Japānas vēsture


 


 

 

Japāna par organizētu valsti sāka veidoties 8. Gadsimta sākumā: 710. gadā Narā tika nodibināta pirmā patstāvīgā Japānas galvaspilsēta. Līdz tam pēc katra imperatora nāves nākošā valdnieka rezidence tika pārcelta uz citu vietu.

Japāna, kas aizņem salu grupu Klusajā okeānā, bija samērā izolēta no pārējās pasaules diezgan ilgu laiku. 6.gs. Japāna aizguva daudzas idejas no sava kaimiņa – Ķīnas. Tā pārņēma no Ķīnas budismu un Ķīnas impērijas pārvaldes sistēmu. Bet 200 gadus vēlāk Ķīnas ietekme samazinājās un arī imperatora vara kļuva aizvien vājāka. Līdz pat 1867 . gadam imperatora vārdā Japānu pārvaldīja spēcīgākās dzimtas un sjoguni (militārie vadoņi). Iebrukumi Japānā reti kad bija veiksmīgi. 13.gs. to mēģināja mongoļi, bet tika atvairīti. Arī Eiropas tirgotāju mēģinājumi 16.gs. bija neveiksmīgi. Bet 1868. gadā Japāna sāka raudzīties uz Rietumiem. Piecdesmit gadu laikā tā izveidoja lielu impēriju ar spēcīgu un modernu ekonomiku. Tas viss tika sagrauts 2.pasaules karā (1939-1945). Tomēr Japāna atguvās un mūsdienās ir viena no spēcīgākajām un bagātākajām valstīm.

Jau pēc sešiem gadiem, 1951.gada septembrī, Japāna parakstīja Sanfrancisko miera līgumu ar  48 valstīm, bet nākošā gada aprīlī, šim līgumam stājoties spēkā, atkal kļuva neatkarīga, suverēna valsts.


Vēstures svarīgākie notikumi :

3.gs.-Jamato cilts apvieno Japānu.
794-par galvaspilsētu kļūst Kioto.
1185-Minamoto Joritomo kļūst par pirmo sjogunu.
1281-“dievs vējš “ izglābj Japānu no mongoļiem.
1338-1573-Pilsoņu karš.
1542-Japānu apmeklē portugāļu jūrnieki.
1549-Sv. Francisks Zevjers ievieš Japānā kristietību.
1592;1597-Japāna iebrūk Korejā.
1639-eiropiešus padzen no Japānas.
1853-ASV kara flote piespiež Japānu tirgoties ar Rietumiem.
1868-“Meidzi isin” jeb tautas revolūcija atjauno imperatora varu.
1868-Tokija kļūst par galvaspilsētu.
1889-tiek pieņemta konstitūcija.
1910-Japāna pakļauj Koreju.
1914-1918-Japāna cīnās 1. Pasaules karā.
1937-1945-Japāna iebrūk Ķīnā,Dinvidaustrumāzījā;1941.gada decembrī bombardē Pilharboru, pēc tam karā iesaistās ASV.
1945-ASV nomet pirmās atombumbas uz Hirosimu un Nagasaki, japāņi kapitulē.1989-mirst imperators Hirohito.

Tokugavu dinastija
1603.gadā Iejasu no Tokugavu dzimtas kļūst par sjogunu. Viņa dinastija valda Japānā līdz pat sjogunāna gāšanai 1868.gadā. Iejasu aizliedz kristīgo ticību, kuru ieviesa Sv. Francisks Zevjers. Tiek izraidīti ārzemnieki un sakari ar ārpasauli.




Vispārīgas ziņas:


 
 
Platība:377 801 km2 (332 cilv/km 2 )
Iedzīvotāji:125 570 000 
Galvaspilsēta: Tokija
Valoda: japāņu
Reliģija: sintoisms , budisms (85%),
citas reliģijas (15%)
Lielākās pilsētas: Tokija, Jokohama,
 Osaka, Nagaja
Naudas vienība: jena
Augstākais kalns: Fudzijama (3776 v.j.l. )
Nodarbošanās: apstrādes rūpniecība
Eksportpreces: automobīļi, tērauds, elektroniskās preces, čuguns, audumi, kuģi, mašīnas un tehnoloģiskās iekārtas
 Importpreces: nafta, mašīnas, akmeņogles, dzelzsrūda, kokmateriāli, kvieši, pārtika.

 

 

Ārpolitika

Pēc otrā pasaules kara Japāna uzsāka jaunu dzīvi kā miermīlīga demokrātiska valsts. 1956. gadā iestājusies ANO, Japāna cenšas maksimāli piedalīties šīs organizācijas dažādās jomās – Drošības Padomē, Ekonomiskajā un Sociālā Padomē, kā arī daudzās citās institūcijās, komitejās utt. Kas attiecas uz finansiālo atbalstu, tad Japānas iemaksas  ANO budžetā 1990.gadā pēc apjoma (11%) ieņēma otro vietu tūlīt aiz ASV (20%).
Attiecības ar Ķīnas Tautas Republiku tika normalizētas 1972. Gadā abas valstis noslēdza “Līgumu par mieru un draudzību”. Ilgus gadus Japāna uzturēja daudzveidīgus kontaktus ar Taivanas Ķīnas Republiku, bet 1992. gada nogalē Japānas valdība paziņoja, ka tā pārtrauc diplomātiskās attiecības ar Taivanas Ķīnas Republiku, saglabājot līdz šim izveidotās cita veida sadarbības saiknes.




Nacionālā drošība

Japānas nacionālās drošības pamatā ieguldīti trīs svarīgi elementi:
1) drošības līgums ar ASV;
2) drošības garantēšanai minimāli nepieciešamā valsts aizsardzība
3) aktīva diplomātiskā darbība, kas vērsta uz mierīgas un stabilas starptautiskās situācijas izveidošanu.

Japānas saimniecība

Meži aizņem 67% (25 miljoni hektāru) Japānas teritorijas. Tas ir galvenais avots, no kura iegūst celtniecības materiālus un lielāko daļu koksnes, kas vajadzīga papīra ražošanai. Tomēr arvien Japāna arvien vairāk importē dažādus kokmateriālus. Ja 1965.gadā koksnes imports sastādīja 28,65% no valstij vajadzīgā apjoma, tad 1990.gadā šis rādītājs izaudzis līdz 73,6%. Tādējādi Japāna kļuvusi par lielāko iepircēju pasaules kokmateriālu tirgū, un koksnes importa apjoms atrodas otrajā vietā aiz jēlnaftas. Galvenie koksnes piegādātāji ir ASV, Malaizija, Indonēzija, Krievija, Kanāda un Filipīnas. Varbūt arī Latvija, kas pamatoti lepojas ar savu kokapstrādes rūpniecību, it sevišķi mēbelēm, varētu atrast noteiktu vietu Japānas tirgū.
Kādreiz plaukstoša rūpniecības nozare Japānā bija akmeņogļu ieguve. Bet tā sāka sabrukt jau sešdesmitajos gados. Tad samērā lēta importa nafta padarīja ogļu šahtu ekspluatāciju par nerentablu. 1960.gadā darbojās vairāk nekā 600 raktuvju, kura gada produkcija sasniedza 55 miljonus tonnu. Bet 1970.gadā visā Japānā darbojās vairs tikai 11 lielākās šahtas, un to gada kopprodukcija saruka līdz 16 miljoniem tonnu. Pēc šīs neveiksmes manāmi palielinājās bezdarbnieku skaits.
Daudz stabilāks stāvoklis vērojams Japānas automobīļu rūpniecībā. 1991.gadā tās 11 uzņēmumi saražoja 13,5 miljonus vieglo, autobusu un kravas automašīnu, t.i., vairāk nekā jebkurā citā valstī. Šī tautas saimniecības nozare Japānā ir ļoti robotizēta, tomēr tajā, dodot 10% no visas rūpniecības produkcijas, vēl aizvien strādā 1,27 miljoni cilvēku, t.i., 3% no Japānas strādājošiem iedzīvotājiem.
Elektronika ir Japānas visstabilākā un visplaukstošākā rūpniecības nozare. Tā attīstijās ļoti straujos tempos. Japāna allaž bijusi to valstu skaitā, kas ātri ievieš ražošanā zinātnes un tehnikas visjaunākos sasniegumus.
 Transports. Japānā ir iespējams izmantot jebkādu satiksmes līdzekli no divriteņa līdz pat pasaulē ātrākajiem elektriskajiem vilcieniem, kas 1976.gadā pilnīgi nomainīja tvaika lokomatīves. Tikai uz dažām lokālajām līnijām tūristiem par prieku vēl saglabāti seno laiku vilcieniņi. Japānas dzelzceļa līniju kopgarums ir 26099 km, un pa tiem ik dienu brauc 28000 vilcienu.
Lielās pilsētās transportu nodrošina elektriskie vilcieni, autobusi un taksometri. Tramvajs palicis tikai Hirosimā. Trolejbusi Japānā nav guvuši lielu piekrišanu. Astoņās lielpilsētās – Tokijā, Osakā, Nagojā, Kobē, Jokohamā, Saporo, Kioto un Fukuokā­ – izbūvētas metro līnijas.
Jūras transports. Pirms otrā pasaules kara Japānai piederēja pēc lieluma trešā tirdzniecības flote pasaulē. Bet zaudējumi karā bija tik lieli, ka 1946.gadā Japānai bija palikuši tikai 17 okeāna kuģi. Pašreiz Japānā darbojās 1089 ostas, no tām 127 ir lielas.



Ārējā tirdzniecība

1986.gadā Japānas eksports sastādīja 10,7%, bet imports – 6,4% no iekšzemes kopprodukta, bet prognozē, ka 1993.gadā šie rādītāji mainījušies : eksports samazinājies līdz 8,1% imports turpinājies pieaugt un sasniedzis 7,3%. Pēdējos gados vērojamas lielas pārmaiņas Japānas rūpniecības struktūrā, jo japāņu uzņēmēji palielina investīcijas ārzemēs izvietotajās rūpnīcās, un, ja 1984.gadā šie uzņēmumi deva 4,3% no Japānas kopprodukcijas, tad, kā liecina aprēķini, 1993.gadā šis aprēķins, pacēlies līdz 8,2%. Turpinās starptautiska darba dalīšana starp Japānu un citām Āzijas valstīm, kas izpaužas intensīvā tirdzniecībā ar pusproduktiem un iekārtu komplektēšanas detaļām. Līdzīga situācija vērojama Japānas ražošanas un tirdzniecības attiecībās ar rūpnieciski attīstītām valstīm Ziemeļamerikā un Eiropā . 
Japānas problēmas samazināšot ekonomikas pieaugums.

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD)ekonomisti Japānas tautsaimniecībā šogad samazinās ekonomikas pieaugumu OECD dalībvalstīs. Speciālisti lēš, ka Japāna pašlaik varētu atrasties lielāko ekonomisko problēmu priekšā kopš Otrā pasaules kara. Japānas premjerministrs Rjutaro Hasimoto, atbildot uz starptautisko kritiku, 6.04.98. paziņoja, ka Japāna darīs visu, lai stiprinātu lejupslīdošo ekonomiku, un noliedza, ka tā ir uz sabrukuma sliekšņa.  
Secinājums

 

Ðo darbu pabeidzot mēs esam samērā plaši apguvuši Japānas dabu, kultūru un politiku. Daudz uzzinājām par šīs valsts iedzīvotājiem un to tradīcijām. Japāna ir stabili attīstīta valsts un tā ir iekļauta attīstīto valstu septiņniekā (starp septiņām attīstītākajām valstīm pasaulē).Japāna ir salu valsts – kopā tā atrodas uz 6852 salām, tā aizņem 0.3% no pasaules sauszemes. Mūsu  izbrīnu rada tās augstā attīstība tik mazā teritorijā. Uzzinājām, ka japāņi ir pasaulē septītā lielākā tauta un tā ir apdzīvota lielāko ties ar pamatnāciju. No vēstures varam secināt, ka Japāna nav bijusi ļoti slavena un nozīmīga senākos laikos, tai nav bijusi tik liela vara. Japāna ir parlamentāra valsts un tās likumdevējvara ir parlamentam, kā jau lielākai daļai pasaules valstu. Pārsteidzoši likās tas, ka Japānas teritoriju aizņem 67% meži. Šajā valstī ir attīstītas gandrīz visas saimniecības nozares. Visplaukstošākā un modernākā rūpniecības nozare ir elektronika, ar šo nozari Japāna kotējas visaugstāk mūsdienās. Japāna ir starp tām 180 valstīm, kura iestājusies ANO, jau kopš 1956.gada. Šīs valsts nozīmīgākais transporta veids ir jūras transports, jo valsts atrodas uz salām. Arī Latvijai ir zināmi sakari ar Japānu, pašlaik kooperāciju ar japāņu medikamentu ražotājiem turpina Latvijas valsts uzņēmums “Grindex”. Speciālisti teic, ka drīzumā Japāna būs nonākusi ļoti lielu ekonomisko problēmu priekšā, sakarā ar savas valsts ekonomikas augšupeju.
Mūsu domas par šo valsti ir samērā augstas, jo salīdzinot ar Latviju, japāņi ir pierādījuši, ka augstu attīstību var sasniegt arī mazā teritorijā un attīstīt dažādas saimniecības nozares. Pēc mūsu domām, galvenā uzmanība tiek pievērsta jauniešu izglītībai, lai sasniegtu vēl lielāku attīstības līmeni.

 

Dažas ziņas par Japānas zemi un dabu



Šīs zemes oficiālais nosaukums ir Nippon, Rietumu pasaulē “Japan” , dienvidu dialektā “Jatpun”, bet ķīnieši to sauc “Dzipan”. Japānas karogs – sarkans aplis balta fona centrā – ir zināms kopš 13.gs. No 1860 gada tas izmantots par pazīšanās zīmi un tirdzniecības kuģiem, bet 1870 gadā apstiprināts par valsts simbolu. Japānai nav oficiāla ģērboņa, taču vajadzības gadījumā to aizvieto ar Japānas imperatoru galma zīmi, sešpadsmit lapiņu krizantēmas ziedu. Japānas nacionālās himnas “Kimigajo” (Tavs imperatora mūžs) autors nav zināms. Tās teksts ņemts no seno laiku poēmu antoloģijas, bet melodiju komponējis Hiromori Hajasi. Tā tiek atskaņota svinīgos gadījumos jau kopš 1893 gada, bet vēl joprojām nav oficiāli apstiprināta par valsts himnu.
Japānas teritorija, kurā ietilpst 6852 salas, kas stiepjas vairāk par 3000 km garā, šaurā lokā gar Āzijas kontinenta austrumu krastu, ir 377,737 km2   jeb 0.3% no visas pasaules sauszemes . Japānas arhipelāgā ievērojamākās salas ir Honsju un Hokaido. Kalnainie apvidi aizņem gandrīz 67%; turklāt tie gandrīz visi noklāti ar mežiem. Lauksaimniecībai derīgā platība ir apmēram 14%, rūpniecības zonas kopumā veido ne vairāk par 1%, dzīvojamās ēkas Japānā aizņem ap 4% teritorijas. Pārējais – upes, ezeri, purvi utt. Vairāk nekā 532 kalni pārsniedz 2000 m  augstumu. Augstākais ir Fudzi kalns – 3776 m. Japānas upes nav lielas, un pat visgarākā no tām  - Sinamo (367 km) praktiski nav kuģojama. Gandrīz visi ezeri atrodas kalnos. Lielākā – Biva platība ir 674 km, bet dziļākais ir Tadzava (423 m). Tā kā Japānas teritorija stiepjas vairāk nekā 3000 km garumā 20,25 līdz 45,33 ziemeļu platumā , tās klimatiskie apstākļi var būt diezgan atšķirīgi vienā un tai pašā laika posmā . Ir vērojama izteikta četru gadalaiku secība. Silta, mitra vasara iestājās jūlija vidū . Pirms tās ir lietus sezona, kura ilgst apmēram mēnesi . Ziemas ir maigas un saulainas Klusā okeāna piekrastē  bet Japānas jūras pusē bieži – apmākušās . Kalnainie apvidi sniegaini , Hokaido salai raksturīgas bargas ziemas . Skaistākie  gadalaiki ir pavasaris un rudens . Taču septembris var atnest arī vētras un taifūnus , kas nāk līdzi spēcīgām lietus gāzēm . Japāņu tautas dzīvi bieži apdraud cunami – milzu viļņi, kas rodas okeānā no stiprām zemūdens zemestrīcēm.  Gāžoties pret krastu, tie var nodarīt milzīgus postījumus.  Diezgan bieža parādība ir zemestrīces: 7 – 8 tūkstoš reizes gadā. Pēc 1923 gada, kad zemestrīce sagrāva visu Tokiju un tai tuvo Jokohamu, tik postoša dabas stihija vairs nav izpaudusies .
Japānas augu valsts ir ļoti bagāta, turklāt  dažiem ziediem un kokiem ir liela nozīme Japāņu kūltūrā. Piemēram sakuras ( ķiršu ) ziedi, kas nobirst dažu dienu laikā, ir poētisks atgādinājums tam, ka ātri mainās pasaules norises . Turpretī priede ir ilggadības simbols, bet bambuss simbolizē izturību un spējas pārvarēt grūtības .
Lai gan Japānā ir daudz dažādu putnu, kukaiņu un sīku dzīvnieku  ar lieliem zīdītājiem tā nevar lepoties . Lielākie savvaļas zvēri ir dziļi kalnos mītošie lāči. Lauku ciematu tuvumā sastopamas lapsas un jenotsuņi. Ja ticēt japāņu teikām, šie dzīvnieki itin bieži āzējot cilvēkus .

 

Metalurģija.

1984 gadā šajā jomā Japāna sasniedza augstāko rādītāju – 106 milijonus tonnu nerafinēta tērauda. Bet vēlākajos gados japāņu tērauda rūpniecībai uzradās sīvi konkurenti - Āzijas jaunās industrializētās valstis, it sevišķi Korejas Republika. Tādēļ Japānas tēraudkausētāji, kas 1990 gadā saražoja 99 milijonus tonnu, dara visu, ko var, lai samazinātu produkcijas  pašizmaksu, plaši ieviešot ražošanā jaunus materiālus un elektroniku. 1995 gadā tērauda ražošana ir samazinājusies līdz 95,4 miljoniem tonnu. Kā jau gandrīz visās rūpniecības jomās, arī metalurģijā Japānas vājā vieta ir savu izejvielu trūkums, tādēļ Japāna līdz pat pēdējam laikam ik gadu importē ap 134 milijoniem tonnu dzelzsrūdas, 3 mlj. t. dzelzs lūžņus un 68 milijonus tonnu koksa ogles. Galvenie piegādātāji ir Austrālija, Brazīlija, Indija, ASV un Čīle. Vēl smagāks stāvoklis Japānā izneidojies alumīnija ražotnē, kas patērē ļoti daudz elektroenerģijas. Līdz naftas krīzei augstākais sasniegums alumīnija  ražošanā – 100 milijoni tonnu – tika sasniegts 1973. gadā, bet pēkšņais naftas un elektroenerģijas cenu kāpums izraisīja Alumīnija ražošanas neapturamu kritienu līdz 300 000 tonnu gadā, tādejādi liekot Japānai atteikties no aktivitātes šajā jomā.

Naftas ķīmija


Naftas ķīmija Japānas ekonomikas straujās attīstības gados ieņēma līderes pozīcijas, sāka zaudēt tās no1983 gada, un ražošanas apjoms samazinājās par 30 %. Pēdējos gados sakarā ar jēlnaftas cenu krišanos naftas pārstrādē manāma stabilizācija.

Akmeņogļu ieguve


Kādreiz plaukstoša rūpniecības nozare Japānā bija akmeņogļu ieguve. Bet tā sāka sabrukt jau 60-ajos gados, tad samērā lētā importa nafta padarīja ogļu šahtu eksplutāciju par nerentablu. 1960 gadā darbojās vairāk nekā 600 raktuvju, kuru gada produkcija sasniedza 55 milijonus tonnu. Bet 1970. gadā ierindā bija palikušas 102 šahtas, dodot 40 milijoni tonnu gadā. 1985 gadā visā Japānā darbojās vairs tikai 11 lielākās šahtas, un to gada kopprodukcija saruka līdz 16 milijoniem tonnu.

Automobīļu rūpniecība


Daudz stabilāks stāvoklis vērojams Japānas automobīļu rūpniecībā. 1991 gadā tās 11 uzņēmumi saražoja 13,5 milijonus vieglo, autobusu un kravas automašīnu, vairāk nekā jebkurā citā valstī. Un līdz pat 1997/98 gadam Japāna ir vadošā valsts automašīnu rūpniecībā. Šī tautas saimniecības nozare Japānā ir ļoti robotizēta, tomēr tajā, dodot 10 % no visas rūpniecības produkcijas, un vēl arvien strādā 1,27 milijoni cilvēku – 3% no Japānas strādājošajiem  iedzīvotājiem .

Kuģubūvniecība

Sāpīgus triecienus pārcietusi arī Japānas kuģubūvniecība, kas savu ziedu laikā – lidz 70-iem gadiem – apmierinājusi pusi no pasaules pieprasījuma. Bet 1973 gadā naftas krīze izraisīja visā pasaulē ražošanas samazināšanos, kā rezultātā saruka naftas produktu un citu kravu jūras pārvadājumi, un japāņu kuģubūvētavas saņēma daudz mazāk pasūtījumu.  It sevišķi jūtami bija zudusi interese par naftas supertankeriem, Japānas kuģu būvētāju lepnumu. Dīkstāvi paplašināja arī sīvā konkurence no citu valstu, it sevišķi Korejas Republikas, puses. Lejupslīde turpinājās līdz 1980. gadam. Tad krasi pārmainījās konjunktūra. Jau 1990 gadā Japānas ieguldījums pasaules kuģubūvniecībā sasniedza 53,1% līmeni, un ūdenī tika nolaisti daudzi kuģi ar koptonnāžu pāri 9,4 milijoniem tonnu.

 

 

Elektronika


Elektronika ir Japānas visstabilākā un visplaukstošākā rūpniecības nozare. Tā attīstijās ļoti straujos tempos, un jau 1985 gadā Japānā izlaida 7,3 milijonus radiouztvērēju, 1milijonu melnbalto televizoru (galvenokārt eksportam), 15 milijonus krāsu televizoru un 75 milijonus magnetafonu. Arī pēdējos gados šie cipari turas apmēram šādā pašā līmenī. Personālie kompjūteri - < nekā 3 milijonu gabalu, vordprocesoru – ap 6 milijoni gabalu, pusvadītāji – ap 16 milijardi gabalu. Japānas rūpniecībā ieviesti 1 430 000 roboti  ( ASV – 290000 ). Japāna allaž bijusi to valstu skaitā, kas ātri ievieš ražošanā zinātnes un tehnikas visjaunākos sasniegumus, tādēļ drīz vien no apgrozības Japānā  izzudīs pie mums tik iecienītie kasešu magnetofoni, jo tur kasešu un parasto skaņuplašu vietā strauji ienāk “CD” tehnika. Japānas zinātne nekad ilgi nav lietojusi tehniku, kas ir izplatījusies pasaulē un ir jau visiem ierasta.

 

Transports


Japānā ir iespējams izmantot jebkādu satiksmes līdzekli – no divriteņa līdz pasaulē ātrākajiem elektriskajiem vilcieniem, kas 1976 gadā pilnīgi nomainīja tvaika lokomotīves. Tikai uz dažām lokālajām līnijām  tūristiem par prieku vēl saglabāti seno laiku vilcieniņi.1964 gadā Tokijas olimpisko spēļu priekšvakarā, eksplutācijā tika nodots “Sinkansen” (Jaunā maģistrālā līnija) dzelzceļš no Tokijas līdz Ūsakai (515 km), ko vēlāk pagarināja līdz Hakatai Kjusju salā. Šo 1069,1 km garo dzelzceļu, pa kuru ar nelieliem intervāliem  un atsevišķos posmos ar ātrumu līdz 270 km stundā kursē 16 vagonu vilcieniņi, neðķērso neviena cita dzelzceļa līnija vai šoseja. Tagad klāt nākušas vēl divas “Sinkansen” līnijas – no Tokijas līdz Ņīgatai, un no Tokijas līdz Moriokai – Honsju salas ziemeļos.  Japānas dzelzceļa līniju kopgarums ir 26099 km , un pa tiem ik dienu brauc 28000 vilcienu. Tagad no 1989 gada Honsju un Hokaido salas savieno pasaulē garākais zemūdens tunelis “Seikan” (53,85 km).
Gaisa satiksmi ar ārvalstīm nodrošina 1953 gadā nodibinātā un 1987 gadā privatizētā aviācijas kompānija “JAL” – Japan Air Lines, kas pašreiz veic regulārus reisus uz 43 pilsētām, 31 pasaules valstī. Ar katru gadu strauji pieaug japāņu skaits, kas dodas ārzemju ceļojumos, izmantojot gaisa transportu. Lai vēl labāk apmierinātu visu lidot gribētāju prasības, pasaules gaisa telpu daudzos virzienos šķērso laineri, kas pieder vēl vienai lielai japāņu aviokompānijai – All Nippon Lines, bet iekšzemē lidojumus var veikt arīar citu mazāku aviokompāniju lidaparātiem.

Jūras transports


Pirms otrā pasaules kara Japānai piederēja pēc lieluma trešā tirdzniecības flote pasaulē. Bet zaudējumi karā bija tik lieli, ka 1946 gadā Japānai bija palikuši tikai 17 okeāna kuģi. Taču jau 1959. gada beigās tirdzniecības flotes koptonāža tika atjaunota līdz pirmskara līmenim (ap 6 500 000 tonnu ), un tagad Japānai pieder pēc apjoma trešā (pēc Libērijas un Panamas ) tirdzniecības flote pasaulē – ap 41 000 000 tonnu . Taču Japānas kravu apgrozība ir tik milzīga, ka ar japāņu kuģiem  1990 gadā tika pārvesti 20,5% eksporta un 37,4% importa kravu. Pašreiz Japānā darbojās 1089 ostas, un no tām 127 ir lielas ostas.


Japāna


Japānas salas veido zemūdens kalnu grēdas virsotnes. Apmēram ¾ zemes ir pārāk kalnaina, lai to varētu iekultivēt vai apbūvēt. Japānā ir 125 miljoni iedzīvotāju, no kuriem lielākā daļa dzīvo ielejās vai arī šaurajā piejūras zemienē. Japāna ir viena no galvenajām rūpniecības valstīm pasaulē, bet tas sasniegts samērā nesen. Līdz 1853. gadam ārzemniekiem aizliedza iebraukt valstī. Valdība atteicās arī ievest modernas mašīnas. Tagad japāņu firmas daudz vairāk savas preces eksportē nekā importē, tāpēc Japāna kļuvusi ļoti bagāta. Rietumvalstu ietekme ir stipra, bet japāņi lepojas ar savu tradīcijām bagāto kultūru un reliģiju. Attīstot arvien modernāku tehnoloģiju, japāņi cenšas saglabāt savas vecās paražas. Pēc reliģiskās pārliecības vairums japāņu ir budisma un sintoisma piekritēji. Valsts galva ir imperators, bet valdība ir demokrātiska. Pagātnē valsti pārvaldīja aristokrāti un samuraji – militāri feodāli muižnieki ar ļoti augstu morāli un goda izpratni. Lai gan samuraji kā muižnieku kārta vairs nepastāv, viņu principi vēl aizvien ietekmē ikdienas dzīvi.
Lielākā pilsēta Japānā ir galvaspilsēta Tokija. Kopā ar piepilsētām tajā dzīvo 18 miljoni cilvēku, un viss šis rajons ir ļoti pārapdzīvots. Liela problēma ir izplūdes gāzes no automobīļiem un rūpnieciskais piesārņojums. Daudz tiek darīts, lai ierobežotu gaisa piesārņošanu.
Lai gan Japānai ir maz tādu izejvielu kā metāla rūdu un ogļu, tās rūpniecība ir pasaulē attīstītākā. Galvenā valsts bagātība ir tās iedzīvotāji – it īpaši strādnieki, kas ir ļoti uzticīgi savām firmām. Viņi arī ikdienā kopā vingro un pirms darba sākšanas nodzied firmas dziesmu. Firmu vadītāji ir tikpat uzticīgi uzņēmumam un lepojas par sadarbību ar strādniekiem. Jaunā tehnika un tehnoloģija tiek ātri ieviesta un veicina ražošanas uzplaukumu.

Sumo

 
Nacionālais sporta veids Japānā ir sumo cīņa. Par to daudz interesējas, un to rāda televīzijā. Abi cīkstoņi pūlas viens otru izstumt no maza apļa. Sekmes atkarīgas no spēka un svara, tāpēc sumo cīkstoņi apmeklē skolas, kur viņi trenējas un ievēro īpašu diētu. Veiksmīgākie cīkstoņi reizēm kļūst ļoti bagāti un slaveni. Šim sporta veidam ir senas tradīcijas,tajā ievēro sīki izstrādātu rituālu.





Tas ir viens no cīņas sporta veidiem. Savā būtībā ļoti vienkāršs – pretinieks ir jāizgrūž no apļa vai arī jāpanāk, lai tas aplī pirmais skar zemi ar jebkuru ķermeņa daļu, izņemot pēdas. Lai arī tehnisko paņēmienu uzskaitījums ir visai garš, tomēr var nosaukt trīs galvenos: grūšanu, satveršanu un pļaukāšanu.
 Pirmās ziņas par sumo cīņu sastopamas 469.gadā. Sumo ir reliģiska izcelsme, bet vēlāk sporta veids kļuva par privilēģiju. Un tikai 1629.gadā ir notikusi pirmā publiskā sumo cīņa. Populārākais paņēmiens ir izmešana no apļa, satverot viņu aiz jostas.
Koniðki nozīmē “ar rudens lapām rotāts brokāts”. 1989.gadā Koniški sportiskie sasniegumi atbilda Yokozuna iegūšanai, bet Sumo asociācija atteikumu pamatoja ar to, ka Koniški pietrūkstot šim titulam nepieciešamās japāniskās pieredzes un gudrības. Varbūtība, ka cittautietis varētu kļūt par Yokozuna, Japānā līdzinās panikai. Daļa sumo apskatnieku tobrīd sāka ironizēt par milža ne visai veiklo japāņu valodu, bet agresīvākie Koniški salīdzināja ar Metjū Perisa amerikāņu melno kuģu iebrukumu Japānā 1853.gadā un aicināja uz “klusuma brīdi”. Sumo nav iedalījuma svara kategorijās un dzīvsvara ierobežojuma, tāpēc nereti cīkstoņu svars pārsniedz 200 kg. Tomēr sumo prasa ne tikai masu, bet arī ātrumu, tāpēc panākumus gūst arī “viegli” – 110 kg smagi sumisti. Pēdējā laikā šis sporta veids kļuvis populārāks arī ārpus Japānas un notiek pat Eiropas čempionāti. Tomēr paši japāņi uzskata, ka īsts sumo ir pie viņiem – viss pārējais ir surogāts. Tāpēc arī par nepamatotām uzskata domas par sumo iekļaušanu olimpisko spēļu programmā.

Koniðki

           
Koniški uz šo atteikumu atbildēja ar dzīvsvara pieauguma no 215 uz 275 kg! Un žurnālistiem jaunā iesauka bija gatava – Monstrs. Kad viņš iet pa kāpnēm, divi stiprinieki seko no aizmugures, lai spēkavīrs nesabruktu. Ir grūti iedomāties, kā šis vīrs tiek galā ar problēmām tualetē vai laulības gultā. Jā, jā, Monstrs kopš 1988.gada ir precējies. Turklāt ar skaisto un trauslo fotomodeli Sumiko. Iespējams, tieši šīs dīvainās laulības viņa ģimeni ir padarījušas par vienu no populārākajām Japānā un katru dienu no faniem viņi saņem kaudzēm dažādu dāvanu, veļu ieskaitot. Tagad Koniški ir Japānas pilsonis, tomēr turpmāko dzīvi pārāk saistīt ar sumo nevēlas. Milža sapnis ir atgriezties Havajās, spēlēt trompeti un par sakrāto naudu uzbūvēt supermārketu. Vēl labāk divus vai trīs…
       

         






Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru