Saturs.
Anotācija...................................................................................... 4
Ievads........................................................................................... 5
1. Vispārējās
kartogrāfijas attīstības tendences pasaulē................. 8
2. Pasaules vadošo kartogrāfijas firmu kartogrāfisko
materiālu
piedāvājums.............................................................................. 10
3. Digitālā
kartēšana..................................................................... 12
4. Ģeogrāfiskās informācijas
sistēmas........................................... 15
5. Digitālās karšu ražošanas vispāsrīgs
modelis............................ 17
6. Par Latvijas kartogrāfijas attīstības
koncepciju.......................... 19
7. Karšu ražošana apgādā ‘’Jāņa
sēta’’.......................................... 22
8. Ieteikumi karšu ražotnes pilnveidošanai apgādā ‘’Jāņa
sēta’’... 27
Literatūras
saraksts....................................................................... 30
Pielikums..................................................................................... 31
Anotācija
Šajā darbā apskatītas apgāda ‘’Jāņa sēta’’ kartogrāfiskās
ražotnes uzlabošanas iespējas izmantojot digitālās karšu sastādīšanas metodes
un ņemot vērā pasaules vadošo kartogrāfijas firmu pieredzi. Aprakstītas ‘’Jāņa
sētas’’ kartogrāfiskās ražotnes šobrīdējās problēmas un nobeigumā doti
ieteikumi tālākai kartogrāfijas ražotnes attīstībai.
Darbs sastāv no 29 lappusēm, izmantotās literatūras
saraksta un 2 pielikumiem.
Annotation
This graduation paper discusses possibilities of
improving the productivity of the cartography department of JANA SETA
PUBLISHERS & PRINTERS. That can be achieved using the digital mapping
methods as well as taking into consideration experiense of the leading map
publishers of the world. The author touches upon the current problems of the
department and suggests ways for further development.
The work consists of 29 text pages, references and two
supplements.
Ievads.
Mūsu sākums ir Zeme un tās resursi, tas ir mūsu
visvērtīgākais mantojums , tādēļ ir nepieciešams vākt, studēt un attēlot
informāciju par apkārtējo pasauli. Cilvēkam ir jāspēj atrast atbildes uz
daudziem jautājumiem. Kādas izmaiņas apdraud apkārtējo vidi? Kā dažādu jaunu
projektu realizācija ietekmēs dabu? Uz daudziem jautājumiem atbildēt var
palīdzēt karte. Karte ir šodienas atspoguļojums, bet ar tās palīdzību mēs varam
plānot nākotni. Kartogrāfija ir daudzpusīga zinātnes, tehnikas un ražošanas
nozare. Nereti saka, ka kartogrāfija ir gan māksla, gan zinātne.
Līdz ar dažādu jaunu cilvēka darbības sfēru attīstību
pieprasījums pēc kartogrāfiskās produkcijas pieaug. Arvien jauni kartogrāfiskās
produkcijas veidi, neapšaubāmi, tiek
pieprasīti arī pie mums Latvijā. Šobrīd Latvijā ir vērojams liels
aktualizētu un precīzu karšu deficīts.
Karšu ražošana ir darba lauks gan valstiskām
organizācijām, gan privātfirmām. Valsts institūciju uzdevums ir nodrošināt ar
valsts aizsardzībai un tautsaimniecības attīstībai nepieciešamo karšu
produkciju. Privātfirmas parasti ražo galvenokārt plašam lietotāju lokam domātu
kartogrāfisko produkciju: autoceļu kartes, pilsētu plānus, dažādus mācību
līdzekļus, u.c., taču ir iespējama arī valstiski nepieciešamās kartogrāfiskās
produkcijas ražošana, izmantojot privātfirmu iespējas. Protams, privātuzņēmēja
primārās intreses ir gūt peļņu, kas arī nosaka to, kādas kartes privātfirma
ražo.
Šobrīd Latvijā lielākā kartogrāfisko produkciju ražojošā
privātfirma ir ‘’Jāņa sēta’’. ‘’Jāņa sētā’’ karšu izdevniecība dibināta 1992.
gadā. Kopš tā laika karšu ražošanas process ir dinamiski attīstījies ne tikai
apjoma ziņā, kas ik gadus pieaudzis par 50 %, bet arī kvalitatīvi, jau pirms
trijiem gadiem atsakoties no klasiskās karšu ražošanas tehnoloģijas, to
aizstājot ar modernu datortehniku. Izdevniecības rīcībā esošās vairākas apvidus
automašīnas nodrošina operatīvu apvidus apsekošanu jebkuros laika apstākļos.
Tas viss, kopā ar ‘’Jāņa sētas’’ moderno poligrāfijas ražotni nodrošina pilnu
ciklu visdažādāko karšu izdošanai - no idejas līdz nodrukātai kartei. Izdoto
karšu kvalitāte, veikto darbu operativitāte kopā ar ļoti labo produkcijas
poligrāfisko noformējumu, nodrošina arvien lielāku kartogrāfiskās produkcijas
eksportu. Ik gadus ‘’Jāņa sētā’’ top ap 30 kartogrāfiska rakstura pirmizdevumu,
to kopējā tirāža pārsniedz pusmiljona eksemplāru.
Karšu izdevniecība ‘’Jāņa sēta’’ saviem klientiem
piedāvā:
- karšu un pilsētu plānu sastādīšanu, noformēšanu un
tiražēšanu,
- informācijas vākšanu, veicot apvidus apsekošanu,
- ģeogrāfiska um vēsturiska satura mācību līdzekļu
sastādīšanu,
noformēšanu un
tiražēšanu,
- dažādus kartogrāfiskās
produkcijas veidus (arī uz filmām vai
digitālā veidā),
- informāciju par Austrumeiropas reģionu.
Apgādā ‘’Jāņa sēta’’ ražotās kartogrāfiskās produkcijas
veidi (sīkāku aprakstu skat. pielikumā):
Ceļu atlanti un kartes. Mērogā 1:500 000 tiek izdota Baltijas valstu: Latvijas,
Lietuvas un Igaunijas karšu sērija, katru karti atjaunojot vismaz vienu reizi
gadā. Šajās kartēs precīzi parādīti ceļu segumi, dota sīka apdzīvoto vietu
klasifikācija pēc iedzīvotāju skaita, kā arī informācija par servisu, apskates
objektiem, administratīvajām robežām. Apzīmējumi doti 6 valodās.
Latvijas reģionālās kartes. Tiek veikta Latvijas teritorijas reģionu karšu izstrāde
M 1:100000. Sagatavošanas gaitā tiek veikta kompleksa situācijas apsekošana
dabā, nobraucot tūkstošiem kilometru, tāpēc ceļu iedalījums ir īpaši
detalizēts, dots maksimālais nosaukumu noslogojums. Kartes paredzētas plašam
lietotāju lokam, ietverot tajās detalizētu
tekstuālo un foto informāciju par apskates objektiem. Kartes
papildinātas ar dotā reģiona pilsētu un lielāko ciemu plāniem M 1:15 000, 1:20
000.
Lielpilsētu plāni un atlanti. Sastādot šos plānus tiek izmantoti ne tikai jaunākie
aerofoto uzņēmumi, bet arī kartogrāfiska situācijas apsekošana. Kartēs ietverti
ielu rādītāji, informācija par pilsētas sabiedrisko transportu, servisa un
apskates objektiem. Īpaši ērti lietojami ir lielpilsētu atlanti sava parocīgā
formāta un iesējuma dēļ.
Latvijas pilsētu plāni. Kopā ar detalizētu pilsētas plānu šeit atrodams arī tās
īss vēstures apraksts, sabiedrisko un servisa iestāžu saraksts, kā arī
fotoattēli un cita informācija. Katram plānam ir ielu saraksts.
Administratīvās kartes. Šajās sienas kartēs dotas administratīvo vienību
robežas, to nosaukumi un centri, papildus dotas tabulas ar visu administratīvo
vienību iedzīvotāju skaitu un platību.
Izglītojošie izdevumi. Skolēniem, studentiem un citiem interesentiem veltīti
vairāki ģeogrāfiska satura izdevumi. Apjomīgākais no tiem ir Pasaules
ģeogrāfijas atlants. Tas ir unikāls izdevums ar 137 tematiskajām kartēm. Vēl
noteikti jāpiemin ‘’Jāņa sētas’’ izdotās kontūrkartes, kā arī grāmata
‘’Ziemeļvalstis’’. 1997. gadā paredzēts
izdot pirmo no iecerētajiem vēstures atlantiem.
Kā redzams no iepriekš minētā produkcijas klāsta, tad
apgāda karšu produkcija ir domāta visplašākajam karšu lietotāju lokam.
Neskatoties uz lielajiem sasniegumiem tomēr nevar
noliegt, ka karšu ražotnei vēl joprojām ir lielas iespējas pilnveidoties tālāk,
samazināt dažādu operāciju veikšanai patērēto laiku samazināt izejmateriālu
izmaksas. Apgāda poligrāfijas iespējas ļauj saražot daudz vairāk karšu
produkcijas veidus, ir iespējams ražot valstiski svarīgas kartes.
Diemžēl pagaidām apgāda rīcībā nav atbilstošas mērīšanas
tehnikas, lai nodrošinātu vajadzīgo karšu precizitāti.
‘’Jāņa sētas’’ kartogrāfiskās ražotnes galvenā problēma
ir tā, ka tā ir attīstījusies uz Macintosh datoru bāzes, bet pasaulē digitālā
kartogrāfija ir attīstījusies uz UNIX un IBM tipa datoru bāzes. Tādēļ arī
praktiski viss kartogrāfiskais programmnodrošinājums ir izveidots tieši UNIX un
IBM datoru vidē. Tikai ļoti nesenā pagātnē ir mēģināts pārveidot dažas karšu
sastādīšanai izmantojamas datorprogrammas darbam Macintosh vidē. Arī
Ģeogrāfiskās informācijas sistēmas (GIS) šobrīd darbojas tikai IBM vidē. Tādēļ
apgādā ‘’Jāņa sēta’’ šobrīd nav iespējams veidojot kartes izmantojot GIS, kas ievērojami
samazinātu karšu sastādīšanai nepieciešamo laiku. Strādājot ar ‘’Jāņa sētas’’
rīcībā esošajām datorprogrammām nav iespējams īsā laikā veikt karšu koordinātu transformēšanu no vienas
koordinātu sistēmas uz citu. Datus nav iespējams glabāt vektoru formā, kas ir
nepieciešams precīzajā kartogrāfijā un nav arī iespējams attēla punktiem
piekārtot to atbilstošās ģeogrāfiskās, ģeodēziskās u.c. kordinātes. Tādējādi ir
apgrūtināta jau esošo digitālo karšu lietošana, jaunu karšu veidošanai izmainot
mērogu, jo attēlu ir iespējams tikai automātiski palielināt vai samazināt, bet
netiek veikta koordinātu pārveidošana pārrēķinot tās atbilstoši
kartogrāfiskajai projekcijai.
Šā darba mērķis ir apskatīt ‘’Jāņa sētas’’ kartogrāfiskās
ražotnes šobrīdējo karšu ražošanas procesu, vērst uzmanību uz trūkumiem un dot
ieteikumus karšu ražošanas procesa tālākai attīstībai.
1.
Vispārējās kartogrāfijas attīstības tendences pasaulē.
Karšu sagatavošanas process pēdējā laikā radikāli
izmainījies sakarā ar datoru arvien pieaugošajām iespējām.
Pasaules ekonomiskā pieredze rāda, ka šobrīd mazi
uzņēmumi var veiksmīgi konkurēt ar lielajiem, jo arvien vieglāk ir piekļūt
visdažādākajai informācijai. Telekomunikāciju un elektronisko saziņas līdzekļu
izmantošana nodrošina tiešu ražotāja kontaktu ar patērētāju, apejot milzīgās
administratīvās un birokrātiskās barjeras. Ar ekonomisko saišu globālu
paplašināšanos un attīstību, šodienas kartogrāfam jāsaprot, ka kartogāfijai
jākalpo gan globālām, gan lokālām
vajadzībām. Kartogrāfijas nozarē šobrīd notiek gan milzīga tehniska
pilnveidošanās, gan arī intelektuālās iztēles pilnveidošanās un parādību
analīze. Jebkura modernizācija prasa svaigu skatījumu uz notiekošo.
Elektronisko tehnoloģiju ieviešana nodrošinās nākotnē iespēju vairākkārt izdot
kartogrāfisko produkciju, pēc pasūtītāja pieprasījuma, kā ciparu tā arī
parastajā grafiskajā veidā.
Vispārējās kartogrāfijas mērķu un uzdevumu izpratnes izmaiņu rezultātā
kartogrāfiju šobrīd var iedalīt divās daļās: precīzās analīzes dati un vizuālie
dati, kurus iegūst, lietojot ciparu datu bāzes, kurās ietilpst gan globālie,
gan lokālie informācijas masīvi. Pasaulē šobrīd arvien vairāk samazinās izdoto
standarta ģeogrāfisko un topogrāfisko karšu skaits, tas notiek tādēļ, ka
lietotājs jebkuru no šiem galvenajiem karšu veidiem šodien pats var iegūt savā
darba vietā. Viņam vairs nav vajadzīgas precīzi iespiestās noteikta mēroga
karšu tirāžas. Šodienas tehnoloģija atļauj ļoti plašu mērogu diapazonu
neatkarīgi no vizualizācijas. Ar skaitļošanas tehnikas vienkāršošanos un
palētināšanos, samazinās nepieciešamība pēc parastām topogrāfiskajām kartēm, to
vietā var tikt izmantotas audionavigācijas sistēmas, kas vārdiski spēj
paskaidrot ceļu auto vadītājam vai gājējam. Šādai sistēmai nepieciešama ļoti
precīza informācija par punktu novietojumu un precīzs pazīmju un orientieru
apraksts, kas ierakstīts datu bāzēs. Elektronisko tehnoloģiju ieviešana un
apgūšana nozīmē 3000 gadus ilgušās kartogrāfiskās rasēšanas un daudzu iespiesto
karšu veidu beigas.
Liela mēroga karšu vietā lietotājs grib saņemt visus
nepieciešamos datus elektroniskā veidā un apskatīt tos vizuāli uz datora
ekrāna. Tādēļ nepieciešams veidot lokālas datu bāzes.
No teiktā izriet, ka ir nepieciešams veidot strādājošo
skaita ziņā nelielus uzņēmumus, ar visdažādākajiem speciālistiem, kas būtu
spējīgi operatīvi apkopot un sniegt lietotājam nepieciešamo informāciju viņam
piemērotā veidā. Šī nepieciešamība ir novedusi pie Ģeogrāfiskās informācijas
sistēmas izveides, kura aptver visas valstis un kontinentus, bet vienotais
formāts būtiski atvieglo informācijas apmaiņu, datu bāzu veidošanu un
lietošanu.
Šobrīd par kartogrāfisko produkciju mēs varam saukt arī
trīsdimensiju dinamisku attēlu, kas
satur arī attiecīgus rakstiskus kā arī skaņas komentārus. Šādu
informāciju varētu nākotnē izmantot, piemēram, nekustamo īpašumu tirdzniecībā.
Iespēja iepriekš iepazīt objektu ar videoattēla valīdzību var būtiski samazināt
laika patēriņu gan pircējam, gan pārdevējam.
Lielu lomu kartogrāfi var spēlēt automātisko navigācijas
sistēmu izveidē. Jau šobrīd vairākos reģionos ir izveidotas datu bāzes ar
ciparu veidā ierakstītiem ceļu parametriem un datiem. Tos var iegūt jebkurš
autovadītājs, kā arī ceļu dienestu darbinieks, kas ievērojami samazina laika un
līdzekļu izlietojumu kravu un pasažieru pārvadājumos. Tātad paveras lielas
iespējas izmantot elektroniskās kartogrāfijas produktus tur, kur ir
nepieciešama ātra rīcība un reakcija.
Arvien vairāk pieaug pieprasījums pēc visdažādākajām
tūristu kartēm, jo daudzās valstīs tūrisms ir viena no vadošajām ekonomikas
nozarēm.
Varam secināt, ka šodienas kartogrāfijas prioritārie
virzieni ir veco tehnoloģiju nemitīga pilnveidošana ar jaunu programmu un
tehnisku līdzekļu palīdzību, kā arī GIS izveidošana.
2.
Pasaules vadošo kartogrāfijas firmu kartogrāfisko materiālu piedāvājums.
Apskatot dažādu
vadošo kartogrāfiskās produkcijas ražotājfirmu piedāvāto produkciju varam
ievērot diezgan daudz kopīga jaunākās produkcijas klāstā:
Pilsētu plāni.
Katras valsts
vadošās karšu izdevniecības rūpējas par savas valsts lielāko pilsētu plānu
regulāru atjaunošanu un izdošanu. Gandrīz visas lielākās karšu firmas izdod
visas pasaules populārāko tūrisma pilsētu kartes. Mērogs tiek izvēlēts atkarībā
no pilsētu lieluma, parasti tas ir 1:15 000 - 1:30 000 robežās. Pilsētu plāni
tiek izdoti gan atlantu formā, gan tradicionālajā salocīto karšu formā.
Bez tradicionālajiem pilsētu plāniem tiek piedāvāts daudz
tematisko pilsētplānu - restorānu plāns, veloceliņu plāns, publiskā transporta
kustības plāns u.c.
Autoceļu kartes un atlanti.
Arī šeit katras valsts karšu firmas visvairāk izdod savas
valsts ceļu kartes. Autobraucēji var izvēlēties no milzīgā karšu klāsta sev
piemērota mēroga un detalizācijas kartes. Valstu kartes parasti ir 1:500000 -
1:750000 mērogā. Lielāka mēroga un daudz detalizētākas parasti izdod atsevišķu
reģionu kartes. Lielākā mērogā iespējams izdot arī valstu kartes atlantu veidā.
Tūrisma un ceļojumu kartes.
Tādas populāras vietas kā kūrorti un dažādi dabas
rezervāti tiek izdoti topogrāfisko karšu vai speciāli kādai noteiktai lietotāju
grupai domātu karšu veidā. Speciālas kartes domātas velotūristiem,
kājāmgājējiem u.c.
Digitālā kartogrāfija.
Arvien vairāk kartogrāfisko firmu katalogos parādās
dažādi karšu veidi kompaktdisku formā. Šādi tiek piedāvāti pilsētu plāni ar
visu iespējamo ielu, apskates objektu, viesnīcu u.c. vietu detalizētu aprakstu.
Arī ceļu kartes tiek piedāvātas digitālā formātā ar
iespējām plānot maršrutus, izmērīt plānoto maršrutu garumus, sameklēt
vajadzīgos pilsētu nosaukumus, un piedāvājot vēl daudz citas iespējas.
Kartes tiek piedāvātas gan vektorgrafikā, gan
rastragrafikā.
Arvien lielāks piedāvājums ir auto navigācijas sistēmām,
kur digitālā karte tiek savienota kopā ar GPS uztvērēju, kas dod iespēju uz
neliela displeja, braucot automobīlī, sekot līdz savai atrašanās vietai.
Sienas kartes.
Gandrīz visu vadošo kartogrāfijas firmu piedāvājumā
ietilpst arī dažādas fizģeogrāfiskās, vēsturiskās, politiskās u.c. sienas
kartes.
Visu pasaules vadošo kartogrāfijas firmu kopīga iezīme ir
augstā karšu precizitāte, kas tiek iegūta izmantojot jaunākās digitālo karšu
sastādīšanas tehnoloģijas: CAD un ĢIS, apvienojumā ar nevainojamu
poligrāfisko noformējumu.
Kartes Internet datoru tīklā.
Šobrīd Internet datoru tīklā ļoti daudz kartogrāfijas
firmu piedāvā visdažādāko kartogrāfisko produkciju. Šīs kartes ir iespējams
apskatīt uz datora ekrāna , kā arī izdrukāt vajadzīgo informāciju uz printera.
3. Digitālā kartēšana.
Digitālā karte no parastās kartes atšķiras jau pašā tās
pamatā. Parastajā kartē informācija parādās zīmētu punktu, līniju, laukumu,
simbolu un teksta veidā, objektu forma un atrašanās vieta dabā tiek raksturota
ar attiecīgas formas no vietas objektiem kartē, tāpēc atkarībā no
kartogrāfiskās projekcijas attālumi un leņķi dabā saskan ar attālumiem un
leņķiem uz kartes. Šis ir analogais informācijas glabāšanas veids.
Informācijas glabāšana digitālā formā ir zīmju ķēde, šīs
zīmes parasti ir burti un cipari. Lai informāciju būtu iespējams glabāt un
apstrādāt ar datora palīdzību, tai ir
jābūt digitālā formā.
Iespējami divi principiāli atšķirīgi datu tipi: rastra
dati un vektoru dati.
Rastra dati.
Datorā ievadāmo attēlu par digitālu attēlu pārvērš, to
skanējot. Attēls tiek sadalīts ļoti daudzās svītrās, katru svītru sadala ļoti
daudzos punktos - pikseļos, jeb attēla elementos. Katrā pikselī iespējams
nolasīt pelēkā toņa nokrāsu.
Šādā veidā attēls tiek pārveidots par divdimensiju
matricu, kur katra matricas rinda atbilst zīmējuma svītrai, bet matricas
kolonnu skaits atbilst punktu skaitam katrā svītrā. Cipars norāda katra punkta
pelēkā toņa nokrāsu. Krāsainos attēlus var līdzīgi pārveidot ar 3 matricu
palīdzību, kur katra matrica glabā vienas pamatkrāsas (sarkana, zaļa, zila)
intensitāti.
1. zīm.
Rastrs
pikselis līnija
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Uz ekrāna redzamā attēla izskats un precizitāte ir
atkarīga no pikseļa lieluma. Jo detalizētāks attēls ir jāiegūst, jo vairāk
svītrās un punktos attēls ir jāsadala. Katram pikselim krāsu toņu izšķirtspēja
var tikt norādīta ar augstu vai zemu izšķirtspēju. Pats vienkāršākais attēls
tiek iegūts ar melniem vai baltiem punktiem, tas aizņem vismazāk atmiņas, katrs
punkts ir viens bits. Izmantojot pelēko krāsu gammu tiek izmantots lielāks bitu
skaits. Praktiski bieži tiek izmantoti
8 biti=1baits, kas atbilst 256 dažādiem pelēkajiem
toņiem.
Šādā veidā pārveidots attēls aizņem noteiktu vietu datora
atmiņā neatkarīgi no tā cik daudz objektu tas satur, jo vieta tiek atvēlēta
katram matricas punktam. Tādēļ tiek intensīvi strādāts, lai rastra failus
saspiestu tā, lai tie nezaudētu kvalitāti, bet nepieciešamais atmiņas daudzums
tiktu samazināts līdz dažiem procentiem no sākotnējā daudzuma. Tas ir
iespējams, jo attēli parasti satur daudz liekas informācijas. Vienāda pelēkā
toņa blakusesošus pikseļus var glabāt nenorādot katram pikselim tā toni, bet
gan norādot, ka šajā rindā ir kāds noteikts skaits vienādas krāsas pikseļu.
Šādu saspiešanas veidu sauc par saspiešanu pa rindām, tā tiek pielietota
diezgan bieži. Datu saspiešanai tiek pielietotas arī daudzas citas metodes, tās
nepārtraukti tiek pilnveidotas, jo lieli datu masīvi rada problēmas datu
lietotājiem, katram datoram ir ierobežots faila lielums ar kuru tas var
pilnvērtīgi un ātri strādāt.
Vektoru dati.
Kartē attēloto informāciju digitālā veidā var attēlot arī
ar vektoru datu palīdzību. Visvienkāršāk
ar vektoru datiem var raksturot taisnu līniju, norādot tās sākuma un
beigu koordinātas. Lauzta līnija var tikt parādīta kā daudzu vektoru virkne.
Līniju var izteikt arī ar izliektas
līnijas funkciju vai citu matemātisku līkni, kas balstās uz vektoru virkni.
Laukumu ir iespējams raksturot, to norobežojot ar noslēgtu daudzstūri.
Punktus digitālā veidā var raksturot ar taisnleņķa
koordinātu X un Y palīdzību, arvien biežāk izmanto arī situācijas attēlošanu
trīsdimensiju veidā. Punktam jāpiešķir arī numurs tā atpazīšanai. Informācja
par punktiem tiek apkopota tabulā.
Apvidus reljefu var attēlot ar lielu skaitu punktu, kas
atrodas uz apvidus virsmas.
Diemžēl ne līniju virkni, ne apvidus virsmu nav iespējams
precīzi raksturot visā to garumā. Ir jāizvēlas noteikts skaits punktu, kas
pietiekami precīzi raksturo līniju vai virsmu, starp šiem punktiem jāveic
interpolācija. Interpolācija var būt līnijas vai virsmas apraksta daļa.
Izmantojot datu attēlošanai vektoru metodi, punktu skaits būs noteicošais, cik
atmiņas konkrētā karte aizņems. Tātad karte, uz kuras ir daudz objektu aizņems
daudz atmiņas, bet karte ar mazāku objektu skaitu aizņems mazāk atmiņas.
Rastra aprakstu parasti izmanto satelītu uzņēmumiem,
aerofotogrāfijām, digitālo reljefa modeļu vizualizācijai, kā arī
topogrāfiskajām kartēm. Tās sastāv no aizkrāsotiem laukumiem, tāpēc arī ir
ērtāk izmantot rastra aprakstu. Rastra attēls tiek izmantots arī attēlošanai uz
ekrāna, kā arī parasti drukāšanai uz daudzām drukas iekārtām.
Vektoru aprakstu ērtāk izmantot tur, kur nepieciešama
lielāka precizitāte, piemēram tehniskajā rasēšanā.
Gan rastra apraksts, gan vektoru apraksts ir nepieciešami
digitālo karšu sastādīšanā.
Vektoru datus par rastra datiem pārveidot nav sarežģīti
un tas tiek automātiski veikts visos datoros, lai uz ekrāna parādītu vektoru
datus. Nesalīdzināmi sarežģītāk ir pārveidot rastra datus par vektoru datiem.
Bez jau pieminētajiem rastra un vektoru datiem
digitālajiem reljefa modeļiem izmanto datus regulāra kvadrātiska režģa veidā,
vai neregulāra triangulēta režģa veidā.
2.zīm. Rastra un vektoru dati.
4.
Ģeogrāfiskās informācijas sistēmas.
Digitālā kartēšana pirmoreiz minēta sepiņdesmitajos
gados, lai apzīmētu tās topogrāfiskās un tehniskās kartes, kuru saturs glabājās
datoru datu bāzēs. Balstoties uz šīm datu bāzēm, ir iespējams automātiski
izveidot grafisku karti uz grafiska ekrāna vai drukas iekārtas (plotera).
Digitālās kartes primārais mērķis bija karšu ražošanas automatizācija. Tomēr
digitālo karšu iespējas izrādījās daudz plašākas nekā parasto karšu iespējas,
jo ir iespējams savienot ģeogrāfiskos datus ar tehniskajiem un
administratīvajiem datiem.
Šāda sistēma, kurā karte ir tikai daļa no plašākas
informācijas sistēmas sauc par Ģeogrāfiskās informācijas sistēmu (GIS). GIS ir
datu bāzes sistēma ģeogrāfisko datu vākšanai, uzglabāšanai, analīzei, apstrādei
un noformēšanai. Ģeogrāfijas informācijas sistēma ievērojami paātrina karšu
ražošanas procesu un to aktualizēšanas iespējas salīdzinot ar tradicionālajām
metodēm. GIS sistēmā karte darbojas kā sistēmas grafiskā daļa, tai nav
nepieciešams sarežģīts vizuālais noformējums, tādēļ parasti datus glabā vektoru
formātā.
No biežāk izmantotām GIS jāmin Leica/Prime izstrādātā
sistēma System 9, MGE no Intergraph un ARC/INFO no ESRI, kā arī viena no
pirmajām GIS - MAPINFO.
GIS datu savākšana ir saistīta ar apvidus un apvidus
objektu interpretāciju, jo, lai sāktu savākt datus, ir jāizlemj kādus objektus
mērīt un tad šajos objektos izvēlas punktus tā, lai tie aprakstītu punkta
ģeometriju. Izvēloties objektus un punktus, tajos ir jāveic ģeneralizācija
svarīgākās objekta daļas akcentējot un nenozīmīgākās neievērojot. Piemēram,
mērot kādu ēku, tiek uzmērīti tās stūri, bet nelieli izvirzījumi tās fasādē
netiek iekļauti datu bāzē. Datu glabāšanai un to atkārtotai izmantošanai ir
nepieciešams katru punktu raksturot ar kodiem. Objekta kods norāda kāda tipa
objeks ir mērīts, bet sekvences kods norāda kādas saites pastāv starp objekta
punktiem.
Ļoti plaši datu bāzu sastādīšanā tiek izmantota
fotogrammetrija. Fotogrammetrisko datu savākšana ir visvairāk automatizēta.
Analītiskais stereoinstruments ir savienots ar datoru, kurā dati tiek saglabāti
īpašā datu savākšanas programmā vai GIS programmā.
Arī lauka mērījumi tiek izmantoti GIS veidošanā.
Izmantojot modernus elektroniskos tahimetrus, datus savāc digitālā veidā jau uz
lauka ar lauka reģistratoru, tajā ievadot attiecīgos objektu un sekvences
kodus. Lauka reģistratora datus pēc tam pārsūta uz datoru. Ir iespējams arī
datus savākt ar tradicionālām metodēm un pēc tam tos jau birojā ievadīt
GIS.
Datu iegūšana no jau esošam kartēm ir iespējama, veicot
manuālu ciparošanu, izmantojot ciparošanas galdu, kā arī karti skanējot.
Izmantojot manuālo ciparošanu tiek iegūtas kartes punktu
koordinātas uz galda virsmas, kuras tālāk tiek transformētas uz ģeodēziskajām
koordinātām.
Karti skanējot, tiek izveidots tās rastra attēls, kuru ir
iespējams ciparot uz datora ekrāna ar peles palīdzību. Aptrādājot tiek iegūti
vektoru datu punkti un līnijas.
Ļoti svarīga ir karšu aktualizācija, ko ievērojami
paātrina un atvieglo GIS izmantošana. Tomēr tas nebūt nav vienkāršs uzdevums
arī pielietojot jaunākās tehnoloģijas. Rodas tādas problēmas kā, piemēram, datu
apmaiņa starp kartes lietotāju un tās veidotājiem: vai nu ir nepieciešams datu
apmaiņai pārsūtīt visu datu bāzi jeb pietiek tikai pārsūtīt izmaināmos datus.
Katru reizi, kad tiek ievadīti jauni dati, esošajā datu bāzē rodas nelielas
izlīdzināšanas kļūdas starp jauno ģeometriju un esošajiem datiem. Ar katru
aktualizācijas reizi kļūdas uzkrājas un samazina datu bāzes kvalitāti. Uz šo
brīdi vēl daudzām no GIS problēmām nav atrasts risinājums, bet tas ir ļoti
nepieciešams, lai nodrošinātu GIS datu bāzu precizitāti.
5. Digitālās karšu ražošanas
vispārīgs modelis.
Vienota darbu veikšana no
sākuma līdz beigām.
Ievads datu
bāze izvads
Digitālas karšu
sastādīšanas priekšrocības:
· augsta
kartogrāfiskās produkcijas kvalitāte;
· augstāks darba ražīgums;
· lielākas iespējas
karšu noformēšanā;
· mazāks kvalitātes kontroles laiks;
· mazākas materiālu izmaksas.
Ar digitālās kartogrāfijas metodēm ir iespējams ražot dažādus karšu
veidus:
Tematiskās Topogrāfiskās Ortofoto
Ceļu kartes Tematiskās
kartes kartes kartes kartes
Digitālās kartēšanas
shēma:
Dati vektoru formā Karšu Filmas
Ieskanētie
dati rastra formātā producēšanas Krāsu dalījumi
Teksts sistēma Karte uz ekrāna
Satelītattēli Datu bāzes
Digitālo karšu ražošanas norise.
·
Datu
sagatavošana.
Sagatavojot izdodamās
kartes datus, tiek veikta vajadzīgās informācijas atlase no GIS datu bāzēs
glabājošās informācijas. Datu uzglabāšana notiek viena mēroga vai daudzmērogu datu bāzēs un atkarībā no
datu bāzes veida, tiek veikta informācijas atlase. Ja dati tiek iegūti no
daudzmērogu datu bāzes, tad ir nepieciešama ģeneralizācija, lai iegūtu
attiecīgajam projektētās kartes mērogam atbilstošus datus. Modernās
kartogrāfiskās datorprogrammas ir spējīgas veikt pašas daļu no datu
ģeneralizācijas automātiski, tomēr praksē pagaidām ir pierādījies, ka iegūtais
attēls ne vienmēr atbilst nepieciešamajam, tādēļ parasti ģeneralizāciju veic
dialoga veidā ar datoru. Lai būtu iespējama precīza datu automātiska
ģeneralizācija, tad attiecīgajiem objektus un punktus aprakstošajiem datiem arī
ir jābūt precīziem.
Karšu ražošanas shēmas:
No viena mēroga datu bāzes. No
daudzmērogu datu bāzes.
Pamata
dati Jaunie dati Pamata dati Jaunie dati
Galvenā datu bāze
1:10
000 1:50 000
Kartēšanas noteikumi
1:25 000 1:100
000
GIS/kartogrāfiskās datu bāzes Ģeneralizācija
Karte Karte
Karte Karte Karte
Karte Karte
Karte
·
Kartes
noformēšana.
Karšu noformēšanas
procesā ietilpst karšu zīmju simbolizācija, koordinātu tīkla ģenerēšana, kartes
leģendas izveidošana, kartes korekcija, pārbaudot to uz datora ekrāna, kartes
paraugnovilkuma izdruka uz plotera, tematiskā kartēšana.
·
Kartes
publicēšana.
Atkarībā no vajadzīgās
kartes formas tā var tikt izmantota: piemkārt, lietošanai datorā, otrkārt, var
tikt izveidots kartes rastra attēls, ja karte ir jāiespiež uz papīra, tad ir
nepieciešams izdarīt kartes attēla krāsu dalīšanu un attiecīgo filmu izdruku,
lai tālāk varētu veikt kartes iespiešanu
iespiedmašīnā.
6. Par
Latvijas kartogrāfijas attīstības koncepciju.
Koncepcijā galvenokārt apskatīti tādi Latvijas praktiskās
kartogrāfijas attīstības pamatjautājumi kā karšu matemātiskais pamats un karšu
sastādīšana un izdošana.
Lai saskaņotu kartogrāfijas vajadzības un ekonomētu
līdzekļus ir nepieciešams:
- apvienot vienotā sistēmā visu valsts kartogrāfisko materiālu ražotājus un
lietotājus;
- izmantot zinātniski tehnisko potenciālu tālākai nozares attīstībai;
- izvērst jaunas ražojošas struktūras, sagatavojot ražošanas un lietošanas
speciālistus.
Pašreiz valsts struktūrās ražotie kartogrāfiskie
materiāli nenodrošina valsts institūciju, tautsaimniecības un valsts
aizsardzības vajadzības. Šobrīd karšu deficītu daļēji nosedz komercstruktūru
ražotā produkcija un PSRS Ģenerālā štāba topogrāfiskās kartes, kuras strauji
noveco un kuru krājumi izsīkst.
Budžeta finansētām organizācijām nepieciešamie
kartogrāfiskie materiāli un dati:
- ģeodēziskā tīkla atbalsta tīkli un visu veidu informācija par tiem;
- gravimetriskie, magnētisko mērījumu dati;
- apvidus ainas (kosmiskās, aerofoto, un citas);
- topogrāfiskie, jūras un hidrogrāfiskie mērījumi;
Informācijai jābūt pieejamai gan digitālā, gan nedigitālā
veidā sekojošos veidos:
- ģeodēzisko punktu katalogi;
- gravimetrisko datu katalogi;
- aerofoto un kosmiskie uzņēmumi;
- topogrāfiskās kartes un plāni;
- jūras navigācijas kartes un plāni;
- speciālās (nozaru) kartes un plāni;
- ģeogrāfisko nosaukumu katalogi u.c.
Vispieprasītākās no kartogrāfisko materiālu un datu
kopuma ir topogrāfiskās kartes un plāni, kurus var iedalīt trijās grupās:
- tehniskās kartes ar neliela apjoma informāciju konkrētiem lietotājiem;
- topogrāfiskās kartes, kuras izgatavotas valsts vajadzībām pēc unificētiem
un savstarpēji saskaņotiem topogrāfiskajiem apzīmējumiem 1:10 000, 1:25 000,
1:50 000, 1:100 000, 1:200 000 mērogos;
- speciālās topogrāfiskās kartes un plāni ar papildus informāciju, kas
nepieciešama īpašu uzdevumu veikšanai.
No LR Valsts aizsardzības koncepcijas izriet, ka
aizsardzības sistēma, tai skaitā Nacionālie bruņotie spēki, jānodrošina ar
visas Latvijas teritorijas topogrāfiskajām kartēm visos mērogos 2 gadu laikā.
Karšu matemātisko pamatu veido koordinātu sistēma,
ģeodēziskais tīkls, objektu attēlošanas kārtība, mērogs un karšu iedalījums
lapās (nomenklatūra).
Kartogrāfijas vajadzībām jālieto Latvijas 1992, gada
koordinātu sistēma (LKS-92), to nosaka LR MP lēmums Nr.213.
Latvijas koordinātu sistēmas izplatīšanai ir jāveido
valsts ģeodēziskais tīkls, ko ierīko, pārzin un oficiālos datus par to izsniedz
LR Valsts zemes dienests.
Apvidus objektu attēlošanai kartē jāveic nepieciešamās
ģeodēziskās, fotogrammetriskās un kartogrāfiskās darbības. Tās izpildot
jāievēro vienota attēlošanas kārtība, kas paredz visu apvidus objektu attēlu
pārnešanu uz plaknes, ko uzdod Rīgas ģeodēziskais meridiāns (24oA.g.),
tā mēroga koeficients 0.9996 un transversālās projicēšanas Merkatora likums (TM
projekcija).
Topogrāfisko karšu lapu izgatavošanai tautsaimniecības un
valsts aizsardzības vajadzībām jālieto mērogi 1:10 000, 1:25 000, 1:50000,
1:100 000, 1:200 000, 1:500 000, 1:1 000 000.
Karšu iedalījums lapā , to nosaukumi un noformējuma
galvenās prasības jāsaskaņo ar LR topogrāfisko karšu 1993. gada sistēmu
(TKS-93). Sistēmas karšu lapās jāparāda taisnleņķa TM koordinātu tīkls, lapas
loga stūru ģeodēziskās koordinātes (LKS-92), lapas novietojuma shēmas, robežu
shēma, ziņas par kartes matemātisko pamatu, ziemeļu virzieniem (lapas vidējo
ģeodēzisko un magnētisko meridiānu), kā arī jāpievieno galvenie topogrāfiskie
apzīmējumi.
Par digitālo kartogrāfisko datu apmaiņas standartiem
jāpieņem formāts DXF, kurš ar LR MK noteikumiem nr.70 ir noteikts par vispārējo
digitālās informācijas apmaiņas standartu valsti.
Par nedigitālo kartogrāfisko datu apmaiņas standartu
jāatzīst tādi karšu iespiedorģināli, kas
atbilst koordinātu sistēmas, kartogrāfiskās projekcijas un karšu lapu dalījuma
standartiem un noteiktai tehniskās kvalitātes kritēriju kopai.
Šobrīd Latvijā ar digitālo
kartogrāfiju un datu vākšanu GIS nodarbojas tikai neliels skaits uzņēmumu.
Latvijas Zemes dienesta
Nacionālajā mērniecības centrā jau vairākus gadus rit darbs pie Latvijas kartes
1:50 000 mērogā izgatavošanas, uz šo brīdi tā ir jau praktiski gatava un nodota
lietošanai reģionos plotu veidā uz plēves. Kartes veidošanai tiek izmantotas
PSRS Ģenerālštāba topogrāfiskās kartes 1:25 000 mērogā un SPOT satelītuzņēmumi.
Tiek izmantota ARC/INFO GIS sistēma.
Apmēram 2/3 Latvijas
teritorija ir noklāta ar ortofoto kartēm rastra attēlu veidā.
Vēl GIS eksperimentāli tiek
izmantotas dažos lokālos projektos, kur tapuši vairāki Rīgas un citu pilsētu
rajoni digitālu karšu veidā.
Pagaidām digitālās
informācijas tirgus kartogrāfijas jomā vēl nav attīstījies un, praktiski, starp
esošajiem digitālās kartogrāfiskās informācijas lietotājiem datu apmaiņa
nenotiek. Jācer, ka stāvoklis neturpināsies ilgi, jo datu apmaiņas iespēju
paplašināšana kartogrāfijai var dot ļoti daudz, līdz ar to būtu iespējams ražot
vairāk karšu veidus, iekļaujot tajās visjaunāko informāciju.
7. Karšu ražošana apgādā ‘’Jāņa sēta’’.
7. Karšu ražošana apgādā ‘’Jāņa sēta’’.
Kartes ražošanas procesa shēma apgādā ‘’Jāņa sēta’’.
Pamatmateriāls
+ Situācijas apsekošana
dabā
Skanēšana
Kartes maketa sastādīšana
Kartes zīmēšana un
noformēšana uz datora
Lielu
karšu savietošana no
atsevišķām daļām
Paraugnovilkuma Krāsu dalījums un
izdruka filmu izdruka
Kartes iespiešana
tipogrāfijā
Kartogrāfiskais pamatmateriāls.
Par pamatmateriālu jaunai kartei ir iespējams izmantot
visdažādākos karogrāfiskos materiālus. Lielākā mēroga kartēm (rajonu un pilsētu
plānu plāniem) par pamatu tiek izmantotas bijušās PSRS armijas topogrāfiskās
kartes 1:50 000 mērogā, kā arī aerofotouzņēmumi.
Tātad ‘’Jāņa sētas’’ jaunās kartes top, tām par pamatu
ņemot agrāk izdotas kartes, ja tās kartējamajam apgabalam ir pieejamas, un
izmantojot jaunākos aerofotouzņēmumus un apsekošanu datus.
Šodien vislētāk kartes ražot var izmantojot
satelītattēlus, kurus ir iespējams pasūtīt -
Zviedrijā no firmas ‘’Satellibild’’ (SPOT), ASV no NOAA/NASA (Landsat),
kā arī Maskavā no uzņēmuma ‘’Priroda’’.
Karšu ražošana,
izmantojot aerofoto, šodien Latvijā ir ļoti dārga, jo visjaunākie
aerofotouzņēmumi ir iegādājami tikai Valsts Zemes dienestā par ļoti augstām
cenām. Pēdējos gados Latvijas aerofotouzņemšanu ir veikušas tikai dažādas
ārzemju firmas. Aerofoto precizitāte ir augstāka nekā satelītattēliem, tādēļ
lielāka mēroga karšu izgatavošanai parasti izmanto tieši aerofoto.
Tomēr karšu ražošana izmantojot tikai aerofoto vai
satelītattēlus praktiski nav iespējama bez situācijas apsekošanas dabā. Lai
iegūtu precīzus datus ir jāveic situācijas uzmērīšana, kas ir ļoti dārga.
‘’Jāņa sētas’’ vajadzībām vispiemērotākā būtu tieši karšu
ražošana izmantojot satelītattēlus, jo tie nodrošina vissvaigāko informāciju
par kartējamo apvidu, kā arī to precizitāte ir pilnīgi pietiekoša ‘’Jāņa
sētas’’ vajadzībām.
Ja no jauna veidojamās kartes apgabals ir bijis iekļauts
jau kādā iepriekš izdotā kartē un ir iespējams izmantot jau esošos digitālos
datus, tad jaunās kartes izdošanai vajadzētu būt ļoti vienkāršai, taču ar
‘’Jāņa sētas’’ tehniskajiem līdzekļiem ne vienmēr tas tā ir. Ja ir nepieciešams
izveidot karti no divām jau esošām digitālajām kartēm, jo rodas problēmas ar
abu karšu savietošanu kopā.
Situācijas apsekošana dabā.
Vairums Apgādā ‘’Jāņa sēta’’ izdoto karšu ir domātas
autobraucēju vajadzībām, kas uzstāda īpašas prasības ceļu attēlošanas
pareizībai uz kartes. Tādēļ ir nepieciešama situācijas apsekošana apvidū,
izmantojot autotransportu un izbraucot visus kartē esošos ceļus.
Ar autotransportu apsekojot situāciju dabā ir iespējams
iegūt zemas precizitātes datus, kurus liela mēroga karšu ražošanai nav
iespējams izmantot. Tādēļ, lai apgādā ’’Jāņa sēta’’ varētu ražot precīzākas
kartes, varētu izmantot situācijas punktu koordinātu noteikšanai GPS tehnniku,
taču, lai izmantotu GPS datus, tālāk ir nepieciešams varēt kartē punktus atlikt
pēc to koordinātēm.
Skanēšana.
Kartes pamatmateriāla attēla pārvēršana digitālā formā
notiek ar skanera palīdzību ar izšķirtspēju 600 dpi. Tiek ieskanēts melnbalts
kartes attēls, uz kura pēc tam tiek noformēta jaunā karte ar karšu apzīmējumu
palīdzību.
Lielākais ieskanējamā materiāla izmērs - nedaudz lielāks
par A3 formāta lapu. Ja ir nepieciešams ieskanēt lielāku attēlu, tad to sadala
pa daļām un skanēšanu veic atsevišķi katrai daļai.
Šobrīdējās skanēšanas jaudas un skanera izšķirtspēja ir
pilnīgi pietiekoša kartogrāfijas vajadzībām, jo karšu materiālu skanēšanai
parasti ir pietiekoša jau 300 dpi izšķirtspēja (pikseļa izmērs 0.08mm), tādēļ
šeit nav nepieciešams veikt kādas izmaiņas.
Kartes maketa sastādīšana.
Ar programmas Photoshop palīdzību ieskanētais materiāls
tiek palielināts vai samazināts vajadzīgajā virzienā, atsevišķi ieskanētie
kartes fragmenti tiek savietoti cits ar citu. Tiek izveidots koordinātu tīkls.
Maksimālais kartes faila lielums ir 30 Mb.
Programma Photoshop ir domāta fotoattēlu apstrādei rastra
formātā, tas nozīmē, ka nav iespējams izveidot koordinātu sistēmu un uzreiz
noteikt kartes punktu koordinātes.
Datorprogrammas, kas ir domātas kartogrāfiskiem mērķiem
ļauj izveidot koordinātu tīklu pēc aprēķinātiem tīkla līniju krustpunktiem,
tālāk uz šī tīkla ar zināmu punktu palīdzību (karšu lapu stūri, u.c.) tiek uzstiepts ieskanētais rastra attēls,
tādējādi tiek iegūts atsevišķo kartes fragmentu attēls vajadzīgajā vietā uz
koordinātu tīkla, katram kartes punktam tagad ir piekārtotas tā koordinātes,
kuras vajadzības gadījumā ir iespējams no ekrāna nolasīt. Tādēļ kartes
matemātiskā pamata veidošanai būtu nepieciešams izmantot kādu no projektēšanas
programmām (Microstation, AutoCAD).
Kartes zīmēšana un noformēšana uz datora.
Kartes zīmēšana un noformēšana notiek uz Macintosh tipa
datoriem ar minimālo operatīvo atmiņu 80 Mb izmantojot Freehand
programmnodrošinājumu. Savietotā attēla pārvēršana karšu zīmēs notiek uz datora
ekrāna izmantojot klaviatūru un peli. Apzīmējumi ir sadalīti pa vairākiem
līmeņiem, kur augstākais līmenis pārklāj zemākos. ‘’Jāņa sētā’’ ir mēģināts
kartes zīmēšanu paātrināt pārkāpjot karšu topoloģiju, tas ir zemākos līmeņus
zīmējot neprecīzi, jo uz gatavās kartes augstākais līmenis to pārklāj un
neprecizitāte nav redzama. Taču šada veida karšu ražošanas paaātrināšana var
novest pie daudz lielākiem zaudējumiem, jo šādi dati nav praktiski izmantojami,
ja ir vajadzīga kāda atsevišķa līmeņa analīze, piemēram, mežu vai lauku saturs
kādā apgabalā. Iespējama arī situācija, ka gatavo karti konvertējot lietošanai
kādā citā datorprogrammā tās līmeņi samainās vietām, tad neprecizitāte uzreiz
ir redzama un šāda karte praktiski nav izmantojama.
Ierobežojošs faktors, zīmējot kartes ar pašreizējiem
resursiem, ir maksimālais faila izmērs 10 Mb, kas nodrošina datora ātru
darbību, tādēļ lielākus darbus zīmē pa daļām.
Šis ir darbietilpīgākais process digitālās kartes
tapšanā, tāpēc arī šeit ir iespējams ieekonomēt vislielākos līdzekļus, izdarot
pārveidojumus. Visvairāk laika var ieekonomēt, ja ir iespējams lietot jau
iepriekš izgatavotas kartes digitālu attēlu, kurš satur vektoru formas datus.
Vektoru datus var viegli pārsimbolizēt un pievienot tiem papildus informāciju
atkarībā no izdodamās kartes veida.
Lielu karšu savietošana no atsevišķām daļām.
Kā jau minēts iepriekš, ja karte aizņem virāk par 10 Mb
atmiņas, tad tās zīmēšana notiek pa daļām (piemēram - Eiropas sienas karte tika
zīmēta uz 6 daļām). Lai atsevišķās daļas savietotu kopā izmanto Quarx-press vai
Addobe Illustrator programmas uz IBM tipa datoriem. Šajās programmās var notikt
arī kartes beigu noformēšana.
Izmantojot atbilstošo kartogrāfisko programmatūru, šī
operācija nav nepieciešama, jo jaunās kartes atsevišķās daļas tiek glabātas
atsevišķos failos, bet tās visas ir piesaistītas vienam koordinātu tīklam.
Atverot divus blakus gabalu failus tie tiek koordinātu sistēmā izvietoti
atbilstoši koordinātēm, līdz ar to nav iespējamas nekādas nobīdes blakus esošu
gabalu starpā.
Krāsu dalīšana, paraugnovilkuma izgatavošana un filmu
izdruka.
Lai karti varētu tipogrāfiski nodrukāt nepieciešams visu
attēlu sadalīt pa pamatkrāsām atbilstoši tipogrāfiskās iespiedmašīnas iespējām.
Karšu ražošanā parasti tiek izmantotas četras pamatkrāsas. Katru krāsu izdrukā
uz atsevišķas filmas 1:1 ar kartes izmēriem. Šobrīd iespējams maksimālais
filmas izmērs ir 558 x 652 mm, ja ar šādu izmēru nepietiek, tad lielākus
iespieddarbus izdrukā pa daļām. Ir iespējams izdrukāt arī krāsu
paraugnovilkumu, kuru koriģējot ir iespējams veikt izmaiņas krāsu toņos
iespiežamajā kartē.
Kartes iespiešana tipogrāfijā.
Izdrukātās filmas tiek samontētas kopā un no tām attēls
tiek pārnests uz metāla formām, kuras katrai krāsai ir atsevišķas. Metāla
formas tiek ievietotas tipogrāfijas mašīnā, kur karte tiek iespiesta.
Svarīgs ir tieši montāžas process, jo no precīzas
samontēšanas ir atkarīga kartes kvalitāte.
8.
Ieteikumi karšu ražotnes pilnveidošanai apgādā ‘’Jāņa sēta’’.
Ražošanas procesa uzlabošanas iespējas.
Apskatot karšu ražošanas
shēmu apgādā ’’Jāņa sēta’’ speciālists uzreiz secinās, ka neviena no
karšu ražošanai izmantotām datorprogrammām nav speciāli domāts karšu
izgatavošanai. Praktiski karšu ražošana notiek izmantojot poligrāfiskiem
darbiem domātas datorprogrammas, piemērojot tās kartogrāfijas vajadzībām. Šādu
tehnisko līdzekļu izmantošana nodrošina vienkāršajam lietotājam nepieciešamo
karšu precizitāti, bet nav iespējams izgatavot precīzas kartes, kādas ir
nepieciešamas Valsts aizsardzībai un citiem valstiski svarīgiem uzdevumiem. Pārveidojot
‘’Jāņa sētas’’ karšu ražošanu atbilstoši precīzās katrogrāfijas prasībām ir
iespējams ievērojami paplašināt kartogrāfiskās produkcijas ražošanas apjomus,
izgatavojot topogrāfiskās kartes atbilstoši valsts standartu prasībām.
Lai pārveidotu ražotni precīzu karšu ražošanai ir
nepieciešams iegādāties atbilsošu programmnodrošinājumu karšu ražošanai.
Izmantojot šodien ‘’Jāņa sētas’’ rīcībā esošos tehniskos
līdzekļus (Macintosh tipa datorus) karšu pamatu veidot vektoru formātā ir
iespējams, izmantojot kādu no automatizētās projektēšanas programmām, piemēram,
programmu Microstation, kura ir pieejama arī Macintosh versijā. Šādā veidā
strādājot, ieskanētais pamatkartes attēls varētu tikt attiecīgi apstrādāts
piesaistot to koordinātu sistēmai un vektorizējot datus, modelējot attēlojamo
ģeogrāfisko situāciju ar laukumiem, līnijām un punktiem. Ar Microstation
programmas palīdzību būtu iespējams izveidot precīzu kartes matemātisko pamatni
- koordinātu tīklu. Tālāk kartes ražošanas process varētu notikt tāpat, kā tas notiek līdz šim, izmantojot
Freehand programmatūru, attiecīgi simbolizējot jau iepriekš iegūtos vektoru
datus un izmantojot rastra datu iespējas apstrādājot laukumus. Šādā veidā būtu
iespējams iegūt diezgan apmierinošas precizitātes kartes.
Šāda veida karšu ražošana varētu būt pagaidu variants,
galvenais trūkums ir tas, ka nav iespējams izmantot informāciju no GIS datu
bāzēm, strādāt ar GIS datu bāzēm iespējams tikai IBM vidē, izmantojot attiecīgu
programmnodrošinājumu. Tāpēc nākotnē būtu jāparedz kartogrāfijas ražotnē
ieviest vairākas darba vietas, kuras būtu aprīkotas ar IBM tipa attiecīgas
jaudas datoriem un attiecīgu ģeogrāfiskās informācijas programmatūru. Sakarā ar
to, ka GIS datu programmatūra ir ļoti dārga, būtu iespējams izmantot tādu
programmatūru, kas nodrošina iespēju izmantot datus no dažādām GIS datu bāzēm,
kā arī veikt visas jau iepriekš minēto projektēšanas datorprogrammu darbības,
piemēram, ASV firmas ESRI piedāvāto ArcView3. Attīstoties GIS izveidei un
digitālo kartogrāfisko datu tirgum, GIS datu apmaiņa būs ļoti nepieciešama,
tādā veidā varēs nesalīdzināmi paātrināt jaunu karšu izdošanu, jo daļa no
kartei nepieciešamajiem datiem būs jau uzreiz pieejama. Šobrīd Latvijā vēl
kartogrāfisko datu tirgus praktiski nav attīstījies ar nelieliem izņēmumiem,
kuri pagaidām vēl ir ļoti dārgi.
‘’Jāņa sētai’’ šobrīd būtu nepieciešams sākt veidot savas
datu bāzes kādā no GIS izmantotajiem formātiem
no jau esošas digitālās informācijas un no jauna iegūstamajiem datiem,
lai nākotnē būtu iespējama to apmaiņa ar citiem GIS lietotājiem, kā arī būtu
iespējams tos pārdot.
Tajā pašā laikā iesāktais darbs izdodot dažādus ar
ģeogrāfiju saistītus mācību līdzekļus ir pilnīgi iespējams, izmantojot jau
esošās tehnoloģijas un līdzekļus.
Apgāda ‘’Jāņa sēta‘’ kartogrāfijas ražotnes produkcijas
dažādošanas iespējas.
Neapšaubāmi ir jāturpina līdz šim ražoto ceļu karšu,
pilsētu plānu un atlantu cikliska atjaunošana un izdošana, pieprasījums pēc šīm
kartēm praktiski ir nemainīgs, tāpat jāturpina Latvijas rajonu karšu izdošana,
jo tās ir praktiski vienīgās šodienas situācijai atbilsošās kartes mērogā 1:100
000. Ievērojami iespējams paplašināt dažādu ģeogrāfisku mācību līdzekļu
ražošanu, pie tam lai tos ražotu nav nepieciešams neko pārveidot šobrīdējā
‘’Jāņa sētas’’ ražošanas shēmā.
Vispārējas
lietošanas karšu (Topogrāfisko karšu) izdošana.
Labi iesāktā Latvijas reģionu karšu sērijas ražošana būtu
jāpārveido tā, lai jaunās kartes dati glabātos kādā no GIS formātiem, kas dotu
iespējas jau esošos datus pēc vajadzības izmantot jaunu karšu veidošanai. Ja
līdz šim jau izdotās rajonu kartes būtu
radītas izmantojot vektoru datus, tad tās būtu ļoti vienkārši pārveidot
par tāda paša mēroga vispārējas lietošanas kartēm (topogrāfiskajām kartēm)
pievienojot klāt vēl arī reljefu. Diemžēl, lai pārveidotu iepriekš izdotās
kartes vektoru formātā, ir jāiegulda milzu darbs, kas līdzinās kartes
pārzīmēšanai no jauna. Tomēr par šā darba veikšanu būtu vērts padomāt, jo
šodienas apstākļos, kad praktiski Latvijā nav izdota neviena topogrāfiskā karte
kopš 1989. gada pēc jaunām aktualizētām kartēm ir liels pieprasījums. Noteikti
jaunajām kartēm būtu jācenšas pievienot reljefa attēls. Kartes būtu jāražo
TKS-93 sistēmā. No lietotāja viedokļa ērtāka būtu kartējamā apgabala sadalīšana
pa atsevišķām lapām.
Rastra
kartes digitālā formā uz optiskajiem diskiem.
Gandrīz katra pasaulē pazīstamākajām kartogrāfijas firmām
šobrīd piedāvā kādu savu izstrādājumu digitālā formā .Pārsvarā tās ir Windows
vidē lietojamas vienkāršajam datu lietotājam domātas kartes rastra formātā, ar
kuru palīdzību viņš var izplānot savu atvaļinājuma ceļojumu, vai arī īsāko ceļu
līdz kādai noteiktai vietai, kā arī ir iespējams atrast kādas vietas atrašanos
uz kartes pēc tās nosaukuma. Šāda tipa kartes ir salīdzinoši lētas, jo, ja būtu
vēlēšanās šādu karti pārizdot, tad tās pārveidošana līdzinātos kartes uzzīmēšanai par jaunu.
Ražot šāda veida produkciju arī ‘’Jāņa sētā’’ nebūtu
sarežģīti, jo esošās kartes nebūtu grūti pārvērst rastra formātā un pievienot
tām klāt iespējas mērīt attālumus uz datora ekrāna un atrast kādu vietu uz
kartes pēc tās nosaukuma. Dati būtu jāglabā tādā formā, lai tos būtu iespējams
izmantot ar visvienkāršākajiem programmlīdzekļiem, kas domāti darbam ar
grafisku attēlu.
Šāda tipa karšu produkcijai ir paredzams arvien pieaugošs
noiets sakarā ar datortehnikas arvien plašāku izmantošanu.
Kartogrāfisko
datu bāžu veidošana.
Neapšaubāmi daudz dārgāk ir iespējams pārdot
kartogrāfisko informāciju vektoru formātā, un informāciju datu bāzes veidā,
šādas informācijas tirgus Latvijā vēl tikai attīstās. Tieši tāpēc jau šodien
būtu jādomā par kartogrāfiskās produkcijas ražošanu tādā formā, lai tā vēlāk
būtu izmantojama apmaiņai digitālā formā un izmantojama kopā ar citiem
līdzīgiem datiem. Tas vēlreiz pierāda nepieciešamību ‘’Jāņa sētas’’ karšu
ražošanu pārveidot atbilstoši pasaules vadošajām tendencēm šajā jomā.
Kartes
izdošana atbilstoši pasūtītāja vēlmēm nelielā eksemplāru skaitā.
Pasaules praksē šāda tipa karšu izgatavošana notiek
diezgan bieži. Izmantojot jau esošos datus, pasūtītājam līdzdarbojoties, tiek
uz datora ekrāna izveidota vajadzīgā karte atkarībā no pasūtītāja vēlmēm.
Protams, šāda kartes izdošana ir dārga, tādēļ pēc šādām kartēm Latvijā šobrīd
nevarētu būt liels pieprasījums.
Tādējādi varam secināt, ka ‘’Jāņa sētas’’ karšu ražotnei,
lai tā varētu turpināt savu attīstību, ir pakāpeniski jāpilnveido ražošanas
process un jāmeklē iespējas dažādot kartogrāfisko produkciju. Kartes būtu
jāveido atbilstoši LR kartogrāfijas koncepcijā minētajai karšu matemātiskajai
pamatnei, lai tās būtu iespējams izmantot visplašākajam lietotāju lokam.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru