādas kaislības ir cilvēka aktivitāti rosinoši spēki.
Kaislības, razdamās psihe, cilvēka dvēselē, liek cilvēkam darboties, novērst
diskomfortu, jo “Kaislības pēc savas dabas visas ir labas, mums tikai
jāizvairās no to nepareizas lietošanas”. Filozofi atzīst, ka “domāšana ir
vienīgais dvēseles atribūts. Domāju, tātad esmu.” Mācība par apziņu, tās būtību
un uzdevumiem ir Dekarta ieguldījums psiholoģijas zinātnes attīstībā.
Viduslaiku
filozofu un
zinātnieku galvenais devums psiholoģijas attīstībā ir doma, ka psihe jāpēta ar
tiem pašiem likumiem kā materiālā pasaule, gan psihes, gan dabas likumībām ir
noteikti cēloņi.
Līdzīgus
secinājumus izsaka arī renesanses laikmeta filozofi. Tā vācietis Leibnics
uzskata, ka reāla pasaule veidota no psihiski darbīgām substancēm, kas darbojas
harmoniski. Substances un harmoniju rada un nodrošina Dievs. Psihe sadalās
apziņā un neapzinātajā: “Pārliecība par to, ka dvēselē ir tikai tādas uztveres,
kuras tā apzinās, ir lielākais maldu avots.” Tai pašā laikā viņš noliedz Dieva
piedalīšanos katrā atsevišķā psihiskā aktā, tas iejaucas tikai dvēseles un
ķermeņa harmonijas procesā. Iznāk, ka Leibnics atzina psihiskā atkarību no
fizioloģiskiem procesiem organismā.
Renesanses
filozofi un
zinātnieki sāka apšaubīt Dieva ietekmi un radītāja lomu psihiskajos procesos,
izteica nepieciešamību saistīti pētīt dvēseles un miesas, dvēseles un
apkārtējās pasaules saistību. Psihes pētīšanā atzina apziņu un neapzināto.
Psiholoģija
varēja attīstīties tikai saistībā ar citu zinātņu palīdzību, sevišķi dabas
zinātņu, fizikas. Svarīga nozīme enerģijas nezūdamības likuma atklāšanai un
formulēšanai materiālajā pasaulē, arī dzīvās matērijas izpratnes analīzē.
Nozīmīgi arī Darvina pētījumi par dzīvā organisma un dabas mijiedarbību,
par vides iespēju mainīt organisma funkcionēšanu. Tieši Darvina atklājumi lika
psiholoģijā mainīt uzskatu par cilvēku kā mašīnu. Svarīga arī fizioloģisko
sekmīgā attīstība eksperimentu rezultātā par cilvēka muguras un galvas smadzeņu
saistību, to darbību, maņu orgāniem. Šos uzdevumus sekmīgi veica E.Pfligers,
G.Liekoks un B.Kārpenters, apstiprinot domu par sakarībām starp
psihiskām funkcijām un muguras smadzenēm. Viņi apliecināja ideju par
neapzinātas psihiskās darbības regulēšanu ar muguras smadzenēm.
Kārpenters pierādīja, ka neapzināto
rada galvas smadzenes, ka jebkuru kustību nosaka kairinājums, kas iedarbojas uz
maņu orgāniem.
Ārsts
Halla mēģinājumos secināja, ka galvas smadzeņu garoza ir cilvēka darbību
nodrošinošs materiāls, ka cilvēka psihiskās spējas nosaka atsevišķu galvas
smadzeņu garozas iecirkņu attīstības pakāpe, ka galvaskausa uzbūves īpatnības
saistītas ar cilvēka nosliecēm, jūtām, spējām, raksturu. Tātad Halla veica
psihes un smadzeņu kopsakaru izpēti.
Fiziologs
Vēbers izstrādāja toriju par cilvēka maņu orgānu darbību kairinājuma
laikā un atzina cilvēka sajūtu iedzimtību, nenoliedza faktu, ka par sajūtu
cēloni kļūst ārvides objekts, ka pētījumos var pielietot matemātiskus aparātus.
Fiziologs
Heimholes pētīja sajūtas un atzina, ka sajūtas lielā mērā atkarīgas no
vingrināšanās un pieredzes. Viņa pētījumi ir pamats, lai varētu turpināt
pētījumus par cilvēka psihisko organizāciju.
Vācu
fiziologs Fehners ir psihofizikas pamatlicējs ar eksperimentiem par
cilvēka maņu orgāna sliekšņa jūtīguma noteikšanu. Tieši Fehneram pateicoties,
psiholoģija sāka pielietot precīzas matemātiskas metodes psihisko procesu
aprakstīšanai.
No
latviešu psihologiem kā ievērojamāko varu minēt A.Vorobjova grāmatu
“Psiholoģijas pamati” un “Psiholoģijas vēsture” autoru. Atzinīgi jāvērtē testi
un kopsavilkuma tabulas, arī secinājumi abās grāmatās. Tās ir labs mācību
līdzeklis studentiem, valoda lietišķa, nepārblīvēta svešvārdiem.
R.Mūka grāmata “Latvju velis Junga
un arhetipiskās psiholoģijas skatījumā” ir tieši pretēja A.Vorobjova grāmatām –
pat ar svešvārdu vārdnīcu blakus grūti saprast izlasīto.
Patika
profesores Dz.Meikšānes “Psiholoģija mums pašiem” par personības tapšanu,
teorija, pieredze, prakse izklāstīta.
IZMANTOTĀ LITERATŪRA
1.
V.Vorobjovs
“Psiholoģijas vēsture”
2.
Dz.Meikšāne
“Psiholoģija mums pašiem”
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru